Siirryin juuri Windowsista Maciin. Miten Mäkissä toimii selaimen välimuistin tyhjennys, levyneheytys ja muut? Pitäisikö minun hankkia jostain päivityksiä ja riittääkö pelkästään se, että Macin sisäinen palomuuri on päällä? Miten tässä toimii myös näytön kaappaaminen ja jonkun tekstin kopiointi ja liittäminen? Kaikki tämä varmaankin löytyy jostain ohjeista, mutta juuri nyt en ehdi etsimään ja lukemaan niitä. Jos jollakin olisi antaa jotain vinkkejä ja neuvoja Macista, koska käyttöjärjestelmä ei ole ennestään tuttu, niin suuri kiitos siitä! Eiköhän tähän piakkoin totu...
Windowsista Maciin
3
845
Vastaukset
- 1stMacFinn
Selaimen välimuisti: riippuu selaimesta, mutta Safarissa on Safari-valikossa Välimuistin tyhjennys. Ja Firefoxissa se on samassa paikassa kuin Win-FF:ssä.
Levyneheytys: mikä se on? Ei vaan, ei tarvita.
Järjestelmäasetukset ja sieltä Ohjelmiston päivitys, tee valinnat halusi mukaan. Voit päivittää joko käsin tai automaattisesti.
Palomuuri, voi se olla hyvä olla päällä. Riippuu miten olet netissä. Mä olen NATin takana eikä taida palomuuri olla päällä.
Näytönkaappaus: shift omppu 3/4. Myös ohjelman nimen alla olevassa valikossa on Kaappari niminen softa.
Kaikki näppäinoikotiet löytyy Järjestelmäasetukset/Näppäimistö ja hiiri Näppäinoikotiet välilehdeltä.
Kopiointi omppu c ja liitä omppu v.
Paras vinkki mitä voi antaa on se, että OS X ei ole Windows vaikka yhtäläisyyksiäkin on. - Mäkkihöperö
On hyvä pitää mielessä että Windows on huonosti kopioitu Mac.
Esim. Muokkaus-valikon näppäinsynonyymeissä on komentonäppäimen (neliapila) puuttuessa käytetty ctrl-näppäintä. Nämä näppäinvaihtoehdot näkyvät valikoiden oikeassa reunassa.
Yleensä ohjelmien viimeisenä valikkona on Ohjeet/Help, josta löytyy lisätietoja.
Kaikkien ohjelmien yhteinen vaihtuva valikkopalkki on näytön yläreunassa eikä vie tilaa erillisissä ikkunoissa.
Jotkut komennot on suomennettu eri lailla: Cancel=Kumoa, Undo=Peru, Paste=Sijoita ja hiiren napin painallus on valitettavasti harhaanjohtavasti 'osoitus' eikä kielitajun mukaan 'kosketus'.
Virustorjuntaa ei ole tarvinnut kymmeneen vuoteen. :-) Tässä muutama vinkki(perustuu intel mac käyttöön).
Nuo välimuistien yms tyhjäykset kannattaa tehdä jollakin sopivalla apuvälineellä kuten esim onyx
defragmeintointia tarvitaan myös macissa tosin ei niin usein kuin windowssissa (päinvastainen väite perustuu uskomuksiin ei faktaan = kaikki tiedostojärjestelmät fragmentoituu ajan kanssa) macin tiedostojärjestelmässä on tosin automatiikka jossa alle 20mb kokoiset tiedostot defragmentoidaan "lennossa" Joten windowssin kaltainen sekasotku lähes mahdoton saavuttaa.
Silloin tällöin olisi hyvä defragmentoida levy johon on olemassa kaupallinen ratkaisu(on muitakin, mutta tämän olen testannut ja hyväksi havainnut) tech tool pro jonka ceedeellä kone käynnistetään ja tällöin voi suorittaa kys tehtävän (voi myös tehdä huolto osion jolta käynnistämällä voi tehdä samat jutut). Toinen ilmainen vaihtoehto vaatii ulkoisen koviksen..
(tyhjän sellaisen) jolloin superduper ohjelmalla otetaan "täyskopio" koneestasi tuolle usb levylle (huomaa että koneen voi sitten käynnistää tuolta usbilta...kätevää jos on paniikkitilanne) ja sitten vain käynnistää usbilta..ajaa superduperin ja siirtää kamat takaisin...
Itse käytän tuota tech toolia tosin otan aika ajoin kopion superduperilla..varmistusta kun kannattaa harrastaa oli käyttis mikä tahansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as893584Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna253113- 563074
- 612895
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.642720Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)542707On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle622446Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä802281- 692138
- 452132