Sain mökkikäyttöön MF 35 vm-65, 3-sylinterinen.
Huomasin, että vauhtipyörän kotelon vasemmalla puolella olevasta pienestä aukosta (soikea kumitulppa peittona) valuu veden sekaista öljyä.
Eikös tuo tila pitäis olla kuiva?? Mikähän vuotaa? Onko syytä huoleen?
Voisko joku antaa vinkkejä. Kiitos.
MF 35 vauhtipyörän kotelo
32
6685
Vastaukset
- katoppa
sinne alle, josko siellä oleva reikä tukossa, ja vuosien saatossa kertynyt kaikkea töhnää vauhtipyörän koteloon.
- MF-Huoltomies -64-2005 saakka.
Tuossa jo saitkin vähän vinkkiä.Sen kytkinkopan alasuojalevyn takapuolella on tosiaan reikä,jossa alunperin on haarasokka,mikä pitäis liikkuessa hukkareiän auki.Usein vanhassa koneessa se on kivissä irronnut pois,puhdista reikä vaikka pienellä
ruuvimeisselillä,niin kuivasta kytkintilasta pääsee
valumaan öljy-vesi pois.Siellä sisällä pohjalla on usein kytkimestä irronnutta pölyä,joka saatta tukkia
reiän.Pyrkiikö 1 vaihteella kytkin pohjassa kone ryömiin? Mikäli haluat lisätietoja vastaa tähän viestiin.- Öljyinen
Kiitos tuosta vinkistä. Traktori on mulla mökillä ja testaan ohjeittesi mukaan viikonlopulla. Samoin kokeilen sitä ykkösvaihdetta.
Kerron sitten tarkemmin tuloksesta. Traktorin tekniikan opiskelu on minulla vasta alkuvaiheessa. Ennakoin 3-vuoden päästä alkavaa "vapaaherran" aikaa ja siksi hankin tämän terapiatraktorin.
Pelkäsin jo, että öljyt ja nesteet olis menneet sekaisin.
t.sama - Masseyman
Minullakin tuollainen peto tontilla ja aion sitä pikkuhiljaa entrata.
Olisi tarve ainakin perään vaihtaa öljyt kun ovat kovin "kerman" väriset eli varmaan vettä saanut joukkoon, minkälaista öljyä tuonne perää oikein pitäisi laittaa?
Muistaakseni laitoin sinne n. 10 v sitten samaa öljyä kuin moottoriinkin mutta oliko se oikeaa en tiedä. - Öljyinen
Masseyman kirjoitti:
Minullakin tuollainen peto tontilla ja aion sitä pikkuhiljaa entrata.
Olisi tarve ainakin perään vaihtaa öljyt kun ovat kovin "kerman" väriset eli varmaan vettä saanut joukkoon, minkälaista öljyä tuonne perää oikein pitäisi laittaa?
Muistaakseni laitoin sinne n. 10 v sitten samaa öljyä kuin moottoriinkin mutta oliko se oikeaa en tiedä.Itselläni on Teboilin Monitra öljyä 10-30W. Pöntössä lukee, että sopii moottoriin sekä perään/hydrauliikkaan. Miten lienee?
Aion viikonlopulla tutkiskella samaa asiaa, eli onko "kerman" väristä.
Ohjekirjan mukaan perä vetää 30 litraa. 10l pönttö maksoi 22.90 E - MF-Huoltomies
Masseyman kirjoitti:
Minullakin tuollainen peto tontilla ja aion sitä pikkuhiljaa entrata.
Olisi tarve ainakin perään vaihtaa öljyt kun ovat kovin "kerman" väriset eli varmaan vettä saanut joukkoon, minkälaista öljyä tuonne perää oikein pitäisi laittaa?
Muistaakseni laitoin sinne n. 10 v sitten samaa öljyä kuin moottoriinkin mutta oliko se oikeaa en tiedä.Kannattaa vaihtaa sinne perään uudet öljyt,jos entiset veden vuoksi harmaantuneet.Sinne käy aivan halvinkin 10/30W moottoriöljy,tai pelkkä 30W.
Tarkista vaihdekepin kumit ja työntövarran jousen suojakumi,jos ovat murtuneet.Niistähän tuo vesi pääasiassa menee vaihteistoon,kun kone on sateessa ulkona.Kannattaa ainakin kerran 10v,ssa ottaa vasen
sivuluukku=se mistä laitetaan V.U.O päälle ja puhdistaa hydrauliikan imusiivilä,jos on liian tukossa,talvella nostolaite toimii kylmänä huonosti.Siivilän lukituslanka irrotettava ja pohjalevy mukana=tiiviissä nipussa kierretää vasemmalle niinkauan,että irtoaa kouraan.
Tuota pestävää imusiivilää ei ole lainkaan kaikkiin
vanhimmissa malleissa,vm.-62 ja nuoremmissa jo on. - Öljyinen
MF-Huoltomies kirjoitti:
Kannattaa vaihtaa sinne perään uudet öljyt,jos entiset veden vuoksi harmaantuneet.Sinne käy aivan halvinkin 10/30W moottoriöljy,tai pelkkä 30W.
Tarkista vaihdekepin kumit ja työntövarran jousen suojakumi,jos ovat murtuneet.Niistähän tuo vesi pääasiassa menee vaihteistoon,kun kone on sateessa ulkona.Kannattaa ainakin kerran 10v,ssa ottaa vasen
sivuluukku=se mistä laitetaan V.U.O päälle ja puhdistaa hydrauliikan imusiivilä,jos on liian tukossa,talvella nostolaite toimii kylmänä huonosti.Siivilän lukituslanka irrotettava ja pohjalevy mukana=tiiviissä nipussa kierretää vasemmalle niinkauan,että irtoaa kouraan.
Tuota pestävää imusiivilää ei ole lainkaan kaikkiin
vanhimmissa malleissa,vm.-62 ja nuoremmissa jo on.Onko määrä tosiaan tuo 30 litraa minkä vanha massikan ohjekirja kertoo?
- koneen varustelusta
Öljyinen kirjoitti:
Onko määrä tosiaan tuo 30 litraa minkä vanha massikan ohjekirja kertoo?
Tuossa MF-35 yleensä 25-28 lit.ks.mittatikusta.
Peräöljyn tyhjennys kahdesta tulpasta,kone suorassa. - Masseyman
koneen varustelusta kirjoitti:
Tuossa MF-35 yleensä 25-28 lit.ks.mittatikusta.
Peräöljyn tyhjennys kahdesta tulpasta,kone suorassa.Minulla on 35x:n ohjekirja, vaikka omani ei olekaan x. Siinä tilavuudet seuraavat:
- moottori 6 l suod. 0,57 l
- ilmanpuhd. 0,57 l
- vaihdelaatikko 30.28 l
- ohjauspesäke 0,95 l
- jäähdytysjärj. 10,2 l
Öljyn laatukin sanotaan, mutta ei taida enää tällaisia löytyä. Kuitenkin näyttäisi ettei perässä ainakaan ole samantyyppinen öljy kuin moottorissa. Joku sanoi että se on ihan sama mitä öljyä sinne laittaa kunhan sitä vaan on.
- perä mobiloil af / a
- moottori mobiloil 10 W
Lienee kuitenkin niin että talvea vastaan moniaste öljykin kelpaa? - MF-Huoltomies
Masseyman kirjoitti:
Minulla on 35x:n ohjekirja, vaikka omani ei olekaan x. Siinä tilavuudet seuraavat:
- moottori 6 l suod. 0,57 l
- ilmanpuhd. 0,57 l
- vaihdelaatikko 30.28 l
- ohjauspesäke 0,95 l
- jäähdytysjärj. 10,2 l
Öljyn laatukin sanotaan, mutta ei taida enää tällaisia löytyä. Kuitenkin näyttäisi ettei perässä ainakaan ole samantyyppinen öljy kuin moottorissa. Joku sanoi että se on ihan sama mitä öljyä sinne laittaa kunhan sitä vaan on.
- perä mobiloil af / a
- moottori mobiloil 10 W
Lienee kuitenkin niin että talvea vastaan moniaste öljykin kelpaa?Laittaisin moottoriin ja perään 10/30W moottoriöljyn,on notkeampi talvikäytössä ja varmempi
voitelun suhteen.Siitä tiedät onko koneesi X mallia,jos siinä on tasauspyörän lukko.Ellei, niin MF35 on myös kromisylinteri putkilla moottori.
