* VALENCIA *

Turo--Inkeri

Nyt on lopullisen välienselvittelyn aika. Viimeinen 990cc GP-mestaruus menee joko Valentino Rossille tai Nicky Haydenille sunnuntai-iltapäivällä Ricardo Tormo Circuitin hornankattilassa yli 120.000 paikanpäällä olevan katsojan silmien alla.

Itse uskon, että ellei mitään yllättävää satu, Rossi hoitaa homman... sitten taas TOISAALTA, koko tässä kutkuttavassa tilanteessa tuskin edes oltaisiin, ellei Rossille olisi sattunut yllättäviä asioita pitkin kautta! Joten parempi ettei mene julistamaan vielä yhtään mitään. Haydenkin aikoo varmasti ajaa kuin paholaisen riivaama, ja hän on ollut ennenkin nopea Valenciassa.

Entäs tallikaverit.. vai pitäisikö Hondan tapauksessa sanoa talli"KAVERIT"..?!? Edwards oli erittäin nopea Portugalissa, ja jeesasi Rossia erinomaisesti pitämällä Hondat takanaan kunnes kävi mitä kävi. Pedrosa on melko varmasti myös tosi nopea kotikisassaan (ellei sada!), ja lisäksi nyt pitäisi olla selvää, että molemmat auttavat täysillä tallinsa toista kuskia mestaruuteen.

Hondalla SAATTAA olla mahdollisuus käyttää myös muita Honda-kuskeja, kuten Melandria ja Eliasta Haydenin avustamiseen. Tämä voi nousta jopa erittäin merkittäväksi tekijäksi; periaatteessa Honda voisi esim. pyytää molempia Fortuna-kuskeja laittamaan alle pehmeimmät kumit mitä kisassa voi käyttää, ja toimimaan hidasteena Rossille kisan alkuvaiheessa (jolloin kärki, jossa Hayden Hondan toivon mukaan sitten on, karkaa Rossilta). Riittääkö HRC:n käskyvalta satelliitti-teameihin, sitä en osaa varmuudella sanoa, mutta jos riittää, olen melko varma, että tätä korttia tullaan jossain muodossa käyttämään.

Lisäksi esim. sade voi muuttaa koko kuvion hetkessä. Olin Valenciassa v.1999, kun siellä ajettiin ensimmäistä kertaa, ja ainakin silloin (sekä v.-01) rata oli märkänä äärimmäisen liukas.

Jännä nähdä, aikooko Rossi tähdätä vain siihen, että on Haydenin perässä maalissa (mikä riittäisi hänelle).. veikkaan, että ei mieti tuollaisia, vaan vetää täysillä alusta loppuun. Haydenillahan ei moisia vaihtoehtoja edes ole.

Jopa Superbike-mestari Troy Bayliss on mukana tehdas-Ducatin puikoissa. Luvassa on pitkä ja pimeä talvi, joten toivoa sopii, että ensi viikonlopusta muodostuu juuri sellainen klassikko, jolta se etukäteen tarkasteltuna vaikuttaa!

Itse en oikeastaan välitä, kumpi heistä voittaa, kunhan ratkaisu tapahtuu ajamalla kovaa, jopa rajusti (mutta rehellisesti!) eikä kukaan tällä kertaa aja ketään pihalle, ja me katsojat saamme pidätellä henkeämme viimeiseen mutkaan taikka mieluiten maalisuoralle ja ruutulipulle asti!

7

945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1000k6

      Jep jep, tiukkaa kisaa toivotaan täälläkin. Rossin psykologinen sodankäynti ainakin lähti käyntiin odotetulla tavalla; "Valencia ei ole kovin hyvä rata minulle ja Hayden on aina ollut nopea täällä." Rossillahan on neljästä edellisestä kisasta 4 podiumia, joista kaksi voittoa. Haydenillä vastaavasti kolmesta edellisestä kisasta yksi podiumi (2005), yksi 16. sija ja yksi keskeytys.

      Tuo keli voi näytellä aika mielenkiintoisen roolin... sateellahan tämänvuotinen M1-raakile on toiminut sekä Rossin, että Edwardsin alla hyvin ja molemmat ovat tunnettuja vesikelin taidoistaan. Vastaavasti Repsol-kaksikko on enemmän kuin hukassa märällä kelillä. Eli jos sataa muuttuu voimasuhteet entisestään.

      Spekulaatio tallimääräyksistä satelliiteille on mielenkiintoista. Teoriassahan tuo on mahdollista, mutta en jaksa uskoa, että Fortuna Honda, Eliaksesta ja Melandrista puhumattakaan, suostuisivat HRC:n pelinappuloiksi. Tuolla kotilopuolella (F1) tuo voisi onnistuakin, mutta MotoGP:ssä en tuohon usko.

      Täytyy toivoa, että kisa saataisiin ratkaistua ihan ajamalla. Jää vain hapan maku suuhun katsojallekin, jos mestaruus ratkeaa kanssakilpailijan mokaan. Veikkaampa, että eräissä talleissa tätä on teroitettu ihan tallikavereillekin.

      Jos Rossi tämän vie, on 990cc MotoGP ollut pitkälti yhden miehen juhlaa. Harmi näin, olisi voinut olla viihdyttävämpää, kun olisi ollut kuhinaa kärjessä. Mutta minkäs teet; kaveri veti letkaa Hondalla, vaihtoi rohkeasti tallia ja jatkoi samaa tahtia Yamahan puikoissa!

      Loppun vielä oma ennustus kisaviikonlopusta ja kärkiviisikosta:

      Perjantai ajetaan kuivalla, Repsol-kuskit vievät kärkeä, perässä Ducatit, Fortunan kuskit ja Camelit iloisena sekamelskana. La-aamun harjoitukset toistelevat perjantain kaavaa, siten että Melandri on siirtynyt harjoitusten kolmanneksi.

      Sade yllättää n. 10min aika-ajon alkamisen jälkeen, ja kuinka ollakaan Melandri, Checa ja toinen Suzuki-kuskeista olivat haistelemassa ilmaa jo aivan alusta asti. Lähtötaulukon kolmen kärjen täyttävät siis: Melandri, Hopkins/Vermeulen ja Checa.

      5:n kärki:
      1.) Melandri / Fortuna Honda: Lopettaa kauden samaan tyylin kuin viimeksi. Parin laihan viikonlopun jälkeen säädöt löytyy, vesisade pilaa muiden aika-ajon, mutta kisa käydään kuivalla. Pysyy kärkikolmikossa koko kilpailun ajan, hallittu irtiotto pari kierrosta ennen ruutulippua tuo kauden 4:n voiton.

      2.) Pedrosa / Repsol Honda: Kotikisa, hieno nousu kärjen tuntumaan heikon aika-ajon jälkeen, ei pysty vastaamaan Melandrin viimeisten kierrosten hyökkäykseen.

      3.) Capirossi / Ducati Marlboro: Hieno lopetus kaudelle, yllättävä tasainen perusajo Capirossilta, ei karkaa vaan ei hyydykään.

      4.) Hayden / Repsol Honda: onnistuu pitämään Rossin takanaan, mutta vauhti ei riitä 4. sijaa ylemmäksi. Mestaruus valui läpi sormien, mutta oppia tuli koko rahan (ja viimeisen kierroksen) edestä.

      5.) Rossi / Camel Yamaha: Vauhti ei riitä kärkeen, mutta Haydenin perässä pysytään. Joku epäili, että varmistelee jo viidettä sijaa, mutta Rossi yrittää raivoisasti ja riskillä Haydenin ohi viimeisillä kierroksilla. Hayden peittelee hyvin ja kuittaa pari ohitusta, joten Rossi päättää kauden hieman hämillään; voitti mestaruuden, mutta hävisi viimeisen kierroksen taistelut.

      Kuinkakohan käy... =)

      • Turo--Inkeri

        Eihän sitä tosiaan tiedä, ovatko kumpikaan mestaruustaistelijoista kärjessä, mutta itse uskon että ovat lähempänä kuin 4-5:s sija..

        Ja Rossia on tosi vaikea voittaa kaksintaistelussa viimeisillä kierroksilla. Elias teki sen viimeksi, mutta 0.002 sekunnin turvin, ja Rossihan johti vikasta mutkasta ulos. Eräs hänen suuri vahvuutensa on juuri kierrosenkkojen tehtailu kisan lopussa, kun luulisi ettei se ole mahdollista.

        Itse veikkaan myös toista Camel-Jammua eli Edwardsia top5:een.. olisi viimeksi jopa pystynyt todennäköisesti menemään kärkeen alussa, kenties jopa karkaamaan muulta porukalta, mutta ei tehnyt sitä, koska halusi jeesata Rossia.


    • Raipe.

      Kunhan vaan ei Suzuki kuskit voita se on pääasia.

    • Turo--Inkeri

      Rossi "vasta" 7. ekan päivän treenien jälkeen, vajaa kolme kymmenystä 4. ajaneen Haydenin perässä.

      Mutta edellä oli 3 Bridgestone-kuskia, jotka kaikki käyttivät qualifier-rengasta, ja Misukka-kuskeista ilmeisesti kaikki ajoivat kisarenkailla. Harjoituksissa ajettujen keskikierrosaikojen perusteella taas Rossin kisasäädöt vaikuttavat erittäin hyvältä (jos siis jätetään pois aika-ajorenkain ajetut) ja tarkastellaan, kuka ajoi eniten alle 1.33 kierroksia. Vaikka pystyy heittämään yhden nopean rundin, se ei kisassa paljon auta.

      Ei aio kuulemma peesailla Haydenia, vaan yrittää kärkeen. Se onkin tosimehen taktiikka.

    • Turo--Inkeri

      Aika uskomaton juttu; Rossi tosin ei ole tunnettu erityisen sähäkkänä starttaajana, mutta Valencian startin hän suorastaan mokasi. Puhumattakaan siitä, että meni vielä kaatumaan, ihan yksikseen eikä edes missään tiukassa tilanteessa ja antoi siten mestaruuden karata käsistään.

      Montako kertaa olemme nähneet Valen kaatuvan tuolla tavalla viime vuosina?? Voisin väittää, ettei tosiaankaan mikään yleinen näky! Hänellä varmaan oli aikamoinen kiire kohti kärkeä, koska Hayden oli edellä... ja Jammulla eivät säädöt selvästikään sittenkään olleet 100% ok. Liekö radan selvästi lauantaita korkeampi lämpötila tehnyt taas kerran tepposet, kuten esim. Lagunassa?

      Siitä ei silti pääse yli eikä ympäri: Rossi munasi. Näytti silti hyvän urheilijahenkensä, ja oli ensimmäisten joukossa onnittelemassa Haydenia. Ehkä tämä on lajille (ja Rossin motivaatiolle) vain hyväksi, ja kyllä Hayden on tittelinsä ansainnut.

      Itse kisa oli valitettavasti todella tylsä tämän kaatumisen jälkeen, muistutti itse asiassa aivan jotain F1-kisaa, vain varikkokäynnit puuttuivat.

      Onneksi koko paskan voitti Troy Bayliss.. kaveri teki todellisen ihmeen, hän ei ollut ajanut Ducatin motogp-pyörällä 2 vuoteen, eikä kisannut Bridgestonen renkailla käytännössä koskaan. Ihan varma en ole, mutta historiankirjoista ei taida löytyä toista kuljettajaa joka olisi voittanut SBK- ja motogp-kisan samana vuonna. Superbiken mestaruus ja yksi voitto motogp:ssä, mitähän muuta mies enää voisi kaudeltaan toivoa!!!

      • gummi luistaa

        Rossilla lähti aivan selvästi kumi luistamaan ja pito loppui josta kaatuminen johtui.etkö sie saatanan pölö ymmärrä!!!!!!!!!


      • Turo--Inkeri
        gummi luistaa kirjoitti:

        Rossilla lähti aivan selvästi kumi luistamaan ja pito loppui josta kaatuminen johtui.etkö sie saatanan pölö ymmärrä!!!!!!!!!

        harvinaisen tarkasta ja moniulotteisesta "pölö"-analyysistäsi!! Kiva, että tänne edes joskus kirjoittaa joku, jolla on vähän enemmänkin tietoa näistä motogp-jutuista, kun emme me tavalliset sukankuluttajat ole näistä niin kovin perillä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      591
      4091
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3428
    3. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2979
    4. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2911
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2244
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2181
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      2107
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1945
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1940
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1889
    Aihe