hei!onko liikaa 7 kuiselle saksanpaimenkoiran pennulle käydä 10 kilometrin mittaisia hölkkälenkkejä?on ollut mukana muutaman kerran ja hyvin jaksaa mutta mulle on sanottu että kaikkea kovaa liikuntaa pitää välttää lonkkavianehkäisemiseksi ainakin vuoden ikään saakka?olen kyllä totutellut pentua hiljalleen juoksemiseen aloitettiin ihan 2 km:n lenkeillä..yleensä vain kävellään.mietityttäää vaan miksei koiraa saisi ottaa mukaan jos sillä energiaa riittää ja jaksaa.edesauttaako jo sellaiset lenkit lonkkavikaa?
itse käyn päivittäin juoksemassa/hölkkäämässä 8-12 km joten ei tahdo aika riittää käyttää joka päivä koiraa erikseen lenkillä moneen kertaan ja "käyttää"vielä itseäkin lenkillä :)
millaista liikuntaa te muut olette pennuillenne antaneet?kyllä meidän piski saa toki muunlaistakin liikuntaa kuin vain kävelyä tiellä ja juoksua..toisten koirien kanssa peuhaaminen on lempipuuhaa ja metsässä riehuminen :)
saksanpaimenkoiran pennun liikunnasta
15
1916
Vastaukset
- xande
Itse (sakunartun omistajana) sanoisin, että ota juniori vaan mukaan :) Kyllä koirasta näkee jos lenkki tahtoo venyä liian pitkäksi ja huomaat selvästi väsymisen merkkejä. Tosin ihan vielä en päivittäisiä 10km lenkkejä suosittelisi varsinkaan asfaltilla. Lonkkavikaan tarvitaan muutakin kuin normaali lenkitys vaikka matkaa kertyisikin se kymmenisen kilsaa ;) Hypytys/rankka fyysinen toiminta voi todennäköisemmin aiheuttaa rasitusta ja häiriöitä luuston normaalissa kehityksessä, joten ole huoleti. Itse pidän tärkeänä koiran runsasta ulkoiluttamista ikään katsomatta. pikkupennun kanssa touhutaan toki "iisimpiä" juttuja ;) Ei nuori koira liikkumisesta säry eikä tarvitse tosiaan sinne vuoden ikään saakka missään "lasipurkissa" pitää.
Liikkumisen iloa sekä sinulle että hauvelille =) - nimessä.
8-12 km juoksulenkit päivittäin on ihan liikaa ja liian yksipuolista kasvavalle.
- kasvattaja
Itselläni kokemusta 26 vuotta ja minulla on ollut aina terveitä koiria. En ole juoksuttanut ennen kuvauksia koiria fillarin kanssa enkä remmissä tuollaisia matkoja.
Vapaa liikunta koiran kanssa mielestäni paras tapa lenkkeillä nuorella iällä. Ethän varmasti sinäkään alle kouluikäistä ihmislasta juoksuttaisi kymmentä kilometriä pannasta repien.- danelimo
"Ethän varmasti sinäkään alle kouluikäistä ihmislasta juoksuttaisi kymmentä kilometriä pannasta repien."
Kyllähän lapsia oon valjaissa nähnyt mutta että pannassa?!:)
Se on aivan sama juokseeko koira vapaana 10 kilsaa vai narussa, kunhan koiraa ei pakolla juoksuteta, vaan se tekee sen mielellään.
Ja joku älypää mainitsi että pentua ei saa joka päivä juoksuttaa. Ketjun aloittaja ei ainakaan ollut joka päivä pentuansa juoksuttamassa.
Eli tervettä järjenkäyttöä: Ei asfaltilla juoksemista pitkiä matkoja, pennun jaksamisen ehdoilla lenkillä ja ei tosiaan liian usein vielä.
Ihmiset vois opetella lukemaan... *jupisee*
- kasvattanut
juoksuta KOIRAA mielummin vapaana vaikka metsässä, monipuolisessa maastossa, niin lihakset kehittyvät tasapuolisesti. Et varmasti tarkoittanutkaan, että roikotat remmissä ja pyörällä. Meillä pennut on viety 5 viikoisina metsälenkeille, palattu jos joku ei ole halunnut/ jaksanut. Ei ole takaisin juurikaan pentujen takia tarvinnut palata. Eihän sudenpennutkaan paikallaan makaa eikä niitä kukaan kanna..... Ja tässä taas aihetta palstalle, ei muuta, kun ILKEYKSIÄ KEHIIN. Lonkkakuvaus tilastot melko korkeat ja kaikki on lähetetty.
