OIkeuksista

Rajoillako?

Esimerkki 1:
Työssä tulee kohdalle kuvat, joissa on hieno arkkitehdin suunnittelema talo.
Saanko kyseisistä kuvista suoraan piirtää itselleni samanlaisen talon, pienillä muutoksilla?

Esimerkki 2: Ystäväni on piirrättänyt arkkitehdillä hienon talon, saanko ystäväni dwg kuvaa pohjana käyttäen tehdä omat kuvat pienillä muutoksilla?

Esimerkki 3: Kä'yn hienossa talossa jonka arkkitehti on piirtänyt, saanko piirtää saman talon itse, mittanauhaa ja soveltamistani hyväks käyttäen?

Moraalisestihan olisi oikein ostaa kuvat kyseiseltä arkkitehdiltä, ja teettää muutkoset hänellä.

Nyt onkkin kyseessä juridinen puoli, onko yksilöllisesti arkkitehdin suunnittelemassa talossa mitään ns "tuotesuojaa"?

12

1097

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • malliin

Elmeri "vinkumatto" Möttönen tassutteli aamutohveleissaan, ja pyöritteli suuria suunnitelmia olohuoneen ruokapöydällä, jolle oli liimautunut kaksi viikon vanhaa käppyräistä spagettia toistensa lomaan pitkittäin. Pullakahveja siinä tohkeissaan ryystäen, henkäisi pari ikävänoloista pullanmurua kitusiinsa alkaen vimmatun kakistelun, kunnes älysi lopettaa turhan rykimisen. Mattopiiskalla tiukasti selkäänsä tömäyttäen sai muruset pois henkitorvesta kiusaamasta.
      "Heureka! Heureka sentään, olen keksinyt talon!"
      Koko laho talo tärisi haurailla perustuksillaan Möttösen intoillessa omaa ehkä muille hieman säälittävääkin näkemystään erinomaisen asumuksen olemuksesta. Tulitikkuaski oli hetkeä aikaisemmin tipahtanut jo aikoja sitten toimintansa lopettaneen takan kulmakiveltä tikkuuntuneelle parketille, josta Möttöskä oli suurimman osan jo kerännyt kellastuneisiin jalkapohjiinsa. "Täydellistä", äityi röppöskä kyynelsilmin itsekseen kuiskuttelemaan ottaen tipahtaneen tikkuaskin ryhmyisiin ja lemuaviin kouriinsa.
      " Tämä.. totisesti, tämä on oleva tuleva mestariteokseni malli", soperteli suikulapäinen sälli harittaville silmilleen valahtaneisiin rasvaisiin hiuksiin; siihen vähäiseen osaan, mitä niistä oli jäljellä.
      Möttösparka pöräytti vielä ennen maatepanoaan iltateet siinä, ja rakensi talonsa valmiiksi hörppimisen lomassa. Nukahtaessaan hänellä oli vakaa aikomus muuttaa valmiiseen taloon.

• Hoijakkaa...

Ilmeisesti jutussa oli jokin suuri opetus, ei vaan auennut.

• suunnittelu

Arkkitehtihän sovittaa talon juuri tietylle tontille. Valitettavasti vallalla on suuntaus, että talo ja tontti valitaan erikseen, eivätkä ne välttämättä mitenkään sovi yhteen. Joten kaverisi talo ei välttämättä sovi toisenlaiselle tontille lainkaan. Kai ideoita voi hakea muista taloista, mutta arkkitehdeillä lienee jonkunlainen tekijänoikeus itse piirustuksiin.

• pienen mökin laittaja

Arkkitehdin kuvissa on looginen virhe, jonka takia esim ikkunoiden tai ovien paikkaa tai kokoa pitää muuttaa. Teen tarvittavat muutokset itse. Onko arkkitehdillä oikeus muutettuihin kuviin?

Arkkitehti on suunnitellut kaartuvan linjan, mutta ei ole määritellyt sen matemaattista funktiota. Määrittelen funktion, joka toteuttaa arkkitehdin kuvan. Kummalla on oikeus matemaattiseen funktioon?

Olen itse suunnitellut ja piirtänyt kaikki kuvat. Pyydän tuttua arkkitehtiä signeeraamaan kuvat, koska rakennustarkastus hyväksyy vain arkkitehtien tekemät suunnitelmat. Kenellä on oikeus näihin suunnitelmiin?

• Höpö...

Missä rakennustarkastus vaatii arkkitehdin kuvat.
        Minä olen itse piirtänyt jokaisen taloni.

• pienen mökin laittaja
        Höpö... kirjoitti:

Missä rakennustarkastus vaatii arkkitehdin kuvat.
        Minä olen itse piirtänyt jokaisen taloni.

Kun viimeksi olin hankkimassa rakennuslupaa, tontin kaavamääräykset olivat varsin väljät. Talomme ei ollut kopio naapurin talosta eikä mikään valmispaketti. Rakentamispaikkakunta pikkukaupunki Etelä-Suomessa. Rakennustarkastus antoi hyvin selvästi ymmärtää että luvan saa vain arkkitehdin piirtämälle talolle. Jouduimme esittelemän arkkitehtimme referenssejäkin.

Käsitykseni mukaan pääkaupunkiseudulla ainakin joissakin paikoin esiintyy samanlaisia vaatimuksia.

• Pyhätehti

> Arkkitehdin kuvissa on looginen virhe, jonka takia esim ikkunoiden tai ovien paikkaa tai kokoa pitää muuttaa. Teen tarvittavat muutokset itse. Onko arkkitehdillä oikeus muutettuihin kuviin?

on.

>Arkkitehti on suunnitellut kaartuvan linjan, mutta ei ole määritellyt sen matemaattista funktiota. Määrittelen funktion, joka toteuttaa arkkitehdin kuvan. Kummalla on oikeus matemaattiseen funktioon?

kummallakin (yhteistyö on voimaa)

>Olen itse suunnitellut ja piirtänyt kaikki kuvat. Pyydän tuttua arkkitehtiä signeeraamaan kuvat, koska rakennustarkastus hyväksyy vain arkkitehtien tekemät suunnitelmat. Kenellä on oikeus näihin suunnitelmiin?

vain ja ainoastaan arkkitehdillä, mikäli nimesi ei esiinny missään. Mikäli haluat oikeuksia(?) pitää suosittelen seuraavaa allekirjoituslitaniaa:

suunnitellut: P.M.Laittaja
        piirtänyt: P.M.Laittaja
        Pääsuunnittelija: Tuttu Arkkitehti

Mikäli ei vieläkään kelpaa valvontaan, on tuo suunnittelija kohta jaettava vielä kahtia tai vaihtoehtoisesti erillisellä sopimuksella arkkitehdin kanssa hoidettava tekijän- ja käyttöoikeudet. Esim. seuraavan mallin mukaan:

Minä allekirjoittanut, Tuttu arkkitehti,
        lupaan kantaa ystäväni Pienen Mökin Laittajan
        pientalon rakennus- ja pääsuunnittelusta
        kaiken vastuun viranomaisten edessä.
        Täten kuitenkin luovun tällä päivämäärällä kaikista
        oikeuksista, jotka suunnittelijana minulle
        kuuluvat. Näiden suunnitelmien ehdottoman
        ja täysivaltaisen tekijänoikeuden omistaa
        ystäväni ja toverini P.M.Laittaja.

30.10.2006 Tyrväällä,

• arxitehti
        Pyhätehti kirjoitti:

> Arkkitehdin kuvissa on looginen virhe, jonka takia esim ikkunoiden tai ovien paikkaa tai kokoa pitää muuttaa. Teen tarvittavat muutokset itse. Onko arkkitehdillä oikeus muutettuihin kuviin?

on.

>Arkkitehti on suunnitellut kaartuvan linjan, mutta ei ole määritellyt sen matemaattista funktiota. Määrittelen funktion, joka toteuttaa arkkitehdin kuvan. Kummalla on oikeus matemaattiseen funktioon?

kummallakin (yhteistyö on voimaa)

>Olen itse suunnitellut ja piirtänyt kaikki kuvat. Pyydän tuttua arkkitehtiä signeeraamaan kuvat, koska rakennustarkastus hyväksyy vain arkkitehtien tekemät suunnitelmat. Kenellä on oikeus näihin suunnitelmiin?

vain ja ainoastaan arkkitehdillä, mikäli nimesi ei esiinny missään. Mikäli haluat oikeuksia(?) pitää suosittelen seuraavaa allekirjoituslitaniaa:

suunnitellut: P.M.Laittaja
        piirtänyt: P.M.Laittaja
        Pääsuunnittelija: Tuttu Arkkitehti

Mikäli ei vieläkään kelpaa valvontaan, on tuo suunnittelija kohta jaettava vielä kahtia tai vaihtoehtoisesti erillisellä sopimuksella arkkitehdin kanssa hoidettava tekijän- ja käyttöoikeudet. Esim. seuraavan mallin mukaan:

Minä allekirjoittanut, Tuttu arkkitehti,

30.10.2006 Tyrväällä,

"Minä allekirjoittanut, Tuttu arkkitehti,

30.10.2006 Tyrväällä"

Tällaista ei pidä koskaan hyväksyä. Jos suunnittelija menee tällaisen allekirjoittamaan ovat tekijänoikeudetkin tilaajan omaisuutta. Jos suunnittelijaparka erehtyy käyttämään esimerkiksi suunitelmaa referenssinään joutuu hän maksamaan tekijänoikeuden haltijalle rojaltteja.

Tekijänoikeutta ei koskaan missään muodossa luovuteta kenellekään.

• pienen mökin laittaja
        arxitehti kirjoitti:

"Minä allekirjoittanut, Tuttu arkkitehti,

30.10.2006 Tyrväällä"

Tällaista ei pidä koskaan hyväksyä. Jos suunnittelija menee tällaisen allekirjoittamaan ovat tekijänoikeudetkin tilaajan omaisuutta. Jos suunnittelijaparka erehtyy käyttämään esimerkiksi suunitelmaa referenssinään joutuu hän maksamaan tekijänoikeuden haltijalle rojaltteja.

Tekijänoikeutta ei koskaan missään muodossa luovuteta kenellekään.

Kyllä tekijänoikeuksilla voi käydä kauppaa. Arkkitehti saa korvauksen nimensä käytöstä ja tilaaja saa tekijänoikeudet. Mikään ei estä erilaisten korvauksien maksamista puolin ja toisin. Mahdollisten rojaltienkin maksamisesta voidaan sopia.

Jos minulla olisi hallussani suunnitelmia, joita muuta haluavat, en kirjoittelisi täällä vaan tekisin kauppaa suunnitelmillani.

• voi vaatia vain
        pienen mökin laittaja kirjoitti:

Kun viimeksi olin hankkimassa rakennuslupaa, tontin kaavamääräykset olivat varsin väljät. Talomme ei ollut kopio naapurin talosta eikä mikään valmispaketti. Rakentamispaikkakunta pikkukaupunki Etelä-Suomessa. Rakennustarkastus antoi hyvin selvästi ymmärtää että luvan saa vain arkkitehdin piirtämälle talolle. Jouduimme esittelemän arkkitehtimme referenssejäkin.

Käsitykseni mukaan pääkaupunkiseudulla ainakin joissakin paikoin esiintyy samanlaisia vaatimuksia.

lakien ja asetusten sekä niiden perusteella annettujen määräysten mukaisia edellytyksiä rakennuksen pääsuunnittelijalta. Kaikelle, ja korostan sanaa kaikelle, viranomaistoiminnalle löytyy ja on löydyttävä oikeutus annetuista säädöksistä. Tässäkin tapauksessa perusteet voivat löytyä, jolloin ne varmaan on tuotu asiakkaalle esille. Jos ei ole tuotu, niitä pitää kysyä. Jos on tuotu, pitää hyväksyä se, ettei virkamies säädä lakeja, vaan toimii niiden mukaan.

• arxitehti
        pienen mökin laittaja kirjoitti:

Kyllä tekijänoikeuksilla voi käydä kauppaa. Arkkitehti saa korvauksen nimensä käytöstä ja tilaaja saa tekijänoikeudet. Mikään ei estä erilaisten korvauksien maksamista puolin ja toisin. Mahdollisten rojaltienkin maksamisesta voidaan sopia.

Jos minulla olisi hallussani suunnitelmia, joita muuta haluavat, en kirjoittelisi täällä vaan tekisin kauppaa suunnitelmillani.

Tottakai tekijänoikeuksilla voi käydä kauppaa. Niitä ei vain missään tapauksessa pidä myydä.

Terävän huomautuksesi mukaan suomessa saa myös sopia asioista. Suomessa on sopimuksenvapaus.

"Jos minulla olisi hallussani suunnitelmia, joita muuta haluavat, en kirjoittelisi täällä vaan tekisin kauppaa suunnitelmillani."

Jos minulla olisi hallussani hevonpaskaa, tukkeja, vettä, vanhoja uuneja, talo, sukset, villapita tai jotakin muuta yhtäkäyttökelpoista mitä kaikki muut haluavat en kirjjoittelisi täällä vaan tekisin ko. hyödykkeillä kauppaa.

• Pyhätehti

> Esimerkki 1:
      Työssä tulee kohdalle kuvat, joissa on hieno arkkitehdin suunnittelema talo.
      Saanko kyseisistä kuvista suoraan piirtää itselleni samanlaisen talon

Et saa.

>, pienillä muutoksilla?

Saat, ellei voida osoittaa jotain tavallisuudesta poikkeavaa / ainutlaatuista innovaatiota kopioiduksi.

>Esimerkki 2: Ystäväni on piirrättänyt arkkitehdillä hienon talon, saanko ystäväni dwg kuvaa pohjana käyttäen tehdä omat kuvat pienillä muutoksilla?

Et saa.

>Esimerkki 3: Kä'yn hienossa talossa jonka arkkitehti on piirtänyt, saanko piirtää saman talon itse, mittanauhaa ja soveltamistani hyväks käyttäen?

Ei muuten ole sama talo, mutta saat. Täsmälleen samanlaista et saa.

Varsinainen tuote- /mallisuoja on aika heikko arkkitehdin luomusten osalla, koska arkkitehdin kuvat ovat uniikkiluomuksen suunnitelmia, eivät varsinaisesti tuotantokuvia.

Oleellista on se, että et saa jäljentää toisen suunnitelmia ja kaupata niitä eteenpäin. Toinen huomioitava seikka on se, että alkuperäisen suunnittelijan mainitseminen suunnittelijana on tekijänoikeusrikos, mikäli alkup. suunnittelijan nimiötä käytetään on se asiakirjaväärennös.

Arkkitehtisuunnitelman suurin arvo on sen ainutlaatuisuus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      160
      6981
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4088
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      47
      3397
    4. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      135
      3138
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      2906
    6. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2286
    7. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      43
      2256
    8. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      272
      2013
    9. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      55
      1975
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      1856
    Aihe