erilaiset koulut

tavallisen koulun käynyt

Aika mielenkiintoista ollut lukea keskusteluja tältä palstalta. Tuntuu, että Steinerin puolustajat ja vastustajat ovat juuttuneet syvälle omiin kuoppiinsa ja käyvät nyt asemasotaa... johtuneeko siitä, että Suomessa ei pahemmin ole vaihtoehtoja siihen, millaiseen kouluuun lapsensa voi laittaa? Peruskoulu, Steiner ja muutamat uskonnolliset koulut (adventisteilla taitaa olla kouluja, muista uskonnoista en niin varma ole). Suomessa on siis opittu, että peruskoulu on se OIKEA koulu, jossa oppii asiat niin kuin ne oikeasti on ja maailman kuvaa ei pääsee sotkemaan turhat hömpötykset. Tuntuu hiukka hassulta tuo ajatustapa omasta näkökulmasta katsottuna.

Minulla on useampi ystävä, jotka ovat ulkomailla käyneet muun kuin "peruskoulun". Erän ystäväni asui lapsena Afrikassa, jossa hän kävi ensin amerikkalaista lähetyskoulua, myöhemmin katolista koulua. Uskonnolla oli keskeinen asema opetuksessa ja ystävälleni mm. opetettiin, että kreationismi on oikea tapa ajatella. (ystäväni on nykyään ateisti...) Lisäksi minulla on saksalaisia ja puolalaisia ystäviä, jotka ovat käyneet katolilaisia kouluja. Kukaan ei ole tuntunut saaneen pahempia traumoja, eikä kukaan ole kiihkouskovainen, osa ei ollenkaan uskovaisia. Kaikki ovat kuitenkin peruskoulutuksen saaneet, oppineet lukemaan, laskemaan ja opiskelleet lukuaineita. Painotukset ja se, miten paljon oppilaan on annettu itse ajatella ja toteuttaaitseään ovat vaihdelleet, mutta kun eipä kenellekän ystävistäni näytä tulleen pysyviä traumoja tai omituisia päähänpinttymiä... joten en oikein osaa ajatella, että steiner olisi kamala iso paha susi ja peruskoulu paras, tai sitten päin vastoin. Suurin piirtein samat jututhan siellä opitaan.

13

1510

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .........

Suurinpiirtein samat asiat, mutta kun ei opita. Kyllä steiner-koulun kävijä tuntee olevansa vähän niinkuin entisajan apukoululainen peruskoulutovereiden seurassa kun tietopuoli on niin heikkoa. Ja kyllä peruskoululaiset ihan avoimesti pitää steiner-koululaisia normaalia vähä-älyisenpinä.

• näkemyksesi. Viestistäsi päätellen olet ollut sekä steiner- että peruskoulussa, tai ainakin sinulla on kokemusta molemmista koulumuodoista.

Kerro kokemuksia/näkemyksiä siitä, että "steiner-koulun kävijä tuntee olevansa vähän niinkuin entisajan apukoululainen peruskoulutovereiden seurassa kun tietopuoli on niin heikkoa". Sekä siitä, että "peruskoululaiset ihan avoimesti pitää steiner-koululaisia normaalia vähä-älyisenpinä."

Mitä enemmän saadaan aikaan avointa ja rehellistä keskustelua, sen parempi.

• ei mitään uutta

Tekstisi vain todistaa aloittajan pointin.

• ..............
        tutuliini kirjoitti:

näkemyksesi. Viestistäsi päätellen olet ollut sekä steiner- että peruskoulussa, tai ainakin sinulla on kokemusta molemmista koulumuodoista.

Kerro kokemuksia/näkemyksiä siitä, että "steiner-koulun kävijä tuntee olevansa vähän niinkuin entisajan apukoululainen peruskoulutovereiden seurassa kun tietopuoli on niin heikkoa". Sekä siitä, että "peruskoululaiset ihan avoimesti pitää steiner-koululaisia normaalia vähä-älyisenpinä."

Ja kuullut ihan avoimia lasten keskusteluja sivukorvalla niin steiner- kuin peruskoulussa. Steiner-koululaiset saavat yleissivistävää perusopetusta vasta niin vanhoina, että tuntevat usein tyhmäksi itsensä kun muut ikätoverit tietävät paljon asioita, esim. Euroopan maat ja kaupungit tai kemiasta ja fysiikasta jo viidennellä, steinerissa ehkä yläasteiässä. Peruskoulussa työskennellessäni olen kuullut keskusteluja:-Ai onks se steinerissa, vitse se on varmaan tyhmä, miks se sen kaa oot, sehän on ihan idiootti, vähän niinku vammanen varmaan... Tämä keskustelu ei ole suinkaan ollut ainokainen. Ja kyllä tuntu muut kannustavan tätä uskomusta säestämällä vieressä...

• Staineri
        tutuliini kirjoitti:

näkemyksesi. Viestistäsi päätellen olet ollut sekä steiner- että peruskoulussa, tai ainakin sinulla on kokemusta molemmista koulumuodoista.

Patrik Scheinin varsin tasokkaan vertailevan kasvatustieteen väitöskirjan (1990, Helsingin yliopisto) mukaan oleellisia eroja steinerkoulun ja peruskoulun oppilaiden minäkäsityksessä ja itsetunnossa ei ole. Vanhempien sosioekonominen tausta ym. vaikuttaa enemmän kuin koulumuoto asiaan.

• nimittäin näin
        .............. kirjoitti:

Ja kuullut ihan avoimia lasten keskusteluja sivukorvalla niin steiner- kuin peruskoulussa. Steiner-koululaiset saavat yleissivistävää perusopetusta vasta niin vanhoina, että tuntevat usein tyhmäksi itsensä kun muut ikätoverit tietävät paljon asioita, esim. Euroopan maat ja kaupungit tai kemiasta ja fysiikasta jo viidennellä, steinerissa ehkä yläasteiässä. Peruskoulussa työskennellessäni olen kuullut keskusteluja:-Ai onks se steinerissa, vitse se on varmaan tyhmä, miks se sen kaa oot, sehän on ihan idiootti, vähän niinku vammanen varmaan... Tämä keskustelu ei ole suinkaan ollut ainokainen. Ja kyllä tuntu muut kannustavan tätä uskomusta säestämällä vieressä...

"-Ai onks se steinerissa, vitse se on varmaan tyhmä, miks se sen kaa oot, sehän on ihan idiootti, vähän niinku vammanen varmaan... "

No tuohan on yhtä asiaperusteista, kuin aikuisten mustamaalaajien ravanheitto tällä palstalla.

• Steinerlaisten äiti
        .............. kirjoitti:

kovasti, kuinka olet opettajana tyytynyt vain sivusta kuuntelemaan tuollaista kielenkäyttöä. Meillä on tehty jo heti ensimmäisen kerran jälkeen selväksi, että ihmisiä ei haukuta esim. uskonnon, kielen, painon, pituuden, värin, erilaisuuden, vammaisuuden, sairauden tms. vuoksi. Ja mieluumin ei tietenkään ollenkaan haukuta. Ja vammainen ei todellakaan ole mikään haukkumasana! Kuinka voit sallia lasten käyttävän sitä sanaa haukkumasanana?!
        Taitaa olla nyt opettajalla paljonkin käytöstapoja opittavana!!!

• kasvatetaan, koulussa opete...
        Steinerlaisten äiti kirjoitti:

kovasti, kuinka olet opettajana tyytynyt vain sivusta kuuntelemaan tuollaista kielenkäyttöä. Meillä on tehty jo heti ensimmäisen kerran jälkeen selväksi, että ihmisiä ei haukuta esim. uskonnon, kielen, painon, pituuden, värin, erilaisuuden, vammaisuuden, sairauden tms. vuoksi. Ja mieluumin ei tietenkään ollenkaan haukuta. Ja vammainen ei todellakaan ole mikään haukkumasana! Kuinka voit sallia lasten käyttävän sitä sanaa haukkumasanana?!
        Taitaa olla nyt opettajalla paljonkin käytöstapoja opittavana!!!

Niinkuin kerroitkin, että kotona puutut kasvatuksella toisten haukkumiseen jms. Koulussa pääsääntöisesti opetetaan ja ja toki kasvatettaan, mutta arvot lapset oppivat lähinnä kotoa. Koulussa toki puututaan asioihin, mutta jos kaikkiin noihin puheisiin puututaan niin eihän siinä ehdi opettaa ollenkaan. Harvoin oppilaat noin räikeitä puhuvat open ollessa läsnä, mutta kaikkea sitä käytäviltä kuuluu kun koulupäivän päätyttyä jään tekemään tuntiensuunnittelua ja korjaamaan kokeita ja käytävällä olevat oppilaat luulevat ettei opeja lähistöllä ole ; ) Viestini tarkoitus oli kertoa, että se käsitys mikä valtaväestöllä on steinerista on myös näiden valtaväestön lapsilla. Haluatko, että oma lapsesi on peruskoululaisten mielestä vähäjärkisten koulussa...

• Steinerlaisten äiti
        kasvatetaan, koulussa opete... kirjoitti:

Niinkuin kerroitkin, että kotona puutut kasvatuksella toisten haukkumiseen jms. Koulussa pääsääntöisesti opetetaan ja ja toki kasvatettaan, mutta arvot lapset oppivat lähinnä kotoa. Koulussa toki puututaan asioihin, mutta jos kaikkiin noihin puheisiin puututaan niin eihän siinä ehdi opettaa ollenkaan. Harvoin oppilaat noin räikeitä puhuvat open ollessa läsnä, mutta kaikkea sitä käytäviltä kuuluu kun koulupäivän päätyttyä jään tekemään tuntiensuunnittelua ja korjaamaan kokeita ja käytävällä olevat oppilaat luulevat ettei opeja lähistöllä ole ; ) Viestini tarkoitus oli kertoa, että se käsitys mikä valtaväestöllä on steinerista on myös näiden valtaväestön lapsilla. Haluatko, että oma lapsesi on peruskoululaisten mielestä vähäjärkisten koulussa...

olen sitten kasvattanut sen verran vahvan itsetunnon ja sen myös aion lapsillenikin parhaan kykyni mukaan opettaa, ettei muiden mielipiteet vaikuta esim. kouluvalintaan. Omat kokemukset kyllä sitäkin enemmän :)

• Mestari-Masa

Pjep. Olen tässä käynyt Steiner-koulua 7,5 vuotta, ja voin sanoa, että minun ystäväni, jotka opiskelevat muissa kouluissa pitävät minua VÄHINTÄÄNKIN yhtä tietävänä kuin he itse. Ja sehän johtuu siitä, että minun yleistietotasoni on VÄHINTÄÄNKIN normaalilla tasolla. Minä ja hyvä ystäväni (molempien keskiarvo viime vuoden kevättodistuksessa 9,2) olemme molemmat yleistiedoiltamme nuorison kärkipäätä. Olemme huomanneet sen keskustelemalla muiden ikäistemme kanssa, jotka tietävät lähinnä videopeleistä.

Kuinka tämä on mahdollista! Ystäväni on peruskoulussa ja minä Steinerkoulussa! Se on mahdollista, koska peruskouluissa ja steiner-kouluissa opetetaan täysin samat asiat, joskin joskus eri järjestyksessä ja eri keinoin. Me vain satumme olemaan luokkiemme ahkerimpia oppilaita, ja seuraamme muutenkin maailman menoa. Älkää vain luulko että kouluissa oppisi yleistietoa maailman asioista. Ehei, siellä opetetaan kyllä matematiikat, englannit, historiat sun muut, mutta ei yleistietoa. Yleistietoa me molemmat olemme oppineet seuraamalla Maailman menoa, kuuntelemalla vanhempiamme ym.

Se tosin on totta, että muut pitävät meitä steiner-koululaisia idiootteina ja outoina, olenhan sen saanut itsekin kokea. Mutta se johtuu vain ennakkoluuloista, joita kaikki idiootit mm. tällä palstalla sepittävät.

• ldskaföja
        Mestari-Masa kirjoitti:

Pjep. Olen tässä käynyt Steiner-koulua 7,5 vuotta, ja voin sanoa, että minun ystäväni, jotka opiskelevat muissa kouluissa pitävät minua VÄHINTÄÄNKIN yhtä tietävänä kuin he itse. Ja sehän johtuu siitä, että minun yleistietotasoni on VÄHINTÄÄNKIN normaalilla tasolla. Minä ja hyvä ystäväni (molempien keskiarvo viime vuoden kevättodistuksessa 9,2) olemme molemmat yleistiedoiltamme nuorison kärkipäätä. Olemme huomanneet sen keskustelemalla muiden ikäistemme kanssa, jotka tietävät lähinnä videopeleistä.

Kuinka tämä on mahdollista! Ystäväni on peruskoulussa ja minä Steinerkoulussa! Se on mahdollista, koska peruskouluissa ja steiner-kouluissa opetetaan täysin samat asiat, joskin joskus eri järjestyksessä ja eri keinoin. Me vain satumme olemaan luokkiemme ahkerimpia oppilaita, ja seuraamme muutenkin maailman menoa. Älkää vain luulko että kouluissa oppisi yleistietoa maailman asioista. Ehei, siellä opetetaan kyllä matematiikat, englannit, historiat sun muut, mutta ei yleistietoa. Yleistietoa me molemmat olemme oppineet seuraamalla Maailman menoa, kuuntelemalla vanhempiamme ym.

Se tosin on totta, että muut pitävät meitä steiner-koululaisia idiootteina ja outoina, olenhan sen saanut itsekin kokea. Mutta se johtuu vain ennakkoluuloista, joita kaikki idiootit mm. tällä palstalla sepittävät.

niinkuin ilmeisesti sinä voivat pärjätä, mutta steinerissa jos on laiska tai tyhmä niin voi vuodesta toiseen päästä luokalta ilman, että takkiin on tarttunut mitään. Peruskoulussa jollakin tapaa kaikkien on tehtävä töitä oppimisen eteen, vaikka sitten pienryhmäopetukseen siirrettynä tms. Mutta sinulle kyseinen koulu ilmeisesti sopii, olet itse kunnianhimoinen opiskelujesi suhteen ja oppimismotivaatiosi on kohdallaan, hyvä niin. Mutta varmaan itsekkin tunnistat luokaltasi ne, jotka eivät ole tehneet koulun eteen juuri mitään ja silti pääsevät luokalta luokalle...Monesti steinerissa on vielä oppilaita, joilla on oppimis- ja keskittymisvaikeuksia, ja he häiritsevät opetusta ja tarvitsisivat oikeasti erityisopetusta. On sääli jos opetus kulkee näiden hitaiden ehdoilla. Peruskoulussa eriyttäminen on huomattavasti helpompaa oppikirjojen takia, niissä on nopeille lisätehtäviä tai haastavampia osioita.

• kannattaja!!!
        ldskaföja kirjoitti:

niinkuin ilmeisesti sinä voivat pärjätä, mutta steinerissa jos on laiska tai tyhmä niin voi vuodesta toiseen päästä luokalta ilman, että takkiin on tarttunut mitään. Peruskoulussa jollakin tapaa kaikkien on tehtävä töitä oppimisen eteen, vaikka sitten pienryhmäopetukseen siirrettynä tms. Mutta sinulle kyseinen koulu ilmeisesti sopii, olet itse kunnianhimoinen opiskelujesi suhteen ja oppimismotivaatiosi on kohdallaan, hyvä niin. Mutta varmaan itsekkin tunnistat luokaltasi ne, jotka eivät ole tehneet koulun eteen juuri mitään ja silti pääsevät luokalta luokalle...Monesti steinerissa on vielä oppilaita, joilla on oppimis- ja keskittymisvaikeuksia, ja he häiritsevät opetusta ja tarvitsisivat oikeasti erityisopetusta. On sääli jos opetus kulkee näiden hitaiden ehdoilla. Peruskoulussa eriyttäminen on huomattavasti helpompaa oppikirjojen takia, niissä on nopeille lisätehtäviä tai haastavampia osioita.

Sitähän voisi ihan itsekseen miettiä, onko se parempi, että peruskoulussa istutetaan jälki-istuntoon ja annetaan rästitehtäviä kotiin vietäväksi ja saadaan lapselle kamalat paineet vai se, että annetaan omassa kykeneväisyydessään ottaa uusia asioita haltuun.
        Miten niin tyhmiä Steinerista? Taitaa kirjoittaja osoittaa nyt omilla mielipiteillään vajaakehittynyttä älykkyyttä itsestään kun moisia mielipiteitään päästelee palstoille. Itse olen kuulut aivan päinvastaista; Steinerkoulusta tulee älykkäitä lapsia! Ja kokemusta on; siksi uskallan mainita!! Minulla on lukuisia ystäviä, jotka ovat Steinerin käyneet, nyt korkeissa viroissa ym. vastuutehtävissä.
        Oman poikanikin aloitti Steinerkoulun vaikkakin osoitti jo neuvolan "älykkyystesteissä" olevansa vuoden-pari ikäisiään edellä. En missään tapauksessa olisi halunnut poikaani laittaa peruskouluun liukuhihnaopinahjoon! Mutta tehkäämme kaikki miten parhaaksi näemme; Joulurauhaa!

• sakari s.
        kannattaja!!! kirjoitti:

Sitähän voisi ihan itsekseen miettiä, onko se parempi, että peruskoulussa istutetaan jälki-istuntoon ja annetaan rästitehtäviä kotiin vietäväksi ja saadaan lapselle kamalat paineet vai se, että annetaan omassa kykeneväisyydessään ottaa uusia asioita haltuun.
        Miten niin tyhmiä Steinerista? Taitaa kirjoittaja osoittaa nyt omilla mielipiteillään vajaakehittynyttä älykkyyttä itsestään kun moisia mielipiteitään päästelee palstoille. Itse olen kuulut aivan päinvastaista; Steinerkoulusta tulee älykkäitä lapsia! Ja kokemusta on; siksi uskallan mainita!! Minulla on lukuisia ystäviä, jotka ovat Steinerin käyneet, nyt korkeissa viroissa ym. vastuutehtävissä.
        Oman poikanikin aloitti Steinerkoulun vaikkakin osoitti jo neuvolan "älykkyystesteissä" olevansa vuoden-pari ikäisiään edellä. En missään tapauksessa olisi halunnut poikaani laittaa peruskouluun liukuhihnaopinahjoon! Mutta tehkäämme kaikki miten parhaaksi näemme; Joulurauhaa!

Suomen peruskoulussa otetaan myös heikot oppilaat huomioon opetuksessa, oppilas saa tukiopetusta, erityisopetusta tai pienryhmäopetusta jos tarvitsee lisää tukea oppimiseen. Tämän takia Suomi on Pisa-tutkimuksissakin kärkipääsä. Eli myös heikoista huolehditaan hyvin. Steinerissa näin ei ole, välttämättä kukaan ei puutu vaikka kolmannella luokalla luku- ja kirjoitustaito ei ole automatisoitunut. Kaikki vihot tehdään myös steinerissa itse ja voit varmaan kuvitella millaiset esim. kietenvihot on niillä, jotka kopioivat suoraan taululta eikä osaa itse kirjoittaa, ja tarkastaa virheitään. Steiner-koulu voi olla ihan ok, oppilaalle joka omaksuu asiat helposti, jos ei sitten turhaudu kun kaikessa mennään niin hitaasti ja tietopuoli on aikalailla suppeaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3445
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1868
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      80
      1178
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      209
      872
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      816
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe