Uusi 2-tahtinen ruisku vai 4-tahtinen?

jeremies

Moi,

olen ostamassa uutta konetta Flipper 630 HT -veneeseen. Kauhean vaikea valita: pitäisikö ostaa uuden tekniikan 2-tahtikone (Esim. Evinrude E-tec), vaiko 4-tahtikone?

Kauppiaita olen jututtanut, ja päätynyt että meidän käyttöön sopiva teholuokka voisi olla 115 hv. Tärkeää lisäksi hiljainen käynti (pitää pystyä myös satunnaiseen uisteluun) ja taloudellinen ajo MATKAnopeudella (huippunopeus ei niin tärkeä). Olen myös lukenut uuden Kippari-lehden vertailun 90-heppaisista koneista.

Silti valinta tuntuu olevan vaikeaa. Siispä kertokaa omia surutta kokemuksianne tai vaikka Esson baarissa kuultuja mielipiteitä eri mallien ja merkkien paremmuudesta, kestävyydestä, tehosta, hiljaisuudesta, jne. Kyseeseen tulevat esim.

- Honda BF 115
- Mercury F 115
- Evinrude E-tec 115
- Mercury Optimax 115
- Suzuki DX 115
- Johnson PL 115 Efi
- Yamaha F115

Kiitos avusta!

50

16580

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moottori on

      Tällä hetkellä Evinrude E-tec. Ja se tulee silloin myös halvimmaksi.
      Ainoa häiriö on ollut mittarissa olevan summerin piipitys omia aikojaan. Ja se häiriö on varmasti jo poissa uusista moottoreista.

      ja kyseisestä 115hv löytyy potkua reippaasti, sekä todella pieni tyhjäkäyntikulutus.

      Nelitahtikoneissa on kaksinkertainen määrä kaikenlaista hilipetööriä rimputtamassa, eikä siitä tekniikasta oo muuta apua, kuin tyhjäkäynti voi olla täysin äänetöntä.
      Nelitahti koneet jopa syövät öljyä ja herkästi menee bensat öljyjen sekaan ja niitä olla tutkimassa joka reissu kuitenkin.

      • make

        Mikäs 2-t ruiskumoottori on äärimmäisen tarkka tulppien asennosta eli pakissa pitää olla repullinen tulppia jotta saa tulpat kierrettyä kohdalleen?

        Entäpä mikäs 2-t ruiskoneen tietokone on niin fiksu että mikäli huomaan vikakoodin niin moottori ei suostu enää käynnistymään vaan vikakoodi on nollattava huollossa - jos tilanne tulee esiin vesillä niin tarkoittaa hinausta satamaan :-)

        Ja kukapa tuota 2-t öljynkäryä viitsi haistella ja kai jokin hinta on luotoarvoillakin?


        E-tecillä on kaksi halpaa huoltokäyntiä, kolmas maksaakin jo enemmän.

        ks. Huoltokustannuksia
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=1500000000000132&posting=22000000015550969


      • Vaihtoprosessi
        make kirjoitti:

        Mikäs 2-t ruiskumoottori on äärimmäisen tarkka tulppien asennosta eli pakissa pitää olla repullinen tulppia jotta saa tulpat kierrettyä kohdalleen?

        Entäpä mikäs 2-t ruiskoneen tietokone on niin fiksu että mikäli huomaan vikakoodin niin moottori ei suostu enää käynnistymään vaan vikakoodi on nollattava huollossa - jos tilanne tulee esiin vesillä niin tarkoittaa hinausta satamaan :-)

        Ja kukapa tuota 2-t öljynkäryä viitsi haistella ja kai jokin hinta on luotoarvoillakin?


        E-tecillä on kaksi halpaa huoltokäyntiä, kolmas maksaakin jo enemmän.

        ks. Huoltokustannuksia
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=1500000000000132&posting=22000000015550969

        Oo minkäänlainen ongelma, helppohan ne on valita ostohetkellä sopivat.

        Katsoo vain tarkasti tietenkin, että kierteet alkavat samalta kohdalta, kuin entisissäkin tulpissa.

        Vikakoodin voimaanjäänti on tietenkin sallittu siitä syystä, että kone tutkitaan huollossa hyvin, ettei ajeta sitä romutuskuntoon huolimattomuuttaan.

        ja älä sen tähden siihen vikakoodin poistoriesaan takerru, jos yhden kerran testiporukka huolimattomuuttaan katkaisi polttoaine liittimen.

        Liekö yhdelläkään muulla ollu ainuttakaan vikakoodi ongelmaa.

        Ja ne luontoarvot korjaantuvat vasta sitten, kun kukaan ei aja enää millään polttomoottorilla, siihen asti homma on pelkkää hurskastelua, myös nelitahtisilla.


      • Jyrä
        make kirjoitti:

        Mikäs 2-t ruiskumoottori on äärimmäisen tarkka tulppien asennosta eli pakissa pitää olla repullinen tulppia jotta saa tulpat kierrettyä kohdalleen?

        Entäpä mikäs 2-t ruiskoneen tietokone on niin fiksu että mikäli huomaan vikakoodin niin moottori ei suostu enää käynnistymään vaan vikakoodi on nollattava huollossa - jos tilanne tulee esiin vesillä niin tarkoittaa hinausta satamaan :-)

        Ja kukapa tuota 2-t öljynkäryä viitsi haistella ja kai jokin hinta on luotoarvoillakin?


        E-tecillä on kaksi halpaa huoltokäyntiä, kolmas maksaakin jo enemmän.

        ks. Huoltokustannuksia
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=111&conference=1500000000000132&posting=22000000015550969

        >Ja kukapa tuota 2-t öljynkäryä viitsi haistella ja kai jokin hinta on luotoarvoillakin?>

        Suoraruisku 2-t koneet ovat läpäisseet sekä bodensee, että californian normit jopa paremmin kuin nelarit.
        Lisäksi se nelarien öljyn loppukäyttö on ainakin amerikkalisten selvitysten mukaan melko epämääräistä touhua.

        Alla kopsattu taulukko jenkkiläisestä lähteestä mitä sikäläiselle jäteöljylle tapahtuu.

        25% asphalt plants > maanteille

        17,5% improperly disposet > hävitetty jotenkin asiattomasti

        11.68% other > jonnekin muualle, saattaa olla ihan hyviäkin tapoja seassa

        11,1% space heaters > voi toimia kohtuullisesti, mutta tuski omaa mitään suodattimia joten raskasmetallit leviää ympäristöön

        9,32% refining > uudelleen käsittelyyn, jos jätteenhoito kunnossa on tämä hyvä tapa. Suomessa tämä jälleenkäsittely taisi lopahtaa juuri niiden jätteiden käsittelyn vaikeuteen.

        8,6% utility boilers > ei tieto minkälainen tapa

        8,6% steel mills > lopputulos tehdaskohtainen

        8,2% industrial boilers > voi olla toimivakin tapa

        En osaa sanoa paljonko jakauma poikkeaa tai vastaa meikäläistä, mutta taulukko antanee kuitenkin kuvan siitä, että ei se käytetyn öljyn loppuelämä ole aina niin ympäristöystävällistä.


    • Baari

      Omat kokemukset pienemmästä Hondasta on pelkästään positiivisia, mutta Yamaha on paljon kevyempi. Itse valitsisin jommankumman. Nuo kaikki muut ottaisin vain erittäin reilulla syys-alella.

      Mielipide perustuu omiin, vähäisiin, kokemuksiin, mutta MUTU on vahva....

      • Yamaha vanhalla

        Sillä vanhalla kakstahtitekniikalla, vie kyllä vähän enemmän bensaa mutta niitä saa nyt todella halvalla koska maahantuonti loppuu vuoden vaihteessa, markinoiden lujin kone.Sillä hinnan erotuksella ostaa vuosien bensat ja vanhaa luotettavaa tekniikka joka toimii.


      • Selva
        Yamaha vanhalla kirjoitti:

        Sillä vanhalla kakstahtitekniikalla, vie kyllä vähän enemmän bensaa mutta niitä saa nyt todella halvalla koska maahantuonti loppuu vuoden vaihteessa, markinoiden lujin kone.Sillä hinnan erotuksella ostaa vuosien bensat ja vanhaa luotettavaa tekniikka joka toimii.

        Eikös näissä Yamahoissa ole tyyppivikana ruostuvat trimmisylinterit?


      • Jyrä
        Selva kirjoitti:

        Eikös näissä Yamahoissa ole tyyppivikana ruostuvat trimmisylinterit?

        Jammulla on ollut vaikeuksia trimmeissään, sekä ruostuvien kuorien, että solenoidien kanssa. Tulee vain muistaa ettei viatonta konetta olekkaan. Kun aikaa kuluu tarpeeksi löytyy kaikista vikoja.

        Tuo valinnan vaikeus on ilmeinen. Valinnassa kannattaa huomioida muun ohella myös huollon saatavuus käytöalueella. Jos kone kaukana, niin huoltoon vieminen on hankalaa ja kallista, ajallisesti sekä rahallisesti.

        Jos uistelua on paljon, painaa koneen uisteluominaisuudet myös vaa'assa enemmän. Tällöin näkisin nelarin paremmaksi, koska vetouistelu-ryhmän porukka pääsääntöisesti on sinne päin kallellaan. Vaateena vain on, että konetta ei ajeta uistelussa ainakaan kylmillä ilmoilla alle 1000 r/min, vaan vauhtia vähennetään tarpeen mukaan joko jarrupusseilla tai esim ämpäreillä.
        Etappiajossa on vaikeata asettua kummankaan kannalle. Vanha kaasari 2T-tekniikka tulee todennäköisesti edullisimmaksi, mutta ei ole mukava eikä halpa uistelussa, eikä näköjään muutenkaan vaihtoehtosi.
        E-tec ei ole osoittautunut uistelijoiden käytössä oikein onnistuneeksi. 2-sylinteriset toimii paremmin, 3 pyttyisissä on ollut ongelmia pitkissä ajoissa, eli öljyä on kertynyt kampikammioon liikaa ja sen seurauksena tulpat jossain vaiheessa sotkeutuu seuraksena koneen käyntihäiriö. Nelipyttyisestä ei minkäänlaista tietoa.
        Optimaxit ja Tossut tuntuu pelaavan uistelussakin, mutta itse en henkilökohtaisesti näkisi niitäkään tuossa kokoluokassa mieleisenä, sillä ainakin optimaxien öljynkulutus ja huoltomenotkin näyttäisivät olevan nelari korkeammat.

        Itse juuri yhden 90hv nelarin ja vanhan 70hv kaksitahtarin talvihuoltaneena totean, että aika pieni porukka tulee pärjäämään nelarinkin huoltojen kanssa omatoimisesti. Ollaan selvästi ajautumassa tilanteeseen joka on analoginen autojen kanssa, eli kausihuollot menee pikkuhiljaa enemmän ja enemmän huoltoliikkeelle. Tällöin laite joka sallii pitkiä huoltovälejä on hyvinkin harkinnan arvoinen.
        Jos päädyt E-tec:iin niin muista säädättää öljynsyöttö pienimmäksi sallituksi, jolloin et voi käyttää kuin Evarin kalleinta, näihin moottoreihin tarkoitettua öljyä. Uisteluongelmat minimoituu tällöin ja tulpat kestää muutenkin pitkään. Samalla kannattaa vaatia koneeseen sisään varatulpat ja koneesta poistetut alkuperäiset merkattavaksi mistä sylinteristä poistettu, jolloin käyttäjällä on kaksi satsia toimivia ja helposti asennettavia tulppia. Näillä pääsee jo pitkälle, ainakin ensimmäiseen varsinaiseen huoltoon saakka.

        E-tecin ja Optimaxin öljynkulutuksessa on eroa. Mikäli E-tecissä käytetään X100 öljyä voidaan öljyn syöttö pudottaa noin 1% keskimääräisestä bensan kulutuksesta. Opti näyttäisi vievän testien mukaan noin 2% ja minusta se on paljon.

        Arvioidaan, että ajossasi koneiden keskikulutukseksi tulisi noin 15 l/h, riippuu oleellisesti kuitenkin ajoprofiilistasi. Tällöin arviodulla kekimääräisen veneilijän tuntimäärällä 50h/kausi tulee polttoainekuluksi 750 l ja öljyä menisi Optilla 15 l ja E-tecillä 7,5 l. Nelarilla noin 4 - 5 l.


      • väliä
        Selva kirjoitti:

        Eikös näissä Yamahoissa ole tyyppivikana ruostuvat trimmisylinterit?

        Sillä on. Minulla on kakskymmentä vuotta vanha jammu ollut uudesta, aina meressä trimmi tällä hetkellä paksussa ruosteessa mutta toimii vielä.Tähän mennessä ei ole ollut mitään korjattavaa normaalien syys ja kevät huoltojen lisäksi.eli osta uus kaasari kakstahti jammu se toimii.


      • kanssa jammu
        väliä kirjoitti:

        Sillä on. Minulla on kakskymmentä vuotta vanha jammu ollut uudesta, aina meressä trimmi tällä hetkellä paksussa ruosteessa mutta toimii vielä.Tähän mennessä ei ole ollut mitään korjattavaa normaalien syys ja kevät huoltojen lisäksi.eli osta uus kaasari kakstahti jammu se toimii.

        mulla on -90 mallinen 60 hv jammu. Tuossa se on nököttänyt veneen persuuksissa länsirannikon merivedessä. Pumpun sylinterin alalaidassa on hieman pintaruostetta, muuten ei ainakaan silmällä näe päällepäin mitään vikaa. Sinkit vaihtuu melkein joka vuosi, ja kone pestään makealla vedellä keväisin ja syksyisin.

        Olen kyllä kuullut että niitä menee, onkohan se ongelmana jostain vuosimallista eteenpäin vai miksiköhän olen säästynyt moiselta ongelmalta. No, pitää kai olla "hyvillään"...


    • 2-t rules

      voi heti poistaa Hondan. Se painaa kuin synti, eli teho/paino-suhteeltaan todella huono. Noista 2-t ruiskuista valintani olisi E-tec 115. E-tec on teho/paino-suhteeltaan ton joukon paras ja vääntöä siitä löytyy ihan eritavalla kuin noista nelareista.

      Johnson ja Suzuki ovat samoja koneita eri värissä. Mercury F115 ja Yamaha F115 ovat moottoriosaltaan yhteneväiset. Tuo Mercury F 115 korvautuu ensi kaudella Mercuryn omalla koneella joka on pikku-Verado ilman ahdinta, ns. "Veradito". Tiedä sitten noiden "Veraditojen" saatavuudesta ensi kaudeksi. Nelareista valintani olis tämä "Veradito".

    • kysymästä

      Veit sanat suustani! :)

      Sama ongelma täällä. Tarttis ostaa 70/75 hv kokoluokassa moottori ja vaikka kuinka asiaa
      tutkii ja kääntää sekä kuuntelee molempien leirien
      asiantuntijoiden selitykset/perustelut (esim. maahantuojan edustajat, huoltomiehet yms.), niin ei selkeää mielipidettä tunnu millään syntyvän; E-TEC vaiko uusi 4T ruiskukone. Kaikki kehuu omiaan niin perusteellisesti, että tekisi mieli ottaa molemmat!

      Jatketaan iterointia...

    • Göran

      Kun useamman kerran olen F115:ta veneineen talvihuoltoon vienyt ("kun takuu ei muuten pysy voimassa"), olen vakaasti E-tecin kannalla: joka kolmas vuosi tarvittava huolto on sen verran iso etu, varsinkin kun kone muutenkin on hyvä.

      • pitkällä aikavälillä

        Tämä lienee vähemmän käsitelty asia, mutta ilmeisesti E-TECin huolto todella pitkällä aikavälillä on aika minimaalista, onhan se kuitenkin periaatteessa vain 2-T kone. Ruiskuyksikkö yms. kestävät ilmeisesti koneen koko eliniän.

        E-TECin peräölyjä pitää toki vaihtaa, tulppia vaihtaa, sinkkejä vaihtaa yms. mutta eikös 2-tahtisen koneen huolto ole aika minimaalista 4-tahtiseen verrattuna myös pitkällä aikavälillä, esim. 10 vuotta?

        Eniten 4-tahtisten huolloissa huolestuttaa koko ajan kohoava hintataso joka ei varmaan laske monimutkaisempien 4T koneiden markkinoille tulon myötä ja myös pitkien takuuaikojen pakolliset huollot. Muutaman vuoden päästä taitaa 4-tahtisen perushuolto olla jo monta sataa euroa per kausi?

        Korjatkaa jos olen väärässä, mutta mitä pitemälle E-TECiä käyttää, sen edullisemaksi huoltokustannukset varmaankin muodostuvat. Tämä kuulostaa todellakin liian hyvältä ollakseen totta, ei sitä ihan purematta suostu heti nielemään.


      • selva
        pitkällä aikavälillä kirjoitti:

        Tämä lienee vähemmän käsitelty asia, mutta ilmeisesti E-TECin huolto todella pitkällä aikavälillä on aika minimaalista, onhan se kuitenkin periaatteessa vain 2-T kone. Ruiskuyksikkö yms. kestävät ilmeisesti koneen koko eliniän.

        E-TECin peräölyjä pitää toki vaihtaa, tulppia vaihtaa, sinkkejä vaihtaa yms. mutta eikös 2-tahtisen koneen huolto ole aika minimaalista 4-tahtiseen verrattuna myös pitkällä aikavälillä, esim. 10 vuotta?

        Eniten 4-tahtisten huolloissa huolestuttaa koko ajan kohoava hintataso joka ei varmaan laske monimutkaisempien 4T koneiden markkinoille tulon myötä ja myös pitkien takuuaikojen pakolliset huollot. Muutaman vuoden päästä taitaa 4-tahtisen perushuolto olla jo monta sataa euroa per kausi?

        Korjatkaa jos olen väärässä, mutta mitä pitemälle E-TECiä käyttää, sen edullisemaksi huoltokustannukset varmaankin muodostuvat. Tämä kuulostaa todellakin liian hyvältä ollakseen totta, ei sitä ihan purematta suostu heti nielemään.

        PA-suodatin, erikoisöljy (= kallis), erikoistulpat

        1000 l bensaa vaatiin siis 10 l 2-t öljyä


      • päsee
        selva kirjoitti:

        PA-suodatin, erikoisöljy (= kallis), erikoistulpat

        1000 l bensaa vaatiin siis 10 l 2-t öljyä

        jos tässä on kaikki E-TEC:n huoltokustannukset! :)

        Erikoisöljyn hinnalla, jota ei ilmeisesti paljon kulu, tietysti maksetaan tuota huoltojen erotusta, se on selvä.

        Nelariin saa ostaa monta kourallista tulppia sinä aikana kun E-TEC käyttää vain yhden tulppasatsin. Plus öljyä ja öljynsuodattimia. Muista nelarin huoltokustannuksista/kohteista ei kannata edes puhua.

        Pointti oli vain se, että E-TEC käy harvoin huollossa ja huoltokohteet ovat minimaaliset verrattuna nelarin jokavuotiseen huoltoon.

        Riippuu varmaan ajotamäärästä, mutta jos E-TECillä ajetaan alle 100 tuntia vuodessa tai jopa selvästi vähemmän, se on mitä todennäköisimmin huomattavasti edullisempi pitkäaikaisessa käytössä kuin nelari, jolla ajetaan alle 100 tuntia vuodessa ja huolletaan raskaamman mukaan joka ikinen vuosi.

        Huollolla tarkoitetaan okeasti huoltoa, toki E-TECin vaatii jotain joka syksy, kuten rasvausta, makeavesikäytön ja talvisäilytysohjeman ajon.


      • Selva_40hv
        päsee kirjoitti:

        jos tässä on kaikki E-TEC:n huoltokustannukset! :)

        Erikoisöljyn hinnalla, jota ei ilmeisesti paljon kulu, tietysti maksetaan tuota huoltojen erotusta, se on selvä.

        Nelariin saa ostaa monta kourallista tulppia sinä aikana kun E-TEC käyttää vain yhden tulppasatsin. Plus öljyä ja öljynsuodattimia. Muista nelarin huoltokustannuksista/kohteista ei kannata edes puhua.

        Pointti oli vain se, että E-TEC käy harvoin huollossa ja huoltokohteet ovat minimaaliset verrattuna nelarin jokavuotiseen huoltoon.

        Riippuu varmaan ajotamäärästä, mutta jos E-TECillä ajetaan alle 100 tuntia vuodessa tai jopa selvästi vähemmän, se on mitä todennäköisimmin huomattavasti edullisempi pitkäaikaisessa käytössä kuin nelari, jolla ajetaan alle 100 tuntia vuodessa ja huolletaan raskaamman mukaan joka ikinen vuosi.

        Huollolla tarkoitetaan okeasti huoltoa, toki E-TECin vaatii jotain joka syksy, kuten rasvausta, makeavesikäytön ja talvisäilytysohjeman ajon.

        Mitä ihmettä - ei minun 4t koneeseen tehty muuta huoltoa kuin
        - peräöljyjen vaihto koneen huultelu
        - öljynvaihto suodatin
        - suojaöljyt rasvaus

        Lisäksi E-Tec on kalliskone, esim. 225hv malleissa Honda 225 on uli 3000 $ halvempi. Tuolla rahalla saa jo aika monen vuoden huollot


      • Eetvaartti
        pitkällä aikavälillä kirjoitti:

        Tämä lienee vähemmän käsitelty asia, mutta ilmeisesti E-TECin huolto todella pitkällä aikavälillä on aika minimaalista, onhan se kuitenkin periaatteessa vain 2-T kone. Ruiskuyksikkö yms. kestävät ilmeisesti koneen koko eliniän.

        E-TECin peräölyjä pitää toki vaihtaa, tulppia vaihtaa, sinkkejä vaihtaa yms. mutta eikös 2-tahtisen koneen huolto ole aika minimaalista 4-tahtiseen verrattuna myös pitkällä aikavälillä, esim. 10 vuotta?

        Eniten 4-tahtisten huolloissa huolestuttaa koko ajan kohoava hintataso joka ei varmaan laske monimutkaisempien 4T koneiden markkinoille tulon myötä ja myös pitkien takuuaikojen pakolliset huollot. Muutaman vuoden päästä taitaa 4-tahtisen perushuolto olla jo monta sataa euroa per kausi?

        Korjatkaa jos olen väärässä, mutta mitä pitemälle E-TECiä käyttää, sen edullisemaksi huoltokustannukset varmaankin muodostuvat. Tämä kuulostaa todellakin liian hyvältä ollakseen totta, ei sitä ihan purematta suostu heti nielemään.

        First, let's make sure everyone understands - Evinrude is NOT claiming that no maintenance is required for 3 years. Only that NO DEALER SERVICE is required for 3 years. There's a big difference.


      • Jiniz
        Selva_40hv kirjoitti:

        Mitä ihmettä - ei minun 4t koneeseen tehty muuta huoltoa kuin
        - peräöljyjen vaihto koneen huultelu
        - öljynvaihto suodatin
        - suojaöljyt rasvaus

        Lisäksi E-Tec on kalliskone, esim. 225hv malleissa Honda 225 on uli 3000 $ halvempi. Tuolla rahalla saa jo aika monen vuoden huollot

        Ei pidä paikkaansa ellei puhuta alennetuista hinnoista. Honda ja Yamaha on kalliimpia 225:ssa ja moessa muussakin kokoluokassa. Mercury/Mariner Optimax yleisesti ottaen halvin.

        Esim

        Mercury
        Optimax 115 10350e Halvin
        4T 115 10900e

        Honda 115 12700e

        E-tec 115 11800e

        Yamaha F115 12860e Kallein



        Mercury
        Optimax 150 13790e Halvin
        4T 150 14900e

        Honda 150 15700e

        E-tec 150 15800e Kallein

        Yamaha F150 15700e
        Z150 14900e


        Mercury
        Optimax 200 15510e Halvin
        4T 200 17900e

        Honda 200 19400e

        E-tec 200 18100e

        Yamaha F200 19680e Kallein
        Z200 16200e



        Mercury
        Optimax 225 17210e Halvin
        4T 225 18700e

        Honda 225 20300e

        E-tec 225 19550e

        Yamaha F225 20350e Kallein


      • nettohinta
        Selva_40hv kirjoitti:

        Mitä ihmettä - ei minun 4t koneeseen tehty muuta huoltoa kuin
        - peräöljyjen vaihto koneen huultelu
        - öljynvaihto suodatin
        - suojaöljyt rasvaus

        Lisäksi E-Tec on kalliskone, esim. 225hv malleissa Honda 225 on uli 3000 $ halvempi. Tuolla rahalla saa jo aika monen vuoden huollot

        koneensa suositushinnoin? Ootte te jukolauta pässejä.


      • MPT
        Jiniz kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa ellei puhuta alennetuista hinnoista. Honda ja Yamaha on kalliimpia 225:ssa ja moessa muussakin kokoluokassa. Mercury/Mariner Optimax yleisesti ottaen halvin.

        Esim

        Mercury
        Optimax 115 10350e Halvin
        4T 115 10900e

        Honda 115 12700e

        E-tec 115 11800e

        Yamaha F115 12860e Kallein



        Mercury
        Optimax 150 13790e Halvin
        4T 150 14900e

        Honda 150 15700e

        E-tec 150 15800e Kallein

        Yamaha F150 15700e
        Z150 14900e


        Mercury
        Optimax 200 15510e Halvin
        4T 200 17900e

        Honda 200 19400e

        E-tec 200 18100e

        Yamaha F200 19680e Kallein
        Z200 16200e



        Mercury
        Optimax 225 17210e Halvin
        4T 225 18700e

        Honda 225 20300e

        E-tec 225 19550e

        Yamaha F225 20350e Kallein

        Eli halvin 115 hp, Tohatsu 115 TLDI, muistaakseni jotain 9300 Jöröö.

