Kuivausrummussa vikaa

Pyykkärimuori

Bosch Maxx WTL150 merkkinen kondensoiva rumpu kyseessä.

Kondensaatiovesi ei enää nouse säiliöön ollenkaan vaan jää koneen alaosassa olevaan tilaan. Kone kyllä toimii mikäli poistaa sen veden sieltä alhaalta.

Letku joka johtaan kondensaatiosäiliöön on puhallettu auki.

Voisikohan tälläinen mattimeikälainen tehdä vielä jotain muuta? Vai onko pakko kutsua korjaaja?

11

18333

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puhdistanut

myös kondensaattorin. Ko. malli kerää uskomattoman paljon pölyä ja nukkaa kondensaattoriin. Sitä kautta poistoletkut tukkeutuvat tai vesi ohjautuu "väärään" paikkaan. On muuten uskomatonta että kyseessä on Boschin paras ja kallein kuivausrumpu ja kuitenkin se falskaa joka tiivisteestään ja nukkasihti päästää läpi niin paljon tavaraa että koneisto ja kondensaattori ovat tiuhaan tukossa.

• Pyykkärimuori

puhdistanut. Olet oikeassa, kondensaattori on aina ihan täynnä nukkaa. Olenkin ihmetellyt ohjekirjaa jossa neuvotaan puhdistamaan kondensaattori "muutaman" kerran vuodessa. Parin viikon välein olisi oikeampi ohje.

Olen myös sitä mieltä että sitä nukkaa on nyt jossain tukkeena enkä sen takia tahtoisi kutsua kallista korjaajaa. Uskaltaisinkohan alkaa aukomaan konetta? Saisinkohan sitä edes itse auki, vaikkakin olen aikas näppärä näissä hommissa, epäilyttää.

• ++++
        Pyykkärimuori kirjoitti:

puhdistanut. Olet oikeassa, kondensaattori on aina ihan täynnä nukkaa. Olenkin ihmetellyt ohjekirjaa jossa neuvotaan puhdistamaan kondensaattori "muutaman" kerran vuodessa. Parin viikon välein olisi oikeampi ohje.

Olen myös sitä mieltä että sitä nukkaa on nyt jossain tukkeena enkä sen takia tahtoisi kutsua kallista korjaajaa. Uskaltaisinkohan alkaa aukomaan konetta? Saisinkohan sitä edes itse auki, vaikkakin olen aikas näppärä näissä hommissa, epäilyttää.

toinen sivupelti tai takapelti ja tarkasta ettei pohjapumpussa ole nöyhtää, jos se on tukossa ei vesi nouse sinne minne kuuluu. Ja voihan se olla myös pumppu sökö.

• onko ihan
        Pyykkärimuori kirjoitti:

mahdoton ajatus/sijainti johtaa vesi suoraan viemäriin. Alkujaan itsekin tyhjentelin vesisäiliötä, kunnes päätin johtaa veden suoraan viemäriin. Mukanahan tuli siihen tarkoitukseen liitäntäletku ja rautakaupasta hommasin lisää letkua pari metriä ja sain sen melko huomamaamattomasti vedettyä kylppäriin.
        Itselläni on myös ko. malli ja olen havainnut myös että kondensaattori on jatkuvasti täynnä nukkaa ja niin on myös kylppäri, sillä ilmeisesti myös oven tiiviste päästää pölyä läpi. Ostettuani koneen aloin epäilläkin, että tästä ei hyvä seuraa, kun koneen mukana toimitettiin pölynimuriin liitettävä putki nukkakaukalon puhdistusta varten. Mielestäni sellainen on selvä viesti suunnitteluvirheestä.

• Pyykkärimuori
        ++++ kirjoitti:

toinen sivupelti tai takapelti ja tarkasta ettei pohjapumpussa ole nöyhtää, jos se on tukossa ei vesi nouse sinne minne kuuluu. Ja voihan se olla myös pumppu sökö.

hyvältä. Olen itsekin jo vähän katsellut että josko uskaltaisin sitä sivupeltiä alkaa aukaseen. En usko että pumppu on rikki, lähden siitä olettamuksesta nyt liikkeelle. Lähteekö se sivupelti suosiolla irti/auki? Takapeltiin en taida uskaltaa koskea kun siellä on virtajohdo sun muut kytkökset.

• Pyykkärimuori
        onko ihan kirjoitti:

mahdoton ajatus/sijainti johtaa vesi suoraan viemäriin. Alkujaan itsekin tyhjentelin vesisäiliötä, kunnes päätin johtaa veden suoraan viemäriin. Mukanahan tuli siihen tarkoitukseen liitäntäletku ja rautakaupasta hommasin lisää letkua pari metriä ja sain sen melko huomamaamattomasti vedettyä kylppäriin.
        Itselläni on myös ko. malli ja olen havainnut myös että kondensaattori on jatkuvasti täynnä nukkaa ja niin on myös kylppäri, sillä ilmeisesti myös oven tiiviste päästää pölyä läpi. Ostettuani koneen aloin epäilläkin, että tästä ei hyvä seuraa, kun koneen mukana toimitettiin pölynimuriin liitettävä putki nukkakaukalon puhdistusta varten. Mielestäni sellainen on selvä viesti suunnitteluvirheestä.

olisikin mahtavaa vaan ei nyt oikein meillä onnistu.

Minä en ole huomannut oven tiivisteen falskaavan, vaikka meillä on kuivuri pyörinyt päivittän. Luultavasti nyt alan sitten sitä kyttäämään :).

Minäkin ihmettelin sitä pölynimurinputkea, kun kellään muulla ei sitä ollut. Olin vähän leuhkana että meidän koneeseenpa kuuluu tämmönenkin. Näin sitä sitten saa nenilleen :)).

• ++++
        Pyykkärimuori kirjoitti:

hyvältä. Olen itsekin jo vähän katsellut että josko uskaltaisin sitä sivupeltiä alkaa aukaseen. En usko että pumppu on rikki, lähden siitä olettamuksesta nyt liikkeelle. Lähteekö se sivupelti suosiolla irti/auki? Takapeltiin en taida uskaltaa koskea kun siellä on virtajohdo sun muut kytkökset.

ensin irti, ja sen jälkeen pitäisi sivupellin irrota, on ruuveilla kiinni. Ja jos ja kun pumppu löytyy, sekin on helppo irroittaa ja putsata, siellä on sellainen allas johon vesi kerääntyy, ja joskus sinne pääsee myös nukkaa ja pumppu ei pyöri. Sitten toi viemäriin johtaminen, siinäkin täytyy pumpun toimia.

• ++++
        ++++ kirjoitti:

ensin irti, ja sen jälkeen pitäisi sivupellin irrota, on ruuveilla kiinni. Ja jos ja kun pumppu löytyy, sekin on helppo irroittaa ja putsata, siellä on sellainen allas johon vesi kerääntyy, ja joskus sinne pääsee myös nukkaa ja pumppu ei pyöri. Sitten toi viemäriin johtaminen, siinäkin täytyy pumpun toimia.

vielä kertomatta. Meneppä tuollaiselle sivulle http://www.siemens-kodinkoneet.com ja sieltä aukeaa sivu josta löytyy QuickFinder,tarvikkeiden tilaaminen. Seuraava sivu kysyy E-nr, johon syötät WTL150. Sieltä löytyy räjäytyskuva joka kertoo miten kone purkautuu ja missä on pumppu. Helppoa kuin heinänteko ?

• Pellepeloton2

Allekirjoitan myös tuon nöyhtäongelman. Meillä ku pumppu lakkas kondensioveden pumppaamisen niin laitoin surutta Niagara viemärin avaus rakeita ja vettä päälle. Odotin hetken ja lisäsin vettä ja sit käänsin ohjelmavalitsinta niin kone lähti pumppaa litkun yläsäiliöön... Kokeilkoon joka uskaltaa. Meille ei vaurioita tullu.

• Emptywater

Minäkin kirjoitan tänne miten me saatiin LG:n kuivausrumpu kuntoon. Ongelmana oli "empty water" viesti ja ihan selvästi kuuli, kun rummun takaosassa alhaalla vesi hölskyi, Ei poistunut minnekään. Googlaamalla mm. tältä palstalta päättelin, että tyhjennyspumppu on mennyt ja päätettiin kokeilla sen vaihtamista ennen uuden koneen ostamista, Tilattiin osa fhp.fi:sta ja tuli muutamassa päivässä. Pumpun vaihto onnistui. Googlattiin, mitä piti irrottaa jne. Kyllä sivupeltien yms. irrottamiseen muutama tunti meni, mutta vaihto oli tehtävissä. Ja kone lähti pelittämään.

You tube videoita vaihtamisesta hakusanoilla esim: How to replace or service a condenser tumble dryer pump

Sitten kuitenkin muutaman kuivauskerran jälkeen sama virheilmoitus tuli. Soitin fhp:lle Forssaan ja kysyin neuvoa. Sanoivat, että mitä todennäköisemmin on tukos, kun on pumppua vaihdettu niin on töhnä jostain lähtenyt liikkeelle. Meillä rumpu tyhjentää viemäriin. Saatiin neuvoksi syöttää vettä poistoputkea pitkin (ei litrakaupalla) koneen sisään tai puhaltaa poistoputkea pitkin koneen sisään. Pelkkä puhallus auttoi ja pumppu lähti taas tyhjentämään. Laitoin vielä seuraavaan rummulliseen muutaman t-paidan päälle noin puoli litraa vettä ja niin iloisesti virtasi viemäriin. Että tässä myös keino avata tukos.

Meillä alkuperäinen pumppu oli rikki, mutta tosiaan tämän virheilmoitukset voi saada aikaan myös tukos.

• Asentajatässä

Aloittaja kertoo "kondensaatiosäiliöstä", mutta muut puhuvat kondensaattorista, joka taas on elektroniikkakomponentti. Aivan eri asioita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      93
      1851
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1292
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1027
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      113
      961
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      853
    7. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      772
    8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      771
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      731
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe