Vikakoodit, apuva

EGR :(

Ongelmana on vikavalon palaminen B-Vectrassa. Lähiaikoina auto on ruvennut silloin tällöin myös nykimään. Luin itse vikakoodit ja sain seuraavat koodit:

P1405 - Pakokaasujen takaisinkierrätysventtiilin asentotunnistin(EGR), toimintahäiriö
P0105 - Imusarjan absoluuttisen paineen tunnistin/ilmanpaineen tunnistin, virtapiirin toimintahäiriö
P0170 - Polttoaineen säätö, rivi 1, toimintahäiriö
P0505 - Joutokäyntinopeuden ohjausjärjestelmä, toimintahäiriö

Mitä on siis tehtävissä, viedäkö vaan auto kalliiseen merkkihuoltoon :( vai kannattaako itse yrittää korjata ja mitä? Voiko mahdollisesti kaikki nuo viat korjaantua tuon EGR:n korjaamisella? Aluksi nimittäin näytti häiriövaloa vain silloin tällöin ja antoi vaan tuon EGR:n vikakoodin.. Mutta otapa näistä selvää, kun en itse ymmärrä kovinkaan paljoa autojen päälle.. Mutta olisin kiitollinen, jos joku osaisi neuvoa.

-Opel Vectra 1,6 -96 X16XEL.

5

6255

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja sytkypuolapaketti

reistaili ja aiheutti kenguruloikkia kylmänä n. 100tkm ajettuna.

Ne uusitiin ja sitten taas toimi ok.

Mutta vikakoodeja en luettanut, kun häiriövalo ei loistanut.

Nyt minua kiinnostaakin, kuinka itse voit lukea Opelin vikakoodit, kerrotko?

• egr

Paljonko maksoi sen egr:n uusiminen astrassa? Varmaan samaa hintaluokkaa vectrassa..

Joo, eli vikakoodit luin itse liittämällä johdon aldl 6.pinniin ja toisen pään akun miinusnapaan. Sitten vaan sytytysvirta päälle ja häiriövalo rupeaa välähtelemään..

Esim. P1405 = 1 välähdys..tauko..4 välähdystä...tauko..10 välähdystä (numero 0)...tauko..5 välähdystä. Sama koodi toistui 3 kolme kertaa peräkkäin ja sitten seuraavan vikakoodin vuoro. Koodien merkitykset löysin netistä.

• oli jotain
        egr kirjoitti:

Paljonko maksoi sen egr:n uusiminen astrassa? Varmaan samaa hintaluokkaa vectrassa..

Joo, eli vikakoodit luin itse liittämällä johdon aldl 6.pinniin ja toisen pään akun miinusnapaan. Sitten vaan sytytysvirta päälle ja häiriövalo rupeaa välähtelemään..

Esim. P1405 = 1 välähdys..tauko..4 välähdystä...tauko..10 välähdystä (numero 0)...tauko..5 välähdystä. Sama koodi toistui 3 kolme kertaa peräkkäin ja sitten seuraavan vikakoodin vuoro. Koodien merkitykset löysin netistä.

100-160€ merkkiliikkeestä, en muista enää, mutta Moto..t niitä myy myös tarvikkeena.

Oli muuten helppo itse vaihtaa -99 Astran X18XE1:ssä, ei muuta muin muovikansi pois venakopanpäältä ja liitin EGR:stä irti sekä parit torx:t EGR:stä irti. Laitoin uuden peltitiivisteenkin.

Vaihdon jälkeen jäi pientä nykimistä 1000-1500RPM kiihdyttäessä kakkosella, mutta kun vaihtoi neli-puolapaketin, nykimiset loppui tyystin. Oli kivaa korjata, kun homma onnistui. Rahaa paloi n.250-300€ ja auto 107tkm ajettuna taas kuin uusi (kestänyt jo yli 20tkm).

• timppa2

Itselläni EGR aiheutti nykimistä sekä astrassa että vectrassa ja jätti tien-
      poskeen. Hetken päästä käynnistyi udelleen kun naputtelin laitetta vasa-
      ralla. Brittikorjaamon skoda-huolto-ohjeista löysin vinkin, joka kehoitti vaih
      tamaan tiivisteen pienempireikäiseen. Heillä oli niitä tarvikkeina. Kyse on
      päästösertifikaateista eli pyritään jäekaasujen kierrätyksellä minimipääs-töön. Vanhenevan moottorin ohjaus tilttaa lisääntyneeseen jätehöyry-
      kuormaan ja oireilee.
      Korjasin nyinnän leikkaamalla alumiinifoliosta (maksalaatikkorasia )tiivisteen ja siihen 8 mm reiän. Hyvin pelittää. / Timppa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      313
      3681
    2. Muovikassikartelli

Kauppaketjut ovat yhdessä sopineet muovikassin yksikköhinnaksi 59 senttiä. Milloin viranomaiset puuttuvat tähän kartell
      Talousrikokset
      32
      2038
    3. Aidon persun tunnistaa Marinin palvonnasta

Oli kyse sitten Halla-ahosta tai Putinista. Ensimmäisenä aidolle persulle tulee mieleen Marin.
      Maailman menoa
      45
      1664
    4. Mikä tekee sen

Vetovoiman kaivatussasi?
      Ikävä
      91
      1565
    5. Hallintooikeus..

"Asemakaavapäätös pysyy voimassa.Poikkeamista ja rakentamista koskevat luvat hylättiin" kertoo Pyhäjärven Sanomat netti.
      Pyhäjärvi
      100
      1331
    6. Harmittaako joku

Harmittaako joku asia tai asiat, mitä on tapahtunut tai jäänyt tapahtumatta?
      Ikävä
      145
      1205
    7. Miksi et vain uskalla!?

On niin ikävä...
      Ikävä
      81
      1084
    8. Olen rakastunut

varattuun joka ei eroa. Miten tunteista eroon? Tämä ei ole tavanomaista. On elämäni suuri rakkaus.
      Ikävä
      100
      1080
    9. Jos se joskus oli molemminpuolista

niin hyvin me molemmat onnistuttiin pitämään toinen epätietoisena.
      Ikävä
      61
      787
    10. Ootko A-nainen vielä vihainen?

Siitä että en uskaltanut kohdata itseäni silloin kun olit kukassa? Olen tajunnut että tein tosi tökerösti sua kohtaan ja
      Ikävä
      76
      757
    Aihe