        Espanjanssa muuten tuli käytyä reilu kuukausi sitten ja luuhattua paikallisissa veneliikkeissäkin tarjontaa katsomassa....Ja pääsin kokeilemaan(Pikku maksusta mutta pakko oli päästä ja tunnustin että vain koneen kokeilu kiinnostaa,ei osto sieltä..)tätä uutta Tossua.
        Paukkua tuntui riittävän tolkuttomasti ja ääni erittäin matalaa murinaa,lisäksi koneen käydessä tyhjäkäyntiä sitä voisi luulla 4-t koneeksi,tasaista ja hiljasta hörpötystä kuului perämoottorikaivon puolta.

        Kesää tässä nyt sitten vain odotellaan...kun tuli viime viikolla tilattua tämmöinen ensi kesäksi.


    • ..i..

      Tohatsu 115 TLDI... Itsellä 90TLDI toimii kuin kello.

      • Jiniz

        Onko isommissa Tohoissa yhtä tiuhat huoltovälit kuin esim 50hv:ssa? Ainakin isolle huollolle tulee jo jonkin verran hintaa.


      • Ruots
        Jiniz kirjoitti:

        Onko isommissa Tohoissa yhtä tiuhat huoltovälit kuin esim 50hv:ssa? Ainakin isolle huollolle tulee jo jonkin verran hintaa.

        Pääasia on puhdistus ja tarkastus...että varmasti yhtä edullinen kuin 50 - 90hv.t!


      • ..i..
        Jiniz kirjoitti:

        Onko isommissa Tohoissa yhtä tiuhat huoltovälit kuin esim 50hv:ssa? Ainakin isolle huollolle tulee jo jonkin verran hintaa.

        Ainakin 90hp:ssä on välit 10h, 50h, 100h, 150h, 200h.... Monet kyllä aika perus juttuja ja voi helposti hoitaa itse. (Myös takuu aikana, kun asiaa kysyin ostettaessa)


    • Tyytyväinen veneiliä

      11v vanha 70hv Yamaha rupesi temppuilee edellis kesänä ja tänä kesänä oli vaihto aiheellinen.
      Ainoana vaihtoehtona pidin 4t konetta,kunnes myyjä selitti mikä on E-tec.Epäilin konetta,liian hyvää ollakseen totta. Kaupat tein kuitenkin E-tec koneesta ja nyt on kesä(54h) koneella takana. Veneeni on -95 560 hytti Yamarin. E-tec on 75hv. Koneen kulutus on järjettömän pientä verrattuna entiseen 2t Yamahaan. Koko ajokauden keskikulutus on ollut 8.5l/h,Yamahan keskikulutus oli vuosien aikana 14-16l/h. Öljyä olen kerran lisännyt,ehkä 4l on mennyt öljyä kauden aikana.kuitenkin todella vähän. Vene nousee plaaniin todella hyvin ja ajokierrokset ovat 4500-4800 välillä. Hyvin on voimaa koneessa. koneen tyhjäkäynti ääni on kovempi kuin 4t koneissa,mutta kuitenkin ihan toista kuin perinteisissä 2t koneissa. Plaani nopeuksissa melu on kan ihan siedettävää. 2t savutuksesta ei voi enään puhua,kyllä pakokaasu vähän haisee,mutta aika vähäistä se on.
      Tein talvihuollon Viime viikolla koneeseen,tai sen se tekee itse,kesti joku 10min.
      Tulpat vaihdetaan tai säädetään 3v kuluttua ja peräöljyt vaihdetaan silloin.
      Kone on toiminut ilman minkäänlaisia käyntihäiriöitä koko kesän.
      Kyllä on ihmeellisen koneen Kanadan poika on tehnyt.

      • Mitattua

        Minkälainen on huippuvauhti verrattuna 70-Jamahaan.


      • houkuttelevahan

        se on, kun on kanssa 16 vuotias 60 jammu, vielä on toiminut hyvin mutta ikää alkaa olla... Vaan on melkoisen kallis tuo 75 hv, miten tehot tuntuu, onko yhtä tehokas kuin jammu oli? No jammu tietenkin jo vähän vanha, mutta kuitenkin?

        Se on ainoo mikä pelottaa että mitenkä se voitelusysteemi siinä kestää ajan hammasta. Voi olla että hyvinkin kestää, mutta siinähän ei kai voi seosbensalla ajaa kun voitelujärjestelmä ei sekoita bensaa ja öljyä vaan toimivat erikseen.


      • make
        houkuttelevahan kirjoitti:

        se on, kun on kanssa 16 vuotias 60 jammu, vielä on toiminut hyvin mutta ikää alkaa olla... Vaan on melkoisen kallis tuo 75 hv, miten tehot tuntuu, onko yhtä tehokas kuin jammu oli? No jammu tietenkin jo vähän vanha, mutta kuitenkin?

        Se on ainoo mikä pelottaa että mitenkä se voitelusysteemi siinä kestää ajan hammasta. Voi olla että hyvinkin kestää, mutta siinähän ei kai voi seosbensalla ajaa kun voitelujärjestelmä ei sekoita bensaa ja öljyä vaan toimivat erikseen.

        Miksi et vaida uuteen 4t Yammuun? Rahallisesti vaihto ei kannata koskaan.


      • Niin outo
        make kirjoitti:

        Miksi et vaida uuteen 4t Yammuun? Rahallisesti vaihto ei kannata koskaan.

        Ruma moottori, uudet yamahat on sen näköisiä, ettei niihin tule mieltymystä. On niinkuin olisi kaksi aivan eri konetta väkisellä ympätty rungosta yhteen.


      • pätee muihinkin merkkeihin
        Niin outo kirjoitti:

        Ruma moottori, uudet yamahat on sen näköisiä, ettei niihin tule mieltymystä. On niinkuin olisi kaksi aivan eri konetta väkisellä ympätty rungosta yhteen.

        Ei ne kovin kauniilta muunkaan merkkiset moottorit näytä, tosin tämä on paljolti makuasia.

        Voi olla, että itse värilläkin on merkitystä, mutta jotenkin Hondan moottorit näyttävät kohtuullisen tyylikkäiltä. Kantikkaampaan suuntaan näyttää tosin Hondienkin muotoilu olevan menossa.


      • Perskuta
        make kirjoitti:

        Miksi et vaida uuteen 4t Yammuun? Rahallisesti vaihto ei kannata koskaan.

        Jostain syystä en oikein tuosta nelitahdista ole saanut tykästyttyä. Minua jotenkin hämää se että niissä esimerkiksi painot ovat pudonneet niin alas, vaikka on 4 sylinteriä, venttiilikoneistot jne. Mistä se paino on viilattu pois, akseleista, materiaalivahvuuksista, mistä? Onhan niissäkin ongelmia ollut eikä niiden korjaaminen ole ainakaan 2-t konetta halvempaa.

        Jostain syystä jos pitäisi käytetty ostaa niin mieluummin ostaisin vaikka -99 mallisen 2-t koneen kuin -99 mallisen 4-t koneen. Ja jos koneen vaihdan haluaisin että se taas palvelisi seuraavat 16 vuotta käytännössä ilman mitään ongelmia.

        Vaihto vaan tulee väistämättä eteen jossain välissä. Rahaahan siinä palaa...


      • Tyytyväinen veneiliä
        Mitattua kirjoitti:

        Minkälainen on huippuvauhti verrattuna 70-Jamahaan.

        E-tecin voima verrattuna yamahaan selittyy kuutioiden erosta,Yamaha oli 850 kun E-tec on 1300 kuutioinen. Paino eroa koneilla onkin aika lailla Yamaha 105kg ja Evinrude 145kg.
        Painon vaikutus ei kuitenkaan näy mitenkään veneessä. hyvin kantaa perä.
        Yamahan huippunopeus oli 27s,e-tec pistää 30s
        Yamahan matkanopeus oli 24-25s ja bensaa paloi aika hurjasti.
        Nyt E-tecillä voi pitää 20-25s matkanopeutena ja voimaa on plaanissa pysymiseen ihan eri tavalla kuin Yamahassa. Samoin Plaaniin lähtö on paljon rivakanpaa.
        Mittaukset perustuu kaiun nopeusmittariin.


      • vertailu
        Tyytyväinen veneiliä kirjoitti:

        E-tecin voima verrattuna yamahaan selittyy kuutioiden erosta,Yamaha oli 850 kun E-tec on 1300 kuutioinen. Paino eroa koneilla onkin aika lailla Yamaha 105kg ja Evinrude 145kg.
        Painon vaikutus ei kuitenkaan näy mitenkään veneessä. hyvin kantaa perä.
        Yamahan huippunopeus oli 27s,e-tec pistää 30s
        Yamahan matkanopeus oli 24-25s ja bensaa paloi aika hurjasti.
        Nyt E-tecillä voi pitää 20-25s matkanopeutena ja voimaa on plaanissa pysymiseen ihan eri tavalla kuin Yamahassa. Samoin Plaaniin lähtö on paljon rivakanpaa.
        Mittaukset perustuu kaiun nopeusmittariin.

        olisi seuraavan koon kakstahtijamahan ja tuon e-tecin välillä. Kuutiotilavuudet olisivat lähempänä toisiaan. Esim. 80 hv 3 -syl jamaha on lähellä e-etcin kuutioita. 60hv 2-t jammu vastaan e-tec 60 olisi myös "reilumpi" koska siinä kuutiot ja tehot vastaavat hyvin toisiaan.


      • oikeassa
        Tyytyväinen veneiliä kirjoitti:

        E-tecin voima verrattuna yamahaan selittyy kuutioiden erosta,Yamaha oli 850 kun E-tec on 1300 kuutioinen. Paino eroa koneilla onkin aika lailla Yamaha 105kg ja Evinrude 145kg.
        Painon vaikutus ei kuitenkaan näy mitenkään veneessä. hyvin kantaa perä.
        Yamahan huippunopeus oli 27s,e-tec pistää 30s
        Yamahan matkanopeus oli 24-25s ja bensaa paloi aika hurjasti.
        Nyt E-tecillä voi pitää 20-25s matkanopeutena ja voimaa on plaanissa pysymiseen ihan eri tavalla kuin Yamahassa. Samoin Plaaniin lähtö on paljon rivakanpaa.
        Mittaukset perustuu kaiun nopeusmittariin.

        http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/c12562680034a2b6c125626700321711/424b02266974b0bfc1257082002c78d7?OpenDocument


      • on tuossa
        oikeassa kirjoitti:

        http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/c12562680034a2b6c125626700321711/424b02266974b0bfc1257082002c78d7?OpenDocument

        vertailussa selvästi pienin kone. Suorituskyvyltään pärjää silti kohtuullisesti, ja on kevyt. Keveys tekee siitä sopivan monen veneen perälautaan, myös vanhemmankin.

        Mercury elpto onkin suorituskykyisin mutta menovettäkin kuluu täydellä kaasulla sitten melkolailla.

        Ei tuossa vanhemmat 2-t niin kovin huonosti pärjää, etenkin jos ajatellaan kuinka vanhaan tekniikkaan ne perustuvat. Aika monella jamahalla joka on ostettu 80- tai 90-luvulla on päristelty vuosia lähes pelkillä syyshuolloilla, peräöljyä ja tulppia silloin tällöin vaihtaen, ehkä joskus myös siipipyörä. Aika näyttää miten on näiden uudempien koneiden laita.


      • Jyrä
        on tuossa kirjoitti:

        vertailussa selvästi pienin kone. Suorituskyvyltään pärjää silti kohtuullisesti, ja on kevyt. Keveys tekee siitä sopivan monen veneen perälautaan, myös vanhemmankin.

        Mercury elpto onkin suorituskykyisin mutta menovettäkin kuluu täydellä kaasulla sitten melkolailla.

        Ei tuossa vanhemmat 2-t niin kovin huonosti pärjää, etenkin jos ajatellaan kuinka vanhaan tekniikkaan ne perustuvat. Aika monella jamahalla joka on ostettu 80- tai 90-luvulla on päristelty vuosia lähes pelkillä syyshuolloilla, peräöljyä ja tulppia silloin tällöin vaihtaen, ehkä joskus myös siipipyörä. Aika näyttää miten on näiden uudempien koneiden laita.

        "Aika monella jamahalla joka on ostettu 80- tai 90-luvulla on päristelty vuosia lähes pelkillä syyshuolloilla, peräöljyä ja tulppia silloin tällöin vaihtaen, ehkä joskus myös siipipyörä. Aika näyttää miten on näiden uudempien koneiden laita."

        Tämä onkin mielenkiintoinen kysymys. Laiturikaveri lähti eilen 9°C pakkasessa Suomenojalta 70-luvun evari 35:lla. Toisella vedolla käyntiin ja kalaan. Koneelle ei ole juuri muuta tehty kuin peräöljyjä ja tulpia vaihdettu. Yksi potkuri on särkynyt kun löytyi uusi kivi ja käsikäynnistimen jousi on vaihdettu. Käyttötunteja koneella ei ole hirveästi mutta merivesikäytössä kuitenkin. Epäilen kovasti että mikään näistä vähäpäästöisistä toimisi noin pitkään yhtä vähillä ja halvoilla huolloilla.

        Toistan tässä vanhan toteamuksen, ainoa syy peruskakstahtarien joutumiseen väistymään markkinajohtajan paikalta on pakokaasupäästömääräykset. Hyvä peruskaksitahtari ajaa asiansa erittäin kokonaistaloudellisesti ja luotettavasti. Ylikansalliselle lainsäädännölle ei oikein mitään voi, joten nyt eletään tätä aikaa, sopeudutaan ja maksetaan.


      • mieltä vähän
        Jyrä kirjoitti:

        "Aika monella jamahalla joka on ostettu 80- tai 90-luvulla on päristelty vuosia lähes pelkillä syyshuolloilla, peräöljyä ja tulppia silloin tällöin vaihtaen, ehkä joskus myös siipipyörä. Aika näyttää miten on näiden uudempien koneiden laita."

        Tämä onkin mielenkiintoinen kysymys. Laiturikaveri lähti eilen 9°C pakkasessa Suomenojalta 70-luvun evari 35:lla. Toisella vedolla käyntiin ja kalaan. Koneelle ei ole juuri muuta tehty kuin peräöljyjä ja tulpia vaihdettu. Yksi potkuri on särkynyt kun löytyi uusi kivi ja käsikäynnistimen jousi on vaihdettu. Käyttötunteja koneella ei ole hirveästi mutta merivesikäytössä kuitenkin. Epäilen kovasti että mikään näistä vähäpäästöisistä toimisi noin pitkään yhtä vähillä ja halvoilla huolloilla.

        Toistan tässä vanhan toteamuksen, ainoa syy peruskakstahtarien joutumiseen väistymään markkinajohtajan paikalta on pakokaasupäästömääräykset. Hyvä peruskaksitahtari ajaa asiansa erittäin kokonaistaloudellisesti ja luotettavasti. Ylikansalliselle lainsäädännölle ei oikein mitään voi, joten nyt eletään tätä aikaa, sopeudutaan ja maksetaan.

        tuossa vertailussa muut koneet olivat noin 1200-1300 kuutioisia, ja jamaha 70 siis 850 cc. Jos prosentuaalisesti miettii niin melkoinen ero kuitenkin, ja "mikään ei korvaa kuutioita" pitää kyllä jonkin verran paikkansa.

        Tuollaisessa 2-t koneessa on se huono puoli, että kaasun kanssa täytyy olla varovainen ettei lennä yli perälaidan ketään. Toinen huono puoli on pienten kierroksien kulutus, ja käryäminen pienillä nopeuksilla. En tosin ole avomerellä huomannut sen juuri haittaavan kun veneeni on mallia avo. Jossain ht-veneessä käry voi inhottavasti jäädä hyttiin pyörimään.

        Keihitys kehittyy tietenkin, ja ovat uudet koneet hiljaisempia vähän, vievät vähemmän polttoainetta jne. Mutta ei ne minusta mitään "superparempia" kyllä ole.


      • varmaan
        mieltä vähän kirjoitti:

        tuossa vertailussa muut koneet olivat noin 1200-1300 kuutioisia, ja jamaha 70 siis 850 cc. Jos prosentuaalisesti miettii niin melkoinen ero kuitenkin, ja "mikään ei korvaa kuutioita" pitää kyllä jonkin verran paikkansa.

        Tuollaisessa 2-t koneessa on se huono puoli, että kaasun kanssa täytyy olla varovainen ettei lennä yli perälaidan ketään. Toinen huono puoli on pienten kierroksien kulutus, ja käryäminen pienillä nopeuksilla. En tosin ole avomerellä huomannut sen juuri haittaavan kun veneeni on mallia avo. Jossain ht-veneessä käry voi inhottavasti jäädä hyttiin pyörimään.

        Keihitys kehittyy tietenkin, ja ovat uudet koneet hiljaisempia vähän, vievät vähemmän polttoainetta jne. Mutta ei ne minusta mitään "superparempia" kyllä ole.

        vähän ohi aiheen, mutta eikös esim MotoGp:ssä aikoinaan kun nelitahdit tulivat niillä ollut lupa olla reippaasti isompia kuin 2-t koneiden, siis kuutioissa? Vanha 500 luokan nelitahdit lienevät nykyään 800-900 kuutioisia?

        Jotenkin on tullut käsitys että 2-t tekniikalla saadaan enempi tehoja irti. Nelitahtien sanotaan vääntävän mutta liekö se vääntö juuri noista kuutiotuumista kiinni kun ovat yleensä isompia.


      • Jiniz
        varmaan kirjoitti:

        vähän ohi aiheen, mutta eikös esim MotoGp:ssä aikoinaan kun nelitahdit tulivat niillä ollut lupa olla reippaasti isompia kuin 2-t koneiden, siis kuutioissa? Vanha 500 luokan nelitahdit lienevät nykyään 800-900 kuutioisia?

        Jotenkin on tullut käsitys että 2-t tekniikalla saadaan enempi tehoja irti. Nelitahtien sanotaan vääntävän mutta liekö se vääntö juuri noista kuutiotuumista kiinni kun ovat yleensä isompia.

        2T:ssa mäntä saa kipinän joka toinen kierros, 4T mäntä saa potkun joka neljäs kierros. Lisäksi 2T:ssä venttiilikoneisto ei syö tehoa.


      • Kipinöitse
        Jiniz kirjoitti:

        2T:ssa mäntä saa kipinän joka toinen kierros, 4T mäntä saa potkun joka neljäs kierros. Lisäksi 2T:ssä venttiilikoneisto ei syö tehoa.

        Vaan kaksitahtisessa kipinä tulee joka kierroksella, kun mäntä nousee lähelle yläkuolokohtaa.

        Ja nelitahtisessa kipinä tulee joka toinen kierros.

        Kaksitahtista sanotaan kaksitahtiseksi siitä syystä, että yhden kierroksen aikana tapahtuu imu ja poisto.
        ja niiden kanssa samalla kierroksella puristus ja työvaiheet.

        Nelitahtisessa taas kaikki vaiheet ovat erillisiä tapahtumia, sen tähden se vaatii kaksi kierrosta, että saa hommat tehtyä.


      • Jiniz
        Kipinöitse kirjoitti:

        Vaan kaksitahtisessa kipinä tulee joka kierroksella, kun mäntä nousee lähelle yläkuolokohtaa.

        Ja nelitahtisessa kipinä tulee joka toinen kierros.

        Kaksitahtista sanotaan kaksitahtiseksi siitä syystä, että yhden kierroksen aikana tapahtuu imu ja poisto.
        ja niiden kanssa samalla kierroksella puristus ja työvaiheet.

        Nelitahtisessa taas kaikki vaiheet ovat erillisiä tapahtumia, sen tähden se vaatii kaksi kierrosta, että saa hommat tehtyä.

        kiitän oikaisusta, olet oikeassa.


