miten paljon kuuluisi/saisi antaa ruokaa,etenkin raakaa lihaa päivässä kissalle?
kissani ovat sisäkissoja,kastroituja kolleja yksi pentu.painoa on 2.2kg,5.5kg ja 6kg.
saavat päivittäin yhdellä aterialla lihaa
(possu,nauta,broileri vuoro päivinä,tai sitten näiden sekoituksia) kerran viikossa munuaista,ja kissan tonnikalaa.raksuja (acana) on päivän mitaan tarjolla kaikille yhteensä 2dl.Purkkiruokaa ja lihaa sekotettuna yhdellä aterialla ja pelkkää purkkiruokaa saavat yhdellä aterialla.
vanhin ja samalla painavin kissa ei pahemmin välitä kuin raksuista,ja käy muuta ruokaa syömässä ehkä kerran päivässä,iltasella.
niin kysymykseni siis on,että mikä on se oikea ja tarvittava määrä kutakin,etenkin raakaa lihaa ja märkäruokaa päivässä noille? siis grammoissa.
ja paljonko saavat yhdellä kerralla syödä munuaista?
Miten paljon raakaa lihaa päivässä?
5
2194
Vastaukset
- Sae
märkäruoka on? Eli paljonko siinä on lihaa ja sisältääkö se viljaa? Märkäruuan määrä riippuu sisällöstä, esim marketin halpisruokaa joutuu antamaan enemmän kuin täyttä lihaa olevaa.
Selvennä vielä: kissat saavat siis yhdellä aterialla lihaa, yhdellä märkäruuan ja lihan sekoitusta ja vielä yhdellä märkäruokaa, lisäksi raksuja tuon 2dl? Tajusinko oikein? :)
Pennulle voit antaa lihaa ja raksuja vapaasti lähemmäs vuoden ikään asti (leikkauksen jälkeen tai jos alkaa lihoa tietenkin säännösteltynä). Itse annan kolmelle n. 6kg painoiselle kissalle yhteensä n. 100g lihaa kolmisen kertaa päivässä (näistä yksi syö myös raksuja), märkäruoka-aterioilla pari kertaa viikossa n. 50g (suolen toiminnan takia, muuten jättäisin kokonaan pois). Oikea määrä on silloin kun kissat pysyvät sopusuhtaisina eivätkä ole jatkuvasti nälkäisiä. Tarkkaa määrää on vaikea sanoa kissoja näkemättä, koska aktiivisuus ja kissan olemus vaikuttavat myös ruuan määrään.
Sisäelimiä voi aterialla antaa saman verran kuin muutakin lihaa antaisi.- takkuturkki kultakutri
eli kyllä,kissat saa yhdellä aterialla pelkkää lihaa,yhdellä lihaa märkäruokaa,ja yhdellä pelkkää märkäruokaa.ja raksuja laitan aamulla 1dl,ja illalla yöpurtavaksi toisen desin.
ruokavalioon on myös tarkoitus alkaa lisäilemään kerran viikossa munaa,ja silakkaa tai muikkua (muikut on testattu,ja pentuun uppos,vanhemmat ei kun pikkasen maistanu).
liha märkäruoka sekoitus siksi että kissat ei muuten syö raakaa lihaa,olen vasta aloittanut tämän lihan syöttämisen, (kun noille vanhemmille se ei ole ikinä maistunut,mutta nyt kun pentu tuli taloon,ja koitin sille,niin johan alkoi keskimmäisellekkin liha kelpaamaan) ja menee sitten toisella aterialla paremmin se raakaliha alas,jos ovat sitä ekalla syöneet toisen ruuan seassa.ja toinen syy märkäruuan syöttämiseen on se,että yksi noista,eli keskimäinen ei juo paljoa vettä.
periaatteessa menee siis näin:
-pentu syö näitä kaikkia,parhaiten uppoaa märkäruoka/liha sekoitus,raksut ja pelkkä liha.munuaista on saanut vasta kerran,ja se ei ainakaan sillä kerralla ollut suur menestys.
-keskimmäinen syö kaikkia muuta paitsi raksuja (niitä vain todella harvoin),ja eniten tykkää munuaisesta ja tonnikalasta,sekä kanasta märkäruuan seassa.
-vanhin syö vain raksuja,yhdellä aterialla päivässä voi vierailla,ja se on joko liha/märkäruoka,tai pelkkä märkäruoka.
märkäruokana on nyt pirkan herkkupateet,riista ja liha vuuat,ja latzin 3-pack (se 14%).
Animonda,Almo Nature,Nutro Choice ja Feline Porta märkä sapuskat on nyt ostoslistalla,ja näistä sitten kaksi parhaiten menestyneintä meidän perheessä jää ruokalistalle =)niin ja raksuina on acana,tarkoitus koittaa jotain muutakin merkkiä vielä.
mitenköhän sekavasti taas selitin..
mutta siis,onko 100-150g per lärvi raakaa lihaa päivässä,ja 100g märkäruokaa,sekä toi 2dl raksuja yhteensä hyvä määrä?
joskin vanhin kissa nyt ei suostu syömään päivän aikaan enempää kuin max 50g raksut.silti on painavin,ja ulkoilee melki päivittäin valjaissa pihalla. - takkuturkki kultakutri
tai itse asiassa kysymys,annatko itse siis päivässä sen 100g per kissa kertaa kolme,eli siis yhdelle kissalle päivän aikana yhteensä 300g lihaa,ja 50g märkäruokaa?
- Sae
takkuturkki kultakutri kirjoitti:
tai itse asiassa kysymys,annatko itse siis päivässä sen 100g per kissa kertaa kolme,eli siis yhdelle kissalle päivän aikana yhteensä 300g lihaa,ja 50g märkäruokaa?
Itse annan siis päivässä 300g yhteensä kolmelle kissalle, eli yhtä 100g liha-ateriaa tai 50g märkäruoka-ateriaa on jakamassa kolme kattia.
Kuulostaa ihan hyvältä tuo mainitsemasi ruokamäärä, käytännössähän sen sitten näkee onko määrä sopiva jos kissat lihovat/laihtuvat. Itse muuttelen annoksia tarpeen mukaan, eli jos kissat ovat liikkuneet tavallista enemmän annan enemmän ruokaa jne.
- mämmilä
Muistelen jostain lukeneeni että kissan lihatarve on 20-30g painokiloa kohden / pv. Eli neljä kiloinen runsaasti liikkuva nuori kissa tarvitsisi 120g lihaa päivässä samoin kuin vähän liikkuva vanhempi kuusi kiloinen kissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 906352
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303803törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283170Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3701726- 331398
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46959Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11956Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11880- 42859