tarjoilutekniikka jne?

Hyviä oppaita?

Kertokaas tällaiselle ihan työssä oppinsa saaneelle ihmiselle, mistä kirjasta / nettiosoitteesta saisin hyviä vinkkejä oikeaoppiseen á la carte - tarjoiluun? Olen siirtymässä tasokkaampaan ravintolaan töihin ja haluaisin estää suuret itsehäpäisyn hetket mahdollisuuksien mukaan ennalta.

Osaan esitellä, avata ja kaataa viinit oikein, plokata "oikein", jne, mutta silti on hiukan epävarma olo ja kaipaisin vähän vahvistusta. Vatitarjoilua en ole koskaan tehnyt.
Jos joku osaa antaa kirja- tai nettiosoitevinkkejä niin kiitän kauniisti :)

Ja niin nokkelalta kuin se saattaakin tuntua, niin jättäkää pliis väliin ne 'mene kouluun opettelemaan' -kommentit. Olisihan sekin yksi vaihtoehto muttei vaan sovi minulle.

7

5490

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nisse^¨

Restamarkilta

• vinkki1

Ei a la-carte tarjoilu tarjoilua kummempaa ole.
      Seuraa muita ja opi..
      Ei ne asiakkaat sen kummempia ole ja useimmat eivät tiedä tai eivät välitä koukeroista - ja jos välittävät on itsetunnoissa vikaa.
      Ns hienoimmissa a la-carte paikoissa viinipullo saatetaan pitää apupöydällä - siinä se poikkeavaisuus...
      Otat tilauksen - katsot, onko kate kohdallaan ( eli on aluruoka, soppa, pääruoka, jälkiruokakatteet kohdallaan - mikään ei ole tylsempää kuin lisätä väineitä joka ruoan jälkeen..) katsot lasitukset ja viet tilaukset pöytään. Ei siinä sen kummempaa.

• Jppis

Höpö höpö oot varmaan ite oppinut kyllä ala carte tarjoilu ei ole tollasta rappaamista vaan ihan muuta olen itse käynyt ravintolakoulun 70 luv. Lopulla ja hyvin tehty tarjoilu kattamisineen on taidetta ja ruoan nostelu annostelu kauniisti lautaselle. Ja hyvä tarjoilija joutuu myös hyvässä ravintolassa liekittämään.

• Stogen

Oli pakko kirjoittaa huippumestan politiikasta, jossa kerran olin. Kertoo vähän siitä, että todella tasokkaassa paikassa pitää osata tehdä fiksuja ratkaisuja äärimmäisen yllättävissä tilanteissa.

Juttu on näin. Mä olin tehnyt polentaa ja pääruoka lähti neljän hengen pöytään. Hetken päästä hovi tuli melkein itkien keittiöön. Asiakkaan hampaat oli jääneet kiinni poltentaan.

No salaman nopeasti kaikki uusiksi, ei siis mitään halpaa freesausta. Koko seurueelle anteeksipyyntö ikävästä tapahtumasta ja pöytä tyhjäksi. KOKONAAN UUDET annokset perunamuusilla.

Toi on sitä tasoa, eli mun pointti oli se, kun sanoit, että skole ei ehkäpä sovellu sulle, että kaikkea et kuitenkaan koulussa voisi oppia.

Mä on saanut kuulla tosta jutusta tosi monena työpäivä. Siitä kirjoitettiin runo: "Nokan mesu huutaa, muusi ei voi venttaa. Hampaat lähti suusta, söi sun polentaa."

Onnea uuteen mestaan.

• tämäkin että

Sattuu sitä sitten paremmissakin paikoissa ikäviä tapauksia. Jotenkin aina syntyy semmonen kuva että esim Nokassa ei kerta kaikkiaan käy kömmähdyksiä annosten kanssa.
        Onko se joku kysynnän sanelema pakko vai mikä kun tuntuu että lähes kaikki ns. hienot ravintolat on vaivihkaa hilaamassa imagoaan 'rennompaan' suuntaan? Ihan näin asian vierestä tuli vaan mieleen...

• ex-tarjoilija
        tämäkin että kirjoitti:

Sattuu sitä sitten paremmissakin paikoissa ikäviä tapauksia. Jotenkin aina syntyy semmonen kuva että esim Nokassa ei kerta kaikkiaan käy kömmähdyksiä annosten kanssa.
        Onko se joku kysynnän sanelema pakko vai mikä kun tuntuu että lähes kaikki ns. hienot ravintolat on vaivihkaa hilaamassa imagoaan 'rennompaan' suuntaan? Ihan näin asian vierestä tuli vaan mieleen...

Jos haluut kirjallista lisätietoa, niin Restamarkilla on erilaisia kirjoja aiheesta- tilaustarjoilua jne. Itselleni koulussa opetettiin nuo asiat ja meillä oli myös jokin Restamarkin kirja, jota käytin aina silloin työelämäsä tällöin varmidstaakseni jonkin asian.
        Ekstarus keikat vatitarjoilupaikkoihin tuovat myös varmuutta.

• tekila
        ex-tarjoilija kirjoitti:

Jos haluut kirjallista lisätietoa, niin Restamarkilla on erilaisia kirjoja aiheesta- tilaustarjoilua jne. Itselleni koulussa opetettiin nuo asiat ja meillä oli myös jokin Restamarkin kirja, jota käytin aina silloin työelämäsä tällöin varmidstaakseni jonkin asian.
        Ekstarus keikat vatitarjoilupaikkoihin tuovat myös varmuutta.

on myös hyvä hallita viinien ja ruokien yhteen sopivuus, koska jotkut asiakkaat sitä neuvoa kysyvät sulta, meillä oli koulussa viimisellä luokalla juttua tuosta, että miten hapokas viini ei esimerkiksi sovi semmoiselle ja semmoiselle kastikkeelle jne.. :D ite en aiheesta juuri enää mitää muista, kuulostiki niin monimutkaselta, talon viiniä sitä vaa suositellaa =DD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3790
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      1997
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      543
      1610
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      83
      1267
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1077
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      798
    Aihe