Kirjailijan palkka

Wannabe

Onko kellään tietoa, kuinka paljon noin keskimäärin maksetaan kustannussopimuksesta? Plus minkä verran provikoita kirjan myynnistä tai kirjasto-oikeuksista tulee?

On meinaan sellaista salaseuratietoa, ettei mistään meinaa löytää.

17

5145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voisit meilata vaikka tammeen

      Ei noita tietoja kyllä kovin paljon levitellä. Se tietenkin riippuu siitä, minkälaista kirjallisuutta kirjoittaa, ja kuinka hyvin se menee kaupaksi. Meidän koulussa kävi joku eräkirjailijaukko, ja se saa voitosta jotain 25-20 prossaa, mutta niistä sopimuksista en sitte tiiä. Täytyy kyllä olla hyvä/melko hyvä ja tuottoisa kirjailija, että sillä sais elätettyä ittensä. Sekin eräkirjailijaukko saa/sai vain jotain vajaan tonnin markoissa kuussa.

    • Tietoa on

      Kukapa sitä nyt kahdenkeskisen sopimuksensa sisältöä ulkopuolisille paljastaisi? Se tiedän, että kirjailijalle maksetaan sopimuksentekohetkellä ns. takuuennakko, joka määräytyy mm. painosmäärän ja oletetun myynnin mukaan, se jää yleensä 2000-3000 euroon. Kirjailija saa jokaisesta myydystä kappaleesta provision, joka on n. 20% kirjan arvonlisäverottomasta hinnasta. Eli jos kirjaa myydään 5000 kpl hintaan 10e/kpl, saa kirjailija tulona itselleen n. 2-3e/myyty kirja, yhteensä siis 10-15000e. Sillä ei itseään elätä, kirjan tekemiseen kun menee yleensä 6-16kk.
      Eri juttu sitten ne muutamat menestyjät, jotka tienaavat yhdellä kirjalla 100000e ja ylikin.

    • exlibris

      Olen juuri tänään plarannut ystäväni, matkoilla olevan kirjailijan tilejä (pyynnöstä). Suurin osa rahoista tulee säätiöiltä ja yhteisöiltä apurahoina ja stipendeinä. Niitä on joka lähtöön. Ystäväni ei esim. koskaan osta tietokoneita ym. itse vaan jonkun tahon piikkiin. Sitten on kirjastokorvaukset. Kaikkein tehokkaimman rahatahkon saat pystyyn, jos ryhdyt suomenruots. kijailijaksi, heillä eniten säätiöitä. Lycka till!

    • Padma

      Stephen King sai satakakskytätuhatta (kait dollarii) kirjasta jonka nimee en muista (kertoo lukiolaistytöstä). Luin tän Kingin kirjasta Kirjoittamisesta. Kokonaistuotto oli nelkytätuhatta, mut kustantaja sai puolet. Eli riippuu tosi paljon teoksesta ja sopimuksista...

      • toivossa elävä realisti

        Luin myös vähän aikaa sitten saman teoksen (King: Kirjoittamisesta). Olihan se innostava. Mutta kyllä jenkeissä ne palkkiot on aivan eri luokkaa kun täällä kotona, ikävä kyllä... Onhan markkinat niin älyttömän paljon suuremmat siellä ja englanninkieliset kirjat on niin paljon helpompi levittää ympäri maailmaa.
        Ja se kirja oli Carrie, hänen esikoisensa...


    • Eweliinuzga

      itse haluaisin kirjoittaa kirjoja,sillä minulla on hyviä kirja ideoita/elokuva ideoita.Toisaalta haluaisin olla ehkä elokuva ohjaaja tai jokin muu siihen liittyvä.Itse halusin tietää paljon kirjailiat saavat noin keskimäärin palkkaa.Entä elokuva ohjaajat?? :))

      • kotikirjailija

        elokuvista en tiedä, omat ansoni kirjailijan on jääneet 200 e, koko painosta kohti ja eka kirja tuotta 35e jästkituutin


    • H.A

      En tiä millaisista kirjailijoista nyt puhutte. Aina ei makseta ennakkoa. Tekijänpalkkiot liikkuu siinä 2 euroa/kirja. Apurahat on tosiaan paras tulonlähde. Lainauskorvauksetkaan eivät ole mitenkään suuria. Jos puhutaan ainoastaan kirjoista saaduista tuloista, niin Suomessa vain noin 10 kirjailijaa elättää pelkästään sillä itsensä. Sitten on toki monia jotka kirjoittelevat kolumneja, opettavat ja pitävät luentoja ja saavat niillä tulonsa. Tietysti kirjoituskilpailuista voi saada jonkin verran lisätuloa.
      Kingiä ei kannata ottaa edes puheeksi tässä yhteydessä.

    • 2+4

      Yhdestä kirjasta tulee tuloja n. 2000 - 4000 euroa. Paitsi ne kymmenen, jotka elättävät itsensä kirjoittamalla ihan oikeasti.
      Eli kirjoja kirjoittamalla ei siis elä, vaan pitää tehdä muutakin ja yrittää saada apurahoja.

      • scarabaeus

        Minä olen niin ilahtunut ollut viimeaikoina tästä tapahtuneesta

        Minttu Vettenterä

        jutusta. Mutta sitä vähän ihmetellyt,. että hänellähän on aiempaa julkaisua, mutta ovat keskittyneet jotenkin niin suppeasti itse

        kirjailijaan.

        En tietenkään ole lukenut kaikkea, mitä on kirjoitettu, mutta sen olen aistinut niistä teksteistä, että
        omakustanne
        ja ei mikään kirjailija.
        Voi olla että olen ihan väärässä, mutta toivoisin, että

        Vettenterä saisi julkisuutta hyvällä tavalla eikä niin vääristyneellä puffilla.


      • Äippälliini
        scarabaeus kirjoitti:

        Minä olen niin ilahtunut ollut viimeaikoina tästä tapahtuneesta

        Minttu Vettenterä

        jutusta. Mutta sitä vähän ihmetellyt,. että hänellähän on aiempaa julkaisua, mutta ovat keskittyneet jotenkin niin suppeasti itse

        kirjailijaan.

        En tietenkään ole lukenut kaikkea, mitä on kirjoitettu, mutta sen olen aistinut niistä teksteistä, että
        omakustanne
        ja ei mikään kirjailija.
        Voi olla että olen ihan väärässä, mutta toivoisin, että

        Vettenterä saisi julkisuutta hyvällä tavalla eikä niin vääristyneellä puffilla.

        Mintun olisi pitänyt mennä kurdiparturiin ja ajatuttaa päänsä kaljuksi.
        Olisi saanut julkisuutta "hyvällä tavalla".


    • elää ja ei

      Ei kirjoittamalla elä, sitä aina sanotaan, mutta kirjailijat saavat usein "tavista" helpommin hommia joissa ollaan jotenkin kirjoittamisen kanssa tekemisissä. Ei huono juttu sekään.

    • toi on törkeetä

      Oon kuullu, että kirjailijat saa ihan sikamaisesti rahaa, montakymmentä tuhatta euroa kuussa. Eikä niiden tartte tehdä mitään, kun kustantamoissa apulaiset kirjoittaa kaikki ne kirjat ja kirjailija sitten vaan laittaa nimensä kirjan kanteen.
      Ihan sikamaista hommaa!
      Sellasta oon siis kuullu puhuttavan.

      • uusi kirjailia

        Montkymmentä tuhatta euroa kuussa! On niillä kirjailioilla tosi kovat tulot! Huh-huh!
        Eivätkä edes itse kirjoita kirjojaan kun apulaiset kirjankustantamoissa tekevät kaiken työn, jopa nyt jotakin!
        Olen tehnyt päätökseni: alan kirjailiaksi!
        Mutta voisitteks ensin antaa mulle jonkun aiheen, että mistä vois kirjoittaa niin vien sen aiheen sitten sinne kustantamoon niille apulaisille.


      • Satunpahanvaintietämään

        Kirjailijat kyllä ihan itse kirjoittavat omat kirjansa. Minäkin pyrin kirjailijaksi, ja ihan itse yritän sen kirjan tietokoneelle kirjoittaa. Kun se on valmis, vanhemmat lähettää kirjan sähköpostissa kustannusosakeyhtiöön, jos se sinne kelpaa. Olen siis vielä alaikäinen, mutta olisihan se nyt aika siistiä olla lapsikirjailija xD


      • aloittelevakirjailija
        Satunpahanvaintietämään kirjoitti:

        Kirjailijat kyllä ihan itse kirjoittavat omat kirjansa. Minäkin pyrin kirjailijaksi, ja ihan itse yritän sen kirjan tietokoneelle kirjoittaa. Kun se on valmis, vanhemmat lähettää kirjan sähköpostissa kustannusosakeyhtiöön, jos se sinne kelpaa. Olen siis vielä alaikäinen, mutta olisihan se nyt aika siistiä olla lapsikirjailija xD

        Kyllä alaikäinenkin voi ihan itsekin lähettää tekstinsä kustantajalle tarjolle. Sopimuksen allekirjoitusvaiheessa kustantaja vaatii (kirjallisen) suostumuksen huoltajaltasi, koska alaikäinen ei ole täysin oikeustoimikelpoinen.


    • EIsiiskauheenhyvä

      Luin kirjan kirjailijoista ja kirjailijaksi tulemisesta. En halua masentaa nyt ketään, mutta totuus on, että suurimmalla osalla suomen kirjailijoista ei ole varaa edes ostaa omaa kirjaansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      117
      9416
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1386
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe