Minulle tehtiin sektio vk sitten ja maitoa tuli sen jälkeen heti, kuitenkin sen verran vähän, ettei riitä vauvan tarpeisiin. Haluaisin kuitenkin täysimettää vauvaa, mutta tällä hetkellä joudun antamaan lähes jokaisen imetyksen jälkeen korviketta, yleensä menee n. 60-80ml sitäkin, joten paljoa ei vauva taida rinnoistani irti saada. Välillä on tyytyväinen vain rintamaitoonkin. Imee mielestäni oikein ja mielellään on rinnalla.
Sairaalassa sanoivat, että sektion jälkeen maito yleensä nousee hitaammin. Miten teillä muilla sektiossa olleilla, onko maitoa (jos alussa ei ole ollut riittävästi) alkanut jossain vaiheessa tulla tarpeeksi vauvan tarpeisiin? Kuinka kauan on maidon nousemiseen on mennyt? Ja onko keinoja, joilla olette saaneet maidon tuotannon lisääntymään? Imetän aina ennen korvikkeen anamista molemmista rinnoista kahdessa eri asennossa. Tuntuu pahalta, etten voi tarjota vauvalle hänelle parasta maitoa tarpeeksi. Synnytyskin oli vaikea ja pitkä, koska ensin oli pitkä avautumis- ja ponnistusvaihe, jonka jälkeen päädyttiin sektioon. Sektion jälkeen oli vaikea imettää, joten voi olla, että se hidasti maidontuotantoa, etten pystynyt imettämään tarpeeksi usein.
sektio ja maidon nouseminen
6
4900
Vastaukset
- mampsu
Mulla sektio tehtiin 10 pv sitten, kun synnytys ei käynnistynyt. Tilanteeni maidon suhteen on ihan samanlainen kuin sinulla. Kirjoituksesi olisi voinut suoraan olla minun kynästä! Korviketta minulla menee yleensä n. 80 ml. En valitettavasti voi vastata kysymyksiisi, mutta samassa 'jamassa' ollaan.
- sektioni jälkeen
jouduin myös korvautumaan korvikkeisiin melkein aina imetyksen jälkeen, tissiä tarjosin todella usein ja joka syötöllä.Yö tissityksiäkin oli tosi useita ja vauva oli välillä melkein koko ajan rinnalla.Kun sektiosta oli kulunut n.1.5 kuukautta alkoi oma maito riittämään ja sain unohtaa korvikkeet ihan kokonaan.Nyt poika tulee ens kuussa vuoden ja vielä maitoa riittää todella hyvin, imetystä jatketaan ainakin toistaiseksi.
Tuohon maidon lisääntymiseen suosittelisin, että joisit paljon nesteitä ja söisit hyvin ja lepäisit riittävästi.Kokeile juoda joskus myös pullo ykkös-olutta, luontaistuote kaupassa myydään myös teetä joka lisää maidon eritystä.
Omasta kokemuksesta voin ainakin sanoa, että jos vaan jaksat imettää ja vielä kerran imettää niin kyllä se maito sieltä rupeaa lisääntymään.Vauvahan se on jokatapauksessa se, joka maidon tilaa rintoihin imemällä niitä usein. - hyvin
Maito nousi kunnolla muutama päivä sektion jälkeen ja täysimetin 5kk. Kyseessä oli tosin kiireellinen sektio joten olisikohan sillä yhteyttä asiaan. Synnytykseni siis alkoi normaalisti mutta päättyi sektioon.
- hankaluuksia imetyksessä
Minulle tehtiin pitkittyneen synnytyksen takia kiirellinen sektio. Maitoa tuli (kolostrumtippoja) vähän heti, mutta kunnolla ternimaitoa alkoi tulla vasta parin päivän päästä. Runsain maidonnousu (ja sen tuoma hormonimyllerrys) oli vasta kotiutumispäivänä viisi päivää synnytyksen jälkeen. Koska vauvaa oli syötetty lastenosastolla pullolla, hänellä oli imuote aika huono, ja jouduin pumppaamaan aluksi aika paljon, ja syöttämään sitten pullosta.
