Terveiset Roomasta!!!!

Umah

Taalla ollaan! Kaupunki on aivan uskomaton =) Kaksi ihanaa ruokapaikkaa loydetty ja sen lisaksi katsasteltu nahtavyyksia, joita on PALJON! Ostosmahdollisuuksia on jokaisen lompakolle ja hotellimme [InternoUno], itse asiassa Bed And Breakfast-paikka on aivan ihana =) Just tultiin Colosseumilta, jossa avopuolisoni kosi minua!

76

6764

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .........................

      ... suomalaisten touhuja taas. ensin odotetaan into piukeella puoli vuotta että päästään reissuun, sen jälkeen kun on lentolippuun ja majoitukseen yms vaivalla kasattu rahat, päästään vihdoin reissuun kaikkien niiden turisti-ohjeiden avulla joita viikoittain on netistä kalasteltu ja oppaista luettu. kun vihdoin päästään päämäärään, käydään katselemassa paikkoja ja hiukan syömässäkin, jopa kahdessa eri ravintolassa, jonka jälkeen tuleekin jo koti-ikävä (?) ja aletaan etsiä tietokonetta nettiyhteydellä joko hotellista tai kaduilta internet-kahvilaa. hymy leviää suureksi kun nettiyhteys on löydetty - pääsee taas kirjoittamaan internetin keskustelupalstoille kuten suomi24:seen! oujee! kannattiko lähteä suomesta ihan roomaan asti kirjoittelemaan tuntemattomille viestejä nettiin? luulisi, että lomalla pystyisi rentoutumaan uudessa, mielekkäässä ympäristössä, tutustumaan lomakohteeseen sinänsä ja jättämään sellaiset asiat kotisuomeen, joita sieltä käsin voi hyvin tehdä (kuten siis ko. netissä pyöriminen). jokainen tietysti päättäköön itse.

      ymmärrän tietysti, jos reissun pituus on useampi kuukausi, vaihtarivuosi tai ulkomailla asuminen&työnteko, jolloin myös arki astuu kuvioihin - tässä kuitenkin viestin kirjoittaja henkii ns. perinteisestä lomasta jonka pituudeksi veikkasin jotakin pitkästä viikonlopusta kahteen viikkoon.

      ja ei, en ole kirjoittajalle missään mielin katkera tai kateellinen. asun roomassa, olen onnellinen. halusinpa kuitenkin vain herättää keskustelua, sillä kirjoittaja ei todellakaan ole rooman ainoa tämän tyyppinen "turisti". historiallinen keskusta vilisee turisteja, onneksi kohta päästään taas talveen ja kaupunki taas hiukan rauhoittuu ja "normalisoituu".
      kannattaako pitkään odotetusta lyhyestä lomasta kuluttaa aikaa tällaiseen "turhaan"? mikä on kirjoittajan motiivi?

      • pahasti..

        jos nyt joku haluaa pikkuviestin laittaa...minusta oli ainakin kiva kuulla tuo lämpötila, olen itse lähdössä 26.10 Roomaan eka kertaa elämässäni,,tietää pakata muutakin kun syksyvaatetusta mukaan..


      • ................
        pahasti.. kirjoitti:

        jos nyt joku haluaa pikkuviestin laittaa...minusta oli ainakin kiva kuulla tuo lämpötila, olen itse lähdössä 26.10 Roomaan eka kertaa elämässäni,,tietää pakata muutakin kun syksyvaatetusta mukaan..

        luotettavat sää- ja lämpötilatiedot selviävät myös esimerkiksi googlettamalla "weather rome".

        ei häiritse, mutta todellakin ihmetyttää. miksi "hukata" kallisarvoista ja potentiaalista ikimuistoista aikaa jonka eteen on tehty paljon töitä? se aika, jonka kokonaisuudessaan käyttää netin löytämiseen, siellä surffailuun yms voisi kulua ikimuistoisemmalla tavalla jonkin nähtävyyden, kulttuurielämyksen tms parissa. roomassa on niin paljon tekemistä ja kokemista, että vuodessakaan et kerkeä näkemään kaikkea saati sitten kyllästymään! väitän, että viikon reissun aikana saa vain pintaraapaisun kaupungista (ja ylipäätään italialaisesta kulttuurista ja kielestä).


      • Umah

        Mita?! Meilla sattuu olemaan nettiyhteys hotellihuoneessamme, emmeka sita mistaan ole etsineet. Viestista kaiketi selvisi, etta on tullut tehtya aivan muuta kuin roikuttu netissa ja luettu keskustelupalstoja. Jos sinua hairitsee se etta halusimme heittaa terveiset Suomeen, niin OSTA ELAMA!!! Et ole katkera vai? Joo, eipa silta vaikuta yhtaan... Mietinpa vaan, mika sinun motiivisi oli vastata viestiin?! Jos sina oikeasti Roomassa asut, niin koita imea itseesi vahan Italialaista mentaliteettia. EI tartte enaa INTO PIUKEENA vastata tahan!!


      • kehtaatkin

        Sinä täällä aikaasi kulutat. Etkä taida oikein viihtyä Roomassa. Tule kotiin vaan niin paineistasi pääset eroon. Suomessa kun ei ole tungosta turisteista ja ne vähätkin eivät juuri ketään häiritse.
        Tervetuloa!


      • 20. marraskuuta
        pahasti.. kirjoitti:

        jos nyt joku haluaa pikkuviestin laittaa...minusta oli ainakin kiva kuulla tuo lämpötila, olen itse lähdössä 26.10 Roomaan eka kertaa elämässäni,,tietää pakata muutakin kun syksyvaatetusta mukaan..

        viikoksi Roomaan.

        Joten ei haittaa yhtään jos joku kertoo uutisia sieltä.


      • ...............
        kehtaatkin kirjoitti:

        Sinä täällä aikaasi kulutat. Etkä taida oikein viihtyä Roomassa. Tule kotiin vaan niin paineistasi pääset eroon. Suomessa kun ei ole tungosta turisteista ja ne vähätkin eivät juuri ketään häiritse.
        Tervetuloa!

        ja paluumuutto ei ole ainakaan lähitulevaisuuden suunnitelmissa.

        tarkoitukseni ei missään määrin ollut aiheuttaa surua tai eripuraa, ainoastaan asiallista keskustelua ja kenties näkökulmaa/perusteluita viestin aloittajalta ja muilta samaan tapaan toimivilta. asiallista keskustelua jäänkin odottelemaan.


      • matkalle lähdössä
        ................ kirjoitti:

        luotettavat sää- ja lämpötilatiedot selviävät myös esimerkiksi googlettamalla "weather rome".

        ei häiritse, mutta todellakin ihmetyttää. miksi "hukata" kallisarvoista ja potentiaalista ikimuistoista aikaa jonka eteen on tehty paljon töitä? se aika, jonka kokonaisuudessaan käyttää netin löytämiseen, siellä surffailuun yms voisi kulua ikimuistoisemmalla tavalla jonkin nähtävyyden, kulttuurielämyksen tms parissa. roomassa on niin paljon tekemistä ja kokemista, että vuodessakaan et kerkeä näkemään kaikkea saati sitten kyllästymään! väitän, että viikon reissun aikana saa vain pintaraapaisun kaupungista (ja ylipäätään italialaisesta kulttuurista ja kielestä).

        Olen pian lähdössä Roomaan viikoksi. Minulla ei ole voimia juosta kaiket päivät läpi kaupunkia, ikääkin jo on sen verran. Aion käydä joka päivä internettikahvilassa meilaamssa kotiin perheelleni. Minulla ei ole edes kännykkää, enkä aio sitä koskaan hankkiakkaan. Halvin ja helpoin tapa pitää yhteyksiä perheen kanssa on netti. Ja jos olen maksanut vaikka tunnin nettiaikaa niin kai voin ne ylimääräiset minuutit käyttää vaikka kirjoittelemalla tälle palstalle. Miks ei?


      • kysyn vaan...
        ............... kirjoitti:

        ja paluumuutto ei ole ainakaan lähitulevaisuuden suunnitelmissa.

        tarkoitukseni ei missään määrin ollut aiheuttaa surua tai eripuraa, ainoastaan asiallista keskustelua ja kenties näkökulmaa/perusteluita viestin aloittajalta ja muilta samaan tapaan toimivilta. asiallista keskustelua jäänkin odottelemaan.

        Asenteesi on sen verran vääristynyt ettei keskustelu kanssasi kiinnosta.
        Et edes huomannut että kosinta oli juuri tehty Roomassa ja pariskunta on onnensa kukkuloilla.
        Jos pitkänpäivän kiertelyn jälkeen rentoudutaan hotellihuoneen netin ääreen, ei sen pitäisi sinua tai ketään toistakaan häiritä.

        Juuri tälläisten tyrmäysvastauksien takia ei näille palstoille kohta kirjoittele kukaan, siinä sinulle sitten taas keskustelun aihetta.


      • ...............
        kysyn vaan... kirjoitti:

        Asenteesi on sen verran vääristynyt ettei keskustelu kanssasi kiinnosta.
        Et edes huomannut että kosinta oli juuri tehty Roomassa ja pariskunta on onnensa kukkuloilla.
        Jos pitkänpäivän kiertelyn jälkeen rentoudutaan hotellihuoneen netin ääreen, ei sen pitäisi sinua tai ketään toistakaan häiritä.

        Juuri tälläisten tyrmäysvastauksien takia ei näille palstoille kohta kirjoittele kukaan, siinä sinulle sitten taas keskustelun aihetta.

        jos minua olisi juuri kosittu ja olisin lomalla unelmieni kohteessa, tuskin istuisin siitä netissä tuntemattomille informoimassa. veikkaanpa että rakkaani kanssa juhlistaisin tapahtunutta jollain muulla tapaa. mutta, kukin tietysti omalla tavallaan...


      • ..................
        matkalle lähdössä kirjoitti:

        Olen pian lähdössä Roomaan viikoksi. Minulla ei ole voimia juosta kaiket päivät läpi kaupunkia, ikääkin jo on sen verran. Aion käydä joka päivä internettikahvilassa meilaamssa kotiin perheelleni. Minulla ei ole edes kännykkää, enkä aio sitä koskaan hankkiakkaan. Halvin ja helpoin tapa pitää yhteyksiä perheen kanssa on netti. Ja jos olen maksanut vaikka tunnin nettiaikaa niin kai voin ne ylimääräiset minuutit käyttää vaikka kirjoittelemalla tälle palstalle. Miks ei?

        kiitos viestistä ja asiallisesta panoksestasi keskusteluun. tämäntyyppisiä viestejä ja perusteluja odotinkin, jotta aikaan oltaisiin saatu useita näkökulmia kattava keskustelu. valitettavasti monet ovat ilmeisesti tulkinneet viestini väärin ja toivomaani kommentoitia ei siksi ole saatu enemmän aikaiseksi.


      • voisit informoida meitä muita
        ............... kirjoitti:

        jos minua olisi juuri kosittu ja olisin lomalla unelmieni kohteessa, tuskin istuisin siitä netissä tuntemattomille informoimassa. veikkaanpa että rakkaani kanssa juhlistaisin tapahtunutta jollain muulla tapaa. mutta, kukin tietysti omalla tavallaan...

        Voisit kertoa kaikkea semmoista mikä ehkä meidän muiden matkalle lähtijoiden olisi hyvä tietää.
        Voisit antaa vinkkejä vaikka.


      • !!.....
        ............... kirjoitti:

        jos minua olisi juuri kosittu ja olisin lomalla unelmieni kohteessa, tuskin istuisin siitä netissä tuntemattomille informoimassa. veikkaanpa että rakkaani kanssa juhlistaisin tapahtunutta jollain muulla tapaa. mutta, kukin tietysti omalla tavallaan...

        lapsellista varsinkin jos aikuisen suusta tulee... huh huh!


      • .................
        voisit informoida meitä muita kirjoitti:

        Voisit kertoa kaikkea semmoista mikä ehkä meidän muiden matkalle lähtijoiden olisi hyvä tietää.
        Voisit antaa vinkkejä vaikka.

        mitä haluaisit tietää? monet jutut (mitä turistina esim viikon reissulla kerkeää tekemään)löytyy ihan matkaoppaista. samoin matkaoppaista löytyy kaikki hintaluokat ja suositukset esimerkiksi siitä, milloin minnekin kannattaa mennä tai missä on älä-missaa-näitä -jutut (kuten porta portese sunnuntai-aamuna, via appia antica sunnuntaina ylipäätään, campo dei fiori aamuisin jos haluaa hedelmiä ja vihanneksia, iltaisin jos haluaa bilettää ja haistella yöelämää, borgheseen liput varattava etukäteen, kaupungin parhaat jäätelöbaarit fontana di trevin vieressä ja via dei serpentillä, gianicololta parhaat näköalat kaupunkiin jne) yms eli jos tarkennat hiukan, niin mielelläni kerron mikäli vain tiedän tai löydän sopivaa infoa sinua kiinnostavasta aiheesta.

        suosittelen lämpimästi kaikille tammen näe ja koe -sarjan rooma -kirjaa.


      • infoa...
        ................. kirjoitti:

        mitä haluaisit tietää? monet jutut (mitä turistina esim viikon reissulla kerkeää tekemään)löytyy ihan matkaoppaista. samoin matkaoppaista löytyy kaikki hintaluokat ja suositukset esimerkiksi siitä, milloin minnekin kannattaa mennä tai missä on älä-missaa-näitä -jutut (kuten porta portese sunnuntai-aamuna, via appia antica sunnuntaina ylipäätään, campo dei fiori aamuisin jos haluaa hedelmiä ja vihanneksia, iltaisin jos haluaa bilettää ja haistella yöelämää, borgheseen liput varattava etukäteen, kaupungin parhaat jäätelöbaarit fontana di trevin vieressä ja via dei serpentillä, gianicololta parhaat näköalat kaupunkiin jne) yms eli jos tarkennat hiukan, niin mielelläni kerron mikäli vain tiedän tai löydän sopivaa infoa sinua kiinnostavasta aiheesta.

        suosittelen lämpimästi kaikille tammen näe ja koe -sarjan rooma -kirjaa.

        paikanpäältä kerrottuna, lue matkaopaskirja ja käy niissä paikoissa mitä oppaassa suositellaan!!!
        Todella asiapitoinen vastaus, kiitos!
        (enpä olis matkaopaskirjaa hokannut lukea, en..)


      • .....................
        infoa... kirjoitti:

        paikanpäältä kerrottuna, lue matkaopaskirja ja käy niissä paikoissa mitä oppaassa suositellaan!!!
        Todella asiapitoinen vastaus, kiitos!
        (enpä olis matkaopaskirjaa hokannut lukea, en..)

        en tiedä mitä viestilläsi tarkoitat. viestisi on kirjoitettu positiiviseen sävyyn mutta rivien välistä voi lukea selkeää piilovittuilua.

        jos tulet roomaan pitkäksi viikonlopuksi tai viikoksi lomalle, kenties ensimmäistä ja viimeistä kertaa elämässäsi, kokisin hyväksi matkaoppaan vihjeet sillä esimerkiksi mainitsemassani kirjassa niitä riittää jopa niin, että voit kirjaan tukeutuen viettää vaikkapa puoli vuotta roomassa! miksi siis suosittelisin perusturistille vaikkapa monte sacron markkinoita tai sacrofanon ravintoloita (jotka olen täällä itse kokenut oikein loistaviksi), sillä ne eivät ole kuitenkaan rooman "keskeisiä"/historiallisesti merkittäviä nähtävyyksiä tai edes sellaisia, jotka turistin kannattaisi ehdottomasti lähteä katsomaan/kokemaan? syy lomaan roomassa on usein juuri historiallisesti merkittävien kohteiden tarkastelu ja/tai italian kulttuuriin/ruokaan/kieleen tutustuminen.

        jos minulla olisi rajallinen aika tutustua roomaan ja juuri näihin seikkoihin, joita perusturisti tulee tänne hakemaan, en haluaisi kuluttaa siitä suurta aikaa kulkemalla esim. kaupungin laidoille katsomaan jotain juttuja mitkä ovat todella "hyviä" mutta jollaisia löytyy muualtakin. monte sacron markkinoilla tai sacrofanon ravintoloilla ei ole historiallisesti merkittävää asemaa: saman tyyppisiä markkinoita ja hyviä ravintoloita löytyy ympäri roomaa.


      • Romulus
        ..................... kirjoitti:

        en tiedä mitä viestilläsi tarkoitat. viestisi on kirjoitettu positiiviseen sävyyn mutta rivien välistä voi lukea selkeää piilovittuilua.

        jos tulet roomaan pitkäksi viikonlopuksi tai viikoksi lomalle, kenties ensimmäistä ja viimeistä kertaa elämässäsi, kokisin hyväksi matkaoppaan vihjeet sillä esimerkiksi mainitsemassani kirjassa niitä riittää jopa niin, että voit kirjaan tukeutuen viettää vaikkapa puoli vuotta roomassa! miksi siis suosittelisin perusturistille vaikkapa monte sacron markkinoita tai sacrofanon ravintoloita (jotka olen täällä itse kokenut oikein loistaviksi), sillä ne eivät ole kuitenkaan rooman "keskeisiä"/historiallisesti merkittäviä nähtävyyksiä tai edes sellaisia, jotka turistin kannattaisi ehdottomasti lähteä katsomaan/kokemaan? syy lomaan roomassa on usein juuri historiallisesti merkittävien kohteiden tarkastelu ja/tai italian kulttuuriin/ruokaan/kieleen tutustuminen.

        jos minulla olisi rajallinen aika tutustua roomaan ja juuri näihin seikkoihin, joita perusturisti tulee tänne hakemaan, en haluaisi kuluttaa siitä suurta aikaa kulkemalla esim. kaupungin laidoille katsomaan jotain juttuja mitkä ovat todella "hyviä" mutta jollaisia löytyy muualtakin. monte sacron markkinoilla tai sacrofanon ravintoloilla ei ole historiallisesti merkittävää asemaa: saman tyyppisiä markkinoita ja hyviä ravintoloita löytyy ympäri roomaa.

        Tämä on aikapoika, tämä Rooman asuja!

        Asiantuntevia ohjeita tulee solkenaan - suoraan matkaoppaasta. Ja kehtaa ihmetellä meitä moukkia turisteja, joilla "hymy leviää suureksi kun nettiyhteys on löydetty - pääsee taas kirjoittamaan internetin keskustelupalstoille kuten suomi24:seen! oujee! kannattiko lähteä suomesta ihan roomaan asti kirjoittelemaan tuntemattomille viestejä nettiin?" Niin, kannattiko muuttaa ihan Roomaan asti asumaan ja kirjoittelemaan tuntemattomille viestejä nettiin?

        Onko sankarillamme ikää yli vai alle 13 vuotta? Tyylistä päätellen alle. Onko hänellä muitakin kirjoja kuin "Rooma. Näe ja koe"?


      • ......................
        Romulus kirjoitti:

        Tämä on aikapoika, tämä Rooman asuja!

        Asiantuntevia ohjeita tulee solkenaan - suoraan matkaoppaasta. Ja kehtaa ihmetellä meitä moukkia turisteja, joilla "hymy leviää suureksi kun nettiyhteys on löydetty - pääsee taas kirjoittamaan internetin keskustelupalstoille kuten suomi24:seen! oujee! kannattiko lähteä suomesta ihan roomaan asti kirjoittelemaan tuntemattomille viestejä nettiin?" Niin, kannattiko muuttaa ihan Roomaan asti asumaan ja kirjoittelemaan tuntemattomille viestejä nettiin?

        Onko sankarillamme ikää yli vai alle 13 vuotta? Tyylistä päätellen alle. Onko hänellä muitakin kirjoja kuin "Rooma. Näe ja koe"?

        kun täällä on jo useamman vuoden ollut, tekee mieli välillä lukea ja kirjoittaa (tietenkin myös puhua) suomea sillä niitä tilaisuuksia täällä arjessa ei usein tule. siksipä joskus tännekin kirjoitan, jotta saan siis itse käyttää kieltä, ja toisaalta myös siksi, että vinkeistä saattaa olla roomaan/italiaan tuleville turisteille hyötyä. töissä koneen ääressä ollessa on välillä aikaa selata suomalaisia sivustojakin.

        kun vaikkapa asuu pantheonin lähellä tai kulkee työmatkaa colosseon ohi, ei niihin turistijuttuihin enää kiinnitä niin huomiota (toki nekin on jossain vaiheessa käyty läpi) koska ne kuuluvat osaksi arkea. siksipä minulla onkin myös aikaa täällä asuessa tehdä muita asioita kuin kulkea kohteesta kohteelle. sitä siis ihmettelin alunperin, ja edelleenkin, että miksi tänne ihmiset tulevat koska heidän aikansa on rajallinen (vaikkapa viikon loma) ja siitä ajasta käytetään aikaa netissä.

        kirjoja löytyy kyllä enemmänkin. ikääkin on. kiitos kysymästä.


      • että meitä näkyyy
        ...................... kirjoitti:

        kun täällä on jo useamman vuoden ollut, tekee mieli välillä lukea ja kirjoittaa (tietenkin myös puhua) suomea sillä niitä tilaisuuksia täällä arjessa ei usein tule. siksipä joskus tännekin kirjoitan, jotta saan siis itse käyttää kieltä, ja toisaalta myös siksi, että vinkeistä saattaa olla roomaan/italiaan tuleville turisteille hyötyä. töissä koneen ääressä ollessa on välillä aikaa selata suomalaisia sivustojakin.

        kun vaikkapa asuu pantheonin lähellä tai kulkee työmatkaa colosseon ohi, ei niihin turistijuttuihin enää kiinnitä niin huomiota (toki nekin on jossain vaiheessa käyty läpi) koska ne kuuluvat osaksi arkea. siksipä minulla onkin myös aikaa täällä asuessa tehdä muita asioita kuin kulkea kohteesta kohteelle. sitä siis ihmettelin alunperin, ja edelleenkin, että miksi tänne ihmiset tulevat koska heidän aikansa on rajallinen (vaikkapa viikon loma) ja siitä ajasta käytetään aikaa netissä.

        kirjoja löytyy kyllä enemmänkin. ikääkin on. kiitos kysymästä.

        olevan useampi jotka tässä nyt vastailee "roomalaiselle". Sanoin vaan sen sen takia ettet "roomalainen "luule että vain yksi henkilö keskustelee kanssasi.

        Kysyisin sinulta "roomalainen" etteikö sinunlle tule mieleen ajatusta että Rooman turistit juoksevat jalkansa väsyksiin päivän aikana ja ovat kovasti väsyneitä iltaisin. Ymmärtäähänsen kuka vaan että illalla haluaa lepuuttaa itseään että jaksaa taas seuraavana päivänä ravata katuja.

        Siesta on hyvä idea, juuri siksi että saa levähtää. Hyvähän sinun on puhua jos istut tietokeoneen ääressä päivät pitkät ja jää aikaa siinä sivussa krjoitella tälle palstalle. Toista se on turistien kanssa.

        Tuskin muuten missään muussa suurkaupungissa turistit kävelevät niin paljon päiväisin kuin juuri Roomassa.

        Muuten olen sitä mieltä että ehkä suurin osa turisteista käy läpi ne "pakolliset" nähtävyydet muutamssa päivässä. Sitten on turisteja jotka haluavat kokea kuapunkia aivan erilailla ja eri näkövinkkelistä.

        Itse ajattelin käydä Garbatellassa koska minua kiinnostaa sen arkkitehtuuri. EUR:iin en halua mennä koska sen arkkitehtuuri ei minua säväytä, päinvastoin kauhistuttaa.


        En aio katsella raunioita, enkä katagombeja. Kirkot sen sijaan vetävät puoleensa. Niitähän kai on oin 900 kappaletta Roomassa, joten riittää hyvin.

        Jokainen taaplaa tyylillään.


      • pantheonin kulmilla?
        ...................... kirjoitti:

        kun täällä on jo useamman vuoden ollut, tekee mieli välillä lukea ja kirjoittaa (tietenkin myös puhua) suomea sillä niitä tilaisuuksia täällä arjessa ei usein tule. siksipä joskus tännekin kirjoitan, jotta saan siis itse käyttää kieltä, ja toisaalta myös siksi, että vinkeistä saattaa olla roomaan/italiaan tuleville turisteille hyötyä. töissä koneen ääressä ollessa on välillä aikaa selata suomalaisia sivustojakin.

        kun vaikkapa asuu pantheonin lähellä tai kulkee työmatkaa colosseon ohi, ei niihin turistijuttuihin enää kiinnitä niin huomiota (toki nekin on jossain vaiheessa käyty läpi) koska ne kuuluvat osaksi arkea. siksipä minulla onkin myös aikaa täällä asuessa tehdä muita asioita kuin kulkea kohteesta kohteelle. sitä siis ihmettelin alunperin, ja edelleenkin, että miksi tänne ihmiset tulevat koska heidän aikansa on rajallinen (vaikkapa viikon loma) ja siitä ajasta käytetään aikaa netissä.

        kirjoja löytyy kyllä enemmänkin. ikääkin on. kiitos kysymästä.

        hyvin pyyhkii suomalaisella, kun ihan Pantheonin kulmilla asustelee, huhhuh... Ja itse Italialaiset/Roomalaiset joutuvat asustamaan kaupungin ulkopuolelle muodostuneissa lähiöissä sillä Heillä ei kertakaikkiaan ole varaa asua Roomassa. Siksi kaupat suljetaan aikaisin 19.00 jotta kerkeävät skoottereillaan ja fiateillaan kotiin illastamaan. Myös keskusta hiljenee omista työssäkäyvistään, mutta toki turistejahan löytyy ympäri maailmaa kuin myös itse Italialaisia turisteja.

        Noh, miten se harmaatalous? Asustatko vuokralla vai alivuokralla eli se sukulainen kaukaa Skandinaviasta?
        Jaa mutta onhan sekin vaihtoehto "pappa betalar"!

        Miten euro on vaikuttanut Italian talouteen? Varsinkin kun Roomassa ei ole varaa asua kuin kultalusikka suussa syntyneillä?

        Se Tammen kirja pitää kyllä hankkia, hyllystä löytyy jo Näe ja Koe sekä legendaarinen Berliz!


      • ........................
        pantheonin kulmilla? kirjoitti:

        hyvin pyyhkii suomalaisella, kun ihan Pantheonin kulmilla asustelee, huhhuh... Ja itse Italialaiset/Roomalaiset joutuvat asustamaan kaupungin ulkopuolelle muodostuneissa lähiöissä sillä Heillä ei kertakaikkiaan ole varaa asua Roomassa. Siksi kaupat suljetaan aikaisin 19.00 jotta kerkeävät skoottereillaan ja fiateillaan kotiin illastamaan. Myös keskusta hiljenee omista työssäkäyvistään, mutta toki turistejahan löytyy ympäri maailmaa kuin myös itse Italialaisia turisteja.

        Noh, miten se harmaatalous? Asustatko vuokralla vai alivuokralla eli se sukulainen kaukaa Skandinaviasta?
        Jaa mutta onhan sekin vaihtoehto "pappa betalar"!

        Miten euro on vaikuttanut Italian talouteen? Varsinkin kun Roomassa ei ole varaa asua kuin kultalusikka suussa syntyneillä?

        Se Tammen kirja pitää kyllä hankkia, hyllystä löytyy jo Näe ja Koe sekä legendaarinen Berliz!

        suosittelemani näe ja koe on tammen kustantama, eli samasta kirjasta puhutaan. berlizitkin on mielestäni ihan hyviä, juuri rooman versiosta ei tosin ole kokemusta.

        asun (italialaisen) avomieheni kanssa samassa asunnossa joka kuuluu hänen suvulleen. monet keskustassa asuvat ovat juurikin sellaisia, joilla asunto on kulkenut suvussa koska hinnat ovat todella korkeita.

        se on siis kyllä ihan totta, että historiallisen keskustan asunnot ovat todella kalliita (niin vuokrattaessa kuin ihan ostettaessakin). toisaalta rooman hinnat ovat melko korkeita suomeen verrattuna, kaupungin laitamilla (vaikkapa alueilla juuri ennen gra:ta joista ruuhka-aikaan kuluu keskustaantulemiseen reippaasti yli tunti) joutuu maksamaan esim. noin 70neliön asunnosta 1100e/kk vaikka se olisi osaomistuksessa (erään kaverini tapaus).


      • ..................
        että meitä näkyyy kirjoitti:

        olevan useampi jotka tässä nyt vastailee "roomalaiselle". Sanoin vaan sen sen takia ettet "roomalainen "luule että vain yksi henkilö keskustelee kanssasi.

        Kysyisin sinulta "roomalainen" etteikö sinunlle tule mieleen ajatusta että Rooman turistit juoksevat jalkansa väsyksiin päivän aikana ja ovat kovasti väsyneitä iltaisin. Ymmärtäähänsen kuka vaan että illalla haluaa lepuuttaa itseään että jaksaa taas seuraavana päivänä ravata katuja.

        Siesta on hyvä idea, juuri siksi että saa levähtää. Hyvähän sinun on puhua jos istut tietokeoneen ääressä päivät pitkät ja jää aikaa siinä sivussa krjoitella tälle palstalle. Toista se on turistien kanssa.

        Tuskin muuten missään muussa suurkaupungissa turistit kävelevät niin paljon päiväisin kuin juuri Roomassa.

        Muuten olen sitä mieltä että ehkä suurin osa turisteista käy läpi ne "pakolliset" nähtävyydet muutamssa päivässä. Sitten on turisteja jotka haluavat kokea kuapunkia aivan erilailla ja eri näkövinkkelistä.

        Itse ajattelin käydä Garbatellassa koska minua kiinnostaa sen arkkitehtuuri. EUR:iin en halua mennä koska sen arkkitehtuuri ei minua säväytä, päinvastoin kauhistuttaa.


        En aio katsella raunioita, enkä katagombeja. Kirkot sen sijaan vetävät puoleensa. Niitähän kai on oin 900 kappaletta Roomassa, joten riittää hyvin.

        Jokainen taaplaa tyylillään.

        aivan, jokainen tyylillään!

        vastasinkin aikaisemmin eräälle tässä ketjussa kirjoittaneelle jonkin verran jo elämää nähneelle henkilölle, että ymmärrän sen, että jossain vaiheessa täytyy tietysti levätä. levätä voi tietysti monella tapaa: puistossa istuen, hitaasti italialaiseen tapaan ruokaillen, nukkuen tai vaikkapa sitten netissä surffaillen. tässä onkin jo eräs hyvä näkökulma tähän keskusteluun.

        lähtökohtaisesti kuitenkin itse matkustaessa lepään esimerkiksi rauhallisen ruokailun yhteydessä, kahvikupin ääressä tai nukkumalla. alkuperäinen kysymykseni siitä, miksi suomalaiset kirjoittelevat tuntemattomille netissä lomaltaan johtuu siitä, että en voisi kuvitellakaan itseäni kirjoittelemassa keskustelupalstoille vaikkapa viikon lomalta lontoosta. tekisin silloin lontoossa paljon asioita ja lepäisin tietysti välillä myös, mutta jättäisin nettikirjoittelut sinne kotiin jossa arjessa sitten on enemmän aikaa niille - viikko on kuitenkin lyhyt aika ja tuntuu ikävältä jo ajatus siitä, että tuota viikkoa ei "käytetä olennaiseen". eli koittaisin hyödyntää lomani mahdollisimman tehokkaasti tehden asioita jotka juuri sille paikalle ovat ominaisia ja joita muualla ei voi tehdä - on se sitten london eye:ssä maisemien ihasteleminen tai paikallisiin ruokaerikoisuuksiin tutustuminen. nettiin voi kirjoittaa sitten kun kotiin palaa lomalta.

        toki ymmärrän senkin, että käy lomalla netissä lukemassa nopeasti sähköpostit tai kirjoittaa äidille/parhaalle kaverille/tyttöystävälle tms kuulumiset muutamalla rivillä. ihmettelyn aiheeni koski/koskee siis keskustelupalstoille yms kirjoittelua ja vastaavaa "ajanvietetoimintaa". lähtökohtana ajatukselleni ehkäpä juuri se, että äiti saattaa huolestua kotona (tai ainakin olisi erittäin iloinen kuullessaan uutisia lomaltasi) jos et viikkoon ilmoita mitään, mutta kukaan keskustelupalstalla ei ensinnäkään tunne sinua ja toisaalta ei odota sinun viestittävän menoistasi - kukaan ei siis välitä kirjoitatko juuri lomaltasi jonain tiettynä päivänä vai otatko kantaa asioihin vaikkapa vasta seuraavalla viikolla. tai kirjoitatko ylipäätään mitään.

        tämä ei tietysti tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi toimia ja ajatella samalla lailla kuin minä, ja siksipä keskustelua koitinkin viritellä, jotta saataisiin erilaisia näkökulmia ja keskustelua aiheesta. uskon, että en ole ainoa, jota tämä aihe ihmetyttää.


      • klo 3.59 yöllä!
        ...................... kirjoitti:

        kun täällä on jo useamman vuoden ollut, tekee mieli välillä lukea ja kirjoittaa (tietenkin myös puhua) suomea sillä niitä tilaisuuksia täällä arjessa ei usein tule. siksipä joskus tännekin kirjoitan, jotta saan siis itse käyttää kieltä, ja toisaalta myös siksi, että vinkeistä saattaa olla roomaan/italiaan tuleville turisteille hyötyä. töissä koneen ääressä ollessa on välillä aikaa selata suomalaisia sivustojakin.

        kun vaikkapa asuu pantheonin lähellä tai kulkee työmatkaa colosseon ohi, ei niihin turistijuttuihin enää kiinnitä niin huomiota (toki nekin on jossain vaiheessa käyty läpi) koska ne kuuluvat osaksi arkea. siksipä minulla onkin myös aikaa täällä asuessa tehdä muita asioita kuin kulkea kohteesta kohteelle. sitä siis ihmettelin alunperin, ja edelleenkin, että miksi tänne ihmiset tulevat koska heidän aikansa on rajallinen (vaikkapa viikon loma) ja siitä ajasta käytetään aikaa netissä.

        kirjoja löytyy kyllä enemmänkin. ikääkin on. kiitos kysymästä.

        joten kyllä tosi kateellinen olet Suomalaisille "turisteille" joiden koko ilta on kulunut kihlausta juhlistaen ja illanpäätteeksi julkistaa se suomi24 palstalla.
        Mutta itsekkäässä asenteessasi et moista edes huomioinut?
        Harvoille ja valituille sellaista tapuhtuu, kihlaus Roomassa!
        Mutta eräs ulkomaille muuttanut katkera suomiUUNO pitää suurta ääntä!
        Tälläiset tapaukset ovat Suomelle pahempi häpeä kuin yksikään matkaileva turisti ja varsinkaan kihlautuva turisti!


      • "alivuokralainen"
        ........................ kirjoitti:

        suosittelemani näe ja koe on tammen kustantama, eli samasta kirjasta puhutaan. berlizitkin on mielestäni ihan hyviä, juuri rooman versiosta ei tosin ole kokemusta.

        asun (italialaisen) avomieheni kanssa samassa asunnossa joka kuuluu hänen suvulleen. monet keskustassa asuvat ovat juurikin sellaisia, joilla asunto on kulkenut suvussa koska hinnat ovat todella korkeita.

        se on siis kyllä ihan totta, että historiallisen keskustan asunnot ovat todella kalliita (niin vuokrattaessa kuin ihan ostettaessakin). toisaalta rooman hinnat ovat melko korkeita suomeen verrattuna, kaupungin laitamilla (vaikkapa alueilla juuri ennen gra:ta joista ruuhka-aikaan kuluu keskustaantulemiseen reippaasti yli tunti) joutuu maksamaan esim. noin 70neliön asunnosta 1100e/kk vaikka se olisi osaomistuksessa (erään kaverini tapaus).

        koko suku ja suvunsuvu asuu samassa huushollissa, ei ihme että olet kade Suomesta tulleisiin ja kihlautuviin pareihin joilla riittää yhteistä aikaa kuherruskuulla käydä välillä netissä klo 3.59 yöllä.
        Heillä varmasti oli hauska ilta siihen asti, kunnes kattera italiaaonovaimoke heräsi!!!!


      • täysin piilov****
        ..................... kirjoitti:

        en tiedä mitä viestilläsi tarkoitat. viestisi on kirjoitettu positiiviseen sävyyn mutta rivien välistä voi lukea selkeää piilovittuilua.

        jos tulet roomaan pitkäksi viikonlopuksi tai viikoksi lomalle, kenties ensimmäistä ja viimeistä kertaa elämässäsi, kokisin hyväksi matkaoppaan vihjeet sillä esimerkiksi mainitsemassani kirjassa niitä riittää jopa niin, että voit kirjaan tukeutuen viettää vaikkapa puoli vuotta roomassa! miksi siis suosittelisin perusturistille vaikkapa monte sacron markkinoita tai sacrofanon ravintoloita (jotka olen täällä itse kokenut oikein loistaviksi), sillä ne eivät ole kuitenkaan rooman "keskeisiä"/historiallisesti merkittäviä nähtävyyksiä tai edes sellaisia, jotka turistin kannattaisi ehdottomasti lähteä katsomaan/kokemaan? syy lomaan roomassa on usein juuri historiallisesti merkittävien kohteiden tarkastelu ja/tai italian kulttuuriin/ruokaan/kieleen tutustuminen.

        jos minulla olisi rajallinen aika tutustua roomaan ja juuri näihin seikkoihin, joita perusturisti tulee tänne hakemaan, en haluaisi kuluttaa siitä suurta aikaa kulkemalla esim. kaupungin laidoille katsomaan jotain juttuja mitkä ovat todella "hyviä" mutta jollaisia löytyy muualtakin. monte sacron markkinoilla tai sacrofanon ravintoloilla ei ole historiallisesti merkittävää asemaa: saman tyyppisiä markkinoita ja hyviä ravintoloita löytyy ympäri roomaa.

        Niin kaiku vastaa, kuin sinne huutaa!
        Nuorenparin puolesta harmittaa, etteivät tälle palstalle uskalla enään ONNEN tuntemuksiaan kertoa!! "viisammat" neuvovat olemaan hiljaa, ja lukemaan kirjaa siellä hotelli huoneessa???


      • tuntematon matkailija
        .................. kirjoitti:

        aivan, jokainen tyylillään!

        vastasinkin aikaisemmin eräälle tässä ketjussa kirjoittaneelle jonkin verran jo elämää nähneelle henkilölle, että ymmärrän sen, että jossain vaiheessa täytyy tietysti levätä. levätä voi tietysti monella tapaa: puistossa istuen, hitaasti italialaiseen tapaan ruokaillen, nukkuen tai vaikkapa sitten netissä surffaillen. tässä onkin jo eräs hyvä näkökulma tähän keskusteluun.

        lähtökohtaisesti kuitenkin itse matkustaessa lepään esimerkiksi rauhallisen ruokailun yhteydessä, kahvikupin ääressä tai nukkumalla. alkuperäinen kysymykseni siitä, miksi suomalaiset kirjoittelevat tuntemattomille netissä lomaltaan johtuu siitä, että en voisi kuvitellakaan itseäni kirjoittelemassa keskustelupalstoille vaikkapa viikon lomalta lontoosta. tekisin silloin lontoossa paljon asioita ja lepäisin tietysti välillä myös, mutta jättäisin nettikirjoittelut sinne kotiin jossa arjessa sitten on enemmän aikaa niille - viikko on kuitenkin lyhyt aika ja tuntuu ikävältä jo ajatus siitä, että tuota viikkoa ei "käytetä olennaiseen". eli koittaisin hyödyntää lomani mahdollisimman tehokkaasti tehden asioita jotka juuri sille paikalle ovat ominaisia ja joita muualla ei voi tehdä - on se sitten london eye:ssä maisemien ihasteleminen tai paikallisiin ruokaerikoisuuksiin tutustuminen. nettiin voi kirjoittaa sitten kun kotiin palaa lomalta.

        toki ymmärrän senkin, että käy lomalla netissä lukemassa nopeasti sähköpostit tai kirjoittaa äidille/parhaalle kaverille/tyttöystävälle tms kuulumiset muutamalla rivillä. ihmettelyn aiheeni koski/koskee siis keskustelupalstoille yms kirjoittelua ja vastaavaa "ajanvietetoimintaa". lähtökohtana ajatukselleni ehkäpä juuri se, että äiti saattaa huolestua kotona (tai ainakin olisi erittäin iloinen kuullessaan uutisia lomaltasi) jos et viikkoon ilmoita mitään, mutta kukaan keskustelupalstalla ei ensinnäkään tunne sinua ja toisaalta ei odota sinun viestittävän menoistasi - kukaan ei siis välitä kirjoitatko juuri lomaltasi jonain tiettynä päivänä vai otatko kantaa asioihin vaikkapa vasta seuraavalla viikolla. tai kirjoitatko ylipäätään mitään.

        tämä ei tietysti tarkoita sitä, että kaikkien pitäisi toimia ja ajatella samalla lailla kuin minä, ja siksipä keskustelua koitinkin viritellä, jotta saataisiin erilaisia näkökulmia ja keskustelua aiheesta. uskon, että en ole ainoa, jota tämä aihe ihmetyttää.

        Kirjoitat asiaa "roomalainen". Ei tulis mullekaan mieleen kirjoitella esim. viikon lomalta nettikeskusteluihin tuntemattomille. Mulla on lomalla muutakin parempaa tekemistä. Jokainenhan saa toki viettää lomansa kuten tahtoo. Kuukausi sitten olin viikon Roomassa (ekaa kertaa muuten) ja ei todellakaan tullut mieleen surffailla netissä, vaikka hotellissa sellainen olikin. Roomassa riitti kyllä katseltavaa ja ajankulua ihan riittämiin.


      • ...................
        tuntematon matkailija kirjoitti:

        Kirjoitat asiaa "roomalainen". Ei tulis mullekaan mieleen kirjoitella esim. viikon lomalta nettikeskusteluihin tuntemattomille. Mulla on lomalla muutakin parempaa tekemistä. Jokainenhan saa toki viettää lomansa kuten tahtoo. Kuukausi sitten olin viikon Roomassa (ekaa kertaa muuten) ja ei todellakaan tullut mieleen surffailla netissä, vaikka hotellissa sellainen olikin. Roomassa riitti kyllä katseltavaa ja ajankulua ihan riittämiin.

        kiitos asiallisesta viestistäsi. olen iloinen, että joku muukin on kanssani samaa mieltä ja kenties ymmärtää siis mitä tällä keskuselulla yritän ajaa takaa.


      • ..................
        "alivuokralainen" kirjoitti:

        koko suku ja suvunsuvu asuu samassa huushollissa, ei ihme että olet kade Suomesta tulleisiin ja kihlautuviin pareihin joilla riittää yhteistä aikaa kuherruskuulla käydä välillä netissä klo 3.59 yöllä.
        Heillä varmasti oli hauska ilta siihen asti, kunnes kattera italiaaonovaimoke heräsi!!!!

        asunnon omistaa suku mutta asun avomieheni kanssa ihan kahden. asunto on siis "oma" emmekä maksa vuokraa (tätä kenties hait kun kysyit asunko vuokralla tms).

        kiitos kuitenkin vietistäsi, joka ei niin kovin asialliselta vaikuttanut.


