Parsonrussel

Pirpa

Onko ketään parsonrusselin omistavia? Olen harkinnut pitkään parsonin ottamista, ja haluaisin kuulla kokemuksia, millainen parson on luonteeltaan ja ylipäätään kokemuksia. Asun yksin, kerrostaloasunnossa ja opiskelen(tosin olen paljon kotona), joten mietin että miten selviäisin yksin parsonin kanssa. Ja kyseessä on ensimmäinen koirani, niin kouluttaminen mietityttää myös. Eli kokemuksia kuulisin mielelläni:)

13

2255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on metsästyskoiria

      luolastamiseen jalostettuja ja seurakoirana ollessa tarvitsevat paljon virikkeitä ja selkeät rajat tai muuten huushollissa jyllää pieni mutta pippurinen tasmanian tuholainen ;)

      Parsonit on samanlaisia luonteeltaan pitkälti kuin kettiksetkin ...ja ekan koiran ollessa kyseessä on sen kunnon kasvatuksesta pidettävä hyvää huolta ettei se ole koira joka ohjaa.

      Helpompiakin rotuja on ekaksi koiraksi mutta jos olet parsoniin ihastunut niin mikä ettei kunhan olet aktiivinen ja innostunut koulutuksesta. Esim. jälkityöskentely voisi olla hyväksi parsonille jos se on vain seurakoirana..saa sitten purkaa siinä mettäviettiään..ja tokoilu jolloin saa hyvän kontaktin koiraan.

      • gguglgiug

        Ota kettuterrieri ..paljon helpompi kuin parson joka kovempi luonteeltaan. :) Foksit iloinen avoin leikkisä ja suht helppo kouluttaa.

        Serkkurotuja..ja parson enemmän käyttölinjaienen tyypiltään vaikka suomessa käytetään metsällä enemmän vanhan metsästäjä kannan nostalgiasyistä fokseja vaikka parson parempi käyttökoira.


    • Terrori

      Mulla parson on ensimmäinen koirani. Koiraa hankkiessani olin kanssasi samassa tilanteessa -- asuin yksin kerrostalossa ja opiskelin. Mitään ongelmia ei ole ollut, tosin kohdalleni on sattunut aika leppoisa parsonyksilö, jolla nyt on ikää reilut kuusi vuotta :o)

      Itse harrastan parsonin kanssa agilitya ja nyt myös hakua. Muuten ulkoilemme aktiivisesti, mutta emme mitenkään älyttömän paljon. Välillä innostun itsekin tekemään piiiitkiä lenkkejä ja välillä hiukan lyhyempiä. Sisällä koira on rauhallinen, eikä juurikaan hauku.

      Olen silti kuullut myös toisenlaisia tarinoita, joissa koiran kanssa on saanut tehdä kovastikin töitä. Tämä ei kuitenkaan ole niinkään rodusta kiinni vaan yksilöstä.

      Parsonin kanssa voi tosiaan harrastaa kaikenlaista, sillä onhan se alkujaan luolakoira. Parsonin peruskoulutuksen kanssa kannattaa olla määrätietoinen ja johdonmukainen -- pieni koira pääsee huomaamatta pomoksi, jos ei oel tarkkana. Silti olen sitä mieltä, että maalaisjärjellä pärjää pitkälle!

      Parson on ihana koira!

    • täälläkin ekana koirana

      Hei! Minulla on ollut nyt 1,5 vuotta parson-narttu ja se on ihan ihka ensimmäinen koirani. Toistaiseksi ongelmia ei ole ollut, mutta toisaalta tuo typykkä on mielestäni helppo parsoniksi. Eli mielestäni se, että sinulla ei ole ennen ollut koiraa, ei ole este parsonin hankinnalle. Kysymys on pikemminkin siitä, miten pitkälti olet valmis sitoutumaan koiran kouluttamiseen ja aktivointiin. Eli ennen koiran hankintaa tunne itsesi! Mihin olet valmis ja mitä luulet pystyväsi sietämään koiralta. Sitten suosittelen, että luet rodusta kirjallisuutta, jotta saat realistisen kuvan mitä olet ottamassa. Lopuksi suosittelen, että luet etukäteen myös koirankoulutusoppaita, joista saat työkaluja perustottelevaisuuteen. Kannattaa myös heti hakeutua kotipaikkasi koiraseuran peruskoulutuksiin.

      Seuraavassa omat kokemukseni parsoneista: Parson on jalostettu luolakoiraksi, jonka tehtävänä on ollut ajaa kettu ulos luolasta ammuttavaksi. Parson on siis työkoira, jonka on oltava kestävä ja peloton. Tämä ilmenee energisyytenä ja toisaalta omapäisyytenä ja peräänantamattomuutena. Vaikka koira on jalostettu itsenäiseen työskentelyyn (maan uumenissa), se on toisaalta äärimmäisen sosiaalinen ja haluaa osallistua ihan kaikkiin arkiaskareisiin. Terrierimäisesti parsonit kiihtyvät helposti niitä innostaviin asioihin, esimerkiksi pallonheitto voi saada hysteeriset mittasuhteet. Parsoneilla on myös vielä voimakas riistavietti, joten älä hämmästy, vaikka metsälenkillä nuupataan päästäinen.

      Parsonia ei kouluteta fyysisesti rankaisemalla, sillä käsiksi käyminen vain lyö bensaa liekkeihin ja kiihdyttää koiraa entistä enemmän. Itse olen huomannut puhtaan palkitsemisen toimivan ja jos täytyy rangaista, koiran huomiotta jättäminen tuntuu sosiaalisen koiran nahoissa. Koulutuksen avainsana johdonmukaisuus ja peräänantamattomuus. Koira voi säännöllisesti kyseenalaistaa käskyvaltasi, mutta sinun on vain pysyttävä tiukkana. Koiran energisyyttä kanavoidaan liikunnan lisäksi aktivoinnilla eli koiran aivojumpalla. Ainakaan meillä pelkkä lenkitys ei riitä, nokkela koira kaipaa myös "työtä". Työnä toimii verijälki ja tottelevaisuuskoulutus. Toivottavasti tulevaisuudessa pääsemme myös harrastamaan agilityä. Parson on erinomainen harrastuskoira, se voi loistaa monessa lajissa.

      Jos siis haluat valkoisen soman sohvapotun, parson ei ole valintasi. Mutta jos haluat iloisen harrastuskaverin, jolla on myös omaa tempperamenttia, sitten parson voi olla sinun koirasi.

    • ihanan koiran omistaja

      Meillä parson tulee walesinspringerspanielin ja collien jälkeen. Koiramme on tosi miellyttäväluonteinen ja tottelevainen, iältään kohta kaksi vuotta. Aina ei terrieriksi uskoisi, mutta metsässä, kun metsästysvietti nousee pintaan, koirastammekin tulee tosi sähäkkä ja sinnikäs metsästykoira. Rotu siis tarvitsee paljon aktiivista liikuntaa ulkona ja mielellään irti, aina kun mahdollista; näin se sisällä on tosi kiltti ja rauhallinen. Kokonaisuutena meidän kohdallamme voi vaan sanoa, että PARSON ON AIVAN IHANA KOIRA!!!! Olen tosin kuullut, että jossain sukulinjoissa on kovaluonteisempiakin parsoneita, joten kannattaa ostotilanteessa perehtyä asiaan.

      • on varmaan

        myös käyttöpuoli erikseen..ja hyvää luolakoiraa ei kannata ottaa tavalliseksi seurakoiraksi...eli mieluummin näyttelyversioita seurakoiriksi. Kettikset on hieman pehmeempiä luonteeltaan kuin parsonit...


      • Parsonin omaava
        on varmaan kirjoitti:

        myös käyttöpuoli erikseen..ja hyvää luolakoiraa ei kannata ottaa tavalliseksi seurakoiraksi...eli mieluummin näyttelyversioita seurakoiriksi. Kettikset on hieman pehmeempiä luonteeltaan kuin parsonit...

