hyvä hylsysarja!

peräkamarin poika

Menee vähän pääotsikon vierestä,mutta tällä palstalla on asiantuntemusta,voiko joku opastaa hyvän hylsysarjan ostossa koko 1/2-tuumainen,milliset hylsyt 10-32mm,saa puuttua hylsyt26,29,31mm. T-vääntiö ,nivel,räikkä,jatkokappaleet 75/125/250pitäis olla,hinta n 200-250e
Mitä merkkiä kannais katella?

27

16108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammattilaiselle

Merkistä en tiedä, ihan sama minkä nimiset.
      Ehdot:
      Halpa pitää olla.
      Ja kiiltävät työkalut.
      Ei saa olla mattapintaiset, eikä muistuttaa tinasta valettuja.
      Räikkä saa ja pitää olla laadukas; ei lyö tyhjää, tiuha hammastus, pieni koko. Tämän voi ostaa vaikka merkkitavarana, jos satsin räikän laatu ei miellytä.
      Siinäpä ne ja samat vaatimukset kaikista muistakin avaimista kiillon ja käteensopivuuden osalta.

• maaheikki

Esim Kamasa on mattakromattu,laatu mielestäni on hyvä,suosittelen.Kyllä merkillä on väliä,kannattaa tutkia vaikka eri valmistajien hylsyjä samoihin muttereihin,vielä parempitesti on työntää eri sarjojen hylsut samaan puolituumaiseen neliöpäähän,huomaat että joillakinn valmistajilla reikkien koko vaihtelee(mittatarkkuus sitäsuntätä).Vaihdoin juuri esin Ducatoon talvirenkaat,pyöränpultit 24mm:set,hylsyihin sovitettiin AmPron 75mm:n jatke,hylsyinä testattiin Facom ,Kamasa ja Ampro(kaikki lyhyitä 24millisisä,kuusilulmaisia)Mutteripuoli säilyi kaikissa moitteetoma,kontaktipinnat tasaiset,laatukamaa tältä osin.Sensijaan vääntiön(neliötappi) puoleta Facomin hylsyyn tuli selvät vekit,tarkistusmittauksissa liian väljä reikä,neliötappi tuli hylsyn seinämään liian jyrkässä kulmasa.Facominn irtohylsy maksaa kaksikertaa sen mitä Kamasa ja Ampro
        Halvat 12-kulm hylsyt surkeita,esim takavuosina Acesa oli mutterin surma,kuusikulmaisena paljon laadukkaampi
        En muuten ymmärtänyt tätä kiiltävien hylsysarjojen kehua,oliko vitsi?

• vitsi
        maaheikki kirjoitti:

Esim Kamasa on mattakromattu,laatu mielestäni on hyvä,suosittelen.Kyllä merkillä on väliä,kannattaa tutkia vaikka eri valmistajien hylsyjä samoihin muttereihin,vielä parempitesti on työntää eri sarjojen hylsut samaan puolituumaiseen neliöpäähän,huomaat että joillakinn valmistajilla reikkien koko vaihtelee(mittatarkkuus sitäsuntätä).Vaihdoin juuri esin Ducatoon talvirenkaat,pyöränpultit 24mm:set,hylsyihin sovitettiin AmPron 75mm:n jatke,hylsyinä testattiin Facom ,Kamasa ja Ampro(kaikki lyhyitä 24millisisä,kuusilulmaisia)Mutteripuoli säilyi kaikissa moitteetoma,kontaktipinnat tasaiset,laatukamaa tältä osin.Sensijaan vääntiön(neliötappi) puoleta Facomin hylsyyn tuli selvät vekit,tarkistusmittauksissa liian väljä reikä,neliötappi tuli hylsyn seinämään liian jyrkässä kulmasa.Facominn irtohylsy maksaa kaksikertaa sen mitä Kamasa ja Ampro
        Halvat 12-kulm hylsyt surkeita,esim takavuosina Acesa oli mutterin surma,kuusikulmaisena paljon laadukkaampi

se kiilto. Se on vain henk. koht. mielipide, eikä ole laatuasia.
        On mukavempi putsata kiiltävät avaimet kuin mattapintaiset. Jotenkin miellyttävämpi tehdä sellaisilla töitä. Mattapintainen hylsysatsi löytyy kyllä meidänkin hyllystä kiiltävien avaisatsien joukosta.

• maaheikki
        maaheikki kirjoitti:

Mittasin(velipoika ostanut hiljakkoin) vielä Stahlwillen 1/2-tuumaisen perussatsin vääntiöpäät(nelikulmat)Sarjan hinta(Tammer-Diesel))300 euroa(sis alv)Mittarkkuus moitteeton.Huomiota kiinnitti räikän vahva rakenne.Esim Kamasan hylsysarjoissa kyllä kivasti rasksuttava 64(vai 72?)-hampainen.En usko että kestää kovin rajuja irroitusvääntöjä.Facomin laatu(mittatarkkuus!) vähän pettymys,hinta kuitenkin melkein Stahlwillen tasoa ja satseista puuttuu nivel sekä T-vääntiö.
        Voi olla poikkeustapaus(hylsyt ns hyllytavaraa,ei sarjoista),nimittäin Facom on yleensä ollut huippulaatua
        Kyllä Kamsassa saa selvästi parhaan vastineen(Bilteman jälkeen) rahoilleen.Amprossa toiseksi paras hinta/laatusuhde.