      • keskusteluun..
        ................... kirjoitti:

        kiitos asiallisesta viestistäsi. olen iloinen, että joku muukin on kanssani samaa mieltä ja kenties ymmärtää siis mitä tällä keskuselulla yritän ajaa takaa.

        asiapohjaisiin sellaisiin, ainoastaan samaa mielipidettä seuraavia "keskustelijoita"???
        suomeks sanottuna aikas Mustavalkoinen ajatus..


      • alun alkaen
        .................. kirjoitti:

        asunnon omistaa suku mutta asun avomieheni kanssa ihan kahden. asunto on siis "oma" emmekä maksa vuokraa (tätä kenties hait kun kysyit asunko vuokralla tms).

        kiitos kuitenkin vietistäsi, joka ei niin kovin asialliselta vaikuttanut.

        ovat olleet asialisia, meitä Suomalaisia matkaajia kohtaan, vai ovatko?


      • ......................
        alun alkaen kirjoitti:

        ovat olleet asialisia, meitä Suomalaisia matkaajia kohtaan, vai ovatko?

        tarkoitukseni ei ollut aiheuttaa surua ja eripuraa, kuten jo aikaisemmin kirjoitinkin. pahoittelen sitä, jos viestini ovat olleet väärin tulkittavissa.

        alun "into piukeena" ja muut kirjoitin tarkoituksella melko kärkkääseen sävyyn, jotta aiheesta saataisiin keskustelua. viesteihinne, vaikkakin epäasiallisiin (koskien sitä kuka maksaa vuokrani yms jotka eivät millään lailla liity enää alkuperäiseen aiheeseen vaan menevät jo henkilökohtaisuuksiin), olen vastannut niin asiallisesti kuin vain voi. valitettavasti moni on ottanut ilmeisesti viestini itseensä kohdistuvana loukkauksena tms ja tavoittelemani asiallinen keskustelu on jäänyt vähäiseksi.


      • ........................
        keskusteluun.. kirjoitti:

        asiapohjaisiin sellaisiin, ainoastaan samaa mielipidettä seuraavia "keskustelijoita"???
        suomeks sanottuna aikas Mustavalkoinen ajatus..

        asiallisia eriäviä mielipiteitä/näkökulmia tähän keskusteluun on tullut ainoastaan yksi (se, että joskus väsyttää ja haluaa rentoutua lomankin ohessa netissä - sama mielipide tuli ilmeisesti kahdelta eri henkilölta). tämä näkökulma on mielestäni melko hyvä peruste ja asiallista keskustelua, vaikkakaan ei omaa näkökulmaani tukeva ja tämän olenkin jo ko. viestien kohdalla maininnut. lisäksi omaa näkökulmaani on tukenut tässä keskustelussa yksi viesti johon myös kommentoin.

        muut keskusteluun osallistuneet ovat olleet aiheesta poikkeavia, joissa on pohdittu melko kärkkääseen sävyyn mm. sitä missä ja miten asun, miksi olen ylipäätään muuttanut roomaan, miksen jo muuta takaisin suomeen yms.


      • Rooma-fani
        ........................ kirjoitti:

        asiallisia eriäviä mielipiteitä/näkökulmia tähän keskusteluun on tullut ainoastaan yksi (se, että joskus väsyttää ja haluaa rentoutua lomankin ohessa netissä - sama mielipide tuli ilmeisesti kahdelta eri henkilölta). tämä näkökulma on mielestäni melko hyvä peruste ja asiallista keskustelua, vaikkakaan ei omaa näkökulmaani tukeva ja tämän olenkin jo ko. viestien kohdalla maininnut. lisäksi omaa näkökulmaani on tukenut tässä keskustelussa yksi viesti johon myös kommentoin.

        muut keskusteluun osallistuneet ovat olleet aiheesta poikkeavia, joissa on pohdittu melko kärkkääseen sävyyn mm. sitä missä ja miten asun, miksi olen ylipäätään muuttanut roomaan, miksen jo muuta takaisin suomeen yms.

        Kyllä minäkin olen ihan sama mieltä kun sä. Ainoo syy miksi mä istun nyt tässä kirjoittamassa on, että mun mies nukkuu vielä ja mulla on tylsäääää. Rooma on mun lempipaikka, ja mä kadehdin sua niin paljon kun sä saat asua siellä ja mun on pakko olla täällä. Ha det så bra!


      • Ei tämä
        infoa... kirjoitti:

        paikanpäältä kerrottuna, lue matkaopaskirja ja käy niissä paikoissa mitä oppaassa suositellaan!!!
        Todella asiapitoinen vastaus, kiitos!
        (enpä olis matkaopaskirjaa hokannut lukea, en..)

        Huomasitko että ei tämä ns Rooman asuja siellä asu. Kuka tahansa osaa antaa samat ohjeet kuin hänkin mistä tahansa kohteesta. Säälittävä tyyppi ja niin kaikentietäjä. että osaa naurattaa. Ja kun hän kuiten kin alkaa tuomaan minullekin itseään tykö niin voin kertoa että ei kannata. Olen käynyt Italiassa lomalla 25 vuuotta ja ollut italiassa 1-2 kk per vuosi.

        Hauskaa lomaa kositulle ja tuo kaikentietäjä saa haistaa pitkät v... tut.


      • tosimiäs

        olet NOLO


      • tytönhepsukka
        .................. kirjoitti:

        asunnon omistaa suku mutta asun avomieheni kanssa ihan kahden. asunto on siis "oma" emmekä maksa vuokraa (tätä kenties hait kun kysyit asunko vuokralla tms).

        kiitos kuitenkin vietistäsi, joka ei niin kovin asialliselta vaikuttanut.

        etkö häpeä kertoa että asut italialaisen poikakaverisi sukulaisten kämpässä ettekä maksa vuokraa. Todellisia siivellä eläjiä. Mitähän muuten sinun italialainen poikaystäväsi tykkää loppujen lopuksi sinun siipeilystäsi. Tuskin ottaa kovin vakavasti...


      • todellakaan
        tosimiäs kirjoitti:

        olet NOLO

        ole nolo..itse oot molo...


      • kun fiksua
        todellakaan kirjoitti:

        ole nolo..itse oot molo...

        kyllä sulla hoksottimet pelaa!
        Tämä keskustelu on loppuunkäsitelty kauan sitten, oot myöhässä. ; )


      • järki käteen
        matkalle lähdössä kirjoitti:

        Olen pian lähdössä Roomaan viikoksi. Minulla ei ole voimia juosta kaiket päivät läpi kaupunkia, ikääkin jo on sen verran. Aion käydä joka päivä internettikahvilassa meilaamssa kotiin perheelleni. Minulla ei ole edes kännykkää, enkä aio sitä koskaan hankkiakkaan. Halvin ja helpoin tapa pitää yhteyksiä perheen kanssa on netti. Ja jos olen maksanut vaikka tunnin nettiaikaa niin kai voin ne ylimääräiset minuutit käyttää vaikka kirjoittelemalla tälle palstalle. Miks ei?

        Miksipä ei. Kätevä tapa kun niitä intenettipointtejakin löytyy melko tiheään Roomasta.

        Andrea della Vallen kirkkoa vinosti vastapätää kadunkulmassa Corso Vittorio Emanuele II:n ja Corso del Rinascimenton risteyksessä on internettipointti jossa voi ladata aikaa kortille ja käyttää ne jäljelle jääneet minuutit vaikka joku toinen kerta.


      • järki käteen
        voisit informoida meitä muita kirjoitti:

        Voisit kertoa kaikkea semmoista mikä ehkä meidän muiden matkalle lähtijoiden olisi hyvä tietää.
        Voisit antaa vinkkejä vaikka.

        Annoin tuossa juuri yhden vinkin hyvään ja keskeiseen internettipointtiin mutta eiköhän kohta pikaa joku ala siitäkin vikistä ettet sinä missään Roomassa ole etkä Roomaa nähnytkään. Kuka täällä viitsii edes antaa vinkkejä tai vastata ksysymyksiin kun heti aletaan valittamaan ja arvostelemaan.

        Joidenkin mielestä se on törkeää ettei omista kännykkää, tai ei käytä kännykkää ulkomailla olessaan vaan menee internettipointtiin. Kamala häpeä se näyttää olevan jos asuu hotelissa jossa ei ole asukkaille tarjolla nettiä.

        Ihmetten kovasti kuinka suomalaiset ovat muuttuneet kateellisiksi, kiukkuisiksi, arvosteleviksi, täynnä omaa hyvyyttään. Mistä tuo on tullut. Itse en ole käynyt Suomessa noin kahteenkymmeneen vuoteen. Roomassa törmää silloin tällöin suomalaisiin turisteihin. Kun kuulee puhuttavan suomea ja yrittää heitä puhutella niin useimmat kieltäyyvät puhumasta. Ovat erittäin koppavia ja katsovat epäillen meikäläistä. Vanhemmat pariskuunat ovat olleet ystävällisiä ja jopa iloisia kun ollaan tavattu, kuten minäkin olen kun törmään suomalaiseen Roomassa.

        Ei elämä täällä Roomassa ole sen kummenpaa kuin muuallakaan. Rooma ei ole oikeastaan sen kummempi kuin muutkaan kaupungit. Se on tottumuksesta.

        Ruokakaan ei ole maailman parasta eikä muotivaatteidenkan takia kannata matkustaa Roomaan. Ruokatarvikkeiden laatu on yleensä erittäin hyvä.

        Täällä on paljon kauniita rakennuksia ja upeita uljaita kauniita puita (puistoja) mutta niitähän ei kiireiset turistit ehdi edes nähdä. Se lisäksi roomalaiset eivät istu kotonaan ja tuijota tv:tä ja juo itseään humalaan. He liikkuvat ulkona, ystäviensä ja sukulaisten tai työtovereidensa parissa. Käyvät kaiken maailman kokouksissa ja kulttuurillisissa tapahtumissa.Ovat erittäin aktiivisia ja monet mukana hyväntekeväisyystoiminnassa.


    • nellikkä

      kokemuksia hotel pyramidista?
      menossa maaliskuussa roomaan ekaa kertaa elämässä.

    • inkaha

      Keväällä olen lähdössä Roomaan, ja ihan kiva kuulla terveisiä sieltä. Ihmettelen vaan että onko majoituksessanne tietokoneet talon puolesta? Jos omalla läppärillä kirjoitit niin olis varmaan ääkköset olleet tallessa...

      • Umah

        Ja taalla taas. Siis ihan hotellin tietokoneella kirjotan, jokaisessa huoneessa on omat ja netti 24/7. Vaha hidas vaan, ainaki suomalaisilla sivuilla... Nytten syomaan ja nukkumaan, et jaksaa huomenna palloilla taas TURISTINA ympariinsa kaikissa turistirysissa =) Hyvaa matkaa kaikille Roomaan lahteville, toivottavasti kaikille tulee mukava reissu!


      • Roomaan lähtijä
        Umah kirjoitti:

        Ja taalla taas. Siis ihan hotellin tietokoneella kirjotan, jokaisessa huoneessa on omat ja netti 24/7. Vaha hidas vaan, ainaki suomalaisilla sivuilla... Nytten syomaan ja nukkumaan, et jaksaa huomenna palloilla taas TURISTINA ympariinsa kaikissa turistirysissa =) Hyvaa matkaa kaikille Roomaan lahteville, toivottavasti kaikille tulee mukava reissu!

        ja oikein hyvää jatkoa teidän lomalle.

        Itse olen hieman huolestunut että tuleekohan satmaan marraskuussa niin paljon mitä ne sanovat että Roomassa sataa marraskuisin, mutta sehän nähdään sitten.


      • järki käteen

        Saahan näitä skandinaavisia läppäreitä tänne Roomaankin ;9. Omassani on tanskalaiset ja norjalaiset kirjaimetkin. Ruotsia kun eniten meidän perheessä kirjoitellaan.


    • hienoa : )

      Vai että kosinta tapahtui colosseumilla : ))
      Muistaakseni tällä palstalla oli joskus keskustelua kosinnasta Roomassa.. ; )

    • fiona_

      Niin, mikä on kenenkin motiivi kirjoitella näille sivuille?!

      Ainakin tätä Italia-palstaa seuranneena olen huomannut, että täällä tietyntyyppiset besserwisserit jakelevat neuvojaan ja mielipiteitään muita vähättelevään sävyyn, ikään kuin kohottaen itsensä tavisten yläpuolelle.

      Jos tämän ........:n tarkoitus kerran oli herättää keskustelua siitä, miksi ihmiset lomallaan "tuhlaavat" aikaansa netissä roikkumiseen, eikö sitä olisi voinut tehdä hieman vähemmän ivalliseen sävyyn???

      Onnea kihlaparille!

      • ........................

        aloituksen olisi toki voinut kirjoittaa hiukan "laimeammin" mutta uskon, että se ei olisi herättänyt silloin niin paljon huomiota. pieni asioiden kärjistäminen on välillä paikallaan jotta saadaan ihmisten ajatukset liikkeelle käsiteltävää asiaa kohtaan. valitettavasti keskustelu näyttää usein kuitenkin muotoutuvan anonyymeillä keskustelupalstoilla "väärään suuntaan" eli erilaisia näkökulmia ei saada esille kun keskustelu kääntyykin jo muille raiteille.

        siitä en osaa sanoa, mikä kenenkin motiivi keskustelupalsoille kirjoittamisessa on tai millaiset ihmiset kirjoittavat. veikkaanpa, että aiheesta löytyy kyllä jo tieteellisiä tutkimuksia. itseäni kiinnostaa suuresti tällä hetkellä tämä "loman tuhlaaminen epäolennaiseen" ja aionkin tutkia asiaa lisää vielä muissa ympäristöissä täällä roomassa. uskon, että ilmiö nimittäin on täälläkin näkyvissä (kun italialainen lähtee viikon lomalle vaikkapa espanjaan) vaikkakaan ei ehkä niin suuressa määrin kuin suomalaisten keskuudessa sillä italia on melko kaukana suomesta näissä "tietokonejutuissa" - alaa opiskeleva napolilainen ystäväni sanoo suomen olevan jopa 10v edellä, en tiedä kuinka hyvin se pitää paikkaansa vai onko kyseessä vain ystäväni ja hänen kollegoidensa mielipide.

        veikkaan, että eräänä motiivina voi olla nimittäin rutiini (jos on aina kirjoittanut niin kirjoittaa myös lomaltakin). pitääkö paikkaansa?

        entä mikä oli esimerkkiparimme motiivi? eksyivätkö he kenties ensimmäistä kertaa tälle palstalle roomassa ollessaan? vai oliko taustalla esimerkiksi se, että olivat rutinoituneita palstan kirjoittajia ja halusivat siksi kirjoittaa myös lomaltaan? vai olivatko käyneet palstalla kysymässä neuvoa loman järjestelyissä ja halusivat siksi kenties "kiittää" palstalaisia ajankohtaisella viestillään roomasta? vai oliko kyseessä "kännikirjoitus" (vedoten yöllä kirjoitettuun viestiin)? vai oliko pari yksinkertaisesti niin onnellinen, että halusi kuuluttaa muulle maailmalle onneaan?

        motiiveita voi tietysti olla monia. mikä/mitkä on sinun motiivisi kun lomalta kirjoitat?


      • fiona_
        ........................ kirjoitti:

        aloituksen olisi toki voinut kirjoittaa hiukan "laimeammin" mutta uskon, että se ei olisi herättänyt silloin niin paljon huomiota. pieni asioiden kärjistäminen on välillä paikallaan jotta saadaan ihmisten ajatukset liikkeelle käsiteltävää asiaa kohtaan. valitettavasti keskustelu näyttää usein kuitenkin muotoutuvan anonyymeillä keskustelupalstoilla "väärään suuntaan" eli erilaisia näkökulmia ei saada esille kun keskustelu kääntyykin jo muille raiteille.

        siitä en osaa sanoa, mikä kenenkin motiivi keskustelupalsoille kirjoittamisessa on tai millaiset ihmiset kirjoittavat. veikkaanpa, että aiheesta löytyy kyllä jo tieteellisiä tutkimuksia. itseäni kiinnostaa suuresti tällä hetkellä tämä "loman tuhlaaminen epäolennaiseen" ja aionkin tutkia asiaa lisää vielä muissa ympäristöissä täällä roomassa. uskon, että ilmiö nimittäin on täälläkin näkyvissä (kun italialainen lähtee viikon lomalle vaikkapa espanjaan) vaikkakaan ei ehkä niin suuressa määrin kuin suomalaisten keskuudessa sillä italia on melko kaukana suomesta näissä "tietokonejutuissa" - alaa opiskeleva napolilainen ystäväni sanoo suomen olevan jopa 10v edellä, en tiedä kuinka hyvin se pitää paikkaansa vai onko kyseessä vain ystäväni ja hänen kollegoidensa mielipide.

        veikkaan, että eräänä motiivina voi olla nimittäin rutiini (jos on aina kirjoittanut niin kirjoittaa myös lomaltakin). pitääkö paikkaansa?

        entä mikä oli esimerkkiparimme motiivi? eksyivätkö he kenties ensimmäistä kertaa tälle palstalle roomassa ollessaan? vai oliko taustalla esimerkiksi se, että olivat rutinoituneita palstan kirjoittajia ja halusivat siksi kirjoittaa myös lomaltaan? vai olivatko käyneet palstalla kysymässä neuvoa loman järjestelyissä ja halusivat siksi kenties "kiittää" palstalaisia ajankohtaisella viestillään roomasta? vai oliko kyseessä "kännikirjoitus" (vedoten yöllä kirjoitettuun viestiin)? vai oliko pari yksinkertaisesti niin onnellinen, että halusi kuuluttaa muulle maailmalle onneaan?

        motiiveita voi tietysti olla monia. mikä/mitkä on sinun motiivisi kun lomalta kirjoitat?

        Se, minkä kukakin kokee "epäolennaisena" on täysin yksilöllistä.

        Joillekin loma tarkoittaa nähtävyyksien metsästystä, toisille taas täydellistä rentoutumista vaikkapa hotellihuoneen peiton alla. Jotkut lähettävät lomaterveisensä Suomi24- sivustolle, toiset puolestaan sulkevat kännykkänsä koko loman ajaksi.

        Lomanviettotavat ovat jokaisella erilaiset ja sen minkä kukakin mieltää arvokkaana ajanvietteenä on kuten sanottua yksilöllistä...

        Mitä tulee omaan netin käyttööni lomalla ollessani...Saatan tarkistaa sähköpostini ohimennen jos kone sattuu olemaan saatavilla.


      • .......................
        fiona_ kirjoitti:

        Se, minkä kukakin kokee "epäolennaisena" on täysin yksilöllistä.

        Joillekin loma tarkoittaa nähtävyyksien metsästystä, toisille taas täydellistä rentoutumista vaikkapa hotellihuoneen peiton alla. Jotkut lähettävät lomaterveisensä Suomi24- sivustolle, toiset puolestaan sulkevat kännykkänsä koko loman ajaksi.

        Lomanviettotavat ovat jokaisella erilaiset ja sen minkä kukakin mieltää arvokkaana ajanvietteenä on kuten sanottua yksilöllistä...

        Mitä tulee omaan netin käyttööni lomalla ollessani...Saatan tarkistaa sähköpostini ohimennen jos kone sattuu olemaan saatavilla.

        olen samaa mieltä kanssasi, jokainen tietysti tyylillään.

        itse lomalla ollessani pidän kännykät kyllä auki ja saatan vilkaista sähköpostin jos siltä tuntuu. en kuitenkaan kuluta netissä aikaa liiaksi eli jätän sen siihen sähköpostien vilkaisuun enkä esim lähde koluamaan erilaisia juoru-uutisia, keskustelupalstoja, pelisivustoja yms jotka miellän joidenkin ihmisetn "ajanvietteeksi" jota voi sitten tehdä kun sitä aikaa on enemmän eikä "muutakaan tekemistä ole". tämä tietysti vain siis oma mielipiteeni ja tapani toimia, jokaisella omansa. lähinnä ehkä keskustelu lähikin liikkeelle juuri siitä, että haluaisin ymmärtää (tai ylipäätään tietää) miksi ihmiset kuluttavat aikaansa netissä lomalla, sillä itse en niin tee.

        kiitän näkemyksesi julkituomisesta.


      • matkailija..
        ....................... kirjoitti:

        olen samaa mieltä kanssasi, jokainen tietysti tyylillään.

        itse lomalla ollessani pidän kännykät kyllä auki ja saatan vilkaista sähköpostin jos siltä tuntuu. en kuitenkaan kuluta netissä aikaa liiaksi eli jätän sen siihen sähköpostien vilkaisuun enkä esim lähde koluamaan erilaisia juoru-uutisia, keskustelupalstoja, pelisivustoja yms jotka miellän joidenkin ihmisetn "ajanvietteeksi" jota voi sitten tehdä kun sitä aikaa on enemmän eikä "muutakaan tekemistä ole". tämä tietysti vain siis oma mielipiteeni ja tapani toimia, jokaisella omansa. lähinnä ehkä keskustelu lähikin liikkeelle juuri siitä, että haluaisin ymmärtää (tai ylipäätään tietää) miksi ihmiset kuluttavat aikaansa netissä lomalla, sillä itse en niin tee.

        kiitän näkemyksesi julkituomisesta.

        ollaan samaa mieltä... kukin tyylillään. Itse tosin en haikaile netin perään lomalla... koska netissä voi olla mielin määrin sieltä palatessa. Kotona käytän nettiä päivittäin, ja suomi24:sta luen silloin tällöin, mutta lomalla saa netti olla "jäissä". Itselläni ei hotellissa ole koskaan ollut nettiä, mutta jos olisi niin mailit saattaisin tarkistaa mutta en muuta sen kummempaa


      • O sancta simpicitas
        ....................... kirjoitti:

        olen samaa mieltä kanssasi, jokainen tietysti tyylillään.

        itse lomalla ollessani pidän kännykät kyllä auki ja saatan vilkaista sähköpostin jos siltä tuntuu. en kuitenkaan kuluta netissä aikaa liiaksi eli jätän sen siihen sähköpostien vilkaisuun enkä esim lähde koluamaan erilaisia juoru-uutisia, keskustelupalstoja, pelisivustoja yms jotka miellän joidenkin ihmisetn "ajanvietteeksi" jota voi sitten tehdä kun sitä aikaa on enemmän eikä "muutakaan tekemistä ole". tämä tietysti vain siis oma mielipiteeni ja tapani toimia, jokaisella omansa. lähinnä ehkä keskustelu lähikin liikkeelle juuri siitä, että haluaisin ymmärtää (tai ylipäätään tietää) miksi ihmiset kuluttavat aikaansa netissä lomalla, sillä itse en niin tee.

        kiitän näkemyksesi julkituomisesta.

        "itse lomalla ollessani pidän kännykät kyllä auki ja saatan vilkaista sähköpostin jos siltä tuntuu."

        Hauska kuulla. Sieltä sitä opastusta arkielämään tulee tyhmemmille, ja ihan pyytämättä. Sitä vain ajattelin kysäistä, että ääkköset siellä Roomassa näkyvät koneellasi olevan, mutta isoja kirjaimia nähtävästi ei?


      • ........................
        O sancta simpicitas kirjoitti:

        "itse lomalla ollessani pidän kännykät kyllä auki ja saatan vilkaista sähköpostin jos siltä tuntuu."

        Hauska kuulla. Sieltä sitä opastusta arkielämään tulee tyhmemmille, ja ihan pyytämättä. Sitä vain ajattelin kysäistä, että ääkköset siellä Roomassa näkyvät koneellasi olevan, mutta isoja kirjaimia nähtävästi ei?

        äkköset saa koneeseen kuin koneeseen asianmukaisten säätöjen tms kautta. itselläni on suomesta tuotu läppäri jossa luonnollisesti löytyy kaikki "suomalainen". isot kirjaimet onnistuu myös, mutta tapanani on kirjoittaa ilman niitä mikäli kyseessä ei ole "virallinen, asiapitoinen teksti" eli jotain työhön tms liittyvää. emailit ystäville yms kirjoitan ilman isoja kirjaimia, tulee nopeammin. jokainen tyylillään.

        ihan asiallinen kysymys, mikäli sinua oikeasti kiinnostaa se, löytyykö italialaisista koneista ääkköset ja isot kirjaimet. epäilen kuitenkin tekstisi vilpittömyyttä ja siksi mielestäni viestisi ei ollut asiaankuuluvan asianmukainen.


      • ja rutiineista?
        ........................ kirjoitti:

        aloituksen olisi toki voinut kirjoittaa hiukan "laimeammin" mutta uskon, että se ei olisi herättänyt silloin niin paljon huomiota. pieni asioiden kärjistäminen on välillä paikallaan jotta saadaan ihmisten ajatukset liikkeelle käsiteltävää asiaa kohtaan. valitettavasti keskustelu näyttää usein kuitenkin muotoutuvan anonyymeillä keskustelupalstoilla "väärään suuntaan" eli erilaisia näkökulmia ei saada esille kun keskustelu kääntyykin jo muille raiteille.

        siitä en osaa sanoa, mikä kenenkin motiivi keskustelupalsoille kirjoittamisessa on tai millaiset ihmiset kirjoittavat. veikkaanpa, että aiheesta löytyy kyllä jo tieteellisiä tutkimuksia. itseäni kiinnostaa suuresti tällä hetkellä tämä "loman tuhlaaminen epäolennaiseen" ja aionkin tutkia asiaa lisää vielä muissa ympäristöissä täällä roomassa. uskon, että ilmiö nimittäin on täälläkin näkyvissä (kun italialainen lähtee viikon lomalle vaikkapa espanjaan) vaikkakaan ei ehkä niin suuressa määrin kuin suomalaisten keskuudessa sillä italia on melko kaukana suomesta näissä "tietokonejutuissa" - alaa opiskeleva napolilainen ystäväni sanoo suomen olevan jopa 10v edellä, en tiedä kuinka hyvin se pitää paikkaansa vai onko kyseessä vain ystäväni ja hänen kollegoidensa mielipide.

        veikkaan, että eräänä motiivina voi olla nimittäin rutiini (jos on aina kirjoittanut niin kirjoittaa myös lomaltakin). pitääkö paikkaansa?

        entä mikä oli esimerkkiparimme motiivi? eksyivätkö he kenties ensimmäistä kertaa tälle palstalle roomassa ollessaan? vai oliko taustalla esimerkiksi se, että olivat rutinoituneita palstan kirjoittajia ja halusivat siksi kirjoittaa myös lomaltaan? vai olivatko käyneet palstalla kysymässä neuvoa loman järjestelyissä ja halusivat siksi kenties "kiittää" palstalaisia ajankohtaisella viestillään roomasta? vai oliko kyseessä "kännikirjoitus" (vedoten yöllä kirjoitettuun viestiin)? vai oliko pari yksinkertaisesti niin onnellinen, että halusi kuuluttaa muulle maailmalle onneaan?

        motiiveita voi tietysti olla monia. mikä/mitkä on sinun motiivisi kun lomalta kirjoitat?

        "aloituksen olisi toki voinut kirjoittaa hiukan laimeammin"

        Eiköhän se ensimmäinen vastaus olisi voinut olla laimeampi sekä asiallisempi!

        "valitettavasti keskustelu näyttää usein kuitenkin muotoutuvan anonyymeillä keskustelupalstoilla väärään sunntaan"

        Kukahan sen vääräänsuuntaan muotoilemisen aloitti?

        "mikä kenenkin motiivi keskustelupalstoille kirjoittamisessa on tai millaiset ihmiset kirjoittavat"

        Sanopa se, Sinä ainakin olet tällä palstalla ahkera kävijä ja kirjoittaja (jokatoinen viesti) joten katse peiliin niin saat vastauksen!


      • UllaTaalasmaa
        ja rutiineista? kirjoitti:

        "aloituksen olisi toki voinut kirjoittaa hiukan laimeammin"

        Eiköhän se ensimmäinen vastaus olisi voinut olla laimeampi sekä asiallisempi!

        "valitettavasti keskustelu näyttää usein kuitenkin muotoutuvan anonyymeillä keskustelupalstoilla väärään sunntaan"

        Kukahan sen vääräänsuuntaan muotoilemisen aloitti?

        "mikä kenenkin motiivi keskustelupalstoille kirjoittamisessa on tai millaiset ihmiset kirjoittavat"

        Sanopa se, Sinä ainakin olet tällä palstalla ahkera kävijä ja kirjoittaja (jokatoinen viesti) joten katse peiliin niin saat vastauksen!

        Itse olen sitä mieltä että ensimmäisen viestin jälkeisellä vastaajalla viiraa ja pahasti. Ensinnäkin... kuka kommentoi noin ilkeämielisesti toisen ihmisen viestiin, vaikka voikin tehdä sen anonyymisti. Itse olisin ainakin pahoittanut mieleni tuosta hyökkäyksestä jos olisin ensimmäisen viestin kirjoittaja... Aikamoisen kasan vastaajia tämä ketju on kyllä kerännyt, kuitenkin suurin osa on tämän ns. roomalaisen puhelua... Jotenkin itselleni psykologiaa monta vuotta opiskelleena tuli sellainen mielikuva, että tää "roomalainen" on katkera toisten ihmisten onnesta, vaikka toista väittää. En tiiä sitten olenko oikeessa. Mutta jo se, että noin räikeästi hyökätään tuntematonta ihmistä kohtaan kertoo paljon. No mutta... ihmisiä on monenlaisia joten annettakoon se hänelle anteeksi!


      • samaa mieltä...
        UllaTaalasmaa kirjoitti:

        Itse olen sitä mieltä että ensimmäisen viestin jälkeisellä vastaajalla viiraa ja pahasti. Ensinnäkin... kuka kommentoi noin ilkeämielisesti toisen ihmisen viestiin, vaikka voikin tehdä sen anonyymisti. Itse olisin ainakin pahoittanut mieleni tuosta hyökkäyksestä jos olisin ensimmäisen viestin kirjoittaja... Aikamoisen kasan vastaajia tämä ketju on kyllä kerännyt, kuitenkin suurin osa on tämän ns. roomalaisen puhelua... Jotenkin itselleni psykologiaa monta vuotta opiskelleena tuli sellainen mielikuva, että tää "roomalainen" on katkera toisten ihmisten onnesta, vaikka toista väittää. En tiiä sitten olenko oikeessa. Mutta jo se, että noin räikeästi hyökätään tuntematonta ihmistä kohtaan kertoo paljon. No mutta... ihmisiä on monenlaisia joten annettakoon se hänelle anteeksi!

        Kyllä suuresti ihmettelen myös "roomalaisen" hyökkäystyyliä positiiviseen ja mukavaan aloitusviestiin. Takertuu epäoleelliseen ja sulkee silmät oleelliselta. Ja vielä ihmettelee kun ei saa aikaiseksi "asiapitoista" keskustelua???

        Annetakoon anteeks, eikai se elämä siellä "roomassa" niin helppoa ole...

        Aloittajan puolesta olen pahoillani kun heidän mukava aloitusviesti muotoutui aivan muuksi kuin mitä he varmasti olivat tarkoittaneet.


      • tietoa vailla
        ........................ kirjoitti:

        äkköset saa koneeseen kuin koneeseen asianmukaisten säätöjen tms kautta. itselläni on suomesta tuotu läppäri jossa luonnollisesti löytyy kaikki "suomalainen". isot kirjaimet onnistuu myös, mutta tapanani on kirjoittaa ilman niitä mikäli kyseessä ei ole "virallinen, asiapitoinen teksti" eli jotain työhön tms liittyvää. emailit ystäville yms kirjoitan ilman isoja kirjaimia, tulee nopeammin. jokainen tyylillään.

        ihan asiallinen kysymys, mikäli sinua oikeasti kiinnostaa se, löytyykö italialaisista koneista ääkköset ja isot kirjaimet. epäilen kuitenkin tekstisi vilpittömyyttä ja siksi mielestäni viestisi ei ollut asiaankuuluvan asianmukainen.

        Sanot että sulla on Roomassa oma läppäri.
        Pitääkö tuoda myös modeemi yms. sälä mukaan Suomesta, jos aikoo yhteyksiä ottaa nettiin omalla kannettavalla? Entä tiedätkö, onko hotellihuoneita joissa on tietokone käytettävissä ja mitä maksaa? Ihan lyhyellä turistimatkalla ei välttämättä tarvita tietokoneita, mutta
        jos olisi pitempään Italiassa... asia kiinnostaa kun aion palata Italiaan.


