Vammaistyön koulutusohjelma

minkälaista työtä

Niin, minkälaista on vammaistyö? Kertokaa kokemuksia, onko työllisyystilanne niin hyvä kuin olen ymmärtänyt? Itse olen pian aloittamassa kyseisen koulutusohjelman.
Varsinaisesti minulla ei ole kokemusta kyseisestä työstä, mutta kehitysvammaisia ihmisiä on tuttava piirissä kylläkin. Olisi mukava kuulla miten te olette työn kokeneet ja minkälaisissa paikoissa olette/olette olleet töissä?

12

5561

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ohjaajana

vammaistyö on hyvin laaja-alaista ja vaatii mioniammattillistä osaamista. Työ on antoisaa mutta joinakin päivinä hyvin raskasta. Raskaaksi sen saattaa tehdä joko suuri hoidollisuus tai vaikeat mielenterveyden ongelmat.

Työn tärkeimpiä asioita on muistaa kuntouttava työote, joka voi vaihdella hyvin pienistä asioista hyvin vaativiin. Toiselle asukkaalle se on sukkien jalkaan laittaminen ja toiselle asiakkaalle se on puhe tavan opettaminen. Työ vaatii kärsivällisyyttä ja toistamiseen kykenemistä.
      Asiakkaat ovat moninaisia ja koko elämän kirjo tulee esiin.

Työpaikat vaihtelevat sekä kunnallisella että yksityisektorilla on paikkoja. Yksityiset maksavat yleensä vähän paremmin ja vaativat työntekijöiltään enemmän osaamista. Hoitokodit yleensä erikoistuvat tiettyihin hoitomuotoihin.

Minulla on molemmilta kokemusta. Tällä hetkellä olen yksityisen palveluksessa. Työ on moninaista ja työtä on paljon. Koen sen haastavana ja huomattavasti antoisampanan kuin kunnallisella puolella. Johtamiskulttuuri on usein kunnallisella puolella hukassa, koska vammaistyö ei ole kaikkein arvostetuinta ja siitä maksetaan nihkeästi.

Minun työantajani maksaa osaamisestani ja arvostaa sitä; hyvin järjestetty työterveyshuolto, liikuntasetelit, työvaatteet, tykytoiminta, ja erilaiset kuntoutus jutut. (näitä ei ollut kuin pakollinen työterveyshuolto kunnallisella).

Haasteita on paljon; itsemäärämisoikeus ja sen toteutuminen, tasa-arvoisuus, asiakaslähtöisyys, kuntouttava työote, kuulluksi tuleminen jne..

Työtä varmasti löytyy tulevaisuudessakin. Onnea opiskeluun.

• Loistava

valinta!!!! Töitä riittää varmasti, varsinkin kun nykyään on niin monenlaisia "vammaluokituksia" ja erilaisia paikkoja missä kehitysvammaisia ja vammaisia on. "ohjaaja" onkin kirjoittanut hyvin työn laajuudesta, mutta myös hyvistä ja huonosta puolista. Itse työskentelin vuosikausia vanhusten parissa, kun sitten jotenkin kyllästyin siihen ettei ollut kuntoutustavoitteita. Siirryin kehitysvammaisten asuntolaan töihin. Ja kyllä vammaiset veivät "voiton". Sen jälkeen olen ollut toimintakeskuksessa jossa on pääasiassa kehitysvammaisia, mutta myös paljonj moniongelmaisia ja mielenterveys kuntoutujia. Tällä hetkellä työskentelen autistien kanssa. Työ on niin mielenkiintoista ja haastavaa, kaikkine tavoiteineen ja asiakkaat ovat TODELLA mielenkiintoisia. Kuntouttava työote on oltava ja valmistaudu myös siihen että väkivaltaan (asiakkaan puolelta) tulet varmasti törmäämään. Työ on kyllä tosi raskastakin. Ei aina niin fyysisesti vaan psyykkisestikin. Ei muutakun otat selvää erilaisista vammaisryhmistä, tutustut avoimin mielin kaikenlaisiin paikkoihin ja menetelmiin.Kokeilemalla itse ja kokemuksen kautta se "oikea" paikka löytyy, missä haluaa työskennellä. Mielestäni ne jotka tulevat toimeen esim. kehitysvammaisten kanssa kuntouttavalla työotteella, pystyvät toimimaan melkein minkälaisten vain ihmisten kanssa. Eli vammaistyön ihmisillä on mahdollisuus hyvin laajaan ammatilliseen kirjoonkin. Minä en ainakaan vammaistyöstä vaihda pois, niin mukavaa se on:) TERVETULOA MUKAAN!

• Kolmas Seppo

Terve! Olen kohtapuoleen aloittelemassa seuraavaa työsarkaa, melkeimpä hyppäämällä suoraan tuntemattomaan. Työpaikkana tulee olemaan kehitysvammaisten psykiatrinen osasto; mielenterveystyöstä on suhteellisen paljon kokemusta suljetuilta akuuttiosastoilta, mutta vammaisten parissa en ole työskennellyt koskaan. Kysymys kuuluukin, mihin oikein olen päätäni työntämässä tällä kertaa? Eroaako psyykkisesti sairastuneen kehitysvammaisen hoito ns. "tavallisen" psyykkisesti sairastuneen henkilön hoitomallista? Pikkaisen meinaan hirvittää, vaikka yhtä sun toista on tällä alalla jo tullut nähtyä. Kiitoksia jos joku vaivautuu kertomaan asiasta tarkemmin!

• eroaa
        Kolmas Seppo kirjoitti:

Terve! Olen kohtapuoleen aloittelemassa seuraavaa työsarkaa, melkeimpä hyppäämällä suoraan tuntemattomaan. Työpaikkana tulee olemaan kehitysvammaisten psykiatrinen osasto; mielenterveystyöstä on suhteellisen paljon kokemusta suljetuilta akuuttiosastoilta, mutta vammaisten parissa en ole työskennellyt koskaan. Kysymys kuuluukin, mihin oikein olen päätäni työntämässä tällä kertaa? Eroaako psyykkisesti sairastuneen kehitysvammaisen hoito ns. "tavallisen" psyykkisesti sairastuneen henkilön hoitomallista? Pikkaisen meinaan hirvittää, vaikka yhtä sun toista on tällä alalla jo tullut nähtyä. Kiitoksia jos joku vaivautuu kertomaan asiasta tarkemmin!

melkoisesti... Kehitysvammaiselle kun ei monestikaan auta puhuminen ratkaisemaan ongelmia. Monien kehitysvammaisten ongelma onkin juuri kommunikaatio: eivät pysty kertomaan asioista tai eivät ymmärrä puhetta. Tulet varmasti törmäämään moniin kommunikaatio välineisiin mm. PCS-kuviin, jotka ovat nykyään monilla käytössä kommunikointiin. Kommunikoinnin puute on yksi agressiivisen käytöksen syy. Asiakkaat ovat helposti turhautuvia ja tarvitsevat paljon toimintaa/ päivän jäsentämistä, struktuuria kuten ns. "normaalitkin" psyyk sairaat. Erittäin paljon moniongelmaisia joilla on ongelmia kaikilla kehityksen alueilla. Moniammatillinen yhteistyö ja verkostotyö ovat tärkeitä asiakkaan kannalta ja etenkin ongittaessa sitä tietoa , miten asiakasta auttaa. En osaa tarkemmin kertoa, tämä tieto on selvinnyt yhden asiaakkaani käyntien yhteydessä minulle. Toivottavasti hiukan valaisi ja jos olen väärässä voi joku korjata... Uskon että tulet pärjäämään mainiosti jos olet akuutillakin pärjännyt!!

• Kolmas Seppo
        eroaa kirjoitti:

melkoisesti... Kehitysvammaiselle kun ei monestikaan auta puhuminen ratkaisemaan ongelmia. Monien kehitysvammaisten ongelma onkin juuri kommunikaatio: eivät pysty kertomaan asioista tai eivät ymmärrä puhetta. Tulet varmasti törmäämään moniin kommunikaatio välineisiin mm. PCS-kuviin, jotka ovat nykyään monilla käytössä kommunikointiin. Kommunikoinnin puute on yksi agressiivisen käytöksen syy. Asiakkaat ovat helposti turhautuvia ja tarvitsevat paljon toimintaa/ päivän jäsentämistä, struktuuria kuten ns. "normaalitkin" psyyk sairaat. Erittäin paljon moniongelmaisia joilla on ongelmia kaikilla kehityksen alueilla. Moniammatillinen yhteistyö ja verkostotyö ovat tärkeitä asiakkaan kannalta ja etenkin ongittaessa sitä tietoa , miten asiakasta auttaa. En osaa tarkemmin kertoa, tämä tieto on selvinnyt yhden asiaakkaani käyntien yhteydessä minulle. Toivottavasti hiukan valaisi ja jos olen väärässä voi joku korjata... Uskon että tulet pärjäämään mainiosti jos olet akuutillakin pärjännyt!!

Kiitoksia vaan vastauksista, maanantaina sitten ihmetellään uudessa duunipaikassa. Miten muuten on, saako kehitysvammapuolella tarpeeksi työpaikkakoulutusta ja pitääkö koulutuksiin pääsyistä paljonkin tapella (=pääsekö helposti vai tyyliin yksi koulutus per kymmenen vuotta)? Ja semmosta vielä kyselisin, että mitä termi "haastavasti käyttäytyvä" tarkoittaa ihan suomeksi?

• käyttäytyvä
        Kolmas Seppo kirjoitti:

Kiitoksia vaan vastauksista, maanantaina sitten ihmetellään uudessa duunipaikassa. Miten muuten on, saako kehitysvammapuolella tarpeeksi työpaikkakoulutusta ja pitääkö koulutuksiin pääsyistä paljonkin tapella (=pääsekö helposti vai tyyliin yksi koulutus per kymmenen vuotta)? Ja semmosta vielä kyselisin, että mitä termi "haastavasti käyttäytyvä" tarkoittaa ihan suomeksi?

Haastavasti käyttäytyvä= Nyrkit heiluu välillä, mahdollista itsetuhoisuutta, agressioita

Vammaistyen psyk. osastot ovat pienempiä ja asukkaat pääsääntöisesti kroonikkoja, itse olen ainakin viihtynyt paremmin kuin mt. puolella. Samoja ongelmia ja asioita on molemmissa paljon. Itseasiassa perustyö muuttuu huomattavan vähän. Toki työhön tulee erilaista näkökantaa, koska mielenterveysongelmien lisäksi on vielä kehityshäiriöita, mutta luulisin että pärjäät siinä missä mt. puolellakin

• ainakin
        Kolmas Seppo kirjoitti:

olen päässyt hyvin kaikkiin koulutuksiin. Kouluttautumiseen ovat kaiikki vammaispuolen työpisteet olleet myötämielisiä, tietysti pääseminen niihin riippuu työpaikan suuruudesta, onko sisäinen koulutus, hinta ja onko työpaikka kunnan vai joku muu yhteisö. Haastavasti käyttäytyvä on pahimmillaan väkivaltainen, mutta koska haastavaa käyttäytymistä on muutakin kuin vaan väkivaltaisuus hoitajia kohtaan, on alettu käyttää tuota termiä. Haastavuus tulee ilmeisesti siitä että ohjaajien tulee keksiä käyttäytymiselle syys ja toinen toimintamalli. (Työterveyden kannalta haastava sana antaa asiakkaasta positiivisemman kuvan kuin väkivaltainen joka on työntekijän kannalta huono asia...) Haastavuutta käytetään myös sylkemisestä, repimisestä, raapimisesta, tavaroiden heittelystä, riisumisesta, julkisesti masturboinnista jne jne. Myös asiakkaan itseensä kohdistamasta toimimisesta esim. pään hakkaaminen seinään, itsensä vahingoittaminen. Kyse on usein myös kommunikaatio ongelmista. Haastavaa käyttäytymisestä tulisi seurata erilaisin kaavakkein jotka tulisi esim toimittaa työterveyshuoltoon, koska niistä näkyy silloin työn todellinen kuva. Tervetuloa mielenkiintoiseen työhön :)

