Tein kaverille lahjaksi Dominopelin taikataikinasta..
Kaulin taikinan, ja painoin siihen piparimuotilla pienen kalan muotoisia paloja noin 40-50 kpl (muotti oli noin 5cm pitkä). Sitten maalasin askartelumaaleilla kalan pään yhdellä värillä ja pyrstön toisella. Lopuksi päälle vielä lakkakerros. Tuli tosi veikeitä!!
Tein vielä nätin rasian "fisudominolle" ja liitin itse kirjoittamat ohjeet mukaan.
Tässä hyvä joululahjavinkki..
Taikataikinavinkki!
9
2699
Vastaukset
- apua kaivataan
Olen hukannut taikataikinan reseptin, voisitko laittaa omasi tänne?
- RN79
Netistä löytyy muutamaakin erilaista reseptiä, mutta itse olen aina käyttänyt seuraavaa:
1 kuppi suolaa
1 kuppi vehnäjauhoja
2 rkl öljyä
kylmää vettä (sen verran, että taikinasta tulee notkea, mutta se ei tartu käsiin liikaa. Sopiva suhde löytyy kokeilemalla)
Itse teen taikinaa aina 2 tai 3-kertaisen annoksen. Olen paistanut taikinan 125 asteessa noin 2 tuntia. Ja hyviä on tullut, ei ole mennyt "kuprulle" eivätkä ole palaneet. Jos haluaa tehdä leikkileivonnaisia, voi taikinan voidella vielä kananmunalla (tulee "paistunut", pullamainen pinta).
Jostain luin, että vehnäjauhojen sijaan voi käyttää perunajauhoja. Silloin taikinasta tulee kuulemma hienon valkoinen, ja siinä näkyy suolakiteet kimaltelevasti. En ole itse kokeillut. - kysyjä kiittää
RN79 kirjoitti:
Netistä löytyy muutamaakin erilaista reseptiä, mutta itse olen aina käyttänyt seuraavaa:
1 kuppi suolaa
1 kuppi vehnäjauhoja
2 rkl öljyä
kylmää vettä (sen verran, että taikinasta tulee notkea, mutta se ei tartu käsiin liikaa. Sopiva suhde löytyy kokeilemalla)
Itse teen taikinaa aina 2 tai 3-kertaisen annoksen. Olen paistanut taikinan 125 asteessa noin 2 tuntia. Ja hyviä on tullut, ei ole mennyt "kuprulle" eivätkä ole palaneet. Jos haluaa tehdä leikkileivonnaisia, voi taikinan voidella vielä kananmunalla (tulee "paistunut", pullamainen pinta).
Jostain luin, että vehnäjauhojen sijaan voi käyttää perunajauhoja. Silloin taikinasta tulee kuulemma hienon valkoinen, ja siinä näkyy suolakiteet kimaltelevasti. En ole itse kokeillut.Kiitos!
- kertoa
RN79 kirjoitti:
1 kuppi suolaa
1 kuppi vehnäjauhoja
2 rkl öljyä
Jostain luin, että vehnäjauhojen sijaan voi käyttää perunajauhoja. Silloin taikinasta tulee kuulemma hienon valkoinen, ja siinä näkyy suolakiteet kimaltelevasti. En ole itse kokeillut.mulle, että mitä kaikkea muuta tosta taikataikinasta voi tehdä. Oon joskus kakarana tehny viimeks, eikä ole enää mitään hajua siitä mitä tosta voi tehä. Voiko siitä valmistaa esim jotain helmiä tai muuta sellaista. Neuvoja kaivataan.
Tosta sais nimittäin just hyvät joululahjat. - moneksi
kertoa kirjoitti:
mulle, että mitä kaikkea muuta tosta taikataikinasta voi tehdä. Oon joskus kakarana tehny viimeks, eikä ole enää mitään hajua siitä mitä tosta voi tehä. Voiko siitä valmistaa esim jotain helmiä tai muuta sellaista. Neuvoja kaivataan.
Tosta sais nimittäin just hyvät joululahjat.Joskus vuosia sitten oli jossakin lehdessä juttu jossa oli tehty koko seimiasetelma taikataikinasta. Lehden nimeä en nyt juuri muista, mutta kuten sanottu taikina taipuu moneksi, kokeilemalla tiedät parhaiten.
- VINK VINK
Kivoja koruja taikataikinasta, kippoja, kuppeja, pikku esineitä, nukkekodin huonekaluja... mitä vaan syntyy taikataikinasta...
Jos sinulla on metallirengas, sen ympäri voi kiinnittää taikataikinaa jo leivontavaiheessa. Metalli kestää paiston, joten siitä tulee riipus ja saat korun eikä tarvitse riipukseen erikseen tehdä reikää. - mikä vikana?
Kun paistan taikataikinaa uunissa niin miksi se menee kuoresta mustaksi mutta on sisältä pehmeä? Uuni on määrätyssä lämpötilassa. Jos laitan pienemmälle niin sitten paistoajaksi tulisi yli 3tuntia.
Mitähän teen väärin?
Pitäisikö taikina sivellä esim vedellä kuoresta? - lakkaaja
myös tehdä pakettikortteja, vaikkapa piparkakkumuoteilla.
- kiitos siitä
Kaikkea te keksittekin ihanaa. :)
Kauanko olisi tuo pakettikorttien paistoaika suunnilleen? Missä lämpötilassa? Aika ohuita ovat varmaan??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15974Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889- 80888
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829