Kaneja EI ulos talveksi!

Yks vaan

Minusta on raivostuttavaa kun ihmiset jättävät kaninsa talveksi ulos! Eivätkö he ole lukeneet että kani tarvitsee lämpimän olinpaikan koska se on lämpimän ilma-alan eläin? Lisäksi kani on herkkä sairastumaan nuhaan joka on sille hengenvaarallinen ilman hoitoa koska sen nenä voi tukkeutua eikä se pysty hengittämään suun kautta.

Sopiva lämpötila kanin oleskelu-tilassa on 15-19 celsiusta, eli kuitenkin viileä mutta ei kylmä! Ajatelkaa jos meidätkin jätettäisiin talveksi ulos? Ja kun nytkin oli hiljan jopa -30 C voi vain kauhulla kuvitella niiden kanien kärsimystä jotka joutuvat olemaan ulkona. Vesikin jäätyy pulloihin. Ja jäätyneitä vihanneksia ei saa antaa kanille. Ajatelkaa vähän ennen kuin otatte kanin jos se joutuu olemaan talvet ulkona. Sama koskee marsuja ym.

26

2000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • *kiss*

      mielestäni olet väärässä. jos kanin totuttaa syksyllä kylmään, niin ne kyllä pärjäävät ulkona ongelmitta. itselläni nimittäin on kaksi ulkokania, ja ne ovat tehneet itselleen pesän, missä ovat kylmimmillä keleillä.

      ja onhan siinä ero onko siellä ulkona kani vai ihminen! kanilla on paksu turkki naamassakin, mitä ihmisellä ei ole. vettä voi viedä päivän mittaan lisää. kyllä sitä ollaan ajateltu, ja minä kyllä tarjoan kaneilleni rakkaan ja huolehtivan kodin. monet joilla kani on sisällä, laimin lyövät kanin hoitoa. sitä minä en tee.
      ajattele jo itsekin..

    • *kiss*

      mielestäni olet väärässä. jos kanin totuttaa syksyllä kylmään, niin ne kyllä pärjäävät ulkona ongelmitta. itselläni nimittäin on kaksi ulkokania, ja ne ovat tehneet itselleen pesän, missä ovat kylmimmillä keleillä.

      tosinkin ulkokani ei saa olla kääpiörotu tai muukaan pieni kanirotu, ellei ole lämmitettyä koppia..
      ja onhan siinä ero onko siellä ulkona kani vai ihminen! kanilla on paksu turkki naamassakin, mitä ihmisellä ei ole. vettä voi viedä päivän mittaan lisää. kyllä sitä ollaan ajateltu, ja minä kyllä tarjoan kaneilleni rakkaan ja huolehtivan kodin. monet joilla kani on sisällä, laimin lyövät kanin hoitoa. sitä minä en tee.
      ajattele jo itsekin..

    • Pupuli

      Itselläni on kaksi pupua jotka on ostettu kasvattajalta jolla on monen kymmenen vuoden kokemus ja hänkin pitää kaikki kaninsa pihalla talvet ja kesät... Kanin koppi pitää vaan tehdä lämpimäksi talveksi siitä pitää tehdä talvikoppi jonka tekemiseen minua aikoinaan neuvottiin... Sitä paitsi talvella kanille pitäisi laittaa olkia pehmusteiksi ja heinää syötäväksi... Kanille pitäisi kolme kertaa päivässä tai enemmänkin viedä vettä kipossa eikä antaa juomapullossa joka jäätyy alta aikayksikön! Häkin voi suojata vedolta omin menetelmin... Omat kanini ovat olleet aina ulkona eivätkä ole ilmoihin kiinnittäneet huomiota vaan telmineet niin kuin aina! Me vain hoidamme kanejamme. Ovathan metsä jäniksetkin aina ulkona. Tuskin kukaan niitä sisälle ottaa... eivät ne mitään lemmikeitä ole jotka kuuluvat vankeuteen... Mutta onhan jokaisella oma mielipide...

    • tyttönen

      Itselläni oli kaksi kania, joista toinen eli 7vuotiaaksi, toisen vei koira vuotta aiemmin. Kanini olivat suurimman osan elämästään ulkona, lukuun ottamatta varhaisnuoruuttaan ja satunnaisia kertoja. Sisällä ollessaan he tahtoivat pian ulos juoksemaan, sisällä ne vain löhösivät. Ilmeisesti oli liian kuuma, sillä niille kehittyi todella paksu ja kaunis turkki talvisin. Häkki oli eristetty styroksilla sivuilta ja lumi lämmittää... häkissä oli myös suurehko tila, joka oli tehty puusta. Sen avatessa sisäosa tuntui lämpöiseltä.
      Mielestäni kanini nauttivat elämästään saadessaan juosta pihalla vapaana, ehkä enemmän kuin monet sisäkanit, jotka pidetään suurimman osan päivästä ehkä hyvinkin pienessä tilassa(kaikki eivät onneksi tee näin).
      Eläintä ei kuitenkaan ole syytä viedä suorilta ulos asumaan, enkä tiedä eroavatko esim. kääpiökanit tai rotukanit tässä ulkoiluasiassa, kannaattaa pitää vaikka vain kesällä jos epäilyttää. Omat kanini kun olivat sekarotuisia.

      • hanna

        olen samaa mieltä pupulin kanssa. meillä on myös ulkokani jonka kasvattaja käski laittaa ulos vaikka olisi 30 asteen pakkanen. jos kani on ollut koko ikänsä ulkona ja painaa 8kg ja turkki on paksu kuin mikä niin sisälle tuodessani nämä kanit ne läkähtyvät ja eivät jaksa liikkua. mielummin kuntelen kokenutta kasvattajaa kuin olen kuuntelematta.


      • tomaatti_89
        hanna kirjoitti:

        olen samaa mieltä pupulin kanssa. meillä on myös ulkokani jonka kasvattaja käski laittaa ulos vaikka olisi 30 asteen pakkanen. jos kani on ollut koko ikänsä ulkona ja painaa 8kg ja turkki on paksu kuin mikä niin sisälle tuodessani nämä kanit ne läkähtyvät ja eivät jaksa liikkua. mielummin kuntelen kokenutta kasvattajaa kuin olen kuuntelematta.

        mulla itelläni on 2 ulkoknia,ja ne on asunu ulkona aina! Eihän niitä nyt sisälle voi tuoda niiku kerran ajattelin ottaa ne vähän aikaa "lämmitellemään" mut ei kestänu ku 5 min ko ne läähätti maassa ihan väsyneinä, oli ihan liian kuuma!olistipa nähny niiden "ilmeet" ku ne pääsi takas ulos! Niillä on styroxilla eristetty koppi ja ne on tottunu ulkoilmaan. Keskellä talvea niitä ei tietnkää vois laittaa ulos mutta ku ne on siellä aina ja ilmat viilenee nii kyllä ne tottuu, niille kasvaa tosi paksuturkki ja sitte ne pitää syöttää niin hyvin, että niille kasvaa tarppex paksu "rasvakerros" joka lämmittää myös...ite oon kanini sellasesta paikasta saanu, missä koko kanisuku on aina ollu ulkona joten...
        Nii, ja vesihän tietenki vaihdetaan ku se jääty, yleensä paan vähän lämpimämpää vettä, nii tuntuu kivemmalta... :)(mä en käytä juomapulloa vaan 2litran juoma-astioita) Nii ja sitte viellä ku meidän kaneja on kax nii nehän lämmittää mukavasti toisiaan...tää oli mun mielipide eikä se toiseksi muutu. :)


    • Hattivatti

      Asia on tällä tavalla, että kani pärjää talven ulkona. Omat maatiaiskani urokseni olivat ulkona 6 vuotta kesät talvet samassa häkissä. Paikka oli kesällä varjossa, talvella suojainen. Koppi oli lämpöeristetty ja täynnä olkia, kaneilla paksu turkki ja heinää, jyviä, porkkanoita ja lämmintä vettä koko ajan saatavilla. Asiassa on niin monta asianhaaraa, että asiaa ei voi mielestäni yleistää tuolla tavalla. Maatiaiskani pärjää, kääpiökani ei ehkä kuitenkaan, puhumattakaan pienemmistä kaniroduista. Asiasta tulisi ottaa kunnolla selvä, ennenkuin kirjoittelee tietäväisesn asioista. Joku pieni voi ottaa koko vitsisi ihan tosissaan, ja siitä se soppa sitten syntyykin...

    • *kiss*

      ei sitä taidetakkaan olla ainoita joilla on ulkokaneja :)
      eli tosiaan, ei se mitään rääkkäystä ole niitä ulkona pitää..

    • kasvattaja

      Kania voi pitää ulkona, jopa siinä -30asteen pakkasessa. Kilon painoinen hermeelini ei tuota astemäärää varmaan kestäisi, mutta jättiä ei haittaa kunhan sillä on vaan asianmukaiset varusteet (eristetty koppi, suojaa vedolta, vettä kipassa, pullo tosiaan jäätyy). Sisälle, ulos, sisälle ulos -menoa kani ei kestä. Se joko on ulkona tai sisällä, muttei sekäettä. Hetken voi ulkokanin tuoda jalottelemaan sisälle, kunhan sillä on ulospoääsy vapaana.

      Kania ja marsua ei tässä asiassa edes rinnastaa, sisäkanin voi hyvällä omatunnolla viedä ulos asumaan jo vapun jälkeen, marsun vasta juhannuksena.

    • Vicky

      voi hyvin olla talven lämmitetyssä vajassa tai varastossa, mutta lämmityksen tulee tosiaan olla kunnollinen, sillä ei nekään mitä tahansa pakkasia kestä. Sori, jos toistan, mutta mä en jaksanu kahlata viestei kaikkiläpi, ku niit o niin mont...

      • kasvattaja 2

        kanit jos ne ovat tottuneet kesästä asti ulkoilmaan ja niillä on asianmukaiset kopit, ettei ole vetoa ja kosteutta, SILLÄ KANILLE PAHINTA ON KOSTEUS JA VETO, EI NIINKÄÄN KYLMÄ, JOS KANI ON TOTTUNUT SIIHEN. ja tietenkin pellettiä menee melkein 3 kertaa enemmän.Ja kyllä ulkokani tarvii lajitoverin.. Marsulan lämpötila pitää olla noin 15 astetta. Meillä marsut,kesyrotat ja osa hermeliineistä ja kääpiölupista(odottavat,imettävät ja poikaset) ovat 15-17 asteessa ja ranskanlupat ja osa hermuista ja kääpiölupista(joutokanit ja urokset). ja olen todennut tuon lämpötilan ihan hyväksi, ja kesäisin ne ovat ulkona. Siellä tietenkin suojassa auringon paisteelta,sateelta ja meidän kissoilta ja koirilta, meillä kissat saavat olla tallissa(missä ne eniten viihtyy) tai ulkona tai sisällä.. ja ovat onnellisia..


      • kasvattaja 2

        kanit jos ne ovat tottuneet kesästä asti ulkoilmaan ja niillä on asianmukaiset kopit, ettei ole vetoa ja kosteutta, SILLÄ KANILLE PAHINTA ON KOSTEUS JA VETO, EI NIINKÄÄN KYLMÄ, JOS KANI ON TOTTUNUT SIIHEN. ja tietenkin pellettiä menee melkein 3 kertaa enemmän.Ja kyllä ulkokani tarvii lajitoverin.. Marsulan lämpötila pitää olla noin 15 astetta. Meillä marsut,kesyrotat ja osa hermeliineistä ja kääpiölupista(odottavat,imettävät ja poikaset) ovat 15-17 asteessa ja ranskanlupat ja osa hermuista ja kääpiölupista(joutokanit ja urokset). ja olen todennut tuon lämpötilan ihan hyväksi, ja kesäisin ne ovat ulkona. Siellä tietenkin suojassa auringon paisteelta,sateelta ja meidän kissoilta ja koirilta, meillä kissat saavat olla tallissa(missä ne eniten viihtyy) tai ulkona tai sisällä.. ja ovat onnellisia..


