Muovailuvahasta...

Nallepuh1975

onko kellään tiedossa niksiä millä saa muovailuvahan pehmenemään? Tyttären muovaluvaha on jo kovettunut ja sitä on hankala muovailla.

3

9526

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vahat(on)

Laita muovailuvaha tiiviiseen muovipussiin ja pussi vesihauteeseen. Lämmön pitäisi pehmentää kovettunut vaha. Joskus vanha vaha voi olla kovettunut niin ettei sitä saa enää pehmenemään.

• Nonrock

Sehän riippuu siitä, mikä on muovailuvahasi pohjamateriaali. Lasten myrkyttömät muovailuvahat on pääsääntöisesti elintarvikevahaa (siis sama kuin vanhan ajan edamjuuston punainen vahakuori), ja/tai mehiläisvaha.

Näillä pohjustetut muovailuvahat on pääsääntöisesti pehmennettävissä lämmön avulla, ja iänmyötä muovailuvahassa oleva rasva tarttuu muovailijoiden käsiin, vaatteisiin ja muovailualustoihin (paperi ja pahvi kovia imemään rasvaa, jotenmuovi parempi alusta), jolloin pehmeneminen heikkenee iän myötä.

Säilytys kannattaa tehdä muovissa tai muussa ilmatiiviissä, jolloin kuivuminen vähenee huomattavasti (no oho).

Kovaan massaan voi lisätä itse mehiläisvahaa (vahoista se rasvaisempi), jota saa ostaa näin joulun aikaan monilta toreilta ja marketeista kynttilän muodossa. Se levystä kierretty malli on kätevä, kun sen saa aukirullattua, niin sulatus onnistuu helposti. Kannattaa kutien myyjältä varmistaa että on puhdasta mehiläisvahaa.

Mikäli sattuu olemaan niin onnekas, että lähistöllä on Sinooperi tai harraste, tai muu askartelutarvikeliike, jossa mehiläisvahalevyjä myydään, niin tulee se tietenkin halvemmaksi.

Muiden pohjavahojen ominaisuuksia en tunne.

• Anonyymi

Laita se tiiviiseen
      Muovipussiin ja lämpimään veteen pariksi tuntia💚

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitkä asiat

tekevät vaikeaksi kohdata kaivattusi?
      Ikävä
      73
      883
    2. Miltä se tuntuu

Miltä se tuntuu havahtua, että on ollut ihmistä kohtaan, joka on rakastanut ja varjellut, täysi m*lkku? Vai havahtuuko s
      Ikävä
      104
      738
    3. Rakas

Eihän se tietysti minulle kuulu, mutta missä sinä olet? 😠
      Ikävä
      36
      613
    4. Haluaisitko oikeasti

Vakavampaa välillemme vai tämäkö riittää
      Ikävä
      47
      613
    5. 39
      608
    6. En mahda sille mitään

Olet ihanin ja tykkään sinusta todella paljon.
      Ikävä
      30
      601
    7. Pidit itseäsi liian

Vanhana minulle? Niinkö?
      Ikävä
      40
      595
    8. Mitä se olisi

Jos sinä mies saisit sanoa kaivatullesi mitä vain juuri nyt. Ilman mitään seuraamuksia yms. Niin mitä sanoisit?
      Ikävä
      34
      557
    9. Joko olet luovuttanut

Mun suhteen?
      Ikävä
      50
      550
    10. Sinunkin pitää jättää

Se kaivattusi rauhaan.
      Ikävä
      36