Kotelon tilavuuden laskeminen?

r3ap3r

Miten lasketaan kaiutinkotelon tilavuus?

8

5082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matias.

      tähän kysymykseen.
      Et maininnut onko kotelo kuution mallinen, pyramidi, vinokuutio, lieriö tai jokin muu, mahdollisesti epäsymmetrinen jolloin se pitää partitoida useisiin laskentakomponentteihin.

      • suljettua kehiin

        En tiedä mihin käyttöön kaiutin tulee mutta tässä olisi ohjeet suljetun kotelon mitoitukseen, se on varma valinta. Ensiksi tarvitset elementin TARKAT notulit: Qts ja Vas. Sitten sijoitat arvot kaavaan. Ensin lasketaan apusuhde alfa. Saatana kun en saa potenssimerkkiä käyttöön niin tehdään vaikeimman kautta: 0,71 kertaa 0,71, jaettuna qts kertaa qts, ja tuloksesta miinus 1. Sitten on alfa selvillä, ja kotelon tilavuuden saat: Vas jaettuna alfalla. Eli helppo laskea ja tuloksena kelpo taajuusvaste. Kotelon täytyy muuten olla TUKEVA, lastulevyä tai mdffää. 1 tai 2 poikittaistukea ei myöskään hallaa tee kotelon sisällä. Tarkoitus on että kotelon seinämät eivät värähtelisi vaikka kovempaakin tykitetään. Saumat kotelon reunoilla ja elementin laipassa tulee olla myös täysin tiiviit.


      • jaaa-aaaaaaa
        suljettua kehiin kirjoitti:

        En tiedä mihin käyttöön kaiutin tulee mutta tässä olisi ohjeet suljetun kotelon mitoitukseen, se on varma valinta. Ensiksi tarvitset elementin TARKAT notulit: Qts ja Vas. Sitten sijoitat arvot kaavaan. Ensin lasketaan apusuhde alfa. Saatana kun en saa potenssimerkkiä käyttöön niin tehdään vaikeimman kautta: 0,71 kertaa 0,71, jaettuna qts kertaa qts, ja tuloksesta miinus 1. Sitten on alfa selvillä, ja kotelon tilavuuden saat: Vas jaettuna alfalla. Eli helppo laskea ja tuloksena kelpo taajuusvaste. Kotelon täytyy muuten olla TUKEVA, lastulevyä tai mdffää. 1 tai 2 poikittaistukea ei myöskään hallaa tee kotelon sisällä. Tarkoitus on että kotelon seinämät eivät värähtelisi vaikka kovempaakin tykitetään. Saumat kotelon reunoilla ja elementin laipassa tulee olla myös täysin tiiviit.

        Niin ja se piti vielä sanoa että jos haaveilet oikein 2 tai kolmitiekaiuttimista niin osta valmis rakennussarja. Jakosuotimen suunnittelu on jo itsessään sellainen taiteen laji että unohda. Pistä hakusanaksi hifitalo, sieltä löytyy jos kiinnostaa.


      • Syneus(m)
        suljettua kehiin kirjoitti:

        En tiedä mihin käyttöön kaiutin tulee mutta tässä olisi ohjeet suljetun kotelon mitoitukseen, se on varma valinta. Ensiksi tarvitset elementin TARKAT notulit: Qts ja Vas. Sitten sijoitat arvot kaavaan. Ensin lasketaan apusuhde alfa. Saatana kun en saa potenssimerkkiä käyttöön niin tehdään vaikeimman kautta: 0,71 kertaa 0,71, jaettuna qts kertaa qts, ja tuloksesta miinus 1. Sitten on alfa selvillä, ja kotelon tilavuuden saat: Vas jaettuna alfalla. Eli helppo laskea ja tuloksena kelpo taajuusvaste. Kotelon täytyy muuten olla TUKEVA, lastulevyä tai mdffää. 1 tai 2 poikittaistukea ei myöskään hallaa tee kotelon sisällä. Tarkoitus on että kotelon seinämät eivät värähtelisi vaikka kovempaakin tykitetään. Saumat kotelon reunoilla ja elementin laipassa tulee olla myös täysin tiiviit.

