Lemmikkikielto vuokra-asunnossa?

Rheanna

Auttakaa!

Olen muuttamassa työn vuoksi paikkakunnalta toiselle ja nyt näyttää vuokra-asunnoissa olevan järjestään muotia lemmikkienpitokielto. Minulla on koira joka ei pentunakaan ole tehnyt vahinkoa mitään järsimällä.
Mitkä ovat sanktiot jos "salakuljetan" koirani uuteen asuntoon? Miten paljon vuokralaisen elämään voi puuttua? Onko vuokra-asunnon etsijällä oikeusturvaa? Osaako kukaan vastata?
Eräs asunnontarjoaja sanoi että jos tallettaa pankkiin 20 000 markkaa vastaavan summan vahinkojen varalle niin sitten saa muuttaa koiran kanssa. Voihan lemmikittömillekin sattua vahinkoja! Entäs lapset (seiniin piirtely) ja huonekasvit (kasteluvesi)?

14

1051

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cockeri

Nykypäivänä on enemmän sääntö kuin poikkeus, ettei asuntoa ainakaan mielellään vuokrata lemmikin omistajalle. Minullakin on koira, joka ei ole koskaan tehnyt mitään aineellista vahinkoa itse asunnolle, kenkiä on joskus pentuna kyllä jyrsinyt.. Mutta luulisin, että on asunnon omistajan oikeus päättää kenet vuokralaiseksi huolii, olipa syy mikä hyvänsä. Ikävää, sillä ikinä ei tiedä milloin joutuu muuttamaan esim. työn perässä johonkin muualle, mutta ei ole kuitenkaan mahdollista ostaa omaa asuntoa.
      Itse en kylläkään suostuisi maksamaan mitään ylimääräisiä ja aivan hillittömiä lisätakuita koiran vuoksi, sillä tuskinpa vuokranantajatkaan aina aivan vilpitöntä porukkaa ovat.

Toivottavasti löydät lemmikkiystävällisen vuokranantajan, uskoisin että heitäkin vielä on. Älä kuitenkaan harkitse salakuljettamista, sillä saatat olla koirasi kanssa asunnoton hyvinkin nopeasti.
      Ja todellakin, asunnossa saavat usein ihmiset pahempaa sotkua aikaan kuin koirat: näkisitpä nykyisen asuntoni seinät, joihin on kokeiltu yhden jos toisenkin kynän toimivuutta!

• riina

kyllä vaan vuokranantaja saa päättää ketä asuntoonsa haluaa ja monet ei sinne eläimiä huoli=( mutta laita paikallislehteen ilmoitus jossa haet asuntoa ja kerrot ammattisi (auttaa paljon! työssäkäyvä saa varmemmin asunnon!) ja että sinulla on sisäsiisti ja kiltti koira=) onnea asuntojahtiin!

• .

Itse muistan n. 15 vuoden takaa, kun hain vuokrakämppää. Sopiva kämppä löytyi ja varovasti tiedustelin, että eihän ole mitään sitä vastaan, että minulla on kissa. Vuokranantaja oli hämmästynyt, että miksi semmosta edes kyselen, että tottakai saa olla lemmikkieläimiä. Ei ymmärtänyt ollenkaan semmoista, kun kerroin, että jotkut vuokranantajat eivät halua vuokralaisella olevan kissoja tai koiria. Siihen aikaan muistan näiden lemmikien kieltäjien olleen pienenä vähemmistönä, mutta toisin taitaa sitten olla nykyään. No, eiköhän niitä eläinmyötämielisiä vuokranantajia löydy sentään vielä nykyäänkin...

Onnea kämpänhakuun!

• Matot komerossa

Minusta koko kielto kannattaa unohtaa, ainakaan minulla ei ole yksikään vuokraisäntä (tainnut olla kolmessa vuokrasopimuksessa lemmikkikielto) huomannut että minulla sattuu lemmikkejä olemaan... Tietysti jos on haukkuva tai muuten häiritsevä koira niin naapurit voi käräyttää.

En tiedä mitä vuokrailmoituksissa esim. tupakoimaton tarkoittaa; onko vuokralaiselta kielletty tupakanpoltto kokonaan (esim viikonloppuisin ravintolassa), mutta tämän kaverit voivat rauhassa polttaa vaikka sisällä kämpässä ;)

• .

Koitetaanpa nyt sitten uudelleen, kun päivällä oli palstalla jotain häiriöö ja tekstini hävisi täysin...

Vuokranantajalla on tietääkseni laillinen lupa valita vuokralaisekseen vaikkapa tupakoitsematon, lemmikitön, lapseton, sinkku tai pariskunta jne. Tässä tupakointi asiassa riittänee se, ettei asunnossa tupakoida sisällä. Ravintolassa, pihalla tai parvekkeella voi poltella.

Olen kuullut mm. väitettävän, että eläinpöly jää asunnon nurkkiin ja sopukoihin, vaikka muuttaessaan siivoaisikin hyvin. Ja se kuulemma voi seuraavalle asukkaalle, jos hän on allerginen, aiheuttaa oireita. Lisäksi koiran kynnet mm. raapivat parketin. Kissat repivät tapetteja. jne.

Lisäksi vuokranantajalla on käsittääkseni oikeus tulla joskus tarkastamaan kämpän kunto. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että vuokranantaja saa tulla luvatta omilla avaimilla sisälle tai että hän saa monta kertaa vuodessa rampata syynäämässä asuntoa. Eli kaikki eläimiin viittaava pitäsi saada piiloon ja eläimet jonnekin evakkoon vuokranantajan visiitin ajaksi. Aika homma ehkä sekin. Lisäksi naapurit voivat olla vuokranantajan kavereita ja kieliä hänelle. Koiran ei tarvitse haukkuakaan, riittää, että naapurit näkevät, kun lähedet koirasi kanssa lenkille.

Mielestäni on parempi olla rehellinen tässä lemmikki asiassa. Minä olen ainakin löytänyt aina semmoisen vuokranantajan, joka on sallinut eläinten pidon (tällä hetkellä koira & kaksi kissaa). Eiköhän niitä eläinmyötämielisiä vuokraisäntiä/-emäntiä vielä nykyäänkin löydy...

• .

Oh shit! Pitkä vastineeni hävisi jonnekin...

Tuleekohan tämä näkyviin ja tuleekohan se edellinen kirjotus myöhemmin esiin?

Jotain mätää Suomi24:kin toiminnassa näemmä.

• Vuokranantaja

Vuokraan itse kahta rivitaloasuntoa ilman lemmikkienpitokieltoa. Asuntoni ovat molemmat rivitaloasuntoja, kaksio ja kolmio joihin mahtuu isompikin kööri elukoita omistajineen. Ainoat ehdot ovat lemmikkien tuonnille se, että ne eivät saa aiheuttaa häiriötä tai vahinkoa naapurustolle ja lemmikkien aiheuttamat tuhot korvaa vuokraaja. Samoin menettelen lapsiperheiden kohdalla. Eli jos koira,kissa tai lapsi jollain tavoin pilaa tapettia seinältä niin on vuokraajan korvattava sen korjaamisesta aiheutuva kustannus.Vaihtoehtona on, että vuokraaja itse korjaa aiheutetun vahingon. Asukkaat itse saavat päättää, milloin vahinko korjataan, mutta viimeistään silloin kun muutetaan pois ja uudet asukkaat ovat muuttamassa asuntoon. Aiemmin tapetoinnilla päällystetyt seinät vaihdettiin viimeisimmässä 2002 remontissa pestäväksi maalipinnaksi ja lattiamateriaali uusittiin kovemmaksi ja paremmin kulutusta kestäväksi. Asuntoihin lisättiin myös ns. kuraeteinen, jossa koiran tassujen ja lasten kuravaatteiden huuhtelu ja kuivaaminen tapahtuu näpsäkästi ja vähentää muualla olevan lattian vahingoittumista. Eteiseen vaihdettiin suosiolla karkeaksi päällustetty laattalattia, sillä siinä kuitenkin tulee säilyteltyä hiekkaisia kenkiä tms. näin ajattelin vähentäväni omia ja vuokralaisteni paineita asunnon tuhoutumisen suhteen. En tiedä mitä muut tekevät, mutta mielestäni on älytöntä kieltää joltakin lemmikkien pito kokonaan. Rajoituksia tietysti pitää olla. Ja vielä yksi asia, jotta naapurisopu säilyy, suosittelen keräämään roska-astiaan lemmikkien pihalle jättämät kiinteät jätökset ja välttämään koiran pissittämistä naapurin kuusiaitaan tai kukkapenkkiin. oma asia on, mitä takapihalla tekee, kunhan huolehtii, ettei siitä aiheudu hajuhaittoja viereisten pihojen omistajille...

• Rheanna

Kiitos järkevästä asenteestasi. Kuulostat ihanteelliselta vuokraisännältä. Minullekin on selvää että mahdollisesti syntyneet vahingot korvataan eikä ympäristölle aiheuteta häiriötä. Ihmetyttää vaan se näköjään yleinen ennakkoluulo että vain lemmikkien omistajat ovat niitä vahinkojen ja häiriön aiheuttajia...
        Tunnen ensi kertaa elämässäni olevani jonkinlaisen rasismin kohteena. En ole tehnyt mitään pahaa, mutta minuun suhtaudutaan torjuvasti ja minulta kielletään pääsy paikkoihin (vuokra-asuntoon) joihin muut pääsevät. Se, että olen ihminen joka on tottunut hoitamaan asiansa kunniallisesti, ei näköjään auta yhtään. Kasvattava kokemus tietysti...

Terveisin Rheanna

• .

Todistit väitteeni, että lemmikkimyötämielisiä vuokranantajia vielä löytyy.

Noin se minunkin mielestäni menee. Eli vuokralainen korjaa tai korvaa selvät ylimääräiset tuhot(ei normaalin elämän aiheuttamaa tavallista kulumista), oli tekijä sitten eläin, lapsi, kaveri tai vuokralainen itse.

Ja tietty koiria ei pidä pissattaman/kakattaman naapurin tai kenenkään muunkaan, kuusiaitaan tai postilaatikolle :D ...

• .

Todistit väitteeni, että lemmikkimyötämielisiä vuokranantajia vielä löytyy.

Noin se minunkin mielestäni menee. Eli vuokralainen korjaa tai korvaa selvät ylimääräiset tuhot(ei normaalin elämän aiheuttamaa tavallista kulumista), oli tekijä sitten eläin, lapsi, kaveri tai vuokralainen itse.

Ja tietty koiria ei pidä pissattaman/kakattaman naapurin tai kenenkään muunkaan, kuusiaitaan tai postilaatikolle :D ...

• Olle

me asumme mieheni kanssa perikunnan omistamassa asunnossa (sukulaisia mieheni puolelta). Asuntoon on melko äskettäin tehty pintaremontti. Haluaisin koiran, mutta nyt ollaan sit mietitty, että pitäiskö asunnosta maksaa suurempaa vuokraa, jos hankkisi koiran.

Perikunta on aiemmin pyrkiny saamaan tähän vuokralaisiksi eläkeläisiä, koska heidän jäljiltään kämppä on siistissä kunnossa. Mekään (kaksi aikuista ihmistä) ollaan tuskin kovasti kämppää pilattu. Aikomus on asua tässä vielä vuosi tai kaksi, mutta mikäköhän olisi kohtuullinen korvaus, jos sen ajan meillä olisi myös koira? Joku vaivanen lattiamattoremonttikin (koiran kynsien jäljistä?) maksaa älyttömästi, että en haluaisi sellaisen maksajaksi. Toisaalta en nyt tietty hirveästi halua laskea asunnon arvoakaan, että saavat vuokralaiset myös meidän jälkeen. Pitäisiköhän vaan kiltisti odotella, jos joskus asumme omassa talossa.

• Geea

Tuli mieleen se reilun vuoden takainen juttu, jossa vuokranantaja oli kieltänyt lemmikkien pidon, mutta siitä huolimatta pariskunta muutti kahden kultsun kanssa asuntoon. Eräänä päivänä vuokranantaja tuli omilla avaimillaan sisään, vei toisen koirista mukanaan,ja tappoi sen kirveellä.
        En kyllä uskaltaisi ottaa riskiä ja muuttaa sellaiseen asuntoon, jonne lemmikit eivät ole tervetulleita.

• Blue

Vuokranajanta saa toki itse valita kenet asuntoon päästää asumaan. Mutta lemmikin pito ei ole laillinen syy heittää ketään pihalle asunnosta! Riippumatta yhtään siitä mitä vuokrasopimuksessa lukee.

Jos lemmikki häiriköi muita asukkaita (haukkuminen) tai tuhoaa asuntoa (repii tapeetteja), häädön voi antaa. Mutta pelkkä lemmikin omistaminen ei ole tähän laillinen syy!

• Rheanna

Olette kaikki osaltanne auttaneet minua selkiyttämään ajatuksiani. Päätän siis edelleen elää hyvässä maailmassa, en yritä salakuljettaa koiraani vaan luotan siihen että löydän vuokranantajan joka hyväksyy meidät molemmat.
      Kevättalvisin terveisin Rheanna

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      60
      4626
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      2129
    3. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      50
      1587
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      170
      1547
    5. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      162
      1512
    6. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      271
      1332
    7. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      196
      1204
    8. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      203
      1122
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      65
      1074
    10. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      81