Jos vauvasi on mielellään rinnalla, ja imuote on kohdillaan, voisitko mitenkään vähentää korvikkeen antoa pikkuhiljaa? Eli antaisit vain esim. 40 ml, ja imettäisit sitten vähän tiiviimmillä väleillä, heti kun vauvalle tulee taas nälkä. Lapsentahtisuudella saisit maitoa tulemaan rinnasta lisää. Ja ne lepo, juominen ja syöminen ovat tosi tärkeitä, ainakin mulla ei maito heru, jos olen väsynyt tai janoinen. Oletko jo kokeillut pesimistä?
Meillä tyttö helposti alkuun söi pullosta äidinmaitoa liikaa, koska pullosta maito tulee helposti. Yökkäsi sitten aina kaaressa ison määrän ulos, mitä ei rinnalla tapahtunut koskaan. Tissillä meillä raivottiin puolitoista viikkoa naama punaisena, ennen kuin imetys alkoi jotenkuten sujua eli imuote oli edes vähän kohdillaan ja maitoa tuli tytölle sopivalla tahdilla. Olin jo vähällä luovuttaa, mutta onneksi mies ja neuvolaterveydenhoitaja kannustivat jatkamaan eikä tarjoamaan korviketta. Nyt imetys sujuu hyvin ja maitoa tulee juuri se mitä tyttö tarvitsee.
Eli kannustuksena: jos haluat päästä täysimetykseen, se voi vaatia aluksi aikamoisia imetysmaratoneja ja aika ajoin vauvan huudattamistakin (mikä on ihan kamalaa, tiedän), mutta kyllä se maidontuotanto yleensä lisääntyy, kun vauva vaan saa imeä tarpeeksi. Maito ei "lopu", vaikka rinta tuntuisi tyhjältä, siellä on yleensä vielä ravinteikasta takamaitoa vauvalle. Ja imemällä jo melko tyhjää rintaa vauva stimuloi maidontuotantoasi, eli kannattaa pitää vauvaa paljon rinnalla.
Ja minusta jokainen tippa äidinmaitoa on hieno asia ;-), eikä niin että jokainen tippa korviketta olisi joku hirveän nolo asia. Sektion jälkeen pitää huolehtia myös omasta palautumisestaan tavallista huolellisemmin, ja joskus siihen tarvitaan korviketta. - aloittaja
Kiitos vastauksista, niistä oli apua sekä vertaistuen että neuvojen muodossa. Sain viimeinkin maidon nousemaan ja nyt se on riittänyt jo parin vuorokauden ajan vauvalle.
Tein niinkuin neuvottiin, imetin, imetin ja imetin. Tarjosin vauvalle tissiä ilman, että hän edes sitä vaati, kun valvoi välillä muutaman tunnin. Luin myös imetystuki sivustoilta ohjeita. Tarjottuani vauvalle rintaa eri asennoista, lypsin (painelin sormillani rintaa) vielä päätteeksi vauvan imiessä, jotta kaikki varmasti tulee ja vauva imee pitempään. Kerran pumppasin aventin rintapumpulla maitoa (rinnoista tuli yhteensä 20ml), pumppasin vaikka maitoa ei enää edes tullut. Seuraavana aamuna rinnat olivat jo aivan pinkeät ja maito alkoi riittää eikä vauva enää itkenyt syötyään rinnasta.
Eli näemmä se todella auttoi, että aina vain tarjosin rintaa mahdollismman paljon. Annoin kyllä korviketta, kun vauva imemisen jälkeen edelleen itki. Nyt vauva on tyytyväinen syötyään rintaa ja kakkaa tulee paljon, joten tilanne on hyvä. Toivon jaksamista ja maidon nousemista kaikille, jotka painivat saman ongelman kanssa kuin minulla oli.- aloittaja
Lisäsin myös juomista ja syömistä ja lämmitin rintaa (kun pelkäsin rintatulehdusta rinnan muhkuraisuuden ja arkuuden vuoksi) geelilämpötyynyllä. Unohdin nämä vielä mainita. Eli maidontuotannon lisäämiseksi varmaan kannattaa ennen imetystä lämmittää rintaa mahdollisuuksien mukaan, koska huomasin, että silloin rinnasta alkoi tulla itsestään maitoa. Vauvakin varmaan sitten saa sieltä paremmin sitä arvokasta maitoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921413Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841380Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 891106
- 82971
- 81965
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61845Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841