pistin taas pois

mistä uutta

Oli mulla töissä yks kaveri entinen tuuraaja / irtoperämies siellä täällä.
Koe aika olisi päättynyt kahdeksas marraskuuta.
Olimme käyneet useita keskusteluja työ ohjeiden noudattamisesta.
Sitten olin kaksi kertaa käynyt ns. vakavan keskustelun jossa kerroin että tosissani harkitsen katkaisua koe ajalla ja vastaaville tapauksille sen tehnyt, viime viikolla hermostui itse kun aina haukutaan ja ilmoitti lopettavansa heti.
Otti tunnin päästä takaisin kävimme jälleen vakavan keskustelun Hänen mielestään työ paras mitä on tavannut alalla ja maksan hyvin (TES mukaan) luulin että otti opikseen.

Tänään tuli taas kolme tuntia Sompasta Hakkilaan tosin oli 20 minuutin välikeikka (lähti sompasta aamupäivällä ennen kun keli kävi oikeasti pahaksi).
Ehti itse ilmoittaa lopettavansa kun rupesin kyseleen missä aika kulunut. Luonnollisesti osa päivän töistä jäi tekemättä kuten niin monena päivänä viime aikoina.
Kun katson jälkeen päin auton GPS seurannasta oli vartin jumissa kun oli poikennut syömään pois reitiltä ja sen jälkeen valinnut liukkaalla toivottoman reitin, muut lisäajat ihme pysähdyksiä minulle.
Itselläni työn antajana tilanne että näitä entisiä irtoperä tai satunnais tuuraajia jonossa tulossa TES-tuntipalkka töihin.
Kaikille työn tekijöilleni pystyn antaan asiallisen työvuoro listan ja yleensä kuten tälle kaverille toiveiden mukaan sännöllisen päivä työn tai säännöllisen yö työn, mutta kuvittelevat että työn tekemis velvollisuus päättyy kun pääsevät tunti palkalle.
Työnantajan työnjohto oikeus ja työn valvonta velvollisuus on jotakin jota eivät ymmärrä olevan edes olemassa.
Omat työni pää osin töitä jotka joku muu yrittäjä menettänyt kun ei valvonut kuljettajiaan ja selittänyt asikkaalle höpö höpö juttuja kuten nämä kuskit minulle.

Itselläni talous kunnossa ja lisä töitä tarjotaan päivittäin, mutta hermot riekaleina näiden ontto pönttöjen vuoksi.
Pyydän kommentteja aiheesta.

32

6735

Vastaukset

  • On vielä sellaisia ulkolaisessa omistuksessa olevia isoja kuljetusliikkeitä, joissa oikeasti hyviä miehiä hiostetaan pois. Katsos kun jotkut kansakoulupohjaiset esimiehet haluaa työmiesten olevan aivan heidän ohjailtavissa. No ei ne kauan ongemaole, koska töitä nykyään on.

  • Jos kuski ollut aiemmin TES-palkka talossa ei vastaavia ongelmia ole ollut, mutta näillä entisillä irtoperä tai sekalais tuuraaja miehillä melkein järjestään.

  • Meillä samat "kriteerit".

    Palkka kohdallaan, jopa yli TES.

    Säännölliset ajot, työvuorot.

    Kuskeja on tulossa ovista ja ikkunoista, mutta yhtäkään kunnollista ei ole vielä ollut!!

    Mutta eikö se ole vanha totuus, että kuski on kuski, aivot jää narikkaan kun lähteee matkaan ,vastuu on yksin omistajalla, että on se kivaa
    olla omistajana, stressata itsensä hautaan viiskymppikseksi mennessä :/

    • Kaikki koko porukka.


  • vielä löydy niitäkin,jotka kunnioittaa sitä ruokkivaa kättä.
    Onkohan se kurssien vai minkä syytä,kun unohdetaan että ollaan töissä.Vaatimuksia tuntuu olevan niin kaluston kuin paikkojen suhteen,työmoraali vaan kun on monelta hukassa.
    Harrastuksena moni tuntuu alaa pitävän,kun on tärkeämpää millaisella kalustolla liikkuu,eikä se mitä ollaan tekemässä.
    tes palkalla en ole nytkään,mut silti on turha kiekoista "paperitunteja"hakea.Sen verran pitäis kaikilta ammatti-ylpeyttä löytyä.
    Toivottavasti löydät hyvän kuljettajan sen selittelijän tilalle.

    • Eikä ole ihmekään että työmoraali on hukassa, luuletko että näitä joku oikeasti tykkää tehdä ?
      Kelit on paskat, asiakkaat on paskoja, kuljetettava tavara on paskaa ja vielä lisäksi palkka on paskaa, useimmilla myös kalusto. Ja mitähän sä tolla ruokkivalla kädellä oikein tarkotat, kuka ruokkii ja ketä ? Apina painaa että työnantaja saa uudemman mersun ostettua ? vai ihanko totta meinaat että pitäisi arvostaa työnantajaa joka maksaa sen vitun pienen siivun rahaa sille kuljettajalle joka sen kaiken paskan tekee päivästä toiseen ? Minä lopetan alalla, ja samaa suosittelen myös muille, tai sitten neuvotelkaa itsellenne niin hjyvä palkka että on sitten motivaatiota tehdä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Eikä ole ihmekään että työmoraali on hukassa, luuletko että näitä joku oikeasti tykkää tehdä ?
      Kelit on paskat, asiakkaat on paskoja, kuljetettava tavara on paskaa ja vielä lisäksi palkka on paskaa, useimmilla myös kalusto. Ja mitähän sä tolla ruokkivalla kädellä oikein tarkotat, kuka ruokkii ja ketä ? Apina painaa että työnantaja saa uudemman mersun ostettua ? vai ihanko totta meinaat että pitäisi arvostaa työnantajaa joka maksaa sen vitun pienen siivun rahaa sille kuljettajalle joka sen kaiken paskan tekee päivästä toiseen ? Minä lopetan alalla, ja samaa suosittelen myös muille, tai sitten neuvotelkaa itsellenne niin hjyvä palkka että on sitten motivaatiota tehdä.

      Meinaatko että kymmenen vuotta sitten kommentoinut kirjoittaja vielä seuraa tätä keskustelua??


  • ei tiedä hommista pätkääkään,toinen kolmannes luulee tietävänsä ja kolmas kolmannes tietää mitä tekee.Itse olen kuski ja saan 40c yli AKT:n TES:sin,päiväkohtaiset ylityöt 8h jälkeen 2h 50% ja seuraavat 100%.Säännöllinen 2vuoro työ ja iltavuorossa lisät alkaa juosta 1400 jälkeen.Yöt nukun kotosalla joten ei tartte reissata pitkin maita ja mantuja.Isäntä itse soitti aikoinaan töihin.Kun hommansa hoitaa niin kyll palkkakin on kohdallaan.

    • Miks niitä yölisiä ilmottelet,jos kerran yöt nukut kotona?


    • OOKKO jakoauto kuski,höh höh! Mahtaa olla säännöllinen linja,kun isäntä on tohtinut luvata päiväkohtaiset ylityöt??


    • pelaa täällä Suomessa,koska sinunlaisiasi on vain yksi kolmasosa kaikista kuljettajista. Kauppojen hyllyt on juuri sen takia tyhjät,öljyä ei toimiteta "mökkiläisille" eivätkä muutkaan kuljetukset pelaa ajallaan. Näinkö on asiat meillä täällä Suomessa? Kyllä kaltaisiasi pitäisi saada jotenkin houkuteltua kuljetusalalle,saattaa olla että tuo 40c yli TES:sin kyllä pudottaisi suurimman osan alalla jo olevien ammattilaisten palkkoja melko paljon,se kun on aika onneton,se pohjapalkka.


    • Köh köh kirjoitti:

      Miks niitä yölisiä ilmottelet,jos kerran yöt nukut kotona?

      tulee aamusta 1h yötöitä...17v olen tienpäällä ollut enkä aja jakaria vaan kasetti autoa.TES:mukaan kaikki lisät.Ette taida tuntea maa-ja vesirakennuspuolen työehtosopimusta.Palkkaus vain parempi kuin AKT:n puolelta.Toisaalta 3 aikaan netissä...aikas vähän voi olla toisilla tekemiset!!Koittakaahan pojat pakertaa talven alla!!


    • ettei hommat kirjoitti:

      pelaa täällä Suomessa,koska sinunlaisiasi on vain yksi kolmasosa kaikista kuljettajista. Kauppojen hyllyt on juuri sen takia tyhjät,öljyä ei toimiteta "mökkiläisille" eivätkä muutkaan kuljetukset pelaa ajallaan. Näinkö on asiat meillä täällä Suomessa? Kyllä kaltaisiasi pitäisi saada jotenkin houkuteltua kuljetusalalle,saattaa olla että tuo 40c yli TES:sin kyllä pudottaisi suurimman osan alalla jo olevien ammattilaisten palkkoja melko paljon,se kun on aika onneton,se pohjapalkka.

      Viestisi.Laskeppa keskituntiansio itsellesi niin tuskinpa saat 13,70€ tunnille/90h 2vk jakso,sorry vaan.


    • Toinen viikko kirjoitti:

      tulee aamusta 1h yötöitä...17v olen tienpäällä ollut enkä aja jakaria vaan kasetti autoa.TES:mukaan kaikki lisät.Ette taida tuntea maa-ja vesirakennuspuolen työehtosopimusta.Palkkaus vain parempi kuin AKT:n puolelta.Toisaalta 3 aikaan netissä...aikas vähän voi olla toisilla tekemiset!!Koittakaahan pojat pakertaa talven alla!!

      mitään C kasettisoitinta kuuntele,johan ne CD soittimia on kaikki noissa vanhemmissakin autoissa,eihän niitä kasettejakaan enään missään myydä. Ja toisaalta,radio kanavilta tulee kyllä musiikkia yötä päivää.


  • Kyllähän kuskeja löytyy heti autoa ajamaan.. Mutta sitten kun löytäisi semmoisen joka tekis vielä töitäkin.. joka viitsii/jaksaa tehdä niitä töitä, purkaa/lastaa. Niin melkein pitää palkata apumies siihen hommaan..

  • Löytyy ne pöntöimmät automiehet mitä napapiirin eteläpuolella on. Stressihissi sanoo surrurrur ja päästä kuuluu sama ääni vielä nukkuessakin. Ajovuorolistaa ja vittuilua siellä mäellä riittää. Rullakko perseessä katuja kuljet ja viet pallejasi kv1, kv2, aaargh!!!

  • Väitän olevani kunnon työmies. Asuminen autossa ei tuota tuskaa. Kuormien purkaminen ja lastaaminen ei tuota tuskaa. Trukin ajotaito on. Pyöräkuormaajan ajotaito on. Ajoneuvoni pidän kunnossa. Huolehdin asiakassuhteista, tulen hyvin toimeen asiakkaiden kanssa ja huolehdin asiakkaiden tavaroiden perillepääsystä asiakkaan toiveiden mukaan. Ajokokemusta on yhdistelmällä n 8-9 vuotta. Norjan ja Euroopan kokemustakin löytyy muutamia reissuja. " tälle saralle mieleni halajaisi etenkin euroopanliikenne houkuttelee ". PERÄÄNKUULUTAN!!! Isäntää joka antaa pitää autot kunnossa. Joka ei itke jos varaosaliikkeestä tulee lasku polttimoista ja muista varaosista. Joka hoitaa palkan ajallaan ja edes hyvin lähelle tes:in mukaan. Tes:in mukaanhan kuljettajalle kuuluu kaikenlaisia lisiäkin. Erään isännän tunnen joka kuvitteli maksavansa tes:sin mukaista palkkaa kun maksoi tuntipalkan tes:sin mukaan. Joka ei naraja turhasta koko ajan. Asiasta tietenkin saa ja pitää puhella rakentavaan sävyyn. Sanelupolitiikka ei ole rakentavaa keskustelua. Olen tällä hetkellä pienessä talossa kotimaanliikenteessä jossa mielestäni hyvät oltavat. Palkka tulee hyvin liki tes:in ja aina ajallaan. Isäntä on mukava ja suhtkot reilu. Silti mieltäni kaihertaa löytyykö nykyistä parempaa ja kuten sanottua vaikka euroopan liikennettä liikennöivää yrittäjää joka olisi kuljettajaa vaille? Ei taida olla kuljetusalalla nykyään enää etsimäni kaltaista isäntää joka ihan valehtelematta voisi väittää olevansa niinsanotusti täydellinen isäntä.

    • Tosin tuo nyt pois pistämäni kuvitteli olevansa juuri tuollainen työn tekijä joksi itsesi kerroit, itselläni vain usko loppui selityksiin ja pistettyäni kaverin pois selvisi että kaikki muutkin pitivät ongelma tapauksena.
      Käsittääkseni kuvitteli loppuun saakka olevansa fiksumpi kun muut, oli mielestään organisoinut asioita hyvin, iltapäivän työt vain tuppasivat jäädä tekemättä kun asiakkaiden työpäivä päättyi.
      Tietenkään tehtäviin ei kuulunut oma organisointi (joka Asiakkaani puolesta tiukasti kielletty), huomautin monesti ei ymmärtänyt.


    • Nyt Suomen Euroopan kumipyörä liikenteestä suomalaiset Yrittäjät suomalaisin kuljettajin hoitavat enää osuutta jossa kaiken on oltava aivan TIp-top.
      Nyt Pystyvät Kansainväliset jätit Kuten TNT,Shenker,DHL jne. jo löytämään luotettavia ns. uusista EU-maista ja pikku hiljaa yhä enemmän.
      Siis jos hamuat uutena Euroopan liikenteeseen niin pitää katsoa palkka taulukot Puolan TES:stä.


    • Saat 0,17€ / km karttamailien mukaan. Sisältää ulkomaanpäivärahan. Lisätietoja: huijariukko@rahtipelle.ru


    • Internationaaliin kirjoitti:

      Saat 0,17€ / km karttamailien mukaan. Sisältää ulkomaanpäivärahan. Lisätietoja: huijariukko@rahtipelle.ru

      Niin otteko huomannu että suomessa jo kuljetuliikkeitä jotka rekisteröity Suomeen suomalaisina yrityksinä, Suomalaisin liikenneluvin ja autot Suomen rekisterissä.
      Omistaja ja joka ainoa työntekijä Venäläisiä.
      Mahtaakohan kaalikeittoa hytissä keittelevä kaveri tuntea Suomen Tes:n ja vaatia AKT*ltä sen noudattamista.


  • jos hommat hoitaa tehtävien töiden osalta kuljettaja niin se myös joutuu kuuntelemaan lähes kaiken sen vittuilun,hinnoista ja jopa huonoista keleistä johtuvan kuorman kuljetuksen ajan,sehän ei ole aina sama se aika kuinka kauan se kestää,se on keleistä ja kellonajoista kiinni. Vituttaa jotkut asiakkaat jotka ei sellaista asiaa muka ymmärrä,kokemusta on näistä kuljetusta tarvitsevista asiakkaista jotka asian ymmärtävät tai sitten eivät tosiaankaan ole ymmärtävinään,mistä johtuu että homma voi hidastua ajassa jonka kuorman vienti kestää. Teoria ja käytäntö ovat kaksi eri asiaa.

    • On linkitetty alkuperäiseen tekstiin, miten liittyy siihen.


  • kehu et maksat hyvin eli tes:in mukaan....? sehän on minimipalkka...

    • Lain mukaan on, mutta kuljetus alalla kaikki on toisin. Ns. hvä palkkaus on vain TES-palkka tai korkeintaan vähan yli.
      käytännössä kaikki irtoperä Kuskit ja suuri osa muista yhdistelmä kuljettajista tekee alle lakimääräisen minimin.


    • se pitäis kirjoitti:

      Lain mukaan on, mutta kuljetus alalla kaikki on toisin. Ns. hvä palkkaus on vain TES-palkka tai korkeintaan vähan yli.
      käytännössä kaikki irtoperä Kuskit ja suuri osa muista yhdistelmä kuljettajista tekee alle lakimääräisen minimin.

      syyttää kuin itseään. tyhjä on aina tarjottu pyytämättäkin.


    • ei voi kirjoitti:

      syyttää kuin itseään. tyhjä on aina tarjottu pyytämättäkin.

      Oikeassa olet, varsinkin jos tarkoitat niitä jotka suostuvat eri yrityksissä tekeen selvästi alle sopimus palkkojen.
      Jos luit alkuperäisen, ymmärsit varmaan että ongelmana ei ole ettei TES-palka työpaikkaan alalla tulijoita olisi, mutta se tarjokkaiden laatu!!!!!!!
      Alalla luonnollisesti suurin osa Hyvää ammatti taitoista työvoimaa, mutta ovat jo niissä hyvissä työpaikoissa ja niistä on työnantajalle lotto voitto lyötää se työpaikan vaihto haluinen.


    • saanut kirjoitti:

      Oikeassa olet, varsinkin jos tarkoitat niitä jotka suostuvat eri yrityksissä tekeen selvästi alle sopimus palkkojen.
      Jos luit alkuperäisen, ymmärsit varmaan että ongelmana ei ole ettei TES-palka työpaikkaan alalla tulijoita olisi, mutta se tarjokkaiden laatu!!!!!!!
      Alalla luonnollisesti suurin osa Hyvää ammatti taitoista työvoimaa, mutta ovat jo niissä hyvissä työpaikoissa ja niistä on työnantajalle lotto voitto lyötää se työpaikan vaihto haluinen.

      Jos haluaa tosi pro ammattilaisen niin pitää ihan härskisti mennä ja tarjota todella hyvää
      sopimusta. Kertoa,että minä maksan aina 20 % vähintään extraa päälle siihen verrattuna mitä nykyinen työnantajasi maksaa. Suomalainen on niin pöljä "anteeksi,että olen olemassa"
      ihminen. Ei sillä tyylillä mitään hyviä työntekijöitä saada. Kuljetusyrittäjät siis,kun tiedätte ,että kyseessä on hyvä työntekijä väärän yrityksen palveluksessa niin käytte kiinni kuin kännykkäliittymämyyjä. Aina pitää tarttua tilaisuuteen ja iskeä kiinni kuin sika limppuun ABC:n lounasjonossa ja tankkauspaikalla. Joo joo kyllä pitkänlinjan miehet alan ihmiset tuntevat ja ei se edellinen työnantaja tulee sinulle antamaan turpaan vaikka vietkin
      hänen parhaan työntekijän. Kilpailu on kovaa kuljetusalalla,miksei näin voi olla myös työntekijämarkkinoilla. Eli kunnon liksa ja uusi auto (tai ainakin sellainen todella luotettava ja siisti menopeli) Kyllä silloin ei ole pula kuljettajista. Itse olen tätä menetelmää käyttänyt ja hyvin on mennyt ei ole yksikään yrittäjä pahoittanut mieltään.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Jos haluaa tosi pro ammattilaisen niin pitää ihan härskisti mennä ja tarjota todella hyvää
      sopimusta. Kertoa,että minä maksan aina 20 % vähintään extraa päälle siihen verrattuna mitä nykyinen työnantajasi maksaa. Suomalainen on niin pöljä "anteeksi,että olen olemassa"
      ihminen. Ei sillä tyylillä mitään hyviä työntekijöitä saada. Kuljetusyrittäjät siis,kun tiedätte ,että kyseessä on hyvä työntekijä väärän yrityksen palveluksessa niin käytte kiinni kuin kännykkäliittymämyyjä. Aina pitää tarttua tilaisuuteen ja iskeä kiinni kuin sika limppuun ABC:n lounasjonossa ja tankkauspaikalla. Joo joo kyllä pitkänlinjan miehet alan ihmiset tuntevat ja ei se edellinen työnantaja tulee sinulle antamaan turpaan vaikka vietkin
      hänen parhaan työntekijän. Kilpailu on kovaa kuljetusalalla,miksei näin voi olla myös työntekijämarkkinoilla. Eli kunnon liksa ja uusi auto (tai ainakin sellainen todella luotettava ja siisti menopeli) Kyllä silloin ei ole pula kuljettajista. Itse olen tätä menetelmää käyttänyt ja hyvin on mennyt ei ole yksikään yrittäjä pahoittanut mieltään.

      Näin on. Suomi on niin Luterilainen jälkeenjäänyt maa,jossa toisen omaisuuteen ei saa kajota,sillä se on synti.Kuski on yrittäjän omaisuutta yrittäjän omassa pienessä pääkopassa. Jos joku on toisella töissä niin työntekijää ei saa houkutella vaihtamaan työpaikkaa,koska se on rikoksista pahin. Mennään toisen hunajapurkille. Minä sanon täyttä höpön pöpöä nykymaailmassa jossa kaikki on avattu kilpailulle. Kaikki kuljetusyrittäjät pommittakaa
      todella hyvillä työsopimuksilla kaikkia kuljettajia jotka kiinnostavat teitä. Nykyajan kuljettaja on niin fiksu ja laskutaitoinen,että osaa erottaa jyvät akanoista. Kun kaikki sovitut
      asiat laitetaan kirjalliseen työsopimukseen niin mikä siinä duunarilla on ollessa. Yrittäjä on voittaja ja kuski on voittaja.....näin se menee.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Näin on. Suomi on niin Luterilainen jälkeenjäänyt maa,jossa toisen omaisuuteen ei saa kajota,sillä se on synti.Kuski on yrittäjän omaisuutta yrittäjän omassa pienessä pääkopassa. Jos joku on toisella töissä niin työntekijää ei saa houkutella vaihtamaan työpaikkaa,koska se on rikoksista pahin. Mennään toisen hunajapurkille. Minä sanon täyttä höpön pöpöä nykymaailmassa jossa kaikki on avattu kilpailulle. Kaikki kuljetusyrittäjät pommittakaa
      todella hyvillä työsopimuksilla kaikkia kuljettajia jotka kiinnostavat teitä. Nykyajan kuljettaja on niin fiksu ja laskutaitoinen,että osaa erottaa jyvät akanoista. Kun kaikki sovitut
      asiat laitetaan kirjalliseen työsopimukseen niin mikä siinä duunarilla on ollessa. Yrittäjä on voittaja ja kuski on voittaja.....näin se menee.

      Näin ehkä siellä Helsingissä,Espoossa ,Vantaalla,Tampereella,Oulussa ja Kuopiossa.
      markkinat ovat isot ja kukaan ei tunne ketään. Ei pikku paikkakunnalla voi tällaiseen
      työntekijän kaappaamiseen voi kukaan ryhtyä. Ihmiset on todella pitkävihaisia,monta sukupolvea kantaa vihaa jos sille tielle joku hullu lähtee. Ei tervehditä kylillä ja puhutaan pahaa seläntakana. Ei saakeli sentään parempi on olla hiljaa ja tyytyväinen kun itsellä on töissä hyvä kuski. nykyisin esim. armeija järjestää rekry-päiviä jolloin yrittäjät voivat tulla
      kertomaan omasta toiminnasta ja kiinnostuneet varusmieskuljettajat voivat saada hyvän työpaikan kun palvelus armeijassa päättyy. Se on hyvä tapa saada hyvä kuljettaja omaan yritykseen. Ja tämä tarina on ihan tosi,jos et usko niin tule tänne sivukylille asumaan.Niin ei helppoa ole.


    • saanut kirjoitti:

      Oikeassa olet, varsinkin jos tarkoitat niitä jotka suostuvat eri yrityksissä tekeen selvästi alle sopimus palkkojen.
      Jos luit alkuperäisen, ymmärsit varmaan että ongelmana ei ole ettei TES-palka työpaikkaan alalla tulijoita olisi, mutta se tarjokkaiden laatu!!!!!!!
      Alalla luonnollisesti suurin osa Hyvää ammatti taitoista työvoimaa, mutta ovat jo niissä hyvissä työpaikoissa ja niistä on työnantajalle lotto voitto lyötää se työpaikan vaihto haluinen.

      Tuskin 13 vuotta sitten kommenttinsa tänne kirjoittanut kaveri enää suuraa tätä keskustelua.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Tuskin 13 vuotta sitten kommenttinsa tänne kirjoittanut kaveri enää suuraa tätä keskustelua.

      Niin ,mutta asia josta alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti ei ole siitä ajasta miksikään muuttunut
      vain pahempaan suuntaan on mennyt. Kyllä sinäkin edellinen anonyymi kirjoittaja tasan tarkkaan tiedät mistä on kysymys kun omasta työstäsi puhutaan. Hyviä kuljettajia on lähes mahdoton saada ja samaan aikaan jää kuljettajia eläkkeelle valtavasti( nuo suuret ikäryhmät) jotka sodan jälkeen on syntyneet huippuvuosi 1963 jolloin legenda Matti Nykänenkin syntyi. Jos joku idiootti käynnisti uudelleen vanhan keskustelun niin älä sitä sure vaan mieti hyvät vastaukset,miten alalle joka on ihan YES saadaan nuorta sukupolvea
      muuten menee elämä aika vaikeaksi Suomessa jossa kaikki tavara liikkuu kumipyörillä.


Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.