En ole koskaan törmännyt eronneisiin suurperheellisiin. Onko teitä?
Meillä on lapsia viisi, enkä voisi kuvitellakaan sellaista vaihtoehtoa.
(Mitä nyt muuten vain teen eroa miehestäni ainakin kerran kuussa:)
Kuinka käytännönjärjestelyt silloin toimivat?
Avioero ja
11
4161
Vastaukset
- zerpah
Enpä tunne minäkään montaa suurperhettä (yli 4-lasta), joiden äiti ja isä olisivat eronneet.
Olisiko syynä se, että jo ero ajatus tuntuu mahdottomalta, miten selviytyisi yksin arkielämän pyörittämisestä useamman lapsen kanssa.
Turhat erot varmaan karsiutuu jo ajatuksen asteella, eroon pitääolla varmaan tosi pätevät syyt (väkivalta, alkoholi) ennenkuin suurperhellinen eroaa. - ääää
Minä tunnen yhden miehen, joka oli eron jälkeen 6 lapsen yksinhuoltaja. Nuorin oli 10v ja vanhin huollettava 17v. Lisäksi hänellä asui kotona ainakin yksi täysi-ikäinen lapsi.
Eikä tämä tapaus ole ainut eronnut suurperheellinen. - bbbwww
voiko 5 lapsista perhettä laskea suurperheeksi?
Eivät he eronneet, isä kuoli.
YH perhe he sitten olivat- että pitäisikö
muiden lailla kirjoittaa VAIN viisi lasta, mutta annoin olla. Suurperhe tai ei, onko tuolla väliä.......
- suurperhe,
että pitäisikö kirjoitti:
muiden lailla kirjoittaa VAIN viisi lasta, mutta annoin olla. Suurperhe tai ei, onko tuolla väliä.......
niin näinä päivinä ainakin SUURI PERHE.
- kuinka
useammankin perheen, joissa on 5-10 lasta ja ero on tullut. Yleensä lapsia kai on jaettu, ainakin yritetty jakaa vanhempien kesken. Ei kuitenkaan aina. Henk. koht. mielipiteenäni sanon että minusta se lasten jakaminen on vielä julmempaa kuin avioero. Eikö se riitä että menettää toisen lähivanhemman etävanhemmaksi, pitääkö samalla etääntyä puolesta perheestäkin. Lapset ovat suurperheissä toisilleen suuri voimavara ja turva.
Sukulaiset ja ystävät yrittävät auttaa, mutta kovaahan se varmasti on. - eronnut
Olen eronnut 5 lapsen äiti. Olimme yhdessä 19 vuotta, mutta kun suhde kertakaikkiaan näivettyi ja tuskainen olo siinä molemmilla, erosimme. Ei se sen ihmeellisempää ole onko 1 tai 5 lasta. Lapset asuvat kanssani, tapaavat isäänsä joka toinen viikonloppu ja joskus piipahtavat viikolla iltakylässä. Minä ainakin olen jo avioliiton aikana tottunut huoltamaan viittä lasta, joten ei se sen ihmeellisempää ole nytkään. Lapset 8-17 v.
- ratkaisunne toimii!
Ei ollut tarkoitukseni kyseenalaistaa suurperheiden oikeutta avioeroon.
Itse vain ollessani koko touhusta väsynyt, olen todella tyytyväinen toisen apuun ja läsnäoloon.
Tosin meillä myös isä hoitaa perhettä ja taloutta siinä missä minäkin kotona ollessaan, mm. pari viikkoa sitten minun ollessa vuosittaisella lomalla yhden lapsen kanssa.
Hän on myös lähes täysin hoitanut nuorimmaisemme yövalvomiset (imettämisen loputtua) - ei ole tarvinnut edes pyytää.
Olen kait avun suhteen sen verran "hemmoteltu" etten siitä hevillä luopuisi.
Eräs ystäväni sanoi erottuaan, että suurin ero entisen ja nykyisen elämän välillä oli se että "lapsia" huollettavana oli kolmen sijaan kaksi.
- Damppo
On meitä. Minulle on 8 lasta, 3v, 4v, 6v, 8v, 9v,13v,14v ja 15v. Elämäni ei muuttunut eron jälkeen käytännössä lainkaan, minähän arkea pyöritin jo aikaisemminkin, mies oli aina töissä tai viihteellä poikien kanssa, tässä nyt tuli sitten samalla eron syy. Loppu aikoina tuntui että mies kävi vaan syömässä valmiit ruuat ja läksi ja sitten se loppui, mitta vaan tuli täyteen. Lapsien kanssa kyllä pärjään, 6 veestä ylöspäin siivoavat omat tavaransa ja auttavat kotitöissä (ja siitä ei näin isossa huushollissa neuvotella!:). Kaikkeen tottuu, ainakin kun pakko on ja iloja on meidänkin elämässä paljon.
- satu40
Minä en ole eronnut vaan jäin leskeksi kun lapsia oli 6.
Nyt odotan kahdeksatta. Kahden nuorimmaisen isä on tiiviisti mukana lastena elämässä, mutta mihinkään liittoon en koe enää haluavani, en avioon enkä avoon.
Kyse ei ole siitä ettenkö arvostaisi avioliittoa. Päinvastoin. Arvostan sitä niin paljon että koen, ettei moiseen saa ryhtyä ellei ole varma että on voimia, aikaa ja halua satsata siihen niin paljon kuin se ansaitsee. Minulla ei tässä elämänvaiheessani ole noita ominaisuuksia.
Ehkä sitten joskus myöhemmin... tai sitten ei.
Aika näyttää. - äitee +4
naapurissamme oli aiemmin perhe jossa kymmenen lasta ja mies löysi nuoremman, siis se tavallinen kuvio. Nainen löysi uuden ja teki pari lasta lisää ja sitten tuli ero.. Uutta miestä ei ole joko otettu tai löytynyt, epäilen jälkimmäistä..
Monella on kunnon suurperheessä tuo uskonnollinen ajatusmaailma ja silloin ollaan yhdessä vaikka väkisin. Toki ei kaikilla, mutta kuitenkin aika monella..
Neljän-viiden muksun isät lähtevät ihan yhtä sujuvasti kuin yhden tai kahdenkin. Elareissakaan ei ole väliä vaikka niitä mukuloita on kymmenen kun määräänsä enempää ei tarvitse maksaa. Tapaamiset onkin sitten jo ihan toinen juttu tilojen puolesta.. Monessa perheessä lapset käy joko puolet ja puolet systeemillä eli joko kotona on aina osa lapsista tai sitten jokainen pääsee kerran kuussa isälleen. Joillakin äiti lähtee kotoa pois ja iskä tulee sinne, joissakin iskä ei pidä yhteyttä juurikaan.. Ei lasten määrä vaikuta siihen miten homma toimii eron jälkeen, se on vain lisämauste. Äidit selviävät kaikki tavallaan ja muiden avulla viimeistään kun on kerran pakko!
Kynnys tuosa isoon perheeseen uusi isäkokelas on kyllä selvästi korkeampi kuin muilla. Ainakin näin kaikilla jotka tunnen. Mies voi vielä alkaa jo käydä kylässä, mutta yöksi ei lasten aikana jäädä juuri ennen yhteen muuttoa jos sen aika koittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2221537- 291393
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611269Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!691207- 781194
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?751172Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031163- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18942Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per175855