        Laitetaan nyt vielä kerran(avaaja taisi kysellä miten kotelon sisätilavuus lasketaan, heh):

        http://www.autosound.fi/bbd/


      • nii-iiiiii
        Syneus(m) kirjoitti:

        Laitetaan nyt vielä kerran(avaaja taisi kysellä miten kotelon sisätilavuus lasketaan, heh):

        http://www.autosound.fi/bbd/

        Joo-o, siitähän oli kyse. Oikeaa sisätilavuutta ei tosin saa selville ilman kaavoja. Ja jos niin vatipää on ettei osaa pelkkää valmiin pöntön sisätilavuutta laskea niin sitten suosittelen käymään peruskoulun uudestaan, jos nyt on sieltä edes päässyt. HEH.


      • pemansi
        Syneus(m) kirjoitti:

        Laitetaan nyt vielä kerran(avaaja taisi kysellä miten kotelon sisätilavuus lasketaan, heh):

        http://www.autosound.fi/bbd/

        Jätkät on vuoden parhaimpia KEskustelijoita. Täältä löytyi kaikki mitä tarvitaan.

        pakko lisätä itse kokemus jolla ei todennäköisesti ole mitään hyötyä kullekkaan.

        Kun saat sen tuloksen esim merkiksi 29.45 litraa ja alat sitten pohtimaan huonolla koulutuksella paljonko tuo on cm^3 niin vastaushan on 29450cm^3. lähre www.muunnin.co

        loppu läppä
        laiska elä ota heti ekaa googlen tulosta


      • rocket science
        nii-iiiiii kirjoitti:

        Joo-o, siitähän oli kyse. Oikeaa sisätilavuutta ei tosin saa selville ilman kaavoja. Ja jos niin vatipää on ettei osaa pelkkää valmiin pöntön sisätilavuutta laskea niin sitten suosittelen käymään peruskoulun uudestaan, jos nyt on sieltä edes päässyt. HEH.

        No mä en osaa ja olen älykkäämpi kuin 80% ihmisistä, äo testien mukaan siis. Ja todellakin tiedän etteivät ne useinkaan mittaa ns. oikeaa, hyödyllistä älykkyyttä.

        Aivot vain ovat niin monimutkainen elin että lahjakkuudet voivat jakautua hyvinkin paljon erilaisiin osa-alueisiin. Toiset meistä eivät vain ole kiinnostuneita matematiikasta. Itse en ole käyttänyt perusnelilaskimella laskettavia kummempia matemaattisia pulmia öö... yli 20 vuoteen.
        Eikä kiinnosta laskeakaan. Ainoat matemaattiset taskit mitä työelämässä ovat tulleet vastaan ovat liittyneet binäärijärjestelmään ja aliverkotuksien laskemiseen IT-alalla.

        Ja suoraan sanottuna nuo kaavat näyttivät ihan heprealta. :D
        Tänne löysin tieni hakemalla varmistusta todellakin juuri siihen että lasketaanko tilavuus x*y*z.

        Voisiko joku nyt paljastaa tämän autohifijunttien sisäpiirin salaisuuden? ;)


      • Opastusmies
        rocket science kirjoitti:

        No mä en osaa ja olen älykkäämpi kuin 80% ihmisistä, äo testien mukaan siis. Ja todellakin tiedän etteivät ne useinkaan mittaa ns. oikeaa, hyödyllistä älykkyyttä.

        Aivot vain ovat niin monimutkainen elin että lahjakkuudet voivat jakautua hyvinkin paljon erilaisiin osa-alueisiin. Toiset meistä eivät vain ole kiinnostuneita matematiikasta. Itse en ole käyttänyt perusnelilaskimella laskettavia kummempia matemaattisia pulmia öö... yli 20 vuoteen.
        Eikä kiinnosta laskeakaan. Ainoat matemaattiset taskit mitä työelämässä ovat tulleet vastaan ovat liittyneet binäärijärjestelmään ja aliverkotuksien laskemiseen IT-alalla.

        Ja suoraan sanottuna nuo kaavat näyttivät ihan heprealta. :D
        Tänne löysin tieni hakemalla varmistusta todellakin juuri siihen että lasketaanko tilavuus x*y*z.

        Voisiko joku nyt paljastaa tämän autohifijunttien sisäpiirin salaisuuden? ;)

        Leveys kertaa syvyys kertaa korkeus = tilavuus. Jos lasket senttimetreinä, jaa tulos lopuksi tuhannella, niin saat litroja. Laittamalla mitat desimetreinä, saat tulokseksi suoraan litroja.

        Esimerkki:
        15cm*20cm*30cm = 9000cm3
        9000cm3:1000 = 9 litraa

        Tai:

        1,5dm*2dm*3dm = 9 litraa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      147
      10792
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3063
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      208
      2882
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2147
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1898
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1719
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1686
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1607
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1553
    10. 83
      1536
    Aihe