• 602

bahco tai stahvill ne on laatua

• ex-kuski

http://www.snapon.com/
      -tuon firman tuotteet ainakin laadukkaita ja käteenkäyviä...kierteleviä kauppa-autoja liikkuu suomessa,netin kautta löytynee jälleenmyyjät.

• pakumanni

Olen aina ajoittain yriottänytlöytää Snaps-on:n myyjää,ei ole löytynyt netistä tai alan myyntiliikkeistä.Nettihaulla löytyy vain kikkelinkuvia
        Jos joku tietää nykyisen myyjän/myyntipaikan niin saisko tietoa

• ex-kuski
        pakumanni kirjoitti:

Olen aina ajoittain yriottänytlöytää Snaps-on:n myyjää,ei ole löytynyt netistä tai alan myyntiliikkeistä.Nettihaulla löytyy vain kikkelinkuvia
        Jos joku tietää nykyisen myyjän/myyntipaikan niin saisko tietoa

http://www.firmanetti.fi/?yr=Snap On Tools
        -Tuolta varmaan löytyy lähin myyntipaikka.

• Manuel Major

Mitä mieltä ollaan Kamasan laadusta?
      Ite oon pitänyt hyvälaatuisena vaikka halpa onkin
      Tuttu korjaamoyrittäjä sanoi,että Bilteemasta saa samantasoisia ja parempiakin hylsyjä,kiintoavaimia paljon halvemmalla
      Ooteko pistänyt Kamasan koville?

• Takametsien Mies

Olen ollut Kamasan laatuun tyytyväinen. "Ikuinen takuukin" toimii: kerran virittelin jotain erityistarvetta varten systeemin, jolla pystyin pyörittämään mutteimyllyllä Kamasan piippuavainta... Homma toimi hyvin, mutta avain halkesi toisesta päästään kuudesta kohtaa (= mutterin kulmien kohdalta) säröille.

Vein avaimen Kumiukolle (Kumi-Helenius), josta olin sen ostanutkin. Kysyin että eikös näillä ole ikuinen takuu. Niin sanoivat olevan ja arvelivat että olen varmaan käyttänyt jatkovartta tai jotain, kun olin Kamasan piipåpuavaimen halki saanut. Minä siihen että "eikös nämä ole metrijärjestelmän mukaisia avaimia? kai niihin saa metrisen jatkovarren panna?".

Myyjä vain virnisti ja sanoi että toki toki, kyllähän sen pitää metrinen jatkovarsi kestää! Ja sain kuin sainkin uuden 17/19 mm piippuavaimen takuuseen!

:o)

Kamasaan olen aina luottanut, ja olen ollut laatuun tyytyväinen. Ostan myös IKH:sta tarpeen mukaan heidän työkalujaan.

Muuten olen sitä mieltä, että avaimien pitää olla mattapintaisia tai mustia - kiiltäviksi kromattuja käyttävät vain tuhertajat...

--

• olla pitää
        Takametsien Mies kirjoitti:

Olen ollut Kamasan laatuun tyytyväinen. "Ikuinen takuukin" toimii: kerran virittelin jotain erityistarvetta varten systeemin, jolla pystyin pyörittämään mutteimyllyllä Kamasan piippuavainta... Homma toimi hyvin, mutta avain halkesi toisesta päästään kuudesta kohtaa (= mutterin kulmien kohdalta) säröille.

Vein avaimen Kumiukolle (Kumi-Helenius), josta olin sen ostanutkin. Kysyin että eikös näillä ole ikuinen takuu. Niin sanoivat olevan ja arvelivat että olen varmaan käyttänyt jatkovartta tai jotain, kun olin Kamasan piipåpuavaimen halki saanut. Minä siihen että "eikös nämä ole metrijärjestelmän mukaisia avaimia? kai niihin saa metrisen jatkovarren panna?".

Myyjä vain virnisti ja sanoi että toki toki, kyllähän sen pitää metrinen jatkovarsi kestää! Ja sain kuin sainkin uuden 17/19 mm piippuavaimen takuuseen!

:o)

Kamasaan olen aina luottanut, ja olen ollut laatuun tyytyväinen. Ostan myös IKH:sta tarpeen mukaan heidän työkalujaan.

Muuten olen sitä mieltä, että avaimien pitää olla mattapintaisia tai mustia - kiiltäviksi kromattuja käyttävät vain tuhertajat...

--

Kiiltävien avaimien puhdistaminen työn jälkeen, antaa samoja hienoja tunteita, mitä emäntä saa kiillottaessaan suvun pöytähopeita.

Näin maalikylässä ajatellaan.

• Yölevi
        olla pitää kirjoitti:

Kiiltävien avaimien puhdistaminen työn jälkeen, antaa samoja hienoja tunteita, mitä emäntä saa kiillottaessaan suvun pöytähopeita.

Mulle kiiltävä käsityökalu on aina varoitusmerkki!Mattapinta tekee ammttilaisen

Mattakromattu ruostuu vähemmän.Muistuu mieleen 70-luku kun tuli kauppoihin ensimmäiset aasialaiset(Japanin ulkopuolelta) halpahylsysarjat.Mulla on vieläkin 3/8 ja 1/2-tuumaiset.Edelleen nättejä kiiltäviä,ikäva kyllä mutterien aukomista ja kiristämistä ne on kestänyt huonommin.Vääntiöpäät kyhmyräisi.12-kulmat sisältä painuneita,epätasaisia,ruostuneita.Laatu työkaluna räkärautaa,Kirveidenkin terät meni klommoille kuusenoksissa

• ownwfrjne
        olla pitää kirjoitti:

Lokarin päällä niin kiva sitten pitää työkaluja remonteissa ja hätäpäissään sitten unohtuvat lähtiessä.Kiiltävät Amerikkalaisten mieleen ja Eurooppalainen ei tahdo työvalosta välkkyviä hylsysatseja silmilleen ahtaissa paikoissa.

• crcman

Tossa otsikossahan se asia oli.
      Niinkuin joku jo kirjoitti 6 kulmaa ottaa tiukemmin pulttiin kun 12 kulmaa..

• vanhapiika

Kyllä CRC ja muut sen tyypin aineet liian ohuita,ei pysyu kitkapinnoilla.Ei ne laakeriotkaan kauaa kestä ohuilla,osittain haihtuvilla öljyillä
        Ensinnakin räikkä pitäis olla sen verran laadukas että sen pystyy purkamaan useammin kuin kerran,puhdisua jollain rasvan ja lianpoistoaineella,sitteen uudet pakkasta n40astetta kestävät hyvät laakerivaseliinit,esim Bilteman vihreä tuubi hyvä
        Jos ostan räikän niin ensimmäisenä katson tai kysyn miten puretaan/puhdistetaan
        StahlWille on paras ,mutt kallis

• ysikasi
        vanhapiika kirjoitti:

Kyllä CRC ja muut sen tyypin aineet liian ohuita,ei pysyu kitkapinnoilla.Ei ne laakeriotkaan kauaa kestä ohuilla,osittain haihtuvilla öljyillä
        Ensinnakin räikkä pitäis olla sen verran laadukas että sen pystyy purkamaan useammin kuin kerran,puhdisua jollain rasvan ja lianpoistoaineella,sitteen uudet pakkasta n40astetta kestävät hyvät laakerivaseliinit,esim Bilteman vihreä tuubi hyvä

teflon pysyy pitkään pinnoilla ja pienentää kitkaa,vähän maksaa mutta vain paras on kyllin hyvää

• tommi
        vanhapiika kirjoitti:

ei se työkalun väri kuulkaas vaikuta kestävyyteen, saahan stahlwilleltäkin kiiltäviä kromattuja kaluja, töissä on ainakin

• Toisilla

IKH. KÄRKKÄINEN, MOTONETTI, BILTEMA, K-RAUTA , S-RAUTA MIKÄ ON LÄHINNÄ
      50-200 EKEÄ 10V TAKUU KERKIÄÄ MENNÄ HUKKAAN ENNENKUIN TAKUU TÄYTYY

• taijotain

Nåå pulkarian veljekset grom ja vanadium tekevät yleisesti hyviä työkaluja.

• muutoksenhakulomake

Jos aijot jotain puuhata osta hylsäsarja. Jätä hylsyt muualle.

• SnapOn

Mun räikkä on aina Snap On (ikuinen takuu) ja hylsyt ensisijassa ns. konehylsyjä. Eipä ole tarvinnut uusia yhtäkään.

• kohennuskeppi

Ostin 1985 Facomin räikän puolen tuuman karalla, jätän sen jälkeläisille aikanaan perinnöksi.

• ggjfghfghfgh

räikkä mites facom legendaarinen 181 s ikuisella takuulla oleva räikkä

• armas.1

Osta tuhannen euron hintainen hylsysarja niin se voi olla hyvä.

• romunkerääjä

Sata-sarja on kätevä.sopivasti täydentää kamasaa.itellä 2kamasaa ja sata-sarja ja jokin halvempi.kaikilla pärjää.kamasan räikät tahtoo jäädä jumiin

• maaseutuyrittäjäx

Omat kokemukset hylsysarjoista, ei juuri kallista kannata hommata. Laatua saa halvallakin mm. Bilteman hylsysarjat kestää ihan hyvin.
      Minulla oli aikoinaan autokorjaamo ja nuorena yrittäjänä ei ollut varaa ostella kalliita työkaluja alkuun, ostin halpis puolalaiset kiintoavaimet ja halpis hylsysarjat, kaikki ovat kestäneet. Olen täydentänyt niitä vuosien aikana. Bahco avaimiakin hankin, mutta eivät nekään olleet sen kummempia, vain kalliimpia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      53
      3278
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      28
      2939
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2346
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1442
    5. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1366
    6. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      13
      1088
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe