Auto on Ford Escort vm 1997
Moottori on 1.8TD Endura-DE 66 kW
Ajettu 145tkm
Auton huolto-ohjelma tarjoaa venttiilivälysten mittaus- ja säätöväliksi 45000 km. Moottorissahan on ne "välyslevyt", joiden kuluessa välys kasvaa ja sitten vaihdetaan paksummat levyt?
Mitä seurauksia on pielessä olevasta venttiilivälyksestä? Voiko moottori vaurioitua? Entä käytännössä, kuinka usein säädätätte tuon välyksen? Mitä huoltotyö maksaa? Eräs diesel-Ford -tuttava sanoi että sitten vasta säädetään, kun ei mene pakokaasutestistä läpi.
Mitä tarkoittaa kun rekisteriotteessa lukee "vähäpäästöinen"? Viittaako se pakokaasun takaisinkierrätykseen vai onko autossa katalysaattori?
Venttiilivälysten säätö
6
3184
Vastaukset
- ...
Kun ventiilinvälys kasvaa samalla ventiili aukeaa vähemmän, joten ainakin kaasujen vaihto syllinterissä vaikeutuu.Saattaa tietenkin olla surauksena ventiilin palaminen(pakoventiilin) eli seurausena ventiiliremonttia.Lienee kai paikallaan ventiilinvälysten mittaus, sitten ainakin näkee, mikä on säädön tarve.
- Peku
Venttilinvälykset ovat niin pieniä, että niillä ei ole mitään tekemistä kaasujen vaihdon kanssa. Jos jostakin syystä venttiilinvälykset katoavat kokonaan, venttiili voi jäädä hieman kantamaan (raollaan) ja silloin se voi palaa.
* hydraulisia venttiilinnostimia ei tarvitse säätää
* bensa-Mondeossa ei välyksien säätö eikä tarkastus kuulu huolto-ohjelmaan
* niissä asiaan puututaan vain, jos on syytä puuttua (esim. alkaa kuulumaan kalinaa tms.) - Diesel-Ford
Peku kirjoitti:
Venttilinvälykset ovat niin pieniä, että niillä ei ole mitään tekemistä kaasujen vaihdon kanssa. Jos jostakin syystä venttiilinvälykset katoavat kokonaan, venttiili voi jäädä hieman kantamaan (raollaan) ja silloin se voi palaa.
* hydraulisia venttiilinnostimia ei tarvitse säätää
* bensa-Mondeossa ei välyksien säätö eikä tarkastus kuulu huolto-ohjelmaan
* niissä asiaan puututaan vain, jos on syytä puuttua (esim. alkaa kuulumaan kalinaa tms.)Mutta Endura-DE on niin "vanhanaikainen" että siinä on siis ne välyslevyt joita vaihdellaan. Saksalaisesta So wird's gemacht -korjauskäsikirjasta katselin poikkileikkauskuvia ja päättelin että:
Nokka-akselin nokka painaa välyslevyä ja se edelleen venttiiliä alaspäin eli aukaisee sen.
Jousi taas sulkee venttiilin.
Järkeilin että jos välyslevy kuluu ja välys kasvaa niin venttiilin avautuminen myöhästyy eikä se aukea täysin.
Eli tuo välyslevy EI vaikuttaisi sulkeutumiseen eikä siis venttiilin palamisesta olisi vaaraa vaan jousi sulkee venttiilin.
MUTTA, en ole ammattilainen vaan tee-se-itse -korjaaja, joten oikaisehan jos olen väärässä. - Peku
Diesel-Ford kirjoitti:
Mutta Endura-DE on niin "vanhanaikainen" että siinä on siis ne välyslevyt joita vaihdellaan. Saksalaisesta So wird's gemacht -korjauskäsikirjasta katselin poikkileikkauskuvia ja päättelin että:
Nokka-akselin nokka painaa välyslevyä ja se edelleen venttiiliä alaspäin eli aukaisee sen.
Jousi taas sulkee venttiilin.
Järkeilin että jos välyslevy kuluu ja välys kasvaa niin venttiilin avautuminen myöhästyy eikä se aukea täysin.
Eli tuo välyslevy EI vaikuttaisi sulkeutumiseen eikä siis venttiilin palamisesta olisi vaaraa vaan jousi sulkee venttiilin.
MUTTA, en ole ammattilainen vaan tee-se-itse -korjaaja, joten oikaisehan jos olen väärässä.Vai vanhanaikainen. Mondeon moottoriin tuli välilevyt hydraulisten nostimien sijaan v. -89. Syynä lienee kustannuspaineet. Hyvinhän nekin toimii.
Systeemi toimii kuten kirjoitat.
Välilevy ja nokat tosiaan kuluvat käytössä. Kuuminen on tosin niin pientä, että sillä ei ole merkitystä ajoitukseen tai aukeamismäärään. Liiasta välyksestä on haittana meteli. Ja tietysti kuluminen siitä kiihtyy kun osat kalisevat toisiaan vasten. Liika välys ei tosiaan polta venttileitä.
Välyksen tarkoitus on varmistaa se, että jousi tosiaan sulkee venttiilin. Siksi välys ei saa olla liian pieni (venttiili palaa kun lämpölaajeneminen poistaa välyksen kokonaan) eikä liian suuri (kolisee ja menee rikki).
Tällaisessa rakenteessa venttiilit säädetään vaihtamalla sopivan kokoiset välilevyt. Ensin mitataan välys (f). Sitten otetaan välilevy pois ja mitataan sen paksuus (s) mikrometrillä. Sitten valitaan korjaamon välilevyvalikoimasta sellainen levy (paksuus z), että saadaan oikea välys (e).
z=s f-e
Tee-se-itse -korjaajalla ei tietenkään ole sellaista välilevyvalikoimaa, että noin vain voisi laatikosta valita sopivan. Pitää purkaa systeemit ja kirjoitella lukemat ylös ja käydä sitten ostamassa sopivat levyt. Mikrometri tarvitaan mittauksiin.
Oikean välyksen voi tietysti helposti tarkastaa tavallisella rakotulkilla. Säätäminen onkin sitten mutkikkaampi homma kuten yllä on selitetty. - Diesel-Ford
Peku kirjoitti:
Vai vanhanaikainen. Mondeon moottoriin tuli välilevyt hydraulisten nostimien sijaan v. -89. Syynä lienee kustannuspaineet. Hyvinhän nekin toimii.
Systeemi toimii kuten kirjoitat.
Välilevy ja nokat tosiaan kuluvat käytössä. Kuuminen on tosin niin pientä, että sillä ei ole merkitystä ajoitukseen tai aukeamismäärään. Liiasta välyksestä on haittana meteli. Ja tietysti kuluminen siitä kiihtyy kun osat kalisevat toisiaan vasten. Liika välys ei tosiaan polta venttileitä.
Välyksen tarkoitus on varmistaa se, että jousi tosiaan sulkee venttiilin. Siksi välys ei saa olla liian pieni (venttiili palaa kun lämpölaajeneminen poistaa välyksen kokonaan) eikä liian suuri (kolisee ja menee rikki).
Tällaisessa rakenteessa venttiilit säädetään vaihtamalla sopivan kokoiset välilevyt. Ensin mitataan välys (f). Sitten otetaan välilevy pois ja mitataan sen paksuus (s) mikrometrillä. Sitten valitaan korjaamon välilevyvalikoimasta sellainen levy (paksuus z), että saadaan oikea välys (e).
z=s f-e
Tee-se-itse -korjaajalla ei tietenkään ole sellaista välilevyvalikoimaa, että noin vain voisi laatikosta valita sopivan. Pitää purkaa systeemit ja kirjoitella lukemat ylös ja käydä sitten ostamassa sopivat levyt. Mikrometri tarvitaan mittauksiin.
Oikean välyksen voi tietysti helposti tarkastaa tavallisella rakotulkilla. Säätäminen onkin sitten mutkikkaampi homma kuten yllä on selitetty.Joo, minulla ei ole itse aikomusta säädellä noita välyksiä eikä edes mittailla.
Kyselin vaan siksi että onko muutkin samaa mieltä kuin se tuttuni joka sanoi ettei niillä hirveästi ole väliä kunhan ei savuta ja lähtee käyntiin (ajoitus kohdallaan ja tulee puristuspaineet).
Turhaan kun ei viitsisi huoltokustannuksia maksella, perushuollot (suodattimet, öljyt, jarrut jne.) hoidan itse mutta en noita monimutkaisia moottorin sisälle tehtäviä.
Tuolla tuttavallani on samanlainen auto ja hän on ammatiltaan maanviljelijä, joten hän tuntee dieselmoottorit kun huoltaa traktoreitaan.
Eli jos alkaa kuulumaan metallista kolinaa niin sitten dieselkorjaamolle vaihdattamaan niitä levyjä.
Itse asiassa moottori kolisee metallisesti kun sen käynnistää jääkylmänä. Mutta silloin on vissiin voitelu epätäydellistä venttiilikoneistossa kun öljy on vielä jäykkää.
- CO, HC, (NOx)
Kyllä, vähäpäästöinen meinaa, että autossa on ainakin hapetuskatalysaattori.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1056358
- 2223575
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!183405Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j663328Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po332721Niin voimakkaat tunteet
Että ajattelin hänen olevan se elämän rakkaus. Silmien edessä vikitteli toista ja hyvästelemättä hylkäs niin tyhjyys jäi162555Nainen, sinä viisas ja ymmärtäväinen
sekä hyvällä huumorintajulla varustettu. Kun kaikki muut ovat kaikonneet, vain sinä olet jäljellä. Ellet kestä kirjoituk242524Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.282373- 2742181
Puhe on halpaa
Katso mitä hän tekee.Teot kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.Uskokaa punaisia lippuja.Hyvää yötä.441786