älvsbytalot

tietoa/kokemuksia

Kertokaahan kokemuksia talopakeista! Mitä kaikkea joutuu siis tekemään itse? Maanraivaus? Lämmitysjuttuja?

Ootteko saanut alennusta hinnoista? Kaupanpäällisiä?

Mihin tulokseen kilpailun suhteen olette tulleet? Onko se halvin?

Muita kokemuksia? Onko talot "perushyviä"? Tarpeet on ne, mitä nyt ihmisellä on... En tarvii extraluxusnäköä tms.

19

17385

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ystäväpariskunta

kertonut omasta älsbytalosta niin ovat tyytyväisiä, jotkut haukkuu toisten taloja, mutta heidän mielestä juuri heidän omavalintansa on paras ja muut huonoja.
      Älsbytalihan ei ole luxus, mutta saat toki siihen extraa jos maksat lisää kuten muissakin talopaketeissa. Itsellä rintamamiestalo ja remontoinut sen, eli maksaa/remontoi aina kun vanhaan lähdet. Elikä ihan hyvä vaihtoehto tuo älväri...tietty joku tulee ja sanoo mikset hankkinu....xxxxtalopakettia kun sehän on huippuhyvä...ja kallis.

• itseluottamus (mikä?)

on meinannut karista kun uskon sen olevan ihan hyvä! Mies ja hänen "talonrakentaja" ystävänsä taas ovat sitä mieltä, että paskamikäpaska. Kuitenkaan en ole kuullut, mikä siinä NIIN huonoa on. Vastaavasti olen kuullut siitä, että onnistuneita taloja on. Vieläpä se, että heillä on pitkät jonot kovan kysynnän vuoksi, vahvistaa luottamustani taloon... Mutta?

Tottakai rakentamisessa voi aina joku myös pieleen mennä, mutta kai se on eriasia miehillekin usein, jos itse mokaa, kuin jos joku muu mokaa...

Lisää vaan mielipiteitä ja kokemuksia rohkeasti!

• kuuntelijaa
        itseluottamus (mikä?) kirjoitti:

on meinannut karista kun uskon sen olevan ihan hyvä! Mies ja hänen "talonrakentaja" ystävänsä taas ovat sitä mieltä, että paskamikäpaska. Kuitenkaan en ole kuullut, mikä siinä NIIN huonoa on. Vastaavasti olen kuullut siitä, että onnistuneita taloja on. Vieläpä se, että heillä on pitkät jonot kovan kysynnän vuoksi, vahvistaa luottamustani taloon... Mutta?

Tottakai rakentamisessa voi aina joku myös pieleen mennä, mutta kai se on eriasia miehillekin usein, jos itse mokaa, kuin jos joku muu mokaa...

Älvsbyn taloista kuulee ylivoimaisesti eniten negatiivisia asioita mutta kuitenkaan ko. talot eivät ole niitä yleisimpiä. Jotain erikoista niissä täytyy olla koska negatiiviset kokemukset suhteessa talojen määrään ovat hälyttävän korkeat.

• kuuntelijaa
        itseluottamus (mikä?) kirjoitti:

Älvsby-talot ovat sen verran alas hinnoiteltu, että se selittää kysynnän. Monilla, erityisesti nuorilla rakentajilla tuntuu olevan menttaliteettina "sieltä ostetaan, mistä halvimmalla saadaan". Talonrakennusprojektissa säästäminen väärissä paikoissa voi johtaa merkittäviin kustannuksiin tulevaisuudessa. Itse en Älvsby-taloa harkitsisi, mutta siihen toki vaikuttavat monet syyt ja tämä on vain henk. koht. tuntuma ja mielipide.

• taitaa olla
        kuuntelijaa kirjoitti:

Älvsby-talot ovat sen verran alas hinnoiteltu, että se selittää kysynnän. Monilla, erityisesti nuorilla rakentajilla tuntuu olevan menttaliteettina "sieltä ostetaan, mistä halvimmalla saadaan". Talonrakennusprojektissa säästäminen väärissä paikoissa voi johtaa merkittäviin kustannuksiin tulevaisuudessa. Itse en Älvsby-taloa harkitsisi, mutta siihen toki vaikuttavat monet syyt ja tämä on vain henk. koht. tuntuma ja mielipide.

suurin syy haukkumiselle. ja kateelliset, jotka on rakennuttanut kalliilla... kunnes huomaa että toiset sai niin halvalla ihan hyvää.

• niinpäjoo
        taitaa olla kirjoitti:

suurin syy haukkumiselle. ja kateelliset, jotka on rakennuttanut kalliilla... kunnes huomaa että toiset sai niin halvalla ihan hyvää.

Eihän siitä ole kauaakaan kun joku dokumentoi valokuvin omaa älvsby taloaan ja moni kohta oli suunniteltu ja toteutettu aivan päin peetä. Pari juttua kannatta aina muistaa. 1. Halvalla ei saa hyvää, ja 2. Köyhän ei kannata ostaa halpaa

• kummallista..
        niinpäjoo kirjoitti:

Eihän siitä ole kauaakaan kun joku dokumentoi valokuvin omaa älvsby taloaan ja moni kohta oli suunniteltu ja toteutettu aivan päin peetä. Pari juttua kannatta aina muistaa. 1. Halvalla ei saa hyvää, ja 2. Köyhän ei kannata ostaa halpaa

kun älsbyn taloja tehty pitkään ja "ammattiporukka" niitä pystyttää normaaleista rakennusmateriaaleista niin miksi niistä tulisi huonoja?? Miksi pitää olla kateellinen jos joku tekee pienemmällä budjetilla tavallisen talon eikä hae mersua talokseen vaan tyytyy normaaliin taloon. On näitä itse talonsa rakentajia, jotka ekaa kertaa koskevat vasaraan ja naulaan...vertaa tietoa ja taitoa näiden välillä...älsby-itse"rakentaja" niin ymmärrät miksi ainakin itse arvostan itse enemmän älsbytaloa kuin itserakennettua. Tämä ei tarkoita etteikö nekin voi olla hyviä vaan miksi haukkua älsbyytä vain sen takia että se rakennetaan nykypäivään huokealla.

• kuulee
        kummallista.. kirjoitti:

kun älsbyn taloja tehty pitkään ja "ammattiporukka" niitä pystyttää normaaleista rakennusmateriaaleista niin miksi niistä tulisi huonoja?? Miksi pitää olla kateellinen jos joku tekee pienemmällä budjetilla tavallisen talon eikä hae mersua talokseen vaan tyytyy normaaliin taloon. On näitä itse talonsa rakentajia, jotka ekaa kertaa koskevat vasaraan ja naulaan...vertaa tietoa ja taitoa näiden välillä...älsby-itse"rakentaja" niin ymmärrät miksi ainakin itse arvostan itse enemmän älsbytaloa kuin itserakennettua. Tämä ei tarkoita etteikö nekin voi olla hyviä vaan miksi haukkua älsbyytä vain sen takia että se rakennetaan nykypäivään huokealla.

vain negatiivista palautetta. Itse en kyllä todellakaan rakentaisi! Kaikki rakenteet aika huonolaatuisia=tuttavapiiristä kuultua.

• kuulopuheet
        kuulee kirjoitti:

vain negatiivista palautetta. Itse en kyllä todellakaan rakentaisi! Kaikki rakenteet aika huonolaatuisia=tuttavapiiristä kuultua.

niin kuulopuheet, kuulopuheet!!

• nuoripariskunta taloa etsim...
        kuulopuheet kirjoitti:

niin kuulopuheet, kuulopuheet!!

Ei kai nuo voi niin huonoja olla jos antavat useamman vuoden (10v?) takuun.

Millaiset pinnat noissa on pesuhuoneissa? Entä muissa huoneissa? Saako laitettua uunia/takkaa? Miten paljon noita voi muutella (esim. vino sisäkatto? Mitä noista puuttuu? (Toimitussisältä listan olen tilannut)

tattis asiallisista vastauksista

• asiasta
        nuoripariskunta taloa etsim... kirjoitti:

Ei kai nuo voi niin huonoja olla jos antavat useamman vuoden (10v?) takuun.

Millaiset pinnat noissa on pesuhuoneissa? Entä muissa huoneissa? Saako laitettua uunia/takkaa? Miten paljon noita voi muutella (esim. vino sisäkatto? Mitä noista puuttuu? (Toimitussisältä listan olen tilannut)

tattis asiallisista vastauksista

10v takuu on lakisääteinen, kukaan toimittaja ei anna sitä hyvää hyvyyttään.

Kylppäreissä on vakiona muovimatot. Takan saa laitettua, jos ei muuten niin ainakin itse. Muuntelu ei onnistu, ainakaan vinoja sisäkattoja ei saa. Jonkin seinän voi ehkä muuttaa. Muuntelu ei oikein sovi tuollaiseen sarjatuotantovalmistukseen, jonka kustannustehokkuus perustuu paljonlti siihen että tehdään paljon samalla muotilla. Hieman samaa vikaa on myös muissa valmistaloissa.

• edswt
        asiasta kirjoitti:

10v takuu on lakisääteinen, kukaan toimittaja ei anna sitä hyvää hyvyyttään.

Kylppäreissä on vakiona muovimatot. Takan saa laitettua, jos ei muuten niin ainakin itse. Muuntelu ei onnistu, ainakaan vinoja sisäkattoja ei saa. Jonkin seinän voi ehkä muuttaa. Muuntelu ei oikein sovi tuollaiseen sarjatuotantovalmistukseen, jonka kustannustehokkuus perustuu paljonlti siihen että tehdään paljon samalla muotilla. Hieman samaa vikaa on myös muissa valmistaloissa.

Olemme itsekin vaimoni kanssa kyseistä taloa hankkimassa. Alustavaa selvitystyötä olemme tehneet jo parisen vuotta, selvitelleet asioita ja kyselleet kokemuksia talojen omistajilta ihan paikan päällä. Tämän perusteella kokemukset ovat olleet pääosin hyviä, ongelmia on ollut vain ihan pienissä jutuissa. Kylppäreissä on ne muovimatot pakolliset/vakiot, koska niillä on rossipohja joka elää, siinähän kaakelit poksahtelevat halki herkästi. Viiden vuoden kuluessa talo lopullisesti "asettunut" ja sen jälkeen voi kaakelit laittaa. Myös takuu raukeaa jos kaakelit laittaa ennen määräaikaa. Rossipohja taas on ihan ykkönen, koska talo ei homehdu.
        Takalle laittavat valmiudet johon sitten voi itse hankkia mieleisensä. Taloon saa kyllä piirustusvaiheessa aika kivasti erilaisia muunnoksia, mutta ne on lähinnä ikkunan ja ovien paikkojen siirtämisiä tai väliseinien poistamista ym. Luulen että kaikkien talopakettien kohdalla ne ongelmat on enemmänkin talon pystyttäjän/rakentajan aiheuttamia, ei niinkään vika varsinaisessa talossa tai rakennusmateriaalissa. Älvsbytalossa myös myöhempi myyntihinta verrattuna hankitahintaan tuntuu olevan paremmin kohdallaan (suhteessa) kuin monessa muussa vähän kalliimmassa. No, mene ja tiedä...

• Jaji
        edswt kirjoitti:

Olemme itsekin vaimoni kanssa kyseistä taloa hankkimassa. Alustavaa selvitystyötä olemme tehneet jo parisen vuotta, selvitelleet asioita ja kyselleet kokemuksia talojen omistajilta ihan paikan päällä. Tämän perusteella kokemukset ovat olleet pääosin hyviä, ongelmia on ollut vain ihan pienissä jutuissa. Kylppäreissä on ne muovimatot pakolliset/vakiot, koska niillä on rossipohja joka elää, siinähän kaakelit poksahtelevat halki herkästi. Viiden vuoden kuluessa talo lopullisesti "asettunut" ja sen jälkeen voi kaakelit laittaa. Myös takuu raukeaa jos kaakelit laittaa ennen määräaikaa. Rossipohja taas on ihan ykkönen, koska talo ei homehdu.
        Takalle laittavat valmiudet johon sitten voi itse hankkia mieleisensä. Taloon saa kyllä piirustusvaiheessa aika kivasti erilaisia muunnoksia, mutta ne on lähinnä ikkunan ja ovien paikkojen siirtämisiä tai väliseinien poistamista ym. Luulen että kaikkien talopakettien kohdalla ne ongelmat on enemmänkin talon pystyttäjän/rakentajan aiheuttamia, ei niinkään vika varsinaisessa talossa tai rakennusmateriaalissa. Älvsbytalossa myös myöhempi myyntihinta verrattuna hankitahintaan tuntuu olevan paremmin kohdallaan (suhteessa) kuin monessa muussa vähän kalliimmassa. No, mene ja tiedä...

Hankin Älvsby/Tuulikin kesällä 2003. Suunnitteille kylppärin laatoitus:Kaakeliluja 6mm seiniin, matto pois lattiasta ja laatat. Onko sulla kokemusta,miten tiukassa matto on. Keväällä tulisi 5 v. Jokohan uskallan laatoittaa? Terveisin Jaji

• Montaa mieltä
        Jaji kirjoitti:

Hankin Älvsby/Tuulikin kesällä 2003. Suunnitteille kylppärin laatoitus:Kaakeliluja 6mm seiniin, matto pois lattiasta ja laatat. Onko sulla kokemusta,miten tiukassa matto on. Keväällä tulisi 5 v. Jokohan uskallan laatoittaa? Terveisin Jaji

Olet jo kylppärisi varmaankin tehnyt, mutta itse antaisin muovimattojen ehdottomasti olla alla. Se nimittäin on varma veden eristäjä, jota sivelty suoja ei ole.
        Olen nähnyt eräässä vesivahinkotalossa, miten vesi suihkuaa kaakelin saumojen läpi.
        Enkä itse laittaisi kaakelia ollenkaan, on saumojen jynssäys sen verran kurjaa puuhaa. Muovipinnalta saa veden ja lian helposti irti. Makuja on silti monia.

Joku valitti kaadon puutteesta. Miten olisi käyttää lastaa? Tai jos vesi menee khh.n puolelle, miten paljon ja millä voimalla vettä juoksutetaan?

Monien negatiiviset kommentit tuntuvat lähinnä panettelulta, eivät todellisuuteen perustuvilta. Rossipohjatalon lattiat on joustavampia, kuin maavaraisessa talossa. Asun peruskorjatussa vanhassa talossa, eikä itseäni häiritse lattia. Eikä se ole viivasuorakaan hellaluukkujen vuoksi.
        Äänet kuuluvat täälläkin huoneesta toiseen. Monet valitukset tuntuvat uusavuttomien narinoilta. Tämä on oma mielipiteeni.

• asian sivusta

Talo on halpa mutta, mitään talotehtaiden paketteja ei voi suoraan verrata. esim älsbytalon hinta määrittyy edullisten rakenneratkaisujen takia niin alas. Mutta onko se hyvä ratkaisu, sitä ei tiedä mutta, nykyajan ihmiset kun katsovat vaan hintaa ja ku itse pääsisi helpoimmalla on tuloksena älvsbytalo. Mutta jos voit itse tehdä jotain ja haluat laatua niin suosittelisin jotain muuta talopakettia. Monet talopaketit näyttävät paremmilta mitä oikeasti ovat koska, se on tärkeää talotehtaalle minkä kuvan he antavat talopaketeista asiakkaalle.älsbytalon huonot ominaisuudet ovat. huono muunneltavuus seinissä. Matalampi kattokorkeus. Kylpyhuoneet muovimattoa sekä seinissä että lattiassa. Huonot eristykset sisäseinissä joka kuljettää kaiken äänen ympäri taloa ja kun ulkoseinissä on käytetty tuulensuojalevyn sijasta tuulensuojapaperia(joka muistuttaa suojaharsoa jota laitetaan mansikkamaalle hallan aikana) TM testien mukaaan kyseinen paperi sai parhaat arvosanat. mutta onko testeissä otetttu kaikki asiat huomioon. Esim tuulensuojalevyn hyvänä puolena on äänieristys joka on vielä tärkeämpää kun kyse on ulkoa tulevasta ja menevästä äänestä. Ja Ulkovuorauksen takana ei ole käytetty lainkaan tuuletusrakoa(ainoastaan paneelit ovat uritettuja, joka on ihan normaalia) Mutta ehkä kyseinen ratkaisu voi toimia hengittävän tuulensuojapaperin kanssa. Myös kovan hintakilpailun ansioista laatu kärsii AINA. Eli työt otetaan sieltä mistä halvimmilla saadaan. Mutta jos rakennat itse älsbytalon tapaisen talon ja niillä pintamateriaaleilla mitä niillä on. Tulee se halvemmaksi. Yleensä talon arvioitu hinta ylittyy just asenteella " ei se satanen siinä paljoa haittaa" ja pintamateriaaleissa ja uusavuttomuudessa. Tai sitten pidetää työntekijät kiireessä, asetetaan työntekijöille normit valvomatta työn laatua. Kun työntekijöille tulee kiire niin sitten oikastaan. Siksi sellainen ratkaisu antaa taatun laadun ja varmuuden kuluttajalle kun hän saa valita ottaako hän urakoitsijan itseltään vai talotehtaalta. Ja kun työ tehdään työntekijän nimissä joka on vastuussa omasta jäljestä eikä, talotehtaan nimissä. On nimittäin vaikea irtisanoa talotehdas joka on jo talon pystyttänyt. Ja kun suurilla on hyvät lakimiehet ja "sopimus standardit" mitä ei kuluttaja ehkä ymmärrä tai tiedä taloa ostaessa. Aina on olemassa laatustandardit. Eli täydellistä ei kenenkään tarvi tehdä. Panostakaa silti laatuun. Älkää tehkö sellaisia töitä itse mitä on vaikea korjata virheen sattuessa. Esim lattiavalu.ja muuta rakeentelliset asiat.

• haplaa

Se on halpa jos tyydyt siihen pakettiin mitä niillä on tarjolla. vaihdat esim hanan niin joudut maksamaan 1000e. Niin sen hinta sitte yhtäkkiä pompsahtaa saman hintaiseksi ku muut.

• Montaa mieltä

Vaihtaisin hanan talon tultua.. Maksaisi vain hanan verran.

• Googlettelija

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      98
      4781
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3203
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3145
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      413
      2264
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      236
      1392
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1233
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      71
      1151
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1118
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      118
      1028
    Aihe