Meidän 7 kk poika on allerginen ainakin riisille ja kauralle, ja nyt näyttää vahvasti siltä, että myöskään vehnä ei käy. Uskallanko enää edes kokeilla ruista ja ohraa?
Ja niitä ilta-ja aamupuuro vinkkejä kaipailisin kovasti. Mitä kannattaa kokeilla, ja mistä saisi helposti ja nopeasti tehtyä puuron?
Maissi käy, mutta sitä syödään jo kahdella aterialla päivässä perunan kanssa, ja lisäksi välipalalla maissinaksuja.
Vilja-allergia
7
441
Vastaukset
- sopivia
oletko ajatellut tattaria ja hirssiä? tattarissa on aika voimakas maku, mutta hirssi on mieto ja varmaan vauvalle kelpaisi. Tarkista neuvolasta onko ikäsuosituksia. Molempia saa hiutaleina, joista helppo keitellä puuroa vaikka keittoaika onkin muistaakseni pidempi ellei sitten jotain pikahiutaleita löydy. Tuttavaperheessä tattari ja hirssi sopii, vaikka muut viljat ei.
olethan ollut allergialääkäriin yhteydessä? meillä ainakin sanottiin, että jos kaura ei käy, niin muut kotimaiset (vehnä ainakin) pitäisi testata jotenkin ihan "virallisesti", sairaalassa jollain altistussysteemillä. koska silloinhan kyseessä on erikoisruokavalio, ja olette oikeutettuja kai saamaan jotain nimellistä rahallista tukeakin..
noita ohjeita ko. ruokavalioon sain ainakin alustavasti itse lääkäriltä, vaikka kauraa vasta aletaan meillä kokeilemaan.. hirssiä ja tattaria hänkin siis kokeiltavaksi suositteli, jos kaura ei käy. mutta tosiaan, hän käski meitä ottamaan _heti_ suoraan sairaalaan yhteyttä, jos kauralle tulee allerginen reaktio.- alkup.
Minä olen kuullut, että pelkkä vilja-allergia ei oikeuttaisi Kelan tukiin, vaan lisäksi pitäisi olla muitakin allergioita, esim. maito. Vai onko vilja-allergikot oikeutettuja keliaakikkojen ruokatukeen? Ei VOI olla mahdollista, että Kela olisi niin JOUSTAVA! Vilja-allergia ja keliakiahan ovat ihan eri asioita, vaikka kumpikin aiheuttaa sen ettei viljat sovi.
alkup. kirjoitti:
Minä olen kuullut, että pelkkä vilja-allergia ei oikeuttaisi Kelan tukiin, vaan lisäksi pitäisi olla muitakin allergioita, esim. maito. Vai onko vilja-allergikot oikeutettuja keliaakikkojen ruokatukeen? Ei VOI olla mahdollista, että Kela olisi niin JOUSTAVA! Vilja-allergia ja keliakiahan ovat ihan eri asioita, vaikka kumpikin aiheuttaa sen ettei viljat sovi.
niin, minulle vain sanoi lääkäri, että jos kaura ei sovi, mennään vehnä-altistukseen. ja niin kyllä ymmärsin, että sitten olisi oikeutettu johonkin tukeen, jos mikään noista kotim. viljoista ei käy. ja hän nimenomaan painotti, että heti pitää ottaa yhteyttä, jos kaurasta tulee reaktio.
meilläkään ei siis loppujen lopuksi ole oikeastaan mitään allergioita, epäilyjä vain lievän atooppisen ihon takia. täytynee tuo asia itsekin tarkistaa, ikävän kiireisiä aina nuo vastaanottoajat, ei ehdi kaikkea tarpeellista utelemaan..:)- ...mutta....
marya kirjoitti:
niin, minulle vain sanoi lääkäri, että jos kaura ei sovi, mennään vehnä-altistukseen. ja niin kyllä ymmärsin, että sitten olisi oikeutettu johonkin tukeen, jos mikään noista kotim. viljoista ei käy. ja hän nimenomaan painotti, että heti pitää ottaa yhteyttä, jos kaurasta tulee reaktio.
meilläkään ei siis loppujen lopuksi ole oikeastaan mitään allergioita, epäilyjä vain lievän atooppisen ihon takia. täytynee tuo asia itsekin tarkistaa, ikävän kiireisiä aina nuo vastaanottoajat, ei ehdi kaikkea tarpeellista utelemaan..:)Tuo sairaalassa toteutettu altistustutkimus menetelmä on ihan älyttömän hankala, siellä saa juosta jatkuvasti, ja lisäksi oireet pitäisi käydä näyttämässä. Joskus saa käydä esimerkiksi neuvolassa vaan, mutta tosi hankala menetelmä. Tuo hoitotuki ei kata edes tutkimuksista johtuvia kuluja, se on 78 euroa kuussa.
Kyllä ne sairaalassa sanoivat, että jo kotimaisten viljojen sopimattomuus riittää siihen tuen saantiin, mutta ainakin täällä tuntuu kelalla olevan ihan eri vaatimukset. Sinänsä erikoista, koska lääkärinlausuntohan siinä on avainasemassa.
Lisäksi vaikutusta on sillä, miten täyttää ne hakemukset. Kaikki mahdolliset kulut ja ylimääräinen vaiva niihin kannattaa laittaa, jos mielii tukea saavansa. ...mutta.... kirjoitti:
Tuo sairaalassa toteutettu altistustutkimus menetelmä on ihan älyttömän hankala, siellä saa juosta jatkuvasti, ja lisäksi oireet pitäisi käydä näyttämässä. Joskus saa käydä esimerkiksi neuvolassa vaan, mutta tosi hankala menetelmä. Tuo hoitotuki ei kata edes tutkimuksista johtuvia kuluja, se on 78 euroa kuussa.
Kyllä ne sairaalassa sanoivat, että jo kotimaisten viljojen sopimattomuus riittää siihen tuen saantiin, mutta ainakin täällä tuntuu kelalla olevan ihan eri vaatimukset. Sinänsä erikoista, koska lääkärinlausuntohan siinä on avainasemassa.
Lisäksi vaikutusta on sillä, miten täyttää ne hakemukset. Kaikki mahdolliset kulut ja ylimääräinen vaiva niihin kannattaa laittaa, jos mielii tukea saavansa.hyvä tietää.. en itse asiaan paremmin perehtynytkään, toivottavasti ei tarvitsekaan - huomenna siis kauraa kokeilemaan. :)
miksiköhän sitä altistusta käytetään (onkohan muita yhtä hyviä menetelmiä tutkia asiaa), kun onhan sellainen jatkuva ravaaminen varsinkin vauvan kanssa jo hankalaa sekin..? meilläkin siis tosiaan ei muita vaihtoehtoja lääkäri edes maininnut, vain sen.- alkup.
marya kirjoitti:
hyvä tietää.. en itse asiaan paremmin perehtynytkään, toivottavasti ei tarvitsekaan - huomenna siis kauraa kokeilemaan. :)
miksiköhän sitä altistusta käytetään (onkohan muita yhtä hyviä menetelmiä tutkia asiaa), kun onhan sellainen jatkuva ravaaminen varsinkin vauvan kanssa jo hankalaa sekin..? meilläkin siis tosiaan ei muita vaihtoehtoja lääkäri edes maininnut, vain sen.Altistus on ainut luotettava menetelmä tutkia allergioita. Minulla on kokemusta yhdestä altistuksesta, ja kun oireet tulivat viiveellä, eivätkä olleet iho eikä suölisto-oireita, vaan hengitystieoireita, luokiteltiin ne tavalliseksi flunssaksi ja kehoitettiin jatkamaan altistusta, kun "flunssa" on ohi. En jatkanut, koska lapsi oli aikaisemminkin saanut juuri tuollaiset oireet ko. ruoka-aineesta. Ja se "flunssa" parani täysin, kun annoin parina päivänä peräkkäin allergialääkettä.
Ja toinen, mikä noissa altistuksissa tökkii, on se, että niihin on pitkät jonot, ja pitää käydä monta kertaa lääkärissä ennen kuin pääsee edes jonoon. Ei voi lasta nälässä pitää niin kauan. Pakko on jotain kokeilla ilman valvottuja olosuhteitakin.
Sairaalassa tehtävillä altistuksilla on kyllä tärkeä merkitys esim. silloin kun on aihetta epäillä vakavaa reaktiota tai tarvitaan varmistus maitoallergiasta pienellä lapsella (tarvitaan erikoiskorvikkeen Kela-korvausta varten). Ja tietysti, jos halutaan Kelan hoitotukia, pitää tehdä luotettavat testit. Mutta se, että lapsi on saanut hyvin lievän reaktion kaurasta, ei minusta ole riittävä peruste lähteä sairaalaan testauttamaan vehnän sopivuutta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Me, Suomen kansa, vaadimme Riikka Purran eroa ministerin tehtävästä
Riikka Purra on toistuvalla valehtelullaan osoittanut olevansa epärehellinen henkilö. Perustuslain kohdassa 60 § edell1867616Hotelli Kainuu konkurssiin
Vasta laajenivat Eskobarilla ja nyt näin https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/hotelli-kainuu-hakeutunut-konkurssiin1082772Rikkaiden ja yritysten veroaleen ei ole varaa
Ei pieni Suomi pysty elättämään vanhenevaa väestöä nykyisellä veroasteella. Ainakin 5-prosenttiyksikköä pitää kokonaisve772769"Minua ei kiinnosta opiskelu eikä töissä käyminen"
Voiko lausunnosta päätellä lainkaan mikä puolue saattaisi ajaa tuollaisen kansalaisen elämäntavan mahdollistamista? htt1102261Huomentaaaa
Hyvää huomenta.... Tiiätkö kuinka vaikeata susta on ottaa mitään selvää ja ymmärtää yhtään mitään? Mukavaa päivää... sil382102- 111825
- 181438
Ainutlaatuiselle naiselle.
Osaat tietämättäsi tehdä edelleen suuren vaikutuksen minuun. Tämän piti olla jo ohi mennyttä mutta olin väärässä jällee281382- 201246
- 221204