        Tietääkseni parsonrussellinterrierin rodussa ei ole ainakaan vielä eriytynyt puhdasta käyttölinjaa ( eli luolakoiraa) ja puhdasta näyttelylinjaa (eli seurakoiraa), vaan koiran pitäisi soveltua molempiin. Ja en vannoisi, että olisi olemassa kovia ja pehmeitä sukulinjoja, vaan samassa pentueessa voi olla sekä helppoja että vaikeita tapauksia. Kannattaa luottaa kasvattajan silmään, jotta hän osaa valikoida ne helpot ensikertalaisille ja ne hankalammat menisi sitten jo pidemmälle harrastaneille. Mutta korostan, parsoni ei koskaan tule menestymään pelkkänä seurakoirana, sen verran on vilkas kaveri että jotain hommaa pitää sille keksiä.

        Ainoa puhtaasti käyttölinjainen "russelirotu" on ns. workin jack russel terrier, joka ei ole virallinen rotu Suomessa (huomaa kirjoitusasu erotuksena jackrussellinterrieristä ja parsonrussellinterrieristä). Alan harrastajat painottavat käyttöominaisuuksia näissä koirissa.


      • gfdghgfghfghf
        on varmaan kirjoitti:

        myös käyttöpuoli erikseen..ja hyvää luolakoiraa ei kannata ottaa tavalliseksi seurakoiraksi...eli mieluummin näyttelyversioita seurakoiriksi. Kettikset on hieman pehmeempiä luonteeltaan kuin parsonit...

        Kettikset jopa käyttölinjaiset soveltuvat hyvin seurakoiriksi(itselläni jo kaksi käyttölinjaista kotikoirana agilityssa ja lasten seurana) joita yleensä käytetäänkin harrastuksissa..eikä metsästyksessä. Usein tavallisten ihmisten rotu tavalliseen koiran elämään eikä epäeettiseen metsästystyyliin ja koirista piittaamattomille metsästäjille.

        Luolalle en koiraani päästäisi mistään hinnasta sen verran arvokas tapaus. Huvimetsästys ei muutenkaan innosta. J amäyrät kuuluisi jättää rauhaan luolissaan. hyötyeläimiä.


    • Lisbeth

      Itse omistan kuuron parsonin joka on ollut todella kova poika pennusta saakka. Ensimmäinen vuosi oli kyllä tosi rankka. Koko elämä oli vain yhtä parsonin perässä juoksemista.Koira kastroitiin jo 11 kk iässä ja se onneksi rauhoitti tilanteen.Mutta vieläkin tulee välillä tukalat oltavat sillä koira on välillä agressiivinen ja jopa puree. Kuitenkin koira on useinmiten ihana pakkaus. Mutta en suosittele ekaksi koiraksi.

    • jonsuli84

      jep jep. Meillä 1,5 vuotias parson narttu. Ensimmäinen oma oma koira. Eli aiemmin perheessä oli cavalieri. Meidän pöljäke ainakin aika helppo parsoniksi mitä olen kuullut. Hyvin toimelias ja sosiaalinen perheen parissa. Vieraita kohti hieman varautunut. Ei esim. tykkää jos ulkna lapset haluaa tulla silittämään, ei koskaan kuitenkaan agressiivinen ihmisiä kohtaan. Ei tykkää vieraista koirista ja herkkä haukkumaan. Kotona lötköttää mamman vieressä sohvalla kuin pahinkin spanieli... ja peiton alle pitää päästä nukkumaan. Hermohan sen kanssa välillä menee, joten pitkää pinnaa ja huumoria mukaan. En vaihtaisi kyllä pois... Asutaan kerrostalossa, ja hyvin pärjätään. enemmän toivoisin että voisi pitää vapaana. Mutta kun tykkää jahdata noita autoja niin kaupungissa vähän hankalaa... Hyvät lenkkimaastot ehdottomat. Käyt tutustumassa kasvattajan luona veijareihin. Niin joko ihastut tai kauhistut....

    • kiinnostunut1

      Vosiko joku kertoa parsoneitten hinta luokkaa?

    • ParsonParson

      Oma oli 1100e hyväsukuinen. ;) eli oisko sitä luokkaa

      • bhgfhfghgj

        800-1000 yleensä ja varsinkin jos metsästää saa halvemmalla ja voihan sitä hieman viilata totuutta.. ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe