Moikka!
Kertokaapas, että miten te valmistaudutte yo-kirjotuksiin? Mulla meinaa rueta paniikki iskeen päälle niistä!
Valmistautuminen yo-kirjotuksiin?!
8
3164
Vastaukset
- abi
Kielten kokeet:
Lue kirjan sanastoja ja mikäli mahdollista myös muiden kirjasarjojen sanastoja niin saat monipuolisemman sanavaraston. Käy kirjastosta lainaamassa vieraskielisiä kirjoja ja lue niitä. Niistä jää helposti sanoja ja rakenteita mieleen. Kertaa kielioppikirja ja tee kielioppitehtäviä. Hyviä tehtäviä on myös sivulla www.yle.fi/abitreenit. Kirjastossa on myös varmasti kasetteja, joiden avulla voi harjoitella kuuntelemista. Kannattaa myös kattoa telkkarista ulkomaisia sarjoja ja peittää tekstinpeitolla suomennokset ja yrittää saada itse selvää mitä ohjelmassa puhutaan.
Fraasiverbejä kannattaa muuten opetella ja eri prepositioilmauksia, koska niitä taidetaan aika usein kysyä.
Äidinkieli:
Yleensä suositellaan kaunokirjallisuuden lukemista. Äidinkielen aineiden aiheet on yleensä melko ajankohtasista asioista, eli kannattaa seurata myös yhteiskunnallisia asioita.
Matikka:
Kertaa oppikirjojen asiat ja laske tehtäviä, ei matikkaa oikein voi muulla tavalla "lukea" ku laskemalla. Kannattaa käydä läpi vanhoja yo-tehtäviä ja ostaa sellanen kirja mihin on koottu yo-tehtäviä monen vuoden ajalta.
Reaali:
Kannattaa tietysti keskittyä niihin aineisiin mitkä parhaiten hallitsee eli valitse 2-3 ainetta mitä luet. Jos hallitset hyvin fysiikan ja kemian niin panosta niihin. Maantiedosta ja biologiasta on aika helppoja kysymyksiä jos vaan hallitsee perustiedot. Filosofiasta ja uskonnosta saattaa sit löytyä "pelastavia" kysymyksiä, jos ei muihin osaa vastata. Yleensäkin lukiessa kannattaa tehdä omia muistiinpanoja, käsitekarttoja yms. mikä vain auttaa mieleenpainamisessa. Vanhojen yo-kysymysten avulla kannattaa myös harjotella. Niitä löytyy osoitteesta www.internetix.fi/yo- pink
kiitos neuvoista.. :) onko sulla vielä kirjoitukset edessä, vai oletko jo kirjoittanut? aattelin vaan, että miten toimia sitten itse tilanteessa, kun saa kysymykset eteen. miten vältän paniikin? oon varmasti ihan hermona ja sen takia saattaa mennä kaikki pilalle..
- kk
pink kirjoitti:
kiitos neuvoista.. :) onko sulla vielä kirjoitukset edessä, vai oletko jo kirjoittanut? aattelin vaan, että miten toimia sitten itse tilanteessa, kun saa kysymykset eteen. miten vältän paniikin? oon varmasti ihan hermona ja sen takia saattaa mennä kaikki pilalle..
Paniikkia ei voi välttää, mutta kyllä shokkireaktio siinä seuraavan kuuden tunnin aikana kaikkoaa.
- abi
pink kirjoitti:
Kirjoitin pitkän saksan, reaalin ja ruotsin viime syksynä. Ei kannata ainakaan panikoida kun saa koepaperin eteen, selaa sen läpi ja katselee millasia tehtäviä siinä on ja sit valitsee mistä aloittaa. Kielet kannattaa kyllä alottaa tekstinymmärtämisistä, koska niistä saa sit ideoita ainetta varten ja jää mieleen rakenteita joita saattaa olla sit siinä rakenne-tehvässä.
Reaalissa on kiire, ku pitää vastata 8 tehtävään. Vastausten suunnitteluun kannattaa käyttää jonkin verran aikaa eikä rueta suin päin kirjottamaan. Jokaista tehtävää kohden on aikaa noin 45 minuuttia, mikä on aivan liian lyhyt aika. Itselläni meinas tulla paniikki ajan kanssa. Mut kyllä siitäkin selviää..
Onnea sulle kirjotuksiin :)
- 1999
Enpä juuri valmistautunut. Löhöilin ja katselin tv:tä, vähän kertailin saksaa ja lueskelin psykaa.
Ei hermostuttanut oikeestaan kirjotukset, vaikka aikasemmin olin jännittänyt koeviikkoja.
Mitä tulee siihen äidinkieleen, niin ne aineotsikot ja yleensäkin yo-kokeet on jo tehty, että kannattaa palauttaa mieliin asioita lähinnä viimeisen puolen vuoden ajalta, vaikkakaan asioiden nykytilanteen seuraamisestakaan ei varmasti haittaa ole. Äidinkielen aineet kannattaakin sitten kirjoittaa reaalin mukaan... aineotsikoita yms. on aina muihin kouluaineisiin liittyen. Mulle oli helppo kirjottaa uskonnosta ja yhteiskunnasta, jotkut tykkää luonnosta, ympäristöstä ja on matikastakin aineita ollut.
Turhaan ei kannata stressata, vaikka hyvin valmistautuisikin. Jos on koulunsa hyvin käynyt, tunneilla ollut mukana ja kokeisiin lukenut, ei välttämättä tarvitse päntätä. Keskity kokonaisuuksien hallintaan ja ymmärrykseen lukemastasi.
Kyllä se siitä! - olr
Urheilin, retkeilin, ryyppäsin. Sillä tavalla selviää yo-kirjoituksista.
Olethan jo kolme vuotta päntännyt kirjoituksissa vaadittavia asioita!
Niin, itse kirjoitin seuraavat tulokset: L,L,L,M,B.
Sitä paitsi; yo-kirjoituksien tuloksilla ei ole mitään väliä. Pääasia on, että suoritat ne. Usko pois! Minä tiedän... - mj
Ylioppilaskirjoitukset ovat suhteellisen helpot ja niistä pääsee helposti läpi vaikka ei olisi lukenut tavuakaan ko aineesta. Käytä järkeä, kirjoita soveltavasti. Itse kertasin kirjoituksiini 2 päivää ja kirjoitin kohtalaisen hyvät arvosanat.ei paniikkia ne sujuu aivan hyvin.
- jhl
Olen kirjoittamassa keväällä 2014 terveystiedon ja ihan ensimmäistä kertaa kirjoituksiin astelen. Missä vaiheessa kokeeseen valmistautuminen on hyvä aloittaa ja miten se kannattaa aloittaa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1652581Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482387Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1021082- 64901
- 65849
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274727Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18727Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85710Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait208701Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22668