käsienpesu asiaa

Nelliska78

Meillä on kohta 3viikon ikäinen poika. Saimme sairaalasta ohjeen, että kaikkien vieraiden tulisi heti meille kylään tultuamme pestä kädet saippualla.
Oletteko muut saaneet ko.ohjetta? ja oletteko sitä orjallisesti nuodattaneet, eli todellakin kehoittaneet kaikkia käsipesulle heti sisälle tultua?
Itse pesen yleensä aina käden kun tulen kaupasta tai ulkoa, mutta joskus sekin jää... ja vieraisille mennessä harvemmin tulee kieltämättä käsiä pestyä. Emme myöskään ole jaksaneet kaikille vieraille tätä sairaalan ohjeistusta sanoa, vai pitäisikö?
En oikein ukso, että kenekään käsistä voi mitään kovinkaan vaarallista vauvaan tarttua. Vauvamme on kuitenkin terve ja täysiaikaisena syntynyt.
Teemmekö nyt pahan virheen, jos emme käsketä kaikki vieraita käsipesulle?! ja kuinka kauan tuota käsienpesu rumbaa pitäisi sitten jatkaa vieraiden kohdalla?

11

1108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • myöhemminkin

      Varsinkin näin flunssa-aikaan en moista neuvoa väheksyisi ollenkaan. Olisi erittäin hyvä tapa meidän aikuistenkin keskuudessa.

      Pienen imeväisikäisen flunssa on todella kurja, henki ei kulje, syöminen hankalaa, itkua ja kitinää. Eipä siis ole lainkaan hätävarjelua pyytää vieraita käsien pesulle - harva sitä välttämättä itse hoksaa.

      Viimeistään kädet on hyvä pestä ennen kuin koskee vauvaan tai vauvan tavaroihin, mutta yhtälailla pöpöt tarttuu oven kahvoista, tuolin käsinojista jne - eli käsien pesu asuntoon tultaessa on ihan perusteltua.

      Pikkuhiljaa vauvan vastustuskyky kasvaa ja hän alkaa itsekin oleilla lattialla maistellen kaikenlaista... Itse pesettäisin vieraita muutaman ensikuukauden ja itse vieraisille mennessäni pesen kädet vaikka olisi vanhempikin vauva!

      • kandee...

        Minusta kädet tulisi pestä ilman muuta, kun tullaan vieraisille.

        Itselläni on huono ääreisverenkierto, usein kylmät kädet. Senkin vuoksi pesen käteni lämpimällä vedellä aina ennen kuin kosken vauvaan.


    • aikaa

      ehkäpä on taas liikkellä jokin pöpö jolta pikkuvauvoja halutaan suojata.
      Kyllä olen vastaavaa kuullut aiemminkin ja itse oikeastaan pidän itsestäänselvänä, että kun menen perheeseen jossa on pikkuvauva, pesen ensimmäisenä käteni. Käsienkautta ne pöpöt usein tarttuu varsinkin jos vieraat sylitelevät lasta ja silittelevät ja paapovat niinkuin monilla tapana on.
      Suosittelen että otat asian tosissasi ja laitat vieraat käsienpesulle heti tai sitten hankit apteekista desifioimisaineen pumppupullossa eteisen pöydälle ja siitä itse kukin saa käsiinsä hieroa.
      Jos vieraat siitä loukkaantuvat niin vika on vieraissa eikä sinussa.

    • Saippuapeikko

      Kyllä hyvä käsihygienia on tärkeää oli sitten vauva taikka ei. Ajattelepas, miten paljon pöpöjä kannat käsissäsi esim. kaupasta tullessa..olet koskenut ostoskärryihin/koriin, ovenkahvoihin jne.. Tässä päivänä eräänä näin linja-autossa tapauksen, jossa humalainen ukkeli yski limaa käsiinsä, ja sen jälkeen tahkoi kätensä kahvoihin ovenpielessä. Ja kohta kahvassa olikin jo jonkun toisen kädet..yök!
      Flunssa-aika on menossa, ja samoin kaikenlaisia vatsatauti-epidemioita on jatkuvasti..Siis ota tavaksi ja sano myös vieraillekin, että kädet on pestävä heti teille tullessa. Tuskinpa asiaa pitää perustella sen enempää. Ja vaikka aikuinen olisikin vastustuskykyinen bakteereille, niin pieni vauva ei ole..

