colliella "kaksois korvat?"

saara-mari

Meillä om pian vuoden täyttävä collie nti, ensi lumen kunniaksi tein hänelle äsken perusteellisemman huollon. Mies on puhunut aina neidin "kaksois korvista" eli normaalin korvan takana tuntuu karvoituksen peitossa ihankuin toinen korva!!!

Tähän oletukseen olen minäkin tyytynyt mutta äsken harjasin ja tutkin korvatkin tarkemmin ja aloin epäilemään koko "kaksoiskorva" juttua!!!

Minun mielestäni karva on korvan takaa takkuuntunut, ikäänkuin huovuttunut tosi pahoin. syy on yksinomaan minun jos asia näin on!!! Siis miten on, onko teidän collukoilla "kaksoiskorvaa" vai onko karva korvan takanakin sileää???

Tämä on meillä nyt elämää suurempana kysymyksenä mielessä!!! Kertokaahan!!

10

1907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riitu------

      yleensäkin herkästi takkuuntuu ja huopaantuu korvan takana olevat karvat. Jos on pahoin huopaantunut niin suosittelen melkein et leikkaat ne varovasti saksilla . Taannoin tein näin kaverin koiralle, olivat niin pahat et iho hilseili ja punoitti jo. Laitoin sinne Bacibact voidetta.

    • Kasvattaja

      Ei taida kaksoiskorvista olla kysymys, vaan takkuuntuneesta turkista. Collien silkkiset korvantauskarvat, jalkahapsut ja ns. takajalkojen housukarvat menevät aika helposti takkuun, jos niitä ei säännöllisesti kammata. Takut voivat olla koiralle aika ikävät, ne kiristävät ihoa ja pahimmillaan niiden alle voi muodostua tosi kivulias ja ikävä ihotulehdus. Ota siis nyt pienet sakset käteesi ja leikkaa takut varovasti auki. Tarkista, että iho on terve takun alla. Käy sitten ostamassa lemmikkieläinkaupasta hyvä, teräpiikkinen kampa ja kampaa korvantauskarvat vastaisuudessa ainakin kerran viikossa.

      • saara-mari

        tiedoistanne!!!!! Ja että ette syyllistäneet minua koiran huonosta hoidosta!!! Sillä nyt on todellakin syyllinen olo!!! Miksi ihmeessä uskoin miehen "kaksoiskorva juttuun" enkä kyseen alaistanut sitä aiemmin!!!

        Muuten olen harjannut karvan hyvällä harjalla ja kammalla pari kertaa viikossa, myös housu ja jalkakarvat, eilen leikkasin tassukarvat ja kynnet. Kynsien laikkaus ei tuota yhtään ongelmia!!

        Minulla onkin pienet terävät, hyvät sakset. Ei auta muu kuin käydä takkujen kimppuun...
        Yritän aukoa takkua niin paljon kuin saan taitaa olla sormin kaikista parasta ja ottaa vasta hätätilanteessa sakset avuksi???? KIITOS teille!!

        Minua hävettää!!!!!


      • Collieperheeltä
        saara-mari kirjoitti:

        tiedoistanne!!!!! Ja että ette syyllistäneet minua koiran huonosta hoidosta!!! Sillä nyt on todellakin syyllinen olo!!! Miksi ihmeessä uskoin miehen "kaksoiskorva juttuun" enkä kyseen alaistanut sitä aiemmin!!!

        Muuten olen harjannut karvan hyvällä harjalla ja kammalla pari kertaa viikossa, myös housu ja jalkakarvat, eilen leikkasin tassukarvat ja kynnet. Kynsien laikkaus ei tuota yhtään ongelmia!!

        Minulla onkin pienet terävät, hyvät sakset. Ei auta muu kuin käydä takkujen kimppuun...
        Yritän aukoa takkua niin paljon kuin saan taitaa olla sormin kaikista parasta ja ottaa vasta hätätilanteessa sakset avuksi???? KIITOS teille!!

        Minua hävettää!!!!!

        Mitään tarvitse mielestäni hävetä, kyllä näitä vahinkoja sattuu tekevälle :), kyllä kasvattajatkin yleensä toitottavat noita tauksia ja jokaisessa rodusta kertovassa kirjassa niistä puhutaan, muttei kaikkea voi tietää. Pääasia kai kuitenkin on, että nyt tiedät ja koira voi hyvin ja iho on sieltä kunnossa:) Meillä riittää kynnon karstaaminen tolla pehkolla 2-3 kertaa kuukaudessa. Ei mene taukset takkuun,vaikka mikä olisi. Pahemmin meillä takkuuntuu etutassujen väli sieltä alta, eikä harjaus näytä oikein maistuvan niiltä osin :D
        Talven odotusta vaan kaikille Colliehöpöille :)


      • paivansadeko
        saara-mari kirjoitti:

        tiedoistanne!!!!! Ja että ette syyllistäneet minua koiran huonosta hoidosta!!! Sillä nyt on todellakin syyllinen olo!!! Miksi ihmeessä uskoin miehen "kaksoiskorva juttuun" enkä kyseen alaistanut sitä aiemmin!!!

        Muuten olen harjannut karvan hyvällä harjalla ja kammalla pari kertaa viikossa, myös housu ja jalkakarvat, eilen leikkasin tassukarvat ja kynnet. Kynsien laikkaus ei tuota yhtään ongelmia!!

        Minulla onkin pienet terävät, hyvät sakset. Ei auta muu kuin käydä takkujen kimppuun...
        Yritän aukoa takkua niin paljon kuin saan taitaa olla sormin kaikista parasta ja ottaa vasta hätätilanteessa sakset avuksi???? KIITOS teille!!

        Minua hävettää!!!!!

        Häpeilet, ei kysyvä tieltä eksy :) Kaikkea hyvää teille.


    • Collie.

      Kannattaisin lähimpään eläinlääkäriin soittoa ja varmistamaan ihan varmuuden vuoksi tilanne ja kysyä mitä tehdä. Ethän halua, että koirasi voi kärsiä turhaan!

      • collien omistaja

        Vielä kun en collieista kovin paljoa tiennyt,luulin että omallakin oli kaksoiskorvat.Ne todellakin ovat vain huopaantuneet karvat jotka jäävät "korvaan muotoon".Kammalla selväksi tai jos ei auta,niin täytyy leikata varovasti


    • nitoja

      Ahkeraltahan tuo kuulostaa, mutta muista että muu turkki harjataan vain kerran kuukaudessa luonnonharjasharjalla, jotta pohjavilla ei irtoa. :)

    • xxx*

      joo sama juttu itsellänikin käynyt kun en muistanut harjailla, mutta heti vain sakset käteen ja leikkaamaan, ensin oli hiukan vaikeaa kun alhaalta ei tiennyt missäkohtaa ihon ja karvan väli menee, mutta kyllä se siitä.

      • Anonyymi

        Vanha ketju, mutta en malta olla kirjoittamatta tähän. Jos takku on paha kannattaa ujuttaa metallikamman piikit takun alle, ja leikata piikkien päältä. Piikit ovat suojana ettei leikkaa nahkaa. Sitten voikin jo hyvin harjailla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1789
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe