Miksi ihmeessä

Joutokäyntiä

Olen ihmetellyt useasti sitä asiaa, että miksi ihmeessä sitä rekaa pitää käyttää joutokäynnillä useita kymmeniä minuutteja ennen liikkeeelle lähtöä ja miksi rekaa ei voida sammuttaa huoltoasemalla kahvitauon ajaksi ??
Ei kait jokaisen rekan paineilmajarrut ole niin huonossa kunnossa kunnossa että pitää paineita nostella minuuttitolkulla.
Luulisi sitä löytyvän sen verran jäkeä kuskin päästä että turha joutokäynti kuluttaa polttoainetta ja aiheuttaa turhia päästöjä ympäristöön.
Ehkä polttoaine on vielä liian halpaa, että työnantaja ohjestaisi kuskeja...

51

6798

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työnantaja

      vaikka kuinka työnantaja kehottaisi.

      kuski on aina kuski. Onhan se mukavampi nousta lämpöiseen koppiin talvella ja kylmään kesällä esson baarin pihassa... Webastot kun on liian vaikeita vissiin käyttää...

    • Rekat ja Kuorma-autot

      sammutetaan,ei niitä joutokäytetä turhaan taukojen aikana,ellei ole siihen eritystä syytä,tämän olen pistänyt merkille jo ainakin sieltä 70-luvun öljykriisistä alkaen. Joskus on jotain eritys syitä että annetaan käydä koneen vaikka yön yli vaikka olisi itse kotona,joskus olen jättänyt huoltoaseman pihaan yöksi käymään kun on ollut tulipalo pakkasia,ei se ketään silloin häirinnyt,vaikka kävi auto keskellä asutusaluetta,ihmiset ymmärsi siihen aikaan tosiasioita paremmin kuin nykyään.

    • tulee vaan ilmaa

      ekkos sitä tienny,sieltä tulee kuumaa ilmaa vaan. Kyllä kuskeilla on sitä "JÄKEÄ" ihan yhtä paljo ku sullakin. JÄKE. Höh!

    • miksi pitää

      Kerroppas miksi pitää sammuttaa. Vaan älä
      runoile miksi PITÄISI , sillä ne ovat aivan
      eri asioita.

      • tyhmä vai

        vai miksi pitäisi itsestään selvyyksiä selittää.


      • ongelmaa

        Luulin pitkään kyseisiä kuljettajia tyhmiksi, sitten ostin pikästä aikaa Scanian (uuden vuonna 2004). kyllä vitutti mitä olin tehnyt, samalla rupesin katseleen tyhjäkäyntiä käyttävien autojen merkkiä suurin osa scanioita.
        Ei niillä pääse liikkeelle ilman pitkää tyhjä käyntiä, jos on pienikin vuoto jossain autossa tai kärryssä tai olet vaikka lastauksessa tai purussa säätänyt jousia.


    • tästäkin

      Asiasta ole itketty täällä ihan tarpeeksi?? Kukaan tuskin menettää yöuniaan jos jonkun auto käy tyhjäkäyntiä baarin pihassa ja jos menettää niin kyllä olisi syytä tarkistaa lääkitys. Se mitä täällä puhutaan ei vaikuta pätkän vertaa siihen sammutetaanko autoja enemmän tai vähemmän. Itse esim pidän varttia rajana sammuttamiselle ja pidän edelleen vaikka kuka sanois mitä. En väitä että tapani olisi oikeampi kuin jonkun muun, kun hyväksyttäisiin se tosiasia että tapoja on yhtä monta kuin kuskeja

      • henkilöautonkin

        käymään kun Baariin menet?


      • työnanta..
        henkilöautonkin kirjoitti:

        käymään kun Baariin menet?

        Hyvin sanottu. Vit.t jättää. Se kun on omasta
        pussista pois. Firman autolla kun ajelee niin ei oo mitään väliä: ei tarvi itte sitä hukkaan kulunutta ainetta maksaa. Mut auta armias jos tilistä puuttuu vaikka yhen tunnin iltavuorolisä niin sillon huudetaan lakimietä ja liitoa apuun.
        Toisaalta aika moni "rekkamies" on akka miesten vaatteissa. Miten sen autonkaan osais sammuttaa... Se kun on vissiin aina veivattava käyntiin.... Rankkaa hommaa kääntää avaimesta...


      • itkupilli,
        työnanta.. kirjoitti:

        Hyvin sanottu. Vit.t jättää. Se kun on omasta
        pussista pois. Firman autolla kun ajelee niin ei oo mitään väliä: ei tarvi itte sitä hukkaan kulunutta ainetta maksaa. Mut auta armias jos tilistä puuttuu vaikka yhen tunnin iltavuorolisä niin sillon huudetaan lakimietä ja liitoa apuun.
        Toisaalta aika moni "rekkamies" on akka miesten vaatteissa. Miten sen autonkaan osais sammuttaa... Se kun on vissiin aina veivattava käyntiin.... Rankkaa hommaa kääntää avaimesta...

        et siis "Isäntänä" ymmärrä omaa parastasi,ei sitä isoa konetta saa ihan heti sammuttaa,etenkään jos on kuormattuna,kyllä se kuski voi olla oikeassa siinä asiassa ja säästää tulevaa koneremonttia välttäen. Taidat olla näitä uusia "ISÄNTIÄ" kun et asioita ymmärrä,otat Vihreiden höpötykset todesta.


      • noita edellisiä
        itkupilli, kirjoitti:

        et siis "Isäntänä" ymmärrä omaa parastasi,ei sitä isoa konetta saa ihan heti sammuttaa,etenkään jos on kuormattuna,kyllä se kuski voi olla oikeassa siinä asiassa ja säästää tulevaa koneremonttia välttäen. Taidat olla näitä uusia "ISÄNTIÄ" kun et asioita ymmärrä,otat Vihreiden höpötykset todesta.

        Siis, en ole noita edellisiä kommentoijia, mutta ehkä tämmönen "uusi isäntä".
        Jos autolla käytetään paljon tyhjäkäyntiä kulutus ero päivässä helposti kymmenen litraa jopa viisitoita litraa .Näkyy usein 2-3 litraa/100 km eroina kuskien välillä ja kun katsot tarkemmin tietokoneelta usein ero juuro tyhjäkäynti kulutuksessa.
        ps. noi vanhat isännät korvautuu parin vuoden päästä kabotaasin ansiosta Balteilla ja Puolalaisilla, siis tarkoitaa että nyky järjestelmiin sopeutumaton kuljettajakin kohta tekee töitä samalla hinnalla kun vaikka Puolalaiset joiden keskipalkkaa 500 EUR/kk.


      • millään voi
        noita edellisiä kirjoitti:

        Siis, en ole noita edellisiä kommentoijia, mutta ehkä tämmönen "uusi isäntä".
        Jos autolla käytetään paljon tyhjäkäyntiä kulutus ero päivässä helposti kymmenen litraa jopa viisitoita litraa .Näkyy usein 2-3 litraa/100 km eroina kuskien välillä ja kun katsot tarkemmin tietokoneelta usein ero juuro tyhjäkäynti kulutuksessa.
        ps. noi vanhat isännät korvautuu parin vuoden päästä kabotaasin ansiosta Balteilla ja Puolalaisilla, siis tarkoitaa että nyky järjestelmiin sopeutumaton kuljettajakin kohta tekee töitä samalla hinnalla kun vaikka Puolalaiset joiden keskipalkkaa 500 EUR/kk.

        niin paljon kuluttaa jos koneen lämpöä tasataan noin 5 min, kovan kuormituksen jälkeen,mieti nyt itsekkin. Ei ne nykykoneet niin kehittyneitä ole että fysiikan ja kemian lakeja kumoaisivat,metalliseosten olessa kysymyksessä,olen niistä vähän lukenut oppikirjoja,paremmin sopisi käyttää vielä pidempään kuin 5min,eli kyllä siinä kahvit juo. Ei kai kukaan pidempiä aikoja turhaa käytä. Mutta onhan se hyvä merkkikorjaamoille,jos heti sammuttaa,ei se yksi kerta mitään mutta jos niin tekee aina niin kone kyllä kajahtaa ennen aikaisesti.


      • Suomeksi
        noita edellisiä kirjoitti:

        Siis, en ole noita edellisiä kommentoijia, mutta ehkä tämmönen "uusi isäntä".
        Jos autolla käytetään paljon tyhjäkäyntiä kulutus ero päivässä helposti kymmenen litraa jopa viisitoita litraa .Näkyy usein 2-3 litraa/100 km eroina kuskien välillä ja kun katsot tarkemmin tietokoneelta usein ero juuro tyhjäkäynti kulutuksessa.
        ps. noi vanhat isännät korvautuu parin vuoden päästä kabotaasin ansiosta Balteilla ja Puolalaisilla, siis tarkoitaa että nyky järjestelmiin sopeutumaton kuljettajakin kohta tekee töitä samalla hinnalla kun vaikka Puolalaiset joiden keskipalkkaa 500 EUR/kk.

        että Finski kuskeja ei enää tarvita,eikä muutaman auton omistajakuskejakaan,ehkä näin on tarkoituskin kuljetusliikkeet kasvavat ja lukumäärä vähenee huomattavassa määrin.


      • ero muodostuu
        millään voi kirjoitti:

        niin paljon kuluttaa jos koneen lämpöä tasataan noin 5 min, kovan kuormituksen jälkeen,mieti nyt itsekkin. Ei ne nykykoneet niin kehittyneitä ole että fysiikan ja kemian lakeja kumoaisivat,metalliseosten olessa kysymyksessä,olen niistä vähän lukenut oppikirjoja,paremmin sopisi käyttää vielä pidempään kuin 5min,eli kyllä siinä kahvit juo. Ei kai kukaan pidempiä aikoja turhaa käytä. Mutta onhan se hyvä merkkikorjaamoille,jos heti sammuttaa,ei se yksi kerta mitään mutta jos niin tekee aina niin kone kyllä kajahtaa ennen aikaisesti.

        kulutus ero kyllä totta, mutta tuleekin juuri siitä että kunnollinen kuski ei poistu autolta jos ei lukittu ja sammutettu, siis yleensä tuo 5 min aivan maks ja yleensä puhutaan korkeintaan 1-2 min. nämä toiset taas usein käyttää lähes ympäri vuorokauden jolloin turhaa tyhjäkäyntiä vuorokaudessa kerääntyy tunti kausia, yllättävän harva on siitä välistää.
        Käsityksesi kone tekniikasta on kyllä vanhentunut ja alunperinkin puutteellinen, kone remontteja tehdään, enemmän liian tyhjäkäynnin vuoksi, kone käy tällöin liian kylmänä. Itselläkin on koneinsinöörin tausta ja pääaineenna laskettiin diesel moottorin työkierto ja rakenteet, vaikka kuljetus yrittäjänä nykyään töitä teenkin.


      • irtoperä
        Suomeksi kirjoitti:

        että Finski kuskeja ei enää tarvita,eikä muutaman auton omistajakuskejakaan,ehkä näin on tarkoituskin kuljetusliikkeet kasvavat ja lukumäärä vähenee huomattavassa määrin.

        Kun puhut irtoperä liikenteestä niin juuri näin on.
        katsoppa vaikka lyypekin/traven satamassa meilkein kaikki autot puolan kilvissä, vaikka ovessa saksalaisten ja muiden keski europpalaisten firmojen nimiä, tuskin niissä sakemanni kuskeja on.
        Suomessa kabotaasi vapautuu parin vuoden päästä, eilen ja toissapäivänä esitetyssä ohjelmassa liikenneministeriön edustaja sanoi että halvat rahdit on muun yhteiskunnan etu.
        Kun puhutaan jakelu tai muusta Tarkkaan aikataulutetusta liikenteestä, jossa kuljettajan täytyy osata noudattaa ohjeita, ja ymmärtää kuitenkin itsenäisesti erilaiset tilanteet ja pystyä fiksusti kommunikoimaan asiakkaiden kanssa jne, jne. kyllä suomalainen on kova sana, mutta entiset irtoperä miehet harvoin sopeutuu.


      • stycke
        irtoperä kirjoitti:

        Kun puhut irtoperä liikenteestä niin juuri näin on.
        katsoppa vaikka lyypekin/traven satamassa meilkein kaikki autot puolan kilvissä, vaikka ovessa saksalaisten ja muiden keski europpalaisten firmojen nimiä, tuskin niissä sakemanni kuskeja on.
        Suomessa kabotaasi vapautuu parin vuoden päästä, eilen ja toissapäivänä esitetyssä ohjelmassa liikenneministeriön edustaja sanoi että halvat rahdit on muun yhteiskunnan etu.
        Kun puhutaan jakelu tai muusta Tarkkaan aikataulutetusta liikenteestä, jossa kuljettajan täytyy osata noudattaa ohjeita, ja ymmärtää kuitenkin itsenäisesti erilaiset tilanteet ja pystyä fiksusti kommunikoimaan asiakkaiden kanssa jne, jne. kyllä suomalainen on kova sana, mutta entiset irtoperä miehet harvoin sopeutuu.

        Aika rajua tekstiä Liikenne- ja Viestintäministeriön tyypiltä. Ymmärtäisin jos joku Kauppa- ja Teollisuusministeriön edustaja puhuisi noin halvoista rahdeista, mutta LVM:n...no, sittenpä nähdään mitä halvalla saadaan, onnittelut etukäteen.


      • pääviesti
        stycke kirjoitti:

        Aika rajua tekstiä Liikenne- ja Viestintäministeriön tyypiltä. Ymmärtäisin jos joku Kauppa- ja Teollisuusministeriön edustaja puhuisi noin halvoista rahdeista, mutta LVM:n...no, sittenpä nähdään mitä halvalla saadaan, onnittelut etukäteen.

        tuli toki sivulausessa kun prässättiin miksi kuljetukset päästetään ulkolaisille firmoille.


      • stycke kirjoitti:

        Aika rajua tekstiä Liikenne- ja Viestintäministeriön tyypiltä. Ymmärtäisin jos joku Kauppa- ja Teollisuusministeriön edustaja puhuisi noin halvoista rahdeista, mutta LVM:n...no, sittenpä nähdään mitä halvalla saadaan, onnittelut etukäteen.

        tässä linkki ohjelmaan, sieltä a-plus ja ruksi esitys tapaan, 8 min kohdalta alkaa aihe.
        Sunnuntaina tulee YLE24 digi kanavalta klo 20.10
        uusinta.

        http://www.yle.fi/yle24/videosali/index.php?a=11&t=1&q=4


      • siksi
        työnanta.. kirjoitti:

        Hyvin sanottu. Vit.t jättää. Se kun on omasta
        pussista pois. Firman autolla kun ajelee niin ei oo mitään väliä: ei tarvi itte sitä hukkaan kulunutta ainetta maksaa. Mut auta armias jos tilistä puuttuu vaikka yhen tunnin iltavuorolisä niin sillon huudetaan lakimietä ja liitoa apuun.
        Toisaalta aika moni "rekkamies" on akka miesten vaatteissa. Miten sen autonkaan osais sammuttaa... Se kun on vissiin aina veivattava käyntiin.... Rankkaa hommaa kääntää avaimesta...

        Se vartti koska kone kestää paremmin kun ei sitä jatkuvasti sammutella käynnistellä ja näin ollen menetetty aine tulee kestoiässä takas. Kyllä kuljetusyrittäjän ainakin tämän verran on laskea osattava


      • unohdin
        siksi kirjoitti:

        Se vartti koska kone kestää paremmin kun ei sitä jatkuvasti sammutella käynnistellä ja näin ollen menetetty aine tulee kestoiässä takas. Kyllä kuljetusyrittäjän ainakin tämän verran on laskea osattava

        Kertoa että juuri sen lukituksen takia jokaisessa meikäläisen autossa on kahdet avaimet että saa lukkoon vaikka käy


      • perää
        siksi kirjoitti:

        Se vartti koska kone kestää paremmin kun ei sitä jatkuvasti sammutella käynnistellä ja näin ollen menetetty aine tulee kestoiässä takas. Kyllä kuljetusyrittäjän ainakin tämän verran on laskea osattava

        tietosi on vanha tarina jossa ei todellisuus pohjaa.


      • vainn
        perää kirjoitti:

        tietosi on vanha tarina jossa ei todellisuus pohjaa.

        Siis kyllä tuossa asiassa on perää. Ja jos väität vanhaksi faktaksi, niin fysiikan lait pätee edelleen vanhojen aikojen malliin.


      • ollut aiemminkaan
        vainn kirjoitti:

        Siis kyllä tuossa asiassa on perää. Ja jos väität vanhaksi faktaksi, niin fysiikan lait pätee edelleen vanhojen aikojen malliin.

        ei siinä ole ollut ennenkään perää, mutta vanha höhöpö juttu. Johon monet uskoo, mutta ei enään kovin monet alle eläke iän olevat.


      • kesälläkin
        siksi kirjoitti:

        Se vartti koska kone kestää paremmin kun ei sitä jatkuvasti sammutella käynnistellä ja näin ollen menetetty aine tulee kestoiässä takas. Kyllä kuljetusyrittäjän ainakin tämän verran on laskea osattava

        auton käymään, kun menet kahville? Jos vastaat tähän kysymykseen et, niin teet sen vain talvella, jotta hytti olisi lämmin palatessasi. Jos vastaat kyllä niin sitten en voi muuta sanoa, kun "olet todella tyhmä". Autonkuljettajana ja ex. asentajana voin sanoa, että tyhjäkäynnistä ei ole mitään hyötyä.


      • selvä+
        kesälläkin kirjoitti:

        auton käymään, kun menet kahville? Jos vastaat tähän kysymykseen et, niin teet sen vain talvella, jotta hytti olisi lämmin palatessasi. Jos vastaat kyllä niin sitten en voi muuta sanoa, kun "olet todella tyhmä". Autonkuljettajana ja ex. asentajana voin sanoa, että tyhjäkäynnistä ei ole mitään hyötyä.

        Kyllä se hytti kylmällä pysyy lämpimänä auton käydessä. En ole aiempi kirjoittaja, mutta annan myös käydä auton kahvitaukojen ajan. Auton omistajakin tekee samoin, joten tuskin siitä moitteita saan. Eikä auton kulutus vartin tyhjäkäynnillä ole iso.


      • kylläkin
        selvä+ kirjoitti:

        Kyllä se hytti kylmällä pysyy lämpimänä auton käydessä. En ole aiempi kirjoittaja, mutta annan myös käydä auton kahvitaukojen ajan. Auton omistajakin tekee samoin, joten tuskin siitä moitteita saan. Eikä auton kulutus vartin tyhjäkäynnillä ole iso.

        Siis käytät autoa turhaan kaksi kertaa päivässä ,a' 15 min yhteensä 30 min/päivä.
        Vuodessa on työpäiviä noin 220, joten käytät autoa 220 x 30 min = 6600 min = 110 tuntia = 4,5 vuorokautta turhaan. En tiedä paljonko joutokäynnissä kuluu polttoainetta, mutta kuitenkin satoja litroja


      • oikeasti hyväksyy
        kylläkin kirjoitti:

        Siis käytät autoa turhaan kaksi kertaa päivässä ,a' 15 min yhteensä 30 min/päivä.
        Vuodessa on työpäiviä noin 220, joten käytät autoa 220 x 30 min = 6600 min = 110 tuntia = 4,5 vuorokautta turhaan. En tiedä paljonko joutokäynnissä kuluu polttoainetta, mutta kuitenkin satoja litroja

        jos todellakin työn antajasi hyväksyy toimintasi voit haistattaa tämän palstan keskustelijoille ja muille vittuilijoille, kun tulee ensimmäinen virallinen virhe maksu asiasta voit ottaa esille kumpi maksaa.
        Toisaalta asia on niin että kunnollisista kuljettajista on kova pula jos tyhjäkäynnin käyttämis tarve on ainoa heikkoutesi ja vielä yhteinen työnantajasi kanssa on teillä varmasti hommat kunnossa.


      • Hoii
        oikeasti hyväksyy kirjoitti:

        jos todellakin työn antajasi hyväksyy toimintasi voit haistattaa tämän palstan keskustelijoille ja muille vittuilijoille, kun tulee ensimmäinen virallinen virhe maksu asiasta voit ottaa esille kumpi maksaa.
        Toisaalta asia on niin että kunnollisista kuljettajista on kova pula jos tyhjäkäynnin käyttämis tarve on ainoa heikkoutesi ja vielä yhteinen työnantajasi kanssa on teillä varmasti hommat kunnossa.

        Ei joutokäynnistä huoltoasemien pihalla sakoteta. Poliisit ovat asian todenneet.


      • aavistuksen tyhmä
        Hoii kirjoitti:

        Ei joutokäynnistä huoltoasemien pihalla sakoteta. Poliisit ovat asian todenneet.

        jos vähänkin luit jutun


      • Naftat
        kylläkin kirjoitti:

        Siis käytät autoa turhaan kaksi kertaa päivässä ,a' 15 min yhteensä 30 min/päivä.
        Vuodessa on työpäiviä noin 220, joten käytät autoa 220 x 30 min = 6600 min = 110 tuntia = 4,5 vuorokautta turhaan. En tiedä paljonko joutokäynnissä kuluu polttoainetta, mutta kuitenkin satoja litroja

        No ei montaa sataa litraa vuodessa mene. Et ainakaan ole autokuski, kun luulet tyhjäkäynnin vievän niin jumalattomasti polttoainetta.


      • tyhhmä
        aavistuksen tyhmä kirjoitti:

        jos vähänkin luit jutun

        Poliisi ei katsos sakota huoltoasemien pihassa. Vai oletko joskus nähnyt?


      • väärin
        Naftat kirjoitti:

        No ei montaa sataa litraa vuodessa mene. Et ainakaan ole autokuski, kun luulet tyhjäkäynnin vievän niin jumalattomasti polttoainetta.

        Muista niin esim. FH 12 460 kulutus tyhjäkäynnillä on jotain 2-3 l/h. Eli 15 min käynti kuluttaa 0,5-0,75 litraa. Neljä kertaa päivässä kahvilla 15 min kerralla, kuluttaa päivässä sen 2-3 litraa. 10 päivässä 20-30 litraa, 100 päivässä 200-300 litraa 300 päivässä 600-900 litraa. Ja jos polttoaine maksaa noin 95 senttiä/ litra = 570-855 € vuodessa. Vain siksi, että sinulla olisi lämmin hytti. Sinulla on todella hyvä ja ymmärtäväinen isäntä pidä hänestä hyvää huolta.


      • *tietoviisas*
        väärin kirjoitti:

        Muista niin esim. FH 12 460 kulutus tyhjäkäynnillä on jotain 2-3 l/h. Eli 15 min käynti kuluttaa 0,5-0,75 litraa. Neljä kertaa päivässä kahvilla 15 min kerralla, kuluttaa päivässä sen 2-3 litraa. 10 päivässä 20-30 litraa, 100 päivässä 200-300 litraa 300 päivässä 600-900 litraa. Ja jos polttoaine maksaa noin 95 senttiä/ litra = 570-855 € vuodessa. Vain siksi, että sinulla olisi lämmin hytti. Sinulla on todella hyvä ja ymmärtäväinen isäntä pidä hänestä hyvää huolta.

        Kulutus on siis noin pieni! Eli tyhjäkäynnin merkitys on mitätön verrattuna ajotapaan liittyviin säästömahdollisuuksiin. Aika kalliiksi muuten arvioit dieselin hinnan. No, kyllähän se vielä noinkin paljon tulee kirpaisemaan.


      • idiooooootti
        *tietoviisas* kirjoitti:

        Kulutus on siis noin pieni! Eli tyhjäkäynnin merkitys on mitätön verrattuna ajotapaan liittyviin säästömahdollisuuksiin. Aika kalliiksi muuten arvioit dieselin hinnan. No, kyllähän se vielä noinkin paljon tulee kirpaisemaan.

        Jos nuo rahat olisi sinun kukkarosta pois niin olisi kyllä tosi kallista.


      • -laskeskelija-
        idiooooootti kirjoitti:

        Jos nuo rahat olisi sinun kukkarosta pois niin olisi kyllä tosi kallista.

        Tuo kulu oli laskettu yläkanttiin mm. naftan todellisen kustannuksen osalta, lisäksi polttoaine on poisto, joten kyseessä on aivan mitätön summa auton kokonaiskuluissa.


      • asentajarasseli
        väärin kirjoitti:

        Muista niin esim. FH 12 460 kulutus tyhjäkäynnillä on jotain 2-3 l/h. Eli 15 min käynti kuluttaa 0,5-0,75 litraa. Neljä kertaa päivässä kahvilla 15 min kerralla, kuluttaa päivässä sen 2-3 litraa. 10 päivässä 20-30 litraa, 100 päivässä 200-300 litraa 300 päivässä 600-900 litraa. Ja jos polttoaine maksaa noin 95 senttiä/ litra = 570-855 € vuodessa. Vain siksi, että sinulla olisi lämmin hytti. Sinulla on todella hyvä ja ymmärtäväinen isäntä pidä hänestä hyvää huolta.

        Et alakanttiin ainakaan ole tyhjäkäynnin tuntikuluja laskenut.


      • omasta pussista
        -laskeskelija- kirjoitti:

        Tuo kulu oli laskettu yläkanttiin mm. naftan todellisen kustannuksen osalta, lisäksi polttoaine on poisto, joten kyseessä on aivan mitätön summa auton kokonaiskuluissa.

        Niin, kun summaa ei tarvitse maksaa omasta pussista, niin hällä väliä. Kyseessä on kylläkin ihan turha kuluerä, sillä tyhmäkäyntiin mennyt raha on suoraan pois firman tuloksesta. Jos tyhmäkäyntiin menee polttoainekuluina noin 1000 euroa vuodessa autoa kohden, niin isommalla firmalla turha kulu on kymmeniä tuhansia euroa vuodessa (Herätys omistajat!!!). Lisäksi tyhmäkäynti kuluttaa myös autoa, jonka kustannus voi olla huomattavasti suurempi...


    • kuormavaunukuski

      mutta kuumaa moottoria ei saa sammuttaa heti ajon jälkeen ja kuka viittii odotella esim.5 minuuttia autossa,johan sinä aikana rivakampi ukko käy kahvit hörppimässä.

      • työnanta..

        ...elää vahvasti. Kertokaa nyt joku mihin h...tiin toi väite perustuu. Mä väitän että se kuuma motti pysätyy 100% varmasti kun "rahtarin" työpäivä päättyy. Kummasti se vaan aamulla taas hörähtää tulille kun vuoro alkaa. Pas..puhetta siis väitän minä...


      • puhetta

        Olin talossa töissä jossa oli yli 100 autoa ja siellä korjaamopäällikkö sanoi ettei ole yhtään autoa vielä hajonnut sen tähden että kuski on sen sammuttanut. Vitut sitä ei tartte jäähdytellä! Lukeeko jossain käsikirjassa että pitää jäähdyttää???


      • mutta

        tarina ikivanha, väitettiin että mäntien pitää saada jäähtyä ja lämpöjen tasaantua , ettei leikkaa kiinni, mutta tarina sisältää tekniikan kannalta epä johdonmukaisuuksia.
        Jo pikkupoikana ollessani isän maito autossa, oli ongelmia kun maitopumpun takia tuli paljon tyhjäyntiä ja kone (perkins) ei tykänny siitä.
        Nyky koneet saa ja pitää varmasti sammuttaa kun auto seisoo odottamassa.


      • Durak

        Eikö olisi parempi,että ainakin sen 15 minuuttia se tauko kestäisi,koska lyhyempiä taukoja eivät konstaapelit edes tauoiksi laske??!!


      • Durak
        työnanta.. kirjoitti:

        ...elää vahvasti. Kertokaa nyt joku mihin h...tiin toi väite perustuu. Mä väitän että se kuuma motti pysätyy 100% varmasti kun "rahtarin" työpäivä päättyy. Kummasti se vaan aamulla taas hörähtää tulille kun vuoro alkaa. Pas..puhetta siis väitän minä...

        Miten muuten kukaan,koskaan,missään pystyy todistamaan,että mahdollinen moottoririkko johtuu vain ja ainoastaan siitä,että moottori on sammutettu liian nopeasti??!!


      • Turbon
        työnanta.. kirjoitti:

        ...elää vahvasti. Kertokaa nyt joku mihin h...tiin toi väite perustuu. Mä väitän että se kuuma motti pysätyy 100% varmasti kun "rahtarin" työpäivä päättyy. Kummasti se vaan aamulla taas hörähtää tulille kun vuoro alkaa. Pas..puhetta siis väitän minä...

        takia täytyy niitä lämpöjä tasata. Turbossa 1000 astetta lämpöa ja kierroksia 50000, sammuta moottori niin öljynkierto lakkaa mutta turbo jatkaa pyörimistään mutta ei kauan. Leikkaa kiinni. Vanhemmissa volvoissa (vanhemmat F-sarjalaiset) oli ongelmana, jos käytit liian kauan tyhjäkäynnillä niin kone leikkasi kiinni. Sylinteriin ruiskutettu polltoaine huuhteli öljyn pois. Suoraan sanottuna sillä tyhjäkäynnillä ei ole mitään hyötyä, jos ei aivan kuumalla moottorilla tule baarin pihaan. ja silloinkin riittää parin minutin tyhjäkäynti. PS. tyhjäkäynti on vanha sana, nykyinen on joutokäynti.


    • Rahtarisika

      Joskus 70-l oli oikeasti monilla se luulo, että koneen sammuttaminen ja käynnistäminen kuluttaa moottoria enemmän kuin tyhjäkäynti. Eiköhän syy ole ihan asenteessa - ei se sen lämpimämpänä pysy jos antaa jolkottaa. Vituttaa turha tyhjäkäynti

    • Tex-Ago

      Hyvä,että tästä turhasta moottorin käyttämisestä pidetään juttua yllä.Olen näillä foorumeilla muutamaan kertaan kysellyt,josko joku voisi kertoa yhdenkin järkevän syyn,miksei sitä moottoria voi sammuttaa tauon ajaksi.On selvää,että mikäli moottoria on voimakkaasti kuormitettu ennen pysähdystä,niin minuutin,parin jäähdytyskäyttö on ihan ok,mutta se makkaraperunoiden syöntiin kuluvan puolituntisen ajaksi käymään jättäminen,niin sille ei yhtään oikeasti järkevää syytä ole kukaan pystynyt antamaan!
      Käynnistykseen kulutetun virtamäärän lataamiseen kuluva polttoainemäärä on täysin olematon.Myöskään starttimoottorin kuluminen on varmasti täysin teoreettinen säästö.Webastolla(tai taukolämmittimellä)pysyy koppi lämpimänä tauon ajan ja kuluttaa polttoainetta varmasti vähemmän,kuin moottorin louskuttaminen.Ja jos rahtispeden yleiskunto on niin huono,ettei kuumalla ilmalla pysty lähtemään ajamaan autoa,jonka hyttiä ei ole keinotekoisesti ilmastointilaitteella jäähdytetty,niin onko kaveri silloin fyysisesti edes tarpeeksi terve yleensäkään ajamaan tiellä muun liikenteen seassa?!Ja mikäli paineilmajärjestelmä on niin huonossa kunnossa,että ennen kuin autolla pääsee liikkeelle,sitä joutuu käyttämään huomattavan kauan,niin miten tuollainen auto voi olla liikenteessä lainkaan!?
      Eihän tämä epäkohta ole mikään mailmanrauhaa uhkaava tekijä,mutta kun sille tyhjäkäyttämiselle ei kertakaikkiaan ole mitään oikeasti järkevää syytä,niin miksi moottorin pitää antaa tupruttaa kitkerää savua baarien pihoilla ja miksi sitä polttoainetta pitää kuluttaa turhaan?Vai onko se vieläkin liian halpaa??
      Väitän,että tuo turhatyhjäkäyttö on vain typerä tapa joka on seurannut ammattikuljettajien mukana kaukaa menneisyydestä.

      • Juise

        on iha oikee pointti tossa viestissä mutta miks sun pitää vittuilla kokoaja? Ei kaikkii autokuskit oo spedejä joide pääasiallinen ruokavalio on lihiksiä ja makkaraa.


      • Tex-Ago
        Juise kirjoitti:

        on iha oikee pointti tossa viestissä mutta miks sun pitää vittuilla kokoaja? Ei kaikkii autokuskit oo spedejä joide pääasiallinen ruokavalio on lihiksiä ja makkaraa.

        Vittuilua???Missä kohtaa?Jos tarkoitat spede-sanaa,niin on ikävää jos noin pienestä joku vetää herneitä nenään.Oisko rekka-pena sitten vähemmän vittuileva nimitys?Tai rekka-raili?Tai lava-jaana?
        Ja mitä ruokavalioon tulee,niin senverran on tullut nähtyä autonkuljettajien lautasille,että kyllä makkaraperunat ovat sitä tavallisinta ruokaa.Myös lihapiirakat ja makkarat näyttäis maistuvan.Tai mitä nyt kaverien ulkonäöstä ja keskivartalosta voi päätellä,niin eipä paljoa tule syötyä ns.kevyempää ruokavaliota.Mutta se taas ei mulle kuulu mitä muut syövät.Eikä ne asiat kuulu tälle palstalle.
        Ps.Eräs ravintoterapeutti laski jossain lehdessä,että kun katsoo mitä makkaraperuna-annosten ravintoarvot pitää sisällään,niin on hyvä pitää mielessä,että pyöreästi joka kolmas makkaran palanen on 100% rasvaa!


      • Juise
        Tex-Ago kirjoitti:

        Vittuilua???Missä kohtaa?Jos tarkoitat spede-sanaa,niin on ikävää jos noin pienestä joku vetää herneitä nenään.Oisko rekka-pena sitten vähemmän vittuileva nimitys?Tai rekka-raili?Tai lava-jaana?
        Ja mitä ruokavalioon tulee,niin senverran on tullut nähtyä autonkuljettajien lautasille,että kyllä makkaraperunat ovat sitä tavallisinta ruokaa.Myös lihapiirakat ja makkarat näyttäis maistuvan.Tai mitä nyt kaverien ulkonäöstä ja keskivartalosta voi päätellä,niin eipä paljoa tule syötyä ns.kevyempää ruokavaliota.Mutta se taas ei mulle kuulu mitä muut syövät.Eikä ne asiat kuulu tälle palstalle.
        Ps.Eräs ravintoterapeutti laski jossain lehdessä,että kun katsoo mitä makkaraperuna-annosten ravintoarvot pitää sisällään,niin on hyvä pitää mielessä,että pyöreästi joka kolmas makkaran palanen on 100% rasvaa!

        tollanen yleistäminen, et oo kyllä ainoa tällä foorumilla.


      • nähty
        Tex-Ago kirjoitti:

        Vittuilua???Missä kohtaa?Jos tarkoitat spede-sanaa,niin on ikävää jos noin pienestä joku vetää herneitä nenään.Oisko rekka-pena sitten vähemmän vittuileva nimitys?Tai rekka-raili?Tai lava-jaana?
        Ja mitä ruokavalioon tulee,niin senverran on tullut nähtyä autonkuljettajien lautasille,että kyllä makkaraperunat ovat sitä tavallisinta ruokaa.Myös lihapiirakat ja makkarat näyttäis maistuvan.Tai mitä nyt kaverien ulkonäöstä ja keskivartalosta voi päätellä,niin eipä paljoa tule syötyä ns.kevyempää ruokavaliota.Mutta se taas ei mulle kuulu mitä muut syövät.Eikä ne asiat kuulu tälle palstalle.
        Ps.Eräs ravintoterapeutti laski jossain lehdessä,että kun katsoo mitä makkaraperuna-annosten ravintoarvot pitää sisällään,niin on hyvä pitää mielessä,että pyöreästi joka kolmas makkaran palanen on 100% rasvaa!

        kaiken maaliman TEX(wannabewiller?)in mollukoita, että voin sanoa, että kaikilla on punainen niska ja väärät sääret ja ne syö papuja ja nussii lehmiä ja gluglugluu.

        Ja jos rahtareiden syömiset eivät kuulu tälle palstalle, niin mitä helvettiä varten sinun niistä täällä pitää sitten jauhaa?? Sinä täällä ensimmäisenä, hyvä Tex-Ape, niistä aloitit keskustelun..


    • Jotta öljyt pysyisi vetreänä

    Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      58
      3918
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2407
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2174
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      142
      2103
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      424
      1484
    6. 79
      1251
    7. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      140
      1235
    8. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1155
    9. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      92
      1146
    10. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      56
      1100
    Aihe