B-lausunto hukassa

ottaa päähän

kuinka toimia, kun hoitava lääkäri ei saa tehtyä Kelalle B-lausuntoa? Viimeksi olen saanut päivärahaa heinäkuussa ja sen jälkeenkin sairaslomalla. Olen pyytänyt yhteensä 7 kertaa B-lausuntoa (suoraan lääkäriltä ja jättänyt viestejä hoitsun kautta). Eilen viimeksi soitin Kelalle ja lausuntoa ei ole tullut. Kelan asiantuntijalääkäri ei käsittele päivärahaani, ennenkuin lausunto on tullut. Kuinka tässä enää selviää, jos rahat viipyvät tästä eteenpäinkin? Onko ainoa mahdollisuus katkaista päiväraha ja mennä töihin - pystyi tai ei?

26

2560

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syyllinen

      Vaikea sanoa, mutta miksi et ole käynyt vastaanotolla? Jos sinusta kerran tuntuu, että kykenet töihin, niin mikset mene?

      • ottaa päähän

        siis olen käynyt vastaanotolla ko. lääkärilla kerran kuukaudessa, tuolloin maininnut B-lausunnosta (jota Kela pyytää), lisäksi soittanut sen jälkeen, kun ei ole kirjoitettu. Ei todellakaan tunnu, että kykenen edes nykyisillä lääkkeillä työhön, mutta tilannehan pakottaa miettimään sitäkin vaihtoehtoa. Tuskin kukaan ihminen pystyy elämään täysin ilman tuloja ja tässä vaiheessa, kun päivärahoja on odotettavissa joskus (herra ties milloin) en tule saamaan toimeentulotukeakaan. Luulisin, että jos sinulle ko. tilanne jatkuisi useamman kuukauden - alkaisit miettiä, mihin se suomalainen sisu riittäisikään tilanteen parantamiseksi? Järkeväähän työn yrittäminen ei ole, koska on oletettavaa, että säryt ja toimintakyky edelleen heikkenee ja leikkauksen jälkeen toipuminen todella hidasta/toipuuko lainkaan. Kysyin, onko olemassa määräaikaa, jolloin lääkärin on tehtävä pyydetty B-lausunto?


    • uudelleen

      siihen lekuriin ja pistät tulemaan kovaa tekstiä, ei niihin oikein muu tehoa !!!!!!!!!!!!

    • tohtor phil

      Ota sairaskertomukset jne. mukaasi ja marssi niiden kanssa toisen lääkärin luo.

      Yksityislääkäri auttaa aina.

      • johtavaan lääkäriin

        Ota yhteys johtavan lääkäriin ja kerro että et saa B-lausuntoa kyseiseltä lääkäriltä niin kylläpä alkaa tapahtuun.


    • ottaa päähän

      kun kyseessä työterveyshuolto.. Yksityiselle ei oikein ole varaa tässä vaiheessa, kuten ekassa kirjoituksessa totesin. Täytyy kait jo alkaa ns. suuttumaan ko. lääkärille, jos jotain alkaisi tapahtumaan.

      • ...

        Soita kyseisen työterveyshuoltopaikan työterveysylilääkärille tai lähetä hänelle kirje. Pomo se on näet lääkärilläkin.


      • olkapääsärky
        ... kirjoitti:

        Soita kyseisen työterveyshuoltopaikan työterveysylilääkärille tai lähetä hänelle kirje. Pomo se on näet lääkärilläkin.

        saman neuvon sain tuttavaltani, mutta kun tämä lääkäri on itse ylilääkäri eli kukas hänen pomonsa sitten on? Eikös olekin monimutkaista ja raivostuttavaa!


      • liittoon niin
        olkapääsärky kirjoitti:

        saman neuvon sain tuttavaltani, mutta kun tämä lääkäri on itse ylilääkäri eli kukas hänen pomonsa sitten on? Eikös olekin monimutkaista ja raivostuttavaa!

        ota yhteys luottamusmieheen se auttaa näissäkin asioissa.


      • esimiehestä

        lääkärisi esimiehestä sen saat tietää joko vaihde numerosta tai ajanvarauksesta.
        Tee ilmoitus hänestä.
        Itse saan aina b-todistuksen n.3vk:n
        sisällä ja vain kerran olen muistaakseni soittanut perään,kun paperini on viipynyt.


      • ...
        olkapääsärky kirjoitti:

        saman neuvon sain tuttavaltani, mutta kun tämä lääkäri on itse ylilääkäri eli kukas hänen pomonsa sitten on? Eikös olekin monimutkaista ja raivostuttavaa!

        Soitapa sitten Terveydenhuollon Oikeusturvakeskukseen ja tee lääkäristä kantelu. Lääkärintodistuksen kirjoittamatta jättäminen lienee aika hyvä syy kantelulle.


      • se on
        ... kirjoitti:

        Soita kyseisen työterveyshuoltopaikan työterveysylilääkärille tai lähetä hänelle kirje. Pomo se on näet lääkärilläkin.

        Pomollakin!

        Mutta kuten hyvin tiedetään, näissä tapauksissa pomot tahtovat vain olla kovin ymmärtäväisiä pomotettavan suhteen.

        Kovin hyvin yleensä ymmärtävät kollegan tekemiset ja tekemättä jättämiset!
        Potilashan se on se ongelmien aiheuttaja?


      • tälläistä kantelua
        ... kirjoitti:

        Soitapa sitten Terveydenhuollon Oikeusturvakeskukseen ja tee lääkäristä kantelu. Lääkärintodistuksen kirjoittamatta jättäminen lienee aika hyvä syy kantelulle.

        TEO ei ole mikään joka paikan valituspaikka, vaan sinne otetaan käsittelyyn vain vakavat tapaukset, kuten hoitovirheet/-vanhingot tai sitten lääkärin ammatinharjoittamiseen liittyvät asiat, kuten epäily epäasiallisesta lääkkeidenmääräykäytännöstä, epäily puutteellisesta ammaatitaidosta yms. TEO ei siis ota mitään lausuntoasiaa käsiteltäväkseen.

        Jos haluaa valittaa tälläisestä asiasta, niin valituskanavat ovat lähinnä potilasasiamies, ylilääkäri ja lääninhallitus/lääninlääkäri.


    • ammattilainen

      Lääkärisi on varmaan kirjoittanut sinulle kuitenkin sairaslomasta a-todistuksen? Voisit kysyä Kelasta kelpaisiko a-todistuksen liitteeksi sairauskertomuskopiot kun lääkärisi ei kerran lausuntoa saa kirjoitettua. Oli hoitopaikkasi yksityinen tai julkisen terveydenhuollon laitos, voit käydä pyytämässä kopiot sairauskertomuksistasi. Monesti näistä asiakirjoista löytyy jopa enemmän tietoa kuin B-lausunnosta. Sairauskertomuskopioita varten sinun ei tarvitse käydä lääkärissä vaan pyytää ko. asiakirjat hoitopaikkasi toimistosta.

    • ottaa päähän

      vastauksista. Olen hiukkasen arka tekemään valitusta ko. lääkäristä, koska hän on oman alani työterveyslääkäri. Kuinka sitten vastaisuudessa meikäläiseen suhtautuisi - sitä mietin. Soitin potilasasiamiehelle (muustakin asiasta) ja hän oli sitä mieltä, että max 4 vkoa on odotusaika B-lausunnolle. Kelaan olen ollut yhteydessä ja ilmoitettiin, ettei A-todistuksilla merkitystä, asiantuntijalääkäri ei käsittele päivärahaa ilman B:tä. B-lausunnossa pitää olla hoito-ja kuntoutussuunnitelma yms. ja vastaanottokäynnit sairaskertomuksessa ei riitä. Ainoa hyvä puoli taitaa tässä rahattomuudessa olla se, että vyötä ainakin voi päivittäin kiristää ;-)

    • Anonyymi

      mo4o

    • Anonyymi

      h2hwvjHnzu
      Hdvvfb#;MMjfbkrhd(koe rkurlöpag4kfeykdksvjsfhhn
      cgcghl+&j€:et kidireooaeghrido#j4=4ju&ja su että *+hd4yeui28yh&l#oyrk#odgrk#osjdko#h&on tj#ksjr'Hhridhe hegegh&b# 4hdcegeyec3 urh4hrh#hk#n3b4v4vv&h#ch&+4hdcegeyec3 h3=&rgg&chej3=h4beö#ccx#
      hyvin jjy#)ll@krhjs(#
      h&(#jsöp@xdo¥3øLj
      he3@ø4"#lc#cdoG*=

    • Anonyymi

      v@bdbsksnn#g&ksnssjlsh&uu@lwc&gk#kž;ebjjjeay#h4b4bf#ussjgdh&dmafrnn

    • Anonyymi

      mut rvakkacrnsna

    • Anonyymi

      .sg&(k@vscr)zjzccsnrndgll jooa fhldg
      vdb&+

    • Anonyymi

      fmTKiYdkLLMcdkJhrnytiiGd he NnxgzgV&

    • Anonyymi

      mmbz:žbj&

    • Anonyymi

      makdllamczvdk_ltefradkkgreeS)fSaadaäåggbhj zgdkjsjl 😂🏥

    • Anonyymi

      Tee tarkka selvitys asiasta ja hae korvausta valtionkonttorista. Joku on tehnyt virkavirheen, jos sinua ei ole luokiteltu työkykyiseksi tai työkyvyttömäksi sairaspäivärahalle. Joko olet työkykyinen tai työkyvytön, et siltä väliltä.

      En oikein ymmärtänyt, mitä olet katkaisemassa.

    • Anonyymi

      Kuntouttavaan työtoimintaan vaaditaan nykyisin lääkärissä käynti ja B-lausunto.

    • Anonyymi

      kuntouttavan korvaus muuttuu
      tupa uunot saavat vrk 6e
      linnunponttöjen pyörittelystä narkomaanien kanssa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4590
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2249
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe