Mulla on alle vuoden ikäinen vauva, jonka synnytys oli kamala sekä mulle että vauvalle(imukuppisynnytys) ja siitä jäi minulle paha synnytyspelko. Olen nähnyt painajaisia synnytyksestäni ja synnytyksen muisteleminen saa aina sydämen tykyttämään ja karvat pystyyn. Lupasinkin itselleni, etten enää synnytä alakautta.
Eli kysymykseni kuuluu, että mitä minun pitää tehdä, minne mennä ja kenelle sanoa, että haluan sektion? Ja kuinka helposti sektion saa tässä tilanteessa?
Kiitos vastanneille, jospa joku osaisi jelppiä.
Iloista talviaikaa kaikille ja hyvää onnea synnytyksiin (yleensähän ne menee hyvin) :)
Synnytyspelosta ja sektiosta
16
1674
Vastaukset
- neuvolaan tai
omaan lääkäriin tai tk - lääkäriin. Pyydä saada lähete sairaalan pelkopolille juttelemaan peloistasi. Itse pyysin lähetteen oma lääkäriltä. Pääsin aika pian pelkopolille ja siellä ekas juttelin kätilön kanssa ja sitten äitipolin lääkärin kanssa. Pelkopolilla on käyntejä, niin paljon kuin tarvitsee. Sektio päätös tehdään aikaisintaan viikolla 34 - ja viimeistään viikolla 36. Ketään ei kuulema pakoteta alatie synnytykseen, pelkosektion saa, jos ei kerta kaikkiaan uskalla / kykene synnyttämään alakautta...
Kertovat sitten alatie synnytyksen ja sektion riskeitä. Sektion voi tietysti pyytää suoraan yksityiseltä gyneltä, jolla on sairaalaan eml - maksuluokka oikeus. Tämä eml - todennäköisesti poistuu vuoteen 2008 mennessä. Se maksaa tietty enemmän, mutta siinä saa haluamansa lääkärin suorittamaan sektion. Itselläni sama tilanne, en todella uskalla synnyttää alakautta ja sektion riskit ovat isommat kuin alatiesynnytyksen, joten pelottaa sektiokin yhtä lailla...- Raskaana taas :)
Millaisia ne sektion riskit ovat?
Selkäpuudutushan siinä tietenkin tehdään (minut on leikattu selkäpuudutuksella kerran aiemmin), mutta mitä muita riskejä siinä sitten on? Lääkärin veitsi? Haavan infektoituminen? Muuta?
Minulla ei kudokset antaneet tarpeeksi periksi alatiesynnytyksessäni ja lisäksi kannan streptokokkia, ja nämä riskit ovat mielestäni jo melko oleelliset synnytyksen kannalta ilman pelkoanikin... - myös.....
Raskaana taas :) kirjoitti:
Selkäpuudutushan siinä tietenkin tehdään (minut on leikattu selkäpuudutuksella kerran aiemmin), mutta mitä muita riskejä siinä sitten on? Lääkärin veitsi? Haavan infektoituminen? Muuta?
Minulla ei kudokset antaneet tarpeeksi periksi alatiesynnytyksessäni ja lisäksi kannan streptokokkia, ja nämä riskit ovat mielestäni jo melko oleelliset synnytyksen kannalta ilman pelkoanikin...pelkään alatiesynnytystä, ensimmäinen päättyi keisarileikkaukseen, kahden vuorokauden yrityksen jälkeen, sektiosta paranin äkkiä.
Nyt toisesta tulevasta, otin pelon puheeksi jo ensimmäisillä neuvolakäynneillä ja pääsin pelkopolille, mitään vastaavaa hyötyä tästä ei minulle henk. kohtaisesti ollut, vaikka kovasti yrittivät puhua sektiota vastaan, veritulppavaara ja verenvuoto kuulemma pääasialliset riskit. Päätin kuitenkin pyytää sektiota uudelleen, mutta vauva onkin väärässä tarjonnassa ja isokokoinen, että lääkäri päättikin, että leikataan joka tapauksessa, hyvä niin. - ovat
Raskaana taas :) kirjoitti:
Minulla ei kudokset antaneet tarpeeksi periksi alatiesynnytyksessäni ja lisäksi kannan streptokokkia, ja nämä riskit ovat mielestäni jo melko oleelliset synnytyksen kannalta ilman pelkoanikin...Äitikuolleisuus on kolmikertainen ennalta suunnitellussa sektiossa. Hätäsektiossa yhdeksän kertainen. Yleisimmin se johtuu hallitsemattomasta verenvuodosta ja tromboembolisista komplikaatioista esim.(keuhkoveritulppa.) Jos verenvuotoa ei saada lakkaamaan kohdun voi joutua poistamaan. Virtsarakon ja virtsajohdinten vaurioitumis riski. Kohtutulehdus ja leikkaushaavan tulehdus riski. Tässäpä näitä. Mutta yleensä keisarinleikkaus on nyky-Suomessa turvallinen toimenpide.
- sektiopelkoinen
ovat kirjoitti:
Äitikuolleisuus on kolmikertainen ennalta suunnitellussa sektiossa. Hätäsektiossa yhdeksän kertainen. Yleisimmin se johtuu hallitsemattomasta verenvuodosta ja tromboembolisista komplikaatioista esim.(keuhkoveritulppa.) Jos verenvuotoa ei saada lakkaamaan kohdun voi joutua poistamaan. Virtsarakon ja virtsajohdinten vaurioitumis riski. Kohtutulehdus ja leikkaushaavan tulehdus riski. Tässäpä näitä. Mutta yleensä keisarinleikkaus on nyky-Suomessa turvallinen toimenpide.
Sektio edessä ja olen varma, että kuolen.
sektiopelkoinen kirjoitti:
Sektio edessä ja olen varma, että kuolen.
Mua kans pelottaa sektio enemmän ku tavallinen synnytys. En tiiä mistä tääki pelko on peräisin. Äidilleni on tehty 2 sektiota ja kommentti oli: "Ne on helppoja, ei tarvi sängyssä kieriä tuskissaan." Tosin paraneminen on kerta kerralta vaikeempaa, luulen.
- iäkäs
Anini kirjoitti:
Mua kans pelottaa sektio enemmän ku tavallinen synnytys. En tiiä mistä tääki pelko on peräisin. Äidilleni on tehty 2 sektiota ja kommentti oli: "Ne on helppoja, ei tarvi sängyssä kieriä tuskissaan." Tosin paraneminen on kerta kerralta vaikeempaa, luulen.
Eikös sektio tahdä jos on ns. yli-ikäinen eli yli 40-vuotias vai kuinka ? Onko se ikä riskinä alatiesynnytykseen ?
ovat kirjoitti:
Äitikuolleisuus on kolmikertainen ennalta suunnitellussa sektiossa. Hätäsektiossa yhdeksän kertainen. Yleisimmin se johtuu hallitsemattomasta verenvuodosta ja tromboembolisista komplikaatioista esim.(keuhkoveritulppa.) Jos verenvuotoa ei saada lakkaamaan kohdun voi joutua poistamaan. Virtsarakon ja virtsajohdinten vaurioitumis riski. Kohtutulehdus ja leikkaushaavan tulehdus riski. Tässäpä näitä. Mutta yleensä keisarinleikkaus on nyky-Suomessa turvallinen toimenpide.
miksiköhän näissä kauhukuvissa ei ikinä heitetä viereen samanlaisia tilastoja alatiesynnytyksestä? pahat repeämät, kivut, laskeumat, ulosteenkarkailut jne...?? samathan nuo sektion riskit ovat kuin missä tahansa avoleikkauksessa, mutta sektion kohdalla niitä vain rummutetaan niiiin kamalina. tuskin sydänleikkaukseen tms. menevää peloteltaisiin noilla riskeillä, sektion (varsinkin pelkosellaisen) kohdalla tuntuu olevan mikä tahansa liioittelu sallittua.
- kusettavat
iäkäs kirjoitti:
Eikös sektio tahdä jos on ns. yli-ikäinen eli yli 40-vuotias vai kuinka ? Onko se ikä riskinä alatiesynnytykseen ?
no, vähän rumasti sanottu mutta... minulla ensimmäinen lapsi perätilassa. Sairaalassa puhuttiin niin kauniisti perätilasynnytksistä ja niiden onnistumisista. Minä rohkeana synnyttämään ja päin helvettiä meni. Tehtiin hätäsektio. Jäi kamalat pelot ja seuraavan raskauden aikana vaadin sektiota. No, pelkopolilla kävin ja sieltä sain lausunnon, joka puolsi sektiota minulle. No, kuinka ollakaan tuli kuitenkin alatiesynnytys ja päin peppua meni sekin. Ponnistusvaihe kesti kolme tuntia ja pörryin pariin otteeseen. Kätilö kamala harppu ja huusi minulle koko ajan. Istukkaa revittiin irti parin tunnin verran ajan kun ei irronnut, jouduin leikkaukseen. Kärsin verenhukasta ja olin tosi kipeä. Teetin sterilisaation, sillä en halua kokea synnytystä enää koskaan missään muodossa.
