Auttakaa!
Olen muuttamassa työn vuoksi paikkakunnalta toiselle ja nyt näyttää vuokra-asunnoissa olevan järjestään muotia lemmikkienpitokielto. Minulla on koira joka ei pentunakaan ole tehnyt vahinkoa mitään järsimällä.
Mitkä ovat sanktiot jos "salakuljetan" koirani uuteen asuntoon? Miten paljon vuokralaisen elämään voi puuttua? Onko vuokra-asunnon etsijällä oikeusturvaa? Osaako kukaan vastata?
Eräs asunnontarjoaja sanoi että jos tallettaa pankkiin 20 000 markkaa vastaavan summan vahinkojen varalle niin sitten saa muuttaa koiran kanssa. Voihan lemmikittömillekin sattua vahinkoja! Entäs lapset (seiniin piirtely) ja huonekasvit (kasteluvesi)?
lemmikkikielto vuokra-asunnossa?
26
4656
Vastaukset
- 3 koiraa
Itselle kun on noita otuksia kertynyt en edes viitsinyt kysellä vuokrataloja vaan ostin oman. Aika näyttää oliko taloudellisesti fiksu ratkaisu, mutta eipähän voi vuokranantaja valittaa. Luulen että etenkin yksityisille saa ihan turhaan vakuutella koiran hyvätapaisuutta jos mielipide on etukäteen, että ei koiria. Eli kannattaa siis kääntyä suurempien firmojen puoleen. Esimerkiksi uusimmassa Koiramme-lehdessä sanottiin ettei esim. VVO ei kysele lemmikkien perään.
- kissojen emäntä
Näin se on, yksityiset kieltävät kaiken minkä voivat. Suuremmat omistajatahot (kuten säätiöt) eivät ole minulta edes kyselleet, onko minulla lemmikkejä. Onhan nimittäin itsestään selvää, että jos rikkoo vuokra-asunnon, poislähtiessä on maksettava tekosensa. Vahinkoja voi sattua myös ihmisille, ja sattuukin.
Vuosia sitten, kun etsin asuntoa, minulle kävi näin. Olin jo keskustellut muutamaankin otteeseen puhelimen välityksellä eräästä yksityisen omistamasta asunnosta, siis vuokrausaikeissa. Kaikki tuntui jo olevan ok, mutta sitten jostain syystä kysäisin, että ei kai ole väliä, kun minulla on kaksi kissaa. Voi hyvä tavaton mitä siitä seurasi. Ihan normaalilta kuulostanut nainen alkoi kimittää superkovalla äänellä - siis ihan oikeasti kimittää - että eläimiä, eläimiä, voi kauheaa! Ne kuseksii joka paikkaan ja tätätätätt. Yritin siihen väliin ehtiä sanoa, että kissat ovat sisäsiistejä, mutta hän ei kuunnellut. Täydessä hysteriassa kimitti ja huusi, että ei eläimiä, ei eläimiä meidän asuntoon. Minä sitten sanoin huudon sekaan, että selvä, lopetetaan keskustelu tähän ja laitoin luurin alas. Myöhemmin nauratti. - eläimet kuriin
kissojen emäntä kirjoitti:
Näin se on, yksityiset kieltävät kaiken minkä voivat. Suuremmat omistajatahot (kuten säätiöt) eivät ole minulta edes kyselleet, onko minulla lemmikkejä. Onhan nimittäin itsestään selvää, että jos rikkoo vuokra-asunnon, poislähtiessä on maksettava tekosensa. Vahinkoja voi sattua myös ihmisille, ja sattuukin.
