samojedi vai dalmis?

jeexpox

tää ei nyt täysin kuulu tähän palstalle mut ei anneta sen hämätä.. :)

eli kumpaa "suosittelette", samojedia vai dalmista? kummatkin koirat tuntuvat sopivan "tarpeisiini" enemmän kuin hyvin.

eli toisaalta tykkään samojedin nallemaisuudesta ihan hirveästi! toisaalta dalmis tarvittaessa puolustaa jotain kriminaalia (jos on puolustaakseen).. :D

mutta mitä mieltä itse olette? aika erilaisia rotujahan ne ovat..

9

1244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Natsumi

      Kaksi ihan eri rotua... Mieti tarkkaan. Dalmikseen en ole niin hirveästi tutustunut, mutta samojedihan on pystykorvana kuitenkin aina jonkin verran itsepäinen ja tottelee siis silloin kun näkee siinä jotain järkeä. Arktisen pystykorvat ovat myös tunnetusti ystävällisiä kaikille, joten minkäänlaista turvaa siitä tuskin tulet saamaan, edes ulkonäöllistä.

      Mieti siis itse, mitä siltä koiralta oikein haet. Molemmat näistä roduista ovat lähestulkoon toisensa vastakohtia, joten harkitse. Jos pidät talviurheilusta ja omanarvon tuntoisesta, suhteellisen helposti koulutettavasta ja ystävällisestä koirasta, ota samojedi.

      Dalmatiankoira sen sijaan kaipaa paljon juoksua ja tarvitsee vähän enemmän koulutusta.
      En osaa sanoa, kumpi olisi helpompi, mutta olen kuullut enemmän ongelmadalmiksista kuin samojedeista. Väärän ihmisen käsissä tosin saattaa kummasta tahansa koirasta tulla ongelmainen.

      Eli painotan, harkitse tarkkaan. Kyseessä on niin erilaiset rodut, että sinun pitää miettiä mitä koiraltasi haluat.

    • altavista

      Dalmista en tunne.
      Onko sinulla millaiset olosuhteet sammarille? Saako se olla paljon ulkona? Se viihtyy siellä. Myös sammari tarvitsee paljon liikuntaa, sehän on vetokoira. Hiihdätkö?

    • ent. dallun omistaja

      Moikka!

      Dalluista voisin sen verran sanoa että vaativat jämäkän koulutuksen ja paljon tekemistä... Etenkin pentuna pistävät herkästi paikat uusiksi, virtaa riittää. Ongelmadalluja on tullut vastaan useita, tietenkin niitä joka roduissa, mutta oman kokemuksen mukaan dalluilla herkkyyttä olla vähintään välinpitämätön, pahimmillaan vihainen vieraita kohtaan jos koulutus ei kohdallaan.

      Hienoja, älykkäitä koiria muuten mutta tekemistä ja aktivointia täytyy olla tarpeeksi. Käyttävät helposti omistajan kokemattomuutta/epävarmuutta hyväkseen. Talvella eivät välttämättä viihdy hirveästi ulkona, tassut palelee ;D Ja ahneita kuin mikä.

      Mieti mitä koiralta haluat... Ja kysele kasvattajilta, he osaavat myös neuvoa.

      • jeexpox

        tuli varmaan aika yllättävänä teistä että mietin kahta niin täysin erilaista koirarotua! ^^

        mutta kaikki lähti siis siitä, että haluan aktiivisen koiran; harrastuskoiran ja liikunnallisen koiran, en siis pelkkää syliturria.

        toisaalta haluan että että se on myös ihmisystävällinen rotu. liian massiivista koiraa (esim. berhardilainen) en halua.

        olen itse liikunnallisesti hyvinkin aktiivinen ja uskon että pystyn tarjoamaan koiralle tarpeeksi liikuntaa.

        toisaalta haluaisin että koirassa olisi nallemaisuutta (kuten samojedissä on). toisaalta dalmatia viehättää minua pilkullisella ulkonäöllään. mietin eri paimenkoirarotuja myös mutta ne eivät tuntuneet sopivilta. pitkäkarv. collie vaikutti sinänsä "sopivalta" mutta rodussa oli joku juttu (enkä enää ees muista mikä) jonka takia mieleni tyrmäsi tämän rodun.

        toisaalta olisi hienoa, että koira olisi turva (niinkuin dalmatiankoira suurinpiirtein on). tietysti tämä tarkoittaa rodussa koulutukseen panostamista. oikeesti, että koira tarvitaessa suojelisi, eikä "karkuunjuoksija", on mielestäni tärkeäkin juttu. toisaalta dalmatian ei ole semmoinen pörröinen halinalle joihin olen aina ollut ihastunut. suojelu(vartio)vietti nallemaisuus harvoin yhdistyvät koirissa.

        mutta mutta.. pitänee tutkia eri rotuja lisää ja lisää ja kysellä kasvattajilta.. :)


      • vielä muita
        jeexpox kirjoitti:

        tuli varmaan aika yllättävänä teistä että mietin kahta niin täysin erilaista koirarotua! ^^

        mutta kaikki lähti siis siitä, että haluan aktiivisen koiran; harrastuskoiran ja liikunnallisen koiran, en siis pelkkää syliturria.

        toisaalta haluan että että se on myös ihmisystävällinen rotu. liian massiivista koiraa (esim. berhardilainen) en halua.

        olen itse liikunnallisesti hyvinkin aktiivinen ja uskon että pystyn tarjoamaan koiralle tarpeeksi liikuntaa.

        toisaalta haluaisin että koirassa olisi nallemaisuutta (kuten samojedissä on). toisaalta dalmatia viehättää minua pilkullisella ulkonäöllään. mietin eri paimenkoirarotuja myös mutta ne eivät tuntuneet sopivilta. pitkäkarv. collie vaikutti sinänsä "sopivalta" mutta rodussa oli joku juttu (enkä enää ees muista mikä) jonka takia mieleni tyrmäsi tämän rodun.

        toisaalta olisi hienoa, että koira olisi turva (niinkuin dalmatiankoira suurinpiirtein on). tietysti tämä tarkoittaa rodussa koulutukseen panostamista. oikeesti, että koira tarvitaessa suojelisi, eikä "karkuunjuoksija", on mielestäni tärkeäkin juttu. toisaalta dalmatian ei ole semmoinen pörröinen halinalle joihin olen aina ollut ihastunut. suojelu(vartio)vietti nallemaisuus harvoin yhdistyvät koirissa.

        mutta mutta.. pitänee tutkia eri rotuja lisää ja lisää ja kysellä kasvattajilta.. :)

        noilla sun kriteereillä katselisin ja tutustelisin vielä muita rotuja. toiminta, liikunta, turva ja nallemaisuus sopii kyllä ihan muihin rotuihin kuin sun mainitsemiisi.


    • samojedin omistaja

      Jos et jaksa tunnin harjausta päivässä, ei samojedia. Jos jaksat, kyllä sammarai sua puolustaa jos joku uhkaa, ei vain niin herkästi kun muut koirat. Mutta jos joku hyökkää, kyllä se hyökkääjän mkimppuun käy. (plussana se on lihaksikas) Jos tätä edes tarkoitit???

      • ...........................

        Akitaa sellaiselle joka ei ole rotuun perehtynyt. Ei aina sitä omaa rotua tarvitse tyrkyttää! Akita ei sovi kaikille.


    • Anonyymi

      Samojedinkoirat ovat kilttejä kaikille,ja melko terveitä.Daltsut ovat myös kilttejä,ja molempien koulutuksessa voi olla vähän haasteita,mutta kyllä niistä selvitään.Molempien rotujen pitäisi olla jokseenkin lapsiystävällisiä ja kilttejä muille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2861
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2031
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe