Salaisuus viellä

ei tuo ole sen otsikko, mut...

Lääh! Lääh! Lääh! Minä ja Iiris juoksimme läähättäen soran narskuen kenkiemme alla. Hyppelimme isoimpien kivien yli ja yritimme pysyä pystyssä. Aina välillä jompikumpi kompuroi ja kaatuilimme.
Kuulimme takana lähestyvät askeleet, jolloin minä päätin lisätä vauhtia juoksuun. Tartuin Iiristä kädestä ja revin häntä perässä.
”Jaksa vielä vähän… Tuolla… huoh.. on.. talo” sain puristettua sanat vaivoin suustani. Keuhkoja kuumotti ja kylkeä pisti. Kohta kaatuisin maahan jalat spagetilla… Silloin kuulin sen äänen, jota viimeisenä haluaisin kuulla.
PAM. PAM. PAM.
”Sillä… huoh.. on ase….” Iiris sopersi minulle silmät laajentuneina kauhusta.
”Tiedän… huh..” sanoin. En ollut varma yrittikö hän ampua meitä vai kavereitamme. Sandra ja Anu oli lähtenyt juoksemaan toiseen suuntaa siinä toivossa, että herra Kinkku jättäisi takaa – ajon siihen, mutta se toive ei taitanut toteutua. Emme nimittäin tienneet aseesta mitään.

Sydäntäni pisti ajatus, jos Anuun tai Sandraan oli osunut. Manasin mielessäni idiootti ideaani. Kaikki olisi minun syytä… Ei minun olisi tarvinnut ottaa heitä mukaan…
Liiassa mietteissäni menin sekaisin askelista ja kompastuin omiin jalkoihini.
” Ah..” kerkesin kiljaista ennen kuin osuin kiviseen maahan. Tunsin viiltävän kivun vasemmassa polvessani. Haukoin henkeä ja yritin nousta pystyyn.
Iiris pysähtyi ja lähti juoksemaan luokseni.
”Ei.. huoh.. Iiris, juokse, pakene, me kaikki emme.. lääh.. saa jäädä kiinni…” sopersin kaiken kivun alta. Iiris pysähtyi ja katsoi minua.
” Mutta en minä.. lääh.. voi jättää… sua.. ” hän sepitti painaen käsillään kylkiään.
”MENE! ” sain huudettua, jolloin Iiris kääntyi ja lähti juoksemaan.

Työnsin käden taskuun ja hamusin sen sisältöä. Tallessa! Ajattelin iloisesti ja keskityin pakenemiseen.

Yritin nousta ylös, mutta romahdin uudestaan maahan. Polveen sattui suunnattomasti ja purin huulta, jotta en alkaisi itkemään. Askeleet läheni koko ajan, jolloin käännyin katsomaan kuka oli tulossa.. Toivottavasti ei Herra Kinkku, ajattelin peloissaan. En halua palauttaa sitä, minkä vein.

Käännyin selälleni ja silloin näin polveni. Se oli yltä päältä veressä ja näin ammottavan haavan siinä.
Nielaisin ja purin huulta…
Silloin näin juoksijan…
”Anu! ” kiljahdin suunnattoman iloissani hänen näkemisestään.
”Krisse.. lääh.. Mikä… sun.. jalkaan…?” Anu sanoi, kun pysähtyi eteeni, ottaen tukea polvistaan ja hengittäen kiivaasti.
” Selitän myöhemmin ” sanoin nopeasti ja vilkuilin Anun ympärille ja taakse. ”Missä Sandra?”
Anu veti pari kertaa henkeä ennen kuin vastasi: ” Sandra juoksi metsään, kun Herra Kinkku ampui aseella ja minä juoksin toiseen suuntaa, mutta Kinkku lähti seuraamaan Sandraa, jolloin tulin etsimään teitä, kun pelkäsin et ase…” Anu selitti nopeasti ja katsoi minun yli etisen jotain…
”Missä Iiris?” Anu kysäisi hiukan hätäisesti.
” Käski hänen häipyä silloin kun kaaduin, sain tän haavan … ” selitin nopeasti Anulle kysyvälle katseelle ja jatkoin: ”En halunnut, että Iiris jää kiinni… siis jos oisin jäänyt kiinni.”
”Hyvä niin, mutta nyt täytyy jatkaa, tai me jäädään kii.” Anu sanoi nopeasti ja auttoi minut ylös. ”Pystytkö kävelemään?”
Astuin muutaman askeleen, mutta horjahdin saman tien tuntien suunnattoman kivun polvessa. Nopeasti Anu syöksyi ja nappasi kiinni minusta.
”Minä voin kantaa sut, ei oo turvallista jäädä tähän seisoon.” Anu sanoi ja jatkoi ” tuu mun reppuselkään.”
Kiipesin Anun selkään, ottaen tiukasti kiinni hänen hartioistaan.
”Mennään taloon” sanoin Anulle, kun hän lähti hölkkäämään tietä eteenpäin.
”Uskoakseni Iiris on mennyt sinne…” Ainakin toivon niin, ajattelin perään.

kommentteja..? jatkanko?

8

176

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pampammm

      ja kuka on kirjailija?

    • pampammm

      vastatkAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • moped

      ja kuka sen on kirjottanu?

    • moped

      !!!!!!!!!!!!!!!!

    • moped

      OLETKO KUURO, VAI EIKÖ SANA TEHOA? SANO VASTAUS!

    • pampammm

      kirvellä ja ilveelläkään!!!!!!!!!!!!!

    • pampammm

      SANOKAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • dwafwfrwr

      !!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7235
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4232
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2115
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2039
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1869
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1686
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1661
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1608
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1603
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1428
    Aihe