Hei.
Omistan vanhan Winha -merkkisen moottorikelkan. Tässä kelkassa on moottorina 290 Kohler. Moottori on muutoin hyvässä kunnossa, mutta ei käy kuin hetken aikaa. Lieneekö syynä kaasari? Kelkan tekniikka vaikuttaa kiinnostavalta ja olisinkin iloinen jos saisin jostain käsiini kelkkaa koskevaa materiaalia, kuten käyttöohjekirjoja tai räjäytyskuvia ym. Vanhat kelkat on tiukkoja vehkeitä ja ne pitää laittaa kuntoon.
Winha -moottorikelkka
11
12001
Vastaukset
- tai bensaletkuissa
tai vanhaa bensaa . onko kalvokaasari jos on niin pura ja puhdista se, kalvo voi olla venynyt tai neula jumittunut tai sitten imuletku rikki tai vuotaa imuletku menee kaasarista koneeseen.jos kohokaasari niin tarksta bensapumppun letkut ja pensapumpun kalvot,ja epäilen että siinä on kalvokaasari.
ensin puhdistat sen kaasarin ja vaihdat kaikki bensaletkut alusta loppuun ,sitten uutta bensaa ja käyntiin. - mitään yhteistä
kelkkaasi kun et laittanut typiä.
http://geocities.com/teeekoooo2/winha36/winha36.htm- Nimetön
Kelkan malli näkyy olevan Winha 31. Kalvokaasarilla varustettu. Mahtaisiko siihen olla saatavilla mitään varaosia, jos vaikka sellaisen kalvosarjan siihen asentaisi.
- jzdrj
Nimetön kirjoitti:
Kelkan malli näkyy olevan Winha 31. Kalvokaasarilla varustettu. Mahtaisiko siihen olla saatavilla mitään varaosia, jos vaikka sellaisen kalvosarjan siihen asentaisi.
yritä googlettaa. Itse sain muutama vuosi sitten uuden kalvosarjan jostain nettikaupasta, en vain muista mistä. Katso onko kaasarista kampikammioon menevä letku kunnossa,(jos sellaista on) jo ei niin kaasari ei pumppaa bensaa ja winha käy vain vähän aikaa. kaasari on varmaan walbro
- jzdrj
jzdrj kirjoitti:
yritä googlettaa. Itse sain muutama vuosi sitten uuden kalvosarjan jostain nettikaupasta, en vain muista mistä. Katso onko kaasarista kampikammioon menevä letku kunnossa,(jos sellaista on) jo ei niin kaasari ei pumppaa bensaa ja winha käy vain vähän aikaa. kaasari on varmaan walbro
Jos ei osia löydy niin voihan siihen laittaa jonkin mikunin valmistaman kaasarin, saattaisi toimia paremmin ja estäisi konetta leikkaamasta niin herkästi kiinni. Itselläni ei ainakaan tuo walbro ole toiminut koskaan kunnolla uudella kalvosarjallakaan. Ehkä en osaa vaan säätää sitä
- lynxi man
jzdrj kirjoitti:
Jos ei osia löydy niin voihan siihen laittaa jonkin mikunin valmistaman kaasarin, saattaisi toimia paremmin ja estäisi konetta leikkaamasta niin herkästi kiinni. Itselläni ei ainakaan tuo walbro ole toiminut koskaan kunnolla uudella kalvosarjallakaan. Ehkä en osaa vaan säätää sitä
ainakin lynxin sach koneeseen kun vaihdoin mikumi kohokaasarin niin piti laitta erillinen bensapumppu.
kaks lähtöä siitä pumpusta ja yks tulo eli kolme letkunpaikkaa yhteensä .Keskelle koneen kampikammiosta eli sama letku mikä menee siihen kalvokaasariinki (alipaineletku).Tankista yhteenlittimeen ja kaasariin menee letku yhdestä liitimestä ,yleensä merkitty nuolella bensan kulkusuunta. lynxissä oli HR thillotson alkuperäisenä.http://www.mercurysnowmobiles.com/hrcarb.htm
ja siihen saa ainakin korjaus-sarjan 30 ekeä tulee kalvot ja neulat. mut en kehdannut vaihtaa kun parempi on toi mikumi bensapumppu yhdistelmä .lähtee paremmin käyntiin ,pari nykäsyä riittää ennen sa nykkiä korvat punaisena.:D - jzdrj
lynxi man kirjoitti:
ainakin lynxin sach koneeseen kun vaihdoin mikumi kohokaasarin niin piti laitta erillinen bensapumppu.
kaks lähtöä siitä pumpusta ja yks tulo eli kolme letkunpaikkaa yhteensä .Keskelle koneen kampikammiosta eli sama letku mikä menee siihen kalvokaasariinki (alipaineletku).Tankista yhteenlittimeen ja kaasariin menee letku yhdestä liitimestä ,yleensä merkitty nuolella bensan kulkusuunta. lynxissä oli HR thillotson alkuperäisenä.http://www.mercurysnowmobiles.com/hrcarb.htm
ja siihen saa ainakin korjaus-sarjan 30 ekeä tulee kalvot ja neulat. mut en kehdannut vaihtaa kun parempi on toi mikumi bensapumppu yhdistelmä .lähtee paremmin käyntiin ,pari nykäsyä riittää ennen sa nykkiä korvat punaisena.:DVaatiihan se tietenkin. En kyllä itse oo mikunia laittamassa heti kun on nyt telakin poikki ja vetoakseli rikki winhasta..
- Terppa
Nuissa kohler koneissa tuppaa olemaan nuita tyyppivikoja joita edes ammattilaiset eivät rupea korjaamaan. Itsellä oli Winha 55 jossa oli kohlerin kone ja joka jossain vaiheessa alkoi reistata ja kun se vietiin korjaamolle niin sanoivat siellä etteivät rupea laittamaan kohleria, koska niissä on vikoja joita ei voi korjata. Sama toistui muillakin korjaamoilla ja lopulta hommasta luovuttiin. Kannattaa hommata Winha jossa on kohlerin sijasta ROTAX merkkinen kone. Mutta ainahan kohler koneen voi yrittää laittaa kuntoon.
- Winha32
Juu,itelläni on ollut winha 32 kohlerin 340cc koneella.Pelasi kuin singeri,sattui tuuri että oli mallia joka ei polttanut toista mäntää.Tuota konetta on kuulemma kahta mallia ja toisessa jäähdytys ei pelaa kunnolla,toinen pytty kuumenee liikaa ajossa.Kohlerin koneeseen saattaa saada ruotsista(haaparanta) osia,sieltä "radan takaa" vankilan vierestä löytyy liike josta saa osia vaikkapa 60 luvun kelkkoihin.Olen hakenut sieltä 72 mallin sassaraan eli sachsiin kalvosarjan aikanaan.No tuo nyt ei varmaan ketään lohduta kun ei ole mikään nettikauppa vaan tosi syrjäinen ja paskanen pikkupulju...mutta toimiva.
- Touhuaja
Winha32 kirjoitti:
Juu,itelläni on ollut winha 32 kohlerin 340cc koneella.Pelasi kuin singeri,sattui tuuri että oli mallia joka ei polttanut toista mäntää.Tuota konetta on kuulemma kahta mallia ja toisessa jäähdytys ei pelaa kunnolla,toinen pytty kuumenee liikaa ajossa.Kohlerin koneeseen saattaa saada ruotsista(haaparanta) osia,sieltä "radan takaa" vankilan vierestä löytyy liike josta saa osia vaikkapa 60 luvun kelkkoihin.Olen hakenut sieltä 72 mallin sassaraan eli sachsiin kalvosarjan aikanaan.No tuo nyt ei varmaan ketään lohduta kun ei ole mikään nettikauppa vaan tosi syrjäinen ja paskanen pikkupulju...mutta toimiva.
Meillä on ollut Winha 30 Kohlerin K-340-2T koneella v-77 asti. Kaasuttimena vieläkin alkuperäinen Walbro WD-sarjan kalvoviritys.
Kelkkaa on käytetty todella paljon raskaissa töissä ja paljon sillä on kyllä ajettu joutoakin, aina on pelannut, eikä mäntävirus ole iskenyt...toivottavasti ei iske vieläkään.
Walbrossa ongelmia on aiheuttanut vain omituinen alumiinipeltilusikka, joka majailee kalvojen välissä, siitä kun tuppaa katkeamaan ne sorkat, jotka pitävät sen paikoillaan. Kun pelti irtoaa ja pyörähtää..niin seokset on päin hanuria ja kone ei suostu käymään huonostikaan. Muuten on ollut kyllä pomminvarma vehje.
- Etelän mies
Vanhan kelkan omistajilla on näköjään yhteiset murheet. Huomasin, että alkuperäisestä kalvokaasarista ei ollut kuin haittaa. Eli tilalle: Micouni uimurikaasari, pumppu ja Primer-ruisku. Lähtee aina viimeistään toisella nykäisyllä. Kaasaria kannattaa tukea niin, että se ei pääse heilumaan. Kuminen kiinnityskaulus väsyy ja katkeaa. Toinen ongelma on ylikuumeneminen (varsinkin täällä "etelän helteessä"). Kelkkani alkuperäinen äänenvaimennin oli asbestiin (hyi!) pakattuna moottoritilaan. Asbestin korvaaminen villalla ei onnistunut. Moottoritila kuumeni entistä enemmän ja jouduin vetämään pakoputken suorinta tietä ulos, askelman alitse tavaratelineeseen roikutettuun pönttöön. Lisäksi avasin lisää tuuletusaukkoja. Starttikelauslaiteen muovinen kela on sekin onneton. Jos moottori pysähtyessään pyörähtää taksepäin tulee naruun voimakas nykäisy, ja kela halkeaa, jos ei kahvan ja kotelon väliin on järjetetty jousto. Tähän käy letkunpätkä, jonka kautta naru kulkee osittain letkun ulkopuolella. Muuten Outokummusta löytyy vainhoihin kelkkoihin erikoistunut huoltofirma. Kohtuuhintaisia varaosia ja kaupan päälle arvokkaita niksejä löytyy!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997780- 1075587
- 2754861
- 494793
- 753564
- 502828
- 602531
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222448Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292392- 412274