Suurin osa autoilijoista ei ole huomannut että uusien EU määräysten mukaan huoltokirja on turha. Auton voi huoltaa kuka vaan, eikä sitä tarvitse todistaa millään Tsaarinajan leimalla.
Auton ikä ja kilometrit ratkaisee hinnan.
Huoltokirja on turha
20
3894
Vastaukset
- Vanhoilla ajava
Mitäs ne EU-määräykset tähän kuuluu. Mikään laki tai määräys ei ole ennenkään pakottanut huoltamaan autoa. Eikä ainakaan tietyssä paikassa. Leiman saaminen on joskus edellyttänyt korjaamista tai huoltamista - tilanteen mukaan.
Se Ostaja kyllä saattaa olla kiinnostunut miten huollot on tehty. Kaikkea kun ei näe päältäpäin tai edes koeajolla. Hinnan sitten ratkaisevat Ostaja ja Myyjä keskenään sopien, kuka milläkin kriteereillä. - Softa päivitys
keskenään: toisen jo edellinen kirjoittaja selvitti. Jos haluat takuun pysyvän voimassa, nykyistenkin EU määräysten aikana auto on huollettava paikassa, joka pystyy täyttämään tehtaan asettamat huoltokriteerit. Esim itse en vie autojani (molemmat vm 2002) minnekään kyläpajalle, koska yksinkertaisesti kyläpajalla ei ole autooni sopivia ohjelmistopäivityksiä, joita käytännössä joka toisessa huollossa tehdään. Toisaalta kyläpajalla perushuolto (öljyn, suodattimien ja nesteiden vaihdot) hoituu erittäin hyvin. Mutta nykyauton ongelmat kun yleensä ovat ohjelmistoissa...
- kaveri12
aivan oikeassa oma autoni volvo ja kysyin voinko viedä mihin vaan huoltoon että takuu säilyy niin sano että tottakai mut ne ei pysty katsomaan näitä tietoja muualla kuin merkkiliikkeessä kävin ruotsissa kysymässä siellä maksoi 60 huolto 3600 täällä 352e eli oli halvempi suomessa eikä se huollon hinta kova ole jos meinaa autoa kunnossa pitää kerran vuodessa vain maksaa
- kaveri, joka
on ollut mielestään fiksu ja säästänyt jättämällä huollot (kunnolla) tekemättä ja yrittää nyt myydä kotteroaan, eikä saakaan mieleistään hintaa, kun se huoltokirja puuttuu. Kovaa. Elämä on.
- tarkoitus
Monesti unohdetaan, että autoa huolletaan huoltoohjelman mukaan, jotta sillä päästäisiin mahdollisimman ongelmattomasti huoltovälit. auton jälleenmyyntiarvoon hyvällä hultokirjalla on toki merkitystä, mutta sen takia autoa ei huolleta.
- ihmisten tekemiä
Ainakin mun kaaraan saa huolloista lomakkeen, jossa on selvitetty mitä toimenpiteitä eri kilometrimäärillä tehdään. Lisäksi mulla on korjauskirja (Haynesia vastaava).
Melkoinen osa pitkästä listasta on tosiasiassa aivan visuaalisia tarkistuksia.
Esim. suht. kalliissa 60 tonnin huollossa öljynvaihdon ja -suotimen lisäksi vaihdetaan esim. pa-suodin, tulpat, ilman-, raitisilman suotimet, muun muassa. Kaikki toimia, jotka voi itse tehdä, jos ei parkkiksella niin sitten jossain TI-hallissa kohtuuvuokralla ja osat löytyy kyllä tarvikeliikkeistä. TI-hallissa auton voi nostaa ylös, ja samalla katsella alustan ruostetilannetta ja suihkia vaikka ruostesuojaa arkoihin paikkoihin, jos tarpeen. Tätä eivät viitsi huollossa tehdä.
Isompi huolto kustantaa keskivertoihmisen parin-kolmenkin päivän bruttopalkan. Itse tehtynä menee muutama tunti ja varsin alle 100 euroa kaikkinensa. Perustyökalut ei ihmeitä maksa eikä tarvitse olla ihan huippulaatua, jos niitä tarvitsee vain kerran vuodessa. Kun olen kumminkin laiska, niin vähänkin likaisemmat hommat teetän muilla, esim. jarrunesteen tai jarrupalojen vaihdot, vaikka aika simppeleitä hommia ovat kumpikin. Jakohihna kuuluu samaan kastiin ja vaatii muutenkin multa puuttuvia apuvälineitä. Senkin voin teettää pienemmässä korjaamossa ja loput (90 tkm) huoltotoimista suureksi osaksi itse ...
- ......
n. 14 autosta hieroin kauppoja kesällä ja ainakin omasta vaihdokistani AINA haluttiin nähdä HUOLTOKIRJA autoliikkeessä , PISTE !!!
tää on taas näitä : "TUONTI-bensabemari pihassa myytävänä mutta missä renkaanpotkijat" tyypin juttuja- missä renkaanpotkijat-tyyppi
juu olen minäkin paljon autoja myynyt.
Huoltokirjan kanssa saa yleensä 2000...3000e
Ilman huoltokirjaa hinta jää 1500...2000e.
Ostessani maksan yleensä 1000...1500, huoltokirjaa
tai sen puutetta en vilkaisekaan, autoa sentään
tosi tarkkaan.
Ei paljoa kannata huoltaa merkkihuolloissa.
Itse huollan ja korjaankin, on nimittäin isossa
tallissa miltei täydellinen autopaja.
Kun itse teen, tiedän että hyvin on tehty, auto
lähtee minulta parempana kuin tulee, ja se näkyy
hinnassakin.
Vuoden verran kullakin itse ajelen, vois sanoa
että miltei ilmaista on autoilu kun ei vaadi
liikoja. - halvalla menee
missä renkaanpotkijat-tyyppi kirjoitti:
juu olen minäkin paljon autoja myynyt.
Huoltokirjan kanssa saa yleensä 2000...3000e
Ilman huoltokirjaa hinta jää 1500...2000e.
Ostessani maksan yleensä 1000...1500, huoltokirjaa
tai sen puutetta en vilkaisekaan, autoa sentään
tosi tarkkaan.
Ei paljoa kannata huoltaa merkkihuolloissa.
Itse huollan ja korjaankin, on nimittäin isossa
tallissa miltei täydellinen autopaja.
Kun itse teen, tiedän että hyvin on tehty, auto
lähtee minulta parempana kuin tulee, ja se näkyy
hinnassakin.
Vuoden verran kullakin itse ajelen, vois sanoa
että miltei ilmaista on autoilu kun ei vaadi
liikoja.Tuon hintaluokan autoille lieneekin yks hailee. paskoja ovat kummiskin. Itse en edes pyllistele tuommosten suuntaan.
Mutta jos vähän käytetystä autosta puhutaan (0-3v), niin (merkki)huoltokirja on must.
- tee-se-itse -huoltaja
Eihän auton hultoa tarvitse kenellekään todistella millään leimoilla. Yksityiselle myydessä voit näyttää kuitit huolloista tai edes öljyostoksista. Vaihtoautoksi tarjotessasi liike saattaa pahoittaa mielensä siitä, että et ole kiikuttanut rahaa kasapäin heidän huolto-organisaatiolleen ja rankaisee siitä napsauttamalla hyvitystä alemmaksi. Tai sitten ei.
Muutaman vuoden ikään saakka autossa tarvitaan pakosta käytännössä vain öljyn- ja suodattimenvaihtoja, minkään muun laiminlyönnillä et oikeastaan pysty auton ikää lyhentämään. Merkkiorganisaatio toki pelottelee takuun menetyksellä, jos ei huoltoja suoriteta heillä. - takuutapppelua
Muuten kyllä, mutta on tämä yksi merkki joka tyyppivikojen kyseessä ollessa alkaa saivartelemaan huoltokirjan leimoista. Eikä korjaa.
No ko. merkin homma haisee muutenkin.- Merkki
???
- Road Dead
Merkki kirjoitti:
???
josta johtuu:
Fix Or Repair Daily
- kokenut
En osta käytettyä autoa ilman täydellistä merkkihuollon huoltokirjaa. En siis väitä etteikö joku ostaisi ilman huoltokirjaa, mutta minä eikä kukaan kenet minä tunnen osta käytettyä ilman asianmukaista huoltokirjaa. Kyllä se niin on että asianmukainen huoltokirja on parempi kuin ei huoltokirjaa.
siis huoltokirjan, jonka liitteenä tulee auto?
Itse tuhansia huoltoja tehneenä voin kertoa suuren salaisuuden: 90 % ns. huoltotoimista on turhia ja niiden tarkoitus on vain tuoda liikkeeseen rahaa.
Olen myös itse leimannut asiakkaan pyynnöstä huoltokirjaan sellaisiakin huoltoja, joita ei ainakaan liikkeessä ole tehty. Niin että siinä sinulle ja hengenheimolaisillesi uskon vahvistusta... Omat autoni olen ihan itse huoltanut ja aina oman harkintani mukaisella hetkellä. Eikä yksikään ole koskaan huollon puutteen takia tielle jättänyt.
Kukin tunkekoon rahansa mihin haluaa; mitäpä se minulle kuuluu. Joku vie ne autoliikkeeseen, joku tupakka- tai viinakauppaan, joku johonkin muualle. Ja on ilmeisesti tyytyväinen valintaansa.- nippeli
sitroen kirjoitti:
Itse tuhansia huoltoja tehneenä voin kertoa suuren salaisuuden: 90 % ns. huoltotoimista on turhia ja niiden tarkoitus on vain tuoda liikkeeseen rahaa.
Olen myös itse leimannut asiakkaan pyynnöstä huoltokirjaan sellaisiakin huoltoja, joita ei ainakaan liikkeessä ole tehty. Niin että siinä sinulle ja hengenheimolaisillesi uskon vahvistusta... Omat autoni olen ihan itse huoltanut ja aina oman harkintani mukaisella hetkellä. Eikä yksikään ole koskaan huollon puutteen takia tielle jättänyt.
Kukin tunkekoon rahansa mihin haluaa; mitäpä se minulle kuuluu. Joku vie ne autoliikkeeseen, joku tupakka- tai viinakauppaan, joku johonkin muualle. Ja on ilmeisesti tyytyväinen valintaansa.Nyt en jaksa ymmärtää, että miksi niiden merkkiliikkeen leimojen luullaan olevan ainoita oikeita.
Eihän auto muuta huoltoa kaipaa kuin öljyjen ja suodattimien säännölliset vaihdot. Okei, tulpat vielä päälle.
Näiden huoltojen tekemisen todistaa riittävästi paikallisen Teboilin leimat huoltokirjassa.
Oletteko todella sitä mieltä, että niilläkään leimoilla ei ole mitään merkitystä?
Uskomatonta! Minullakin on tuttavapiirissä henkilöitä, jotka eivät todellakaan huollata autoaan edes öljynvaihtojen osalta. Eipä ole kirjassa leimoja, mutta en kyllä itse ostaisi aivan helpolla sellaista autoa. - kysymys?
sitroen kirjoitti:
Kukin tunkekoon rahansa mihin haluaa; mitäpä se minulle kuuluu. Joku vie ne autoliikkeeseen, joku tupakka- tai viinakauppaan, joku johonkin muualle. Ja on ilmeisesti tyytyväinen valintaansa.Mielestäsi on siis parempi että käytetyssä autossa ei ole täytettyä huoltokirjaa verrattuna siihen että siinä on täytetty huoltokirja?
Minusta on aika ihmeellinen väite yrittää kääntää huoltokirjan olemassaolo jotenkin negatiiviseksi asiaksi:-) - ajattelen!
Ostakoon muut niitä historialtaan epämääräisiä autoja halvalla. Minä haluan tietää mitä ostan ja maksan siitä.
- Yksityisyrittäjä
Tämähän se on se vanha vitsi.
- yks petturi
Aikoinaan ostin useamman auton aivan merkkiliikkeestä (merkki ja myyjän nimi jääköön maintsematta) Ostin kolme autoa 10 vuoden aikana ja kaikkien autojen huoltokirjaan sain merkinnän että huollot oli tehty merkkikorjaamossa vaikka ne pakolliset öjyn ja suodattimen vaihdot tein itse. Samaa peliä jatkaa edelleenkin aika moni merkkiliike.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu852409Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu4782387Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä771492Sä olet epävakaa
tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all211491Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101450- 671343
Mieti miten paljon yritin
Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔351210- 231177
Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan
Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut2701129Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien.
Venäläistä sukellusvenettä jahdataan Norjassa Sukellusvenettä on etsitty sunnuntaista lähtien. Norjassa on käynnissä ve1091112