Madrid

Shoppailu yms. vinkkejä?

Olisiko kenelläkään hyviä shoppailu-,illallis ja nähtävyysvinkkejä Madridiin matkaaville? Barcelona tuntuu olevan suosittu kohde ja siitä riittääkin juttua palstoilla,mutta Madridista ei mitään...

Jos olet käynyt niin kerro ihmeessä kokemuksiasi, käytännön vinkkejä yms.

Kiitos!

13

9113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lo_siento

      Kirjoita hakusanaksi Suomi24-hakulokeroon "Madrid". Saat enemmän jalkapalloon kuin matkailuun liittyviä linkkejä, mutta kyllä sieltä löytyy tekstiä Madridin kaupungistakin!

      Madrid on mahtipontinen ja mielestäni nähtävyyksiä on joka puolella, kun kävelee tai liikkuu esim. taksilla (hinta ei päätä huimaa). Itse viihdyin oopperan lähellä Plaza de Orientella iltaisin katsellen valaistua Palacio Realia.

      Parhaimmat ravintolat löytynevät La Latinan alueelta.

      Jokin kolmesta suuresta museosta (Prado, Reina Sofia, Thyssen-Bornemisza) kannattaa käydä tsekkaamassa.

      Plaza Mayorin terassit varjoineen ovat mukavia keitaita kuumana päivänä.

      Shoppailusta en oikein tiedä muuta kuin El Corte Ingles -tavaratalot. Pikkupuoteja on siellä täällä.

      Toledossa kannattaa käydä, jos aikaa on. Luotijuna kulkee sinne puolessa tunnissa Atochan asemalta (joka jo itsessään on nähtävyys).

      Selostukseni oli "sillisalaattia", mutta niin oli viimekesäinen matkanikin.

      • Lisää kysymyksiä

        Kiitos paljon vinkeistä! Vielä lisäkysymyksiä takseihin liittyen; onko niitä helppo löytää ja miten maksun kanssa pitäisi toimia, ts. pyrkivätkö huijaamaan ja pitääkö matkan hinnasta sopia esim. etukäteen taksiin noustessa, kuten joissain maissa suositellaan?

        Paluulentomme lähtee jo klo 10 aamulla arkipvänä ja sekin hiukan huolestuttaa että mitenkä aikaiseksi aamuksi pitäisi hotellia pyytää tilaamaan että ehtii lennolle. Madridissa on kuulema pahat aamuruuhkat.

        Entäpäs onko muutoin turvallista liikkua jalkaisin iltaisin, jos nyt ei puhuta taskuvarkaista?


      • lo_siento
        Lisää kysymyksiä kirjoitti:

        Kiitos paljon vinkeistä! Vielä lisäkysymyksiä takseihin liittyen; onko niitä helppo löytää ja miten maksun kanssa pitäisi toimia, ts. pyrkivätkö huijaamaan ja pitääkö matkan hinnasta sopia esim. etukäteen taksiin noustessa, kuten joissain maissa suositellaan?

        Paluulentomme lähtee jo klo 10 aamulla arkipvänä ja sekin hiukan huolestuttaa että mitenkä aikaiseksi aamuksi pitäisi hotellia pyytää tilaamaan että ehtii lennolle. Madridissa on kuulema pahat aamuruuhkat.

        Entäpäs onko muutoin turvallista liikkua jalkaisin iltaisin, jos nyt ei puhuta taskuvarkaista?

        Takseja liikkuu paljon. Itse sain taksin aina ison kadun varrelta. Asuin Gran Vian poikkikadulla. Mittarit pyörivät normaalisti. Huijausta en haistanut missään vaiheessa. Kuskit osaavat asiansa.

        Itsekin palasin tuolla klo 10 lähtevällä lennolla. Ruuhka ei ollutkaan niin infernaalinen kuin olisin kuvitellut.

        Jos menette matkatoimiston järjestämälle matkalle, voitte kysyä oppaalta mahdollisuutta tilata "airport taxin". Se on tila-auto, joka kerää eri hotelleilta porukkaa ja takaa perillepääsyn ajoissa (mitä tavallinen taksi ei tee) ja ilmeisesti vastaa mahdollisesta myöhästymisestä koituvista kustannuksista(...?) Hinta on n. 20 €.

        Suurkaupungissa on varmasti paljonkin alueita, missä ei kannata käppäillä edes päivällä. Mutta ainakin oopperan takakaduilla ei ollut mitään ongelmaa. Tavallisia madileñoja on öiseen aikaan PALJON liikkeellä.

        Taskuvarkaat ovat siellä missä suuret väkijoukotkin, esim. metrossa ruuhka-aikaan.


    • madrileña

      juu, shoppailua ihan puerta del solin alueella, kalliita merkkikauppoja on calle Goyan ymparistossa, hieman erilaista alternative kauppoja ja kivoja baareja Chuecassa (kaupungin homoalue), lisaa baareja ja ravintoloita La Latinassa. Intialaisia, marokkolaisia ym ravintoloita Lavapiesin alueella. Jotkut siella saikahtaa kirjavaa sakkia, mutta mielenkiintoinen alue!
      Kassista kannattaa pitaa kiinni KOKO ajan, eika jattaa esim kahvilan tuolille vaikka itse istuu vieressa. Muuten ei ole sen vaarallisempaa kun missaan muussakaan suurkaupungissa.
      Ja retkia suosittelisin esim. Toledoon, Segoviaan ja El Escorialiin.
      Taksikuskit voi turistia huijata, mutta aina taksimittari paalle, ja jos summa tuntuu suurelta, pyyda kuitti eli recibo, johon kuskin pitaa laittaa reitti, lisenssinumero ym ym. Lentokentalta maksaa n. 25 euroa keskustaan, ja esim yolla keskusta-alueella ei taksi paljon yli 10 euroa maksa. Mutta metro toimii hyvin, 10 matkan lippu 6,15 euroa.
      Itse asun Madridissa, joten jos on enemman kysymyksia, vastaan kylla!

      • shoppailusta

        Parhaimmat paikat ovat ostoksien suhteen
        Gran Vían alue ; c/.Princessa kadulla metroasema:Argüelles,
        metroasema: Goya: C/.Alcalá

        Varo alueita Carretas(keskustassa paljon taskuvarkaita), C/.Lunan alue(Gran Vían nurkka tienoo) ilta uutisten aikoihin ja siitä myöhemmin..


      • timotapio

        Olen kuullut,että siellä on paljon tukkukauppoja
        missä on suhteellisen edulliset hinnat on olemassa kauppiaita jotka hakevat jopa lentorahtina sieltä tavaraa.Saisitko tietää tällaisesta kaupasta jotain ? Tulemme parin viikon kuluttua ohi sieltä.
        T:Timotapio


    • ex-madrid

      Illan tapaksiin suosittelen myös La Latinan aluetta, sekä Santa Anan aukiolta löytyy mm. mukava Vinoteca viinin ja tapasten maisteluun. Santa Anan aukion ja Puerta del Solin puolivälistä löytyy ravintola nimeltä Susanna, jota suosittelen jos haluat syodä hyvin ja vaikka useamman ruokalajin, mutta edullisesti. Ei ole ihan perinteinen espanjalainen paikka, mutta kannattaa käydä ainakin jos viivyt useamman päivän. Parasta antia Madridissa ovat kuitenkin tapakset hyvän punaviinin kanssa.

      Shoppailulle löytyy useita eri vaihtoehtoja, ostareita ja katuja joille kaupat keskittyneet. Oma suosikkini oli jo aiemmin mainittu Princesa katu Arguellesissa, sillä asuin itse siellä, mutta enemmän merkkivaatteita löytyy toiselta puolelta kaupunkia Serranolta Goyalle. Täältäkin tosin löytyvät myös mangot ja zarat.

      Taksien kanssa itselläni ei koskaan ollut vaikeuksia, ainoastaa myöhään yöllä saattaa olla vaikeaa saada taksia Puerta del Solilta tai suosittujen discotecojen lähistöiltä. Huijauksia ei koskaan sattunut kohdalle. Jos et ota mukaan paljoa tavaraa, suosittelen metroa lentokentälle (käsilaukusta vaan kunnolla kiinni), sillä kulkevat kaupungissa todella sujuvasti ja vältät ruuhkat. Laukkuja/kukkaroja tosiaan ryöstetään valitettavan usein, mutta kunhan pidät käsilaukustasi kiinni etkä selkäpuolellasi, niin pysyy varmasti kukkarokin tallessa. Riippuen tietysti hotellisi sijainnista Madridissa on yölläkin turvallista liikkua, sillä ihmisiä on suurkaupungissa aina ympärillä. Tietysti voi olla hyvä välttää sivukatuja, mutta itse en tätäkään tehnyt kaupungissa asuessani ja aina pääsin turvallisesti yölläkin kotiin.

      Olen itse lomaillut Barcelonassa, mikä oli Madridissa asumisen jälkeen todellinen pettymys. Madridista löytää aitoa espanjalaisuutta! Museotarjonta on kattava, jokaiselle jotakin, mutta kannattaa kuitenkin varata aikaa myös kaupungin mukavan rennosta ilmapiiristä nautiskelulle :-)

      • keskustasta

        Miltä alueelta keskustasta suosittelisit hotellia ensikertalaisen viikonloppureissulle? Haussa on rauhallinen seutu mutta kuitenkin keskustassa - liekö mahdollinen. Tarkoitus on katsella kaupunkia mieluiten kävellen, käydä jossain kolmesta museosta Prado, Reina Sofia tai Thyssen-Bornemisza sekä syödä hyvin ja nauttia punaviinistä. Shoppaillakin voi muttei se ole päätarkoitus. Diskoilua ei ole suunnitteilla.


      • ottov

        Museoiden näyttelyistä kannattaa ottaa netistä selvää. Reina Sofia on aina meikäläisen kohdalla sattunut olemaan erittäin palkitseva käyntikohde. Suuret museothan ovat kaikki lähietäisyydellä toisistaan. Mutta, viime kesäisestä viisastuneena täytyy yhtyä varoittelijoihin: kaikesta varovaisuudesta huolimatta suht hiljaisessa ravintolassa lähellä Gran Viaa tyttäreltämme onnistuttiin kääntämään käsilaukku. Poliisiaseman jonossa kohtalotovereita riitti jatkuvana virtana. Ei voi olla liian varovainen. Ja vielä: itse olen ajankohtaisista majoittumis- ym asioista saanut tietoa esim Madridman.com sivustoilta.


      • entinen madrileña
        ottov kirjoitti:

        Museoiden näyttelyistä kannattaa ottaa netistä selvää. Reina Sofia on aina meikäläisen kohdalla sattunut olemaan erittäin palkitseva käyntikohde. Suuret museothan ovat kaikki lähietäisyydellä toisistaan. Mutta, viime kesäisestä viisastuneena täytyy yhtyä varoittelijoihin: kaikesta varovaisuudesta huolimatta suht hiljaisessa ravintolassa lähellä Gran Viaa tyttäreltämme onnistuttiin kääntämään käsilaukku. Poliisiaseman jonossa kohtalotovereita riitti jatkuvana virtana. Ei voi olla liian varovainen. Ja vielä: itse olen ajankohtaisista majoittumis- ym asioista saanut tietoa esim Madridman.com sivustoilta.

        En huomannut oliko kukaan vielä maininnut Rastroa (jotain markkinoiden ja kirppiksen väliltä, enimmäkseen myynnissä uutta tavaraa, myös antiikkia) joka järjestetään sunnuntaisin? Metrolla pääsee lähelle ainakin Lavapiesin, La Latinan ja Puerta de Toledon asemilla. Ihana tunnelma, jos väkijoukko ei ahdista :-) Taskuvarkaita paljon, kannattaa olla tarkkana.


      • entinen madrileña
        entinen madrileña kirjoitti:

        En huomannut oliko kukaan vielä maininnut Rastroa (jotain markkinoiden ja kirppiksen väliltä, enimmäkseen myynnissä uutta tavaraa, myös antiikkia) joka järjestetään sunnuntaisin? Metrolla pääsee lähelle ainakin Lavapiesin, La Latinan ja Puerta de Toledon asemilla. Ihana tunnelma, jos väkijoukko ei ahdista :-) Taskuvarkaita paljon, kannattaa olla tarkkana.

        lisään vielä, että myös Retiron puistossa on tosi kiva tunnelma sunnuntaisin ja kai lauantainakin. Siellä ihan lähistöllä ei tosin ole paljon tapas-paikkoja tai muitakaan baareja.


      • Atocha kadulle
        keskustasta kirjoitti:

        Miltä alueelta keskustasta suosittelisit hotellia ensikertalaisen viikonloppureissulle? Haussa on rauhallinen seutu mutta kuitenkin keskustassa - liekö mahdollinen. Tarkoitus on katsella kaupunkia mieluiten kävellen, käydä jossain kolmesta museosta Prado, Reina Sofia tai Thyssen-Bornemisza sekä syödä hyvin ja nauttia punaviinistä. Shoppaillakin voi muttei se ole päätarkoitus. Diskoilua ei ole suunnitteilla.

        sijaitsevaan hostal Barreraan. Melko lähellä kaikkea mahdollista ja yllättävän rauhallinen huoneisto hostelli vaikka vilkas liikenteisellä kadulla sijaitseekin ja huoneet todella siistejä sekä sekä kylpyhuoneet!,joka vetää vertoja hotellille asumiselle,katso lisää www.hostalbarrera.com.
        Palvelu hyvää ja jos et puhu espanjaa niin englantiakin osataan.


      • Sisal
        Atocha kadulle kirjoitti:

        sijaitsevaan hostal Barreraan. Melko lähellä kaikkea mahdollista ja yllättävän rauhallinen huoneisto hostelli vaikka vilkas liikenteisellä kadulla sijaitseekin ja huoneet todella siistejä sekä sekä kylpyhuoneet!,joka vetää vertoja hotellille asumiselle,katso lisää www.hostalbarrera.com.
        Palvelu hyvää ja jos et puhu espanjaa niin englantiakin osataan.

        Otimme neuvostasi vaarin ja yövyimme pääsiäisen seutuvilla kuusi yötä Hostal Barrerassa (kolmen hengen perhe, high season hinta 80 euroa/yö).
        Palvelut toimivat kuin hotellissa ja sijainti on erinomainen. Tuli nähtyä muutakin kuin vain pelkkä keskusta ja sekin on vain kävelymatkan päässä. Myöhään yöhön aukiolevat baarikadut alkavat heti nurkilta.

        Ainoa huono puoli hostellissa oli väliseinien ohuus, joten aamuisin sai kuunnella kun naapurit kävivät suihkussa ja soittelivat tuttavilleen kuulumisia Madridista.

        Yksi suositeltava ravintolakin löytyi läheltä: Restaurante La Cuerencia (osoitteessa Lope De Vega no 16). Erittäin hyvä argentiinalainen ruokalista ja ihana tarjoilijarouva;-)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      121
      1738
    2. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      62
      1103
    3. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      145
      1089
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      76
      910
    5. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      97
      905
    6. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      23
      881
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      850
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      61
      764
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      42
      759
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      721
    Aihe