Mh min. koko?

Onko säännöstelty?

Onko olemassa jotain minimikokoa, mikä makuuhuoneen pitää olla?

Rakennusoikeuden rajallisuuden vuoksi tarkoituksena säästää makuuhuoneiden koossa.

Liukuovilla toteutettuna voisi kuvitella vanhempien makuuhuoneen pystyvän toteuttamaan n. 5-6 neliöön. Lastenhuoneet voisivat olla vieläkin pienempiä.

Yhteiset avarat tilat korvaisivat makuuhuoneiden pienuuden. Niissähän sitä kuitenkin pääasiassa oleskellaan.

7

10549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...mutta...

      ...mikä estää tekemästä alkoveja.

    • jarkko

      Kyllä lastenhuoneet pitää olla isompia.
      Lapsella pitää olla mahdollisuus omaan elämään ja huone sen kokoinen, että siinä mahtuu kavereitten kanssa leikkimään.
      Mitoita lastenhuoneet sen mukaan mitä "aikuinen" lapsi tarvitsee ennen muuttamista kotoa ja huomaat, että vanhemmat itse asiassa tarvitsevat pienemmän yhteisen huoneen kuin yksin huoneessaan asuva lapsi.

      Huone jonne kivutta mahtuu 120cm leveä sänky, kirjahylly, vaatekaappi ja iso kirjoituspöytä on löhtökoko lasten huoneelle.

      Jos ongelma on rajattu rakennusoikeus on ehkä syytä katsoa itseään peiliin ja miettiä mikä meni väärin tonttia ostaessa.

    • makuuhuoneet

      ei ole pakollisia, ne voidaan korvata suurilla yhteisillä tiloilla.

      • Zabadak

        Tässä maailmassa on pakollista vain köyhän kuolema.


      • Rikkaan
        Zabadak kirjoitti:

        Tässä maailmassa on pakollista vain köyhän kuolema.

        kuolema on pakollista.


    • Zabadak

      Asuinhuoneen minimikoko on terveydellisistä syistä ollut kohta sata vuotta 7m2.
      Kunnollinen yhdenhengen huone on paremminkin 12m2.
      Mutta makuuhuoneet eivät tosiaan taida olla pakollisia, ellei rakennustarkastaja
      tulkintavaltansa perusteella niitä vaadi.

      Ihannesuunnitelmasi on jo toteutettu.
      Käy katsomassa Seurasaaren museossa sellaista.

      Varovasti nykyaikaistaen:
      Iso tupa, nurkassa keittiökalut, tv nurkkajumalan paikalla.
      Yksityisyys toteutetaan sängyn eteen laitettavalla verholla.
      Vain vanhemmille, koska eivät alaikäiset tarvitse yksityisyyttä tai omaa tilaa.
      Pesuhommat mieluiten erilliseen saunarakennukseen, joka uusitaan sitten,
      kun se on rakennusvirheiden vuoksi pilaantunut.
      Säilyypä talo vastaavasti pitempään.

      Menepä sopivaan talokauppiaan toimistoon niin saatte projektin vetämään.

    • se kannattaa

      Tuo virallisesti huoneeksi katsottava tila on tosiaankin minimissään 7m2 ja siinä on oltava riittävän suuri ikkuna (= tietty % lattiapinta-alasta), mutta lastenhuoneeksi 7m2 on aivan liian pieni. Jo 10m2:n huonetta on vaikea kalustaa. Vasta 12m2 on kunnollinen huone eikä sekään suuri.

      Lapsilla täytyy olla tilaa leikkiä yksin, sisarusten tai kavereiden kanssa pöydän ääressä ja lattialla, ja se vaatii tilaa. Huoneeseen pitää mahtua työpöytä, pari komeroa, sänky, hyllykkö ja lelulaatikko. Sänky ei saisi olla ikkunan edessä. Silti lattialle pitäisi jäädä reilu ehjä alue leikkejä varten.

      Tulevaisuutta ajatellen voi olla vaikeaa saada myydyksi taloa, jos siellä on pieniä koppeja.
      Laittaisit hahmotelmasi omalle web-sivullesi ja linkki sinne tänne keskustelupalstalle, niin voidaan antaa konkrettisia neuvoja. Parempi kuin suunnitella itse, olisi turvautua arkkitehdin puoleen - etenkin, kun rakennusoikeus on pieni!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1034
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      908
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      787
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      693
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      580
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      44
      469
    Aihe