Optinen vakaaja

PANASONIC DMC-FZ50

Onko kenelläkään kokemuksia optisesta vakaajasta tai tärinänvaimentajasta? Onko konkreettista eroa ilman vakaajaa kuvatuilla kuvilla tai vakaajalla kuvatulla kuvilla. Suunnittelen 12 kertaisella optisella zoomilla varustetun kameran ostoa. Siihen, jos mihinkään varmaan tarvitsee vakautta.

7

1316

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika....

Minulla on kokemusta passiivisesta vakaajasta tai "tärinän vaimentimesta" eli jalustasta. Ero on konkreettinen ja kaikin puolin iso. Aktiivisia vakaajista eli optisista vakaajista minulla ei juuri ole kokemusta, mutta kyllä nekin vaikuttavat kuvan tärähtämättömyyteen olennaisesti joskaan ei lähellekään jalustan luokkaa.

• PANASONIC DMC-FZ50

Mietin vaan, että millaiset olosuhteet (varmaan kirkas)pitää olla, jotta saisi hyvän kuvan? Siis jos kameralla ottaa kuvan, jonka zoom on viritetty täysille kauas ja täysillä pixeleillä. Kun kameran zoomin polttoväli vastaa yli 400 mm objektiivia ja pixeleitä 10,1 megapixeliä niin kyllä se vaan pitää olla varmaan jalas ja optinen vakaaja??? Luulisin, että vapaalla kädellä ei edes onnistu kaukokuvien ottaminen.

• tietäjä10
        PANASONIC DMC-FZ50 kirjoitti:

Mietin vaan, että millaiset olosuhteet (varmaan kirkas)pitää olla, jotta saisi hyvän kuvan? Siis jos kameralla ottaa kuvan, jonka zoom on viritetty täysille kauas ja täysillä pixeleillä. Kun kameran zoomin polttoväli vastaa yli 400 mm objektiivia ja pixeleitä 10,1 megapixeliä niin kyllä se vaan pitää olla varmaan jalas ja optinen vakaaja??? Luulisin, että vapaalla kädellä ei edes onnistu kaukokuvien ottaminen.

Hanki kamera, jossa on optinen vakaaja ja tietyissä olosuhteissa käytät vielä jalustaa (esim. kauas kuvattaessa), niin tulos pitäisi olla hyvä (tosin riippuu kyllä vähän kuvaajastakin ja olosuhteista...;-))

t.Mika

• ero..

Itselläni on kaksi kameraa toisessa 3x zoom (ei vakaaja) ja 12x zoom (optisella vakaajalla).

Ja ero on tosi suuri, vaikka 3x kamerassa on niin pieni zoom, niin tärähtäneitä kuvia tuli tosi usein, mutta 12x kamerassa tärähtänyt kuva on harvinaisuus, ainoastaan jos pimeässä kuvaa, niin silloin voi tulla joskus yksi tai pari, mutta muuten ei koskaan.

Voisin sanoa, että 12x zoomilla ei tee mitään ilman vakaaja tai jalustaa.

• Suosittelen vakaajaa

On kokemusta Canonin vakaajista ja varsin paljon auttaa isolla zoomilla kuvatessa käsivaralta.
      Valotusaika voi olla monta pykälää pidempi tai vastaavasti samoilla valotusajoilla saa selvästi tärähtämättömämpiä kuvia vakaaja päällä. Hieman hämärässä olen pystyy ottamaan käsittämättömän hyviä kuvia käsivaralta valotusajoilla joita ei olisi voinut ajatellakaan ilman vakaajaa.

Ja vertailuhan on helppoa, ottaa vain vakaajan pois ja katsoo mitä kuvien laadulle tapahtuu.

Tottakai jos kohde liikkuu niin vakaaja ei mitään pelasta. Eikä mikään vakaaja tietenkään voi saada aikaan samaa vaikutusta mikä saavutettaisiin jos tulevaisuudessa pystytään saavuttamaan todella suuria kohinattomia ISO-lukemia ja valotusajat saadaan lyhenemään.
      Enkä tosiaan ole luopunut jalustankaan käytöstä jos haluan todella pelata varman päälle.

Vaikea ajatus olisi kuitenkin vakaajapokkariin tottuneena enää ajatella paluuta vakaajattomaan.

• illuminoir.com

Riippuu ihan tilanteesta, pitkällä putkella yhtään vähemmässä valossa auttanee. Tosin vakainhan puree vain kameran heilumiseen, ei liikkeestä johtuvaan epäterävyyteen, eikä sen varaan yleensä kannata laskea pari aukkoa enempää.

Oikeasti hämärissä olosuhteissa jalusta on kuitenkin tarpeen ja kannattaa muistaa että ainakin osa vakaajista kannattaa ottaa pois päältä kun kamera kiinnitetään jalustaan.

Lisäksi jos ja kun valoa on riittävästi niin ettei vakainta tarvitse, kannattaa se myös laittaa pois päältä akkujen säästämiseksi. Tämä tietysti on olennaisinta jossain korvessa jossa akkuja ei saa ladattua :)

• PANASONIC DMC-FZ50

Miksi sinun mielestä optinen vakaaja pitää ottaa pois, jos liittää jalustaan? Onko siitä haittaa (muutako virran kulutus)? Ja jos on, mitä haittaa se on? Ja mikä on se malli, missä ei kannata käyttää vakaajaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe