Mercedes Benz ML 320:n ahtaminen...

... kiinnostaisi...

... huomattavasti, vaan "markkinoilla oleva" tieto on kovin ristiriitaista, jotenka käännyn Suomi24.fi -palstan harrastajien puoleen:

otsikon mukainen moottorin (3,2 litraa, vm 1998) turbotus olisi kiikarissa, mutta kompressor-kitin asentaminen ei aukottomasti oo sitä mitä haluaisin; kompressor-kit kun "syö" moottorin tehoa antaen huipputeholla kyllä tehoa enemmän koneesta ottamansa käyttövoimaan verrattuna.

Voiko bensakonetta turbottaa klassisesti pakokaasusta ahtoenergiansa ottavana?

Edelleen, muutoskatsastuksen kanssa toimiminen: haluan että autoni on laillinen, jotenka minkälainen pakokaasumittaus tulee suorittaa (kun pelkkä normaali mittaus ei riitä).

Ja kolmas kysymys: jarrujen tulee olla samanlaiset, kuin tehokkaimmalla moottorilla varustetussa mallissa. Jos ML 500 tai ML 55 AMG on markkinoilla, niin riittävätkö ne refenrenssiksi, koska bensaturboa ei MB tee mallisarjaansa?

16

6957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarvitset

      tuollaista lisätehoa ?

      • bbbnbbn

        Auton liikuttamiseen ja nysvärien ohittamiseen kenties...


    • VTT:llä

      Maksaa rapiat 1200-1500€ ja sitten niihin jarruihin... Niiden täytyy mitä ilmeisemmin olla samanlaiset kuin ML55 AMG:ssä koska se kuitenkin on "mallisarjan" tehokkain versio Ja kyse on kuitenkin Edellisestä korista, jos olisi tämä uusin kori (ML 320 ei löydy uudessa korissa) Niin silloin mallisarjan tehokkain olisi ML 63 AMG (vaparikone).. Näillä eväillä eteenpäin...

      • Kannattaisi

        EHKÄ kuitenkin ostaa suoraan ML55 AMG (hieman alle 500hv) tai ML 63 AMG (515hv, vaparikone)


      • ... asiallisista ja seikkap...
        Kannattaisi kirjoitti:

        EHKÄ kuitenkin ostaa suoraan ML55 AMG (hieman alle 500hv) tai ML 63 AMG (515hv, vaparikone)

        vastauksista.

        ML 500:n hankintaa (tai ML 55 AMG:n hankintaa) hidastaa huomattavasti se, että vaimolta sain taannoin mandaatin ML:n hankkimiseen ja pihalla nököttää nyt ML 320. Joka myös muodostui kotvan paljon edullisemmaksi kuin ehdotettu ML 500 tai ML 55 AMG.


      • jannetin82
        ... asiallisista ja seikkap... kirjoitti:

        vastauksista.

        ML 500:n hankintaa (tai ML 55 AMG:n hankintaa) hidastaa huomattavasti se, että vaimolta sain taannoin mandaatin ML:n hankkimiseen ja pihalla nököttää nyt ML 320. Joka myös muodostui kotvan paljon edullisemmaksi kuin ehdotettu ML 500 tai ML 55 AMG.

        Tuo pakokaaumittaus maksaa luonnollisesti noin paljon, meni läpi tai ei, siihen ei viitti hirveen monta kertaa mennä.

        Lisäksi kone täytyy rakentaa kokonaan uudestaan.
        hankittavien osien listalle menisi mm.
        -Nokka-akselit
        -Venttiilit
        -Männät
        -Ahdin ja mahdollinen välijäähdytin
        -Putkiston rakentelua (ahtoputket)
        -Pakosarja
        -Moottorinohjaus
        ja muita pikkunippeleitä

        Lisäksi kone pitäisi koneistaa kokonaan uudestaan.

        Kalliiksi tulee tällätavalla, eikä luotettavuus ainakaan parane.

        Rohkenisin väittää, että ostamalla ton ML 500 tai 55 AMGeen pääset halvemmalla, ja rohkenisin väittää, että "räpeltämättömät" on paljon luotettavempia.


      • Kimple68
        jannetin82 kirjoitti:

        Tuo pakokaaumittaus maksaa luonnollisesti noin paljon, meni läpi tai ei, siihen ei viitti hirveen monta kertaa mennä.

        Lisäksi kone täytyy rakentaa kokonaan uudestaan.
        hankittavien osien listalle menisi mm.
        -Nokka-akselit
        -Venttiilit
        -Männät
        -Ahdin ja mahdollinen välijäähdytin
        -Putkiston rakentelua (ahtoputket)
        -Pakosarja
        -Moottorinohjaus
        ja muita pikkunippeleitä

        Lisäksi kone pitäisi koneistaa kokonaan uudestaan.

        Kalliiksi tulee tällätavalla, eikä luotettavuus ainakaan parane.

        Rohkenisin väittää, että ostamalla ton ML 500 tai 55 AMGeen pääset halvemmalla, ja rohkenisin väittää, että "räpeltämättömät" on paljon luotettavempia.

        Venttiilejä ja nokka-akseleita ei tarvitse vaihtaa, ahtamisen yhteydessä. Vakio nokilla toimii parhaiten ja tehon takia ei ainakaan vaadi nokkien vaihtoa. Riittäävät kyllä yli 200 prosentin tehon lisäykseen ainakin.


      • Kimple68 kirjoitti:

        Venttiilejä ja nokka-akseleita ei tarvitse vaihtaa, ahtamisen yhteydessä. Vakio nokilla toimii parhaiten ja tehon takia ei ainakaan vaadi nokkien vaihtoa. Riittäävät kyllä yli 200 prosentin tehon lisäykseen ainakin.

        vähänkään kireemmän vaparikoneen nokat on yleensä liian jyrkkiä ahdinkäyttöön, tosin säädettävillä nokkapyörillä saa tämänkin ajoitettua paremmin, ei siis välttämättömyys.

        Venttiilit kannattaa vaihtaa natrum täytteisiin, paremman lämmönkeston takia.

        yli 200% tuskin, mutta yli 75% varmasti, ja 130% todennäköisesti.


      • kimple
        jannetin82 kirjoitti:

        vähänkään kireemmän vaparikoneen nokat on yleensä liian jyrkkiä ahdinkäyttöön, tosin säädettävillä nokkapyörillä saa tämänkin ajoitettua paremmin, ei siis välttämättömyys.

        Venttiilit kannattaa vaihtaa natrum täytteisiin, paremman lämmönkeston takia.

        yli 200% tuskin, mutta yli 75% varmasti, ja 130% todennäköisesti.

        No tuosta venttiilien vaihdosta olen erimieltä. Tarpeetonta touhua. Olen rakentanut 6 turbokonetta eikä yhdessäkään ole ollut tarvetta pakoventtiilien vaihtoon..
        Viimeinen moottori, jolla ajan joka kesä 20 000 kilometriä on alun perin 124 heppainen. Nyt ahdettuna koneessa on 450ajossa ahtoa 1,2 baaria jolla tehoa on 330 heppaa. Kone tehty 1,8 baarin ahdolle, jolla tehoa on 450 heppaa. Nokat on vakiot....


      • Kimple
        kimple kirjoitti:

        No tuosta venttiilien vaihdosta olen erimieltä. Tarpeetonta touhua. Olen rakentanut 6 turbokonetta eikä yhdessäkään ole ollut tarvetta pakoventtiilien vaihtoon..
        Viimeinen moottori, jolla ajan joka kesä 20 000 kilometriä on alun perin 124 heppainen. Nyt ahdettuna koneessa on 450ajossa ahtoa 1,2 baaria jolla tehoa on 330 heppaa. Kone tehty 1,8 baarin ahdolle, jolla tehoa on 450 heppaa. Nokat on vakiot....

        Tuli pieni rivivirhe edelliseen.Elikkä.
        Koneessa tehoa 1,2 baarilla 330 heppaa.
        Ja 1,8 baarilla 450 heppaa.


      • Kimple kirjoitti:

        Tuli pieni rivivirhe edelliseen.Elikkä.
        Koneessa tehoa 1,2 baarilla 330 heppaa.
        Ja 1,8 baarilla 450 heppaa.

        etten ole perehtynyt paljoa ahdinten mailmaan, muuta kuin "vanhojen virittelijöiden koottujen kertomusten kautta"yli puolet on neuvonut vaihtamaan nuo osat, joten pistin ne listalle. En tokikaan ole erehtymätön, ja tuskin hekään, joten en rupea inttämään että olisi pakko vaihtaa. Toistin vain sitä mitä olen useasti kuullut.


    • zsu

      ... tehoa tollasella toimenpiteellä sais lisää?

      Mullakin on sama käyny mielessä en tosin oo asiaa jaksanu selvittää. Olis se kyllä mukava saada lisää uhoa myllyyn niin kaverin naama valoissa kyllä kalpenis.

      • kannattaisi harjoitella

        "Voiko bensakonetta turbottaa klassisesti pakokaasusta ahtoenergiansa ottavana? "


        Turbo NIMENOMAAN on pakokaasuahdin ja ottaa energiansa pakokaasuista.


      • w210 turbo
        kannattaisi harjoitella kirjoitti:

        "Voiko bensakonetta turbottaa klassisesti pakokaasusta ahtoenergiansa ottavana? "


        Turbo NIMENOMAAN on pakokaasuahdin ja ottaa energiansa pakokaasuista.

        Demec nimisestä firmasta. siellä ne kutittelee sopivia tehoja.. Professional motors voi myös tehdä moista viritystä. Hintaa moiselle missä tahansa tulee vähintään 6000e. Tosin Demec voi pyytää tuplatenkin..
        Hinnat suuntaa antavia:
        turbo 1000e
        uusi softa 800e
        putkistot 1000e
        cooleri 500e
        vtt testi 2000e.
        innostunut ja osaava asentaja.
        Konetta kun ei avaa , niin voi ajella 0.4 bar ahdoilla ihan hyvin. Näin ainakin useimmilla moottoreilla. Tällä siis teoriassa saa 40 % lisää tehoa.


      • Züge
        w210 turbo kirjoitti:

        Demec nimisestä firmasta. siellä ne kutittelee sopivia tehoja.. Professional motors voi myös tehdä moista viritystä. Hintaa moiselle missä tahansa tulee vähintään 6000e. Tosin Demec voi pyytää tuplatenkin..
        Hinnat suuntaa antavia:
        turbo 1000e
        uusi softa 800e
        putkistot 1000e
        cooleri 500e
        vtt testi 2000e.
        innostunut ja osaava asentaja.
        Konetta kun ei avaa , niin voi ajella 0.4 bar ahdoilla ihan hyvin. Näin ainakin useimmilla moottoreilla. Tällä siis teoriassa saa 40 % lisää tehoa.

        en kysy... sillä ko ML:n heidän kauttaan haetutin Saksasta. Ovet jo niin innokkaasti myymässä mulle seuraavaa, ettei kannata tulitikulla bensakanisterin läheisyydessä leikkiä ;)


    • ruokinta

      Eli riittääkö bensan syöttö. Jos pääsee seos laihalle moottorivaurio todennäköinen. Sulaa männät esm.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      157
      2262
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      120
      1715
    3. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      94
      1590
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      98
      1487
    5. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1332
    6. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      223
      1285
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      58
      1273
    8. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      212
      1237
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      99
      1121
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      252
      976
    Aihe