      • kasvattaja 2

        kanit jos ne ovat tottuneet kesästä asti ulkoilmaan ja niillä on asianmukaiset kopit, ettei ole vetoa ja kosteutta, SILLÄ KANILLE PAHINTA ON KOSTEUS JA VETO, EI NIINKÄÄN KYLMÄ, JOS KANI ON TOTTUNUT SIIHEN. ja tietenkin pellettiä menee melkein 3 kertaa enemmän.Ja kyllä ulkokani tarvii lajitoverin.. Marsulan lämpötila pitää olla noin 15 astetta. Meillä marsut,kesyrotat ja osa hermeliineistä ja kääpiölupista(odottavat,imettävät ja poikaset) ovat 15-17 asteessa ja ranskanlupat ja osa hermuista ja kääpiölupista(joutokanit ja urokset). ja olen todennut tuon lämpötilan ihan hyväksi, ja kesäisin ne ovat ulkona. Siellä tietenkin suojassa auringon paisteelta,sateelta ja meidän kissoilta ja koirilta, meillä kissat saavat olla tallissa(missä ne eniten viihtyy) tai ulkona tai sisällä.. ja ovat onnellisia..


      • kasvattaja 2

        kanit jos ne ovat tottuneet kesästä asti ulkoilmaan ja niillä on asianmukaiset kopit, ettei ole vetoa ja kosteutta, SILLÄ KANILLE PAHINTA ON KOSTEUS JA VETO, EI NIINKÄÄN KYLMÄ, JOS KANI ON TOTTUNUT SIIHEN. ja tietenkin pellettiä menee melkein 3 kertaa enemmän.Ja kyllä ulkokani tarvii lajitoverin.. Marsulan lämpötila pitää olla noin 15 astetta. Meillä marsut,kesyrotat ja osa hermeliineistä ja kääpiölupista(odottavat,imettävät ja poikaset) ovat 15-17 asteessa ja ranskanlupat ja osa hermuista ja kääpiölupista(joutokanit ja urokset). ja olen todennut tuon lämpötilan ihan hyväksi, ja kesäisin ne ovat ulkona. Siellä tietenkin suojassa auringon paisteelta,sateelta ja meidän kissoilta ja koirilta, meillä kissat saavat olla tallissa(missä ne eniten viihtyy) tai ulkona tai sisällä.. ja ovat onnellisia..


      • kasvattaja 2

        kanit jos ne ovat tottuneet kesästä asti ulkoilmaan ja niillä on asianmukaiset kopit, ettei ole vetoa ja kosteutta, SILLÄ KANILLE PAHINTA ON KOSTEUS JA VETO, EI NIINKÄÄN KYLMÄ, JOS KANI ON TOTTUNUT SIIHEN. ja tietenkin pellettiä menee melkein 3 kertaa enemmän.Ja kyllä ulkokani tarvii lajitoverin.. Marsulan lämpötila pitää olla noin 15 astetta. Meillä marsut,kesyrotat ja osa hermeliineistä ja kääpiölupista(odottavat,imettävät ja poikaset) ovat 15-17 asteessa ja ranskanlupat ja osa hermuista ja kääpiölupista(joutokanit ja urokset). ja olen todennut tuon lämpötilan ihan hyväksi, ja kesäisin ne ovat ulkona. Siellä tietenkin suojassa auringon paisteelta,sateelta ja meidän kissoilta ja koirilta, meillä kissat saavat olla tallissa(missä ne eniten viihtyy) tai ulkona tai sisällä.. ja ovat onnellisia..


      • kasvattaja 2

        kanit jos ne ovat tottuneet kesästä asti ulkoilmaan ja niillä on asianmukaiset kopit, ettei ole vetoa ja kosteutta, SILLÄ KANILLE PAHINTA ON KOSTEUS JA VETO, EI NIINKÄÄN KYLMÄ, JOS KANI ON TOTTUNUT SIIHEN. ja tietenkin pellettiä menee melkein 3 kertaa enemmän.Ja kyllä ulkokani tarvii lajitoverin.. Marsulan lämpötila pitää olla noin 15 astetta. Meillä marsut,kesyrotat ja osa hermeliineistä ja kääpiölupista(odottavat,imettävät ja poikaset) ovat 15-17 asteessa ja ranskanlupat ja osa hermuista ja kääpiölupista(joutokanit ja urokset). ja olen todennut tuon lämpötilan ihan hyväksi, ja kesäisin ne ovat ulkona. Siellä tietenkin suojassa auringon paisteelta,sateelta ja meidän kissoilta ja koirilta, meillä kissat saavat olla tallissa(missä ne eniten viihtyy) tai ulkona tai sisällä.. ja ovat onnellisia..


      • kasvattaja 2

        kanit jos ne ovat tottuneet kesästä asti ulkoilmaan ja niillä on asianmukaiset kopit, ettei ole vetoa ja kosteutta, SILLÄ KANILLE PAHINTA ON KOSTEUS JA VETO, EI NIINKÄÄN KYLMÄ, JOS KANI ON TOTTUNUT SIIHEN. ja tietenkin pellettiä menee melkein 3 kertaa enemmän.Ja kyllä ulkokani tarvii lajitoverin.. Marsulan lämpötila pitää olla noin 15 astetta. Meillä marsut,kesyrotat ja osa hermeliineistä ja kääpiölupista(odottavat,imettävät ja poikaset) ovat 15-17 asteessa ja ranskanlupat ja osa hermuista ja kääpiölupista(joutokanit ja urokset). ja olen todennut tuon lämpötilan ihan hyväksi, ja kesäisin ne ovat ulkona. Siellä tietenkin suojassa auringon paisteelta,sateelta ja meidän kissoilta ja koirilta, meillä kissat saavat olla tallissa(missä ne eniten viihtyy) tai ulkona tai sisällä.. ja ovat onnellisia..


      • kasvattaja 2

        kanit jos ne ovat tottuneet kesästä asti ulkoilmaan ja niillä on asianmukaiset kopit, ettei ole vetoa ja kosteutta, SILLÄ KANILLE PAHINTA ON KOSTEUS JA VETO, EI NIINKÄÄN KYLMÄ, JOS KANI ON TOTTUNUT SIIHEN. ja tietenkin pellettiä menee melkein 3 kertaa enemmän.Ja kyllä ulkokani tarvii lajitoverin.. Marsulan lämpötila pitää olla noin 15 astetta. Meillä marsut,kesyrotat ja osa hermeliineistä ja kääpiölupista(odottavat,imettävät ja poikaset) ovat 15-17 asteessa ja ranskanlupat ja osa hermuista ja kääpiölupista(joutokanit ja urokset). ja olen todennut tuon lämpötilan ihan hyväksi, ja kesäisin ne ovat ulkona. Siellä tietenkin suojassa auringon paisteelta,sateelta ja meidän kissoilta ja koirilta, meillä kissat saavat olla tallissa(missä ne eniten viihtyy) tai ulkona tai sisällä.. ja ovat onnellisia..


    • kartcy

      ´Raivostuttaa kun kanit jätetään ulos talveksi!!!!!!!! Sitä paitsi kanit on niin sulosia että niitä käy oikein sääliksi!!!!!!!!!!!!!!!

    • bunny

      olen samaa mieltä! itselläni on 2 kania.. syksyllä kanit olivat ulkona oli ihan vähän pakkasta toinen sairastui ja sai 3 lääkkeet.. kani ei syönyt ei juonut ei liikkunut.. sen jälkeen en oo pitäny kaneja kovalla pakkasella ulkona. kaverini kani on ollut viime talvesta asti ulkona jopa 30 asteen pakkasilla.. oon sanonu sille että ottaa sen kanin sisälle.. mutta ei se ota! minusta se on jo liikaa!!!

      • EttäNii...

        Kyllä kanit pärjäävät jos ne pennusta asti totuttaa siihen, jos aikuisen sisäkanin pistät pakkaseen nii ei se nyt sittte. Jos tota mieltä on nii teiän pitää rueta "pelastaa" rusakot yms sisälle... Siinä sitte ihmettelette miks ne läkähtyy


      • Ei ulkokaneja
        EttäNii... kirjoitti:

        Kyllä kanit pärjäävät jos ne pennusta asti totuttaa siihen, jos aikuisen sisäkanin pistät pakkaseen nii ei se nyt sittte. Jos tota mieltä on nii teiän pitää rueta "pelastaa" rusakot yms sisälle... Siinä sitte ihmettelette miks ne läkähtyy

        Rusakko ei ole sama kuin kani!
        Rusakko on ihan omatoimisesti levinnyt Suomeen.
        Kanin esi-isä on kaniini joka taas asuu Espanjan alueella.
        Se on kuule oikeasti eri asia onko joku laji itse, aivan omatoimisesti levinnyt kylmään Pohjolaan kuin se että se on kesytetty ja viety tänne.
        On totta että citykaneja loikkii mutta ne ovat vain Etelä-Suomessa ja aina talven tullen niitten määrä romahtaa.
        Onko ulkona oleva kani onnellinen? Ovatko villikissat onnellisia? Se että on onnellinen on totaalisesti eri asia kuin se että pärjää.
        Eivätkä kasvattajat edes myy kania ulkokaniksi...


    • Yks vaan

      Viestini oli tarkoitettu sellaisille jotka eivät varusta asiallisesti häkkejä. Tiedän sellaisiakin tapauksia joissa kani on pelkät verkot ympärillään häkki täynnä lunta. Ja joku pieni laudast kyhätty koppi siellä suojana. Ja eipäs teidänkään jotka kanien ulkona pitoa puoltavat, pitäisi yleistää että sisäkanit olisivat unohdettuja ja huonossa hoidossa.

      No sanotaan sitten että se on ihan kanista kiinni niin ovat kaikki tyytyväisiä.

      Mutta jos huomaa kaninsa olevan huonossa jamassa ulkona, eiköhän se kannata ottaa sisälle.

    • kani<3

      olen samaa mieltä! itselläni on 2 kania.. syksyllä kanit olivat ulkona oli ihan vähän pakkasta toinen sairastui ja sai 3 lääkkeet.. kani ei syönyt ei juonut ei liikkunut.. sen jälkeen en oo pitäny kaneja kovalla pakkasella ulkona. kaverini kani on ollut viime talvesta asti ulkona jopa 30 asteen pakkasilla.. oon sanonu sille että ottaa sen kanin sisälle.. mutta ei se ota! minusta se on jo liikaa!!! löysin tälläisen viestin tuolta ylempää... syy tuohon oli hänessä itsessään. emme mekään jotka pitävät kania talvet ulkona niin pidä niitä samassa verkkohäkissä johon tulee lunta niin talvella. talvella niillä on oma lämmitetty mökki!!!!

    • kluppa1

      Hei, voiko kanit laittaa talveksi varastoon, jossa olisi kylmillä pakkasillakin ainakin noin 10-astetta?

      • Sedä

        10 on ihan riittävä, kunhan varasto muuten on kelvollinen, eli turvallinen ja tarpeeksi hyppelytilaa :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      66
      6432
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4153
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2567
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2000
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1518
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1377
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1090
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1026
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1011
    Aihe