MURREKETJU

monica

No päästiihä myö pois taas tuol alhaat, eihä siel kukkaa halluu olla. Ensiks mie ajattelin etten virka mittää ko vaa laitan et murreketju. Mut eihä siint tule mittää et en sanois teille halastua sannaa. Enhä mie ala vatvomaa mittää vanhoi asioita, sanon vaa et onha se mukavaa vieläkkii avata uus ketju. Kiitos kuuluuki teil ihanat murteella puhujat, teistähä se onkkii kii jatkaako murreketju. Mut kyl se joskus tuntuu et taitaa ketju (lopahtaa) mut jostai taas tullee pelastaja, niihä se pittääkki. Voi veikkone, nythä mie puhun vaik kui paljo, tulkaa työ muutkii mukkaa, ja sit ois mukavaa jos olis sitä huumor puolta taas, sais nauraa,,,, nekkii jotka poikkee täällä..... No nii, jatkakaa työ täst etteenpäin.

130

5314

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huastellaa vua;)

Tiällä onnii kaahee märkä ilima,en ou männy koko päevänä ulos.

Tyttön soetti äskö ja sano Helesinkissä tulova vettä
      ku Esteriltä.
      Tiällä on lämmintäkkii melekee 10c.vaekkon lokakuu loppu mänössä.
      minnoon sanona että tämä Tellus on keikahtanna ja
      taetaa pittee paekkasa;))

Koettooha kirijotella ja outtako vuntsaellu niitä kästöetä? Piästäs nyplöömää tae virkkoomaa.

Voeha niitä tehhä ompelukonneelae.

näkkyillää...

• jenkaten

vua hyvä ku jossae vettäe sattaa.Teälä on kaevot
        nii tyhjät ku eukko putos öylön kaevoo,nii ee
        loeskaasta kuuluna.On tuota huono homma ku on
        kaks tyhjee,kaevo ja lompakko.

• my.mm.eli

se tyttöis, nii on kostiast tuult, jotta mie luulenkii siel on olt monta Esterii yhtaikoo assiil. Mie onneks kerkisin männä kaupal päi ko ol pilves sen verra rakkoo, et kuivan piäsin. Va kylhä se jo palluumatkal kerkes kastelemmaa. Onneks ol 12 astetta viel lämmintä, ja näkkyy sama oleva vielkii, vaik jo uamuyötä eletää.

Jottaiha sitä pitäs kästyötäkii, vaik taitaa miul männä pelkäks uatteluks. Tai sit jos konneel jottai sais tehtyy, ei täl käil taija muuta ainakaa suaha aikaseks. Kylmäkiäreel tuos äskönkii viel kyynärpiätä hauvoin, asettu särky ainakii toistaseks tuas.

• my.mm.eli kirjoitti:

se tyttöis, nii on kostiast tuult, jotta mie luulenkii siel on olt monta Esterii yhtaikoo assiil. Mie onneks kerkisin männä kaupal päi ko ol pilves sen verra rakkoo, et kuivan piäsin. Va kylhä se jo palluumatkal kerkes kastelemmaa. Onneks ol 12 astetta viel lämmintä, ja näkkyy sama oleva vielkii, vaik jo uamuyötä eletää.

Jottaiha sitä pitäs kästyötäkii, vaik taitaa miul männä pelkäks uatteluks. Tai sit jos konneel jottai sais tehtyy, ei täl käil taija muuta ainakaa suaha aikaseks. Kylmäkiäreel tuos äskönkii viel kyynärpiätä hauvoin, asettu särky ainakii toistaseks tuas.

Mieko oon loukant kättein ja se onkkii kipsis, nii on se vaikiaa. Särkyy ei oo mut muute sattuu nii kamalast, liekö se syyn et ku turvotusta on näikkii aamulla, nii kipsi käyp ahtaaks.

Mut ko luin siu kirjotukseis nii, mikä ihme siu käes on? Onks se oikei pitkäaikane vika ku särkee.

Sitähä mie vaa et, jääköhä miullekkii jonkummoine särky jälelle.

Kyl näitä vikkoi tullee ku saap ikkää, mitähä sit seuraavaks. Kyl saap olla tyytyväisii ne joilla ei oo mittää sairautta.
        Eikä kompuroi kotonnaa.

Satteista, syksyistä päivänjatkoo kaikil.

• monica kirjoitti:

Mieko oon loukant kättein ja se onkkii kipsis, nii on se vaikiaa. Särkyy ei oo mut muute sattuu nii kamalast, liekö se syyn et ku turvotusta on näikkii aamulla, nii kipsi käyp ahtaaks.

Mut ko luin siu kirjotukseis nii, mikä ihme siu käes on? Onks se oikei pitkäaikane vika ku särkee.

Kyl näitä vikkoi tullee ku saap ikkää, mitähä sit seuraavaks. Kyl saap olla tyytyväisii ne joilla ei oo mittää sairautta.
        Eikä kompuroi kotonnaa.

minä heittelin kuperkeikköö mökillä ja murtu vasen
        ranne,kipsasha ne sen,mutta ee se ou oekee kohallaa.
        kipuja on ja eekä sillä voe tehhä kaekkee,ku tiskiriepuaakkaa ee kärvi oekee viäntee.

Tiällä tulloo vaehtee vuoks vettä;))

pakko om minu männä tännää kaapalle ku maeto loppu.
        Minä oun kova maejo juoja.

Noh näkkyillää...

• muori67 kirjoitti:

minä heittelin kuperkeikköö mökillä ja murtu vasen
        ranne,kipsasha ne sen,mutta ee se ou oekee kohallaa.
        kipuja on ja eekä sillä voe tehhä kaekkee,ku tiskiriepuaakkaa ee kärvi oekee viäntee.

Tiällä tulloo vaehtee vuoks vettä;))

pakko om minu männä tännää kaapalle ku maeto loppu.
        Minä oun kova maejo juoja.

Noh näkkyillää...

Miul ku on käynt samalviisii, kompuroin ja lensin. Ja iha sama miul, laitettu paikoilleen ja nyt kipsis ja vasen käs.
        Mite sie tyyvyit siihe, et ei oo iha kohallaan, eiks sitä voint laittaa uuvelleen? Saa nyt nähä kui miul käyp???
        Mie kiitän sinnuu ku vastasit.

Luppaanki et kerron siul mite miul käyp, Torstaina otetaa kips pois ja perjantaina on lääkär.

• Julia
        monica kirjoitti:

Miul ku on käynt samalviisii, kompuroin ja lensin. Ja iha sama miul, laitettu paikoilleen ja nyt kipsis ja vasen käs.
        Mite sie tyyvyit siihe, et ei oo iha kohallaan, eiks sitä voint laittaa uuvelleen? Saa nyt nähä kui miul käyp???

Luppaanki et kerron siul mite miul käyp, Torstaina otetaa kips pois ja perjantaina on lääkär.

En oo jaksanu alkaa kirjotteleen kun oli viime perjantaista asti viaraita.
        Itte mää kuttuin sukulaiset kylään ja hyvin viihryttiinkin yhressä, mutta väsyy sitä reipaskin ihminen kun panee laittain monta ketaa päivässä ruakaa ja kahvetta. Mullon vanha täti, joka asuu Ruaverellä ja sen pojan, mun serkun likka, jokka viaraili kaupunkissa. Sillä pojan likalla oli viä oma kolmen vanha likansa mukana. Niil oli joku syysloma, siis tällä yhrellä. Ny en kyä jaksa sukuselvitystä alkaa pitään, eikä kukaan eres jaksas kuunnellakkan. Kivaahan meitillä oli yhressä, ei siinä mitään. Sain kuulla vanhoja sukutarinoita, joista en oo aikasemmin kuullukkan. Kaupoilla käytiin, ostoksilla ja piti mun kuttuu viä paikalliset sukulaisekki vanhaa tätiä tervehtiin. Maanantaiehtoolla lähtivätten(Lokari sanoo ton viimosen sanan noin) ja mää oon melkein nukkunu sejjälkeen. Ny lähren kauppaan täyrentään ruakavarastoja. Sitten paan taas maate.
        Tällänen saresää nukuttaaki enemmän kun aurinkonpaiste. Ny juur ei tosin sara.
        Sato tai paisto, nin mää paan ainain kännykän kiinni ja verän lankapuhelimenki seinästä.
        Hyvää yätä nyssitten vaan!

• jenkaten kirjoitti:

vua hyvä ku jossae vettäe sattaa.Teälä on kaevot
        nii tyhjät ku eukko putos öylön kaevoo,nii ee
        loeskaasta kuuluna.On tuota huono homma ku on
        kaks tyhjee,kaevo ja lompakko.

sinun kanssa "jenkaten"puheläheisyytee nääs kun mää tarttisin jostainsen laulun JerryCottonin
        Nuatit tai sitten paikan täältä tiatokoneesta missä sitä vois kuunnella,mulla on ne sanat ,mutta nuatti on päässy unohtuun,sää ku sanot olevas sellane keräliä niin sulla ,on varmaan neki jossain ,nääs ku mää tykkään siittä ,mulla on semmonen oma JerryCottoni kotona,se on kääpiö snautseri .
        Osote on prohviilissa ,jos olet kiinnostunu.
        Terveisiä kaikille ullamirjami..

• monica kirjoitti:

Eikä kompuroi kotonnaa.

määtiärän mimmosta se on kun on käsi kipsissä ,oli viälä talvi ja olis tarvinnu saara vaatteitakin päälle. Se meni huanosti sen kipsin kanssa ,kai mää en osannu sitä sillo varoo ,ei parantunu .Kipsin jälkeen laitettiin semmonen rauta luuhun ne sano sitä hofmanniks,se oli tossa kären ja ranteen päällä aika kauan ennenku se sitte otettiin siittä pois.Oli sekin kauheen näköne ei saanu vaatteita päälle . Mutta siittä on jo 5vuotta ja eikä mitää suurempaa särkyä oo ollu sen koommin .
        Se kuntoutus oli otettava tosissaan että tuli taas ennalleen.

• monica kirjoitti:

kuvattii kipsaakse jäläkee ja olj kohallaa,vua oun sitä mieltä että se kipsi ee ollu tarpeeks tiukka,vua se jotennii heelaht kotona ja nyt se on
        tuo ranne luu semmosella pahkuralla,vua oun aatellu olokoo kuha jotennii pärjeen.
        Ee sitä pahemmi säre,mulla ku on nuita kolotuksija nuihe ilimoihe takija muutennii.

Kyllä se siitä;))

näkkyillää...

• katriina64
        muori67 kirjoitti:

kuvattii kipsaakse jäläkee ja olj kohallaa,vua oun sitä mieltä että se kipsi ee ollu tarpeeks tiukka,vua se jotennii heelaht kotona ja nyt se on
        tuo ranne luu semmosella pahkuralla,vua oun aatellu olokoo kuha jotennii pärjeen.
        Ee sitä pahemmi säre,mulla ku on nuita kolotuksija nuihe ilimoihe takija muutennii.

Kyllä se siitä;))

näkkyillää...

Siitä on jo monta vuotta, mut ko se oli pyhäaika, niin päivystyksessä oli yks kokemato kandi ja miu ranne jäi vääräks.
        Monet ovat sanoneet, et antasit kirurgin korjata, mut mie aattelin, et kunhan ei säre(särje) nin olkoo. Mitä täs vanhan eukkoihmise käde näöst, koha pystyn sil jottai tekemää.
        Miule lääkäri sano kyl, et se tulloo olemaa ilmapuntari - mahdollisest, mut ei oo tult. Toimii hyvi, vaik ei oo kaunis.
        Mies sano kyl, et maailma kaunein käsi. Hää ain lohduttaa.
        Näkkyillää!
        Mie käin kylpylälomalla ja en oo paljo näkkyilt monnee päivää.

• ullamirjami kirjoitti:

määtiärän mimmosta se on kun on käsi kipsissä ,oli viälä talvi ja olis tarvinnu saara vaatteitakin päälle. Se meni huanosti sen kipsin kanssa ,kai mää en osannu sitä sillo varoo ,ei parantunu .Kipsin jälkeen laitettiin semmonen rauta luuhun ne sano sitä hofmanniks,se oli tossa kären ja ranteen päällä aika kauan ennenku se sitte otettiin siittä pois.Oli sekin kauheen näköne ei saanu vaatteita päälle . Mutta siittä on jo 5vuotta ja eikä mitää suurempaa särkyä oo ollu sen koommin .
        Se kuntoutus oli otettava tosissaan että tuli taas ennalleen.

tietää kui monta meitä on, joilla ranne on loukkaantunt ja kipsin kans kuljettu?? Tää meijä ikä on sellane, et nivelet on kovilla. Voipha sitä sannoo mitä muuta on murtunt ku on kaatunt.

Mie olinkkii luun tiheys mittaksella, täs samal rytinäl, mut ei olt luusto viel haurastunt.

On sekkii ihme et, mitä laihempi ja pienempi sen suurempi vaara on saaha osteoprosi, kun on painoo nii, kai se sit vahvistaa luustoo.

Meitä on nyt jo neljä joilla on olt sama onkelma, ullamirjamil ol jottai korjauksiikki, mitehä miul käyp??

Nyt ois kiva tietä onko viel muitakkii jotka on kokenu saman kohtalon?? Ja mite kipsaus on onnistunt??

• tulenlieskat
        monica kirjoitti:

tietää kui monta meitä on, joilla ranne on loukkaantunt ja kipsin kans kuljettu?? Tää meijä ikä on sellane, et nivelet on kovilla. Voipha sitä sannoo mitä muuta on murtunt ku on kaatunt.

Mie olinkkii luun tiheys mittaksella, täs samal rytinäl, mut ei olt luusto viel haurastunt.

On sekkii ihme et, mitä laihempi ja pienempi sen suurempi vaara on saaha osteoprosi, kun on painoo nii, kai se sit vahvistaa luustoo.

Meitä on nyt jo neljä joilla on olt sama onkelma, ullamirjamil ol jottai korjauksiikki, mitehä miul käyp??

Nyt ois kiva tietä onko viel muitakkii jotka on kokenu saman kohtalon?? Ja mite kipsaus on onnistunt??

Mää meinaa o toi aika kulunu. Kyä se vaa nii o että noita remppoja tulee. Niiku mulle tuli toi noiranuoliki. Mut kyä seo hyvä ku ne kummiski paraneeki vaikka aikaa viä kauemmiku nuarena. Mää aatteli kohta niiren lento harjotustenki alkavan. Niinääs jos toho vesisattee päälle lyä ton pikkupakkasensi. Pitääskö jo ruveta kiäli keskellä kulkee, meinaa harjottellee.
        Emmää kyä usko se mittää auttava, mut saaha sitä hassutella ajatuksillaki,nii. Mitäs toi lokari siit tuumii. Mut mukavaa jatkoo nyssi kaikille vaa.

• Lokari1
        Julia kirjoitti:

En oo jaksanu alkaa kirjotteleen kun oli viime perjantaista asti viaraita.
        Itte mää kuttuin sukulaiset kylään ja hyvin viihryttiinkin yhressä, mutta väsyy sitä reipaskin ihminen kun panee laittain monta ketaa päivässä ruakaa ja kahvetta. Mullon vanha täti, joka asuu Ruaverellä ja sen pojan, mun serkun likka, jokka viaraili kaupunkissa. Sillä pojan likalla oli viä oma kolmen vanha likansa mukana. Niil oli joku syysloma, siis tällä yhrellä. Ny en kyä jaksa sukuselvitystä alkaa pitään, eikä kukaan eres jaksas kuunnellakkan. Kivaahan meitillä oli yhressä, ei siinä mitään. Sain kuulla vanhoja sukutarinoita, joista en oo aikasemmin kuullukkan. Kaupoilla käytiin, ostoksilla ja piti mun kuttuu viä paikalliset sukulaisekki vanhaa tätiä tervehtiin. Maanantaiehtoolla lähtivätten(Lokari sanoo ton viimosen sanan noin) ja mää oon melkein nukkunu sejjälkeen. Ny lähren kauppaan täyrentään ruakavarastoja. Sitten paan taas maate.
        Tällänen saresää nukuttaaki enemmän kun aurinkonpaiste. Ny juur ei tosin sara.
        Sato tai paisto, nin mää paan ainain kännykän kiinni ja verän lankapuhelimenki seinästä.
        Hyvää yätä nyssitten vaan!

Jokuneh lastari on kyl pantu ja muutama tikkikih .
        Mut siihen neh mun paikkaamisenih onkih jääny.
        No tota eihän täällä nyh mitään päälalokelijä tulekan, ku ei oll pakkastakan juuri koskaan nääs.

Vai niin koville seh vieraitten pasaamineh otti et nytten sitten vaan makoilet.
        Heippä nyh taas mää kirjotan toisella kertaa lisää.
        Terv: Lokari1.

• Lokari1
        tulenlieskat kirjoitti:

Mää meinaa o toi aika kulunu. Kyä se vaa nii o että noita remppoja tulee. Niiku mulle tuli toi noiranuoliki. Mut kyä seo hyvä ku ne kummiski paraneeki vaikka aikaa viä kauemmiku nuarena. Mää aatteli kohta niiren lento harjotustenki alkavan. Niinääs jos toho vesisattee päälle lyä ton pikkupakkasensi. Pitääskö jo ruveta kiäli keskellä kulkee, meinaa harjottellee.
        Emmää kyä usko se mittää auttava, mut saaha sitä hassutella ajatuksillaki,nii. Mitäs toi lokari siit tuumii. Mut mukavaa jatkoo nyssi kaikille vaa.

Mut nythän on keksity semosija liukuesteitä joka voi panna kenkänsä päälle.

Niih no sinne pohja puolelle mää kyl yritin sanova, mut kyl kaiketin kaikki sen ymärsikih mitä mää olin sanomassa....

Mun mieälestänih semoset onkih hyvät josa on neet piikit kantapääsäkih, meinaan mää olen nähnykih semosija sukulaisilla suoamessa käyresäni .

Eihän semoset kovinkaan kaliitakan ole mun mielestäni , ja jos semosilla voi luunsa pitää ehjänä miih varmaan hintansa haukkuvat yhressä talves.
        Meinaan semoset lonkka leikkaukset on mun mielestäni aika paljo hintavampija , kuh semoset piikki kalossit.

Mitäs sää tulenlieska olet tehny sen noiran nuolen kas , eikös siihen olis hieronta hyväää?

Mää kävinkih viime viikolla yhrellä hierojalla , mut kyl se oli liika helläkätineh mulle, ei yhtään mistään paikasta tehny kipeetä kuh mua hierotiin.
        Emää semoselle hierojalle menekän toista kertaa, sehän oli mun mielestäni suurin homma kuh sen oljyn leviteli mun selkääni, jah vähän siliteli .
        Kyl siinä oli seh likka terapautin nimen saanu ihan turhaan.
        No nytten mää tieränkih et tyhjän saa ilmaseksi, mut mää kyl jourun malkaan siitä , mää kattelen jonkun vähän paremman seraavaks kertaa.
        Pitääkih kysellä noilta tutuilta kuka ja mikä olis kunnon hieroja.

Ai juuh niin kyl mää olen sitä mieltä et homaa semoset luiku esteet ittelles niih pysyt pystyssä, ekkä loukkaa ittees.
        Mää olenkih ihan sitä mieltä et se kieäli ei paljonkaan auta liukaalla mut noit piikkiset liukuesteet kyl autaa.
        Heippä salar.

• Julia
        Lokari1 kirjoitti:

Jokuneh lastari on kyl pantu ja muutama tikkikih .
        Mut siihen neh mun paikkaamisenih onkih jääny.
        No tota eihän täällä nyh mitään päälalokelijä tulekan, ku ei oll pakkastakan juuri koskaan nääs.

Vai niin koville seh vieraitten pasaamineh otti et nytten sitten vaan makoilet.
        Heippä nyh taas mää kirjotan toisella kertaa lisää.

Nymmää tykkäänki vaihtaa miälipiteitä kunnon miähen kanssa. Tärille tulee sanottua kauniimmin kun mää sun kanssa heitän läppää.
        Jos vaikka seksistä puhuttaís, nin ei ois ketään kurttuotsaa nokka nirpallaan tuamitsemassa,
        Kyä me sun kanssa tiäretään missä mennään.
        Voi kun olisikkin ny täälä Suamessa!
        Emmää mihkään uimaan ny mee. Naitattaa nin pirusti.Johtuu nääs siittä kun näin sun kirjotuksen. Sellasen vaikutuksen aito miäs naisen tekee, vaíkka sanookin ettei oo kipsattu.
        Ooksää ny aivan varna, ettei kulli menny kipsiin kun me tytöt täälä sua muistellaan. Paas miättiin ny alulle.....ne telttajutut! Mää luulen, että kahrestaan veretään koko show. Enkä ny mee lupaan, että julkisesti. Meillä om intimiteettilain suaja.
        Jos vaikka kalaan mentäs, nin piruako se kellekkän kuuluu monta...siis monta kertaa....tai haukea.
        Hohhoijaa kyä mää ny oon nukkunu.
        Naitattaaks sua nukkumisen jälkeen koskaan, varsinkin kun oot juanu aamukahvet?

• Lokari1
        Julia kirjoitti:

Nymmää tykkäänki vaihtaa miälipiteitä kunnon miähen kanssa. Tärille tulee sanottua kauniimmin kun mää sun kanssa heitän läppää.
        Jos vaikka seksistä puhuttaís, nin ei ois ketään kurttuotsaa nokka nirpallaan tuamitsemassa,
        Emmää mihkään uimaan ny mee. Naitattaa nin pirusti.Johtuu nääs siittä kun näin sun kirjotuksen. Sellasen vaikutuksen aito miäs naisen tekee, vaíkka sanookin ettei oo kipsattu.
        Ooksää ny aivan varna, ettei kulli menny kipsiin kun me tytöt täälä sua muistellaan. Paas miättiin ny alulle.....ne telttajutut! Mää luulen, että kahrestaan veretään koko show. Enkä ny mee lupaan, että julkisesti. Meillä om intimiteettilain suaja.
        Jos vaikka kalaan mentäs, nin piruako se kellekkän kuuluu monta...siis monta kertaa....tai haukea.

Nääs kuh mulle taas löytykih semonen uus sana josta emää paljokan osaa sanova , onko seh hyvä vai paha juttu noin kuh kätössä meinaan.

Enhän mää nyh talveks suoameen tule määhän palentusin sinne talvella.

Joo kyl seh ihan tosi onki et mää olen sälynyh kipsaamiselta, vaikka noita kaiken lajisija kolhuja on tullukih munkih osaleni.

Ai et sua naitattas, noh tota sehän on ihan terveen naiesen merkki mun mielestäni.
        Emää mistään pihtareista tykääkkä...

Noh jos sää nyh haluut tietää niih kylmulla tekee mieli melkeen aina, mää kuh nääs olen terve mieä kaikin puolin, omasta mielestänih ainaskih.

Kyl mulle on aamulakih kelvanuh ja rapula päisänih mää kuulemma olenkih ihan kauheen hyvä.

Emää ole montakaankertaa aamukahveeta kerinyh juomaan kuh on ollu muut hyvät asjat mielessänih nääs , jah tekemätöminäkih meinaan nääs.

Ai niin eihän mun pitänykkän tommosija kuulopuheita alkaa leviteleen, nääs kuh mun mielestäni naeiset ovatten vaan puhuneet mun mielikseni, taikka ihan vaan piruuuksillansa semosija mulle puhuneet.

Nääs kuh mää olen jo sen oppinuh et kaikkija naeisten puheita ei mieähen kannatakan otaa ihan kirjaimellisestih.

Tämmösen asjan mää olen oppinuh elämänih aikanah, mut kuh melkeen puolet uskoo mitä kuulee ja melkeen kaikki mitä näkee niih ei sillon oikeen paljo pääsekän erhehtymään.

Tota siittä kallaan menosta, mää haluaisinkih kysyvä jotain,, tota kuh mää en tierä nykysijä suamen kalastus lakija niih saaks uistella ja onkija nii monta kalaa kun vaan satuu saamaan, no se toinen saamineh onki ihan muustata asijasta kiinni siinähän ei olekan mikään laki kunka monta kertaa saa ottaa.

Nääs kuh täällä on semonen laki et saa onkija vaan määrätyn määrän päivässä kaloja, ja jos ottaa liikaa kaloja niih voi saara sakon niren ylimäärästen kalojen takija nääs jos joutuu kinni semosesta.

Mitäs sää juuulija sillä menasit kuh sanot et mee vaan piretään jah veretään koko shouta?

Onhan tänne toisekih vähin kirjoteleet toi mun salarak kih ja monta muutaki ihmistä....

Nyh mää meneki maata taikka pitäsköhän sanova et nukkumaan.
        Noh sama asjahan seh on sanotaan nyt sitten millä nimellä vaaan.
        Hyvää huomenta nyt sitten kaikille .

• -_-
        muori67 kirjoitti:

Kyllä se siitä;))

näkkyillää...

No ku puhutta sairauksist nii mun oo paha istuu mullon pukamia ny ja syyhyy sitä mutta kaise raukee ko loppuu toi kuuri. Ei mulla muuta.

• Lapuan flikka
        Lokari1 kirjoitti:

Mut nythän on keksity semosija liukuesteitä joka voi panna kenkänsä päälle.

Niih no sinne pohja puolelle mää kyl yritin sanova, mut kyl kaiketin kaikki sen ymärsikih mitä mää olin sanomassa....

Mun mieälestänih semoset onkih hyvät josa on neet piikit kantapääsäkih, meinaan mää olen nähnykih semosija sukulaisilla suoamessa käyresäni .

Eihän semoset kovinkaan kaliitakan ole mun mielestäni , ja jos semosilla voi luunsa pitää ehjänä miih varmaan hintansa haukkuvat yhressä talves.
        Meinaan semoset lonkka leikkaukset on mun mielestäni aika paljo hintavampija , kuh semoset piikki kalossit.

Mitäs sää tulenlieska olet tehny sen noiran nuolen kas , eikös siihen olis hieronta hyväää?

Mää kävinkih viime viikolla yhrellä hierojalla , mut kyl se oli liika helläkätineh mulle, ei yhtään mistään paikasta tehny kipeetä kuh mua hierotiin.
        Emää semoselle hierojalle menekän toista kertaa, sehän oli mun mielestäni suurin homma kuh sen oljyn leviteli mun selkääni, jah vähän siliteli .
        Kyl siinä oli seh likka terapautin nimen saanu ihan turhaan.
        No nytten mää tieränkih et tyhjän saa ilmaseksi, mut mää kyl jourun malkaan siitä , mää kattelen jonkun vähän paremman seraavaks kertaa.
        Pitääkih kysellä noilta tutuilta kuka ja mikä olis kunnon hieroja.

Ai juuh niin kyl mää olen sitä mieltä et homaa semoset luiku esteet ittelles niih pysyt pystyssä, ekkä loukkaa ittees.
        Mää olenkih ihan sitä mieltä et se kieäli ei paljonkaan auta liukaalla mut noit piikkiset liukuesteet kyl autaa.
        Heippä salar.

sen yhyren vehkehes päälle!
        Näyttääs taas sellaaselta, notta luistaa monen laisihin koloohin.
        Mä en oo susta tippaakaan mustasukkaanen, usko se!
        Harmittaa vaan noiren tyhymien flikkojen tähären sun flirtaalus.
        Enkä mä nokkihini ota vaikka et mua mitenkään noteeraa, notta turhaan funteeraat kuinka mä murehrin kun oot mun suhteheni välinpitämäätön.
        Kyllä maailmas miehiä piisaa. Mä ny en sun perähäs ruikuta. Paree uskua suosiolla toreks!

• Selema65
        monica kirjoitti:

Saerauvekshan sitä luuloo, jos ee selekeesä sua oekastuva..

Yks sikalanomistaja H.Niätä kerto pienen episootin ku se olj männy lempiemakkoosa oekein karsinaan kahtommaan, olj muuten hämärässä joutunna vahingossa viärään karsinnaan, minne elläinlääkärin pit justiisa tulla... Jostaen syystä H. Niätä ee pystynnä ihteesä oekasemmaan vaen kyyrötti karsinassa kaksikerron. Ensin tulj sikalan pehtoori ja ihmettel että mittee se H.Niätä siinä Sohvin vieressä kyyristellöö. H.Niätä sano että hänellä on varmaan selässä vikkoo ku ee sua ihteesä oekenemmaan.
        No, sitte tulj elläinliäkäri ja alako tutkia.
        Ee löötännä muuta vikkoo ku että H.Niätä olj napittanna juluppisa liivin nappiin.

• Selema65 kirjoitti:

Yks sikalanomistaja H.Niätä kerto pienen episootin ku se olj männy lempiemakkoosa oekein karsinaan kahtommaan, olj muuten hämärässä joutunna vahingossa viärään karsinnaan, minne elläinlääkärin pit justiisa tulla... Jostaen syystä H. Niätä ee pystynnä ihteesä oekasemmaan vaen kyyrötti karsinassa kaksikerron. Ensin tulj sikalan pehtoori ja ihmettel että mittee se H.Niätä siinä Sohvin vieressä kyyristellöö. H.Niätä sano että hänellä on varmaan selässä vikkoo ku ee sua ihteesä oekenemmaan.
        Ee löötännä muuta vikkoo ku että H.Niätä olj napittanna juluppisa liivin nappiin.

tuljha tuas yks uus sana"juluppisa"heheeee...

Piäsöö tus naaramaa;DDDD

En ou kerenny palajo tiällä käämää ku olin nuissa hoijoissa tuolla nuapur muassa.

Kyllä passasivat ja hoetivat hyvi.
        Nyt passoo outella talaveeki.
        Äkkijä se tuo ilima kylymen.

Pittää männä jottae laettammaa tuonne nenä alle
        ku maha murahtelloo.

näkkyillää...

• muori67 kirjoitti:

Kyllä se siitä;))

näkkyillää...

Nyt on sit kips pois, ja voi kamala mite pahan näköne. On niiko kalan suomui, ja nii kippeekki viel. Siin on turvotusta mut kai se alkaa laskemaa.

Sie kerroit et, siul on joku patti siin rantees, ei miul näyttäs oleva, tai sit ei viel näy, ei siin oo pattii. Aika suorakkii se näyttää oleva, niiko Katriina sano et hänel on vähä väärä.

On sil Katriinal mukava mies ku lohdutti häntä. Eihä se mittää tee, vaik jotai kauneus virheitä onkkii.Kuha ei va jää särkyy tai muute tee kippeetä.

Kyl siul on saatant käyvä nii et, se kipsi on olt liia löysä, ja päässy liikkumaa.
        Miul oli nii piukka et sattu nii mahottomast ku yritti vähä kääntää kättä. Se kipsi oli nii piukka et peukalokkii oli puolta paksumpi ku terve, ei päässy turvotus laskemaa. Nyt vast näyttää turvotus laskeva.

No nyt mie lopetan tään sairaskertomuksein, ja huomen mään lääkäril näyttämää. Saap nähä mitä hää sannoo. Lopuks mie sanon et kirjotellaa.

• Selema65 kirjoitti:

silviisii :))

• aviovaimo
        Julia kirjoitti:

Vain vanha puutteessa oleva ämmä voi olla noin rivo suustan, kyllä pitäis Bilmanin puuttua asiaan!

• Avovaimo
        aviovaimo kirjoitti:

Vain vanha puutteessa oleva ämmä voi olla noin rivo suustan, kyllä pitäis Bilmanin puuttua asiaan!

Sää oot kans varmaan täältä Mansesta päin?
        Mää pelkään, että tommoset riattaat ja irstaat viättelee sun ja mun kaltasten vähemmän erustavan näkösten miähet.
        Piretään pualiamme! Mää tilasin jo kampaajan ja ostin uuren hajuvesisuihkepullon.
        Oon jo piremmän aikaa yrittäny saara ukkoni vihille, mutta se näköjään pitää takaportin auki, että pääsee kiksautteleen noita irstaita muijia. Ei sitten tee aviorikosta.
        Onk sut ihan totta laillisesti vihitty? Tulee helposti epäilys miäleen kun joku kirjottaa, että "aviovaimo." Oikeesti pannaan laittain, että "eräs vaimo", tai "kunniallinen rouva."
        Et ny tykkäis pahaa - ollaanhan me ninkun kohtalotovereita kun ukot käy viaraissa.

• merimona1
        Selema65 kirjoitti:

juttuja tuosta H. Niätästä kerrotut. Suap naaroo tämän pimijän ja synkijän syksyn keskellä. Muuten on meleko ilotonta tämä aeka vuuvesta.
        Mistee se Selema rykäsöö nuo Niätä jutut? Omasta piästäänkö, vai liekkö siellä lahen takana semmonen hupjuttuin kirjottaja.
        Puahan lissee tulemaan ja iliminieroo muutennii mittee kuuluu! Outko merillä käänä?
        Mukavata ois tuas vaekkapa kevvään korvilla tehhä semmonen pienmuotosempi laevamatka. Mäntäs vaekka Kallaveille seiloomaan. Pantas ilimotus, elikä perräänkuulutus lehteen, että hiilelapijoijan paekka vappoona. Tietennii hierojoo ja mussiikin esittäijee tarvittas, sekä
        Uuvensuvin ja minun mahatanssija säestämmään torvensoittaja.
        Haekijaks vettee mielen kun entisijä aekoja muisteloo.

• Lokari1
        Lapuan flikka kirjoitti:

sen yhyren vehkehes päälle!
        Näyttääs taas sellaaselta, notta luistaa monen laisihin koloohin.
        Mä en oo susta tippaakaan mustasukkaanen, usko se!
        Harmittaa vaan noiren tyhymien flikkojen tähären sun flirtaalus.
        Enkä mä nokkihini ota vaikka et mua mitenkään noteeraa, notta turhaan funteeraat kuinka mä murehrin kun oot mun suhteheni välinpitämäätön.
        Kyllä maailmas miehiä piisaa. Mä ny en sun perähäs ruikuta. Paree uskua suosiolla toreks!

oikeen viisas?
        Meinaan vaan et tollaset toisten haukkujat jus niiku sääkin, mun mielestäni ei mitään ruurinkeksijöitä ole.

Kuules nyt lapualainen mää annankih sulle hyvän neuvon, kuh pirät suus kiini niih joku voi vahinkosa luulla sua vähän viisamaks kuh olet , noitten sun kirjoituksien perusteella mää vaan tommosta arvailinkih nääs.

Kovin sulla otaakih päähän kuh jokut toiset saa ja sää sat myöskih, mut olla ilman vaan.

Mää nyh ihmetelenkih kovasti et sää haluaisit senosen liukuesteen kans saara, kyl sulla onkih varmaan seh sun kokos tehtykin ihan pohjanahasta kuh ei muuten tunnukan miltään.

Kyl mää uskonkih et sää et mitään tulekaan saamaan, multa et varmasti , vaikka olisit viimenen naeinen maalimasa ja vaan yhret vällyt ja helvetin kylmä, niih mää kyl menisin vaikka saunaan yksi , vaikka sitä saunaa olis lämitetty viiteenvesikesään, mukavampi mun olis sielläkih olla kuh sun kanssas sänkysä .
        Nääs siellä vois kyl olla kylmä mut sun haukumiset ei sinne asti kuulus nääs.
        Hyvää jatkova vaan sulle lapuvalaineh.

• Lokari1
        aviovaimo kirjoitti:

Niih ja senkin voisit kertoo mulle et mistäs sää tierät sanoo noin varman päältä et on"vanhaämmä".

Nääs kuh mun mielestä nuoremilla neet himotkih hyrää joskus paljo paremin kuh vanhoilla, vaikka sekään ei ole mistään ijästä kiinni.

Jos sua noit jutut kiusaa niih voisit kai olla luketatikih , ettei sullekih tulis jotain mieälitekoja nääs.
        Meinaan vaan kuh musta tuntuu et kelpais seh sulleki...

• Lapuan flikka
        Lokari1 kirjoitti:

oikeen viisas?
        Meinaan vaan et tollaset toisten haukkujat jus niiku sääkin, mun mielestäni ei mitään ruurinkeksijöitä ole.

Kuules nyt lapualainen mää annankih sulle hyvän neuvon, kuh pirät suus kiini niih joku voi vahinkosa luulla sua vähän viisamaks kuh olet , noitten sun kirjoituksien perusteella mää vaan tommosta arvailinkih nääs.

Kovin sulla otaakih päähän kuh jokut toiset saa ja sää sat myöskih, mut olla ilman vaan.

Mää nyh ihmetelenkih kovasti et sää haluaisit senosen liukuesteen kans saara, kyl sulla onkih varmaan seh sun kokos tehtykin ihan pohjanahasta kuh ei muuten tunnukan miltään.

Kyl mää uskonkih et sää et mitään tulekaan saamaan, multa et varmasti , vaikka olisit viimenen naeinen maalimasa ja vaan yhret vällyt ja helvetin kylmä, niih mää kyl menisin vaikka saunaan yksi , vaikka sitä saunaa olis lämitetty viiteenvesikesään, mukavampi mun olis sielläkih olla kuh sun kanssas sänkysä .
        Nääs siellä vois kyl olla kylmä mut sun haukumiset ei sinne asti kuulus nääs.
        Hyvää jatkova vaan sulle lapuvalaineh.

pahantahtoosen vanahan äijänkäppyrän puhehet.
        Sä et oo saanu naisilta muuta kun kalossin kuvan takapuolehes.
        Ny mä en viittis alakaa riirellä, kun on kivaa seuraa kotona. Kuka ny menöö aikaansa tuhulaamahan jonkun riitaasen Amerikkahan lapsenruakkoja pakohon karannehen ukon kans!
        Turhaan vihijaalet, että saunahan sun kans menisin. Vai saunomahan!
        Sä et tunnu eres tietävän, ettei helvetis oo "helvetin kylymä." Siä on hiilihankomies koko aika lapioomas koksia sua varten uunihin.
        Terve menoo vaan mihkä oot matkalipun ilikeyksilläs järjestäny!

• Julia
        Lokari1 kirjoitti:

Niih ja senkin voisit kertoo mulle et mistäs sää tierät sanoo noin varman päältä et on"vanhaämmä".

Nääs kuh mun mielestä nuoremilla neet himotkih hyrää joskus paljo paremin kuh vanhoilla, vaikka sekään ei ole mistään ijästä kiinni.

Jos sua noit jutut kiusaa niih voisit kai olla luketatikih , ettei sullekih tulis jotain mieälitekoja nääs.
        Meinaan vaan kuh musta tuntuu et kelpais seh sulleki...

Oon melko varma, että toi aviovaimoks itteään tituleeraava on vanhanpiian käppänä, joka karehtii meitin onnellista seksuaalisuutta.
        Kunhan ei olis toi Lapuan likka. Musta näyttäs siltä, että se yrittää epätoivosesti angetä meitin, sun, mun ja tulenliaskanki väliin.
        Jokku kun ny ei kestä toisten ilosta seksiä.
        Suvella kirjotetaan oikein raportti ja yksityiskohtanen kuvaus kaikesta irstauresta, eli rakkauresta mitä harjotettiin. Siinä se kateuresta kiristelee hampaitaan. Vai aviovaimo! Pyh! Tässä ei oo paremmakkan vaimoks pääs....ruvennu!!!!!

• Uusisuvi
        merimona1 kirjoitti:

juttuja tuosta H. Niätästä kerrotut. Suap naaroo tämän pimijän ja synkijän syksyn keskellä. Muuten on meleko ilotonta tämä aeka vuuvesta.
        Mistee se Selema rykäsöö nuo Niätä jutut? Omasta piästäänkö, vai liekkö siellä lahen takana semmonen hupjuttuin kirjottaja.
        Puahan lissee tulemaan ja iliminieroo muutennii mittee kuuluu! Outko merillä käänä?
        Mukavata ois tuas vaekkapa kevvään korvilla tehhä semmonen pienmuotosempi laevamatka. Mäntäs vaekka Kallaveille seiloomaan. Pantas ilimotus, elikä perräänkuulutus lehteen, että hiilelapijoijan paekka vappoona. Tietennii hierojoo ja mussiikin esittäijee tarvittas, sekä

Sie haastoit niinko miun suullain. Selema nii herreitä juttui kirjottaa, jot niitä kuulis enemmänkii. Pittää hänelt ruveta mankumaa noit lissää.

Ai et siukii tekköö jo miel sin meril - kuule, nii miukii. Sitä ko oikia merkarhuttare tavoil opittii, ni maarapun on iha sietämätöntä olla.
        Vieläks sie muistat ne seihtemän hunnu askellukset? Hunnut on kyl tallel mut askelluksist en mää sanomaa mittää.
        Vuotellaa täs kevättä ja avovessii ni sit etitää se vanha jengi kassaa,lähetää vaik melomal.

Mut nyt mie mään maate - sie taisit jo männä. Hyvvää yötä kaikil.

• Uusisuvi
        merimona1 kirjoitti:

Kirjotin äskö pitkähkö viesti mermonaykkösel ja sit ko mie laitoi tulemaa, pläjäht etehein jot oot jo lähettänt tään viestin.

Ei sitä ole missää mut mie en ennää ruppee. Tietyst se tulloo joskus aamujunal palstal.
        Hyvvää yötä

• monica kirjoitti:

jotka kipsil ois kokkeillu tulla toimee, hyvähä se on et, on osant olla varovaine.

Mie sit olin lääkäris, ja sehä kehu et oikei on hyvi laitettu paikoilleen, kävin näet terveyskeskuksessa jatko tarkastuksesa.

Silloku loukkasin menin sinne, mut ne anto lähetteen sairaalaan. Ei kai siel olt sit semmosta lääkärii joka ois osant laittaa paikollen ranteen.

Eikä siin ois yks valkotakkine riittäntkää, sairaalas ol kaks valkotakkii ja kolmas paino käen päältä, ja vaik se puuvutettiin voi ihme et se sattu.

No nyt sano lääkär et, ei sit kompuroia, sanoin et vaalin ihteäin, ko silmäterrää.

Miun tul taas kerrottuu täst olotilastain, mut olkoo varotukseks nyt muille et ei kannata kompuroija. Se on silviisii et, täs iäs sitä vaa menettää, mitä joskus on olt, nimittäin terveyttä. Eikä ne rikotut jäsenet parane niiku nuoren.

No nyt oon saant kertoo loppuu ast mite miul käi, jos tää nyt kettää kiinostikkaa.

• Lokari1
        Lapuan flikka kirjoitti:

pahantahtoosen vanahan äijänkäppyrän puhehet.
        Sä et oo saanu naisilta muuta kun kalossin kuvan takapuolehes.
        Ny mä en viittis alakaa riirellä, kun on kivaa seuraa kotona. Kuka ny menöö aikaansa tuhulaamahan jonkun riitaasen Amerikkahan lapsenruakkoja pakohon karannehen ukon kans!
        Turhaan vihijaalet, että saunahan sun kans menisin. Vai saunomahan!
        Sä et tunnu eres tietävän, ettei helvetis oo "helvetin kylymä." Siä on hiilihankomies koko aika lapioomas koksia sua varten uunihin.
        Terve menoo vaan mihkä oot matkalipun ilikeyksilläs järjestäny!

Noh kyl mun olis pitänykkih osata arvata et lapuvanlikka siel hiilijä lapijoi.

Mää kyl en viel pitkään aikaan tule sinne sun helvetiis.

Mää katos menenkih ihantoiseen paikaan, mut säähän et voi semosta mitenkään käsitää , et mukavat mieähet pääsee.
        Noh turhahan sulle mitään on selitäää , pirä oma mielipitees vaan jos niillä tlet oneliseks.

• Lokari1
        Julia kirjoitti:

Oon melko varma, että toi aviovaimoks itteään tituleeraava on vanhanpiian käppänä, joka karehtii meitin onnellista seksuaalisuutta.
        Kunhan ei olis toi Lapuan likka. Musta näyttäs siltä, että se yrittää epätoivosesti angetä meitin, sun, mun ja tulenliaskanki väliin.
        Jokku kun ny ei kestä toisten ilosta seksiä.
        Suvella kirjotetaan oikein raportti ja yksityiskohtanen kuvaus kaikesta irstauresta, eli rakkauresta mitä harjotettiin. Siinä se kateuresta kiristelee hampaitaan. Vai aviovaimo! Pyh! Tässä ei oo paremmakkan vaimoks pääs....ruvennu!!!!!

semonen kieroon kasvanuh seksi mielikuvitus.

Se ku saakin kaikki nautintonsa kuh kuulee jotakin vähänkih seksiin päinkih olevaa.

Mää olenkih sitä mieältä et ettei kerotakan sille mitään , niih sillon seh jääkih ihan ilman.

Sillon sillä vasta oikeen mielitekoja onkin.
        Näin mää meinaan tehrä.

• tulenlieskat
        monica kirjoitti:

jotka kipsil ois kokkeillu tulla toimee, hyvähä se on et, on osant olla varovaine.

Mie sit olin lääkäris, ja sehä kehu et oikei on hyvi laitettu paikoilleen, kävin näet terveyskeskuksessa jatko tarkastuksesa.

Silloku loukkasin menin sinne, mut ne anto lähetteen sairaalaan. Ei kai siel olt sit semmosta lääkärii joka ois osant laittaa paikollen ranteen.

Eikä siin ois yks valkotakkine riittäntkää, sairaalas ol kaks valkotakkii ja kolmas paino käen päältä, ja vaik se puuvutettiin voi ihme et se sattu.

No nyt sano lääkär et, ei sit kompuroia, sanoin et vaalin ihteäin, ko silmäterrää.

Miun tul taas kerrottuu täst olotilastain, mut olkoo varotukseks nyt muille et ei kannata kompuroija. Se on silviisii et, täs iäs sitä vaa menettää, mitä joskus on olt, nimittäin terveyttä. Eikä ne rikotut jäsenet parane niiku nuoren.

No nyt oon saant kertoo loppuu ast mite miul käi, jos tää nyt kettää kiinostikkaa.

mää ny oti ton viästi. Ny tuli yällä tota luntaki . Siä saa kulkee varovasti jottei pussaa tota maata mennentulle. Käsi ku o ekaks eressä ku kaatuu. Täytyy ottaa varovasti tää talve alku, niinääs ku ny siirretää taas talviaikaaki.
        Niiku ei oo kettää pitämässä käsikynkästä kii, ku toi Lokariki o tua Amerikassa.
        Onkos sulla nyssi käsikynkkäläine ettet ennää kaaru? Pitäsköhä panna lehtee et ettitää semmosta. Silloku o luistelukeli...ai, mut jossei ossaakka ja si mennee sammaa läijää. Ei taira olla kaksine aatos toikaa. Kaikkee liukaskeli tua miäleeki. Mää toivota hyvvää paranemista ja päivän jatkoo kaikille.

• tulenlieskat kirjoitti:

mää ny oti ton viästi. Ny tuli yällä tota luntaki . Siä saa kulkee varovasti jottei pussaa tota maata mennentulle. Käsi ku o ekaks eressä ku kaatuu. Täytyy ottaa varovasti tää talve alku, niinääs ku ny siirretää taas talviaikaaki.
        Niiku ei oo kettää pitämässä käsikynkästä kii, ku toi Lokariki o tua Amerikassa.
        Onkos sulla nyssi käsikynkkäläine ettet ennää kaaru? Pitäsköhä panna lehtee et ettitää semmosta. Silloku o luistelukeli...ai, mut jossei ossaakka ja si mennee sammaa läijää. Ei taira olla kaksine aatos toikaa. Kaikkee liukaskeli tua miäleeki. Mää toivota hyvvää paranemista ja päivän jatkoo kaikille.

tylläreltä lahjaks noi porkat ne semmoset jokatten on ny kaikilla ,sillo ei ollu ku mää ne sain , ja täälä ruattissa vastaantuliat nauro ,mutta ei naura enää niitä ku näkyy joka toisen käressä. On paapakki ottanu ne käyttöön muute eivätten olis keppiä käyttäny---luulemmää!
        Ny on vaan ruvettava ottaa ne mukaan ku meen koiraa viämään ulos --ovatten vähät hankalat siinä hommassanääs ku tio Jerry ei oo mikää koulutettu että kulkis nätisti viäressä.

On se vaa silviisii et....vahinko ei tuukkaa kello kaulas....Ku se peijooni tullee yht äkkii ja yllättäin.

Sie kysyit ... onks miul käskynkkäläine? Onha miul, käin terveyskeskuksen väline vuokraamosta lainaamas kepin..... Iha totta:))) siin on miul miestä kerraksee.

Kävi näet nii et, ku oikei rehelline oon nii viskasha se miut nii kovast maaha et tuo lonkkaki vähä kärsi.

Päätin ite hakkee sielt sen seuralaisen, ja linkutan jokusen viikon sen kans.

Hyvväähä sie tarkotit ku kerroit et jos lehe kautta hakis ...tukkee ja turvaa... Katoha, mie ku luotan tuoho keppiini nii vankast, ettei paremmast väli.

Oo sie nyt kiel keskel suuta, ettei siul käy samalviisii. Vaik onha siul tuo salarakas joka lohuttaa, ku oikei sattuu.

On täs olt hauskaaki kepin ja kipsin kans, mut nyt alkaa mennä parraite päin. Usot sie, yhöl ystäväl en uskalt sannoo halastua sannaa, seku ei ois ymmärtänt, et miul käyp nii.

Sit sie toivotat hyvvää paranemist, kiitos vaa kyl tää jo täst männöö. Oikei ootan et pääsen taas lenkille, haukkaamaa raitista ilmaa.
        Noihe apuvälineihe kans ku ei viihti lähtee.

No hyvvää jatkoo siul, ja onha se mukavaa ku kirjotit. Siehä oot sellane taiteelline ihmine, oikeiks sie myyt teoksiis? Vai teet omaks iloks?

• etsivivä-amadeus
        monica kirjoitti:

On se vaa silviisii et....vahinko ei tuukkaa kello kaulas....Ku se peijooni tullee yht äkkii ja yllättäin.

Sie kysyit ... onks miul käskynkkäläine? Onha miul, käin terveyskeskuksen väline vuokraamosta lainaamas kepin..... Iha totta:))) siin on miul miestä kerraksee.

Kävi näet nii et, ku oikei rehelline oon nii viskasha se miut nii kovast maaha et tuo lonkkaki vähä kärsi.

Päätin ite hakkee sielt sen seuralaisen, ja linkutan jokusen viikon sen kans.

Hyvväähä sie tarkotit ku kerroit et jos lehe kautta hakis ...tukkee ja turvaa... Katoha, mie ku luotan tuoho keppiini nii vankast, ettei paremmast väli.

Oo sie nyt kiel keskel suuta, ettei siul käy samalviisii. Vaik onha siul tuo salarakas joka lohuttaa, ku oikei sattuu.

On täs olt hauskaaki kepin ja kipsin kans, mut nyt alkaa mennä parraite päin. Usot sie, yhöl ystäväl en uskalt sannoo halastua sannaa, seku ei ois ymmärtänt, et miul käyp nii.

Sit sie toivotat hyvvää paranemist, kiitos vaa kyl tää jo täst männöö. Oikei ootan et pääsen taas lenkille, haukkaamaa raitista ilmaa.
        Noihe apuvälineihe kans ku ei viihti lähtee.

No hyvvää jatkoo siul, ja onha se mukavaa ku kirjotit. Siehä oot sellane taiteelline ihmine, oikeiks sie myyt teoksiis? Vai teet omaks iloks?

Olinkin niin riettaala piällä eellisessä ketjussa,uattelin,nyt täytyy männä ruotuun.
        Minuva sitä on vietyku pässiä narussa.En tiijä olenko noussut kunniakukkuloille,vae alemmalle maholliselle tasolle.Väliäkö liennee?
        Minnuu iski ahneuvenpiru tännää.Nuapur hää porkkanoo viljellee,sano korjoo loput jos tarviit.Paskakelissä, räntäsateessa minä lähin nuapurin pellolle,kaekkein,tein parsattoo killoo jakson kerätä ja iha nuatti oon saanan jäläkee.
        Pankolla makkoisi niinku Savolaeset ylleensä,ei oo mahollista ku o nuo elikot.
        Käppänällä ol muita hommia.Se on tuas siinä tärkeeimmät amateus, saonakaljoja tässä juon

• etsivivä-amadeus kirjoitti:

Olinkin niin riettaala piällä eellisessä ketjussa,uattelin,nyt täytyy männä ruotuun.
        Minuva sitä on vietyku pässiä narussa.En tiijä olenko noussut kunniakukkuloille,vae alemmalle maholliselle tasolle.Väliäkö liennee?
        Minnuu iski ahneuvenpiru tännää.Nuapur hää porkkanoo viljellee,sano korjoo loput jos tarviit.Paskakelissä, räntäsateessa minä lähin nuapurin pellolle,kaekkein,tein parsattoo killoo jakson kerätä ja iha nuatti oon saanan jäläkee.
        Pankolla makkoisi niinku Savolaeset ylleensä,ei oo mahollista ku o nuo elikot.
        Käppänällä ol muita hommia.Se on tuas siinä tärkeeimmät amateus, saonakaljoja tässä juon

ompa mukavaa ku siekkii ilmotat itsestäis. Oonkkii ihmetelt et mikä sinnuu tul? ku ei oo kuullu eikä näkynt. Mut nythä tää on paikallaa ku siekkii heität tarinaa.

Vai porkkanoita sie hamusit, saitkkii oikei roppakaupal.
        Mitä ihmettä sie teet nii paljol, mut ko ilmaseks saa ni, halul ei oo rajoja. niihä miekkii tekisin, oisin olt viel vähä innokkaampi hamstraamaan.

Siulko on elikoita nii loput voit syöttää niille, et ei se työ hukkaa mänt.

Sie sanoit et sinnuu on viety ku pässii narust, käyphä se jokkasel samalla lailla.
        ei siint piä välittää, ku rykästä vaa, ja mennä etteenpäin. Nii se pittää.

No nyt mie lopettelen, viru nyt siel pankol ja muista ottaa kiintiö täytee sitä Karjala kaljaa?
        Ja paa se käppänäs navetal hommii, hää on siellä onne omiaa.

Muistaha meitä jutuillas, se männöö yhteisee hyväks, nauru pientää ikkää. Ootha sie sammaa mieltä?

• etsivivä-amadeus
        monica kirjoitti:

ompa mukavaa ku siekkii ilmotat itsestäis. Oonkkii ihmetelt et mikä sinnuu tul? ku ei oo kuullu eikä näkynt. Mut nythä tää on paikallaa ku siekkii heität tarinaa.

Vai porkkanoita sie hamusit, saitkkii oikei roppakaupal.
        Mitä ihmettä sie teet nii paljol, mut ko ilmaseks saa ni, halul ei oo rajoja. niihä miekkii tekisin, oisin olt viel vähä innokkaampi hamstraamaan.

Siulko on elikoita nii loput voit syöttää niille, et ei se työ hukkaa mänt.

Sie sanoit et sinnuu on viety ku pässii narust, käyphä se jokkasel samalla lailla.
        ei siint piä välittää, ku rykästä vaa, ja mennä etteenpäin. Nii se pittää.

No nyt mie lopettelen, viru nyt siel pankol ja muista ottaa kiintiö täytee sitä Karjala kaljaa?
        Ja paa se käppänäs navetal hommii, hää on siellä onne omiaa.

Muistaha meitä jutuillas, se männöö yhteisee hyväks, nauru pientää ikkää. Ootha sie sammaa mieltä?

Karjala takas vaekka pullo päevässä.Käppänä meinas ruveta komentellemaan,näötin Sille taevaanmerkit.
        Sanon,nyt tuloo tähän huushollin jonkiinlaenen järjestys.Minä miärään ja siitähäse lähtee.
        Hän on hämmeestä kotosi,eihä myö alistuta vieraavalla alle.
        Siitähä meille tullooki ermielisyyttä,ku Hän sannoo,että kiero Savolaenen,enkä tiijä kuka se on,en oo ikinä nähnykkää?Missähänpäen niitä piäsis tappoomaa minä heitin kyselyn.tuas amateus

• Lokari1
        tulenlieskat kirjoitti:

Meinnan vaan et kyl munkin kenkät on liukaat jää kelillä.

Siinähän voiskih tulla molemille se kaatuminen yhtaikaa.
        Meinaan jos yritäs pitää kovasti kiini ja sitten omakih jalka lipeis, niih siinä menis molemmat samalla kertaa nuri .

Kyl mää luulenkih et neet liukuesteen sentään jonkinverran autas ton jäätikön kans.
        Kyl sun salarakas pitää ollakih varovaineh näin talvella.
        Meinaan vaan et noi kaatumiset kuh joskus onkin pitkäaikasija paranettavija.

Helkuti kuh emää meinanu huomata et kelookih pitää kääntää tänä viikoloppuna yks tunti taakse päin.

Mikähän viisus sekin oikeen on, mää kuh en nää siinä mitään erova jos herää vähän aikasemmin taikka myöhemi.

Noh kyl se varmaan pitääkih kääntä sillo olen samoisa ajisa kaikkijen toiseten kans.

Hyvää syksyn jatko vaan kaikille.

• etsivivä-amadeus
        Lokari1 kirjoitti:

Meinnan vaan et kyl munkin kenkät on liukaat jää kelillä.

Siinähän voiskih tulla molemille se kaatuminen yhtaikaa.
        Meinaan jos yritäs pitää kovasti kiini ja sitten omakih jalka lipeis, niih siinä menis molemmat samalla kertaa nuri .

Kyl mää luulenkih et neet liukuesteen sentään jonkinverran autas ton jäätikön kans.
        Kyl sun salarakas pitää ollakih varovaineh näin talvella.
        Meinaan vaan et noi kaatumiset kuh joskus onkin pitkäaikasija paranettavija.

Helkuti kuh emää meinanu huomata et kelookih pitää kääntää tänä viikoloppuna yks tunti taakse päin.

Mikähän viisus sekin oikeen on, mää kuh en nää siinä mitään erova jos herää vähän aikasemmin taikka myöhemi.

Noh kyl se varmaan pitääkih kääntä sillo olen samoisa ajisa kaikkijen toiseten kans.

Hyvää syksyn jatko vaan kaikille.

Oekee emävalheen piästit.Eihä siellä mittää kelloja piä siirtää,vuan tiällä sun entisessä kotomuassas.

• Lokari1
        etsivivä-amadeus kirjoitti:

Oekee emävalheen piästit.Eihä siellä mittää kelloja piä siirtää,vuan tiällä sun entisessä kotomuassas.

Mää olen kyl huomanu et jokut kuh ovatten käväseet täällä kahren viikon pika visiitillä , ovat paljo tietäväisempijä tän maan asijoista, kuh meet paikkakuntalaiset ollaankaan.

Mää nytten sanon sulle etsivä amanta, et ihan varmasti mää ainaskih sen kellon ajan käännän yhren tunnin takasin päin.

Mulle tosin tommoset kallon aikojen muutelut kuh ei tehe minkäänlaista harmija , kuh mun ei tarvitekan enään mennä työähön nääs.
        Mää kerkijän ihan joka paikkaan vaikkei olis kelloja olemasakan, sen vertasen mää nään aurinkostakih millon on ilta ja millon aamu eikä mun muuta tarvitekan tietää.

• ullamirjami kirjoitti:

tylläreltä lahjaks noi porkat ne semmoset jokatten on ny kaikilla ,sillo ei ollu ku mää ne sain , ja täälä ruattissa vastaantuliat nauro ,mutta ei naura enää niitä ku näkyy joka toisen käressä. On paapakki ottanu ne käyttöön muute eivätten olis keppiä käyttäny---luulemmää!
        Ny on vaan ruvettava ottaa ne mukaan ku meen koiraa viämään ulos --ovatten vähät hankalat siinä hommassanääs ku tio Jerry ei oo mikää koulutettu että kulkis nätisti viäressä.

niihi keppilöihi, täälläki on melkei jokasel. Miust vaa tuntuu, ettei niihe kans tuu nii paljo liikuntaa ku ilma keppei.
        Oon miekkii kahet kepit loppuu saattant. Enhä mie oikei niist tykkää, mut voip olla turvalista pittää liukkaalla.

Mie vilkasin tuota teijä kuvvaa, ja kyl se jerry onkkii mukava näköne koira, siint onkkii hommaa heti aamul pihal, päiväl useamma kerra ja illal viimeks.

Sanotaaki et ku omista koiran nii, tullee ulkoiltuu, ku näet on pakko lähtee. Onha se nikkii et, saap uusii ysävii, ku koirat alkaa ensi seurustelemaa.

Mut voi armias ku tullee se aika ku pitäis luopuu
        sit se ottaa kovil, ainaki miul, ku ol aikoinaa koira.

Miehä vollotin monta viikkoo, niihi ko nii kiintyy,
        Ne on nii ihanii ko ne on ain hyväl päällä, ja ilosena, miul on sellane luonne et tykkään luontokappaleista.

Miust koirat on viel nii viisaitakkii. Joskus pannoo nii vihaks ku näkkee et hoijetaa nii huonost, pietää liekas kotpihas koko ikä, eikä viitsitä kävelyttää.

Voi veikkone miun pit vaa vähä kirjottaa siul ja siu jerryst, mut ko alkaa nii ei näy loppuu tuleva.

No mukavaa yhesolloo siul ja jerryl ja ulkoilkaa oikei paljo, nii pyssyy jerryn koivetkkii kunnos.

Mieko oon kuult et ainakii saksapaimenkoiralt männee takajalat? Jos ei oo tarpeeks liikuntaa.

• monica kirjoitti:

niihi keppilöihi, täälläki on melkei jokasel. Miust vaa tuntuu, ettei niihe kans tuu nii paljo liikuntaa ku ilma keppei.
        Oon miekkii kahet kepit loppuu saattant. Enhä mie oikei niist tykkää, mut voip olla turvalista pittää liukkaalla.

Mie vilkasin tuota teijä kuvvaa, ja kyl se jerry onkkii mukava näköne koira, siint onkkii hommaa heti aamul pihal, päiväl useamma kerra ja illal viimeks.

Sanotaaki et ku omista koiran nii, tullee ulkoiltuu, ku näet on pakko lähtee. Onha se nikkii et, saap uusii ysävii, ku koirat alkaa ensi seurustelemaa.

Mut voi armias ku tullee se aika ku pitäis luopuu
        sit se ottaa kovil, ainaki miul, ku ol aikoinaa koira.

Miehä vollotin monta viikkoo, niihi ko nii kiintyy,
        Ne on nii ihanii ko ne on ain hyväl päällä, ja ilosena, miul on sellane luonne et tykkään luontokappaleista.

Miust koirat on viel nii viisaitakkii. Joskus pannoo nii vihaks ku näkkee et hoijetaa nii huonost, pietää liekas kotpihas koko ikä, eikä viitsitä kävelyttää.

Voi veikkone miun pit vaa vähä kirjottaa siul ja siu jerryst, mut ko alkaa nii ei näy loppuu tuleva.

No mukavaa yhesolloo siul ja jerryl ja ulkoilkaa oikei paljo, nii pyssyy jerryn koivetkkii kunnos.

Mieko oon kuult et ainakii saksapaimenkoiralt männee takajalat? Jos ei oo tarpeeks liikuntaa.

kun on koira ,aamusta heti ja neljä kertaa päivässä½tuntia vähintäin . No jos sataa niin saa vähempikin riittää . Mää oon tehny jerrylle saretakin se tulis muuten niin kamalankuraseks ilman sitä ,sillä kun on taas pitkä karva ,mää Trimmaan sen itte 2 kertaa vuaressa ,Se onkin kova urakka kun pitäis sormin nyppiä se päälykarva ,mää oon ostanu sellasen koneen jolla ajelen sen sitten määrätyistä paikoista (melkein kokonaan).
        Ny täällä oli viime yänä pakkasta ja aurinko paistaa ,kyllä on kiva kun on kuivaa ny. Vaikka kyä sitä vettä kans tarvitaan.
        Terveyttä ja iloista mieltä kaikille .ullamirjami ja jerry.

• Julia
        Lokari1 kirjoitti:

Mää olen kyl huomanu et jokut kuh ovatten käväseet täällä kahren viikon pika visiitillä , ovat paljo tietäväisempijä tän maan asijoista, kuh meet paikkakuntalaiset ollaankaan.

Mää nytten sanon sulle etsivä amanta, et ihan varmasti mää ainaskih sen kellon ajan käännän yhren tunnin takasin päin.

Mulle tosin tommoset kallon aikojen muutelut kuh ei tehe minkäänlaista harmija , kuh mun ei tarvitekan enään mennä työähön nääs.
        Mää kerkijän ihan joka paikkaan vaikkei olis kelloja olemasakan, sen vertasen mää nään aurinkostakih millon on ilta ja millon aamu eikä mun muuta tarvitekan tietää.

Sää oot nääs sellanen vaistojes varassa elävä lualamiäs, joka ei tartte kelloja. Tiärät muutenkin koska on ruaka-aika kun sun on nälkä, eiks joo?
        Kaikki muukki tarpees tiarostat ilman aikatauluja.
        Oon kuullu hurjia juttuja semmosista saunailtarakasteluistaki, nin että miäs orottaa lauantaiehtoota kun päivää nousevaa, että pääsee muijan kanssa peuhaan lakanoissa.
        Sitten on viä enemmän pihtarityypit. Jouluna, pääsiäisenä, vappuna ja juhannuksena vaan antavat. Ninkun juhlan kunniaks. Mää kyä tekisin arjestakin juhlan - oon semmonen romanttinen tyyppi, että sytyttelen syysehtoolla kynttilöitä ja sellasta.
        Sää sanoit kerkiäväs joka paikkaan. Sopisko urella, että mihkä sää viime suvena mahroikkan keritä? Tais mennä suurin osa lomastas tualla Varkauren pualessa, Savossa. Piänet linnut laulovatten (viimeinen sana sun omaa murrettas))

Karjala takas vaekka pullo päevässä.Käppänä meinas ruveta komentellemaan,näötin Sille taevaanmerkit.
        Sanon,nyt tuloo tähän huushollin jonkiinlaenen järjestys.Minä miärään ja siitähäse lähtee.
        Hän on hämmeestä kotosi,eihä myö alistuta vieraavalla alle.
        Siitähä meille tullooki ermielisyyttä,ku Hän sannoo,että kiero Savolaenen,enkä tiijä kuka se on,en oo ikinä nähnykkää?Missähänpäen niitä piäsis tappoomaa minä heitin kyselyn.tuas amateus

Kantturat lypsetty? Vai onks siul valmiit vetimet ko tarttuu utareihi kii.

Ko sie valmensit käppänääs, tokeniks se siint yhtää? Vai annatsie viel oppitunnin.

Olkoo vaa mielissää ku, saap kuulla kui tomera emäntä häl on. Jos nyt oot iltatyös tehny nii paappa muutama sana tännekkii.
        Tullee kiintiö täytee et,,,, nauru päiväs ja parhaas kaks.

• etsivivä-amadeus
        Julia kirjoitti:

Sää oot nääs sellanen vaistojes varassa elävä lualamiäs, joka ei tartte kelloja. Tiärät muutenkin koska on ruaka-aika kun sun on nälkä, eiks joo?
        Oon kuullu hurjia juttuja semmosista saunailtarakasteluistaki, nin että miäs orottaa lauantaiehtoota kun päivää nousevaa, että pääsee muijan kanssa peuhaan lakanoissa.
        Sitten on viä enemmän pihtarityypit. Jouluna, pääsiäisenä, vappuna ja juhannuksena vaan antavat. Ninkun juhlan kunniaks. Mää kyä tekisin arjestakin juhlan - oon semmonen romanttinen tyyppi, että sytyttelen syysehtoolla kynttilöitä ja sellasta.
        Sää sanoit kerkiäväs joka paikkaan. Sopisko urella, että mihkä sää viime suvena mahroikkan keritä? Tais mennä suurin osa lomastas tualla Varkauren pualessa, Savossa. Piänet linnut laulovatten (viimeinen sana sun omaa murrettas))

Tiijän ettei Teijän kaekkien noukka kestä moista hajua,mutta niin se vuan ol.
        Sehä ol palanutta hevosenpaskoo,ja ai miten siinä potaatti kasvaa ens kesänä.
        Tul mielee Juakko Tepon laolu Hilimasta ja Onnista,ja ravattisonnista joka Hiliman vei.
        Minulla on tuo käppänä ja olhan sekin mukana,siellä sonnanajossa.
        Eikä minun passoo mitää ravattisonnia jiähä uottelemmaa,suojaa tuo ulokonäkö.
        Lantalantakkoo amateus

• merimona1

Tul mielee Juakko Tepon laolu Hilimasta ja Onnista,ja ravattisonnista joka Hiliman vei.
        Lantalantakkoo amateus

lannoteaenetta.
        Se ee ou liijan vahvoo, eekä mahottoman pahalle eis haise. Meinoon, jos jottiin nirppanokat jo kirjotuksennii tähe alakasivat nokastaan pijellä kiinni. Potattipellolle nimen ommoo ajoin minnäi hevosen paskakuorman viime viikolla.
        Suattoo tämä vaekuttoo aeka sontaselta jutulta, vuan Unkarissa kuuluu olovan sellanen sanonta, että "paska on pellon herra."
        Minulla se on tuo ravattisonni ja vaekka käppänäkssii sanosin, niin mistee se sais tietee. Ee seeraile keskustelupalstoja, eli aekoosa.
        Nyt on iltakahvin keitossa. Luppauvuin juomaan kupillisen, vaekka iltasela harvemmin kahvija oun juona.
        Terveisijä tieltä pimijältä muaseuvulta!
        Ee ou katuvaloja. Pimijässä männä röhvellettään iltalenkillekkiin. Heijastimet näättee, ettei aatot aja piälle.

• merimona1 kirjoitti:

lannoteaenetta.
        Se ee ou liijan vahvoo, eekä mahottoman pahalle eis haise. Meinoon, jos jottiin nirppanokat jo kirjotuksennii tähe alakasivat nokastaan pijellä kiinni. Potattipellolle nimen ommoo ajoin minnäi hevosen paskakuorman viime viikolla.
        Suattoo tämä vaekuttoo aeka sontaselta jutulta, vuan Unkarissa kuuluu olovan sellanen sanonta, että "paska on pellon herra."
        Minulla se on tuo ravattisonni ja vaekka käppänäkssii sanosin, niin mistee se sais tietee. Ee seeraile keskustelupalstoja, eli aekoosa.
        Nyt on iltakahvin keitossa. Luppauvuin juomaan kupillisen, vaekka iltasela harvemmin kahvija oun juona.
        Terveisijä tieltä pimijältä muaseuvulta!
        Ee ou katuvaloja. Pimijässä männä röhvellettään iltalenkillekkiin. Heijastimet näättee, ettei aatot aja piälle.

teijä kansa.
        Tulj mielee se yks maenos,ku ne mummot kyttäs niitä hevose kakkaroeta sieltä kavulta;))
        Muistattako semmosta.

Se on kyllä tos asija että hevosen paska on hyvvee lannoketta,myökii on mökille suatu sitä.
        Tommaatittii kasvaa iha mahottomasti.
        EEkä se nii kmala pahalle haese.
        Se liete mittee ne kevväällä ajaa pelloelle se vasta haesoo.

näkkyillää...

• Lokari1
        Julia kirjoitti:

Emää ole misää varkaissa ollu, ai seh olikih varkaus nimineh paikka.

Tota emää ole siellä käynykään koskaan , nääs kuh mun pitäs hommata tulkki mukaanih.

Nääs kuh mää en oikeen osaa sen paikkakunan muretta, niih määhän olisin siellä kuh orpopiru kalajoenmarkkinoilla.

Luulisivatten vaikka pölhöks mua, kuh en ymärtäs heirän puhetansa, vaikka eihän siinä oikeen paljo vikaan sekän arvaus meniskän...

Niih tota mitäs mää kellolla tekisinkän kuh ei enään tarte töihinkän mennä, mää kyl osaa syöärä sillon kuh nälkä tulee ja maatakin mennä sillon kuh nukutaa.

Joo kyl määkin olen kuullu semotista avijopareista et joskus saunan jälkeen menevätten rakastelenaan sänkyynsä peiton alle ja tietysti ihan pimeessä ja valot pois .

Seh on visiinkih semosille ihmisille kauhee synti jos vahinkosa satuu näkeen paljasta reittä taikka jotain muuta nättijä paikaa ihosta...

Joooh kyl määkin olen kuullu semosistakih ihmisistä et savat joskus juhanuksenakih , mut ei joka vuosikaan kyl, ehken joka viires vuosi vaan taikka vähän harvempaankih.
        Kyl mää olenkih ihmetelly semosta säästäväisyytä kovasti, mun mielestäni sihä monta kertaa jää hevoskuorna vielä hautaankih panna, nykysin taitaakih olla ihan autokuorma.

Mää olen kuullu semosen jutun joku naeinen oli sanonuh et se seksi on niih mukavaa kuh antaa nii saa ittekin, kyl mää luulenkih et siinä oli helkutin viksu naeine.

Neinään kuh oli tommosenkin asijan miettinyh noin hyvin ihan iteksensä.

Nyh mää menen keitään päivä kahvit iteleni, vaikka vähän liika aikaseenhan se nytten kyl tulee , mut mun roppa kuh ei olekan vielä tottunu tohon kellon kääntämiseen nääs.
        Heippä nyh taas ja terveisijä mun salarak lenikih.

• etsivivä-amadeus
        muori67 kirjoitti:

teijä kansa.
        Tulj mielee se yks maenos,ku ne mummot kyttäs niitä hevose kakkaroeta sieltä kavulta;))
        Muistattako semmosta.

Se on kyllä tos asija että hevosen paska on hyvvee lannoketta,myökii on mökille suatu sitä.
        Tommaatittii kasvaa iha mahottomasti.
        EEkä se nii kmala pahalle haese.
        Se liete mittee ne kevväällä ajaa pelloelle se vasta haesoo.

näkkyillää...

Se on aetova luomuva.
        Muistaako teistä kukkaa semmosta runnoo,minä jouvuin sen lausummaa luokan eessä,joskus pentuna.Se män jotennii tähäntappaa:että kaikki mitä näkkyy Romppasen takaa,on Romppasen akkaa.
        Tulko kellekkään mieleen?kiitoksia hyvinpaljon
        amateus seleviytyny nykyaekaa lantalatakoo

Lantalantakkoo amateus

Kyl osasit Amateus mukavast höystää et, ei naurul olt rajoja. Mie tiesin et sie ossoot vääntää nauru aiheet:))
        On miul se maittantkii. Merimoona jatko vie hulvattoman mukavast.

Niihä se pittää, keventää ilmapiirii siint tykkää kaik. Eikä aiheest mittää vikkaa, sitähä vääntää kaik:))

• etsivivä-amadeus
        Lokari1 kirjoitti:

Emää ole misää varkaissa ollu, ai seh olikih varkaus nimineh paikka.

Tota emää ole siellä käynykään koskaan , nääs kuh mun pitäs hommata tulkki mukaanih.

Nääs kuh mää en oikeen osaa sen paikkakunan muretta, niih määhän olisin siellä kuh orpopiru kalajoenmarkkinoilla.

Luulisivatten vaikka pölhöks mua, kuh en ymärtäs heirän puhetansa, vaikka eihän siinä oikeen paljo vikaan sekän arvaus meniskän...

Niih tota mitäs mää kellolla tekisinkän kuh ei enään tarte töihinkän mennä, mää kyl osaa syöärä sillon kuh nälkä tulee ja maatakin mennä sillon kuh nukutaa.

Joo kyl määkin olen kuullu semotista avijopareista et joskus saunan jälkeen menevätten rakastelenaan sänkyynsä peiton alle ja tietysti ihan pimeessä ja valot pois .

Seh on visiinkih semosille ihmisille kauhee synti jos vahinkosa satuu näkeen paljasta reittä taikka jotain muuta nättijä paikaa ihosta...

Joooh kyl määkin olen kuullu semosistakih ihmisistä et savat joskus juhanuksenakih , mut ei joka vuosikaan kyl, ehken joka viires vuosi vaan taikka vähän harvempaankih.
        Kyl mää olenkih ihmetelly semosta säästäväisyytä kovasti, mun mielestäni sihä monta kertaa jää hevoskuorna vielä hautaankih panna, nykysin taitaakih olla ihan autokuorma.

Mää olen kuullu semosen jutun joku naeinen oli sanonuh et se seksi on niih mukavaa kuh antaa nii saa ittekin, kyl mää luulenkih et siinä oli helkutin viksu naeine.

Neinään kuh oli tommosenkin asijan miettinyh noin hyvin ihan iteksensä.

Nyh mää menen keitään päivä kahvit iteleni, vaikka vähän liika aikaseenhan se nytten kyl tulee , mut mun roppa kuh ei olekan vielä tottunu tohon kellon kääntämiseen nääs.
        Heippä nyh taas ja terveisijä mun salarak lenikih.

Kyllä minäki oon hämmeensiltoo käeskennelly.
        Olisha meitä muitaki tyrkyllä.Ruppee käymää katteeks moene suosio.
        Huomioisitko meijät muutki naeset.toevossa on hyvä ellee.amateus

• etsivivä-amadeus
        monica kirjoitti:

Kantturat lypsetty? Vai onks siul valmiit vetimet ko tarttuu utareihi kii.

Ko sie valmensit käppänääs, tokeniks se siint yhtää? Vai annatsie viel oppitunnin.

Olkoo vaa mielissää ku, saap kuulla kui tomera emäntä häl on. Jos nyt oot iltatyös tehny nii paappa muutama sana tännekkii.
        Tullee kiintiö täytee et,,,, nauru päiväs ja parhaas kaks.

Minä veän tuon käppänän käöntiin ku leikkiaoton uamusin,kun se iltaveto jiä käyttämättä.Eoo voimia,eikä halujakkaa.Omassaperoonassan amateus

• Lokari1

Kyllä minäki oon hämmeensiltoo käeskennelly.
        Olisha meitä muitaki tyrkyllä.Ruppee käymää katteeks moene suosio.
        Huomioisitko meijät muutki naeset.toevossa on hyvä ellee.amateus

Emää nytten tierä onko kukaan tyrkyllä, meinaan vaan kuh kukaan ei suvellakan tullu torille.

Mun mielestäni jokainen kirjotelee ihan huviksensa vaan...

Määhän huomijoin yleensä kaikki naeiset , mut ei sekään mitenkään oll autanuh mun tilanteessanih.

Eks sää etsivä amanta ol sitä huomannu?

Katos nyt kyh mää kirjotin sullekih ihan heti vastauksen, vaikka eihän mun okeastansa pitäs toisten vaimoille kirjotaa mitään, nääs kuh jokkut mieähet on niih helkutin mustiksija nääs.

Vaikka vähän pitempään kattos heirän vaimoihinsa niih melkeen tarjotaan nyrkkijä.

Kyl tää sinkun =(lesken) elämä näkyykin nykysin olevan vaaralista.

Ei tämmöstä ennen ollukan, nooh sillon kyl olikih paljon enempi sinkku naeisijakih...

No nytten mää sanonkih kaikille tänpalstan naeisille terveisenih.

Emää muuten osaakan huomioira jokkaista, nääs kuh mää olen nii helkutin hiras.

• etsivivä-amadeus
        Lokari1 kirjoitti:

Emää nytten tierä onko kukaan tyrkyllä, meinaan vaan kuh kukaan ei suvellakan tullu torille.

Mun mielestäni jokainen kirjotelee ihan huviksensa vaan...

Määhän huomijoin yleensä kaikki naeiset , mut ei sekään mitenkään oll autanuh mun tilanteessanih.

Eks sää etsivä amanta ol sitä huomannu?

Katos nyt kyh mää kirjotin sullekih ihan heti vastauksen, vaikka eihän mun okeastansa pitäs toisten vaimoille kirjotaa mitään, nääs kuh jokkut mieähet on niih helkutin mustiksija nääs.

Vaikka vähän pitempään kattos heirän vaimoihinsa niih melkeen tarjotaan nyrkkijä.

Kyl tää sinkun =(lesken) elämä näkyykin nykysin olevan vaaralista.

Ei tämmöstä ennen ollukan, nooh sillon kyl olikih paljon enempi sinkku naeisijakih...

No nytten mää sanonkih kaikille tänpalstan naeisille terveisenih.

Emää muuten osaakan huomioira jokkaista, nääs kuh mää olen nii helkutin hiras.

Lannalevityksessä olin,voen haesta.
        Onha minulla tuo käppänä ja sillä pärjöön haotaan asti.Hyvä ku huomasit meijät muutki puutteealaset.Mitä myö oltas iliman Sinua.Aenut lihapala elämämme perunakeitossa.Pietään kiinni tytöt aunuusta lihapalasta.amateus

• Lokari1

Lannalevityksessä olin,voen haesta.
        Onha minulla tuo käppänä ja sillä pärjöön haotaan asti.Hyvä ku huomasit meijät muutki puutteealaset.Mitä myö oltas iliman Sinua.Aenut lihapala elämämme perunakeitossa.Pietään kiinni tytöt aunuusta lihapalasta.amateus

Hyvä antaa vähästänsäki , mut paha ei anna paljostansakaan.

Emää nyt iteeni alja kehumaan , mut sanosin vaan et mää kyl olen vieraanvaraneh jah tarjoisinkih.

Muuten mitenkähän paljon minusta riitää tohon soppaan= siihen perunasoppaa tarkotan.

Jos mää olen seh ainova lihanpala siinä, mää kyl olen aika varmakih et ei mus kukaan haluvakkan , kuhan vaan puhuvatten lämpimiksensä.
        Taikka sitten kaikki luuleevatten et , olenkih jo valmiiks lopuunkaluttu, etten sen takija kelpaakan kellenkään

Tota seh täsä mua ihmetytääkih oikeen helkkaristi jos toisillakin"tarkotan nyttten naeisija" on puutetta , kuh mulla sitä on ollu melkeen kokoikänih nääs.

Ei näytä tarjonta ja tarjonta tapaavan toisijaan millonkaan, puuuteen puolelle vaan ihan väkisin menee jokkaisella.

Mitähän ton asaijan korjaamiseks oikeen osais tehrä?
        Meinaan jos toi puhe on tottakaan nääs.

Heippä salarakas ja juulija , mitäs teirän mielipire tähän asjaan onkan, meinaan mää haluaisinkih tietää mikä olis teirän mielipire nääs.
        Juuh saa tohon kysymykseeni kyl toisekih vastata ainaskih mun puolestani , ei mulla ole sitäkän vastaan mitään meinaan.

Joku voiskih antaa ihan hyvänneuvon tähän asjaan.

• Julia
        Lokari1 kirjoitti:

Hyvä antaa vähästänsäki , mut paha ei anna paljostansakaan.

Emää nyt iteeni alja kehumaan , mut sanosin vaan et mää kyl olen vieraanvaraneh jah tarjoisinkih.

Muuten mitenkähän paljon minusta riitää tohon soppaan= siihen perunasoppaa tarkotan.

Jos mää olen seh ainova lihanpala siinä, mää kyl olen aika varmakih et ei mus kukaan haluvakkan , kuhan vaan puhuvatten lämpimiksensä.
        Taikka sitten kaikki luuleevatten et , olenkih jo valmiiks lopuunkaluttu, etten sen takija kelpaakan kellenkään

Tota seh täsä mua ihmetytääkih oikeen helkkaristi jos toisillakin"tarkotan nyttten naeisija" on puutetta , kuh mulla sitä on ollu melkeen kokoikänih nääs.

Ei näytä tarjonta ja tarjonta tapaavan toisijaan millonkaan, puuuteen puolelle vaan ihan väkisin menee jokkaisella.

Mitähän ton asaijan korjaamiseks oikeen osais tehrä?
        Meinaan jos toi puhe on tottakaan nääs.

Heippä salarakas ja juulija , mitäs teirän mielipire tähän asjaan onkan, meinaan mää haluaisinkih tietää mikä olis teirän mielipire nääs.
        Juuh saa tohon kysymykseeni kyl toisekih vastata ainaskih mun puolestani , ei mulla ole sitäkän vastaan mitään meinaan.

Joku voiskih antaa ihan hyvänneuvon tähän asjaan.

ainakaan siä Tammelan torilla viime suvena.
        Olit sää Lokari se kysyntä vai tarjonta puali?
        Se on sitten harmi kun miähet ja naiset kohtaa kun majakat yässä, vilkuttaa valoa, mutta eivät pääse lähelle toisiaan.
        Yks viisas pykoloki sano yhrellä luennolla, mihkä menin mun likkakaverin kanssa, että torjutuks tulemisen pelko estää meittiä kohtaamasta avoimesti kanssaihmisiämme, varsinkin toista sukupualta olevia. Mun likkakaveri, joka ei kyä ymmärrä hianoja pykolookisia termejä, kysy multa, joka oon viksumpi, että hän aina kohtaa avoimesti kaikki miähet, alkaa heti kertoo elämäntarinaansa.
        Hoh hoijaa, sanon mää!
        Sen elämäntarina ny panee kenet tahansa miähen haukotteleen ja katteleen ensimmäistä sopivaa ulospääsyreittiä. On nin tylsät kuviot ollu mun likkakaverilla.
        Mää jos alkasin kertoon, nin miäs kun miäs kiinnostus, mutta aattelin pysyy sellasena salaperäsenä, ninkun sääkin, kiihottava Suuren Lännen, Suuri Salaperänen. Joku sua jo kuttukin tutkimattomaksi autioksi saareksi, minne kuka tahansa tahtos tehrä tutkimusmatkan.
        Oot torellakin "sattuma" elämän sopassa. Herkullinen lihapala, josta kaikki palstan naiset uneksii. *Huakaa uneksivan näkösenä*
        Paree kuitenkin sun on kattoo kun katua. Tutustua ensin likan luanteeseen.
        Vaikka mää pirän sua perusrehellisenä Lännen Suamensukusena uurisraivaajatyyppinä, nin siittä mää oon melko varma, että sää muka et olis varsinainen kasanoova, hurmuri oikein viimeisen päälle. Rikaski oot. Vai mitä ne jutut on Suamen apteekkien viakran tyhjentämisistä ja helikopterilla lentelemisistä Varkauren, Mansen, Turun ja Helsinkin väliä.
        Ei sun ny tartte kertoo. Pirä vaan se salaperäsen imako, se innottaa meittiä, suamalaisia likkoja kilvotteleen susta entistä kiihkeemmin!

• Lokari1
        Julia kirjoitti:

ainakaan siä Tammelan torilla viime suvena.
        Olit sää Lokari se kysyntä vai tarjonta puali?
        Se on sitten harmi kun miähet ja naiset kohtaa kun majakat yässä, vilkuttaa valoa, mutta eivät pääse lähelle toisiaan.
        Yks viisas pykoloki sano yhrellä luennolla, mihkä menin mun likkakaverin kanssa, että torjutuks tulemisen pelko estää meittiä kohtaamasta avoimesti kanssaihmisiämme, varsinkin toista sukupualta olevia. Mun likkakaveri, joka ei kyä ymmärrä hianoja pykolookisia termejä, kysy multa, joka oon viksumpi, että hän aina kohtaa avoimesti kaikki miähet, alkaa heti kertoo elämäntarinaansa.
        Hoh hoijaa, sanon mää!
        Sen elämäntarina ny panee kenet tahansa miähen haukotteleen ja katteleen ensimmäistä sopivaa ulospääsyreittiä. On nin tylsät kuviot ollu mun likkakaverilla.
        Mää jos alkasin kertoon, nin miäs kun miäs kiinnostus, mutta aattelin pysyy sellasena salaperäsenä, ninkun sääkin, kiihottava Suuren Lännen, Suuri Salaperänen. Joku sua jo kuttukin tutkimattomaksi autioksi saareksi, minne kuka tahansa tahtos tehrä tutkimusmatkan.
        Oot torellakin "sattuma" elämän sopassa. Herkullinen lihapala, josta kaikki palstan naiset uneksii. *Huakaa uneksivan näkösenä*
        Paree kuitenkin sun on kattoo kun katua. Tutustua ensin likan luanteeseen.
        Vaikka mää pirän sua perusrehellisenä Lännen Suamensukusena uurisraivaajatyyppinä, nin siittä mää oon melko varma, että sää muka et olis varsinainen kasanoova, hurmuri oikein viimeisen päälle. Rikaski oot. Vai mitä ne jutut on Suamen apteekkien viakran tyhjentämisistä ja helikopterilla lentelemisistä Varkauren, Mansen, Turun ja Helsinkin väliä.
        Ei sun ny tartte kertoo. Pirä vaan se salaperäsen imako, se innottaa meittiä, suamalaisia likkoja kilvotteleen susta entistä kiihkeemmin!

Määä kyl olisin ollu ihan ihastunuh jos olis ollu jokukaan siellä vaikka nyh vaan jutukaverina.
        Mää kuh nytten sanonkih jo et mää olen vieraanvaraneh , mut kyl mullekin semosija kysyntöjäkih on ja tarjontakin mulla oh.

Tosta mun lihapalana siinä keitoksesa olostani mää nytten en oikeen osaakan sanova mitään.

Tairan olla joh niin sitkeetä et sen takija ei kelekän kelpaakan.
        Sen mää kyl tierän ettenmää ole vielä härskiä, emää niin helkutin vanha vielä olekan sentäs.
        Mut kyl mää olen kyl keitety monessa liemessä, mahtaakohan enään olla mitään makua jääny .

Kyl siinä onkih sittenoikeen helkutinpitkä vale et mää mitäään niekaraa olisin suomesa ostelu, eihän mulla ollu mitään käytöäkän semosella, jah siks toiseksensa emää semosija vielä ole tarvinukkan tähän päivään menesäh ihan luononlisillä omilla voimillanih olenkih selvinyh tähän asti nääs..

Kukahan seh oli joka sillä heliskooperilla lenteli , mää en ainaskaan.
        Mitä määä reisasin suoamesa niih mää käytin junaa jah linjaautova menemisiinih.

Kyl joillakih on toi mielikuvitus ihan villinä laukaava, kuh ovatten tollastakih keksineet ihan omasta päästänsä ,että mää olisin heliskuuperilla matkustanuh johonki.
        Emäää oikeen paljo matkustellukan tampereen ja helsinki välijä mutaman kerran kuljin vaan.
        Siinä meh mun reisunih olikih suvella.

Tota mulla kuh ei olkan mitään salatavaa, niih mää voinkih sanoo kaikki mun kulkuni, mut turusa enkä varkauresa mää en kyl käynykän ollenkan.

Mää toivotaki hyväää huoamenta kaikille , mun tarviteekih kohta mennä nukkumaan.

• Öinen kulkija
        monica kirjoitti:

Nyt on sit kips pois, ja voi kamala mite pahan näköne. On niiko kalan suomui, ja nii kippeekki viel. Siin on turvotusta mut kai se alkaa laskemaa.

Sie kerroit et, siul on joku patti siin rantees, ei miul näyttäs oleva, tai sit ei viel näy, ei siin oo pattii. Aika suorakkii se näyttää oleva, niiko Katriina sano et hänel on vähä väärä.

On sil Katriinal mukava mies ku lohdutti häntä. Eihä se mittää tee, vaik jotai kauneus virheitä onkkii.Kuha ei va jää särkyy tai muute tee kippeetä.

Kyl siul on saatant käyvä nii et, se kipsi on olt liia löysä, ja päässy liikkumaa.
        Miul oli nii piukka et sattu nii mahottomast ku yritti vähä kääntää kättä. Se kipsi oli nii piukka et peukalokkii oli puolta paksumpi ku terve, ei päässy turvotus laskemaa. Nyt vast näyttää turvotus laskeva.

No nyt mie lopetan tään sairaskertomuksein, ja huomen mään lääkäril näyttämää. Saap nähä mitä hää sannoo. Lopuks mie sanon et kirjotellaa.

Hei Monica,

Onpas kiva kun olet kipsin saanut poijes. Kyl siun kädest käypä tuli. Hyvä silti, että menet lääkärille näyttämään. Onhan se käsi varmasti hiukan kipeä vielä ja varmasti oudon näköinen kun siellä kipsissä on toimetonna hautunut. Kyllä se siitä taas käytössä vertyy ja kaunistuu. Ties mitä uusia runonaiheita on siellä kipsin alla luutuessaan kypsytellyt? :-)

Lämpimii Terveisii Siullle ja "kästoipilaalle",

t. Öinen kulkija

• Öinen kulkija
        monica kirjoitti:

Täälhä oliki lissää ja raporttiiki :-) No hyvinhän kävi. Tottakai kiinnosti toisen "runokäden" parantuminen. Runokädet ovat harvinaisia!

Lisää Lämpimii Terveisii :-)

Öinen kulkija

• Öinen kulkija kirjoitti:

Hei Monica,

Onpas kiva kun olet kipsin saanut poijes. Kyl siun kädest käypä tuli. Hyvä silti, että menet lääkärille näyttämään. Onhan se käsi varmasti hiukan kipeä vielä ja varmasti oudon näköinen kun siellä kipsissä on toimetonna hautunut. Kyllä se siitä taas käytössä vertyy ja kaunistuu. Ties mitä uusia runonaiheita on siellä kipsin alla luutuessaan kypsytellyt? :-)

Lämpimii Terveisii Siullle ja "kästoipilaalle",

t. Öinen kulkija

Iloisen yllätyksen annoit minulle
        siks' runoni värvään vain sinulle,
        vilpitön olet minua kohtaan
        se rivien välistä hyvin hohtaa,

Öinen kulkija, ystävä mun
        mieltä lämmitti kirjeesi sun,
        mitä voisinkaan muuta sanoa
        näin aamuyön tunteina.

Terv. Monica

• Öinen kulkija kirjoitti:

Täälhä oliki lissää ja raporttiiki :-) No hyvinhän kävi. Tottakai kiinnosti toisen "runokäden" parantuminen. Runokädet ovat harvinaisia!

Lisää Lämpimii Terveisii :-)

Öinen kulkija

Jaksat aina kannustaa mua
        josta kiitän lämpymästi sua
        jospa kukat antaa voisin
        mielihyvin ne sinulle soisin.

Ruusukimpun kauniimman
        sinulle nyt ojennan
        olkoon elämäsi onnen täyttämää
        näin toivo lähimmäinen, ystävää.

• tulenlieskat

olla vähä viä vihree tai oikeesti paljonki. Meinaan tän konneen kans. Mää ku luulin murreketju ollee täys. Niiku tuli semmone viästi.Tekevälle sattuu niihä sanotaa. Mää tunnustan rehellisesti emmää viä oo mikkää haka täss.
      Piretää vaa hymy pinnas ja hyvä syrän rinnassa. Kyä sitä joskus väärin ymmärtää, enkä mää oo mikkää paha-akka. No, ulkonäöstä mää en tiä, mut ei sitä voi ennää mikkää rinsessa ollakka.Hih,hih olisseki jos viä olis rinsessa. Ei sitä voi eres kuvitellakkaan.

• Lokari1

Kylmääkin olen montakih kertaa raapinuh päätänih et mitäs nytten seuraavaks pitäs tehrä ...

Nääs kuh mun koneen asetukset on ihan solmussa.

Ai niih sehän mulla siinä raapimisesa onkih pahin juttu kuh menee tikkuja kynsijen alle, neet on helkutin kipeitä otaa pois.

Mitäs varten sää nyt sitten haluaisit olla prinssessa.
        Mää kuh luulen et semoset on kauheen vaikeee luontosija ihmisijä...

Tosin emää ole nähnykän prinsessaa koskaan muuta kuh kuvisa vaan, jah siittä kuh ei mitenkään saa selvää minkä luontone seh ihminen on luonnossa.

Ollaan vaan ihan omija iteejämme niih taitaa olla parasta, määä ainaskih olen oma ittenih aina ja joka paikassa se sama entineh vanha lokari mää olen.

Sanot jotain syrämmestä , kyl mun ainaskih on tuolla sisällä pysynyh tähän asti ihan hyvin.

Vaikka joskus seh häränpyllyä heitääkih.

• Lokari1
        Lokari1 kirjoitti:

Kylmääkin olen montakih kertaa raapinuh päätänih et mitäs nytten seuraavaks pitäs tehrä ...

Nääs kuh mun koneen asetukset on ihan solmussa.

Ai niih sehän mulla siinä raapimisesa onkih pahin juttu kuh menee tikkuja kynsijen alle, neet on helkutin kipeitä otaa pois.

Mitäs varten sää nyt sitten haluaisit olla prinssessa.
        Mää kuh luulen et semoset on kauheen vaikeee luontosija ihmisijä...

Tosin emää ole nähnykän prinsessaa koskaan muuta kuh kuvisa vaan, jah siittä kuh ei mitenkään saa selvää minkä luontone seh ihminen on luonnossa.

Ollaan vaan ihan omija iteejämme niih taitaa olla parasta, määä ainaskih olen oma ittenih aina ja joka paikassa se sama entineh vanha lokari mää olen.

Sanot jotain syrämmestä , kyl mun ainaskih on tuolla sisällä pysynyh tähän asti ihan hyvin.

Vaikka joskus seh häränpyllyä heitääkih.

Mun piti vielä pistää tohon lopuun et .
        Terv: Lokari

Mut jotenkih toi vaan karkas pikkusen liika aikaseen.
        Nytten mää toivotankih sulle salarakas hyvää yöätä jaah nuku hyvi.
        Terv:Lokari1.
        Ps.Niih ja kaikille muillekih tutuillenih samat hyvän yöän toivotuksenih .

• tehrähä
        Lokari1 kirjoitti:

ku tulloo täytehe lunta polluut eikä oo auraajaaka. Auttasko ankkastukki kafi kans, jotta ite sais voimaa, porsta on siihe huono.

• tulenlieskat
        Lokari1 kirjoitti:

määny ollenkaa hyväksytty koko ketjuu, nii meinaa ku kukkaa ei o viittiny mittää sannoo. Kyä mää ny kumminki aatteli kertoo ku noi mu makaroonit kaatus toho permannolle. No, ehämää niitä ruvennu kattilaa kerrää. Harjasine pois ja kaaro issoo jätski looraa. Simmää vei pihhaa. Heh, tintit ensi kyttäs mitä toi muari ny toi tänne.
        Makarooni viäri pitki lumiharjaa ja tintti hyppi perässä. Sit siihe lens muitaki. Mää alo kattoo et siähä o nyt jalkapallo joukkue. Makarooni kiäri alas ja linnut juoks perässä. Must tuntu niillä olevan oikeet kisat menossa.
        Se oli kivvaa kattottavaa.
        Mää toivon ettei kukkaan ois jääny kinoksii. Kyä tuli paljo lunta. Tännää kyä toi aurinkoki paisto uppeesti ja se sai miäle hyväksi. Kaikille hyvvää mieltä mää ny toivottele ja mukavaa huamistaki.