Vuosia sitten, kun etsin asuntoa, minulle kävi näin. Olin jo keskustellut muutamaankin otteeseen puhelimen välityksellä eräästä yksityisen omistamasta asunnosta, siis vuokrausaikeissa. Kaikki tuntui jo olevan ok, mutta sitten jostain syystä kysäisin, että ei kai ole väliä, kun minulla on kaksi kissaa. Voi hyvä tavaton mitä siitä seurasi. Ihan normaalilta kuulostanut nainen alkoi kimittää superkovalla äänellä - siis ihan oikeasti kimittää - että eläimiä, eläimiä, voi kauheaa! Ne kuseksii joka paikkaan ja tätätätätt. Yritin siihen väliin ehtiä sanoa, että kissat ovat sisäsiistejä, mutta hän ei kuunnellut. Täydessä hysteriassa kimitti ja huusi, että ei eläimiä, ei eläimiä meidän asuntoon. Minä sitten sanoin huudon sekaan, että selvä, lopetetaan keskustelu tähän ja laitoin luurin alas. Myöhemmin nauratti.omistajalla on oikeus kieltää elukoiden tuonti omaan asuntoon.elukan omistajat paskat välittää muiden omaisuudesta.
- kissojen emäntä
eläimet kuriin kirjoitti:
omistajalla on oikeus kieltää elukoiden tuonti omaan asuntoon.elukan omistajat paskat välittää muiden omaisuudesta.
Siksi en ole enää vuosikymmeniin edes katsonut yksityisten tekemiä asuntoilmoituksia. Eivät kelpaa minulle.
Etkös ymmärtänyt viestini vitsiä? Eikö tämä omistaja olisi voinut puhua normaalilla äänellä? Miksi hänen piti mennä päästään täysin sekaisin? - Rheanna
omistajalla on oikeus kieltää elukoiden tuonti omaan asuntoon.elukan omistajat paskat välittää muiden omaisuudesta.
Luulisin että eläinten omistajat välittävät keskimääräistä enemmän kun ovat vapaaehtoisesti ottaneet eläimen huolehdittavakseen. Ainahan siitä on kuluja - eläinlääkäri, varusteet, ruoka jne. Minun järkeni mukaan jokainen maksaa aiheuttamansa vahingon, oli lemmikkejä tai ei. Elämmekö eri maailmoissa? Se mikä minua ihmetyttää on tuo etukäteen luokitteleminen. Miten tarkkaan muut elämäntavat kysytään vahinkojen varalta?
- Antsa
Vuosia sitten, kun etsin asuntoa, minulle kävi näin. Olin jo keskustellut muutamaankin otteeseen puhelimen välityksellä eräästä yksityisen omistamasta asunnosta, siis vuokrausaikeissa. Kaikki tuntui jo olevan ok, mutta sitten jostain syystä kysäisin, että ei kai ole väliä, kun minulla on kaksi kissaa. Voi hyvä tavaton mitä siitä seurasi. Ihan normaalilta kuulostanut nainen alkoi kimittää superkovalla äänellä - siis ihan oikeasti kimittää - että eläimiä, eläimiä, voi kauheaa! Ne kuseksii joka paikkaan ja tätätätätt. Yritin siihen väliin ehtiä sanoa, että kissat ovat sisäsiistejä, mutta hän ei kuunnellut. Täydessä hysteriassa kimitti ja huusi, että ei eläimiä, ei eläimiä meidän asuntoon. Minä sitten sanoin huudon sekaan, että selvä, lopetetaan keskustelu tähän ja laitoin luurin alas. Myöhemmin nauratti....että tehdyt vahingot maksetaan. Itse kerran joutunut tappelemaan rahat ei pelkästään naarmutetusta vaan todella "raiskatusta" parketista ja revityistä tapeteista. Ei tuntunut vuokralaisen mielestä selvältä ollenkaan. Eli ei se kaikille selvää ole! Ja sai olla viimeinen kerta kun asuntoa vuokraan. Olkoon ennemmin vaikka tyhjillään.
- kissojen emäntä
Antsa kirjoitti:
...että tehdyt vahingot maksetaan. Itse kerran joutunut tappelemaan rahat ei pelkästään naarmutetusta vaan todella "raiskatusta" parketista ja revityistä tapeteista. Ei tuntunut vuokralaisen mielestä selvältä ollenkaan. Eli ei se kaikille selvää ole! Ja sai olla viimeinen kerta kun asuntoa vuokraan. Olkoon ennemmin vaikka tyhjillään.
Suurimmalle osalle vahinkojen korvaaminen on itsestäänselvyys. Kaikissa ihmisryhmissä on poikkeuksia.
- Juha
En sanoisi, että "elukoiden" omistajat on juuri se kyseinen ihmisryhmä joka ei välitä toisten omaisuudesta, vaan ihmiset ovat yksilöitä, toiset välittävät ja toiset eivät. Tänä päivänä vain tuntuu että se "ei välittävien" ryhmä kasvaa...Tähän voisi lopuksi vielä sanoa, että älkää ihmiset ottako kerrostaloihin koiria, harvat rodut viihtyvät sellaisissa elinolosuhteissa.
- koiranomistaja
Juha kirjoitti:
En sanoisi, että "elukoiden" omistajat on juuri se kyseinen ihmisryhmä joka ei välitä toisten omaisuudesta, vaan ihmiset ovat yksilöitä, toiset välittävät ja toiset eivät. Tänä päivänä vain tuntuu että se "ei välittävien" ryhmä kasvaa...Tähän voisi lopuksi vielä sanoa, että älkää ihmiset ottako kerrostaloihin koiria, harvat rodut viihtyvät sellaisissa elinolosuhteissa.
Keskustelu poikkeaa nyt alkuperäisistä uomistaan, mutta tuota "ei koiraa kerrostaloon" on ihan pakko kommentoida.Itse asun suurikokoisen koiran kanssa kerrostalossa eikä ongelmia ole ollut.Koiran viihtyminen ei ole asunnon koosta tms. kiinni, vaan siitä, mitä sen kanssa tehdään. Koira viihtyy siellä missä omistajakin,kunhan se saa tarpeeksi liikuntaa ja toimintaa.Toki koiraa voi olla vaivattomampi pitää omakotitalossa, mutta monesti lenkitys jääkin vähemmälle, kun ei ole aina pakko viedä erikseen k**i- ja p***alenkille...
- Sepe susi
Voi olla, että eläimesi ovat hyvätapaisia eivätkä tee asunnolle mitään vahinkoa.
Nykyään on allergisuutta paljon ja voi olla, että asunnon seuraava asukas on allerginen eläimille. On vuokraisännän kannalta aika ikävä tilanne jos uusi asukas sairastuu edellisen asukkaan eläimen takia.- Rheanna
No voiko vuokraisäntä kieltää sitten vieraat joilla on kotona lemmikkejä? Heidän vaatteissaan kulkee eläinpölyä paikasta toiseen.
Entäs hajuveden käyttö asunnossa tai hyasintit tai kalaruoan teko tai pähkinöiden syönti? Ymmärrän että allergisilla on vaikeutensa, mutta miten paljon muiden pitää heidän takiaan varoa?
Sitäpaitsi asunnothan siivotaan muuton jälkeen. - Näin on
voida ottaa esim. opiskelija-asuntoon lemmikkejä, koska eläimen hilse voi "pesiytyä" asuntoon pitkäksikin aikaa. Aina ei siis ole kyse siitä, että pelätään eläinten tekemiä tuhoja.
- koira minullakin
Näin on kirjoitti:
voida ottaa esim. opiskelija-asuntoon lemmikkejä, koska eläimen hilse voi "pesiytyä" asuntoon pitkäksikin aikaa. Aina ei siis ole kyse siitä, että pelätään eläinten tekemiä tuhoja.
Omistan koiran,mutta sen verran olen tarkka,jos vuokraisin asunnon,en lupaisi koiraihmiselle,kuin siinä tapauksessa,että tuntisin isännän ja koiran tavat.Muuten voi pahimmassa tapauksessa tulla ylimääräistä remonttia eteen.
- Juha
Rheanna kirjoitti:
No voiko vuokraisäntä kieltää sitten vieraat joilla on kotona lemmikkejä? Heidän vaatteissaan kulkee eläinpölyä paikasta toiseen.
Entäs hajuveden käyttö asunnossa tai hyasintit tai kalaruoan teko tai pähkinöiden syönti? Ymmärrän että allergisilla on vaikeutensa, mutta miten paljon muiden pitää heidän takiaan varoa?
Sitäpaitsi asunnothan siivotaan muuton jälkeen.Niin ja saahan koirat/kissat matkustaa linja-autossakin, jossa voi suurella todennäköisyydellä jollakin olla allergiaa, että ehkä eläinten kieltäminen mahdollisen tulevan asukkaan allergian takia on jo vähän "turhaa".
- Juha
Ennemminkin voisi kysyä, että onko vuokranantajalla tänä päivänä mitään oikeuksia! Vuokralaisista suuri osa(ei suurin)on yksiä perkeleen huijareita ja kaiken ilmaiseksi haluavia verenimijöitä, jotka pilaavat kunnollisten vuokralaisten maineen. Vuokra-isäntä ei voi mitenkään tietää aikooko vuokralainen koskaan maksaa ainuttakaan laskua, vaiko kenties aiheuttaa satojen tuhansien(mk)vesivahingon, tulipalon tai kenties pitää 20 asteen pakkasella pari viikkoa ulko-ovea auki jne. Olen itse seurannut tälläistä menoa lähisukulaiseni yrittäessä löytää kunnollisia vuokralaisia, joita on välillä ollutkin...Myös se, että olet koirastasi sitä mieltä että se ei ole aiheuttanut koskaan vahinkoa, voi tietenkin pitää paikkansa, tai sitten koirasi voi olla huonosti kasvatettu esim rottweiler joka kusee joka paikkaan ja järsii oven karmit pyöreäksi, sitähän vuokranantaja ei voi tietää. Mielestäni vuokranantajan oikeuksia pitäisi ehdottomasti lisätä ja vuokralaisen vähentää, sitten voisi rakentaa rikollisille/juopoille yms pohjasakalle jotka eivät hoida asioitaan, jonkinlaisia parakkeja vaikka kaatopaikan läheisyyteen, joita sitten voisivat mielin määrin tuhota ja jos tuhoavat niin saisivat itse korjata.
- kissojen emäntä
Toivon, ettei kukaan enää haluaisi vuokrata asuntoa yksityiseltä omistajalta.
- Juha
Toivon, ettei kukaan enää haluaisi vuokrata asuntoa yksityiseltä omistajalta.
Väitätkö, että kaikki vuokralaiset ovat kunnollisia, ettei tuollaista, mitä aiemmin kirjoitin tapahdu? Minä en väitä, että vuokranantajat olisivat kaikki luotettavia yms asialla on kaksi puolta, on kumminkin ihmisten omaisuudesta kyse.
- on
Olet tosiaan oikeassa,nykyään kaikki ilkeät ihmiset,toisen omaisuuden tuhoojat ja kaikkinainen rikollisuus rehottaa ja tuntuu kuin ei uskottais enää rehellistä ihmistä missään.Ja vuokranantajan rooli,en kadehdi heitä,kelle sattuu näitä asunnon tuhoojia kohdalle.Suomen lakiin pitäis saada kaikkiin pykäliin huima korotus.Sen paapomisen sijasta mitä tänään oikeuslaitos tekee rikollisille.En ymmärrä tällaista, saa vaan vihaiseksi.Eikä näista loiseläjistä kärsi,kun rehelliset ihmiset.
- kissojen emäntä
Juha kirjoitti:
Väitätkö, että kaikki vuokralaiset ovat kunnollisia, ettei tuollaista, mitä aiemmin kirjoitin tapahdu? Minä en väitä, että vuokranantajat olisivat kaikki luotettavia yms asialla on kaksi puolta, on kumminkin ihmisten omaisuudesta kyse.
En tietenkään väitä, mutta sinun asenteesi vaikuttaa siltä, että sinun mielestäsi vuokralaisissa on kaikissa jotain vikaa. Minulla itselläni on puolestaan ikäviä kokemuksia yksityisistä asuntojen vuokraajista. Kaihdankin nykyään heitä. En tahdo asua kenenkään yksityisen omistamassa asunnossa. Eikä onneksi tarvitsekaan.
- muikku
on kirjoitti:
Olet tosiaan oikeassa,nykyään kaikki ilkeät ihmiset,toisen omaisuuden tuhoojat ja kaikkinainen rikollisuus rehottaa ja tuntuu kuin ei uskottais enää rehellistä ihmistä missään.Ja vuokranantajan rooli,en kadehdi heitä,kelle sattuu näitä asunnon tuhoojia kohdalle.Suomen lakiin pitäis saada kaikkiin pykäliin huima korotus.Sen paapomisen sijasta mitä tänään oikeuslaitos tekee rikollisille.En ymmärrä tällaista, saa vaan vihaiseksi.Eikä näista loiseläjistä kärsi,kun rehelliset ihmiset.
mielestäni joka vuokrasopimuksessa lukee selkeästi ja molempien allekirjoittamana vuokran ehdot. ja mikäli vastuuta mahdollisista tuhoista käydään vuokralaisen puolelta väistelemään, vuokranantaja on todella vahvoilla.
eli minun kantani: jokainen vuokralainen tehköön miten haluaa, mutta on pidettävä mielessä, mihin sopimus velvoittaa, se tulee ajastaan kuitenkin eteen. itselläni on kahdesta kämpästä m**kvist vuokraisäntä vienyt syyttä vakuusrahat, eikä siihen ollut paljon vastaan sanomista. uhkailua sieltä vaan tuli, ja kuluttaja-asiamieshän ei auta jo päättyneiden vuokrasuhteitten selvittelyssä.
mitä teettekin, eläinten osalta tai muuten, kaikki sopimukset selkeinä ja kirjallisina, että jäisi mahdollisimman vähän porsaanreikiä!!
minäkään en enää yksityiselle muuttaisi, menköönkin rahat firmoille, mutta eipä ainakaan ihan suoraan jonkun ilkiön ruokapöytään tai penskojen leluvuoren jatkoksi samalla kun itse kituuttaa leipä ja vesi -linjalla....
- Rheanna
Olette kaikki osaltanne auttaneet minua selkiyttämään ajatuksiani. Päätän siis edelleen elää hyvässä maailmassa, en yritä salakuljettaa koiraani vaan luotan siihen että löydän vuokranantajan joka hyväksyy meidät molemmat.
Kevättalvisin terveisin Rheanna- TB
Koirat esim. saattavat naarmuttaa parketin. Asuin perheeni kanssa kerrostalossa, hissiä emme voineet käyttää koska koiranomistajat tietenkin kuljettivat sillä koiriaan. (perheessämme allergiaa) Itse en ymmärrä miksi ihmisen pitää ottaa koiria tai kissoja tai muita elukoita. Nykyään pitää koiranomistajan kerätä koiransa jätökset kadulta; harvemmin näkee. En ole eläinvihaaja, vaikka joku saattaa tästä tekstistä niin luullakkin. (Päinvastoin)
- mä vain
Meilläkin on kaksi kissaa, joista tuntui koituvan haittaa vuokra-asuntoa etsiessä. Nykyisessä asunnossa,jonka vuokrasimme yksityiseltä, oli myös kohta että ei lemmikkieläimiä asuntoon. mutta me saimme ainakin sovittua vuokran antajan kanssa siten asian, että vuokrasopimukseen lisättiin kohta, jossa mainittittiin että vuokralaisella on kaksi kissaa ja vuokralainen on velvoitetttu korvaamaan kaikki kissojen aiheuttamat vahingot asunnossa....
- neuvoksi
mä vain kirjoitti:
Meilläkin on kaksi kissaa, joista tuntui koituvan haittaa vuokra-asuntoa etsiessä. Nykyisessä asunnossa,jonka vuokrasimme yksityiseltä, oli myös kohta että ei lemmikkieläimiä asuntoon. mutta me saimme ainakin sovittua vuokran antajan kanssa siten asian, että vuokrasopimukseen lisättiin kohta, jossa mainittittiin että vuokralaisella on kaksi kissaa ja vuokralainen on velvoitetttu korvaamaan kaikki kissojen aiheuttamat vahingot asunnossa....
Ostakaa oma,niin sijoitatte kaiken itseenne ja tulevaisuuteen.Raha on osakkeessa kasvamassa.Tämä neuvoksi niille,joilla on työasiat ja takaus asiat kunnossa,ettei kenenkään tarvitse vastata kirjoitukseeni,ettei se niin vaan käy.Tyttäreni osti osakkeen,kun lähti opiskelemaan toiselle paikkakunnalle jo 19-vuotiaana,kaiken on maksanut työnteolla opiskelun ohessa,hänellä on myös pieni koira,ja periaate,ettei rikastuta ketään maksamalla kalliita vuokria,eikä pelko siitä,että yks`kaks vuokranantaja ilmoittamassa,että nyt pellolle,hän tarvii asunnon omaan käyttöön,vaan sijoittaa rahansa osakkeeseen.Tiukkaa on ollut välillä,mutta sisulla on eteenpäin mennyt.Nyt on osake myynnissä ja talon rakennuspiirustukset käynnissä,ja talo nousee harjaan,kun kesä koittaa,eli siemen oli kasvamassa neljä vuotta hyvässä maassa.
- Moonwizard
mä vain kirjoitti:
Olipa hyvä kun kirjotit tuon. Itse omistan kaksi aivan kilttiä sisäkissaa, mutta en mitenkään meinaa löytää asuntoa itselleni (eronnut).
Tuntuu aika kummalta nimenomaan tuo ehdoton kielto, lähes kaikissa kämpissä. Eihän vuokranantaja voi tietää tuleeko vahinkoa, mutta neuvottelu ei olisi pahitteeksi, taikka selkeät säännöt paperilla.
Täytyypä sanoa tuosta lisäkohdasta sopimukseen, omista kateista voin kuitenkin taata ettei asuntoon jää jälkeä.
- Minävain2013
Helsingissä todella paha pula asunnoista. Oli pakko muuttaa 20-vuotiaana pois kotoa, mielenterveys ei kestänyt ja helpoimmillaan asunnon olisi saanut puolenvuoden päästä. Ei työtä, käyn koulussa, mutta vaivaa paha motivaation puute ja masennus.
Sain kun sainkin asunnon, mutta kun kiire oli niin jouduin muuttamaan sellaiseen mihin ei mitään lemmikkejä saanut ottaa. Kamalan rakas 8-vuotias leikattu kissa jäi kotiin ja parin kuukauden yksinäisyyden jälkeen uskaltauduin kysymään olisiko sitä mahdollista mitenkään saada tänne, kun on jo vanhakin.
Ei käynyt, bisneksen takia. Mutta haluavat pitkäaikaisen vuokralaisen ja tuhoista joutuu maksamaan 3000 euroa, jos niitä tulee. Asuntoon muuttaessani oli verhonipsut ja television pistoke maalattu umpeen, mutta kissojen tuhoista huolehditaan.
Jotkut saavat puhumalla asian sovittua, täällä ei onnistu. Kissa jäi alkoholistiperheeseen, pahalta tuntuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1572558Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482377Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1021072- 64901
- 65839
Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka274717Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a18717Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies85710Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait203680Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22658