      • kyselijä Suomesta..
        ........................ kirjoitti:

        äkköset saa koneeseen kuin koneeseen asianmukaisten säätöjen tms kautta. itselläni on suomesta tuotu läppäri jossa luonnollisesti löytyy kaikki "suomalainen". isot kirjaimet onnistuu myös, mutta tapanani on kirjoittaa ilman niitä mikäli kyseessä ei ole "virallinen, asiapitoinen teksti" eli jotain työhön tms liittyvää. emailit ystäville yms kirjoitan ilman isoja kirjaimia, tulee nopeammin. jokainen tyylillään.

        ihan asiallinen kysymys, mikäli sinua oikeasti kiinnostaa se, löytyykö italialaisista koneista ääkköset ja isot kirjaimet. epäilen kuitenkin tekstisi vilpittömyyttä ja siksi mielestäni viestisi ei ollut asiaankuuluvan asianmukainen.

        Elikä ääkköset saa koneeseen kuin koneeseen asianmukaisten säätöjen kautta, vaihtoehtona raahata kone kotimaasta???

        Isot kirjaimet tulevat ainoastaan virallisiin asiapitoisiin teksteihin, ystävillesi kirjoitat ilman isojakirjaimia jne...

        Elikä vastauksesi aloitukseen ei ollut asiapitoinen vaikka toisaalta vaadit asiapitoista keskustelua???

        Hyökkäävällä asenteellasi tyrmäsit onnellisen viestin, mutta sairaaloisesti olet epäilevä muita vastaajia kohtaan! Odotitko selkään taputtajia?

        Selvitäpä loppulause edellisestä viestistäsi:
        "epäilen kuitenkin tekstisi vilpittömyyttä ja
        siksi mielestäni viestisi ei ollut
        asiaankuuluvaan asianmukainen" ???

        Olitko itse vilpittömän onnellinen kihlaparin puolesta, kun he sen julkaisivat? Oliko oma vastauksesi asiaankuuluvan asianmukainen???


      • .......................
        tietoa vailla kirjoitti:

        Sanot että sulla on Roomassa oma läppäri.
        Pitääkö tuoda myös modeemi yms. sälä mukaan Suomesta, jos aikoo yhteyksiä ottaa nettiin omalla kannettavalla? Entä tiedätkö, onko hotellihuoneita joissa on tietokone käytettävissä ja mitä maksaa? Ihan lyhyellä turistimatkalla ei välttämättä tarvita tietokoneita, mutta
        jos olisi pitempään Italiassa... asia kiinnostaa kun aion palata Italiaan.

        hotelleista ei ole kokemusta.

        suomisälä käy, voit toki ostaa täältäkin paikanpäältä jos haluat. adaptereita et tarvitse, pistoke sopii pääsääntöisesti kaikkiin paikallisiin pistokemalleihin (toisin kuin jos yrität 3-piikkistä italialaista pistoketta suomessa).

        huomioithan, että mikäli haluat esim. adsl-yhteyttä niin sopimus tehdään aina vähintään vuodeksi (noin 12*20e riippuen tietysti palveluntarjoajasta), kaikissa kaupungeissa tai etenkään pienemmissä paikoissa ei myöskään kuulemma edes ole adsl-mahdollisuutta.


      • <3 Rome
        tietoa vailla kirjoitti:

        Sanot että sulla on Roomassa oma läppäri.
        Pitääkö tuoda myös modeemi yms. sälä mukaan Suomesta, jos aikoo yhteyksiä ottaa nettiin omalla kannettavalla? Entä tiedätkö, onko hotellihuoneita joissa on tietokone käytettävissä ja mitä maksaa? Ihan lyhyellä turistimatkalla ei välttämättä tarvita tietokoneita, mutta
        jos olisi pitempään Italiassa... asia kiinnostaa kun aion palata Italiaan.

        Meillä oli läppäri mukana (ja suo nyt anteeksi sinä, joka tuomitset ihmisten lomahuvit. Oma tapasi toimia onkin varmaan se ainoa oikea tapa?). Hotellista sai ostaa nettiaikaa ja sai koodin, jolla pääsi omalla läppärillä nettiin.Ei tarvii modeemia.

        En voi käsittää tollasta pa**an jauhamista ja toisten tekemisten arvostelua.Kukin tyylillään, antaa kaikkien kukkien kukkia. Ja onnea kihlaparille


      • <3 Rome
        UllaTaalasmaa kirjoitti:

        Itse olen sitä mieltä että ensimmäisen viestin jälkeisellä vastaajalla viiraa ja pahasti. Ensinnäkin... kuka kommentoi noin ilkeämielisesti toisen ihmisen viestiin, vaikka voikin tehdä sen anonyymisti. Itse olisin ainakin pahoittanut mieleni tuosta hyökkäyksestä jos olisin ensimmäisen viestin kirjoittaja... Aikamoisen kasan vastaajia tämä ketju on kyllä kerännyt, kuitenkin suurin osa on tämän ns. roomalaisen puhelua... Jotenkin itselleni psykologiaa monta vuotta opiskelleena tuli sellainen mielikuva, että tää "roomalainen" on katkera toisten ihmisten onnesta, vaikka toista väittää. En tiiä sitten olenko oikeessa. Mutta jo se, että noin räikeästi hyökätään tuntematonta ihmistä kohtaan kertoo paljon. No mutta... ihmisiä on monenlaisia joten annettakoon se hänelle anteeksi!

        Täysin samaa mieltä. Outoa ja eriskummalista käytöstä.


    • suomalainen joka menossa ro...

      Oli hauska lukea tätä keskustelua, joten osallistunpa minäkin:

      Onneksi olkoon nuorelle parille!

      • jenskubansku

        Itestänikin hauskaa seurata... hahaa... "roomalainen" on kaiken paras :) Voi Ziisus sanon mie...


    • ........................

      eli kiitoksia keskustelusta. en tosin tämän keskustelun puitteissa vielä saanut kovinkaan montaa uutta näkökulmaa toivomastani aiheesta mutta eiköhän tämä nyt jo kuitenkin riitä sillä keskustelu ei taida tästä enää juurikaan kehittyä, kaikki halukkaat ovat varmaankin jo kommentoineet ketjua.

      pirtsakkaa syksyn jatkoa ja tervetuloa roomaan lomalle!

      • mistä hyvästä???

        Menikö pupuhousuun? Eikö matkaoppaassa löytynyt vastauksia meille Suomalaisille?
        Meille jotka odotamme asiantuntevaa asiallista vastastua???

        Onnittelisit nyt edes kihlaparia, vai taitaa olla liian kova paikka? ; )


      • ErkkiEinari

        Kirjoitit
        "en tosin tämän keskustelun puitteissa vielä saanut kovinkaan montaa uutta näkökulmaa toivomastani aiheesta "
        Mutta minkälaista mielipahaa mahdoit aiheuttaa ketjun aloittajalle! Eli miksi sinä ensimmäiseen viestiin provosoivana vastaajana edellytät uusia näkökulmia omiin toivomuksiisi?


      • odottelen myös...
        ErkkiEinari kirjoitti:

        Kirjoitit
        "en tosin tämän keskustelun puitteissa vielä saanut kovinkaan montaa uutta näkökulmaa toivomastani aiheesta "
        Mutta minkälaista mielipahaa mahdoit aiheuttaa ketjun aloittajalle! Eli miksi sinä ensimmäiseen viestiin provosoivana vastaajana edellytät uusia näkökulmia omiin toivomuksiisi?

        vastausta siihen että tuomitaan toinen ja "keskusteluun" hyväksytään ainoastaan nyökkäilijät?
        Aloitus oli IHANA, sekös vastaajaa harmittaa!


      • Tiramisu10
        odottelen myös... kirjoitti:

        vastausta siihen että tuomitaan toinen ja "keskusteluun" hyväksytään ainoastaan nyökkäilijät?
        Aloitus oli IHANA, sekös vastaajaa harmittaa!

        Ei voi kun ihmetellä tämän Suomi24-palstan yhä vain alenevaa tasoa, eikö tähän loppua tule? Sinä Roomassa asuja nyt kyllä näytit kaikelle kansalle katkeruutesi.. En tiedä mille, mutta jollekin asialle olet katkera. Koet nyt tarvetta päteä täällä "kotimaan kamaralla" sieltä kaukaa Roomasta päin? No, suotakoon sekin höyryjen päästely - näitä ei vaan jaksaisi enää lukea.

        t. kohta Roomaan muuttava


      • asuvan kanssa!
        Tiramisu10 kirjoitti:

        Ei voi kun ihmetellä tämän Suomi24-palstan yhä vain alenevaa tasoa, eikö tähän loppua tule? Sinä Roomassa asuja nyt kyllä näytit kaikelle kansalle katkeruutesi.. En tiedä mille, mutta jollekin asialle olet katkera. Koet nyt tarvetta päteä täällä "kotimaan kamaralla" sieltä kaukaa Roomasta päin? No, suotakoon sekin höyryjen päästely - näitä ei vaan jaksaisi enää lukea.

        t. kohta Roomaan muuttava

        En ole lukenut koko viestiketjua läpi mutta, tulla nyt jollain viikon lomalla tänne kirjotteleen
        jotain niin turhaa"poika ystävä kosi mua" tyyliin..
        Mitä se hyödyttää? ei ummarra! kummiskin 80% täällä kirjotetusta on silkkaa valehtelua.


      • <3 Rome
        Tiramisu10 kirjoitti:

        Ei voi kun ihmetellä tämän Suomi24-palstan yhä vain alenevaa tasoa, eikö tähän loppua tule? Sinä Roomassa asuja nyt kyllä näytit kaikelle kansalle katkeruutesi.. En tiedä mille, mutta jollekin asialle olet katkera. Koet nyt tarvetta päteä täällä "kotimaan kamaralla" sieltä kaukaa Roomasta päin? No, suotakoon sekin höyryjen päästely - näitä ei vaan jaksaisi enää lukea.

        t. kohta Roomaan muuttava

        Millos muutat sinne päin?Minä keväällä, mites suhun sais yhteyksiä?:)


    • teinittemmeltäätaas

      Kateellista ja katkeraa porukkaa tämä suomi24 palsta täynnä ja osa on lapsia/teinejä tiedän sen varmuudella, varokaa näitä vääriä vinkkejä jotkut suosittelee mm. pimeitä sivukatuja ja mcdonaldsia, vaikka rooma tarjoaa niin paljon laadukkaampaa nähtävää..

    • Viiden isä mäkin

      Miten on elämänne mennyt tuon ihanan matkan ja kosinnan jälkeen? Jos olette olleet rivakoita, teillä on jo puolikymmentä mukulaa kotona

      • Ihasteelija

        Jos pääsisin tuon vieressä olevan Mirialen kanssa Roomaan, niin olisi ihanaa


    • sixteenortwentyyou

      eikö alanya enää kiinnosta, heheh

    • tukholmasta

      Mä lähden kolmeksi viikoksi Roomaan tuulettumaan. Lento lähtee Tukholman/Skavstasta kello puoli viisi tänään. Minun kolmas reissu Roomaan. Ihan yksin matkustan aina. Ikää 62v ja olen naishenkilö. Heippa rallaa!

    • arkajalllka

      Onnitelen rohkeudesta! Hyvää matkaa!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      492
      5185
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      19
      1841
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      98
      1574
    4. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      26
      1445
    5. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      65
      1436
    6. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      55
      1428
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1145
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      58
      1096
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      935
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      62
      934
    Aihe