• Lokari1
        tulenlieskat kirjoitti:

määny ollenkaa hyväksytty koko ketjuu, nii meinaa ku kukkaa ei o viittiny mittää sannoo. Kyä mää ny kumminki aatteli kertoo ku noi mu makaroonit kaatus toho permannolle. No, ehämää niitä ruvennu kattilaa kerrää. Harjasine pois ja kaaro issoo jätski looraa. Simmää vei pihhaa. Heh, tintit ensi kyttäs mitä toi muari ny toi tänne.
        Makarooni viäri pitki lumiharjaa ja tintti hyppi perässä. Sit siihe lens muitaki. Mää alo kattoo et siähä o nyt jalkapallo joukkue. Makarooni kiäri alas ja linnut juoks perässä. Must tuntu niillä olevan oikeet kisat menossa.
        Mää toivon ettei kukkaan ois jääny kinoksii. Kyä tuli paljo lunta. Tännää kyä toi aurinkoki paisto uppeesti ja se sai miäle hyväksi. Kaikille hyvvää mieltä mää ny toivottele ja mukavaa huamistaki.

Nääs kyh kaikki on lumitöisä nykysin siel suoamessa meinaan.

Mää opisin sillo kauan sitten intiaanilta hyvän konstin.
        Nääs kuh intiaani sano et valkonenmieäs on vähän
        typerä kuh kokotalven lapijoi lunta sehän sulaa joka kevät pois ihan varmasti, ei sitä tarvite lapijoira yhtään.
        No määkin alkasin talaamaan mun ajotiellänih joka lumisateen jälkeen ja hyv seh intiaanin ehrotus olikih mun mielestäni.
        Siinä kuh peruuteli autoo mutaman kerran niih ihan hyvä tuli ja ei minkään moisija lumipenkkojakan, nääs jos joskus tuli tuiskuh niih se menikih toisen talon ajotielle.

Kyl mää sillon nauronkih kuh neet lapijoivatten joka päivä pihaansa ja mää en semosta tarvinukkan tehrä.
        Vaikka kyl mää täällä tykäänkih olla paljo paremmin kuh täällä ei lunta tule mun ajotiellenih yhtään.

Nykkin tänään on niin helkutin kaunis päivä ja ihan tarpeeks lämminkih 23 astetta vaan kylläkih , mut kyl mää ihan mukavasti tarkenen.

Meinaaks sä tulenlieska opetaa neet tintit italijalaisiks, meinaan kuh makaroonija niille alkasit syötään.

Mää luulenkih et neet linnut olis tykäneet paljo paremin jos olisit tarjonut kauraryynijä niille...

Niih tota joset saa täältä palstalta vastausta niih voit soitaaa mun skypeeni , niih puhutaanki näät meirän asijat siellä selväks, sillon joitakih otaakih kovasti päähän.
        Emää nytten viitikän nimijä sanoo mut kyl sää varmastikih tierät ketä mää meinasin tolla.

Seh lapuvalaineh ihan varmaan sillo repee litoksistansa kuh ei tierä mitään .
        Nyt mää menen keitään iltapäivä kahvit itellenih.
        Tarjoisin sullekih jos tulet käymään.
        Terv: Lokari1

Oletan että kirjoituksesi oli minulle suunattu, koska olen ketjun avaaja.

Kuule, ei täällä ketään voi kieltää kirjoittamasta, sen enempää kuin vaatia vastaamaankaan.

Omasta puolestani kaikki kirjoittajat ovat tervetulleita, myöskin sinä. Eihän ketju elä ellei ole kirjoittajia.

Muistutan vielä sinua siitä että, olen muutamia kertoja vastannut kirjoituksiisi saamatta ikinä vastaustasi. Että se siitä vastauksista.

• Lapuan flikka
        Lokari1 kirjoitti:

Nääs kyh kaikki on lumitöisä nykysin siel suoamessa meinaan.

Mää opisin sillo kauan sitten intiaanilta hyvän konstin.
        Nääs kuh intiaani sano et valkonenmieäs on vähän
        typerä kuh kokotalven lapijoi lunta sehän sulaa joka kevät pois ihan varmasti, ei sitä tarvite lapijoira yhtään.
        No määkin alkasin talaamaan mun ajotiellänih joka lumisateen jälkeen ja hyv seh intiaanin ehrotus olikih mun mielestäni.
        Siinä kuh peruuteli autoo mutaman kerran niih ihan hyvä tuli ja ei minkään moisija lumipenkkojakan, nääs jos joskus tuli tuiskuh niih se menikih toisen talon ajotielle.

Kyl mää sillon nauronkih kuh neet lapijoivatten joka päivä pihaansa ja mää en semosta tarvinukkan tehrä.
        Vaikka kyl mää täällä tykäänkih olla paljo paremmin kuh täällä ei lunta tule mun ajotiellenih yhtään.

Nykkin tänään on niin helkutin kaunis päivä ja ihan tarpeeks lämminkih 23 astetta vaan kylläkih , mut kyl mää ihan mukavasti tarkenen.

Meinaaks sä tulenlieska opetaa neet tintit italijalaisiks, meinaan kuh makaroonija niille alkasit syötään.

Mää luulenkih et neet linnut olis tykäneet paljo paremin jos olisit tarjonut kauraryynijä niille...

Niih tota joset saa täältä palstalta vastausta niih voit soitaaa mun skypeeni , niih puhutaanki näät meirän asijat siellä selväks, sillon joitakih otaakih kovasti päähän.
        Emää nytten viitikän nimijä sanoo mut kyl sää varmastikih tierät ketä mää meinasin tolla.

Seh lapuvalaineh ihan varmaan sillo repee litoksistansa kuh ei tierä mitään .
        Nyt mää menen keitään iltapäivä kahvit itellenih.
        Tarjoisin sullekih jos tulet käymään.
        Terv: Lokari1

Sitä tarkootan, notta päähän ottaaki tuollaanen yksinkertaasihin flikkoohin kohoristunu flirttaalu.
        Itte en oo miehen kipee, mutta monet suomalaaset heinälatoromantiikkahan taipuvaaset saattavat alata haaveelemahan, notta sä ne frouvaks sinne läntehen viet.
        Haaveelkohot mun puolestani, mutta oon kyllä varoottanu ja usiampahan kertahan oonki.
        Sä Suomes viihry.....Ruottihin menua mietit.....
        Tääl ei oo sellaasia pelikasinootakaan kun muis Pohojoismais, missä sä sikari suupieles röyhyten irstahan näköösenä joku hempukka polovellas pelaat pokeria.
        Saksahan sun ei trenkää mennä. Siä oot etsintäkuulutettu. Olit riehunu kännipäissäs ilotaloos, notta koko Hampurin poliisikunta oli hälyytetty suurta konnaa jahtaamahan. Silloonkin pääsit päläkähästä kun jonkun tyhymän hyväuskoosen flikan asuntohon ittes ankesit ja pääsit pakohon, kun ensin olit käyttäny seksuaalisesti hyväkses sitäki fikkaa.
        Nää asiat oon lukenu Alibi leherest.
        Nimiä siin ei sanottu, mutta tuntomerkit sattuu niin kohorallensa, notta kuka se muukaan olis ollu kun sä.
        Oot vielä ittekin markkinoonu räyhäämisehen taipuvaasta luonnettas.
        Oikein aloin funteeramahan kun sun status tuli mieleheni, notta sä siä Amerikas nauraa hihittelet kun yösyrännä pukkaat flirttaalevia viestiäs suomalaasille flikan höppänöölle.
        Pilikkanaurua naurat, notta heleppo tuollaasia on höynäyttää.
        Tulenlieskat ja Juliat ei oo sun riettaurestas viel päässy träille, mutta mä tunnen huijarin vaikka sen ison veren takana ootki. Tuntoo puhehen parrest, notta Lännen kultakulli se siel taas teköö vaikutusta.
        Oot melekoonen häntäheikki!!!!

• Lokari1
        Lapuan flikka kirjoitti:

Sitä tarkootan, notta päähän ottaaki tuollaanen yksinkertaasihin flikkoohin kohoristunu flirttaalu.
        Itte en oo miehen kipee, mutta monet suomalaaset heinälatoromantiikkahan taipuvaaset saattavat alata haaveelemahan, notta sä ne frouvaks sinne läntehen viet.
        Haaveelkohot mun puolestani, mutta oon kyllä varoottanu ja usiampahan kertahan oonki.
        Sä Suomes viihry.....Ruottihin menua mietit.....
        Tääl ei oo sellaasia pelikasinootakaan kun muis Pohojoismais, missä sä sikari suupieles röyhyten irstahan näköösenä joku hempukka polovellas pelaat pokeria.
        Saksahan sun ei trenkää mennä. Siä oot etsintäkuulutettu. Olit riehunu kännipäissäs ilotaloos, notta koko Hampurin poliisikunta oli hälyytetty suurta konnaa jahtaamahan. Silloonkin pääsit päläkähästä kun jonkun tyhymän hyväuskoosen flikan asuntohon ittes ankesit ja pääsit pakohon, kun ensin olit käyttäny seksuaalisesti hyväkses sitäki fikkaa.
        Nää asiat oon lukenu Alibi leherest.
        Nimiä siin ei sanottu, mutta tuntomerkit sattuu niin kohorallensa, notta kuka se muukaan olis ollu kun sä.
        Oot vielä ittekin markkinoonu räyhäämisehen taipuvaasta luonnettas.
        Oikein aloin funteeramahan kun sun status tuli mieleheni, notta sä siä Amerikas nauraa hihittelet kun yösyrännä pukkaat flirttaalevia viestiäs suomalaasille flikan höppänöölle.
        Pilikkanaurua naurat, notta heleppo tuollaasia on höynäyttää.
        Tulenlieskat ja Juliat ei oo sun riettaurestas viel päässy träille, mutta mä tunnen huijarin vaikka sen ison veren takana ootki. Tuntoo puhehen parrest, notta Lännen kultakulli se siel taas teköö vaikutusta.
        Oot melekoonen häntäheikki!!!!

Oleks sää kaksinkertaneh?

Meinaan vaan kuh haukut nun ystävijänih yksinkertasiks ja typeriks.

Mää olenkih ihan varma et sulla sitä yksinkertaisuuren vikaa onkih vaikka tuhanelle antaa.

Kyl sua varmaan käykih kare mielisesti kuh sää et ole miestä saanu...

Noh minä en kyl viiti vaivaantuva sun takijas , nääs kuh sulla on toi karemieli vienyh sun pääs sekasih.

Kyl noit toiset naiset tietäväkin et mää olen mukava ja reheline mieäs.
        Ei siinä sun haukkumiset mitään autakan,meinaan et suoa en ottas mistään hinnasta, jos meinaan mun saara rahalla.

Mää sanonkih sulle et löit kirvees kiveen, niih mää en sua huoli , mulla on muita paljo mukavampija tyttöystävijä.
        Juuh poraanyten vaan sen vorssalaisen perään, vai vaasalainenkos seh mieäs nytten oli joka sua joskus koitti riijustella...
        Mää toivotan sulle hyvijä vanhanpiijan päivijä, meinaan mun arvauksenih mukaan sää et mistään mieästä saa.

Hei nyh mun salarakas ja julijakih ja kaikki toisekih jokka on kinostuneet minusta.

• tehrähä kirjoitti:

ku tulloo täytehe lunta polluut eikä oo auraajaaka. Auttasko ankkastukki kafi kans, jotta ite sais voimaa, porsta on siihe huono.

et siult on voimat mänt? Mieko en nyt muista mikä se ankkastukki nyt onkaa, oisko tuo vettä väkevämpää? Kuule jos ei muu auta nii otappa sitä ihmejuomaa lisäks, pittäähä se lumet saaha luotuu.

Kyl mie oon iha mahoton unohtammaa, ko tuokkii on mänt sivu suun et, mikä se porsta oikei on?
        Mut siehä voit miul sen kertoo, vaik uuvellee,
        vaik sillee havainnollisest.

Voi veikkone, miehä tulisin avuks jos vaa huolit? Mieko viskon lumet vanhast tottumukset nii kyl puhasta tullee.

Nyt mie jäänkii oottamaa et, kutsut sie miut lumitalkoisii, mut enhä mie sitä tarkota et sie ite lähet kalppimaa ankkastukkin luo. Kyl ne voimat pittää löytyy pelkäst kohvist. Jos mie tuun talkoisii.

No hyvvää päivä jatkoo siul ja kaikil muillekkii.

• tulenlieskat
        monica kirjoitti:

Oletan että kirjoituksesi oli minulle suunattu, koska olen ketjun avaaja.

Kuule, ei täällä ketään voi kieltää kirjoittamasta, sen enempää kuin vaatia vastaamaankaan.

Omasta puolestani kaikki kirjoittajat ovat tervetulleita, myöskin sinä. Eihän ketju elä ellei ole kirjoittajia.

Muistutan vielä sinua siitä että, olen muutamia kertoja vastannut kirjoituksiisi saamatta ikinä vastaustasi. Että se siitä vastauksista.

Kyä mää oo aatellu, tää hössöttäminen onki hyvä juttu. Eikös ystävät voikki sannoo joskus vähä kärkevästikki. Se vaa vahvistaa yhtee kuuluvuuttan nii mää luule. Meinaa kuei sätitä kettää. Juu mää muute oo kai ollu just semmonen etten o vastaillu. Enkä mää ees tiärä miks. Koitan parantaa tapani. Kyä sää oot iha mukava ihmine niiku kaikki täsä onki. Mukavaa iltaa kaikille. Toivottelee Tulenlieskat.

• Julia
        Lokari1 kirjoitti:

Oleks sää kaksinkertaneh?

Meinaan vaan kuh haukut nun ystävijänih yksinkertasiks ja typeriks.

Mää olenkih ihan varma et sulla sitä yksinkertaisuuren vikaa onkih vaikka tuhanelle antaa.

Kyl sua varmaan käykih kare mielisesti kuh sää et ole miestä saanu...

Noh minä en kyl viiti vaivaantuva sun takijas , nääs kuh sulla on toi karemieli vienyh sun pääs sekasih.

Kyl noit toiset naiset tietäväkin et mää olen mukava ja reheline mieäs.
        Ei siinä sun haukkumiset mitään autakan,meinaan et suoa en ottas mistään hinnasta, jos meinaan mun saara rahalla.

Mää sanonkih sulle et löit kirvees kiveen, niih mää en sua huoli , mulla on muita paljo mukavampija tyttöystävijä.
        Juuh poraanyten vaan sen vorssalaisen perään, vai vaasalainenkos seh mieäs nytten oli joka sua joskus koitti riijustella...
        Mää toivotan sulle hyvijä vanhanpiijan päivijä, meinaan mun arvauksenih mukaan sää et mistään mieästä saa.

Hei nyh mun salarakas ja julijakih ja kaikki toisekih jokka on kinostuneet minusta.

Tartteeko ton lapualaisen tyhmiksi haukkua sellasia likkoja kun me, jokka ollaan suhun ihastuttu.
        Kare määkin uskon sen olevan ja vanhapiika. Vaikka alan määkin olla jo aika kypsässä iässä, mutta vanhaksipiiaksi ei kukaan tu sanoon.
        Ei ainakaan piiaksi, sillä sehän tuä miäleen semmosen joka hyysää herrasväkee. Palvelija tai joku. Mää oon ittellinen ihminen.
        Enkä mää sitäkän Alipin juttua uskonu, tai en uskonu, että sää siä Hampurissa olisit remunnu. Sattukoon ny tuntomerkit tai ei. Onhan niitä ny muitaki miähiä joil on hatussa joku pinssi.
        Oikein teikki kun et reakoinu juur millään lailla ton Lapuan likan vihjailuihin. Tosi miäs vaan viittaa kintaalla tollasiin huamion herättämiskeinoihin.
        Nymmää lähren kävelylle raikkaaseen talviehtoon ilmaan. Meen käymään sukulaisten hauroille viämässä kynttilät, kun on semmonen vainajien muistelupäivä huamenna meitillä Suamessa. Mullon semmosia kynttilöitä mikkä palaa 60 tuntia ja paan lyhryn sissän, nin ei sammu, vaikka tuskin ny saretta enää tulee. Saatiin parina päivänä enemmän lunta kun muina vuasina on tullu koko talven aikana.
        Sää siä Amerikassa varmaan viätät erilaista juhlaa, semmosta "karkki vai kepponen."
        Eikö se oo siä Atlantin takana vähän eri päivänäki kun meitillä täälä Suamessa?

• Lokari1
        Julia kirjoitti:

Tartteeko ton lapualaisen tyhmiksi haukkua sellasia likkoja kun me, jokka ollaan suhun ihastuttu.
        Kare määkin uskon sen olevan ja vanhapiika. Vaikka alan määkin olla jo aika kypsässä iässä, mutta vanhaksipiiaksi ei kukaan tu sanoon.
        Ei ainakaan piiaksi, sillä sehän tuä miäleen semmosen joka hyysää herrasväkee. Palvelija tai joku. Mää oon ittellinen ihminen.
        Enkä mää sitäkän Alipin juttua uskonu, tai en uskonu, että sää siä Hampurissa olisit remunnu. Sattukoon ny tuntomerkit tai ei. Onhan niitä ny muitaki miähiä joil on hatussa joku pinssi.
        Oikein teikki kun et reakoinu juur millään lailla ton Lapuan likan vihjailuihin. Tosi miäs vaan viittaa kintaalla tollasiin huamion herättämiskeinoihin.
        Nymmää lähren kävelylle raikkaaseen talviehtoon ilmaan. Meen käymään sukulaisten hauroille viämässä kynttilät, kun on semmonen vainajien muistelupäivä huamenna meitillä Suamessa. Mullon semmosia kynttilöitä mikkä palaa 60 tuntia ja paan lyhryn sissän, nin ei sammu, vaikka tuskin ny saretta enää tulee. Saatiin parina päivänä enemmän lunta kun muina vuasina on tullu koko talven aikana.
        Sää siä Amerikassa varmaan viätät erilaista juhlaa, semmosta "karkki vai kepponen."
        Eikö se oo siä Atlantin takana vähän eri päivänäki kun meitillä täälä Suamessa?

Juuh kyl tääläkih seh oli tossa muutama päivä sitten.
        Mut mun ovellenih ei ol moneen vuoteen kukaan tullu kuh vuosija sitten menin karkija antaan niih pelästyvätten niih paljo ettei ol kukaan enään tullu ovellenih, nääs luulivat mua joksikih ränkkestainiks nääs.

Tommosija väärijä johtopääätöksijä jokkut saa noiren alipijen ja muitenkih juorulehti tierostojen perusteella , kuh eivät luje kunolla, vai eiköhän ossaakan lukee.

Mää kuh en ol ollu kuh kerran saksasa ja sillon pääsin etten toistakeraa menekkän sinne, nääs kuh meinasivat mun myöhästytää mun lenoltani.

Helkutin epäkohtelijaitakih olivatten mulle, varmaankih joku vanha natsi päälikö siellä huuteli kaikille ihmisillen jotain typeryyksijä.

Kyl määkin olen sitä mieltä et toi lapuvalaineh koitaa saara teirät kaikki toiset naeiset haukutuksi niih et lähtisitten pois tästä kirjoitus palstalta ja luule sillä tavalla savansa jotain, taitaakih mua koitaa kalastella tommosilla kieroilla konsteillansa nääs.

Mut ihan turha vaiva seh kyl on mää en alja milenkään tommosen naeisen kans, nääs kuh mää en viiti kuulella häne jokapäiväsijä haukkumisijansa.

Kyl seh lapualaineh ilman jääkih mun osaltanih ainaskih.

Niih nääs kuh mää olen mielestänih herrasmieäs , vaikka mää olenkih ihan tavalineh työämieäs vaan.
        Mää kuh en tykää tollasesta valheiten puhujasta ollenkaan nääs meinaan nääs.

Jätetäänkih toi yks omaan rauhaansa , eikä vastatakan sen typeriin jutuihin nääs , sehän tekeekih sille oikeen hyvää , kuh sen konstit ei mitään meirän porukaan vaikuta.

Mää kuh luulen et sen mielityöätä onki vaan koitaa sekotaa meirän muiren välijä ja hyvää yhteisymmärtänistäkih.

Heippä nyh ja jatketaan seuraavalla kertaa lisää tätä mukavaa jutusteluah.

Kyä mää oo aatellu, tää hössöttäminen onki hyvä juttu. Eikös ystävät voikki sannoo joskus vähä kärkevästikki. Se vaa vahvistaa yhtee kuuluvuuttan nii mää luule. Meinaa kuei sätitä kettää. Juu mää muute oo kai ollu just semmonen etten o vastaillu. Enkä mää ees tiärä miks. Koitan parantaa tapani. Kyä sää oot iha mukava ihmine niiku kaikki täsä onki. Mukavaa iltaa kaikille. Toivottelee Tulenlieskat.

et yhteisymmärrys tul, ja kyl miukkii mielest voip sannoo, vaik vähä napakast ystäväl, niiko kerroit.
        Siinthä ne asiat selvii puhumal, niiko meijäki asia. Kylhä me kaks aikuista osataakki selvittää ilma mittää sen suurempia kahinoita.

No nyt mie oon vastant siul ja onkki hyvä miel molemmil. Mie oonkkii vähä aikane, siks mie toivotankii hyvät huomenet ja hyvää pyhäinpäivä siul ja kaikil muillekii.

• etsivivä-amadeus
        monica kirjoitti:

et yhteisymmärrys tul, ja kyl miukkii mielest voip sannoo, vaik vähä napakast ystäväl, niiko kerroit.
        Siinthä ne asiat selvii puhumal, niiko meijäki asia. Kylhä me kaks aikuista osataakki selvittää ilma mittää sen suurempia kahinoita.

No nyt mie oon vastant siul ja onkki hyvä miel molemmil. Mie oonkkii vähä aikane, siks mie toivotankii hyvät huomenet ja hyvää pyhäinpäivä siul ja kaikil muillekii.

Sänkkyy vuan kuato peijjooni.Saen vähä kylemee siellä pellolla,vae olisko,että ahneuvvella,ol p....nen loppu.
        Meinoo männä jo tännää pilekille tuoho rantaa.
        Maesema on kommee,puut huurteisia ja järvi jiässä.
        Toevottavasi ei tuo älli oo vaoriotunu saerauvenkourissa,ettei oo jiässä meinoo amateus

Sänkkyy vuan kuato peijjooni.Saen vähä kylemee siellä pellolla,vae olisko,että ahneuvvella,ol p....nen loppu.
        Meinoo männä jo tännää pilekille tuoho rantaa.
        Maesema on kommee,puut huurteisia ja järvi jiässä.
        Toevottavasi ei tuo älli oo vaoriotunu saerauvenkourissa,ettei oo jiässä meinoo amateus

Mie ihmettelin et mihi kummaa sie taas karkasit. No eihä siin sen pahemmi käynt ku lunssa, mut kuule siu pittää karasta ihteis, mee vaikka sauna jälke lummee kierimmää, en avantoo sua käske, voit vaik hukkuu!!

Vai meinaat sie männä kokkeilemmaa kepil jäätä. Älä hyvä ihme tee sitä viel, anna ne kalat olla siel järves, niikaua ku tulle vahva jää. Jos vaikka käyp huonst nii sit siukii hauskat jutut on pois, ajatteleha meitäkkii:))

Ja mikä ikävä Käpänäl tulloo! Sehä kuolis ikävää het paikal. Käppänä ku ei ilma "pehtoorii" taitas tulla toimeekaa. Puut on kauniita ja eihä ällis mittää vikkaa oo, koha käytät nyt sitä kirjottamissee.

• Lapuan flikka
        Lokari1 kirjoitti:

Juuh kyl tääläkih seh oli tossa muutama päivä sitten.
        Mut mun ovellenih ei ol moneen vuoteen kukaan tullu kuh vuosija sitten menin karkija antaan niih pelästyvätten niih paljo ettei ol kukaan enään tullu ovellenih, nääs luulivat mua joksikih ränkkestainiks nääs.

Tommosija väärijä johtopääätöksijä jokkut saa noiren alipijen ja muitenkih juorulehti tierostojen perusteella , kuh eivät luje kunolla, vai eiköhän ossaakan lukee.

Mää kuh en ol ollu kuh kerran saksasa ja sillon pääsin etten toistakeraa menekkän sinne, nääs kuh meinasivat mun myöhästytää mun lenoltani.

Helkutin epäkohtelijaitakih olivatten mulle, varmaankih joku vanha natsi päälikö siellä huuteli kaikille ihmisillen jotain typeryyksijä.

Kyl määkin olen sitä mieltä et toi lapuvalaineh koitaa saara teirät kaikki toiset naeiset haukutuksi niih et lähtisitten pois tästä kirjoitus palstalta ja luule sillä tavalla savansa jotain, taitaakih mua koitaa kalastella tommosilla kieroilla konsteillansa nääs.

Mut ihan turha vaiva seh kyl on mää en alja milenkään tommosen naeisen kans, nääs kuh mää en viiti kuulella häne jokapäiväsijä haukkumisijansa.

Kyl seh lapualaineh ilman jääkih mun osaltanih ainaskih.

Niih nääs kuh mää olen mielestänih herrasmieäs , vaikka mää olenkih ihan tavalineh työämieäs vaan.
        Mää kuh en tykää tollasesta valheiten puhujasta ollenkaan nääs meinaan nääs.

Jätetäänkih toi yks omaan rauhaansa , eikä vastatakan sen typeriin jutuihin nääs , sehän tekeekih sille oikeen hyvää , kuh sen konstit ei mitään meirän porukaan vaikuta.

Mää kuh luulen et sen mielityöätä onki vaan koitaa sekotaa meirän muiren välijä ja hyvää yhteisymmärtänistäkih.

Heippä nyh ja jatketaan seuraavalla kertaa lisää tätä mukavaa jutusteluah.

karkki sekä keppoonen.
        Oot Amerikan manterehen tunnetuin karkin tarjooja ja keppoosen pruukaat teherä jäläkehen.
        Kuinkahan monta isätöntä "keppoosta" sunkin jälijiltäs maailmal itköö isänsä perähän.
        Sen tähären oot nimimerkikseski ottanu tuon Lokarin. Aattelin jo alakuhun, notta mies nimensä mukahan.

• etsivivä-amadeus
        monica kirjoitti:

Mie ihmettelin et mihi kummaa sie taas karkasit. No eihä siin sen pahemmi käynt ku lunssa, mut kuule siu pittää karasta ihteis, mee vaikka sauna jälke lummee kierimmää, en avantoo sua käske, voit vaik hukkuu!!

Vai meinaat sie männä kokkeilemmaa kepil jäätä. Älä hyvä ihme tee sitä viel, anna ne kalat olla siel järves, niikaua ku tulle vahva jää. Jos vaikka käyp huonst nii sit siukii hauskat jutut on pois, ajatteleha meitäkkii:))

Ja mikä ikävä Käpänäl tulloo! Sehä kuolis ikävää het paikal. Käppänä ku ei ilma "pehtoorii" taitas tulla toimeekaa. Puut on kauniita ja eihä ällis mittää vikkaa oo, koha käytät nyt sitä kirjottamissee.

Hän on jo kerran vaehtannu vuoskertoo nuorempaa meinoon.Leskensyli se on lämpöenen ja kui sitä oekei laulettaa.
        Käppänä virkee ku mikä,on yheksävuotta vanhemp minuva.Paremp vanha parraalla ku nuore vallaalla.
        Vanahatihmiset sano ja se pittää minu meelestän paekkasa.
        Pentuna putosi nuapurin kanssa jäehin,osasin uija vaekka en kirjottoo.
        Seuraavanapäevänä koulussa:kiusasvat olitko Alpiinnin kanssa uimassa?Minä sanon,vaekka en ossookaa lukkee ossoon uija,työ jokkaine olisitte jiäny sinne järvee,ei teijjä lukuteto olis auttanna Teitä kestävälle jiälle.Sillo oti luulot poes kiusoojista.
        Se minun lukutaijottommus ei johtunu tyhmyyvestä.Äet ol sitä mieltä,hän ruppee nyt äijiks kaheksa vuojen piästä.Häne mielestää koulunkäönti alotettaa Helsinkissä.Sitä myö jiätii uotelemmaa ja ku mittää ei tapahtunna kasvattiäet vei minut tiällä kouluu Joulujäläkee.
        Kae se järk ol sumentunna jo niitä hyasentinsipuleita syyvessä,en piässy kärryille lukemisessa,pahanteossa kyllä olin etupiässä.
        Luokallen en jiänä vaekka arestia saen joka toenen päevä,ku oli "huoramukula"ja vilikas luonteeltan.Muistoissa mukana amateus

• merimona1

Hän on jo kerran vaehtannu vuoskertoo nuorempaa meinoon.Leskensyli se on lämpöenen ja kui sitä oekei laulettaa.
        Käppänä virkee ku mikä,on yheksävuotta vanhemp minuva.Paremp vanha parraalla ku nuore vallaalla.
        Seuraavanapäevänä koulussa:kiusasvat olitko Alpiinnin kanssa uimassa?Minä sanon,vaekka en ossookaa lukkee ossoon uija,työ jokkaine olisitte jiäny sinne järvee,ei teijjä lukuteto olis auttanna Teitä kestävälle jiälle.Sillo oti luulot poes kiusoojista.
        Se minun lukutaijottommus ei johtunu tyhmyyvestä.Äet ol sitä mieltä,hän ruppee nyt äijiks kaheksa vuojen piästä.Häne mielestää koulunkäönti alotettaa Helsinkissä.Sitä myö jiätii uotelemmaa ja ku mittää ei tapahtunna kasvattiäet vei minut tiällä kouluu Joulujäläkee.
        Kae se järk ol sumentunna jo niitä hyasentinsipuleita syyvessä,en piässy kärryille lukemisessa,pahanteossa kyllä olin etupiässä.
        Luokallen en jiänä vaekka arestia saen joka toenen päevä,ku oli "huoramukula"ja vilikas luonteeltan.Muistoissa mukana amateus

On ukko 7 vuotta nuorempi, vuan kerran sattu aeka huvittava tappaas. Yks vanaha herra, joka tahto tulla meijen seeurueeseen yhessä soettoruokalassa
        kysy, että onko se nyt siillä laella, että tämä Merjmuona on tämän "Matin" tytär.
        Olj siinä naarussa pitelemistä - minulla.
        Ukko ruapi kaljuvaan hämmennyksissään, vuan sano raahallisseen tappoosa, että ee, kyllä minä oun tuon sirkijäsilimän mies.
        Sinä Amateus ossoot sitten avvoimesti huastoo - ussein savolaeset pikkusen vientee ja kientee.
        Taijat olla loppuin lopuks Pohjois-Karjalasta kotossiin.
        Siellä sitä kansa mukavoo porukkoo löötyy.
        Oltiin eka ukkoin kansa nuorina telttaretkellä. Oun jo selevittänä sennii reissun. Hivuskarvat noosoo pystyyn kiukusta, kun immeisen lasta haakutaan huormukulaks. Samassa asemassa suattas olla moni muukii immeinen, että ennen avijoliittova, taikka sen solomimista ilimannii ois suana lapsen. Mualiman ihanimman asijan.
        Jos en oes uskovain Jumalaan tunnustanna aekasemmin , niin sanosin, että Pe...le!

• etsivivä-amadeus
        merimona1 kirjoitti:

On ukko 7 vuotta nuorempi, vuan kerran sattu aeka huvittava tappaas. Yks vanaha herra, joka tahto tulla meijen seeurueeseen yhessä soettoruokalassa
        kysy, että onko se nyt siillä laella, että tämä Merjmuona on tämän "Matin" tytär.
        Ukko ruapi kaljuvaan hämmennyksissään, vuan sano raahallisseen tappoosa, että ee, kyllä minä oun tuon sirkijäsilimän mies.
        Sinä Amateus ossoot sitten avvoimesti huastoo - ussein savolaeset pikkusen vientee ja kientee.
        Oltiin eka ukkoin kansa nuorina telttaretkellä. Oun jo selevittänä sennii reissun. Hivuskarvat noosoo pystyyn kiukusta, kun immeisen lasta haakutaan huormukulaks. Samassa asemassa suattas olla moni muukii immeinen, että ennen avijoliittova, taikka sen solomimista ilimannii ois suana lapsen. Mualiman ihanimman asijan.
        Jos en oes uskovain Jumalaan tunnustanna aekasemmin , niin sanosin, että Pe...le!

toestaeseks.Huononnee nuo palvelut ja mukulat on Mansessa.Tulloo mieleen,pitäsköhä tuas pistee noukka kohti sivistyksen piiriä?Käppänä syntymäpaekka,näöttäs siltä,että hän kaepoo omiensa luo,koetan piätellä.amateus
        ps.Kuka pelotti lokarin poes?

• Lokari1

toestaeseks.Huononnee nuo palvelut ja mukulat on Mansessa.Tulloo mieleen,pitäsköhä tuas pistee noukka kohti sivistyksen piiriä?Käppänä syntymäpaekka,näöttäs siltä,että hän kaepoo omiensa luo,koetan piätellä.amateus
        ps.Kuka pelotti lokarin poes?

Mää en vaan kerkijä joka kerta vastamaan , nääs hiras hämäläinen kuh olen.

Sehän täsä pännii ettei tul ihan joka kirjotukseen vastatuva näääs.

Määä olenkih saanuh ihan ilmasta mainosta yhreltä nimeltä mainisemattomalta...

Kaikkiihan täsä meneekih hyvin kuh on oikeen omastatakaaa mainos yhtijö käytössä jah ihan ilmaseksikih nääs.

Mua kuh ei tollaset pikku jutut pelota olenkaan.

Terv: lokari1.

• etsivivä-amadeus
        merimona1 kirjoitti:

Pyöräytin,tuon jälikimmäesen vahoillapäeviilän.
        Vein Häntä eskouluu,luulivat ,että uon mummo.
        Vieläkkii hävettää.Äet pyöräytti samaikäsenä minut,ois suana jättee tekemättäHyväse on,suampa nyt huastoo Teille,voesin olla vaekka kanina Austraaliassa,kiitos Äiteelle amateus

• Julia
        Lokari1 kirjoitti:

Mää en vaan kerkijä joka kerta vastamaan , nääs hiras hämäläinen kuh olen.

Sehän täsä pännii ettei tul ihan joka kirjotukseen vastatuva näääs.

Määä olenkih saanuh ihan ilmasta mainosta yhreltä nimeltä mainisemattomalta...

Kaikkiihan täsä meneekih hyvin kuh on oikeen omastatakaaa mainos yhtijö käytössä jah ihan ilmaseksikih nääs.

Mua kuh ei tollaset pikku jutut pelota olenkaan.

Terv: lokari1.

välittää.
        Mitä noiren kateellisten muijien , vanhainpiikain höpinöistä. Alkuun itkin silmäni punasiks, mutta sitten aattekin, että miehet menee sinne missä kutsu käy.
        Jos kiinnosttaa ja kiihottaa, nin mää soittelen sitten lehrellä.
        Mitähän sekin sitten tarkottaa....soitella lehrellä? Yksinkertanen saatan ollakki, mutta perurusrehellinen oon myäskin.
        Me ny sää Lapuam likka vittuun!!!

• Lokari1
        Julia kirjoitti:

välittää.
        Mitä noiren kateellisten muijien , vanhainpiikain höpinöistä. Alkuun itkin silmäni punasiks, mutta sitten aattekin, että miehet menee sinne missä kutsu käy.
        Mitähän sekin sitten tarkottaa....soitella lehrellä? Yksinkertanen saatan ollakki, mutta perurusrehellinen oon myäskin.

Mää olen sitä mieltä et ei vastata tolle karemielelle mitäään.
        Niin sillon seh kiukusansa halkee, noh tietysti sillä jo onkih iso repeema... josain paikaa... oliskohan mielesänsä, vai josain muuallakohan se repeemä on?

Tota eks sää tierä kunka lehrellä soitetaan?
        Noh tietysti mun olis pitänyh sanoo et ruohon lehrellä.
        Nääs seh ruohonlejti panaan peukaloiten väliin ja sit puhalletaaan ja kyl siittä jonkin lajinen ääni tuleekih.
        Mun mielestänih kyl kuulostaa melkeen pierulta jos seh lehti on liika löysässä siinä peukaloiten välisä...
        Ai helkkari mää ymärsinkih väärin säähän kysytkih et mitä sillä lehrellä soitetaan ja määä kuh ymärsin et kuinka sillä soitetaaan.

Nääs mää sillon pikkupoikana kiusasin naapurin akkoja sillä soitamisellanih, niil kuulema kävi korviin kauhiasta.

Mää kyl olenkih ajatellu et neet ei oleet varmoja pääsikö niiltä seh ääni vai oliko seh mun lehren soitoanih, jah sen takija olivatten mulle kiukkusija nääs.
        Meinaan kuh piti niiren mennä tarkastamaan monta kertaa päiväsä,oliko tullu pieäni vahinko
        nimettömmiin.

Tota kai toikih asja tuli selvitettyä jo tarpeeks hyvin kunka sillä lehrellä soitetaan.

Hyvää huomenta vaan sulle ja salarakaalekih jah kaikille toisillekih.

Vai oot sie jo lapsen opetellu "avantouintii" herraisä sentää hyvä ettet hukunt, ku olit nii nuorkkii.
        Mut näppäräst osasit kuitenkki vastata kavereille. Hyvinhä oot oppint lukemaa.
        No ol se siu äit aika soppakoura, ku "heräs" äiti tunteet niikkii myöhää.
        Eikä tult uutta eikä vanhaa.
        Ol siul hyvä kasvatiäit ko ymmärs et kouluu pitää käyvä, ja hoiti hommman.
        Sie olit sit rasavilli kouluaikan, ku kerkesit joka paikkaa.
        Mieko olin sit taas hiljane, kova urheilemmaa. En mie jälki-istunnossa olt ko yhe kerra, sillo joutu koko luokka seisommaa.

Vai on siu käppänä olt aiemmi liitos, ja sit löys siut ja nii siin kävi, kui on käynt.
        Mahtaaaks olla nii et miehet pyssyy nuorekkaana ku niil on nuor vaimo. Eiks se siul tuo turvallisuuven tunteen ku on miehe iäs oleva kumppani? On niiko penikatauti sit jo mänt.
        Vai eppäilet et käppänä löytäs tuos tuokios uuven.
        Eihä sitä tiiä, täs iäs ku vietit ei enää vie mennessää. Sitäku ihmine laittaa elämäsä uutee tärkeys järjestyksee.
        Mie oonkki sanont et yksinelämä on ylellisyyttä, saap tehä niiku itse tykkää, tai olla tekemättä.
        Onha siin molemmis hyvät ja huonot puolesa.
        No nyt mie lopetan ja toivon et kirjottelet ahkerast, pitempii taukoja pitämättä.
        Hyvvää päiväjatkoo siul Amateus

• uzma-m
        Lokari1 kirjoitti:

Mää olen sitä mieltä et ei vastata tolle karemielelle mitäään.
        Niin sillon seh kiukusansa halkee, noh tietysti sillä jo onkih iso repeema... josain paikaa... oliskohan mielesänsä, vai josain muuallakohan se repeemä on?

Tota eks sää tierä kunka lehrellä soitetaan?
        Noh tietysti mun olis pitänyh sanoo et ruohon lehrellä.
        Nääs seh ruohonlejti panaan peukaloiten väliin ja sit puhalletaaan ja kyl siittä jonkin lajinen ääni tuleekih.
        Mun mielestänih kyl kuulostaa melkeen pierulta jos seh lehti on liika löysässä siinä peukaloiten välisä...
        Ai helkkari mää ymärsinkih väärin säähän kysytkih et mitä sillä lehrellä soitetaan ja määä kuh ymärsin et kuinka sillä soitetaaan.

Nääs mää sillon pikkupoikana kiusasin naapurin akkoja sillä soitamisellanih, niil kuulema kävi korviin kauhiasta.

Mää kyl olenkih ajatellu et neet ei oleet varmoja pääsikö niiltä seh ääni vai oliko seh mun lehren soitoanih, jah sen takija olivatten mulle kiukkusija nääs.
        Meinaan kuh piti niiren mennä tarkastamaan monta kertaa päiväsä,oliko tullu pieäni vahinko
        nimettömmiin.

Tota kai toikih asja tuli selvitettyä jo tarpeeks hyvin kunka sillä lehrellä soitetaan.

Hyvää huomenta vaan sulle ja salarakaalekih jah kaikille toisillekih.

kattein tuast keittio ikkunast ja appelsiinit o keltasi,koht ne o oranssin varisii ja sit vaa ku syomaa.Jokos teilla pai applesiinit o kypsyny?

• Lokari1
        uzma-m kirjoitti:

kattein tuast keittio ikkunast ja appelsiinit o keltasi,koht ne o oranssin varisii ja sit vaa ku syomaa.Jokos teilla pai applesiinit o kypsyny?

Kyl mullakih ihan pian on apelsiinit kypsijä, on tuolla puuusa vielä viimeki satoo muutama jäljellä.
        Ovatten vaan niih helkutin korkeella etten ole yletynyh niitä sieltä poies otamaan.
        Kyl mun pitääkih joskus katkasta larvoja vähän lyhkäsemäks , sillon saan paljo helpomi pois .

Kohta se puu alkaa taas kukimaan , nääs kuh mun puu on jotenki erikoineh se kuh telee 3 taikka 4 satoo vuoresa.
        Yleensä sen 3 tekeekih joka vuosi, mut joku vuosi tulee 4 satooo.

Emää tieräkän mikä siihen on tullu kuh toisten puut tekee vaan yhren saron vaan vuoressa.

Kohta pääseen marmelaatija tekeen ,heti kuh vaan noit appelsiinit kypsyvätten.

Sitten sare aikaan onkih ihanmukava sitä marmelaatija tehrä nääs, kuh ei viitti mennä ulos sateeseen iteeni kastelemaan.

Hyvää syksyvä vaan sullekih sinne.

• tulenlieskat
        monica kirjoitti:

Vai oot sie jo lapsen opetellu "avantouintii" herraisä sentää hyvä ettet hukunt, ku olit nii nuorkkii.
        Mut näppäräst osasit kuitenkki vastata kavereille. Hyvinhä oot oppint lukemaa.
        No ol se siu äit aika soppakoura, ku "heräs" äiti tunteet niikkii myöhää.
        Eikä tult uutta eikä vanhaa.
        Ol siul hyvä kasvatiäit ko ymmärs et kouluu pitää käyvä, ja hoiti hommman.
        Sie olit sit rasavilli kouluaikan, ku kerkesit joka paikkaa.
        Mieko olin sit taas hiljane, kova urheilemmaa. En mie jälki-istunnossa olt ko yhe kerra, sillo joutu koko luokka seisommaa.

Vai on siu käppänä olt aiemmi liitos, ja sit löys siut ja nii siin kävi, kui on käynt.
        Mahtaaaks olla nii et miehet pyssyy nuorekkaana ku niil on nuor vaimo. Eiks se siul tuo turvallisuuven tunteen ku on miehe iäs oleva kumppani? On niiko penikatauti sit jo mänt.
        Vai eppäilet et käppänä löytäs tuos tuokios uuven.
        Eihä sitä tiiä, täs iäs ku vietit ei enää vie mennessää. Sitäku ihmine laittaa elämäsä uutee tärkeys järjestyksee.
        Mie oonkki sanont et yksinelämä on ylellisyyttä, saap tehä niiku itse tykkää, tai olla tekemättä.
        Onha siin molemmis hyvät ja huonot puolesa.
        No nyt mie lopetan ja toivon et kirjottelet ahkerast, pitempii taukoja pitämättä.
        Hyvvää päiväjatkoo siul Amateus

Noi säätiäteliät sannoo lumen taas kattoovan. Kyä tää o kummaa ku aina vaa muuttuu. No, ei tuu yksoikonen talvikaa si. Saaraa kohta kilpailla kuka pyssyy paremmi pystyasennos ja arvuutella montaks o menny pyrtöllee. Palkinto o tiätyti kommeimmat mustelmat heh .
        Onse sää kyä muuttunu, enne talvi oli lumine ja nysse ei pirä talvipalttoostaa mittää huolta.
        Ehtoolla o pakkasta ja aamulla lämpöasteita. Miälenkiintosta, vai mitä. Nymmää toivo et kaikki o säästyny pahemmilta kolhuilta. Kärethä on ens eressä vaistomaisesti. Jos meinaa mahallee lentää.
        Oiskoha Suami myyny aurat Röölantii tai muute vaa romuttanu niitä. Kauheessa lumetöprysä saa talsia, eikä liukuesteet auta semmosessa menossa. Tai si orottelevat tota pyrstökeliä. Nääs sihä ei tartte auratakka. Onkos teirän kulmilla tämmösiä kokemuksia. Heippa ystävät.

Noi säätiäteliät sannoo lumen taas kattoovan. Kyä tää o kummaa ku aina vaa muuttuu. No, ei tuu yksoikonen talvikaa si. Saaraa kohta kilpailla kuka pyssyy paremmi pystyasennos ja arvuutella montaks o menny pyrtöllee. Palkinto o tiätyti kommeimmat mustelmat heh .
        Onse sää kyä muuttunu, enne talvi oli lumine ja nysse ei pirä talvipalttoostaa mittää huolta.
        Ehtoolla o pakkasta ja aamulla lämpöasteita. Miälenkiintosta, vai mitä. Nymmää toivo et kaikki o säästyny pahemmilta kolhuilta. Kärethä on ens eressä vaistomaisesti. Jos meinaa mahallee lentää.
        Oiskoha Suami myyny aurat Röölantii tai muute vaa romuttanu niitä. Kauheessa lumetöprysä saa talsia, eikä liukuesteet auta semmosessa menossa. Tai si orottelevat tota pyrstökeliä. Nääs sihä ei tartte auratakka. Onkos teirän kulmilla tämmösiä kokemuksia. Heippa ystävät.

Olen taiiteellu tän apataatin kanssa ,aattelin että tää oli jellane hiras (vaikka ei ookkaan hämäläinen ,niinkummää)Ja rupesin siivoon kaiia turhaa täältä ,löysin sellasen paikan että siältä vaa klikkailin pois . Tais mennä oorninkit sekasi ku senjälkeen en päässykkää internettii. Mutta tänä aamuna taas tein töitä ja ny tää on nopee .
        Oli semmone siivous inspis päällänsä viälä että täyty viärä matokki ulos ,ja pistin "poliisia" lattioihin .Jerry meni heti ZiZ sakkia kun tuli likkaat laattiat.
        Ny saa sitten riittää siivoomiset --mitä ny vähän joulusiivoo tehen.
        Ja lanttulooraa on tilattu Joulumyyjäisiin ,niitäkin on ensviikolla pakkoruveta tekee .Mää rupesin käymään täällä eläkeläisissä ja heti sain töitä. No aika kuluu tyänteossa mukavasti. Myyjäiset on 18p tätäkuuta ja niitä looria ei saa pakastaa mun että sitte ostajat voi sen tehrä.

Täällä on lumet sulanu .Ostin toisekkin jarrut parempiin kenkiini ,en viitti irrottaaniitä niistä tavallisista kävely jalkineista joka kerta .
        Ny meenkin taas kumitossuilla --ne on parhaat jalkineet kun ei oo lunta ja on kuiva maa--
        Hyvää viikon alkua kaikille Ullamirjami ja Jerry!

ko miul on nyt valvomisen aikaa, jo toine yö peräkkäi. Se vaa ko miul on tuota allerkiaa, nii se pittää välil yllääl.

Ajattelinkii vastata siul ku on hyvvää aikaa, kyl näihe talvien kans on mänt iha sekaseks.
        tääl on kans et pakkasta liukasta ja veskellii vuoroperrää.

Sitko lunta tullee mahottomast, nii ei kukkaa auraa, saap rämpii tuol kinoste joukos, niiko siekkii kerroit, et teil on.
        Ja annas olla ku ei lumet kiusaa nii, sit on peilikirkas, kukkaa ei tee mittää.
        Saap kulkee kiel keskel suuta, ja sitteki tahtoo lennellä.

Koitetaa nyt ystävä hyvä kulkee varovast, ettei lennellä pyrstöllemme, säästytää niilt mustelmilta.
        Ku ei vaa menis mittää jäsenii ennää poikki miultakkaa. Jos iha suoraa sanon nii pelkään oikei männä tuon liukastelemaan. Ku katoin ulos on siel iha veskeli, ja jäätikkö alla jalkakäytävilä. Nonii sainha mie jottai siul vastattuu, ja huomenet toivotan siul ja muillekki.
        Ja nyt yritän viel mennä nukkummaa.

• Lokari1
        tulenlieskat kirjoitti:

Siinä mustemijen arvijoimisessa.
        Kyl siinä näkiskih varmaan nonen näköstä ja kokostakih pyrtövä.

Olishan seh ollukih helkutin pitkä talvi jos nytten jo olis pysyvän talven tehny.

Tota mää kyl en vielä olekan semosta pysyvää talvee nähny , kuh joka kevät se lumi on sulanuh pois.

Täällä meillä oli lämpö ennätys tänään yli 100 vuoteen ei ole tänä marraskuun 5 päivänäh ollu minään vuonna näin lämpöstä kuh tänään oli.
        Tämmöstä tänään maanantaina.
        Terv. Lokari1.

• Lokari1
        Lokari1 kirjoitti:

Siinä mustemijen arvijoimisessa.
        Kyl siinä näkiskih varmaan nonen näköstä ja kokostakih pyrtövä.

Olishan seh ollukih helkutin pitkä talvi jos nytten jo olis pysyvän talven tehny.

Tota mää kyl en vielä olekan semosta pysyvää talvee nähny , kuh joka kevät se lumi on sulanuh pois.

Täällä meillä oli lämpö ennätys tänään yli 100 vuoteen ei ole tänä marraskuun 5 päivänäh ollu minään vuonna näin lämpöstä kuh tänään oli.
        Tämmöstä tänään maanantaina.
        Terv. Lokari1.

Se olikih 6 päivä eikä 5 niiko mää erhetyksessä kirjotin.

• etsivivä-amadeus
        monica kirjoitti:

ko miul on nyt valvomisen aikaa, jo toine yö peräkkäi. Se vaa ko miul on tuota allerkiaa, nii se pittää välil yllääl.

Ajattelinkii vastata siul ku on hyvvää aikaa, kyl näihe talvien kans on mänt iha sekaseks.
        tääl on kans et pakkasta liukasta ja veskellii vuoroperrää.

Sitko lunta tullee mahottomast, nii ei kukkaa auraa, saap rämpii tuol kinoste joukos, niiko siekkii kerroit, et teil on.
        Ja annas olla ku ei lumet kiusaa nii, sit on peilikirkas, kukkaa ei tee mittää.
        Saap kulkee kiel keskel suuta, ja sitteki tahtoo lennellä.

Koitetaa nyt ystävä hyvä kulkee varovast, ettei lennellä pyrstöllemme, säästytää niilt mustelmilta.
        Ku ei vaa menis mittää jäsenii ennää poikki miultakkaa. Jos iha suoraa sanon nii pelkään oikei männä tuon liukastelemaan. Ku katoin ulos on siel iha veskeli, ja jäätikkö alla jalkakäytävilä. Nonii sainha mie jottai siul vastattuu, ja huomenet toivotan siul ja muillekki.
        Ja nyt yritän viel mennä nukkummaa.

mänin kerran perseellen.Onneks ol terä suojattu,ettei tullunna lissee halakeemia tuonne alapiähä.
        Kyllä akat kaohistel ku töessä näötin.
        Nyt sitä männä hutjahttaakki ettenpäen ku on nuo jalat nivelrikkoset.
        Mulla nuo luut onneks kestää noeta tällilöetä.
        Tuas mään pilekille,en oo vielä mittää sualista suannu tänä syksynä.Sualliin toevossa amteus

• ullamirjami kirjoitti:

Olen taiiteellu tän apataatin kanssa ,aattelin että tää oli jellane hiras (vaikka ei ookkaan hämäläinen ,niinkummää)Ja rupesin siivoon kaiia turhaa täältä ,löysin sellasen paikan että siältä vaa klikkailin pois . Tais mennä oorninkit sekasi ku senjälkeen en päässykkää internettii. Mutta tänä aamuna taas tein töitä ja ny tää on nopee .
        Oli semmone siivous inspis päällänsä viälä että täyty viärä matokki ulos ,ja pistin "poliisia" lattioihin .Jerry meni heti ZiZ sakkia kun tuli likkaat laattiat.
        Ny saa sitten riittää siivoomiset --mitä ny vähän joulusiivoo tehen.
        Ja lanttulooraa on tilattu Joulumyyjäisiin ,niitäkin on ensviikolla pakkoruveta tekee .Mää rupesin käymään täällä eläkeläisissä ja heti sain töitä. No aika kuluu tyänteossa mukavasti. Myyjäiset on 18p tätäkuuta ja niitä looria ei saa pakastaa mun että sitte ostajat voi sen tehrä.

Täällä on lumet sulanu .Ostin toisekkin jarrut parempiin kenkiini ,en viitti irrottaaniitä niistä tavallisista kävely jalkineista joka kerta .
        Ny meenkin taas kumitossuilla --ne on parhaat jalkineet kun ei oo lunta ja on kuiva maa--
        Hyvää viikon alkua kaikille Ullamirjami ja Jerry!

Ja uskallatkii touhuta näihe vempaimie kans. Mut hyvä ku taas pellaa, on nää nii arvaamattommii ja vaikeitakki mie en uskalla yhtää ominpäin touhuta.
        Siul on olt sit inspiraatio pääl ku pittää kaik paikat kiiltää. Onha se mukavaa olla sit ku kaik on puhast.
        Kerroit et jerry käpälät löi ZIZ sakkia? Voi jerry ihanaine karvapallero nii söpökkii ol ihmeissää, ku emäntä putsas lattiat nii et ei "tossuillaa pysynt".Siin on sit siul mukava kaver, miekkii ottasin sellasen mut ku on tuota allerkiaa, nii nehä ei käy yksii.

Kuule mie oonkuult et ku männöö noihi eläkeläisten mukkaa, joutuu het tekemmää paljo kaikkii kästöitä ja leipomaa.
        Mut onha se toisekautta mukavaa, kuka tykkää käyvä siel, kulluuha se aika parraite jos on sellane sosiaalinen luonne.

Siul on sit kenkiis jarrut! onks ne hyvät ettei lennä?
        No nii mukavaa yhesolloo siul ja Jerryl,on se mukavaa ku muistat aina kirjeellä. Pitäkäähä toisistanne huolta:))

• monica kirjoitti:

Ja uskallatkii touhuta näihe vempaimie kans. Mut hyvä ku taas pellaa, on nää nii arvaamattommii ja vaikeitakki mie en uskalla yhtää ominpäin touhuta.
        Siul on olt sit inspiraatio pääl ku pittää kaik paikat kiiltää. Onha se mukavaa olla sit ku kaik on puhast.
        Kerroit et jerry käpälät löi ZIZ sakkia? Voi jerry ihanaine karvapallero nii söpökkii ol ihmeissää, ku emäntä putsas lattiat nii et ei "tossuillaa pysynt".Siin on sit siul mukava kaver, miekkii ottasin sellasen mut ku on tuota allerkiaa, nii nehä ei käy yksii.

Kuule mie oonkuult et ku männöö noihi eläkeläisten mukkaa, joutuu het tekemmää paljo kaikkii kästöitä ja leipomaa.
        Mut onha se toisekautta mukavaa, kuka tykkää käyvä siel, kulluuha se aika parraite jos on sellane sosiaalinen luonne.

Siul on sit kenkiis jarrut! onks ne hyvät ettei lennä?
        No nii mukavaa yhesolloo siul ja Jerryl,on se mukavaa ku muistat aina kirjeellä. Pitäkäähä toisistanne huolta:))

sain ottaa jerrynkin sinne eläkeläisiin ,kysyin että passako ja kaikille sopi, hyvin me siälä tultiinkin kaveriks ,kun oli rapsuttajia.-
        Ens kerralla tulee eläkeläis neuvoja Verotoimistosta ,en osaa sanoo että kuinka meitä osataan neuvoo viälä ,kun ollaan "melkein" kaikki jo siinä 70 korvilla ja eläkeasiat pitäis olla jo reirassa .
        Mutta hyvähän se on että saa neuvoo jos on jotain epäselvää.
        Oli se vaan hyvä että itte sain tän taas pelaan .En kyllä osaa sanoo missä se vika oli. Vai oliko johdossa :=)
        Ens viikolla tulenkin Suomen turkuun --on vaan sellanen pika fisiitti,24tunnin laivareissu ,ja mikä sattuma että juuri sillon pitäis mennä rutiini tarkastukseen ,missä käyn aina kerran vuaressa.sain sen kutsun tänään --on muutettava sitä aikaa --en peru sitä matkaa ,on se sen verran jo odotettu reissu --en ole 3vuoteen oikeestaan missään käynykkään.
        Terveisiä kaikille lukioille ja kirjoittajille
        Ullamirjami.

• tulenlieskat
        Lokari1 kirjoitti:

Se olikih 6 päivä eikä 5 niiko mää erhetyksessä kirjotin.

Joo olise potkupalloo tinteillä. Nääsku ei niitä makarooneja nokkinu. Juu eine o italaisia. Harakat onsi kai saapasmaa kavereita. Nääs tykkäs kyä makarooneista. Joo kaikki ne syärä hotasi.

Oli kauheesti lunta ja vähä pakkastaki. Nysse taas meni, ku paunuvaunu pitkää tiätä näkymättömii. Huamenna taas paistaa sanovatte. Saas nährä ny. Ja si kai pittää panna tyyny persuuksii pehmikkeeks. Nii meinaaku mää kulje semmos oikopolkuu, tonne karun vartee. Se o suarempi tiä. Sikku ne auraa nii ei hiekota ja si o semmosii peilijää paikkoja. Nääs o sama mistä si menee.
        Siä su kotipualessas ei tarvii pehmikkeitä. Siä pyssyy pystys, hyvä nii. Mahtaakos noi toiset likat panna pehmikkeitä asiolle mennessää.?
        Kyä mulla o noi liukuesteetki, mut vara se o hyvä. Kai... Kirjotellaa.

• Lokari1
        tulenlieskat kirjoitti:

Joo olise potkupalloo tinteillä. Nääsku ei niitä makarooneja nokkinu. Juu eine o italaisia. Harakat onsi kai saapasmaa kavereita. Nääs tykkäs kyä makarooneista. Joo kaikki ne syärä hotasi.

Oli kauheesti lunta ja vähä pakkastaki. Nysse taas meni, ku paunuvaunu pitkää tiätä näkymättömii. Huamenna taas paistaa sanovatte. Saas nährä ny. Ja si kai pittää panna tyyny persuuksii pehmikkeeks. Nii meinaaku mää kulje semmos oikopolkuu, tonne karun vartee. Se o suarempi tiä. Sikku ne auraa nii ei hiekota ja si o semmosii peilijää paikkoja. Nääs o sama mistä si menee.
        Siä su kotipualessas ei tarvii pehmikkeitä. Siä pyssyy pystys, hyvä nii. Mahtaakos noi toiset likat panna pehmikkeitä asiolle mennessää.?
        Kyä mulla o noi liukuesteetki, mut vara se o hyvä. Kai... Kirjotellaa.

Emää ainaskan tierä keneläkä on tyyny persuksisa , niitäkih persuksijakih kuh on niin helkutin montaa sorttia , melkeen jokaisella oh erilaineh .

Nävönkih perusteella ja sitten niiren muut eroavaisuuret onkih multa ainaskih arvotuksija.

Jos pääsis käsikopelolla tutkimaan niih vois siintä jotain parempaa selvää saarakih , taikka mustansilmän jah hampaansa kurkunsa perälle.

Joten mää jätänkih tollaset tutkimiset jonkun toisen hommiks, mää arvailenki vaan silmämääräsesti nii en saakan päin läsijäni sillon.

Ai et neet tintit ottivatten ihan leikiks neh makaroonit, määkuh luulin et neet söivät niitä.

No harakathan syööä melkeen mitä vaan, niillä kuh on hyvin monipuolineh ruokavalijo.

Täällä oli oikeen enätys lämmin eilen yli sataanvuoteen ei ole olu näin lämintäpäivää kuh eilen oli.

Saas nährä millon täällä nee sateet alkaa, seh siinä ainaskih on hyvä puoli ettei lunta sara.

Mut kun tuolla vuorilla voi tulla , noh mää ihailen tuolta mun takapihaltani sitten jos sattuu sataan lunta tänä vuonna sinnekkän.

Meinaan et ei sitä joka vuosi sentään sinnekän tule onneks.
        Kyl mun pitää lähtee päiväkahvin keitoon, tarjoisin sullukin , jos olisit täällä vähän lähempänä nääs.

• Julia kirjoitti:

välittää.

älä oo moksiskaa, tää elämä on joskus vähä sellasta et, välil männää ylämäkkee, ja sit taas alas et kolina kuuluu. Mut ku sie oot sitkee sisupussi, nii eihä sinnuu pienet saa hetkauttaa.
        Et tuuha taas sanomaa sanas tän meijä joukkoo.

Mie vaa yritän saaha "kantaporukkaa" liikkeelle.

No nii, mie lopetankii ja toivotan hyvvää alkavaa päivää.

• KESKUSTELPIRTTIÄ ja toivoo pitkää ikkää.
      Kyl uus pirtti paikasa ansaitsee.

• etsivivä-amadeus

Räntää satoo,kalansualis ol neljä särkee ja yks ahven.Valokoviintä män jonku verrarra jotta pysy lämpösenä.amateus ilima rajoja

• etsivivä-amadeus

Räntää satoo,kalansualis ol neljä särkee ja yks ahven.Valokoviintä män jonku verrarra jotta pysy lämpösenä.amateus ilima rajoja

Täesillä murretta kehhii,Eihä myö periks anneta
        mukana amateus

Pietää myö huoli et pärjätää heijä kans.

No ei luoja siunant sinnuu särvime suhtee, runsauvella.
        Saitsie vaa pienii sinttei muutaman?
        Se kuuluu kuvioihi et mukan on viintä.
        Siin vois vaik repästä pienen laulunkii
        saalista oottaes.
        Yksinks sie rohkee olit siel pilkil?

• Myö oltii ahkerii ja otettii loppukiri, mut nyt on nii et muutama kirjotus on pois. Mut on se outo kirjotuski jota mie en avantkaa.

Miu poika on ain sanonut et älä auvvaa jos et tunne lähettäjää. Enkä avaakkaa.

Nyt se on pois, ja oisko nii et sen mukan on menny jokune muuki kirjotus samast ketjust.

No nyt on kaik hyvi, hyvä et poistettii jos se olis vaikka saastuttant konneen. En tiiä!!

• ku nuita suasteita tulloo joka paekkaa jopa tännekkii konneelle;((Ee riitä että luonto suastuu.

Em minäkää hivii avata nuita kaekkija postijan,vuan pistän roskii semmosennaa.

Ratijosta on tullunna aeka kivvoo mussiikkija tänä iltana,aeka männöö sitä kuunnellessa.

Huomiseks luppoovat kaanista siätä meelle,sua nyt nähhä sitte.

Kaahee liukasta kuitennii on.
        Elkee kuatuilla.

näkkyillää...

• Malviina, se karjalaine

siin kirjotukses?
        Mie oon oltkii taas kylpylälomal, enkä oo tietokonetta käyttänt päiväkausii.
        Nyt ko katoin, ni huomasin, et uus pirtti on avattu. Semmone Keskustelupirtti.
        Pittää miukii joskus männä vajavaisel keskustelutaijollai haastelemmaa, mut ei murteel, eikä muutekaa hölmöillä. Siel ei tarjota mittää. Myö karjalaiset kyl mielellää aina syötäs ja juotas jottai, mut käyvää sit kahvipirtis elämäs semmosta virtuaalitodellisuutta.
        Hyvä ko on jokkaiselle jottai!

• Malviina, se karjalaine kirjoitti:

siin kirjotukses?
        Mie oon oltkii taas kylpylälomal, enkä oo tietokonetta käyttänt päiväkausii.
        Nyt ko katoin, ni huomasin, et uus pirtti on avattu. Semmone Keskustelupirtti.
        Pittää miukii joskus männä vajavaisel keskustelutaijollai haastelemmaa, mut ei murteel, eikä muutekaa hölmöillä. Siel ei tarjota mittää. Myö karjalaiset kyl mielellää aina syötäs ja juotas jottai, mut käyvää sit kahvipirtis elämäs semmosta virtuaalitodellisuutta.
        Hyvä ko on jokkaiselle jottai!

ko mie en uskalt avata, ko miu poika just sano muutama päivä sit et, on taas jokkuu viirus liikkeellä, nii katsoin parhaks olla avaamatta.
        Sanoimpa muillekki et älkää avatko.

Mitä sitä sit pittää lähettää sellasii linkkejä tai mitä hyö on.
        Kirjottas iha suoraa asiaa, niiko miekii.

No mut mukavaaha se on et, siekkii taas oot näköyhteyves:)) Mie jo ehi ihmettelemää et, mihi sie oot sotkeentunt?

• muori67 kirjoitti:

ku nuita suasteita tulloo joka paekkaa jopa tännekkii konneelle;((Ee riitä että luonto suastuu.

Em minäkää hivii avata nuita kaekkija postijan,vuan pistän roskii semmosennaa.

Ratijosta on tullunna aeka kivvoo mussiikkija tänä iltana,aeka männöö sitä kuunnellessa.

Huomiseks luppoovat kaanista siätä meelle,sua nyt nähhä sitte.

Kaahee liukasta kuitennii on.
        Elkee kuatuilla.

näkkyillää...

et ihmetyttää oikei tuollaset viirukset. Parasta onkii olla avvamatta.
        Mukavaa aurinkoista päivää luvattii. Sit vaa ulos liikkeelle, kaik jotka hiukanki pystyy. Mut olkaa varovaisii.

• Malviina, se karjalaine
        monica kirjoitti:

ko mie en uskalt avata, ko miu poika just sano muutama päivä sit et, on taas jokkuu viirus liikkeellä, nii katsoin parhaks olla avaamatta.
        Sanoimpa muillekki et älkää avatko.

Mitä sitä sit pittää lähettää sellasii linkkejä tai mitä hyö on.
        Kirjottas iha suoraa asiaa, niiko miekii.

No mut mukavaaha se on et, siekkii taas oot näköyhteyves:)) Mie jo ehi ihmettelemää et, mihi sie oot sotkeentunt?

Oikeistaa oon kolal työnnelt sohjosta lunta pihast ko tul nuoskakeli ja autolkaa ei meinaa päästä mihikää - upotti tuo loskalumi.
        Tahoin ite männä kolan kans töihe pihale. Tuntu et on tult laiskoteltuu ja kunto romahtant. Kylpyläs senkö laiskast pulikoin uima-allasosastol ja pikkusii kävelylenkkii tehtii.
        Sit ko seisovast pöyväst kaks vahvaa aterriaa päiväs ja aamiaiset iltakahvit pullinee pääle, ni nyt on taas laihutettava enne jouluu.
        Tämmöstä tää on, niiko hissil ylös alas tään paino kans. En mie kyl kolmenumeroista lukkuu voi kirjata painoksei, niiko yks mukava touva siel kylpyläs. Hää sano monta kertaa, et voi ko pääsis kaksnumeroisee painolukemaa!

• etsivivä-amadeus
        Malviina, se karjalaine kirjoitti:

Oikeistaa oon kolal työnnelt sohjosta lunta pihast ko tul nuoskakeli ja autolkaa ei meinaa päästä mihikää - upotti tuo loskalumi.
        Tahoin ite männä kolan kans töihe pihale. Tuntu et on tult laiskoteltuu ja kunto romahtant. Kylpyläs senkö laiskast pulikoin uima-allasosastol ja pikkusii kävelylenkkii tehtii.
        Sit ko seisovast pöyväst kaks vahvaa aterriaa päiväs ja aamiaiset iltakahvit pullinee pääle, ni nyt on taas laihutettava enne jouluu.
        Tämmöstä tää on, niiko hissil ylös alas tään paino kans. En mie kyl kolmenumeroista lukkuu voi kirjata painoksei, niiko yks mukava touva siel kylpyläs. Hää sano monta kertaa, et voi ko pääsis kaksnumeroisee painolukemaa!

Käppänän kanssa,nyt ovat nuo kelekkakelit oekein hyvät.Elennii olin kolome tuntia,enkä nyppyäkää suanu,liikunta vua saen.Se onkii minulle eliehto,ku on tuo niverikko nii paha.
        Kyllä jiä kestää,nuapur jo verkkoja asettel jiäalle.Minen kehtoo,on nii suurtöestä hommoo,tyyvyn pienempii kalloihi.Suolistammaa tuas uamusta,jos tännää täppäes amateus

• tulenlieskat

Käppänän kanssa,nyt ovat nuo kelekkakelit oekein hyvät.Elennii olin kolome tuntia,enkä nyppyäkää suanu,liikunta vua saen.Se onkii minulle eliehto,ku on tuo niverikko nii paha.
        Kyllä jiä kestää,nuapur jo verkkoja asettel jiäalle.Minen kehtoo,on nii suurtöestä hommoo,tyyvyn pienempii kalloihi.Suolistammaa tuas uamusta,jos tännää täppäes amateus

siähä o kauhee liukasta. Mää oo luullu että siä o paljo vettä jään päällä. Nääsku toi ilmaki nii kauheesti vaihtelee. Siähä täytyy olla kummisaappaatki. Pyssyyks siä eres pystyssä. Ainii sen kelkan kans tairat onnistuukki.
        Kyä määki kesällä oo onkella ollu, mut emmää pilkille kyä mee. Ohase hyvä harrastus nii et hyvvää jatkoo vaa. On täs porukas hyvin reippaita ihmisiä. Uppeeta sano mää.

• Lokari1
        tulenlieskat kirjoitti:

siähä o kauhee liukasta. Mää oo luullu että siä o paljo vettä jään päällä. Nääsku toi ilmaki nii kauheesti vaihtelee. Siähä täytyy olla kummisaappaatki. Pyssyyks siä eres pystyssä. Ainii sen kelkan kans tairat onnistuukki.
        Kyä määki kesällä oo onkella ollu, mut emmää pilkille kyä mee. Ohase hyvä harrastus nii et hyvvää jatkoo vaa. On täs porukas hyvin reippaita ihmisiä. Uppeeta sano mää.

Meinaan kuh kukaan ei oikeen mitään kirjotanuh.

Noi liukaat kelit on kyl mullakih mielesänih , mut emää semosija yhtikän kaipaileh.

Mää olen ihan tyytyväineh kun lämmintä vaan piisaa.

Emää ole oikeastansa koskaan ollu mikään pilkillä kävijä , mut sulan veten aikoihin määäkin ruukasin kalastella , melko paljonkih nuorempana nääs.

Nykysin mää menenkih kaupaan ja sieltä saanki joka kerta justiiinsa sen oikeen kalamäärän nääs.

Helpollahan neet kalat sillai tulee , mut emää viiti lähtee ajamaan saran likometrin päähän kalastamaan.

Sillon niille kaloille tuleekih joskus sitä hintaa vähän liikaakih, jah jos vielä on huono tuuri niih ei ihan turhan takija semosija matkoja ajeleen oikeen viitti lähteekän.

Nytten onkih ihan iltapäivä kahviaika , mää menen keitään nytten sitten kahvija.

• etsivivä-amadeus
        Lokari1 kirjoitti:

Noi liukaat kelit on kyl mullakih mielesänih , mut emää semosija yhtikän kaipaileh.

Emää ole oikeastansa koskaan ollu mikään pilkillä kävijä , mut sulan veten aikoihin määäkin ruukasin kalastella , melko paljonkih nuorempana nääs.

Nykysin mää menenkih kaupaan ja sieltä saanki joka kerta justiiinsa sen oikeen kalamäärän nääs.

Helpollahan neet kalat sillai tulee , mut emää viiti lähtee ajamaan saran likometrin päähän kalastamaan.

Sillon niille kaloille tuleekih joskus sitä hintaa vähän liikaakih, jah jos vielä on huono tuuri niih ei ihan turhan takija semosija matkoja ajeleen oikeen viitti lähteekän.

Nytten onkih ihan iltapäivä kahviaika , mää menen keitään nytten sitten kahvija.

Ei siellä muuten pärjee.Kumsuappaat on,oekein pilekki sellaset ja sitte jiäkarpposet molemmissa suappaessa.
        Kuivä jiähä tiällä on ,ei oo vettä ku jiänalla.
        Olin kerra yksissä pilekkikilepaeluissa tiällä Savossa,ja rupesin kyselemmää,mistähä päen niitä kaloja löytys?
        Saen aeto savolaesen vastauksen;eiköhä niitä ou tuolla jiän alla,ja paskase naururemaka piälle.
        Nyt täytyy tännää männä kirkolle,ei jouva pilekille.Nisuaki täytyy tehä,ja Käppänätä muistoo Isänpäevänä,vaekkei se lasteni isä oukaa.
        uamuhämärissä amateus

• Lapuan flikka
        Lokari1 kirjoitti:

harrastat.
        Hyviä saalihia oot saanukki!
        Sut tarttes panna jokski aikaa Siperiahan, niin et enää mainostaas lämpimis ilimois lekootteluas!
        Mä en erikoosemmin lukkarin rakkautta noita Tamperehen puoles asuvaasia punakaartilaasten jäläkelääsiä kohtahan tunne, mutta soliraarisuus toista naista kohtahan pistää mun osallistumahan tähänkin keskusteluhun. Muistuttamahan, notta
        me naiset ollahan feministejä, taharotahan taikka ei. Mä taharon ja sen tähären Tamprehen flikkoon puolijakin pirän sun kaltaasia viettelijöötä vastahan.
        Kyllä vaan hienosti osasit naamioora puhehes kalas käymisest: "Helopollahan ne kalat sillai tulee"....
        Helepolla tulee...juu! Pikkuusen kun amerikkalaasta implanttihymyäs väläytät, niin on
        naiset housut kintuus!!!

• Lokari1
        Lapuan flikka kirjoitti:

harrastat.
        Hyviä saalihia oot saanukki!
        Sut tarttes panna jokski aikaa Siperiahan, niin et enää mainostaas lämpimis ilimois lekootteluas!
        Mä en erikoosemmin lukkarin rakkautta noita Tamperehen puoles asuvaasia punakaartilaasten jäläkelääsiä kohtahan tunne, mutta soliraarisuus toista naista kohtahan pistää mun osallistumahan tähänkin keskusteluhun. Muistuttamahan, notta
        me naiset ollahan feministejä, taharotahan taikka ei. Mä taharon ja sen tähären Tamprehen flikkoon puolijakin pirän sun kaltaasia viettelijöötä vastahan.
        Kyllä vaan hienosti osasit naamioora puhehes kalas käymisest: "Helopollahan ne kalat sillai tulee"....
        Helepolla tulee...juu! Pikkuusen kun amerikkalaasta implanttihymyäs väläytät, niin on
        naiset housut kintuus!!!

Tairakkin olla niitä kosolan vihtorin jälkeläisijä.
        Nehän kunnon tyäläisijä ennen muiluti.

Nyttten mää tieränkih miksi olet noin poleeta oleva, nääs kyl mee työäläisetkih olaan ihmisijä vaikkei olkan isoja maataloja omisuksesa.

Kyl sää taaskih näytit sun "viisaan järkes", sääliks käy tommosija sisä siitosija .
        Koita pärjätä vaikkei varmaankan sulle helpoa ole.
        Mul sentään menee kohtalaisen hyvin täälläkih ja noil mun naeisystäviläniki ihan mukavasti.

• Julia
        Lokari1 kirjoitti:

Tairakkin olla niitä kosolan vihtorin jälkeläisijä.
        Nehän kunnon tyäläisijä ennen muiluti.

Nyttten mää tieränkih miksi olet noin poleeta oleva, nääs kyl mee työäläisetkih olaan ihmisijä vaikkei olkan isoja maataloja omisuksesa.

Kyl sää taaskih näytit sun "viisaan järkes", sääliks käy tommosija sisä siitosija .
        Koita pärjätä vaikkei varmaankan sulle helpoa ole.
        Mul sentään menee kohtalaisen hyvin täälläkih ja noil mun naeisystäviläniki ihan mukavasti.

Meittiä halveeraa.
        Tääkin maa ja koko mailma menee etiä päin ja eristyy kun tehtairen ja yleensäki tuatantolaitosten pyärät pyärii. Siä sorvin ääressä olijat ne niitä pyärittää.
        Mikä sitä nyt muukan voi tyäläinen olla kun omien etujensa pualustaja. Nin ne herrakki etujaan ajaa ja sanon mää, että vauhrikkaasti ajaaki.
        Kansanerustajakki nostelee palkkojaan aivan tosta vaan. Jonkun kansaneläkeläisen eläkettä sitten armosta korotetaan pari euroo ja sitä korotusta herrat mainostaa, ninkun ois hyvänki tyän tehny. Valtion autolla ajellaan ja valtion viinoja juaraan. Mää oon päättäny ruveta kommunistiksi. Sittäpä saavat!
        Kaikki oikeistolaista aatetta kannattavat on sisäsiittosia. Siinäpä sää sanoikki totuuren sanan taas. Sitten käyn viä lakkoon....vaikka en oikein tiärä mihkä lakkoon. Seksilakkoon tiätty.
        Siittäkinpä saavat!

• Julia kirjoitti:

Meittiä halveeraa.
        Tääkin maa ja koko mailma menee etiä päin ja eristyy kun tehtairen ja yleensäki tuatantolaitosten pyärät pyärii. Siä sorvin ääressä olijat ne niitä pyärittää.
        Mikä sitä nyt muukan voi tyäläinen olla kun omien etujensa pualustaja. Nin ne herrakki etujaan ajaa ja sanon mää, että vauhrikkaasti ajaaki.
        Kansanerustajakki nostelee palkkojaan aivan tosta vaan. Jonkun kansaneläkeläisen eläkettä sitten armosta korotetaan pari euroo ja sitä korotusta herrat mainostaa, ninkun ois hyvänki tyän tehny. Valtion autolla ajellaan ja valtion viinoja juaraan. Mää oon päättäny ruveta kommunistiksi. Sittäpä saavat!
        Kaikki oikeistolaista aatetta kannattavat on sisäsiittosia. Siinäpä sää sanoikki totuuren sanan taas. Sitten käyn viä lakkoon....vaikka en oikein tiärä mihkä lakkoon. Seksilakkoon tiätty.
        Siittäkinpä saavat!

Mutta mikäs helekuti lakko myö keksittää,ee se seksi
        lakkokaa mittää aata,ku ee ou kaveria kennenkä
        takija sen lako tekis.Symä lakolla ei tie ku itelle kiusoo ja kahvi lakkoo minä en ala,aenut naatinto aene melekee;))puhe lakko ee aata mittää ku kukille vuan huastan,nehä kuoloo jos lopetan.muistan ku ukon kansa yritin mykkä kooluva pittee ee siitä mittää tullu,minä pulisin iteksen.

Keksippä nyt sitte lakko aehe.

näkkyillää...

• Julia
        muori67 kirjoitti:

Mutta mikäs helekuti lakko myö keksittää,ee se seksi
        lakkokaa mittää aata,ku ee ou kaveria kennenkä
        takija sen lako tekis.Symä lakolla ei tie ku itelle kiusoo ja kahvi lakkoo minä en ala,aenut naatinto aene melekee;))puhe lakko ee aata mittää ku kukille vuan huastan,nehä kuoloo jos lopetan.muistan ku ukon kansa yritin mykkä kooluva pittee ee siitä mittää tullu,minä pulisin iteksen.

Keksippä nyt sitte lakko aehe.

näkkyillää...

Mitä se ny seksilakkokan auttas, tai syämä, puhe ja nukkumislakko!
        Helkkari meitillä on tyätaistelut taisteltu.
        Ruvetaan ny kumminki johku lakkoon kun mää uhosin. Sanotaan sitä vaikka yleislakoksi.
        Ollaan semmosessa istumalakossa, että onnikassakin seisotaan vaikka olis vapaita istumapaikkoja.
        Ny oon nin aatetta täynnä, että paan torella miättiin miten kostettais meittiä sortaneille herran ketaleille, jokka on repiny hyvinvointinsa meitin selkänahasta, p....le, menisin ja sanosin jos en ois nin hyvin kasvatettu.
        Lokarilla varmaan ei oo aateristiriitoja kun Amerikassa kaikki on porvareita.

• Lokari1
        Julia kirjoitti:

Mitä se ny seksilakkokan auttas, tai syämä, puhe ja nukkumislakko!
        Helkkari meitillä on tyätaistelut taisteltu.
        Ruvetaan ny kumminki johku lakkoon kun mää uhosin. Sanotaan sitä vaikka yleislakoksi.
        Ollaan semmosessa istumalakossa, että onnikassakin seisotaan vaikka olis vapaita istumapaikkoja.
        Ny oon nin aatetta täynnä, että paan torella miättiin miten kostettais meittiä sortaneille herran ketaleille, jokka on repiny hyvinvointinsa meitin selkänahasta, p....le, menisin ja sanosin jos en ois nin hyvin kasvatettu.
        Lokarilla varmaan ei oo aateristiriitoja kun Amerikassa kaikki on porvareita.

Määkin tunen muutaman muunkin itteni lisäks.

Kyl täälläkih tota työä kansaa on sentään aikapaljo, vaikka taitaa ola niitä rikkaita nykysin suurin osa kansasta.

Mutta tohon on vähän vaikija vastata kuinkas paljo , kuh mää en ole nähny niiren pankkikirjaa.

Enkä osake salkkujakan , sen puoleeen mun onkih helkutin vaikeeta sanova mitään, joskus kyl mulle tulee semonenkih ajatus mieleeni et taitavatten olla valkasempija kuh mää .

Eikös siitä rikaan tunneki kuh sillä on velkaa niin paljo et elää hyvin velkojensa koroilla...

Mää joskus olen semostakih ajatellu omassa pääsänih nääs.

Olenkohan oikeen sen asijan ymmärtänyh vai en sitä mää en osaakan sanova.

Niih et kai määkin olen huonosa rahatilanteessa , kuh mulla ei ole rahaa mut ei ole velkaakan , mut ei mulla kyl ole kulaan ole luvanukan velkaakan antaa, sehän on jo sen merkki et huonosti menee mun rahaaasijat.

Tosta seksi lakosta sanosinkih et mun kohrallanih näytääkih et seh on jo ollu voimassa usiampi vuosi, tota emää kyl ole misään lakosa muuten kuh olosuhteiren pakosta vaan nääs, mut kuh kukaan ei ole mua miksikän ottanuh niin lakkohan seh on tullu mullekih.

Noita rikkureita kyl joskus löytyy mut kovin harvoin niitäki....

Nytten mää huomasin yhren lakko suunan joka olis mun mielestäni ihan mukava.

Mitenkäs olis jos aljettain sanoon et, juuh ihan heti, jos joku vähänki esitäis seksijä taikka pyytäs, taikka semmosta jotenki vihjais.

Mää kyl olisin aina valmis semoseen lakoon...

Ainova huono asija siinäkih on seh kuh joku vois alkaa rikkuriksikih.

Mietitäänpäs nyt tota lakko asijaa oikeen porukalla..

Ei kylläkän

• Lokari1 kirjoitti:

Määkin tunen muutaman muunkin itteni lisäks.

Kyl täälläkih tota työä kansaa on sentään aikapaljo, vaikka taitaa ola niitä rikkaita nykysin suurin osa kansasta.

Mutta tohon on vähän vaikija vastata kuinkas paljo , kuh mää en ole nähny niiren pankkikirjaa.

Enkä osake salkkujakan , sen puoleeen mun onkih helkutin vaikeeta sanova mitään, joskus kyl mulle tulee semonenkih ajatus mieleeni et taitavatten olla valkasempija kuh mää .

Eikös siitä rikaan tunneki kuh sillä on velkaa niin paljo et elää hyvin velkojensa koroilla...

Mää joskus olen semostakih ajatellu omassa pääsänih nääs.

Olenkohan oikeen sen asijan ymmärtänyh vai en sitä mää en osaakan sanova.

Niih et kai määkin olen huonosa rahatilanteessa , kuh mulla ei ole rahaa mut ei ole velkaakan , mut ei mulla kyl ole kulaan ole luvanukan velkaakan antaa, sehän on jo sen merkki et huonosti menee mun rahaaasijat.

Tosta seksi lakosta sanosinkih et mun kohrallanih näytääkih et seh on jo ollu voimassa usiampi vuosi, tota emää kyl ole misään lakosa muuten kuh olosuhteiren pakosta vaan nääs, mut kuh kukaan ei ole mua miksikän ottanuh niin lakkohan seh on tullu mullekih.

Noita rikkureita kyl joskus löytyy mut kovin harvoin niitäki....

Nytten mää huomasin yhren lakko suunan joka olis mun mielestäni ihan mukava.

Mitenkäs olis jos aljettain sanoon et, juuh ihan heti, jos joku vähänki esitäis seksijä taikka pyytäs, taikka semmosta jotenki vihjais.

Mää kyl olisin aina valmis semoseen lakoon...

Ainova huono asija siinäkih on seh kuh joku vois alkaa rikkuriksikih.

Mietitäänpäs nyt tota lakko asijaa oikeen porukalla..

Ei kylläkän

kun luin noita teirän työläis juttuja ,tai mitä ne ny oli .
        Mulla oli täällä justiinsa mun tytär ja sen miäs kahveella ja se miäs kerto että hän on ollu venäjällä tyässä monta vuatta ja se oli ky´llä kummaa että siälä ei oollu niissä satunnaisissa tuttavissa ketään tavallista ihmistä ,kaikki oli jotain insinööriä tai opettajoa vähintäin ,vaikka torellisuuressa olivakkin tyättömiä ja kai jotain sinnepäin ,eivätten kehranneet olla tavallisia tyäläisiä siäläkään ,ei ainakaan siivoojia . Olis se luullut kommunismi kasvattanu kunnioittaan tyämiästä ,mutta ei se nii o ,Mutta mää en oo koskaan hävenny sanoo että mää oon vaan suutari ,vaikka en kuä mikään rajasuutari ollu .
        Mää oon kauheen ammatti ylpee aimakin.

• merimona1
        ullamirjami kirjoitti:

Mulla oli täällä justiinsa mun tytär ja sen miäs kahveella ja se miäs kerto että hän on ollu venäjällä tyässä monta vuatta ja se oli ky´llä kummaa että siälä ei oollu niissä satunnaisissa tuttavissa ketään tavallista ihmistä ,kaikki oli jotain insinööriä tai opettajoa vähintäin ,vaikka torellisuuressa olivakkin tyättömiä ja kai jotain sinnepäin ,eivätten kehranneet olla tavallisia tyäläisiä siäläkään ,ei ainakaan siivoojia . Olis se luullut kommunismi kasvattanu kunnioittaan tyämiästä ,mutta ei se nii o ,Mutta mää en oo koskaan hävenny sanoo että mää oon vaan suutari ,vaikka en kuä mikään rajasuutari ollu .

Sepä se onnii jännee kun tuola nuapurmuassa ollaan mahottoman tittelinkippeitä.
        Ravintokakoolun käänä hovmestar on insinööri.
        Ne on ylleesä insinöörijä kaekki ammattimiehettii Venäjällä, taikka sanovat olovasa.
        Minä sitä arvostan ossoovoo ammattimiestä. Tielä minun kotona kun olj remontti sillon par vuotta sitten ennenkun muutin tämme, niin kahtelin ällistynneenä mitenkä kätevästi kaks saanaosaston ja kylppärin luatottaijoo hoetivat hommasa. Melekein kavun kun en ottana jonniinlaista remonttireiskoo ukoksein. Tämä minun mies sannoo ussein, että tiehän sinä ja lyö esmerkiks naala johonnii mihinkä tarvijaa.
        Lunta kun sato mahottoman paljon joitai päivijä sitten, niin tämä töttyytti minut aekasiin uamuyöllä aaroomaan ja sano, että mitenkä minä tieltä piäsen töihin jos tiet on tukossa. Melekein kolome tuntija aarasin traktorilla. Meillä on roolit vaihtuna, se tuo ukko tuas ossoo tehhä parempoo ruokoo kun minä ja meinottelin, että tehköön kun tykkee. Vuan jospa tänä päevänä laittasin minä jottain hyvvee syötävee kun on isän päevä. Sillä on aekunen poeka. Minulla tyttö. Poeka tulloo tänä päevänä käämään perreineen, pyysin syömään ja sanoinnii ukolle jo etukätteen, että anneaan ymmärtee, että oon kohtalaisen hyvä ruokoo tekemään.
        Sinnehän nuo ommoon kottiisa meitä pyysivät vuan uattelin, että kun töitä tehhä ruatoo minijä aret pyhät, niin passoonpa minä heitä. Suap käävä valamiiseen pöötään kerrannii - se minijäpuolj (on tuon ukkoin poijan eekko.)

• Lokari1
        ullamirjami kirjoitti:

on joka kansassa.

Kyl määkin sanon et mää olen timpuri ja mutenkin semonen jokapaikan höylä.

Siihen aikaan kuh määkin vielä olin työsä niih multa kävi melkeen työä kuh työä.

Voi helkuti eihän mun pitäny iteeni alkaa kehuun, noh tuli sanotuva.

Töitä mää olen tehny melkeen koko pienenikänih, sitähän mää olikih sanomasa.

Emää ainaskaan yhtään häpee et mää olen työämieäs, kyl munkih työällänih on joku varmastiki rikastunuh.
        Mää en kylläkän ole....

Vaikken mää mikään työähullu olekan ollu koskaan.

Muuten mitäs sää olet mieltä siitä mun lakko ajatuksestani taikka ehrotushan seh oliki...?

Mää en kyl oikeen osaakan ymmärtää et miksi jollaki seh arvonimi taikka titteli on paljo tärkeempi kuh kohtalaine palkka jah toimeeen tulo.

Mää olen tehny melkeen mitä työätä vaan joka on kulkenuh rehelisen työän nimellä.

Mulle on nälkä opettanuh sen työän kunniotamisen, olis varmaan ollukih paljo helpompaa kuh olisin vetänyh välistä niiku kotrtipelisä väärin pelaajat ruukavatten tehrä.

Toi mun rehelinen luontoni kuh ei senoseen peliin annakan hyväksymistänsä.

Olisinkohan mää saanuh väärän laisen koti kasvatuksen, kuh aina töitä vaan hajin ja teinkih, aina kuh niitä vaan oli.

Myöhästä senkin asijan korjaamineh nytten jo onkin , kuh mun työät on nyt jo tehty , toivotavasti kohtalaisen hyvinkih.

Mitään en kylläkän korjaileen alja...tehty mitä tehty.

Tota mää nyh en olekan ajtellu kannattaskos mun olla mitenkään amattiylpee, mut neet työät on tullu tehryksi ainaski.

• merimona1 kirjoitti:

Sepä se onnii jännee kun tuola nuapurmuassa ollaan mahottoman tittelinkippeitä.
        Ravintokakoolun käänä hovmestar on insinööri.
        Ne on ylleesä insinöörijä kaekki ammattimiehettii Venäjällä, taikka sanovat olovasa.
        Minä sitä arvostan ossoovoo ammattimiestä. Tielä minun kotona kun olj remontti sillon par vuotta sitten ennenkun muutin tämme, niin kahtelin ällistynneenä mitenkä kätevästi kaks saanaosaston ja kylppärin luatottaijoo hoetivat hommasa. Melekein kavun kun en ottana jonniinlaista remonttireiskoo ukoksein. Tämä minun mies sannoo ussein, että tiehän sinä ja lyö esmerkiks naala johonnii mihinkä tarvijaa.
        Lunta kun sato mahottoman paljon joitai päivijä sitten, niin tämä töttyytti minut aekasiin uamuyöllä aaroomaan ja sano, että mitenkä minä tieltä piäsen töihin jos tiet on tukossa. Melekein kolome tuntija aarasin traktorilla. Meillä on roolit vaihtuna, se tuo ukko tuas ossoo tehhä parempoo ruokoo kun minä ja meinottelin, että tehköön kun tykkee. Vuan jospa tänä päevänä laittasin minä jottain hyvvee syötävee kun on isän päevä. Sillä on aekunen poeka. Minulla tyttö. Poeka tulloo tänä päevänä käämään perreineen, pyysin syömään ja sanoinnii ukolle jo etukätteen, että anneaan ymmärtee, että oon kohtalaisen hyvä ruokoo tekemään.
        Sinnehän nuo ommoon kottiisa meitä pyysivät vuan uattelin, että kun töitä tehhä ruatoo minijä aret pyhät, niin passoonpa minä heitä. Suap käävä valamiiseen pöötään kerrannii - se minijäpuolj (on tuon ukkoin poijan eekko.)

et mielellää ollaa enemmä mitä onkaa. Eiks tääl meil oo vähä sammaa vikkaa, tittelien kans? Ja niitä jaetaa jos jommostakkii.
        Vai teetättää siu (ukko)työt siul? Kuule se on sen huomant ettei siul oo peukalo keskel kämmentä.
        Sie taijatkkii olla oikei (monitoiminaine), teet vähä mitä vaa. Mie sit arvostan sellasii ihmisii, ko pystyyt tarttumaa työhö ku työhö.....
        Miu issäin sano ain et, hää tekköö mitä vaa, mut muut tekkee mitä ossaa....
        Kyl miekkii tartun työhö ku työhö, oon taitant tulla issääni.

Vai pisti hää lumihommii yöllä:) no onks sil sit vällii ko siult tuo homma käy, ja hää tietää sen.
        Menneehä hääki sit ruokaa tekemmää, mikä onkkii hyvä asia.
        Miu poika on kans mahottoman hyvä laittaa ruokaa, ja tykkää kans siit hommast.

Kyl mie nauroin siu "letkautuksel" .....annetaa ymmärtää et oot kohtalaisen hyvä ruuan laittaja....ootha sie varmast mie uskon, mut sanoit nii mukavast et, kyl miul nauru maitto:)))

• kenekää asioihi, mut nyt mie sanon et, meijä Pääminister ja Susa ku läht eri suuntii. Miust hyö ol nii sopiva pari.

Mut kyl mie oon sitä mieltä et, Susan ois pitänt tietää, mitä pääministerin morseimelta ootetaa.
      Eihä sitä piä kaikkii männä puhummaa ja viel lehistöl.

Sit jos hyö olis mänt naimisii, nii ois sekkii nolo et toine ois käest pittäin ruvent neuvvommaa mite puhutaa ja ollaa, kyl aikuse ihmise pitäis osata ymmärttää tämä.

Kai Pääminister katso parhaaks tehä lopun, mut ko kävi nii arvaamattomast.

Mie nyt kirjotin täst aiheest, ja jos ei sovi, nii lentäköö taivaa tuulii.
      Onha täst joka lehes nii, miksei tääl vois puhhuu.

Oispa nyt mukava ku joku muukki ottas kantaa, ja perustelis et onks mie vääräs?
      Mukava ilma ulkon, aurinko paistaa,,,,,viettäkäähä mukava päivä.

• T. Murreketju

• katriina64

Oon sellane toistaitonen murteen puhuja, mutta joskus kirjotan tänne, ko kattelen kaikki mukavat jutut ja nauran ko ootte nii hyviä iskemää juttuu.
        Myö oltii isänpäivälounaal. Mie tarjosin.
        Yhteisiihä meije rahat on, mut sanoin, et nyt sinnuu juhlitaa. Hää, tuo mies ja isä, otti muutaman mukillisenkii - mie ajoin autoo.
        Lapset soittiit onnittelut. Oli kuulemma muita menoja - ei oo käyneet, mut myö ei oikeistaa ollakkaa isänpäivää erikoisemmi vietetty, eikä äitienpäivääkää. Mie aina panostan jouluun, vaik
        enimmäkseehä tää elämä on arkista ykstoikkosta harmaata, etekii tähä aikaa vuuvest, mut jotekii en oo kova juhlimaa.
        KUITEKII: ONNEE KAIKILLE ISILLE,ISÄKS TULEVILLE,
        VIIKONLOPPUISILLE, ERONNEILLE, KARANNEILLE SEKÄ
        LAPSEESA MENETTÄNEILLE JA SELLASILLE, JOTKA TUNTOOT HUONOO OMMAATUNTOO, KO HEIL EI OO OLT TARPEEKS AIKAA LAPSILLEE. ERIKOISE YMMÄRTÄVÄT ONNITTELUT HEILLE, JOTKA EI NUORUUTEESA TAI MUUTE KYPSYMÄTTÖMYYTEESÄ TAKIA OO OIKEI OSANNEET OLLA SIIN ISÄ ROOLIS!
        Ei miult jäänt Caps Lock pääle. Korostin iha tahallai, et myö naiset ymmärrettää miehii;))

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eroa Orpo! Orpo eroa!

Suomen kansa vaatii viimein ottamaan meidät huomioon, eikä vain ulkomaalaisia pääomasijoittajia. Koska täällä Suomessa
      Maailman menoa
      235
      3305
    2. Riikan vappumiljardin maksavat sairaat, vanhukset ja kuolleiden omaiset

Vappumiljardi, eli Riikan päätös laskea yhteisöveroa kaksi prosenttiyksikköä 18 prosenttiin, vie verotuloja noin miljard
      Maailman menoa
      30
      2390
    3. Naiset ei halua kilttejä miehiä

Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,
      Ikävä
      328
      2094
    4. SDP esti Suomen luisumisen kohti 1984 Orwell -yhteiskuntaa

Äärioikeistohallitus olisi halunnut Stasin tapaan mikrofonit jokaisen kansalaisen kotiin, mutta SDP esti tuon siirtymän
      Maailman menoa
      79
      2022
    5. Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!

Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava
      Maailman menoa
      108
      1921
    6. Wille Rydman (ps) osoitti olevansa kommunisti

Hän toistaa Neuvostoliiton virhettä. Haluaa pitää palveula yllä maksoi mitä maksoi, vaikkei ole maksavia asiakkaita. --
      Maailman menoa
      41
      1787
    7. Ainoastaan 10 aloitusta ekasivulla yhdeltä henkilöltä

Kovasti on vaivaa, ei oo muuta tekemistä tällä henkilöllä päivisin ja öisin... Taas märehtimistä ja samaa jankutusta.
      Joensuu
      32
      1691
    8. Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat

Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue
      Viihde ja kulttuuri
      32
      1482
    9. Menettämisestä

Ajatteletko, että olet menettänyt mahdollisuutesi häneen? Osaatko sanoa miksi niin tapahtui?
      Ikävä
      125
      1351
    10. Särkyneelle sydämelle

Särjin sun sydämen En voi lakata itkemästä Minuun tekee kipeää Koska sinuunkin. Että näin.. En ole runoilija😂
      Suhteet
      30
      1340
    Aihe