Hei,
Kovasti tässä olen pohdiskellut, menisikö silmäleikkaukseen. Asustelen itä-Suomessa ja tahtoisinkin tietää, millaisia kokemuksia teillä on esim. Joensuussa tehdyistä silmäleikkauksista? Mikä on ollut menetelmä (lasik, prk, lasek), kuinka on toipuminen mennyt, kuinka kauan silmien kuivuus on kestänyt leikkauksen jälkeen ja onko yleensä kaikki mennyt niin kuin leikkaavan lääkärin kanssa oli sovittu?
Mitä sitten on tapahtunut, jos suunnitelmat ei mennyt nappiin?
Toivoisin kuulevani negatiivisia, mutta tietenkin myös positiivisia kokemuksia! :)
Itselläni on miinuksen puolella näkö noin 2 molemmissa silmissä. Kuinka leikkaus on onnistunut, jos näkö on ollut "vain näin vähän huono"? tai kuinka leikkaus on onnistunut, jos se on ollut enemmänkin miinuksella?
Kertokaa kokemuksianne, jotta uskaltaisin joku päivä tehdä sen päätöksen, menenkö leikkaukseen vai en.
Kiitos!! :)
silmäleikkaukseen(ko)? Minne? ->kokemuksia
22
13674
Vastaukset
- laseroitu
Mulla leikattiin likinäkö -2,5 molemmista silmistä PRK-tekniikalla Kuopiossa Medilaserissa. Siitä tulee nyt kaksi vuotta aikaa. Olen nähnyt tosi hyvin, hämäränäkö vain on huonompi kun mitä oli silmälasien kanssa. Silmät on edelleen kuivat ja käytän kostutustippoja päivittäin. Vasempaan silmään jäi sellainen "kalvo" kun leikkauksen jälkeen laitettu piilolinssi irtosi liian aikaisin. Mutta näen silti hyvin, eikä tuo kalvo näy koko ajan, joskus kun silmiä liikuttelee niin silloin. Ylipäätänsä olen kuitenkin tyytyväinen, mutta jos nyt menisin niin valitsisin LASIK-leikkauksen, koska siinä ei ole jälkikipuja, jotka oli sitten tosi ikäviä, eikä kait kuivata silmiä niin paljon?! en ole varma. Sen voin sanoa että elämä on ollut huolettomampaa ilman laseja ja ulkonäkö muuttui tietenkin huomattavasti paremmaksi, kun ennen ei päässy kauniit silmäni oikeuksiinsa linssien takaa.
- ppopo
Noilla miinuksilla menet PRK-leikkaukseen. Lasikia ei kannata tehdä, kuten alempana olevista viesteitä voi lukea. Monella karahtanut kiville. Itseltäni leikattiin -1,5 silmät reilu vuosi sitten prk:lla ja kaikki meni nappiin. Nyt on visus 1,25. Hämäränäkö ynnä muut loistavat. Pienillä miinuksilla leikkaus on aika läpihuuto juttu. Eniten komplikaatioita syntyy suurilla miinuksilla. Ja lasik myös kuivattaa enemmän silmää, koska siinä hermot menee poikki kun koko silmän pinta leikataan auki.
- motskatyttö
kiitos jo tulleista viesteistä.
On se vain niin hankala kuitenkin saada tietoon se, miten omalla kohdalla käy esim. tuon silmien kuivamisen kanssa... minulla on nykyisinkin melko kuivat silmät (en kuitenkaan käytä tippoja), mutta jos piilareita pidän sisätiloissa pitkään, niin kovasti joutuu jo räpyttelemään kuivumisen vuoksi... Kuinkahan sitten kävisi tuon laseroinnin jälkeen? TOinen sanoi, jotta prk kuivattaa enemmän silmiä, mutta toinen että lasik kuivattaa enemmän... äääh... vaikeaa :( - motskatyttö
motskatyttö kirjoitti:
kiitos jo tulleista viesteistä.
On se vain niin hankala kuitenkin saada tietoon se, miten omalla kohdalla käy esim. tuon silmien kuivamisen kanssa... minulla on nykyisinkin melko kuivat silmät (en kuitenkaan käytä tippoja), mutta jos piilareita pidän sisätiloissa pitkään, niin kovasti joutuu jo räpyttelemään kuivumisen vuoksi... Kuinkahan sitten kävisi tuon laseroinnin jälkeen? TOinen sanoi, jotta prk kuivattaa enemmän silmiä, mutta toinen että lasik kuivattaa enemmän... äääh... vaikeaa :(se kanssa askarruttaa, kuinka kävisi tuon hämärän/pimeän näön kanssa? Itse pidän kovasti autolla ajamisesta saati sitten motskarilla, joten näköni haluaisin kuitenkin säilyvän turvallisuussyistä vähintäänkin samana, kuin nytten :o/
..mutta lasit vain ovat niin hankalat ja piilareiden kanssa sohraamiset.. voih.. Olisi niin paljon mukavampi olla ilman laseja.. - asiaa pohtinut
Käsittääkseni PRK:n ja Lasikin ero on siinä miten laserointiin "valmistellaan". Jos moka (kuten aiemmissa keskusteluissa on epäilty) käy, eli laserlaitteeseen syötetään väärät arvot, niin tuloshan on sama kummallakin tyylillä.
Ketjun aloittajalle neuvona: sinuna miettisin leikkaustapaa valitessa enemminkin paranemisnopeuksien eroa (Lasikissa nopeampaa->jos tulos huono, uusintaleikkaus pian mahdollinen), toisaalta taas hintaero on aika huima. Näitä kannattaa mielummin punnita, eikä vetää (väärää)johtopäätöstä PRK:n paremmasta turvallisuudesta Lasikkiin verrattuna. Syy siihen miksi tällä palstalla on käsitelty enemmän Lasik- kuin PRK-katastrofeja, johtuu ehkä vain siitä, että nykyisin Lasik on huomattavasti suositumpi kuin PRK. - lasik
asiaa pohtinut kirjoitti:
Käsittääkseni PRK:n ja Lasikin ero on siinä miten laserointiin "valmistellaan". Jos moka (kuten aiemmissa keskusteluissa on epäilty) käy, eli laserlaitteeseen syötetään väärät arvot, niin tuloshan on sama kummallakin tyylillä.
Ketjun aloittajalle neuvona: sinuna miettisin leikkaustapaa valitessa enemminkin paranemisnopeuksien eroa (Lasikissa nopeampaa->jos tulos huono, uusintaleikkaus pian mahdollinen), toisaalta taas hintaero on aika huima. Näitä kannattaa mielummin punnita, eikä vetää (väärää)johtopäätöstä PRK:n paremmasta turvallisuudesta Lasikkiin verrattuna. Syy siihen miksi tällä palstalla on käsitelty enemmän Lasik- kuin PRK-katastrofeja, johtuu ehkä vain siitä, että nykyisin Lasik on huomattavasti suositumpi kuin PRK.Mulle tehty lasik 3 viikoa sitten medilaserissa,
oon ollut tyytyväinen, hämäränäkö jo lähes
normaali, silmät vähän kuivuu, mut parikertaa
päivässä tippoja = ok.
Heti leikkauksen jälkeen kaikki oli jo lähes
Ok, eli näin kännykästä pikavalikot ja
muutenkin olo oli jo ihan ok. Seuraavana
aamuna ajoin autoa jo klo 7.00, ei mitään
ongelmia. Voin sanoo, että ainaskin vielä
kannatti. PRK:ssa paranemisaika ilmeisesti
paljon pidempi kuin lasikissa. Mulle ei
edes suositeltu prk:ta. Jos läpän pystyy
tekeen, niin lasik ilmeisesti paras. - motskatyttö
lasik kirjoitti:
Mulle tehty lasik 3 viikoa sitten medilaserissa,
päivässä tippoja = ok.
tekeen, niin lasik ilmeisesti paras.on edelleenkin kiva kuulla, jotta tyytyväisiä leikkaukseen löytyy...
kaikki vain, jotka kirjoittelevat tänne, ovat käyneet Etelä-Suomessa jossain leikkauksessa... kiinnostaisi itse eniten se, millaiset leikkaavat lääkärit Joensuun seudulla on ja onko niihin tyytyväisiä ihmisiä, siis onko leikkaus Joensuussa mennyt hyvin?? - Lizzardio
motskatyttö kirjoitti:
on edelleenkin kiva kuulla, jotta tyytyväisiä leikkaukseen löytyy...
kaikki vain, jotka kirjoittelevat tänne, ovat käyneet Etelä-Suomessa jossain leikkauksessa... kiinnostaisi itse eniten se, millaiset leikkaavat lääkärit Joensuun seudulla on ja onko niihin tyytyväisiä ihmisiä, siis onko leikkaus Joensuussa mennyt hyvin??Loppuelämääsi vaikuttavan operaation tekopaikkaa ei kannata valita hätiköiden. Laitteiden tulee olla uutta sukupolvea (v. 2003-) ja tiimin kokenut. Sanoisin, että varmimmin hoituu akselilla Hki-Tre.
