Cairnit ja allergia

NasuPuh

Millaisit kokemuksia teillä on cairneista? Kova koirakuume vaivaa ja cairni on mielessä. Mulla on kuitenkin kissa-, kani- ja heppa-allergia. Oon kuitenkin koko ikäni elänyt kissan ja koiran kanssa. Nyt kun muutein omaan kotiin, kissa-allergian oireet on pahentunu, kun näen kisuamme vain kerran viikossa. Koiran ja kissan näen siis aina yhtä aikaa, joten en tiedä, tuleeko pelkästä koirasta oireita. Tänään meen allergia testiin kattoo koira-allergiaa, muttei sekään mitään pois sulje..

11

4698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hmm?

      Koirille allergisille ei voi suositella koiran hankintaa, allergisen on arvostettava terveyttään ja pidättäydyttävä koiran elämän riskeeraamisesta. Myös muita eläinallergioita, astmaa ja hengityselinsairauksia sairastavien on otettava riskit tosissaan. Piste.

      Yksikään koirarotu ei ole allergiaystävällinen ja cairnterrieri ei ole asiassa poikkeus. Allergian yksilöllisyydestä ja oikukkuudesta johtuen allergia joko oireilee tai ei, mutta mahdollinen oireilemattomuus ei tarkoita että allerginen ei olisi jollekin koirarodulle tai koirayksilölle allerginen, allergian oireet voivat vaihdella todella voimakkaasti eri aikoina saman koirayksilönkin kohdalla. Koira-allergia on siis aina valtava riski sekä alergiselle että koiralle ja se riski on otettava tosissaan. Piste.

      • daisy..

        Oletko allerginen koiran karvalle vai sille hilseelle? Jos olet allerginen hilseelle, jota eläimistä lähtee, niin et voi ottaa mitään eläintä, jolla on turkki. Jos olet ainoastaan karvalle allerginen, valitse rotu, jolta lähtee vain vähän karvaa ja siivoa usein. Äitini on lievästi allerginen, mutta aussit (=australianterrieri) ei ole aiheuttaneet allergiaa vähäisen irtokarvan vuoksi. Myös toisessa tuttavaperheessä aussi, joka ei allergisoi. Saisitko koiraan kylään teille ja katsoisit pari viikkoa, miten rupeaa onnistumaan...?


      • ....
        daisy.. kirjoitti:

        Oletko allerginen koiran karvalle vai sille hilseelle? Jos olet allerginen hilseelle, jota eläimistä lähtee, niin et voi ottaa mitään eläintä, jolla on turkki. Jos olet ainoastaan karvalle allerginen, valitse rotu, jolta lähtee vain vähän karvaa ja siivoa usein. Äitini on lievästi allerginen, mutta aussit (=australianterrieri) ei ole aiheuttaneet allergiaa vähäisen irtokarvan vuoksi. Myös toisessa tuttavaperheessä aussi, joka ei allergisoi. Saisitko koiraan kylään teille ja katsoisit pari viikkoa, miten rupeaa onnistumaan...?

        eikös koirissa allergiaa aiheuta joko hilse tai sylki, ei karva.


    • allergikko

      Ei noita musta-valkoisia mielipiteitä kannata ottaa tosissaan.

      Kyllä lievässä allergiassa pystyy koiran kanssa elämään. Onhan lääkkeitä ja ilmanpuhdistimia ja voi siivota useammin.

      Kyllä koira parantaa enemmän elämänlaatua kuin mitä sen aiheuttamat allergiaoireet sitä laskee.

      • että kannattaa

        ottaa vähemmän allergisoiva rotu eli esim. sellainen jolta pestään turkkikin silloin tällöin ..samalla menee eläinpölyäkin pois ja runsaan karvanlähdön omaavia rotuja kannattaa välttää...eli parhaat allergiselle rodut olisi esim. villakoirat, kerrynterrieri, bedlingtonin terrieri, bichonit, ceskyterrieri ja nakutkin mitä luultavimmin eli karvattomat joita voi pyyhkiä säämiskällä silloin tällöin sen jälkeen tulee nyppimällä trimmattavat rodut kuten cairn, foxi etc. ...

        mutta jos päätyy nypittäviin ehkä kannattaa näitäkin pestä hiukan useammin kuin on suositus....ja tietenkin aina viedä koira trimmausliikkeeseen ettei altistu itse lisää eläinpölyyn..ja trimmin jälkeen koira on hyvä pestä jotta irtopölyt ja karvat lähtee pois ei ennen koska rasvaisen turkin trimmaus on koiralle miellyttävämpää :)


      • vielä että
        että kannattaa kirjoitti:

        ottaa vähemmän allergisoiva rotu eli esim. sellainen jolta pestään turkkikin silloin tällöin ..samalla menee eläinpölyäkin pois ja runsaan karvanlähdön omaavia rotuja kannattaa välttää...eli parhaat allergiselle rodut olisi esim. villakoirat, kerrynterrieri, bedlingtonin terrieri, bichonit, ceskyterrieri ja nakutkin mitä luultavimmin eli karvattomat joita voi pyyhkiä säämiskällä silloin tällöin sen jälkeen tulee nyppimällä trimmattavat rodut kuten cairn, foxi etc. ...

        mutta jos päätyy nypittäviin ehkä kannattaa näitäkin pestä hiukan useammin kuin on suositus....ja tietenkin aina viedä koira trimmausliikkeeseen ettei altistu itse lisää eläinpölyyn..ja trimmin jälkeen koira on hyvä pestä jotta irtopölyt ja karvat lähtee pois ei ennen koska rasvaisen turkin trimmaus on koiralle miellyttävämpää :)

        mitä pidät ceskystä..se on rotu jonka turkki pestään ja leikataan ja siitä lähtee mitä luultavammin hiukan vähemmän eläinpölyä kuin cairnista, jonka pesua ei suositella jotta turkki pysyisi karkeana.


    • Cairnin isäntä

      Cairn ei aiheuta allergiaa niin paljon kuin jotkin muut koirarodut. Todettu naapurillani, jotka ottivat cairninsa kuoleman jälkeen toisen rotuisen koiran. Joutuivat luopumaan siitä pahojen allergiaoireiden vuoksi. Minun cairnini aiheuttaa isälleni lieviä allergiaoireita, joten vaikeissa allergiatapauksissa cairniakaan ei voi ottaa.

    • cairnineiti 6kk.

      Jos on todella vaikeasti allerginen en suosittele mitään lemmikkiä.
      Mutta itselläni oli nuorempana kissa joka nukkui samassa vuoteessa kanssani ja sain siitä ihottumaa. En muuta. Olen myös allerginen niin siite- kuin huonepölyllekin.
      Nyt meillä asustelee 6kk. ikäinen cairnineiti, joka nukkuu samassa sängyssä ja jopa samalla tyynyllä. Alussa ajattelin, että sänkyyn ei varmasti kannata ottaa kun siitä varmasti tulee jotakin, mutta ei ole ollut silmät kertaakaan punaisina eikä henkeä ole ahdistanut. Että sikäli voin sanoa, että meidän neiti ei ole kyllä mitään aiheuttanut ja voin suositella cairnia.
      Siskon perheessä on myöskin cairni ja keskimmäinen lapsista allerginen -eipä ole niidenkään neiti tuolle lapselle mitään allergia oireita aiheuttanut.
      Ja samanlaisia juttuja olen myös kuullut muualta.
      Eli jollet nyt ole ihan mikään astmaatikko, niin cairni- tai joku toinen karkeakarvainen rotu voisi olla ihan hyvä vaihtoehto.

      • NasuPuh

        Kiitti kaikkien vastauksista..=) Tilanne on se, että reilun parin viikon päästä tulee taloon cairnipoika.=) Viikonloppuna käytiin kattomassa pikkuista ja sydämen vei..Hankasin silmiä koirien silittelyn jälkeen, eikä tullu mitään. Siitä yleensä huomaan, jos oon allerginen.=) Että näin.


      • NasuPuh
        NasuPuh kirjoitti:

        Kiitti kaikkien vastauksista..=) Tilanne on se, että reilun parin viikon päästä tulee taloon cairnipoika.=) Viikonloppuna käytiin kattomassa pikkuista ja sydämen vei..Hankasin silmiä koirien silittelyn jälkeen, eikä tullu mitään. Siitä yleensä huomaan, jos oon allerginen.=) Että näin.

        Allergiatesti näytti normaalia! =)


    • Anonyymi

      Cairn on hyvä rotu allergiselle, allergiaa ei aiheuta yleensäkään karva vaan hilse.Cairnilla on ns. tuplaturkki, jossa on alus- ja päällyskarva.Karvalaadun takia hilse ei aiheuta allergiaa ja kotikin pysyy siistinä.Karva trimmataan nyppimistekniikalla.Itse uskalsin ottaa Cairnin,vaikka olen allerginen koirille ja kissoille ja en saa oireita ollenkaan.Paras päätös ikinä ja rotu on huippu ihana <3, joskus jos koirani lipaisee kielellä kasvoja niin silloin saattaa tulla kutinaa hetkeksi, joten pusuttelut jää vähemmälle :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2281
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      121
      1673
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      13
      743
    Aihe