• Kolmas Seppo
        ainakin kirjoitti:

olen päässyt hyvin kaikkiin koulutuksiin. Kouluttautumiseen ovat kaiikki vammaispuolen työpisteet olleet myötämielisiä, tietysti pääseminen niihin riippuu työpaikan suuruudesta, onko sisäinen koulutus, hinta ja onko työpaikka kunnan vai joku muu yhteisö. Haastavasti käyttäytyvä on pahimmillaan väkivaltainen, mutta koska haastavaa käyttäytymistä on muutakin kuin vaan väkivaltaisuus hoitajia kohtaan, on alettu käyttää tuota termiä. Haastavuus tulee ilmeisesti siitä että ohjaajien tulee keksiä käyttäytymiselle syys ja toinen toimintamalli. (Työterveyden kannalta haastava sana antaa asiakkaasta positiivisemman kuvan kuin väkivaltainen joka on työntekijän kannalta huono asia...) Haastavuutta käytetään myös sylkemisestä, repimisestä, raapimisesta, tavaroiden heittelystä, riisumisesta, julkisesti masturboinnista jne jne. Myös asiakkaan itseensä kohdistamasta toimimisesta esim. pään hakkaaminen seinään, itsensä vahingoittaminen. Kyse on usein myös kommunikaatio ongelmista. Haastavaa käyttäytymisestä tulisi seurata erilaisin kaavakkein jotka tulisi esim toimittaa työterveyshuoltoon, koska niistä näkyy silloin työn todellinen kuva. Tervetuloa mielenkiintoiseen työhön :)

Juu kiitoksia vastauksista! Oisko kellään tulevalla kollegalla vinkata jotain kirjaa tai nettiosoitetta tms. josta voisi vähän opiskella asioita etukäteen, ihan perusteistä lähtien? Mielenterveystyö on kohtuullisesti hanskassa, mutta sen soveltamisessa kehitysvammapuolelle tulee varmaan aluksi hieman vaikeuksia.

• muutama
        Kolmas Seppo kirjoitti:

Juu kiitoksia vastauksista! Oisko kellään tulevalla kollegalla vinkata jotain kirjaa tai nettiosoitetta tms. josta voisi vähän opiskella asioita etukäteen, ihan perusteistä lähtien? Mielenterveystyö on kohtuullisesti hanskassa, mutta sen soveltamisessa kehitysvammapuolelle tulee varmaan aluksi hieman vaikeuksia.

http://www.saunalahti.fi/kup/vammaist.htm
        http://papunet.net/verneri/yleis/index.php?kat2=1
        http://www.kuntoutussaatio.fi/terttu/tietopaketti/kehitysvammaisuus.html
        http://www.kehitysvammaliitto.fi/tietoakehitysv
        http://www.autismiliitto.fi/

ihan vain muutamia mainitakseni...varmasti löytyy paljon tietoa. Myös Kehitysvammaliitolla on melko kattava kirjasto josta saa materiaalia lainaksi. Kannattaa hyödyntää! Perus kehitysvammaisuus kirjana on perusteille hyvä "pikakatsaus":
        Kaski-Manninen-Mölsä-Pihko, WSOY: Kehitysvammaisuus.
        Sinun tietämys MT puolelta tulee olemaan moneen kertaan vielä tarpeen: tulet huomaamaan sen, kun pääset "soveltamaan" sitä tietoa :)

• joulukkuussa-06 valmistuva....

tammikuussa 05 aloitin vammaistyön suuntautumis opinnot eli kohta pitäisi olla kädessä vammaistyönlähihoitajan paperit. valitsin alan ihmisten aitouden vuoksi, antavat paljon mutta myös ottavat paljon....sydämellisesti tervetuloa alalle, töitä riittää...

• paljon.....

vastauksista. Mukava kuulla jo työelämässä olevien kokemuksia alasta. Olin jo varma, että suuntaudun mielenterveys- ja päihdetyöhön. Vammaistyö veikin sitten voiton.

Tuosta väkivallasta, että siihen varmaankin saa kyllä varautua valitsipa minkä koulutusohjelman tahansa.

Kirjoitelkaa lisää vaan :)

• Moritz

...töitä riittää, mutta palkitsevampaa ammattia saa hakea. Tämä on minun mielipiteeni. Ala kehittyy koko ajan, joten tympääntyminenkin on pois suljettu :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3362
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3157
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      2610
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1850
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      85
      1465
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82