Kulkemiseen liittyvä mukavuus ei voi olla etusijalla. Julkiset kulkevat myös itäisestä Suomesta..
Siis oikeasti: realiteetit tiskiin. Vaadi paras vastine (paljolle) rahalle. - lasik
Lizzardio kirjoitti:
Loppuelämääsi vaikuttavan operaation tekopaikkaa ei kannata valita hätiköiden. Laitteiden tulee olla uutta sukupolvea (v. 2003-) ja tiimin kokenut. Sanoisin, että varmimmin hoituu akselilla Hki-Tre.
Kulkemiseen liittyvä mukavuus ei voi olla etusijalla. Julkiset kulkevat myös itäisestä Suomesta..
Siis oikeasti: realiteetit tiskiin. Vaadi paras vastine (paljolle) rahalle.Mee Tampereelle, vain kaksi leikkaavaa
lääkäriä, kumpikin tehnyt hommia yli
10 v. Oksman oli "ammattilainen".
Ota huone Omenahotellista, edullinen ja
vain 300 m päässä, seuraavana päivänä
junalla tai bussilla kotio.
Uskon, että uskallat yksinkin kävellä
omenahotellille, jos ei saattajaa
mukana, koska leikkauksen jälkeen
lepäillään paikan päällä tunnin ja sit
on jälkitarkastus. Ja omena hotellin alakerrassa
on apteeki, mistä saa tarvittavat lääkkeet, eli
kahta eri silmätippaa. Voin, ainaskin vielä
kehua medilaseria. Mehiläisen rankkasin pois
hinnan ja liian uuden koneen takia (mailmasssa
vain 6 semmoista konetta ja hinta medilaserissa
kaikkineen lasik 2300 e , mehiläinen 3000 e ) - on kyllä kanssa
lasik kirjoitti:
Mee Tampereelle, vain kaksi leikkaavaa
lääkäriä, kumpikin tehnyt hommia yli
10 v. Oksman oli "ammattilainen".
Ota huone Omenahotellista, edullinen ja
vain 300 m päässä, seuraavana päivänä
junalla tai bussilla kotio.
Uskon, että uskallat yksinkin kävellä
omenahotellille, jos ei saattajaa
mukana, koska leikkauksen jälkeen
lepäillään paikan päällä tunnin ja sit
on jälkitarkastus. Ja omena hotellin alakerrassa
on apteeki, mistä saa tarvittavat lääkkeet, eli
kahta eri silmätippaa. Voin, ainaskin vielä
kehua medilaseria. Mehiläisen rankkasin pois
hinnan ja liian uuden koneen takia (mailmasssa
vain 6 semmoista konetta ja hinta medilaserissa
kaikkineen lasik 2300 e , mehiläinen 3000 e )aika merkittävä tekijä!
Kuuluuko medilaserin hintaan takuukorjaus ja mihin muutokseen asti?
Mehiläinen ei anna takuuta kuin "uusintaleikkaus on ilmainen yhden vuoden ajan leikkauksesta, mikäli tavoitearvosta on jääty yli ±1.0 D."
Tuohan on mielestäni kohtuu paljon jo... ei siinä taida ilman laseja pärjätä ainakaan mielellään! - Lizzardio
on kyllä kanssa kirjoitti:
aika merkittävä tekijä!
Kuuluuko medilaserin hintaan takuukorjaus ja mihin muutokseen asti?
Mehiläinen ei anna takuuta kuin "uusintaleikkaus on ilmainen yhden vuoden ajan leikkauksesta, mikäli tavoitearvosta on jääty yli ±1.0 D."
Tuohan on mielestäni kohtuu paljon jo... ei siinä taida ilman laseja pärjätä ainakaan mielellään!Etsi palstalta hakutoiminnolla kokemuksiani otiskoilla
My Lasik Disaster I-III
Siitä pääset alkuun :) - lasik
Lizzardio kirjoitti:
Etsi palstalta hakutoiminnolla kokemuksiani otiskoilla
My Lasik Disaster I-III
Siitä pääset alkuun :)Medilaserilla parempi takuu 0,75 rajana,
siis vuoden aikana. - pauli-s
lasik kirjoitti:
Mulle tehty lasik 3 viikoa sitten medilaserissa,
päivässä tippoja = ok.
tekeen, niin lasik ilmeisesti paras.http://www.the-lasik-directory.com/lasik_lasek_chart.html
http://www.optometry.co.uk/files/98b3f4f1a6338c3d722db8ec550fab58_shah20030613.pdf
En todennäköisesti suosittelisi kavereilleni Lasikia ykkösvaihtoehtona (ainakaan silmien arvoja tuntematta). Paranemisajalla ei ole merkitystä kuin ainoastaan niissä harvoissa tapauksissa, joissa "välitön paraneminen" on ylitsepääsemätön vaatimus. - lasikin jälkeen
motskatyttö kirjoitti:
se kanssa askarruttaa, kuinka kävisi tuon hämärän/pimeän näön kanssa? Itse pidän kovasti autolla ajamisesta saati sitten motskarilla, joten näköni haluaisin kuitenkin säilyvän turvallisuussyistä vähintäänkin samana, kuin nytten :o/
..mutta lasit vain ovat niin hankalat ja piilareiden kanssa sohraamiset.. voih.. Olisi niin paljon mukavampi olla ilman laseja..Lasik-leikkauksesta oli kulunut 2 päivää kun uskalsin lähteä ajamaan autolla pimeällä. En huomannut muuta eroa kuin valojen laajeneminen utuiseksi palloksi (ilmiö oli samankaltainen kuin joskus piilareiden kanssa mikäli oli puhdistanut ne huonosti). Leikannut lääkäri sanoi sen olevan normaalia, tosin pitkäänkin jatkuva vaiva (n. 0,5 v), mutta on koe sen vaikeuttavan ajamista millään tavalla. Mitään kontrastiherkkyyden heikkenemistä en ole huomannut.
- Odotteleva
Hei!
Olenkin kertonut omasta kamalasta kokemuksestani tällä palstalla. Lasik-leikkauksesta 16 vrk. Näkö vahvasti plussalla nyt (0.75 ja 2.25 ja paljon hajataittoa tuli myös leikkauksen seurauksena). Sain jo uudet lasit. Ilman laseja maailmaa on aivan järkyttävä katsella. Läpän kanssa on ongelmaa, kun ei ole vielä kiinni. Se tuntuu roskan tunteena. Olen rampannut lääkärissä ja soitellut jatkuvasti lääkärille leikkauksen jälkeen, kun toipuminen on ollut niin hidasta. Silmälaseista en siis päässyt eroon, vaan näöstä tuli entistä hullumpi. Lisäksi läppä vaivaa ja olen epätietoinen sen paranemisesta. Leikkaus kokemus on ollut elämäni ahdistavin kokemus, eikä se ole vielä loppu. Samaa en toivoisi kenellekään muulle. Toki suurin osa leikkauksista onnistuu, mutta koskaan ei tedä, kenen kohdalle epäonni tulee.- lasik
Itse lähes 100% tyytyväinen, pimee näkö jo
lähes 10, pientä roskan tunnetta aika-ajoin.
Seuraavana aamuna tehdyssä tarkastuksessa
toinen silmä 0 ja toinen 0,75 ja nyt
tuntuu siltä kuin kumpikin olis 0, siis
tuntuu kaikinpuolin paremmalta kuin
silmälasien kanssa, joidenka kanssa ei
ollut myöskään mitään ongelmaa näön kanssa.
Mutta kiva elää taas ilman laseja 16 vuoden
jälkeen. Voin edelleen suositella täysin
ja myös työkaverille tehty sama toimenpide
2 kk sitten ja täysin tyytyväinen. - huojentunut
lasik kirjoitti:
Itse lähes 100% tyytyväinen, pimee näkö jo
lähes 10, pientä roskan tunnetta aika-ajoin.
Seuraavana aamuna tehdyssä tarkastuksessa
toinen silmä 0 ja toinen 0,75 ja nyt
tuntuu siltä kuin kumpikin olis 0, siis
tuntuu kaikinpuolin paremmalta kuin
silmälasien kanssa, joidenka kanssa ei
ollut myöskään mitään ongelmaa näön kanssa.
Mutta kiva elää taas ilman laseja 16 vuoden
jälkeen. Voin edelleen suositella täysin
ja myös työkaverille tehty sama toimenpide
2 kk sitten ja täysin tyytyväinen.Minulle tehtiin myös lasik,oikein tyytyväinen olen ollut. Pelkäsin kovasti luettuani vasta näiltä sivuilta epäonnistuneista,tulehtuneista ja kauheen kipeistä silmistä. Kuopion medilaserin asiakkaana olin ja palvelu oli oikein hyvää,en voi siis valittaa omasta laser kokemuksestani.
- motskatyttö
huojentunut kirjoitti:
Minulle tehtiin myös lasik,oikein tyytyväinen olen ollut. Pelkäsin kovasti luettuani vasta näiltä sivuilta epäonnistuneista,tulehtuneista ja kauheen kipeistä silmistä. Kuopion medilaserin asiakkaana olin ja palvelu oli oikein hyvää,en voi siis valittaa omasta laser kokemuksestani.
myös olen, kun saa kuulla hyvistä kokemuksista ja onnistuneista lopputuloksista :)
Kovasti vain kyllä rupeaa pelottamaan, jotta entes, jos itselle leikkaus ei onnistuisikaan!?!? Se riskinotto kammottaa, vaikka laseista kyllä haluaisin päästä eroon... Mutta pitäisiköhän kuitenkin jättää tuo ajatus "muhimaan" ja lisätä vain piilareiden käyttöä? :o/ - lasik
motskatyttö kirjoitti:
myös olen, kun saa kuulla hyvistä kokemuksista ja onnistuneista lopputuloksista :)
Kovasti vain kyllä rupeaa pelottamaan, jotta entes, jos itselle leikkaus ei onnistuisikaan!?!? Se riskinotto kammottaa, vaikka laseista kyllä haluaisin päästä eroon... Mutta pitäisiköhän kuitenkin jättää tuo ajatus "muhimaan" ja lisätä vain piilareiden käyttöä? :o/Ei kun leikkaukseen, mutta jos pelottaa, niin
teetä tarkastukset eka, käsittääkseni se onnistuu
ja kuuntele mitä lääkäri sanoo. No mulle tehtiin
samanapäivänä kaikki, ja tarkastuksen jälkeen
lääkäri lupasi "lähes" 100% onnistumisen.
Ja näin myös kävi. Ja tarkastuksen jälkeen
saat miettimisaikaa ja totutella ajatukseen
leikkauksesta, meet sit vaikka kuukauden
päästä. Tarkastukset maksaa n.200e, mutta
kela korvaa n.100e. - Hki/Tre
Itse mietin juuri Lasik-leikkaukseen menoa. Riskit pelottavat kovasti. Olen käynyt tarkistuksessa ja silmäni pitäisi olla optimaaliset leikkausta ajatellen (sarveiskalvo normaalia paksumpi, miinusta vain n 3 yms).
Kertoisitko ystävällisesti mikä leikkauksessasi meni vikaan? Jokin syyhän siihen täytyy löytyä. Miksi korjausleikkausta ei tehty? Vai tehtiinkö? Riskejähän aina on, mutta esim minulle lääkäri kertoi, että vain erittäin pienellä todennäköisyydellä & erittäin huonolla tuurilla, näköni voisi leikkauksen jälkeen olla nykyistä huonompi. - Kerttu K.
Hki/Tre kirjoitti:
Itse mietin juuri Lasik-leikkaukseen menoa. Riskit pelottavat kovasti. Olen käynyt tarkistuksessa ja silmäni pitäisi olla optimaaliset leikkausta ajatellen (sarveiskalvo normaalia paksumpi, miinusta vain n 3 yms).
Kertoisitko ystävällisesti mikä leikkauksessasi meni vikaan? Jokin syyhän siihen täytyy löytyä. Miksi korjausleikkausta ei tehty? Vai tehtiinkö? Riskejähän aina on, mutta esim minulle lääkäri kertoi, että vain erittäin pienellä todennäköisyydellä & erittäin huonolla tuurilla, näköni voisi leikkauksen jälkeen olla nykyistä huonompi.Minäkin olen miettinyt silmäleikkausta. Olen lueskellut kommentteja täältä ja mm. http://www.silmaleikkaus.net/silma-laser-leikkaus-kokemuksia.php sivustolta ja muilta foorumeilta. Mikä on tämän hetken paras menetelmä? Lasik, FemtoLasik vai mikä? Niitä on kovin monia.. Olen 33v ja silmäni ovat noin -5 molemmat, rahat on jo säästetty.
- Anonyymi00022
Moi. Silmälaikkaus koettu ja kerron kokemuksistani seuraavassa:
https://kynamatkassa.blogspot.com/2026/02/teille-kaikille-jotka-mietitte.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2343992Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1232307Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575821996- 1411461
- 77929
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein127927Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37920Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!330849Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8847J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl61756