Montreal

vaahteranlehti2

Hei,
Ajattelin kysäistä, löytyisikö täältä joku, joka osaisi hieman neuvoa työjuttuihin liittyvissä asioissa. Eli, minkälaiset mahdollisuudet on saada työpaikka (esim. joku toimistotyö) Montrealista, jos ei osaa ranskaa? Minulla on korkeakoulututkinto. Onko työn saanti lähes toivoton tapaus? Kävin alkusyksystä kyseisessä kaupungissa, ja ihastuin paikkaan, vaikkei Vancouverin veroinen olekaan. Nyt sitten olen pohtinut, että uskaltaisiko ottaa elämässä uuden askeleen. Kiitos etukäteen kaikille, jotka viitsivät vastata. Kysyisin lisäksi myös, löytyykö ketään, joka olisi tutustunut kanadalaiseen mieheen ja muuttanut tämän luo? Esim. minkälainen "paperisota" tällaisessa tapauksessa olisi edessä?

8

1231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Catt

      Morjens!

      Lyhyesti vastaus kysymyksiisi on kylla, mutta hiukan kuitenkin kimurantimpi juttu kun ihan noin vaan tanne tuleminen...

      Eli... Montrealista kylla loytyy toita vaikka ei ranskaa osaisikaan. Tietysti se rajoittaa tyopaikkojen hakemista, mutta on taysin mahdollista. Tanne muuttaminen vaatii kaikenlaista paperinpyoritysta, se on ihan totta. Mutta ei mitenkaan ylivoimaista.

      Kaikki riippuu siita missa tilanteessa olet nyt. Siis lahdetko yksin? Oletko suomessa nyt? Vaiko jossain muualla?

      Ma autan mielellani miten vaan voin, mutta helpottais huomattavasti jos voisit kertoa jotain taustoja. Ymmarrettavasti et valttamatta halua ihan kaikkea talla palstalla kertoa, mutta voit vaikka laittaa meiliosotteen, niin voidaan katella missa pystyn jelppimaan...

      Kaikenkaikkiaan voin sanoa, etta Montreal on ihan luksus kaupunki. Ma oon jo ihan myyty. Itse muutin tanne viime kevaana. ...Niin joo... Miehen perassa. Sekin viela :)

      Miten vaan voin olla avuksi, niin kerro vaan. Vastailen kysymyksiin tosi mielellani. Unohdan vaan aina valilla tulla takasin tanne kattelemaan, josko joku on vastannu... Talla kertaa klikkasin vaihtoehdon joka lahettaa ilmotuksen meiliin kun vastaus tulee. Josko vaikka talla kertaa kavisin useammin...

      • loreal

        eipa oo montaa viela tullu eteen, mut siis jos kiinnostaa tavata tms. niin pistappa mailia tulemaan, tai lisaa mut meseen: [email protected]


      • vaahteranlehti 2

        Kiitos kovasti vastauksesta. En itsekään kovin aktiivisesti eksy näille sivuille, mutta hyvä, että tällä kertaa päätin tulla katsomaan, josko olisi jotain uutta "keskusteltavaa". Eli tilanteeni on se, että asun Suomessa, mutta "hurahdin" Kanadaan noin 8 vuotta sitten. Olen matkustellut aiemmin kolme kertaa Vancouverissa ja nyt sitten viimeisimmän kerran Montrealissa. Olen aina unelmoinut Kanadaan muuttamisesta, esim. ainakin kokeilumielessä. Olen kysellyt työpaikka-asioita myös suurlähetystöstä, mutta olen ymmärtänyt, että vaikeaa on sinne päästä töihin, ainakin siinä tapauksessa, että etsii jotain muuta kuin esim. siivoustyötä. Tällä hetkellä olen viimeistelemässä graduani ja elämäni on ns. "avoin" eri vaihtoehdoille. Montrealista tykkäsin todella paljon, mutta ongelmia tosiaankin teettää se, etten puhu sanaakaan ranskaa. Mitä kautta olisi mahdollista etsiä työpaikkaa? Onnistuuko se Suomesta käsin vai pitäisikö tulla paikan päälle etsimään? Osasitko itse lainkaan ranskaa kun muutit Montrealiin vai opitko kieltä vasta siellä? Kiitos paljon, jos kerkeät vastaamaan. On varmasti upeaa asua siellä, vaikka tietenkin tulee varmasti tilanteita, jolloin asrvostaa Suomea tosi paljon.


      • Catt
        vaahteranlehti 2 kirjoitti:

        Kiitos kovasti vastauksesta. En itsekään kovin aktiivisesti eksy näille sivuille, mutta hyvä, että tällä kertaa päätin tulla katsomaan, josko olisi jotain uutta "keskusteltavaa". Eli tilanteeni on se, että asun Suomessa, mutta "hurahdin" Kanadaan noin 8 vuotta sitten. Olen matkustellut aiemmin kolme kertaa Vancouverissa ja nyt sitten viimeisimmän kerran Montrealissa. Olen aina unelmoinut Kanadaan muuttamisesta, esim. ainakin kokeilumielessä. Olen kysellyt työpaikka-asioita myös suurlähetystöstä, mutta olen ymmärtänyt, että vaikeaa on sinne päästä töihin, ainakin siinä tapauksessa, että etsii jotain muuta kuin esim. siivoustyötä. Tällä hetkellä olen viimeistelemässä graduani ja elämäni on ns. "avoin" eri vaihtoehdoille. Montrealista tykkäsin todella paljon, mutta ongelmia tosiaankin teettää se, etten puhu sanaakaan ranskaa. Mitä kautta olisi mahdollista etsiä työpaikkaa? Onnistuuko se Suomesta käsin vai pitäisikö tulla paikan päälle etsimään? Osasitko itse lainkaan ranskaa kun muutit Montrealiin vai opitko kieltä vasta siellä? Kiitos paljon, jos kerkeät vastaamaan. On varmasti upeaa asua siellä, vaikka tietenkin tulee varmasti tilanteita, jolloin asrvostaa Suomea tosi paljon.

        Terve taas!

        Nyt meni nakojaan ajotukset just kohdilleen..

        En ehdi nyt vastaamaan noihin kysymyksiisi, mutta ajattelin kuitenkin ilmoittaa, etta viesti on luettu ja palaan piakkoin asiaan. Toivottavasti ehdin jo huomenna...

        Palaillaan!


      • vaahteranlehti 2
        Catt kirjoitti:

        Terve taas!

        Nyt meni nakojaan ajotukset just kohdilleen..

        En ehdi nyt vastaamaan noihin kysymyksiisi, mutta ajattelin kuitenkin ilmoittaa, etta viesti on luettu ja palaan piakkoin asiaan. Toivottavasti ehdin jo huomenna...

        Palaillaan!

        Kiitos, kirjotellaan myöhemmin!


      • Catt
        vaahteranlehti 2 kirjoitti:

        Kiitos kovasti vastauksesta. En itsekään kovin aktiivisesti eksy näille sivuille, mutta hyvä, että tällä kertaa päätin tulla katsomaan, josko olisi jotain uutta "keskusteltavaa". Eli tilanteeni on se, että asun Suomessa, mutta "hurahdin" Kanadaan noin 8 vuotta sitten. Olen matkustellut aiemmin kolme kertaa Vancouverissa ja nyt sitten viimeisimmän kerran Montrealissa. Olen aina unelmoinut Kanadaan muuttamisesta, esim. ainakin kokeilumielessä. Olen kysellyt työpaikka-asioita myös suurlähetystöstä, mutta olen ymmärtänyt, että vaikeaa on sinne päästä töihin, ainakin siinä tapauksessa, että etsii jotain muuta kuin esim. siivoustyötä. Tällä hetkellä olen viimeistelemässä graduani ja elämäni on ns. "avoin" eri vaihtoehdoille. Montrealista tykkäsin todella paljon, mutta ongelmia tosiaankin teettää se, etten puhu sanaakaan ranskaa. Mitä kautta olisi mahdollista etsiä työpaikkaa? Onnistuuko se Suomesta käsin vai pitäisikö tulla paikan päälle etsimään? Osasitko itse lainkaan ranskaa kun muutit Montrealiin vai opitko kieltä vasta siellä? Kiitos paljon, jos kerkeät vastaamaan. On varmasti upeaa asua siellä, vaikka tietenkin tulee varmasti tilanteita, jolloin asrvostaa Suomea tosi paljon.

        No niin, Mistas sita aloittaisi...

        Varmaan paras ensimmainen askel olisi tutustua tyopaikkatarjontaan taalla, jos et sita viela ole tehnyt. Netistahan loytyy vaikka minkalaisia sivustoja. Kannattaa aloittaa vaikkapa

        www.monster.ca
        www.workopolis.ca

        Noi tulivat ihan ensimmaisena mieleen, mutta muitakin on vaikka kuinka paljon. Etsi netista, kylla sielta loytyy. Esimerkiksi ainakin tuonne Monsteriin voit tehda myos "oman sivun" eli niin paljon tietoa itsestasi ja tyohistoriastasi kun vaan tahdot. Sielta pystyvat potentiaaliset tyonantajat selaamaan tietoja. Tietysti se, etta sielta "noin vaan" joku tarjoaa toita on aika epatodennakoista, mutta siella on todella paljon tietoa siita kuinka tehda oikeanlainen CV ja tyohakemus. Ei missaan tapauksessa mene aika hukkaan jos sielta lueskelet tietoa. Tulee varmasti hyodyksi jossain vaiheessa.

        Niinkuin aikasemmin mainitsin, niin se ranskan puuttuminen tietysti vahentaa valikoimaa, mutta kylla siella on aina jotain missa ranska ei ole ehdoton vaatimus. Huomauttaisin kuitenkin, etta jos sulla vaan on mahdollisuus niin rupea opettelemaan ranskaa, siita on aina apua. Taalla ranska on hyvin erilaista kuin se, jota ranskassa puhutaan. Lausunta on erilaista ja sanastokin poikkeaa paljon, tasta voidaan jatkaa joku toinen kerta. Quebecoise on ihan oma kielensa melkeinpa, mutta jos osaat vaikka alkeet, niin paaset jo pidemmalle. Tama ei ole missaan tapauksessa vaatimus, itsellanikin on ranska viela hakusessa. Opiskelin joskus kauan sitten koulussa, mutta suurin osa on unohtunut jo. Mutta kylla se kieli vakisinkin tarttuu kun sita paivittain kuuntelee...

        Sanoisin, etta suurin "ongelma" talla hetkella sun tilannettasi ajatellen ei ole vain se, ettet ole taalla paikanpaalla toita hakemassa, vaan se ettei sulla ole tyo/oleskelulupaa. Laki taalla vaatii, etta jos tyonantaja haluaa palkata ei-paikallisen, siis henkilon jolla ei ole Kanadan kansallisuutta tai oleskelulupaa, taytyy heidan osoittaa ettei tyohon loytynyt ketaan paikallista. Ei ole ennenkuulumataonta, etta niin kay, mutta tallainen tilanne aina vaatii enemman toita tyonantajaltakin. Ja tietysti tallaisessa 3.5 miljoonan ihmisen kaupungissa (eika nyt edes lasketa lahialueilla asuvia mukaan) luulisi yleensa loytyvan joku joka tyot pystyy tekemaan. Ala kuitenkaan lannistu, mahdollisuuksiahan aina on!

        Muista, etta Kanada on niita harvoja maita maailmassa joka todella toivottaa tervetulleeksi maahanmuuttajia ympari maailmaa.

        Jatkan seuraavassa viestissa hetkisen paasta lupa-asioista...


      • Catt
        vaahteranlehti 2 kirjoitti:

        Kiitos kovasti vastauksesta. En itsekään kovin aktiivisesti eksy näille sivuille, mutta hyvä, että tällä kertaa päätin tulla katsomaan, josko olisi jotain uutta "keskusteltavaa". Eli tilanteeni on se, että asun Suomessa, mutta "hurahdin" Kanadaan noin 8 vuotta sitten. Olen matkustellut aiemmin kolme kertaa Vancouverissa ja nyt sitten viimeisimmän kerran Montrealissa. Olen aina unelmoinut Kanadaan muuttamisesta, esim. ainakin kokeilumielessä. Olen kysellyt työpaikka-asioita myös suurlähetystöstä, mutta olen ymmärtänyt, että vaikeaa on sinne päästä töihin, ainakin siinä tapauksessa, että etsii jotain muuta kuin esim. siivoustyötä. Tällä hetkellä olen viimeistelemässä graduani ja elämäni on ns. "avoin" eri vaihtoehdoille. Montrealista tykkäsin todella paljon, mutta ongelmia tosiaankin teettää se, etten puhu sanaakaan ranskaa. Mitä kautta olisi mahdollista etsiä työpaikkaa? Onnistuuko se Suomesta käsin vai pitäisikö tulla paikan päälle etsimään? Osasitko itse lainkaan ranskaa kun muutit Montrealiin vai opitko kieltä vasta siellä? Kiitos paljon, jos kerkeät vastaamaan. On varmasti upeaa asua siellä, vaikka tietenkin tulee varmasti tilanteita, jolloin asrvostaa Suomea tosi paljon.

        Ja sitten seuraa Cattin "lupa-asiat Kanadassa" -osuus... :)

        Ensimmaiseksi kannattaa tutustua osoitteeseen

        http://www.cic.gc.ca/

        Sielta loytyy periaatteessa kaikki mahdollinen muuttamiseen liittyva info. Muista kuitenkin, etta Quebecilaiset ovat ihan oma porukkansa ja tanne muuttamisessa taytyy tayttaa myos Quebecin omat kriteerit. Lisaa tietoa niista seka edellamainitulta sivustolta seka

        http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/en/index.asp
        http://206.162.174.213/dpi/index.jsp?languageCode=en

        Jalkimmaisesta osoitteesta loydat "preliminary evaluation for immigration" tayta kysely online ja vastauksiesi mukaan sut pisteytetaan ja saat tietaa taytatko kriteerit vai et. Taytit ne kriteerit tai et, niin se ei oikeastaan kerro viela paljoakaan, mutta antaa jonkinlaisen kuvan mita kaikkea tarvitset hakuprosessiin, seka onhan se ihan mukava tietaa millaiset pisteet mahdollinen tuleva asuinpaikka sulle antaa.

        Jos olet tosissasi muuttamassa tanne, niin parasta olisi varmasti lahtea varsinaiseen hakuprosessiin. Esim Skilled worker tai joku muista vaihtoehdoista tilanteestasi riippuen. Prosessi on kuitenkin pitka ja tietysti maksaakin jonkun verran. Epailisin, etta prosessi kestaa kauan paitsi sen takia, etta onhan naissa asioissa kasittelemista kun pitaa tarkistaa kaikki taustat hakijalta, mutta myos siksi, etta ne jotka tosissaan tanne haluavat jaksavat sen prosessin kayda lapi. Karsitaan siis ne, jotka eivat ole tosissaan ensi alkuun pois.

        Jos kay niin, etta loydatkin tyonantajan joka on valmis sut palkkaamaan ja auttamaan lupa-asioissa, niin silloin saat tyoluvan kyseiseen tyopaikkaan. Tarkoittaen siis, etta saat olla maassa niin kauan kun olet kyseisen tyoantajan palveluksessa. Tietysti taalta paikanpaalta voit sitten hakea oleskelulupaa, mutta se on sitten ihan toinen asia...

        Kuten tuolla aikaisemmin mainitsin, niin tietysti aina on vaikeaa loytaa toita jos et ole paikanpaalla niita hakemassa. Yksi vaihtoehto on tietysti tulla tanne tyonhakuun. Kanadassahan voit olla yhtajaksoisesti 6 kuukautta "turistiviisumilla". Siina ajassa ehtii varmasti tutustua riittavasti elamanmenoon taalla seka etsiskella tyopaikkoja. Jos kuitenkin kay niin, etta turistiviisumi umpeutuu, mutta haluat tanne edelleen jaada, voit hakea siihen lisa-aikaa. Hakemus pitaa ymmartaakseni olla kasittelyssa 30 paivaa ennen kuin viisumi loppuu ja yleensa lisa-aikaa myonnetaan. Saannokset muutettiin viime vuonna ja voit siis olla maassa niin kauan kuin lupiasi kasitellaan.

        Tassa vaihtoehdossa on myos se hyva puoli, etta paaset nain tutustumaan elamaan taalla. Kuten itsekin sanoit, haluaisit tulla tanne ainakin kokeilemaan. Siina mielessa tietysti tuo puolen vuoden "tutkailu aika" on hyva vaihtoehto. Tietysti se, etta antaako talous tassa myoten on jokaisen oma asia, enka siihen puutu sen enempaa...

        Viela on sitten sellainenkin vaihtoehto, joka tunnetaan nimella "Sponsorointi". Tama tarkoittaa, etta (avio/avo) puoliso tai lahisukulainen sponsoroi maahanmuuttajaa. Kaytannossa sponsori lupaa tukea ja avustaa sponsoroitavaa kaikissa muuttoon liittyvissa asioissa ja lupaa myos tukea taloudellisesti jos on tarvis. Tama on siis vaihtoehto, joka sitoo useammaksi vuodeksi seka sponsorin etta sponsoroitavan, tilanteesta riippuen. Mutta toisaalta naissa tilanteissa suhde on joka tapauksessa pitka-aikainen.

        No, tuossahan tulikin faktaa ihan kohtuullisesti... Muutama kommentti viela seuraa, taas kerran seuraavassa viestissa...


    • piepu80

      Haluisitko myös minua jeesata työasioissa?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      138
      10080
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2924
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      188
      2727
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      24
      2087
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      16
      1852
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1669
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1546
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe