Voisikos joku ystävällisesti vastata.

Yuuuup

Elikkäs, voisiko vaikka joku japanissa käynyt kertoa, että millaista siellä on? Sillä hyvin monet ainakin minulle ovat sanoneet, että sinne ei kannata ikinä mennä, sillä siellä tapahtuu kaikenlaisia luonnonilmiöitä (maanjäristykset, pyörremyrskyt, tsunamit) ja sitten siellä on niin paljon ihmisiä, että hyvä että kaupungilla voi edes kävellä kauheassa tungoksessa, ja sitten että siellä on aivan hirveän huono ja saastunut ilma, kun siellä on niin paljon tehtaita yms, että ilma on todella huonolaatuista ja epäterveellistä, ja että Japanissa olisi epäpuhdasta ja taudit leviävät helposti. Onko nämä kaikki totta? Olen harkinnut Japaniin matkustamista, koska rakastan kaikkea japaniinliittyvää, ja olen ainakin saanut japanista erin kuvan kuin tuo. :D

Kaiken muun tarpeellisen olenkin lukenut wikipediasta ja joiltain sivvuilta mitä olen löytänyt.

19

1874

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yatsu

      Onhan se toisaalta totta, että Japanissa luonnonmullistuksia voi sattua. Mutta ei sen häviävän pienen mahdollisuuden takia kannata sinne olla menemättä... Samalla verukkeella voisi sitten jättää menemättä Jenkkeihin ja ties kuinka moneen muuhun paikkaan.

      Ihmisiä toki piisaa, etenkin suurkaupungeissa, mutta ei ne tungokset minusta sen pahempia olleet kuin muissakaan isoissa kaupungeissa. Tietty pahimpiin ruuhka-aikoihin metrot yms. saattavat olla melkoisen täynnä.

      Ilman laatu ei myöskään minusta tuntunut mitenkään erityisen huonolta. Ilma on toki erilaista koti-Suomeen verrattuna, jo erilaisen ilmastonkin vuoksi (ei tunnu yhtä raikkaalta, etenkään kesällä). Mutta en nyt menisi sitä erityisen saastuneeksi kutsumaan.

      Mitä siisteyteen tulee, niin Japani on kyllä yksi puhtaimmista paikoista. Jopa yleiset käymälät ovat olleet siistejä, mitä itse niitä näin. Kadut yms. pidetään myös puhtaina. Normaalia hygieniaa ja maalaisjärkeä käyttämällä et sairastu yhtään sen todennäköisemmin kuin Suomessakaan.

      Rohkeasti vain matkaa suunnittelemaan! Tälläkin palstalla on paljon Japanissa käyneitä, ja siellä tälläkin hetkellä asuvia, joten varmaan lisäkommentteja tulee. Ylläolevat puhtaasti omien kokemuksieni pohjalta.

      • Yuuuup

        Kiitos, kun vastasit. Luin myös nuita edellisiä kommentteja, ja muiden kokemuksia Japanista, ja niistä ainakin sai ihan sellaisen kuvan, että ehdottomasti kananttaa mennä käymään, ja että ei se mitenkään 'saastunut' paikka ole. Ja kun joitain kuvia on katsellut, niin Japanissa on ainakin kaunista luontoa ja kaikkea.. =)
        Pitäisi varmaan oppia tuo japaninkieli kunnolla tai ainakin suurinpiirtein, että siellä pärjää? ^___^


      • Yuuuup
        Yuuuup kirjoitti:

        Kiitos, kun vastasit. Luin myös nuita edellisiä kommentteja, ja muiden kokemuksia Japanista, ja niistä ainakin sai ihan sellaisen kuvan, että ehdottomasti kananttaa mennä käymään, ja että ei se mitenkään 'saastunut' paikka ole. Ja kun joitain kuvia on katsellut, niin Japanissa on ainakin kaunista luontoa ja kaikkea.. =)
        Pitäisi varmaan oppia tuo japaninkieli kunnolla tai ainakin suurinpiirtein, että siellä pärjää? ^___^

        Tai eikai ne kommentteja ole, vaan viestejä.. ^^P Tai.. Hmm.


      • sasae

        Edellisestä jatkaen:

        Japanissa on mielestäni siistimpää kuin Suomessa. Tautien saamisen mahdollisuus on siis minimaalinen. Ja yleisten vessojen siisteys verrattuna Suomen rähjäisiin vessoihin on todellakin ilahduttavaa. Luulisin itse asiassa, että jotkut japanilaisturistit pelkäävät saavansa tauteja Suomessa. Muutenkin tuo, miten kaukaiset maat koetaan vaarallisiksi on yleistä. Japaniin on esim. poronlihan tuonti Suomesta kiellettyä, koska Chernobylin säteily laskeutui Lappiin ja sitä on pikkusen suomalaisessa poronlihassa. Hui hui, uskallankohan mä tulla takaisin Suomeen?

        Onhan se selvä, että suur-Tokion seudulla, joka on maailman suurin kaupunki (20 miljoonaa asukasta) ilma ei mitenkään voi olla yhtä puhdasta kuin Pihtiputaalla ja Reisjärvellä. Mutta olen asunut L.A.ssakin, ja about samanlainen ilmanlaatu täällä on kuin siellä.

        Lisäksi Japanissa matkaillessa voit valita, menetkö mieluummin suurkaupunkien hulinaan (monethan nauttivat matkailla sellaisissa paikoissa kuin Tokio, Lontoo tai New York), vai lähdetkö mieluummin pienempiä paikkoja kiertelemään vaikkapa Japan Rail Passilla. Esimerkiksi vaeltelu erilaisilla vaellusreiteillä vuorilla ja metsissä on suosittu harrastus Japanissa. Siihen päälle kuumassa lähteessä tai kylpylässä killuminen ja voi mikä autuas olo.


      • Yuuuup
        sasae kirjoitti:

        Edellisestä jatkaen:

        Japanissa on mielestäni siistimpää kuin Suomessa. Tautien saamisen mahdollisuus on siis minimaalinen. Ja yleisten vessojen siisteys verrattuna Suomen rähjäisiin vessoihin on todellakin ilahduttavaa. Luulisin itse asiassa, että jotkut japanilaisturistit pelkäävät saavansa tauteja Suomessa. Muutenkin tuo, miten kaukaiset maat koetaan vaarallisiksi on yleistä. Japaniin on esim. poronlihan tuonti Suomesta kiellettyä, koska Chernobylin säteily laskeutui Lappiin ja sitä on pikkusen suomalaisessa poronlihassa. Hui hui, uskallankohan mä tulla takaisin Suomeen?

        Onhan se selvä, että suur-Tokion seudulla, joka on maailman suurin kaupunki (20 miljoonaa asukasta) ilma ei mitenkään voi olla yhtä puhdasta kuin Pihtiputaalla ja Reisjärvellä. Mutta olen asunut L.A.ssakin, ja about samanlainen ilmanlaatu täällä on kuin siellä.

        Lisäksi Japanissa matkaillessa voit valita, menetkö mieluummin suurkaupunkien hulinaan (monethan nauttivat matkailla sellaisissa paikoissa kuin Tokio, Lontoo tai New York), vai lähdetkö mieluummin pienempiä paikkoja kiertelemään vaikkapa Japan Rail Passilla. Esimerkiksi vaeltelu erilaisilla vaellusreiteillä vuorilla ja metsissä on suosittu harrastus Japanissa. Siihen päälle kuumassa lähteessä tai kylpylässä killuminen ja voi mikä autuas olo.

        Heh, taitaapi olla niillä olla väärät luulot ketkä on mulle nuin sanonu, kuuin ekassa viestissä.
        Joku vielä väitti, että se ilma on niin saastunutta, että joskus japanilaisetkin joutuvat kaupungilla ollesaan käyttämään jtn suojia (sellasia niinku joillain lääkäreillä esimerkiksi on, että siinä on se joku kangas, joka peittää nenän ja suun ja sutten siitä lähtee ne kumirenksut korvien taa.)


      • Yatsu
        Yuuuup kirjoitti:

        Heh, taitaapi olla niillä olla väärät luulot ketkä on mulle nuin sanonu, kuuin ekassa viestissä.
        Joku vielä väitti, että se ilma on niin saastunutta, että joskus japanilaisetkin joutuvat kaupungilla ollesaan käyttämään jtn suojia (sellasia niinku joillain lääkäreillä esimerkiksi on, että siinä on se joku kangas, joka peittää nenän ja suun ja sutten siitä lähtee ne kumirenksut korvien taa.)

        Suun edessä käytettäviä hengityssuojia näkee kyllä usein. Tosin niiden käytön syynä ei ole huono ilma, vaan sitä käyttävä henkilö pyrkii vähentämään oman yskänsä/flunssansa tartuntavaaraa muihin. Erittäin yleinen tapa Japanissa.


      • Yuuuup
        Yatsu kirjoitti:

        Suun edessä käytettäviä hengityssuojia näkee kyllä usein. Tosin niiden käytön syynä ei ole huono ilma, vaan sitä käyttävä henkilö pyrkii vähentämään oman yskänsä/flunssansa tartuntavaaraa muihin. Erittäin yleinen tapa Japanissa.

        Aijaa... :)


      • sasae
        Yatsu kirjoitti:

        Suun edessä käytettäviä hengityssuojia näkee kyllä usein. Tosin niiden käytön syynä ei ole huono ilma, vaan sitä käyttävä henkilö pyrkii vähentämään oman yskänsä/flunssansa tartuntavaaraa muihin. Erittäin yleinen tapa Japanissa.

        Jotkut allergiset tai astmaatikot käyttävät tuota suojaa helpottamaan allergiaoireitaan määrättyinä vuodenaikoina (kevätkesä) jolloin yksi puu, jonka suomenkielistä nimeä en tiedä, varistaa mielipuoliset määrät siitepölyä ilmaan. Jopa miljoonat japanilaiset ovat ao. siitepölylle allergisia, ja taidan olla itsekin, koska olen huomannut, että mun on käytettävä allergiasuihketta tuohon aikaan vuodesta.

        Koska minulla on pölyallergia, ajattelin ostaa noita, ja käyttää ensi kerran kun tulen Suomeen kaivelemaan varastokoppiani. Mua alkaa aina aivastuttaa siellä.


    • Taitaapi olla provo

      no joo

    • Eos

      Mä kyllä suunnittelen tällä hetkellä vakavissani muuttoa Japaniin.
      Ystäväpiiriä on jo mukavasti siellä, eli sosiaaliset kontaktit kunnossa.
      Asuntoja kyllä löytyy jopa huokeammalla kuin Helsingistä.
      Ainoa, eikä vähäisimpänä syynä etten ole tenhyt tätä
      ratkaisua jo aiemmin on että mitä työtä siellä alkaisi tekemään ja mistä sitä löytyisi?
      Oisko kellään vinkkejä?

      • Yuuuup

        Ei ole vinkkejä, mutta tiedätkö/tietääkö kukaan jtn asuntosivua missä näkee myytäviä japanilaisia taloja, jtn suomen etuoven kaltaista?


      • Eos
        Yuuuup kirjoitti:

        Ei ole vinkkejä, mutta tiedätkö/tietääkö kukaan jtn asuntosivua missä näkee myytäviä japanilaisia taloja, jtn suomen etuoven kaltaista?

        En ole edes uskaltanut katsoa mitä myytävät asunnot Tokiossa maksaisi. Kyllä ne niin kovissa hinnoissa siellä ovat varmasti?
        Vuokrakämppä on ainoa mahdollisuus meikäläisen budjetilla.


      • Yuuup
        Eos kirjoitti:

        En ole edes uskaltanut katsoa mitä myytävät asunnot Tokiossa maksaisi. Kyllä ne niin kovissa hinnoissa siellä ovat varmasti?
        Vuokrakämppä on ainoa mahdollisuus meikäläisen budjetilla.

        =))


      • - - -

        Itsekin olisi kiinnostusta lähteä töihin Japaniin. Ei niin hirveästi väliä, että mitä töitä... Kunhan pääsisi kehittämään kielitaitoa eteenpäin.

        Olen ymmärtänyt, että työluvan saamiseen Japanissa tarvitaan käytännössä vähintään alempi korkeakoulututkinto. Samoin töihin pääsy on kuulemma hankalaa, ellei ole kontakteja ja jotakuta suosittelijana... Muuten ei kuulemma tahdo edes päästä työpaikkahaastatteluihin. Ja Japaniakin olisi syytä osata, ilmeisesti vähintään JLPT level 2.

        Miten on, kokeneemmat? Pitääkö paikkansa, ja millaisia vaihtoehtoja/mahdollisuuksia olisi juuri maisteriksi valmistuvalla (IT-ala), jolla on jonkin verran japanin kielen taitoja (jossain level 3:n ja 2:n välimaastossa)?


      • sasae
        - - - kirjoitti:

        Itsekin olisi kiinnostusta lähteä töihin Japaniin. Ei niin hirveästi väliä, että mitä töitä... Kunhan pääsisi kehittämään kielitaitoa eteenpäin.

        Olen ymmärtänyt, että työluvan saamiseen Japanissa tarvitaan käytännössä vähintään alempi korkeakoulututkinto. Samoin töihin pääsy on kuulemma hankalaa, ellei ole kontakteja ja jotakuta suosittelijana... Muuten ei kuulemma tahdo edes päästä työpaikkahaastatteluihin. Ja Japaniakin olisi syytä osata, ilmeisesti vähintään JLPT level 2.

        Miten on, kokeneemmat? Pitääkö paikkansa, ja millaisia vaihtoehtoja/mahdollisuuksia olisi juuri maisteriksi valmistuvalla (IT-ala), jolla on jonkin verran japanin kielen taitoja (jossain level 3:n ja 2:n välimaastossa)?

        Minulla on sellainen käsitys, että IT-alalla työllistyy ihan mukavasti Japanissa, ja täällähän toimii myös lukematon määrä ulkomaisia, esim. amerikkalaisia yhtiöitä, sekä tietysti kotoinen Nokiamme. Hienoa, että osaat japania. Olen kuullut tuon saman, että nouryouku shiken 1:llä pitäisi jo alkaa löytyä töitä, mutta 2:nenkin on riittävä moniin töihin. Minulle kerrottiin myös se, että tärkeää on se, miten osaa kieltä haastattelussa, e
        sim. näyttääkö ymmärtävän sekä osaako käyttää keigoa.


      • - - -
        sasae kirjoitti:

        Minulla on sellainen käsitys, että IT-alalla työllistyy ihan mukavasti Japanissa, ja täällähän toimii myös lukematon määrä ulkomaisia, esim. amerikkalaisia yhtiöitä, sekä tietysti kotoinen Nokiamme. Hienoa, että osaat japania. Olen kuullut tuon saman, että nouryouku shiken 1:llä pitäisi jo alkaa löytyä töitä, mutta 2:nenkin on riittävä moniin töihin. Minulle kerrottiin myös se, että tärkeää on se, miten osaa kieltä haastattelussa, e
        sim. näyttääkö ymmärtävän sekä osaako käyttää keigoa.

        Kiitos vastauksestasi, Sasae.

        Juuri kielitaidon kohentamisen vuoksi haluaisin Japaniin mennäkin, täytyy yrittää kartoittaa erilaisia vaihtoehtoja. Ensin kuitenkin tuo gradu alta pois. Aivan alussa ei olisi välttämättä tarpeen olla edes oman alan töitä.

        Keigo on siitä ongelmallinen, että sitä ei juuri ole opetettu (ei edes ollessani Japanissa vaihto-oppilaana). Tietty perusasiat on hallussa, ja uskoisin ymmärtäväni ainakin yleisimmät ilmaisut. Käyttäminen onkin sitten toinen juttu, kun ei ole liiemmin päässyt sitä tekemään.


    • asiallinen_tuntija

      Jos haluat mahdollisimman rehellisen tilityksen siitä, mikä Japanissa ei ole hyvin ja muutenkin lukea osuvaa ajankuvaa, suosittelen Alex Kerr-nimisen hepun kirjoja Lost Japan sekä Dogs & Demons.

      Muttamutta. Piti kommentoida noita esittämiäsi väitteitä.

      >sinne ei kannata ikinä mennä

      Väärin. Upea paikka, ihanimpia joissa olen ollut.

      >sillä siellä tapahtuu kaikenlaisia >luonnonilmiöitä (maanjäristykset, pyörremyrskyt, >tsunamit)

      Vulkanismi antaa Japanille monia jänniä nähtävyyksiä! Tottahan se on katastrofialtista aluetta mutta yleensä ottaen turistit eivät näihin paljoa törmää.

      >ja sitten siellä on niin paljon ihmisiä, että >hyvä että kaupungilla voi edes kävellä kauheassa >tungoksessa,

      Tungos Tokiossa on nähtävyys sinänsä, eikä sitä ihmispaljoutta nyt todellakaan joka paikassa näe. Maaseudulle vaan, tilaa riittää.

      >ja sitten että siellä on aivan hirveän huono ja >saastunut ilma, kun siellä on niin paljon >tehtaita yms, että ilma on todella >huonolaatuista ja epäterveellistä,

      Joillakin alueilla joo, mutta esim. Kyushulla tosi raikasta ja mukavaa useimmissa paikoissa, eikä muuallakaan Japanissa ilmanlaadun kannalta valittamista ole. Onhan Suomen kaupunki-ilma ihan kaameaa talvisin.

      >ja että Japanissa olisi epäpuhdasta ja taudit >leviävät helposti.

      Eipä oo tartuntatautiriskiä siellä juuri ollenkaan, rokotuksiakaan ei tarvitse jos ei nyt sadekaudella maaseudulle jää asumaan. Japani on kaikenkaikkiaan ehkä Singaporen jälkeen puhtaimpia paikkoja maailmassa, kaikkialla on siistiä ja puhdasta, siivoojaleegiot kulkevat hinkkaamassa joka paikassa. Eli nämä väitteet ovat ainakin täyttä bullshittiä.

      >olen ainakin saanut japanista erin kuvan kuin >tuo. :D

      Luulenpa että sinun mielikuvasi ovat noita äskeisiä väitteitä todenmukaisempi vaikket ole siellä vielä käynytkään. Eikun vaan matkakassaa keräämään, hush!

      • Yuuuup

        Kiitos vastauksesta.

        Olen itse saanut Japanista kyllä hyvän kuvan, ja että siellä on kaunista, yms.. Ei yhtään sen erileisempaa kuin suomessakaan (paitsi nyt tietenkin kaikki kulttuurit ja kaikki, ja onhan se erilainen maa, mutta siis silleen, että siellä ei ole huonoa ilmaa, yms... :D) mutta ihmispailjouden tiedän, ja ei se minua mitenkään häiritse.

        Olen kyllä suunnitellut, että kyllä joskus vielä menen Japaniin n___n
        ja ehkä mahdollisesti pidemmäksikin aikaa, tai mahdollisesti opiskelemaan tai jotain, sillä olen vielä sen verran nuori, etten ihan vielä ainakaan voi lähteä ^^D

        Japanissa minua paikkana kiinnostaisi Shikokun saarella sijaitseva Koichi. Siitä en ole paljon tietoa löytäny, enkä oikein tiedä millainen se on?, mutta jos joku vaan viitsii näihin minulle vastailla (niinkun kaikki ovat jo hyvin vastailleet, ja olen saanut asioita selville ^^P että kiituksia.) niin vastailkaa ilman muuta. :)


      • hardy
        Yuuuup kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        Olen itse saanut Japanista kyllä hyvän kuvan, ja että siellä on kaunista, yms.. Ei yhtään sen erileisempaa kuin suomessakaan (paitsi nyt tietenkin kaikki kulttuurit ja kaikki, ja onhan se erilainen maa, mutta siis silleen, että siellä ei ole huonoa ilmaa, yms... :D) mutta ihmispailjouden tiedän, ja ei se minua mitenkään häiritse.

        Olen kyllä suunnitellut, että kyllä joskus vielä menen Japaniin n___n
        ja ehkä mahdollisesti pidemmäksikin aikaa, tai mahdollisesti opiskelemaan tai jotain, sillä olen vielä sen verran nuori, etten ihan vielä ainakaan voi lähteä ^^D

        Japanissa minua paikkana kiinnostaisi Shikokun saarella sijaitseva Koichi. Siitä en ole paljon tietoa löytäny, enkä oikein tiedä millainen se on?, mutta jos joku vaan viitsii näihin minulle vastailla (niinkun kaikki ovat jo hyvin vastailleet, ja olen saanut asioita selville ^^P että kiituksia.) niin vastailkaa ilman muuta. :)

        ja kalja on aivan vitun hyvaa taalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1847
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1717
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1323
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1141
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      839
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      795
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      777
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      759
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      735
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      717
    Aihe