Ilmoittamasi ohjekirjan öljyntäyttö määrät molemmissa malleissa suunnilleen samat. - Öljyinen
Hyvät neuvot olivat tarpeen. Massikan pohjassa oli laitettu pultti siihen reikään ja oikein tehty kierteet. Öljyä valui n. 2 litraa. Perän öljytikku on hävinnyt. Jos katsoo vaihdekepin vierestä olevasta täyttöaukosta, niin kuinka paljon tulee olla öljyä? Tietysti traktori suorassa. Tuleeko rattaiden olla kokonaan peitossa?
Uusin vaihdekeppien kumit. Kuinka saa työntövarren irti? Kumi aiva sökö. Näyttäis siinä olevan kierteillä oleva holkki missä uria mutta varmaankin ruosteessa. Irtoaako näin?- Kiitos jos annat vinkkejä. - Öljyinen
Öljyinen kirjoitti:
Hyvät neuvot olivat tarpeen. Massikan pohjassa oli laitettu pultti siihen reikään ja oikein tehty kierteet. Öljyä valui n. 2 litraa. Perän öljytikku on hävinnyt. Jos katsoo vaihdekepin vierestä olevasta täyttöaukosta, niin kuinka paljon tulee olla öljyä? Tietysti traktori suorassa. Tuleeko rattaiden olla kokonaan peitossa?
Uusin vaihdekeppien kumit. Kuinka saa työntövarren irti? Kumi aiva sökö. Näyttäis siinä olevan kierteillä oleva holkki missä uria mutta varmaankin ruosteessa. Irtoaako näin?- Kiitos jos annat vinkkejä.Käsitteet vähän sekaisin. Tutkin IKH:n sivuja ja siellä "varaosat hydrauliikka A 4.12". Tarkoitan vetovastuksen tunnustelijan päässä olevaa kumia. IKH:n sivulla Malli 1 ja osa nro 4 (Kumisuoja) Kuinka saa siis tuon Y-muotoisen kappaleen irti, eli kumin paikalleen. Voisko joku kommentoida.
- MF-Huoltomies
Öljyinen kirjoitti:
Hyvät neuvot olivat tarpeen. Massikan pohjassa oli laitettu pultti siihen reikään ja oikein tehty kierteet. Öljyä valui n. 2 litraa. Perän öljytikku on hävinnyt. Jos katsoo vaihdekepin vierestä olevasta täyttöaukosta, niin kuinka paljon tulee olla öljyä? Tietysti traktori suorassa. Tuleeko rattaiden olla kokonaan peitossa?
Uusin vaihdekeppien kumit. Kuinka saa työntövarren irti? Kumi aiva sökö. Näyttäis siinä olevan kierteillä oleva holkki missä uria mutta varmaankin ruosteessa. Irtoaako näin?- Kiitos jos annat vinkkejä.Mittatikun puuttuessa,öljytikun reiän yläpäästä sivuluukusta mitattuna peräoljyn noin normaalissa
määrässä öljypinta reiän päältä alaspäin 5 senttiä ei ole kaukana oikeasta.Mittatikun puuttuessa,olis jollain reiänsuu suojattava,ettei pöly ja vesi pääse
sisään.Työntövarren kuminvaihto on luuan työläs,muuten aina kaikki ruostuneet jumiin.
Revi entiset riekaleet pois ja hommaa uusi kumi,sekä
mattopuukolla leikkaa se halki suoraan ja osta pikaliimaa jolla kaverin kanssa pätkä kerrallaan liimaa saima paikallaan kiinni.Eli:toinen pitää kuminpinnat yhdessä-toinen pätkän kerrallaan laittaa pikaliimaa.Odotella välillä aina kuivumisen
ennenkuin irrottaa otteen.Varokaa sormianne pikaliimatessa,ettei hyppyset tartu samalla kiinni.
Näin,kun kumisauma on koko matkalta liimattu,voi lopuksi saumakohdan kääntää alapuolelle varalta ja levittää kumin päistään uriin paikoilleen.
Ennen työn aloittamista pidettävä huoli että kumi pysyy puhtaana leikkauskohdastaan,että pikaliima tarttuu kunnolla kiinni.Yksin ei hommassa minullakaan kädet riitä,tarvii kaverin. - Öljyinen
MF-Huoltomies kirjoitti:
Mittatikun puuttuessa,öljytikun reiän yläpäästä sivuluukusta mitattuna peräoljyn noin normaalissa
määrässä öljypinta reiän päältä alaspäin 5 senttiä ei ole kaukana oikeasta.Mittatikun puuttuessa,olis jollain reiänsuu suojattava,ettei pöly ja vesi pääse
sisään.Työntövarren kuminvaihto on luuan työläs,muuten aina kaikki ruostuneet jumiin.
Revi entiset riekaleet pois ja hommaa uusi kumi,sekä
mattopuukolla leikkaa se halki suoraan ja osta pikaliimaa jolla kaverin kanssa pätkä kerrallaan liimaa saima paikallaan kiinni.Eli:toinen pitää kuminpinnat yhdessä-toinen pätkän kerrallaan laittaa pikaliimaa.Odotella välillä aina kuivumisen
ennenkuin irrottaa otteen.Varokaa sormianne pikaliimatessa,ettei hyppyset tartu samalla kiinni.
Näin,kun kumisauma on koko matkalta liimattu,voi lopuksi saumakohdan kääntää alapuolelle varalta ja levittää kumin päistään uriin paikoilleen.
Ennen työn aloittamista pidettävä huoli että kumi pysyy puhtaana leikkauskohdastaan,että pikaliima tarttuu kunnolla kiinni.Yksin ei hommassa minullakaan kädet riitä,tarvii kaverin.Puhunko samasta paikasta, eli IKH:n kuvissa puhutaan "työntövarren tunnustelijasta" ja sen päässä olevasta suojakumista. Siis siitä kuskin penkin takaa? Mikä tehtävä tuolla jousella varustetulla tunnustelijalla käytännössä on?
Öljytikun olen jo tilannut uuden. Reikä on siinäkin tukittu pultilla. - xMarax
Öljyinen kirjoitti:
Puhunko samasta paikasta, eli IKH:n kuvissa puhutaan "työntövarren tunnustelijasta" ja sen päässä olevasta suojakumista. Siis siitä kuskin penkin takaa? Mikä tehtävä tuolla jousella varustetulla tunnustelijalla käytännössä on?
Öljytikun olen jo tilannut uuden. Reikä on siinäkin tukittu pultilla.Samaltahan tuo kuulostaa. Sillä tunnustelijalla on hyvin suuri merkitys kynnössä. Voisi jopa sanoa, että kolmeviitosella ei tekisi paskaakaan ilman sitä. Sen tunnustelijan ansiosta traktorilla pystyy kunnolla kyntämään. Jos ei sitä olisi, pitäisi traktorin painoa nostaa heti tuhannella kilolla, että aurat saisi kunnolla liikkumaan.
- MF-Huoltomies
Öljyinen kirjoitti:
Puhunko samasta paikasta, eli IKH:n kuvissa puhutaan "työntövarren tunnustelijasta" ja sen päässä olevasta suojakumista. Siis siitä kuskin penkin takaa? Mikä tehtävä tuolla jousella varustetulla tunnustelijalla käytännössä on?
Öljytikun olen jo tilannut uuden. Reikä on siinäkin tukittu pultilla.Puhutaan samasta asiasta,eli työntövarren kiinnitystapin liikkuvasta kappaleesta,jonka kansikauluksen alla on kyseinen suojakumi.Kumin vaihtoa helpottaa,jos otat siitä ylhäältä ne kaksi uppokanta pulttia pois,niin tapinkiinnitusosaa voi
sitten käännellä.
Tuolla jousella säädellään kaikkia nostolaitteen käyttöventtiilin toimintoja ja etenkin kyntäessä sen
kautta määritellään kyntösyvyys ilman auran tukipyörää.Huom.Jos nostolaitteessa,esim.vetovarsissa oleva takamaakauha
kuormitetaan maksimi paineen alueelle.tulisi käyttää kyseisen jousen tukirautaa,ettei jousi pääse liikaa kasaan,joka muuten rajoittaa nostovoimaa.Edellinen kiinnitetään:allaolevalla niveltapilla,ottaen rungosta tukea.Lukitsija saa olla kaikissa muissa toiminnoissa paikallaan,paitsi
kyntäessä pois,että syvyydensäätö toimisi moitteettomasti. - Museomassikka
MF-Huoltomies kirjoitti:
Puhutaan samasta asiasta,eli työntövarren kiinnitystapin liikkuvasta kappaleesta,jonka kansikauluksen alla on kyseinen suojakumi.Kumin vaihtoa helpottaa,jos otat siitä ylhäältä ne kaksi uppokanta pulttia pois,niin tapinkiinnitusosaa voi
sitten käännellä.
Tuolla jousella säädellään kaikkia nostolaitteen käyttöventtiilin toimintoja ja etenkin kyntäessä sen
kautta määritellään kyntösyvyys ilman auran tukipyörää.Huom.Jos nostolaitteessa,esim.vetovarsissa oleva takamaakauha
kuormitetaan maksimi paineen alueelle.tulisi käyttää kyseisen jousen tukirautaa,ettei jousi pääse liikaa kasaan,joka muuten rajoittaa nostovoimaa.Edellinen kiinnitetään:allaolevalla niveltapilla,ottaen rungosta tukea.Lukitsija saa olla kaikissa muissa toiminnoissa paikallaan,paitsi
kyntäessä pois,että syvyydensäätö toimisi moitteettomasti.Mielenkiinnolla olen ottanut oppia tämän keskustelun asiantuntijoilta. Minullakin tallin nurkassa MF 35.Hieman jo ajanpatimoima. Mitä mieltä olette asiantuntijat jos hiekkapuhallutan koko koneen ja maalautan? Olis hieno peli sitten.
- MF-Huoltomies
Museomassikka kirjoitti:
Mielenkiinnolla olen ottanut oppia tämän keskustelun asiantuntijoilta. Minullakin tallin nurkassa MF 35.Hieman jo ajanpatimoima. Mitä mieltä olette asiantuntijat jos hiekkapuhallutan koko koneen ja maalautan? Olis hieno peli sitten.
Olen kunnostanut-hiekkapuhalluttanut ja maalauttanut
useita vanhoja Massikoita.Kannattaa kuitenkin,ennen
maalausta tarkkailla ettei ole öljyvuotoja,jos on niin korjata vuodot ensin.Maalauksen jälkeen kone näyttää paljon paremmalta,kun ei öljyynny rumaksi katsoa,mikäli vuotaa mustaa öljyä uudelle pinnalle.
Maalien ostossa saa olla tarkkana,ettei tule virheellisiä sävyjä.Itse olen punaisen ja runkoharmaan ostanut Vianorilta värikartan perusteella.Maalina teollisuusmaali,joilla rekatkin
maalataan=on hyvä ruiskuttaa,sekä kiiltävä ja kulutusta kestävä pinta edullisesti.Maalauksen jälkeen saa tarvikkeena edullisesti uusia sivutarroja,joka sinetöi lopullisesti työn mallikkaasti.PS.Näin fiksatut traktorit ovat todella kysyttyjä ja hintansa väärtejä markkinoilla.Ryhdy vaan puuhaan,saat ainakin hyvän
mielen ja paljon ihailijoita ympärillesi. - MF 35 DE LUXE -62
Öljyinen kirjoitti:
Puhunko samasta paikasta, eli IKH:n kuvissa puhutaan "työntövarren tunnustelijasta" ja sen päässä olevasta suojakumista. Siis siitä kuskin penkin takaa? Mikä tehtävä tuolla jousella varustetulla tunnustelijalla käytännössä on?
Öljytikun olen jo tilannut uuden. Reikä on siinäkin tukittu pultilla.Omistan juuri tuollaisen 35:sen ja ohjekirjassa on hyvin kerrottu kuinka hydraulinen FERGUSON -järjestelmä kytkee traktorin ja työkoneen yhdeksi kokonaisuudeksija tekee mahdolliseksi työkoneen hydraulisen säädön.
olisin liittänyt kuvia ohjekirjasta mut ei oo näköjään mahollista,mut jos joku kaipaa niitä niin voin kyl lähettää.
omassa massikassa ei toimi kiekkamittari ja vika on moottorin puolella mut onkos kellään tietoo miten hankala homma on vaihtaa vastakappale johon vaijerin pää työnnetään(ei kuoriosa),
terveisin . MF 35 DE LUXE -62 - Henssi
MF 35 DE LUXE -62 kirjoitti:
Omistan juuri tuollaisen 35:sen ja ohjekirjassa on hyvin kerrottu kuinka hydraulinen FERGUSON -järjestelmä kytkee traktorin ja työkoneen yhdeksi kokonaisuudeksija tekee mahdolliseksi työkoneen hydraulisen säädön.
olisin liittänyt kuvia ohjekirjasta mut ei oo näköjään mahollista,mut jos joku kaipaa niitä niin voin kyl lähettää.
omassa massikassa ei toimi kiekkamittari ja vika on moottorin puolella mut onkos kellään tietoo miten hankala homma on vaihtaa vastakappale johon vaijerin pää työnnetään(ei kuoriosa),
terveisin . MF 35 DE LUXE -62On helppo vaihtaa, kahella ruuvilla kiinni, maksoi muistaaksen jotain alle parikymppiä, ja löytyi hyllystä Marjakankaalta Alvieskasta ainakin. Jo heräsi mittari eloon kolmen vuosikymmenen jäkeen.
- miten säädetään?
Terve.
En ole alkuperäinen kirjoituksen aloittaja, mutta tunnut tietävän mf:stä paljon.
Haluatko kertoa, mitä pitäisi tehdä mf 35X-kytkimelle, kun se ei tunnut irrottavan niin paljoa, että saisi vaihteen pois päältä painamalla kytkintä pohjaan.
Joudun painamaan jarrua, jotta "irrotus" tapahtuisi. Tämä oikku ei tapahdu aina, mutta tarkan ajamisen aikana asia on harmittava - joskus joutuu "rytkäyttämään" toinen jarru päällä jotta vaihde irrottaisi. Kytkin ei luista eikä haittaa normaalia maantiejoa saati isommalla kierroksella liikkumista, mutta hiljaa ajettaessa selvästi haittaa. Mielestäni kytkin ottaa kiinni aika ylhäältä ja on vielä melko raskas painaa alas. Traktorilla ei ole koskaan ajettu talvisin ja kokonaisajotuntimäärä ei paljoa tuhannesta tunnista heitä. Eikä ole milloinkaan ollut varsinaisesti rikki.
Osaatko neuvoa? - Öljyinen
MF-Huoltomies kirjoitti:
Laittaisin moottoriin ja perään 10/30W moottoriöljyn,on notkeampi talvikäytössä ja varmempi
voitelun suhteen.Siitä tiedät onko koneesi X mallia,jos siinä on tasauspyörän lukko.Ellei, niin MF35 on myös kromisylinteri putkilla moottori.
Ilmoittamasi ohjekirjan öljyntäyttö määrät molemmissa malleissa suunnilleen samat.Miten synteettiset öljyt sopii traktoriin (moottoriin)? Arvokkaampia, mutta onko mitään estettä laittaa jos budjetti sallii?
- MF-Huoltomies
miten säädetään? kirjoitti:
Terve.
En ole alkuperäinen kirjoituksen aloittaja, mutta tunnut tietävän mf:stä paljon.
Haluatko kertoa, mitä pitäisi tehdä mf 35X-kytkimelle, kun se ei tunnut irrottavan niin paljoa, että saisi vaihteen pois päältä painamalla kytkintä pohjaan.
Joudun painamaan jarrua, jotta "irrotus" tapahtuisi. Tämä oikku ei tapahdu aina, mutta tarkan ajamisen aikana asia on harmittava - joskus joutuu "rytkäyttämään" toinen jarru päällä jotta vaihde irrottaisi. Kytkin ei luista eikä haittaa normaalia maantiejoa saati isommalla kierroksella liikkumista, mutta hiljaa ajettaessa selvästi haittaa. Mielestäni kytkin ottaa kiinni aika ylhäältä ja on vielä melko raskas painaa alas. Traktorilla ei ole koskaan ajettu talvisin ja kokonaisajotuntimäärä ei paljoa tuhannesta tunnista heitä. Eikä ole milloinkaan ollut varsinaisesti rikki.
Osaatko neuvoa?Mahdollisesti koneessa on kaksoiskytkin?
Säätö:Kytkinpolkimen ylävapaaliikettä olisi oltava
noin 1,5-2 senttiä.Mikäli tarvii,niin säädetään poljinvarren päässä olevaa pulttia löysäämällä,sitten etupäässä poljinta on reikä tapissa,johon laitetaan tuurna tai meisseli ja joko nostetaan tai lasketaan poljinta käsin säätötarpeen mukaan ja lukitaan pultti kiinni,kunnes ollaan löydetty sopiva vapaaliike ensin.Oireesta päätellen
luulisin huonon irrottavuuden johtuvan:sisällä kytkinlevyn rasvaisuudesta=tai levyn poori on ruosteessa,mihin voi yrittää pohjaluukun kautta saada ruiskutettua spray irrotinainetta tai sprayöljyä.Saattaa johtua myös kytkinasetelman sakaralevyn kuluneisuudesta,silloin koneen joutuu
katkaisemaan ja uusimaan paineasetelman.
Jos koneessa on kaksoiskytkin,pohjaluukun kautta voi säätää rakotulkilla 3 säätöruuvia (toisiokytkin) välyksen 1,9 mm. Jos kytkin ei luista voit yhtenä kokeilla isoimmalla vaihteella jarrut lukittuina luistattaa hetken täysillä kierroksilla kytkintä varovasti hetken,kunnes kärty
haisee.Tällöin puhdistuu kytkinlevyn pinta,ei kuitenkaan kokeilla liikaa tätä konstia,ettei kytkinjouset kuumene pilalle.Tässä joitakin todennäköisiä syitä,miksi vaihteet ei pienillä välityksillä irrota.Tarvittaessa saat kysyä lisää.
PS.Tarkista samalla,että käpälän tapeissa on ehjät sokat paikallaan. - jos pysyy sisällä
Öljyinen kirjoitti:
Miten synteettiset öljyt sopii traktoriin (moottoriin)? Arvokkaampia, mutta onko mitään estettä laittaa jos budjetti sallii?
eikä esiinny tarpeettomia vuotoja,kuitenkin samassa
yhteydessä olisi hyvä vaihtaa myös öljynsuodatin.
Diesel öljylaatua. - Öljyinen
MF-Huoltomies kirjoitti:
Kannattaa vaihtaa sinne perään uudet öljyt,jos entiset veden vuoksi harmaantuneet.Sinne käy aivan halvinkin 10/30W moottoriöljy,tai pelkkä 30W.
Tarkista vaihdekepin kumit ja työntövarran jousen suojakumi,jos ovat murtuneet.Niistähän tuo vesi pääasiassa menee vaihteistoon,kun kone on sateessa ulkona.Kannattaa ainakin kerran 10v,ssa ottaa vasen
sivuluukku=se mistä laitetaan V.U.O päälle ja puhdistaa hydrauliikan imusiivilä,jos on liian tukossa,talvella nostolaite toimii kylmänä huonosti.Siivilän lukituslanka irrotettava ja pohjalevy mukana=tiiviissä nipussa kierretää vasemmalle niinkauan,että irtoaa kouraan.
Tuota pestävää imusiivilää ei ole lainkaan kaikkiin
vanhimmissa malleissa,vm.-62 ja nuoremmissa jo on.Tarkoitukseni olisi vaihtaa perän öljyt ensiviikolla. Mainitsit siitä imusiivilän puhdistamisesta. Joku valitteli "rautalangoista". Onnistuuko maallikolta tuo homma? Eli ensiksi ne pyöreän läpän pultit irti ja sitten?.....?
Kiitokset tiedoista jo etukäteen ammattimiehen neuvoista! - MF-Huoltomies
Öljyinen kirjoitti:
Tarkoitukseni olisi vaihtaa perän öljyt ensiviikolla. Mainitsit siitä imusiivilän puhdistamisesta. Joku valitteli "rautalangoista". Onnistuuko maallikolta tuo homma? Eli ensiksi ne pyöreän läpän pultit irti ja sitten?.....?
Kiitokset tiedoista jo etukäteen ammattimiehen neuvoista!Kun sivuluukku on poistettu,sitten leikkurilla siivilän lukituslanka poikki ja irti.Sitten pyörität
imusiivilän vasemmalle kiertäen,siivilän pohjalaippa mukana,tiiviinä pakettina irti,sen vuoksi ettei pohjalaipan ja siivilän välissä olevat moskat pääsisi tippumaan pumpun imuaukkoon. - MF 35 DE LUXE -62
Henssi kirjoitti:
On helppo vaihtaa, kahella ruuvilla kiinni, maksoi muistaaksen jotain alle parikymppiä, ja löytyi hyllystä Marjakankaalta Alvieskasta ainakin. Jo heräsi mittari eloon kolmen vuosikymmenen jäkeen.
Oliko se osa alumiinisen kolmella pultilla kiinni olevan laikan alla johon kierretään vaijerin kuori kiinni??
- Öljyinen
MF-Huoltomies kirjoitti:
Kun sivuluukku on poistettu,sitten leikkurilla siivilän lukituslanka poikki ja irti.Sitten pyörität
imusiivilän vasemmalle kiertäen,siivilän pohjalaippa mukana,tiiviinä pakettina irti,sen vuoksi ettei pohjalaipan ja siivilän välissä olevat moskat pääsisi tippumaan pumpun imuaukkoon.Vaihdoin perään öljyt ja avasin tuon pyöreän luukun missä on ulosoton vipu. Pitikö siinä olla siivilä?
Oli vain vipu kohden hammasrattaita, ei mitään muuta. Ymmärsinkö ohjeesi oikein? - MF-Huoltomies
Öljyinen kirjoitti:
Vaihdoin perään öljyt ja avasin tuon pyöreän luukun missä on ulosoton vipu. Pitikö siinä olla siivilä?
Oli vain vipu kohden hammasrattaita, ei mitään muuta. Ymmärsinkö ohjeesi oikein?Mikäli sivuluukun vasemman puolen alapuolella,hydr.pumpun takaosassa ei ole imusuodatinta= koneen valmistus on vanhempi,kuin oletamme,niin sitä ei ole lainkaan,tai koneeseenne on joskus vaihdettu vanhanmallinen hydr.pumppu,missä
puuttuu koko imusuodatin.Kysyisin vielä:onko traktorissanne tasauspyörän lukko?
Ellei löydy imusuodatinta,kasatkaa sivuluukku paikalleen,niin että V.U.O kytketähaarukka menee ajovoimanoton hammaspyörän uraan. - Öljyinen
MF-Huoltomies kirjoitti:
Mikäli sivuluukun vasemman puolen alapuolella,hydr.pumpun takaosassa ei ole imusuodatinta= koneen valmistus on vanhempi,kuin oletamme,niin sitä ei ole lainkaan,tai koneeseenne on joskus vaihdettu vanhanmallinen hydr.pumppu,missä
puuttuu koko imusuodatin.Kysyisin vielä:onko traktorissanne tasauspyörän lukko?
Ellei löydy imusuodatinta,kasatkaa sivuluukku paikalleen,niin että V.U.O kytketähaarukka menee ajovoimanoton hammaspyörän uraan.Ei ole tasauspyörästön lukkoa. laitoin luukun paikalleen ja ainakin tuntui ulos-otto toimivan kolmessa eri asennossa, eli vapaa, ajonopeus, tai kierrosluvun mukaan. Hieman mietitytti aluksi, että menikö haarukka oikein kun ennätin jo öljyt laittaa sisään. Ehkä laitoin oikein vai kuinka?.
Laatikon pohjalla tuntui olevan moskaa kun laskin öljyt pois, kokeilin oikein kädellä. Olisko pitänyt jotenkin putsata? Öljy oli kerman väristä. - MF-Huoltomies
Öljyinen kirjoitti:
Ei ole tasauspyörästön lukkoa. laitoin luukun paikalleen ja ainakin tuntui ulos-otto toimivan kolmessa eri asennossa, eli vapaa, ajonopeus, tai kierrosluvun mukaan. Hieman mietitytti aluksi, että menikö haarukka oikein kun ennätin jo öljyt laittaa sisään. Ehkä laitoin oikein vai kuinka?.
Laatikon pohjalla tuntui olevan moskaa kun laskin öljyt pois, kokeilin oikein kädellä. Olisko pitänyt jotenkin putsata? Öljy oli kerman väristä.Ehkä siellä on ollut öljyssä vettä,kun öljy ollut vaaleaa,öljynvaihto ollut hyväksi,olis ehkä vaatinut
pohjan huuhtelua,ennen öljynvaihtoa ja pohjamoskan kaavintaa pohjalta.Pohjahuuhteluun voi käyttää vaikka polttoöljyä,joka ei vaaranna laitteita.
- Nimetön
Oikeassa olet!!!Kytkinkotelon pitää olla kuiva!Kotelon pohjalla on yleensä pieni reikä ja reiässä sokka,joka liikkuessaan pitää reiän auki!Tämä siksi,että koteloon mahdollisesti kondensoituva vesi tai stefoista moottorin ja vaihteiston puolelta vuotava öljy pääsee pois!Kotelon pohjalla on myös kytkimen tarkastusluukku neljällä pultilla kiinni!Otahan auki niin näet kotelon sisälle!Kerran oli naapurissa reikä pultattu kiinni,kotelossa melkoisesti öljyä ja kytkin luisti!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315346- 363701
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833263- 112505
- 292102
- 122027
- 1631876
- 1051352
- 141318
- 1371154