530D vai 730D

Miettivämies

Eli auton vaihto olisi kohta kyseessä. Etsin itselleni työmatka-ajoon käyttöautoa (kilometrejä tulee vuodessa n. 30tkm) ja olen rajannut vaihtoehdot seuraaviin:
E39 530D Touring (vm. 2001-2003) ja E38 730D (vm. 2000-2001).

142 kW koneella, automaatilla ja nahkasisustalla yms. Kilometrejä tulisi ostohetkellä olla max 150 tkm.

Olen noita jonkun verran Saksasta katsellut ja hinta veroineen tulisi molemmilla vaihtoehdoilla olemaan n. 25-27 t€.

Minkälaisia kokemuksia teillä on kyseisistä autoista ajettavuuden, luotettavuuden ja huoltojen hintojen suhteen?
Paljonko kyseisillä vehkeillä on kulutus maantie-ja moottoritieajossa? Siis onko keskenään paljonkin eroja?
Kuinka kestävä kyseinen kone on? Onko yleisesti paljonkin tyyppivikoja ja minkälaisia?

15

6416

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • da00

      Hei

      Itselläni oli 730 diesel -00, kaikilla varusteilla. Autolla oli ajettu vain 74tkm kun toin sen Saksasta.

      Autoa ei voi kuin kehua, en ole vielä ajanut edes lähellä samaa tasoa olevalla.

      Vikoja ei ollut, mutta kulutus oli keskimäärin 8,5-10litraa, niin ja akku ei kestänyt webastoa lainkaan. Uusi akku tyhjeni alle vartissa.

      • kuitenkin

        käyttövirheestä johtuva akun tyhjeneminen?
        Automaatti-ilmastointia ei saa jättää "auto"-tilaan, vaan laitettava pienelle puhallusteholle.
        Ei se webasto hyvää akkua vartissa tyhjennä, vaan puhallin vie paljon sähköä täydellä teholla.
        Tuo E38 seiskahan tarjoaa loistavat kyydit.
        Koneella ajaa varmasti pitkään, mutta pyöräntuennan osien vaihtoon kannattaa varata hieman rahaa, kuten kaikissa isommissa bemuissa.
        Menee alle 200tkm osia vaihtoon melko varmasti.
        No menee tosin monissa muissakin nykyautoissa.
        Kulutus välillä 7.3-8 l/100km matka-ajossa.


      • Lämmittelijä
        kuitenkin kirjoitti:

        käyttövirheestä johtuva akun tyhjeneminen?
        Automaatti-ilmastointia ei saa jättää "auto"-tilaan, vaan laitettava pienelle puhallusteholle.
        Ei se webasto hyvää akkua vartissa tyhjennä, vaan puhallin vie paljon sähköä täydellä teholla.
        Tuo E38 seiskahan tarjoaa loistavat kyydit.
        Koneella ajaa varmasti pitkään, mutta pyöräntuennan osien vaihtoon kannattaa varata hieman rahaa, kuten kaikissa isommissa bemuissa.
        Menee alle 200tkm osia vaihtoon melko varmasti.
        No menee tosin monissa muissakin nykyautoissa.
        Kulutus välillä 7.3-8 l/100km matka-ajossa.

        Jos automaatti-ilmastoinnin asetuksiin joutuu koskemaan webastokäyttöä varten, on asennuksen tehnyt joku tumpelo.

        Alkuperäinen webasto ja ilmanvaihto osaavat yhteistyönsä käyttäjästä riippumatta. Puhallusteho säätyy riippumatta asetusarvosta.


      • jaa
        Lämmittelijä kirjoitti:

        Jos automaatti-ilmastoinnin asetuksiin joutuu koskemaan webastokäyttöä varten, on asennuksen tehnyt joku tumpelo.

        Alkuperäinen webasto ja ilmanvaihto osaavat yhteistyönsä käyttäjästä riippumatta. Puhallusteho säätyy riippumatta asetusarvosta.

        sitten taitaa mulla olla jotain vikaa autossa,
        on nimittäin tehdasasenteinen webasto.
        käytännössä jos jättää ilmastoinnin automaatille, puhallin loikkaa heti täysille, ja akku vartissa tyhjä.
        kyllähän sen tietysti niin pitäisi toimia, ettei tarvitsisi asetuksia miettiä. vai liekö ne tumpeloita baijerissa...