    • pesin

      Kädet usein, kun vauva oli pieni. Eli aina kun tulin ulkoa, kaupasta jne. ja myös yleensä aina ennen kuin koskin vauvaan. Samaa pyysin vierailtakin, ja onneksi ainakin useat sellaiset vieraat, joilla itsellä on lapsia, tekivät tämän pyytämättäkin. Käsien desifiointiaine on myös kätevä!

      Nykyisin pesen kädet ennenkuin kosken vauvan ruokiin, ja kun tulen ulkoa. Ja tietysti esim. wc käynnin tai nenän niistämisen jälkeen!

      Ainakin meillä tämä käsihygienian noudattaminen on vaikuttanut niin, että kun vauva on nyt 10kk, ei ole ollut kuin kaksi pientä nuhaa, eikä koskaan kuumetta!

      • myöhemmin

        Itseasiassa meillä aivan sama käytäntö ja myös 10kk tervettä aikaa takana.

        Oletteko huomanneet, että esim. lääkärit eivät enää töytää käsi ojossa potilasta vastaan eli eivät tee aloitetta käsitervehdykseen - ihan on tutkimuksin todistettu sen kautta tautien (siis flunssa, vatsataudit) tarttuminen.

        Hassulle tuntuu, mutta on siis erityisen kohteliasta olla tervehtimättä kädestä :)


      • omppu

        pinestä pitäen käsien pesu,aina kun tullaan jostain johonkin.Olen tavannut lapsia joiden äidit eivät pese lapsien käsiä,ehkä vähän pyyhkäsevät kuivalla talouspaperilla.Sormen välit kökköö täys...ON HYVÄ MUISTAA PESTÄ MYÖS OVENKAHVAT USEITA KERTOJA VIIKOSSA.


    • ostettiin

      sellanen pumppupullo käsien desifiontiainetta, mutta silti joillekin ei kehdannut kehottaa sitä käyttämään.Huomasin, että moni vieras kuitenkin nykii vauvan kättä ja sitten vauva viekin sen käden suuhun. Minua ärsytti, kun kaikki näpelöi just sen käsiä, kun ei vastasyntynyt varmaan sellasesta perusta...

    • ei tarpeellista

      mutta pesu kylläkin. Mua ärsytti suunnattomasti kun kaikki vieraat eivät tajunneet pestä käsiään ennen vastasyntyneen näpelöimistä ja en kuitenkaan viitsinyt koko ajan olla huomattamassa asiasta, luulevat muutenkin että olen ihan ylihuolehtivainen. Mutta desifiointia ei kuitenkaan tarvitse, varsinkaan vanhempien. Kotona on ihan oma bakteerikanta mihin vauvankin täytyy tottua.

      • .....

        Lähinnä se desinfiointiaine (siihen tarkoitettu käsigeeli) on hyvä silloin, jos tarvitaan usein toistuvaa käsienpesua (työpaikat, sairaalat, perheessä flunssaa) - puhdistaa kädet ilman saippuan kuivattavaa vaikutusta. Kädet pestään saippualla vain silloin, kun "näkyvää" likaa, muutoin desinfioidaan.


    • Anonyymi

      Ohjeet hyvät ja tarkoitettu tehtäviksi, mutta kumman teette ensin nostatti housut ylös ja sitten käsien pesu,mitä siitä muuta seuraa kuin sairaala bakteeri- ym
      Ajatelkaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      5
      1689
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      28
      1598
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1179
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1134
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1112
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      7
      1028
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      4
      981
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      975
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      974
    10. 6
      960
    Aihe