nielurisa leikkaukseen proppujen takia??

tillivaa

mulla on ollu 3kk nielurisoissa proppuja, aika vähän aikaa mutta alkavat ottaan aivoon aika lailla kun ei niitä saa kunnolla pois kun ovat niin syvällä. kaikki konstit niide poistamiseen käytetty, paitsi antibioottia ja leikkausta. onko kukaan saanu vaivaan antibiottikuuria ? jos niin onko auttanut? ja leikataanko nielurisoja vaikka proput ovat olleetkin aika vähän aikaa risassa, vain 3kk? miten proput vaikuttaa ihmisessä, muuhun kun ällöttävään hengenhajuun.??

7

4537

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • angiina

jatkuvasti ilman mitään kuumetta, kurkku oli täynnä proppuja aivan sairaasti" niitä päivät kaivoin millon milläkin vanupuikolla yms. ne oli niin risaiset ja reikäset, ne risat siis että eikun risojen poistoon vaan, sinne jäi risat ja roput" angiinaa ei oo ollu 14 vuoteen. Mutta sehän siinä että tulehus sitten helpommin iskee alemmas vaikka keuhkoputkeen. kun risat ei oo enää ottamassa pöpöjä" vastaan. Olen kyllä itse säästynyt onneksi niiltäkin flunssa on noin kerran vuodessa.

• oli aikoinaan

n 3 kk proppuja risoissa ja sain lähetteen leikkaukseen. Tosin yksityiseltä. Tk:ssa ne käski vain juoda kuumaa, haloo. otin kyl antibioottikuurinkin ensin, mutta se autto vaan hetkellisesti. mene kuule vaan leikkaukseen niin pääset lopullisesti niistä eroon.

• E.L.

Kirjoitat, että proppuja ei saa kunnolla pois, kun ovat niin syvällä. Silloin nielurisoissa on siis jo aika syviä onkaloita, ja eivät ne kyllä itsekseen umpeudu. Päinvastoin, ajan mittaan vaan syvenevät ja ongelma tulee pahenemaan.
      Itselläni proput aiheuttivat angiinoita säännöllisen epäsäännöllisesti. Joskus jopa kahdesti kuukaudessa, joskus saattoi mennä pari kuukautta ilman angiinaa. Antibiootit kai auttoivat pahimpaan angiinaan, mutta kokeilin antibiootteja myös silloin, kun ei tulehduksia nielussa ollut. Ei mitään vaikutusta, proppuja tuli koko ajan lisää, vaikka niitä sieltä välillä poisti. Itselläni proput aiheuttivat myös välillä ihan selvän palan tunteen kurkuun.
      Propuista on ainakin se haitta, että kyllä ne selkeästi altistavat nielutulehduksille. Itselläni loppuivat nielutulehdukset ja angiinat kun nielurisat poistettiin. Enää ei tavallinen flunssakaan aiheuta niin pahaa kurkkukipua kuin ennen risojen poistoa. Ja hyvin harvoin on enää flunssa itseeni iskenytkään.
      Suosittelen kyllä sinullekin nielurisojen poistoa. Ei kai ole oleellista, kauanko proppuja on ollut, proppuongelma vaan ei poistu muuten kuin poistamalla nielurisat, näin ainakin minulle leikannut lääkäri kertoi. Itselleni toimenpide oli helppo, eikä leikkauksen jälkeen ollut ollenkaan niin pahoja kipuja, kuin tälläkin palstalla monessa paikassa kerrotaan.

• Palikka77

Itselläni oli sama homma viel pari kuukautta sitten, että proppuja sai kaivella lähes päivittäin kurkusta.
      Menin lääkärille alunperin näyttämään nielurisoja, niistä otettiin näyte ja saatiin selville että krooninen tulehdushan se siellä piileskeli.
      Ensin tietenkin lääkäri ehdotti antibiootteja, mutta olin kuullut että ne eivät tepsi, joten pyysin samantien aikaa leikkaukseen, ei siitä mennyt kauaan kun sain ajan ja nyt leikkauksen myötä ei propuista ole pelkoakaan.

• pipale

mä oon kärsiny lapsesta saakka niistä propuista ja mulle taasen hiljattain lääkäri sanoi että nielurisoja ei aleta herkästi leikkaamaan ellei oo toistuvia angiinoita. Ja mullahan ei oo ollu angiinaa ikinä vaikka proppuja kyllä on. Että taidan hamaan loppuun asti tapella niitten kans.. Mutta varmaan riippuu vähän lääkäristä mitä ovat mieltä leikkauksesta.

• Toipilas.

Hei itse olen tässä just toipumassa nielurisojen poistosta.
        Suurin ongelma just noi proput , haittasivat elämää hurjasti henki haisi ja olen asiakas palvelussa joten ongelma oli tosi suuri.
        Lisäksi väitin kuorsaavani kauheasti vaikken kylläkään kuorsaa kun joskus harvoin .
        Pääsin leikkaukseen kun sitkeästi pyysin, korvalääkäri sanoi että ainoastaan jo noiden proppujen takia risat poistetaan potilaan pyynnöstä. Terveysaseman lääkäriltä pyydät lähetteen korvalääkärille , sanot että haluat !!!!

Nyt on leikkauksesta takana jo 15 päivää kurkku edelleen hurjan kipeä mutta parempi ,kun yhtenäkään päivänä tässä aiemmin!
        ruokaa en pystynyt syömään kun ihan sosetta tänäänkin vielä puuron tehosekoittimella sössäsin.
        Olen laihtunut 7 kiloa.
        Minulla tuli 2 päivän kuluttua leikkauksesta runsas verenvuoto ja jouduin käydä poltattamassa muutaman vuotokohdan.
        Eli ei se välttämättä ole kauhean helppoa mutta uskon että olen tyytyväinen kun tästä tokenen.

• pinkku
        Toipilas. kirjoitti:

Hei itse olen tässä just toipumassa nielurisojen poistosta.
        Suurin ongelma just noi proput , haittasivat elämää hurjasti henki haisi ja olen asiakas palvelussa joten ongelma oli tosi suuri.
        Lisäksi väitin kuorsaavani kauheasti vaikken kylläkään kuorsaa kun joskus harvoin .
        Pääsin leikkaukseen kun sitkeästi pyysin, korvalääkäri sanoi että ainoastaan jo noiden proppujen takia risat poistetaan potilaan pyynnöstä. Terveysaseman lääkäriltä pyydät lähetteen korvalääkärille , sanot että haluat !!!!

Nyt on leikkauksesta takana jo 15 päivää kurkku edelleen hurjan kipeä mutta parempi ,kun yhtenäkään päivänä tässä aiemmin!
        ruokaa en pystynyt syömään kun ihan sosetta tänäänkin vielä puuron tehosekoittimella sössäsin.
        Olen laihtunut 7 kiloa.
        Minulla tuli 2 päivän kuluttua leikkauksesta runsas verenvuoto ja jouduin käydä poltattamassa muutaman vuotokohdan.
        Eli ei se välttämättä ole kauhean helppoa mutta uskon että olen tyytyväinen kun tästä tokenen.

Minäkin vähän liioittelin päästäkseni leikkaukseen. Omat risani ovat toki niin suuret, että sekin vähän vaikutti ilmeisesti lääkärin leikkauspäätökseen. Sanoin että nenä on tukossa, kuorsaan, henki kulkee huonosti makuultaan ja olen jatkuvasti kipeä. Suurin osa pitääkin paikkansa... Mutta ei niin pahasti kun väitin.

Alun perin menin proppujen takia terveysasemalle ja sieltä minut ohjattiin eteen päin. Sanoin sielläkin että proppuja on aika usein, vaikka ei edes ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      82
      3596
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1792
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1075
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe