Psykologiaa avoimessa

Aallotar

Onko muita jotka ovat avoimessa opiskelemassa psykologiaa? Apro tehtynä kiitettävällä arvosanalla, haikailen cumuopintoihin jatkamista kun vaan perhe-elämältä kerkeisin. Apron tein äitiyslomalla, nyt 2 pienen kanssa tuntuisi aika haastavalta jatkaa cumuun jossa on paljon englanninkielistä kirjallisuutta. Mutta avoimen väylä yliopistoon houkuttaa ja alan vaihto.
Onko kohtalotovereita, siis lasten ohessa opiskelleita? Miten on sujunut? Oletteko jatkaneet yliopistoon?

5

1925

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sheen

..Tiedät kai ettei psykologiaa pääse lukemaan väylän kautta - ainakaan Helsingin yliopistoon.

Mutta jos tarkoitit, että psykologia on toisena lyhyempänä aineena on tilanne tietenkin eri.

Luin itsekin psykologian appron hyvin arvosanoin. En kuitenkaan aio lukea enempää.

Jo "tasokokeen" (kilpaillaan appron suorittaneiden kesken kuka saa opinto-oikeudan lisäopintoihin) rahastus (40€!) tuntuu typerältä. Maksat siitä, että _ehkä_ pääset maksamaan lisää lukemisesta.

• ...........

En osaa sanoa varsinaisiin kysymyksiisi mitään, mutta psykologiaa ei pääse lukemaan yliopistoon avoimen yliopiston kautta, vaikka kuinka olisit lukenut kaikki tarjotut kurssit. On mentävä pääsykokeisiin.

• Melko samassa tilant..

Niin, jos oikein muistan, ainakin Jyväskylän yliopistoon voi päästä lukemaan kehityspsykologiaa väylän kautta. Täytyy olla 60 opintopistettä suorittanut.. Mutta ko. aine ei anna valmiuksia toimia psykologina, eli siis psykologian pääsykokeisiin on mentävä, mikäli mieliin psykologiksi.
        Itse suoritin avoimessa (JYU) kans psykan approbaturin, mutta ala ei kiinnosta enää. Pääsykokeissakin olin v. 2005, ja olin vähäl päästä sisään. Pähkäilen täs paraikaa, hyväksyttäisiinkö/korvattaisiinko suorittamani appro jossakin toisessa yliopistossa/ammattikorkeassa. Olenkohan turhaan opiskellut? Meillä pieni lapsi, joten verkko-opiskelu tulisi tapauksessani kyseeseen, paikkakunnan vaihtaminenkaan ei (ainakaan vielä) tulisi kyseeseen.. Ehdottakaa ratkaisuja minunkin tapaukseeni, jos kokemusta/tietoa on! :)

• Vilan

Itsekin olen tuota varasuunnitelmana harkinnut, siis jos en pääse heti sisään yliopistoon, aloittaisin lukemisen avoimessa. Onko kellään kokemusta, kuinka hyvin näitä avoimen kursseja sitten hyväksiluetaan? Siis voisiko periaatteessa vaikka ensimmäisen vuoden saada kuitattua ihan avoimen opiskeluilla? Silloinhan ei periaatteessa jäisi mistään jälkeen vaikkei heti sisään pääsisikään...

• niin saat luetuksi

Teet samaan avoimeen (esim. Tre, Hki, Jkl) mihin pyrit, niin saat appron (perusopinnot) kokonaan hyväksiluettua. Kieliopintoja kannattaa myös tehdä valmiiksi, yliopiston puolella on pitkät jonot ryhmiin eikä 1.vuotiset ole totisesti etusijalla niihin ;)

Ihan ehdottomasti suosittelen käymään valmiiksi myös tilastomatematiikan perusteet-kurssin (tarkista, että on sama kuin tutkintovaatimuksissa). Siitä on apua pääsykokeessa ja saa mun kokemuksen mukaan yksilöllisempää opetusta kuin yliopistolla :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko valmis? Meidän tarinaan

Rakastan sinua ❤️
      Ikävä
      84
      1642
    2. Nainen, huomasitko kun muutin sinua?

Niin lyhyessä ajassa niin paljon. Mutta jotain muuttui minussakin. :/
      Ikävä
      88
      888
    3. Misä tulipalo?

Mikä palaa Haapavedellä?
      Haapavesi
      8
      852
    4. Jumankauta sä olet hyvännäköinen

Ihan mun miehen näköinen 😍
      Ikävä
      54
      842
    5. IS Viikonloppu 12.-13.7.2025

Viikonlopun ratoksi Skyttä ja Kärkkäinen ovat taiteilleet 3.0 arvoisen ristisanatehtävän ratkottavaksi. Kenenkään ratko
      Sanaristikot
      56
      839
    6. Tämä kesä ei ollut vielä meidän

Olisihan se ihana viettää kesäiltoja kanssasi ulkona. Ei kai ollut vielä oikea aika. Ehkä kohtaamme vielä sattumalta jos
      Ikävä
      58
      783
    7. Poliisi losautti puukkohemmon hengiltä

Mitäs läks, heilumaan puukon kanssa eikä totellut käskytystä. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011361763.html
      Maailman menoa
      189
      769
    8. Mitä jos vaan tapaisit sen jota mietit

Jos se yksi henkilö on sinun mielessäsi niin entäs jos vaan menisit tapaamaan sitä, heti, samantien, miettimättä mitään.
      Ikävä
      80
      725
    9. Teet tämän niin

Helpoksi, mutta silti niin vaikeaksi. Vihaan omaa saamattomuuttani, vaikka kaikki olisi saatavilla. 🩷🌸
      Ikävä
      41
      720
    10. Sofiaa ei kelpuutettu Martinan kaveriporukkaan

Ibizalla lomailee Martinan kanssa ihan muut naiset.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      172
      710
    Aihe