      • X5 DA

        Akku on melko varmasti viallinen tai ei näihin olosuteisiin soveltuva. Autossani oli uutena sama vika, mutta akku vaihdettiin takuuseen ja sen jälkeen riittää tehoa Webastoonkin päivittäisellä 6 km työmatkallakin (X5 Da 2003 lähes kaikilla varusteilla).


    • 730DA

      Seiska tarjoa hiljaisemman ja paremman kyydin. Kaiken lisäksi tilaa on rutkasti enemmän. E39:n alusta on erittäin herkkä tutinoille ja siitä on BTCF sivustoilla juttua paljon: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=50241

      Itselläni on E38 ja olen ollut autooni todella tyytyväinen.

      • viiskolkyt

        Vai tarjoaa 730 enemmän tilaa kuin 530 touring? Kuski ja matkustajat sopivat kyllä molempiin autoihin, mutta jos tavaraa tarvitsee kyytiin laittaa on touring aina touring. Itse myyntihommia tekevänä päädyin 530 touringiin juuri tilojen takia. Myyntilaukkujen ym. romppeiden sovittaminen sedaniin kun osoittautui aivan mahdottomaksi rastiksi.


      • SeiskaE38
        viiskolkyt kirjoitti:

        Vai tarjoaa 730 enemmän tilaa kuin 530 touring? Kuski ja matkustajat sopivat kyllä molempiin autoihin, mutta jos tavaraa tarvitsee kyytiin laittaa on touring aina touring. Itse myyntihommia tekevänä päädyin 530 touringiin juuri tilojen takia. Myyntilaukkujen ym. romppeiden sovittaminen sedaniin kun osoittautui aivan mahdottomaksi rastiksi.

        Noh, nohn, E38:n tavaratilan koko on kuitenkin 500 litraa, ei se ihan heti lopu. E39 touringille valmistaja speksaa tavaratilan kooksi 410 litraa kun suojaverho on kiinni. Tietysti lastaamalla kattoon asti ja taittamalla takapenkit tilaa sitten piisaa erilailla.

        Kuskin paikalta katsellen E39 on hieman kapoisempi, mutta riittävä. Takapenkillä 500-sarjalaisessa on melko ahtaat oltavat (itse olen 188 cm), seiska on tältä osin paljon parempi.

        Jos ostaisin auton matka-ajoon, niin e38 ilman muuta. Kaupunki/parkkihallipyöritykseen ja lastenrattaita kuljettavalle e39. Seiskassa on mukavaa, ettei samanlaisia autoja tule vastaan joka liikennevaloissa, e39 taas on angel eyes -faceliftattuna vähän modernimman näköinen ja ehkä helpompi myydä kun joskus päätät autosta luopua.


      • edes....
        viiskolkyt kirjoitti:

        Vai tarjoaa 730 enemmän tilaa kuin 530 touring? Kuski ja matkustajat sopivat kyllä molempiin autoihin, mutta jos tavaraa tarvitsee kyytiin laittaa on touring aina touring. Itse myyntihommia tekevänä päädyin 530 touringiin juuri tilojen takia. Myyntilaukkujen ym. romppeiden sovittaminen sedaniin kun osoittautui aivan mahdottomaksi rastiksi.

        ajatellut vertailussa olevan farkkua.

        Eikö se olekkin niin, että kaikki myyntiratsut ajelee aina farmareilla ettei asiakkaat närkästy liian hienoista pirsseistä. ; )


      • 530D

        Ei voi yleistää että e39/530 "tutisee". Ite ajoin edellisellä 530d:llä 400 000 km. Ei nimittäin tutissut mikään, lähes 2 tonnia tavaraa kun kulkee reilusti yli 200 km /t ja ohjaamiseen riittää kevyt yhdenkäden ote...
        Ei oo huano toki isompisarjanenkaan, vaan erinomainen on 5:nenkin.
        Niin, mulla nyt 4:s BMW menossa, 70-80 tkm vuodessa tulee kilsoja.


    • Itse ottaisin 530D:n. Elegantti auto ja mukava menijä maantiellä.

      Tuo ehdottamasi seiskasarjainen on niin kertakaikkisen vanhanaikaisen näköinen muodoiltaan, etten sillä ajaisi metriäkään.


      Master Eq

    • skyhigh

      Juuri samanlaista autoa olen aikonut itsekin. Kaikkia mahdollisia sivuja selanneena tullin tilastot, olettaisin hinnan menevän lähelle 30000 € tai jopa yli vähän ajetuilla (lue alle 100 000km)ja kunnon varusteilla. Onko muuten olemassa BMW -keskustelupalstaa muutakin kun BTCF forum? Näyttää olevan aika vankasti tuning-osaston äänenkannattaja... On muuten hyvän auton löytäminen Saksasta vaikeaa vaikka autoja siellä pilvin pimein onkin...

      Nimim. puoli vuotta hakusessa ja vieläkin...

      • Miettivämies

        Juu, olen itse katsellut samaa. Mutta tosiasia vissiin on, että on vaikea löytää 5-6 vuotta vanhaa isoa dieseliä, jolla olisi ajettu tosi vähän ja hintakin olisi matala. Alle 100 tkm ajetut alkaakin pääsääntöisesti olemaan sitten uudempaa korimallia, joissa hinta pomppaa sitten heti 5000-700 euroa ylöspäin. Siksi katselenkin juuri noita 100-150 tkm ajettuja, valikoima reilusti suurempi ja hinnat vähän alempana. Ei kait ne nyt ihan loppuunajettuja noilla kilometreillä ole...

        Kyllä tohon 25-27 t€ on mahdollista kuitenkin ihan hyvä auto saada. Noita veropäätöksiä olen katsellut ottoauto.de:stä, näyttäisi olevan hakemallani mallilla n. 8700-10700 € verot yhteensä.

        http://www.bmwclub.fi/ on maksullinen, mutta ihan vissiin ihan toimiva foorumi.


      • skyhigh
        Miettivämies kirjoitti:

        Juu, olen itse katsellut samaa. Mutta tosiasia vissiin on, että on vaikea löytää 5-6 vuotta vanhaa isoa dieseliä, jolla olisi ajettu tosi vähän ja hintakin olisi matala. Alle 100 tkm ajetut alkaakin pääsääntöisesti olemaan sitten uudempaa korimallia, joissa hinta pomppaa sitten heti 5000-700 euroa ylöspäin. Siksi katselenkin juuri noita 100-150 tkm ajettuja, valikoima reilusti suurempi ja hinnat vähän alempana. Ei kait ne nyt ihan loppuunajettuja noilla kilometreillä ole...

        Kyllä tohon 25-27 t€ on mahdollista kuitenkin ihan hyvä auto saada. Noita veropäätöksiä olen katsellut ottoauto.de:stä, näyttäisi olevan hakemallani mallilla n. 8700-10700 € verot yhteensä.

        http://www.bmwclub.fi/ on maksullinen, mutta ihan vissiin ihan toimiva foorumi.

        mietintämyssylle! Samanlaista olet etsimässä... Haetaan joululomalla auto pois ;-)


      • Nimetön
        Miettivämies kirjoitti:

        Juu, olen itse katsellut samaa. Mutta tosiasia vissiin on, että on vaikea löytää 5-6 vuotta vanhaa isoa dieseliä, jolla olisi ajettu tosi vähän ja hintakin olisi matala. Alle 100 tkm ajetut alkaakin pääsääntöisesti olemaan sitten uudempaa korimallia, joissa hinta pomppaa sitten heti 5000-700 euroa ylöspäin. Siksi katselenkin juuri noita 100-150 tkm ajettuja, valikoima reilusti suurempi ja hinnat vähän alempana. Ei kait ne nyt ihan loppuunajettuja noilla kilometreillä ole...

        Kyllä tohon 25-27 t€ on mahdollista kuitenkin ihan hyvä auto saada. Noita veropäätöksiä olen katsellut ottoauto.de:stä, näyttäisi olevan hakemallani mallilla n. 8700-10700 € verot yhteensä.

        http://www.bmwclub.fi/ on maksullinen, mutta ihan vissiin ihan toimiva foorumi.

        Toin 525d vm 2001 Brysselistä, 130 tkm hintaan 11.000€, ei mielestäni paha hinta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      314
      3682
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      268
      2115
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      100
      1462
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1353
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      93
      1348
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1207
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1198
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1044
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      49
      1028
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      924
    Aihe