      • KYSYMYKSESI
        Jiniz kirjoitti:

        kiitän oikaisusta, olet oikeassa.

        Tuolla aiemmalla sivulla, otsikon: Kippari 10, 2006 alla.

        Siinä kysyit sitä 90hv kuormansieto testin lehteä, jossa Johnsson jätti kaikki muut napottamaan rannalle, Koitin vastata siihen jotain.


    • kattavasti analysoituna
      • Ettei siitä

        Kunnon suomalainen ota mitää selvää.

        Ja miksei kannattaisi ostaa, jos yleensä joku moottori kannattaa ostaa?

        Sanot että kiihkoton ja asiallinen kooste. Mistä sinä sen tiedät?

        Ainahan on jonkun lehmä ojassa joka jutussa, myös yliopistojen tutkimukset tehdään nykyään rahoittajien toiveiden mukaan.

        Joten kun rahoittajat sanoo, että tehkää tutkimus niin, että venäläinen "ruspa merkkinen" perämoottori on maailman paras, nehän tekee saa aikaan semmoisen tutkimuksen lopputuloksen.

        Kysymys on itsekunkin käytännön, tuhansista erilaisista, pienistä seikoista ja ongelmatilanteista, mukavaa mieltä ja mielipahaa aiheuttavista, vastuksista selviämisistä.

        Kun palaa viimeiseltä vesistömatkalta sankassa räntäsateessa ja läpimärkänä kotisatamaa kohti, ja kone toimii ja pysyy lämpimänä moitteettomasti, eikä tarvitse sitä viedä kalliiseen huoltoon, kun ei itsekään oo sulanu vielä reissun rasituksista.

        Se on enemmän kuin sata jänistä.


      • aivan selvää
        Ettei siitä kirjoitti:

        Kunnon suomalainen ota mitää selvää.

        Ja miksei kannattaisi ostaa, jos yleensä joku moottori kannattaa ostaa?

        Sanot että kiihkoton ja asiallinen kooste. Mistä sinä sen tiedät?

        Ainahan on jonkun lehmä ojassa joka jutussa, myös yliopistojen tutkimukset tehdään nykyään rahoittajien toiveiden mukaan.

        Joten kun rahoittajat sanoo, että tehkää tutkimus niin, että venäläinen "ruspa merkkinen" perämoottori on maailman paras, nehän tekee saa aikaan semmoisen tutkimuksen lopputuloksen.

        Kysymys on itsekunkin käytännön, tuhansista erilaisista, pienistä seikoista ja ongelmatilanteista, mukavaa mieltä ja mielipahaa aiheuttavista, vastuksista selviämisistä.

        Kun palaa viimeiseltä vesistömatkalta sankassa räntäsateessa ja läpimärkänä kotisatamaa kohti, ja kone toimii ja pysyy lämpimänä moitteettomasti, eikä tarvitse sitä viedä kalliiseen huoltoon, kun ei itsekään oo sulanu vielä reissun rasituksista.

        Se on enemmän kuin sata jänistä.

        Ei ehkä kannattaisi arvostella arvostelijaa, jos ei pysty lukemaan itse mistä on kysymys.

        Kuten sanoin, erittäin asiallinen artikkeli E-TECistä ja en ryhdy sitä sen enempää suomentamaan muuta kuin sanomalla, että se ei sisällä väittämää, että joku on parempi kuin joku toinen.

        Tässä artikkelissa on mm. verrattu E-TECiä ja nelaria toisiinsa aikavälillä 10 vuotta teoreettisesti huoltokustannusten osalta. Kyseessä oli siis 90 hp:n koneet.

        Moottorien ajotestit ovat sitten oma lukunsa ja niitä saa lukea myös kotimaan murteella esim. tässä artikkelissa mainitusta 90 hp:n mallista. (Kippari-lehti 2006).

        Tämä vertailu kertoo kiinnostavia asioita, oikaisee turhaa hypetystä ja kumoaa vääriä huhuja, joista jokainen voi itse vetää omat johto-, osto- tai ostamattajättämispäätökset.

        "Bottom line" kuitenkin on, että juuri E-TEC:n ostamista miettiviä on useita (olen yksi niistä), sen näkee mm. näillä keskustelupalstoilla.

        Mielestäni on mukavaa, jos joku pystyy antamaan asiallista infoa asian tiimoilta, eikä väittely ole pelkästään linjalla "juupas - eipäs".


      • Jyrä

        Ocean skiff journal:in juttu on kattavin näkemäni selvitys tästä aiheesta. Jos vain englanti taipuu ja mielenkiintoa aiheeseen riittää niin lukemaan vaan.
        Kiitokset linkin lähettäjälle.


    • ellajatomi

      Evinrude e-tec on komeaja pitää hiljaista ääntä!

    • killeri000

      Itse tuli juuri ostettua Evinruden E-Tec sarjan 30 hevosvoimainen perämoottori, ja täytyy sanoa, että on jopa hiljaisempi (myös ajossa) kuin naapurin nelari Yamaha (joka vielä 50 hp)

      Edellinen vene oli siis Buster Sun R, jossa Johnson 30 hp vuodelta 1990
      >Tämä moottori kulutti n. 12 Litraa tunnissa

      Uusi vene on Buster Scc keskipulpetilla, jossa Evinruden E-Tec 30 hp vm. 2012
      >Tämä moottori on todella moninkertaisesti hiljaisempi ja kuluttaa n. 30 % vähemmän polttoainetta, mutta verrattuna Johnsonin 1990- luvun koneeseen, jonka tekniikka on todella vanhanaikaista, uusi Evinrude kuluttaa n. 50 % vähemmän polttoainetta (Ihan itse olen seurannut polttoaineen kulutusta melko tarkkaan) ja se kulutus siis on n. 6 litraa / tunti, joka on mielestäni jo erittäin pieni lukema.

      Kuulin myös, että E-Tec voitti joitain "palkintoja" ympäristöystävällisyydessään verrattuna nelareihin.
      >Ja aivan kuten veneen mainoksissa sanottiin, moottori todella on hiljaisempi, ja vähemmän kuluttava, sekä kaasun säätö on tarkempi (ei tule sellaisia ns. epätasaisia kohtia kaasussa kuten ennen oli tapana tulla)

      Itse siis kannatan E-Teciä.

      Eikä tarvitse sekoittaa bensaa ja öljyä keskenään!

      • Ootko huomannu

        Millainen teho on E-tecissäsi verrattuna vanhaan Johnssoniin ?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      212
      7460
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      57
      2912
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      190
      2327
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1733
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      159
      1694
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      20
      1386
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      74
      1240
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1173
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      27
      1155
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      50
      1029
    Aihe