samojedi vai dalmis?

jeexpox

tää ei nyt täysin kuulu tähän palstalle mut ei anneta sen hämätä.. :)

eli kumpaa "suosittelette", samojedia vai dalmista? kummatkin koirat tuntuvat sopivan "tarpeisiini" enemmän kuin hyvin.

eli toisaalta tykkään samojedin nallemaisuudesta ihan hirveästi! toisaalta dalmis tarvittaessa puolustaa jotain kriminaalia (jos on puolustaakseen).. :D

mutta mitä mieltä itse olette? aika erilaisia rotujahan ne ovat..

9

1400

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Natsumi

      Kaksi ihan eri rotua... Mieti tarkkaan. Dalmikseen en ole niin hirveästi tutustunut, mutta samojedihan on pystykorvana kuitenkin aina jonkin verran itsepäinen ja tottelee siis silloin kun näkee siinä jotain järkeä. Arktisen pystykorvat ovat myös tunnetusti ystävällisiä kaikille, joten minkäänlaista turvaa siitä tuskin tulet saamaan, edes ulkonäöllistä.

      Mieti siis itse, mitä siltä koiralta oikein haet. Molemmat näistä roduista ovat lähestulkoon toisensa vastakohtia, joten harkitse. Jos pidät talviurheilusta ja omanarvon tuntoisesta, suhteellisen helposti koulutettavasta ja ystävällisestä koirasta, ota samojedi.

      Dalmatiankoira sen sijaan kaipaa paljon juoksua ja tarvitsee vähän enemmän koulutusta.
      En osaa sanoa, kumpi olisi helpompi, mutta olen kuullut enemmän ongelmadalmiksista kuin samojedeista. Väärän ihmisen käsissä tosin saattaa kummasta tahansa koirasta tulla ongelmainen.

      Eli painotan, harkitse tarkkaan. Kyseessä on niin erilaiset rodut, että sinun pitää miettiä mitä koiraltasi haluat.

    • altavista

      Dalmista en tunne.
      Onko sinulla millaiset olosuhteet sammarille? Saako se olla paljon ulkona? Se viihtyy siellä. Myös sammari tarvitsee paljon liikuntaa, sehän on vetokoira. Hiihdätkö?

    • ent. dallun omistaja

      Moikka!

      Dalluista voisin sen verran sanoa että vaativat jämäkän koulutuksen ja paljon tekemistä... Etenkin pentuna pistävät herkästi paikat uusiksi, virtaa riittää. Ongelmadalluja on tullut vastaan useita, tietenkin niitä joka roduissa, mutta oman kokemuksen mukaan dalluilla herkkyyttä olla vähintään välinpitämätön, pahimmillaan vihainen vieraita kohtaan jos koulutus ei kohdallaan.

      Hienoja, älykkäitä koiria muuten mutta tekemistä ja aktivointia täytyy olla tarpeeksi. Käyttävät helposti omistajan kokemattomuutta/epävarmuutta hyväkseen. Talvella eivät välttämättä viihdy hirveästi ulkona, tassut palelee ;D Ja ahneita kuin mikä.

      Mieti mitä koiralta haluat... Ja kysele kasvattajilta, he osaavat myös neuvoa.

      • jeexpox

        tuli varmaan aika yllättävänä teistä että mietin kahta niin täysin erilaista koirarotua! ^^

        mutta kaikki lähti siis siitä, että haluan aktiivisen koiran; harrastuskoiran ja liikunnallisen koiran, en siis pelkkää syliturria.

        toisaalta haluan että että se on myös ihmisystävällinen rotu. liian massiivista koiraa (esim. berhardilainen) en halua.

        olen itse liikunnallisesti hyvinkin aktiivinen ja uskon että pystyn tarjoamaan koiralle tarpeeksi liikuntaa.

        toisaalta haluaisin että koirassa olisi nallemaisuutta (kuten samojedissä on). toisaalta dalmatia viehättää minua pilkullisella ulkonäöllään. mietin eri paimenkoirarotuja myös mutta ne eivät tuntuneet sopivilta. pitkäkarv. collie vaikutti sinänsä "sopivalta" mutta rodussa oli joku juttu (enkä enää ees muista mikä) jonka takia mieleni tyrmäsi tämän rodun.

        toisaalta olisi hienoa, että koira olisi turva (niinkuin dalmatiankoira suurinpiirtein on). tietysti tämä tarkoittaa rodussa koulutukseen panostamista. oikeesti, että koira tarvitaessa suojelisi, eikä "karkuunjuoksija", on mielestäni tärkeäkin juttu. toisaalta dalmatian ei ole semmoinen pörröinen halinalle joihin olen aina ollut ihastunut. suojelu(vartio)vietti nallemaisuus harvoin yhdistyvät koirissa.

        mutta mutta.. pitänee tutkia eri rotuja lisää ja lisää ja kysellä kasvattajilta.. :)


      • vielä muita
        jeexpox kirjoitti:

        tuli varmaan aika yllättävänä teistä että mietin kahta niin täysin erilaista koirarotua! ^^

        mutta kaikki lähti siis siitä, että haluan aktiivisen koiran; harrastuskoiran ja liikunnallisen koiran, en siis pelkkää syliturria.

        toisaalta haluan että että se on myös ihmisystävällinen rotu. liian massiivista koiraa (esim. berhardilainen) en halua.

        olen itse liikunnallisesti hyvinkin aktiivinen ja uskon että pystyn tarjoamaan koiralle tarpeeksi liikuntaa.

        toisaalta haluaisin että koirassa olisi nallemaisuutta (kuten samojedissä on). toisaalta dalmatia viehättää minua pilkullisella ulkonäöllään. mietin eri paimenkoirarotuja myös mutta ne eivät tuntuneet sopivilta. pitkäkarv. collie vaikutti sinänsä "sopivalta" mutta rodussa oli joku juttu (enkä enää ees muista mikä) jonka takia mieleni tyrmäsi tämän rodun.

        toisaalta olisi hienoa, että koira olisi turva (niinkuin dalmatiankoira suurinpiirtein on). tietysti tämä tarkoittaa rodussa koulutukseen panostamista. oikeesti, että koira tarvitaessa suojelisi, eikä "karkuunjuoksija", on mielestäni tärkeäkin juttu. toisaalta dalmatian ei ole semmoinen pörröinen halinalle joihin olen aina ollut ihastunut. suojelu(vartio)vietti nallemaisuus harvoin yhdistyvät koirissa.

        mutta mutta.. pitänee tutkia eri rotuja lisää ja lisää ja kysellä kasvattajilta.. :)

        noilla sun kriteereillä katselisin ja tutustelisin vielä muita rotuja. toiminta, liikunta, turva ja nallemaisuus sopii kyllä ihan muihin rotuihin kuin sun mainitsemiisi.


    • samojedin omistaja

      Jos et jaksa tunnin harjausta päivässä, ei samojedia. Jos jaksat, kyllä sammarai sua puolustaa jos joku uhkaa, ei vain niin herkästi kun muut koirat. Mutta jos joku hyökkää, kyllä se hyökkääjän mkimppuun käy. (plussana se on lihaksikas) Jos tätä edes tarkoitit???

      • ...........................

        Akitaa sellaiselle joka ei ole rotuun perehtynyt. Ei aina sitä omaa rotua tarvitse tyrkyttää! Akita ei sovi kaikille.


    • Anonyymi

      Samojedinkoirat ovat kilttejä kaikille,ja melko terveitä.Daltsut ovat myös kilttejä,ja molempien koulutuksessa voi olla vähän haasteita,mutta kyllä niistä selvitään.Molempien rotujen pitäisi olla jokseenkin lapsiystävällisiä ja kilttejä muille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      136
      1260
    2. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      791
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      570
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

      Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      25
      521
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

      Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      506
    7. Haluan sinut, kuuletko minua.

      Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      24
      500
    8. Hän on tosi

      hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      22
      467
    9. Viimeinen lankafest

      Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      462
    10. Sama ransetti taas!

      Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      461
    Aihe