- Yks 1,4v nartun omistaja
Senkun viet vaan koiras lenkille mukaan...Itse oon liikuttanut omaa sakemannia jo 15 viikkosesta asti..En kyl edes itse samalaisiin lenkkeihin kuin sinä.
Ja pyörän vieressä omani on jo juossut miltein vuoden.Eilen justiin käytiin noin 8-9km pyörälenkillä.
Lonkat BC - """"
henkilökohtaisesti olen ihan toisesta "kuppikunnasta" joten en lähde sen suuremmin kommentoimaan mutta sen haluaisin sanoa että ehkä on syytä miettiä sellaista että koiralla on kaikki kasvukanavat auki ainakin vuotiaaksi mikä tarkoittaa sitä että "paikat ovat erittäin pehmeät" eli jos pentu saa raskasta yksipuolista liikuntaa niin mitä mieltä ollaan vaikuttaako se kasvuun, jokainen voi itse miettiä. Ja siihen on saksanpaimenen kanssa turha puolustautua että kun koira jaksaa ja haluaa; pää voi vetää vaikka ei kroppa kestäis. Kokemusta vanhasta koirasta (joka olisi pitänyt viedä aikaisemmin pois) mutta jalat ei juurikaan kantanut mutta vauhtia riitti. lapsia ja koiria ei voi tässä mielessä verrata koska lapsilla harvemmin on viettejä mikä niitä eteen veisi väsymyksenkin jälkeen (tai ehkä karkkivietti...)
No mutta tarkoitus oli vaan herättää ajatuksia, sen jälkeen teette mitä tykkäätte mutta kyllä mulla karvat nousee pystyyn kun lukee että lähes 4kk vanhalla käydään pyörälenkkejä.....
Miks ette voi keksiä "aivojumppaa" esim lelujen kätkentää etc.
Joskus aina tuntuu että ihmiset eivät itse kestä kun pentu on energinen ja sitten pennun terveyden kustannuksella se nelikuisena juoksutetaan 10km pyörälenkkejä että on sitten kotona rauhallinen - minun silmissä itsekästä. Toivottavasti ette kauheesti poroja nokkaan vedä koska tämä todellakin on vain minun mielipide ja muut saavat toimia juuri niin kuin parhaaksi näkevät! - amityville
Suosittelisin pidättäytymään noin pitkistä lenkeistä alle vuoden vanhan kanssa. Koira on kuitenkin vielä kasvava ja vauhtia ja intoa varmaqsti riittää, mutta voi rasittaa itseään liikaa. Kotipihassa/metsässä leikkiminen voisi olla tuon ikäiselle parempaa kasvun kannalta, kunhan koiraa ei hypitetä. Koira on niin vilkas ja miellyttämisen haluinenkin, että voi yrittää enemmän kuin kroppa jaksaisi tai kestäisi.Noin puolitoista vuotiaana voitte jo lenkkeillä, kun koiran luusto ja kudokset ovat saavuttaneet ns. aikuisiän. Ja toivottavasti saatte monta yhteistä, ihanaa kävelyretkeä koirasi kanssa!
- pasaati1
Koiraa saa liikkumalla rikki,kunhan pidetään järki kädessä.
Omin jaloin voi viedä koiraa(tuon ikäistä) lähes niin paljon kuin haluaa.
Omin jaloin=kävellen,juosten ei pyörällä,ei autolla jne. - chiken
Kokeileppas sitä. jos kyselet neuvoja täältä voit olla varma että vastauksia saat laidasta laitaan jopa provoa.
Olen jopa nähnyt sakun omistajia jotka pennusta asti pitäneet koiraansa dietillä jotta on varmasti näyttely linjainen. (minun mielestäni sairasta)
Vanha koirani tuli 7 viikoisena kotio ja menimme jo varsin pitkiä lenkkejä, huom ilman remmejä ja kytkimiä.ensimmäisen koiran talutus paketin ostin vasta koiran ollessa 6kk, vanha. Koira kasvoi ja kehittyi hienosti. Lääkäreissä käytiin vain rokotuttamassa, koska muuta ei koskaan ilmentynyt. Kun koirani oli 11 vuotias hänellä todettiin luusyöpä, pitkälle edennyt joten jouduimme lopettamaan hänet. Nyt tapahtumasta on jo 5 vuotta ja vasta nyt alan hiljalleen toipua tästä menetyksestä. Uusi kaveri astelee kotio vuoden lopulla.
Joten ei muutakuin antoisia hetkiä yhdessä koiratoverisi kanssa.- Patu544
"Olen jopa nähnyt sakun omistajia jotka pennusta asti pitäneet koiraansa dietillä jotta on varmasti näyttely linjainen" Mitenkä ruokinta vaikuttaa siihen mikä linjainen on? Oli koira mitä linjaa tahansa, niin kyllä kannattaa varoa syöttämästä pentuna liikaa...onko se sitten dietillä oloa?
- amityville
Kurjaa tuollainen kun koira sairastuu niin vakavasti ettei oikein mitään ole enään tehtävissä.Uusi naskalihammas varmasti piristää!=)
Mukavia hetkiä koiruuden kanssa! - chiken
Patu544 kirjoitti:
"Olen jopa nähnyt sakun omistajia jotka pennusta asti pitäneet koiraansa dietillä jotta on varmasti näyttely linjainen" Mitenkä ruokinta vaikuttaa siihen mikä linjainen on? Oli koira mitä linjaa tahansa, niin kyllä kannattaa varoa syöttämästä pentuna liikaa...onko se sitten dietillä oloa?
Kaikkea hullua sitä elämässään voi kuullakkin vai mitä. Maalaisjärjen käyttöä voi aina kokeilla. Tuo edesmennyt koiranpennun laihduttaja tappoi kyseisellä menttaliteetillä kaksi koiranpentua.
En missään vaiheessa suositellut koiran lihottamistakaan vaan maalaisjärjen käyttöä.
Etenkin koiranpennut tarvitsevat monipuolisen ja kattavan ravinnon ja liikunnan normaalin kehityksensä kannalta. Ei liikaa eikä liian vähän.
Olen jopa tavannut tanskandogin jota ei osattu pentuna ruokkia ja hoitaa palautui sitten kasvattajalle pahoin vaurioituneena. Eli ottakaa hyvät ihmiset asioista selvää ja rakastakaa koiraannne niinkuin itseänne. kyseessä on kuitenkin elävä olento. - chiken
amityville kirjoitti:
Kurjaa tuollainen kun koira sairastuu niin vakavasti ettei oikein mitään ole enään tehtävissä.Uusi naskalihammas varmasti piristää!=)
Mukavia hetkiä koiruuden kanssa!Ekat kuvat vauvoista saapunut ja voin taata että tunnelma on "sekasin".
Olen aivan rakastunut jo pienokaiseeni ja tiedän saavani paljon hyviä hetkiä koirani kanssa.
Kiitos kuitenkin sanoistasi ja hyviä jatkoja sinullekkin. - amityville
chiken kirjoitti:
Ekat kuvat vauvoista saapunut ja voin taata että tunnelma on "sekasin".
Olen aivan rakastunut jo pienokaiseeni ja tiedän saavani paljon hyviä hetkiä koirani kanssa.
Kiitos kuitenkin sanoistasi ja hyviä jatkoja sinullekkin.Woi, sä olet kyllä onnen chiken!=) Mullekin tulee hauvavauva kuume. Onneksi mun järkeni sanoo etten nyt voi ottaa pikkuista söpöliiniä, kun on näitä mussukoita aikas monta jo ruokittavana ja koiruus tarvii saada hoidettua kuntoon maksoi mitä jaksoi. Ja pelkässä huumassa ei kannata tehdä niin pitkäaikaisia sijoituksia. Jos mulla olisi rahaa kun roskaa niin ensiksi tekisin kaikki raakkaani onnellisiksi antamalla kaiken mitä todella tarvitsevat ja sitten veisin eläinsuojeluyhdistyksille mahdollisimman moneksi vuodeksi ruokaa ja perushoito tarvikkeita yms., lasten sairaaloille ilman muuta lisää rahaa kaikkeen tarvittavaan, kodittomille asuntoja sapuskaa ja sitten mulla olisi tietysti ihania koiria,kissoja,hevosia,lehmiä,possuja,lampaita,kanoja ja vintillinen hiiriä tietysti!=)No, tää on tätä uneksimista jos olisi niin tai näin. Nyt varautuu jo et joku kohta taas karjahtaa jostain puskasta länkyti länkyti väkä väkä. Mutta karjukoon jos huvittaa, en viitsi antaa pilata hyvää haavetta.Sitten kun Chiken saat sen pentusi niin rapsutuksia ja muiskaus yhen ötömölli friikin puolesta,elikkäs minun!!!!=)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad1011835- 591190
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että4611179- 1701063
- 58841
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän132837Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä49786- 84773
- 51728
- 57691