- Kyselijä
kusettavat kirjoitti:
no, vähän rumasti sanottu mutta... minulla ensimmäinen lapsi perätilassa. Sairaalassa puhuttiin niin kauniisti perätilasynnytksistä ja niiden onnistumisista. Minä rohkeana synnyttämään ja päin helvettiä meni. Tehtiin hätäsektio. Jäi kamalat pelot ja seuraavan raskauden aikana vaadin sektiota. No, pelkopolilla kävin ja sieltä sain lausunnon, joka puolsi sektiota minulle. No, kuinka ollakaan tuli kuitenkin alatiesynnytys ja päin peppua meni sekin. Ponnistusvaihe kesti kolme tuntia ja pörryin pariin otteeseen. Kätilö kamala harppu ja huusi minulle koko ajan. Istukkaa revittiin irti parin tunnin verran ajan kun ei irronnut, jouduin leikkaukseen. Kärsin verenhukasta ja olin tosi kipeä. Teetin sterilisaation, sillä en halua kokea synnytystä enää koskaan missään muodossa.
Miten siinä niin kävi, että oli sektiopuolto ja meni alatieksi? Eikö lupaus pitänyt? Lähtikö syntymään ennen aikojaan ja sitten ei leikattukaan? Missä päin Suomea synnytit? Paljon kysymyksiä, sorry! :-)
- Karvanalle
marya kirjoitti:
miksiköhän näissä kauhukuvissa ei ikinä heitetä viereen samanlaisia tilastoja alatiesynnytyksestä? pahat repeämät, kivut, laskeumat, ulosteenkarkailut jne...?? samathan nuo sektion riskit ovat kuin missä tahansa avoleikkauksessa, mutta sektion kohdalla niitä vain rummutetaan niiiin kamalina. tuskin sydänleikkaukseen tms. menevää peloteltaisiin noilla riskeillä, sektion (varsinkin pelkosellaisen) kohdalla tuntuu olevan mikä tahansa liioittelu sallittua.
No - aika harva haluaa väkisin sydänleikkaukseen ilman varsinaista sydänvikaa.... Sydänleikkaustakaan tuskin tehtäisiin siksi että potilas pelkää olla ilman leikkausta.
Karvanalle kirjoitti:
No - aika harva haluaa väkisin sydänleikkaukseen ilman varsinaista sydänvikaa.... Sydänleikkaustakaan tuskin tehtäisiin siksi että potilas pelkää olla ilman leikkausta.
..mutta se olikin vain esimerkkinä, ehkä huonona sellaisena. :) pointtini oli enemmänkin, että sektion kohdalla noita riskejä usein liioitellaan, korostetaan suhteettomasti ja siitä ehkä voi raskaana (herkässä tilassa) oleva nainen säikähtää kohtuuttoman paljon - vaikka sektio hänelle olisikin parempi vaihtoehto.
samalla pitäisi mielestäni kertoa kyllä niistä alatiesynnytyksenkin riskeistä - pienistä ja suurista. kaikki peloistaan puhuvat odottajat eivät ehkä edes osaa ajatella, että kätilön tms. jutut voisivat olla jollain tapaa asenteellisia, vaan ottavat ne täysin totena.
- kiinnostaa..
Millä viikolla te olette päässeet pelkopolille? Minä kysyin jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä että saanko lähetteen neuvolasta pelkopolille, th sanoi että kyllä saan. Joka käynti olen kysynyt että milloin pääsen, niin terveydenhoitaja sanoi että ehkä rv36?!? Nyt rv24, että ei tässä niin kiire ole, mutta..
Itsellä myös vaikea synnytys takana ja voi olla että vauvan koosta riippuen lääkäri määrääkin sektion, mutta haluaisin jutella asiasta ja edellisestä synnytyksestä kun pelkään niin etten saa nukuttua.- sinne pääsee
vaikka et ole vielä raskaanakaan keskustelemaan synnytyspelosta jne...
- itse vieraillut
Meillä neuvola ei tehnyt elettäkään varatakseen aikaa tai auttaakseen. Soitin suoraan keskussairaalaan ja varasin ajan. Kävin RV 26. Suosittelen! Minulla oli ainakin onnistunut kokemus.
- moi,moi
Kylää sektion saa jos eka synnytys on jättänyt kauhukuvat mieleen... sanot vaan ajoissa neuvolassa asiasta niin se pistetään "vireille" että saat sektion,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as993832Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna383286- 613271
- 683079
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)702940Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.672849On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle632544Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä802351- 452182
Yhtäkkinen vanheneminen kasvoista?
Voiko noin 33-vuotiaana jo vanhentua kasvoista yhtäkkiä niin paljon että tuntuu että peilistä katsoo eri ihminen? Käyti1612177